Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Змістовий модуль 15. Основні напрямки розвитку музичної педагогіки на межі тисячоліть.

Поиск

Тема 29. Досвід роботи відомих педагогів-музикантів у галузі музичного виховання.

Педагогічний досвід М.Д.Леонтовича, К.Г.Стеценка, М.В.Лисенка, Я.С.Степового, П.О.Козицького, Л.М.Ревуцького, В.В.Верховинця, П.Д.Демуцького, Ф.М.Колесси, С.П.Людкевича з хорового виховання, розвитку співацьких навичок, музичного слуху та музичної грамоти учнів.

Педагогічний досвід розвитку творчої активності у діяльності педагогів України на сучасному етапі. Розкриття проблеми музичного сприйняття школярів у працях О.Я.Ростовського. Про педагогічний досвід З.З.Жофчака, з використання на уроках ладової сольмізації у музичному розвитку дітей. Про новітні наукові підходи до викладання музикив школі; розвиток художньо-образного мислення; інтерпретацію; діалогову взаємодію; музичну творчість; самоовіту; оцінювання освітніх результатів; творчість учителя у працях Л.М.Масол, Б.Фільц, О.Рудницької.

Ідеї реформування загальноосвітньої школи. Прийняття Державного стандарту початкової загальної освіти. Курс на інтеграцію художніх дисциплін (музика, образотворче мистецтво, хореографія, сценічні мистецтва, мистецтво кіно), виділення освітньої галузі “Мистецтво”. Місце предмета “Музика” в типових перехідних навчальних планах. 12-бальна система оцінювання рівня розвитку музичної культури школярів.

Можливі перспективи шкільної музичної освіти у першому десятилітті XXI ст. Основний шлях розвитку системи музичної освіти в Україні – удосконалення нової української концепції музичного навчання і виховання школярів.

Розвиток музикальності як неодмінна умова формування музичної культури дітей. Музикальність як сукупність здібностей, необхідних для успішної музичної діяльності. Переживання музики як основна ознака музикальності.

Основні музичні здібності (ладове чуття, музично-ритмічне чуття музично-слухові уявлення).

Структура здібностей до музичної діяльності: здібність сприймання (здібність цілісного сприймання, здібність диференційованого сприймання), виконавські здібності (чистота співацьких інтонацій та якість звукоутворення, координованість рухів рук при грі на музичних інструментах, пластичність і витонченість рухів відповідно до музики), творчі здібності (здібність творчої уяви при сприйманні музики, здібність до пісенної, музично-ігрової, танцювальної творчості, до імпровізації на музичних інструментах).

Музичний слух у широкому і вузькому розумінні. Логіка розвитку музичного слуху йти від виховання музичного слуху в широкому розумінні до виховання його у вузькому розумінні, через їх взаємовплив і взаємозв’язок – до повної єдності.

Методика розвитку ладового чуття дітей. Абсолютна і відносна (релятивна) методичні системи виховання музичного слуху. Характеристика абсолютної системи сольфеджування, її позитивні й негативні сторони. Характеристика релятивної системи, її переваги і недоліки. Послідовність засвоєння ступенів ладу. Ручні знаки. Нотний запис у формуванні ладових уявлень учнів.

Методика розвитку музично-ритмічного почуття (організація рухової активності дітей, виховання певних ритмічних навичок; усвідомлення ними естетичної виразності ритму як елемента музичної мови тощо). Моторна й емоційна природа музичного метру. Проблема виховання музично-ритмічного чуття.

Слухові уявлення як репродуктивний компонент музичного слуху. Методика розвитку музично-слухових уявлень.

Використання зарубіжних систем музичного виховання у вітчизняній музичній педагогіці.

Тема 30. Професійні вимоги до майбутніх вчителів музичного мистецтва.

Студенти повинні знати:

- основні напрями розвитку музичної педагогіки ХХ ст.;

- досвід роботи відомих педагогів-музикантів у галузі музичного виховання;

- організацію позакласних форми музично-естетичного виховання школярів.

Студенти повинні вміти:

- на уроках використовувати досвід роботи відомих педагогів-музикантів у галузі музичного виховання та передові методики музичного виховання;

- використовувати у навчально-виховній роботі світові надбання в галузі музичної педагогіки.

Після засвоєння всього курсу дисципліни студенти мають:

Знати: методику музичного виховання, методи і прийоми музичного виховання; новітні досягнення у галузі музичної культури та передовий педагогічний досвід для впровадження його у навчально-виховний процес; завдання і сучасні концепції в галузі музичного виховання учнів; професійні вимоги до вчителя музики; теоретичні та історичні аспекти музичного виховання; науково-методичну літературу, підручники, посібники, програми з музики; можливості моделювання навчального процесу, прогнозування та корекцію результатів музично-естетичної діяльності учнів; методи творчого підходу їх застосування у роботі та варіювання ними в умовах школи.

Вміти: здійснювати навчально-виховну роботу в школі; використовувати знання з методики музичного виховання дітей різного шкільного віку на практиці; розробляти конспекти уроків та сценарії музично-виховних заходів, проводити уроки музики, музично-виховні заходи, вільно оперувати художньо-ілюстративним матеріалом, знаходити контакт з аудиторією; володіти методами формування вмінь та навичок музичного виховання учнів; володіти методами формування вмінь та навичок у школярів розвитку почуття прекрасного у житті та мистецтві; працювати з першоджерелами, з науково-методичною літературою, з хрестоматійними посібниками; використовувати на практиці новітні методики музичного виховання, досвід українських та зарубіжних вчених, педагогів-музикантів, а також дослідження у сфері суміжних галузей наук – музичної педагогіки, психології, музикознавства, народознавства, естетики.

3. Рекомендована література:

Базова

1. Абдуллин Э.Б., Николаева E.B. Музыкально-педагогические технологии учителя музыки: Уч. пособие. - М., 2005.

2. Апраксина О. А. Методика музыкального воспитания в школе. - М., 1983.

3. Гончаренко С.У. Методика як наука. - Хмельницький, 2000.

4. Гринчук І.П., Бурська О.П. Проблеми музичного мислення: теорія і методика розвитку. Діалектика музичного логосу й ейдосу: Навч.-метод. посібник. - Тернопіль, 2008.

5. Корыхалова Н. П. Интерпретация музыки. - Л., 1979.

6. Лосев А.Ф. Музыка как предмет логики // Из ранних произведений. - М.,1990. - С.195-392.

7. Масол Л.М. та ін.. Вивчення музики у 1-4 та 5-8 класах.: Навч.-метод. посібник для вчителя у 2 ч. - Харків, 2003.

8. Медушевский В.В. О закономерностях и средствах художественного воздействия музыки. - М.,1976.

9. Михайличенко O.B. Основи загальної та музичної педагогіки: теорія та історія: Навч. посібник. - Суми, 2004.

10. Москаленко В.Г. Творческий аспект музыкальной интерпретации (к проблеме анализа): Исследование. - К., 1994.

11. Назайкинский Е.В. О психологии музыкального восприятия. - М.,1982.

12. Олексюк О.М. Музична педагогіка: Навч. посібник. - К., 2006.

13. Падалка Г.М. Музична педагогіка: курс лекцій з актуальних проблем викладання музичних дисциплін в системі педагогічної освіти/ За ред.. В.Г.Бутенка. - Херсон, 1995.

14. Ражников В.Г. Диалоги о музыкальной педагогике. - М., 1994.

15. Ростовський О.Я. Методика викладання музики в початковій школі: Навч.-метод. посібник. - Тернопіль, 2000.

16. Ростовський О.Я. Методика викладання музики в основній школі: Навч.-метод. посібник. - Тернопіль, 2000.

17. Рудницька О.П. Музика і культура особистості: проблеми сучасної педагогічної освіти.-К., 1998.

18. Суханцева В.К. Музыка как мир человека. От идеи вселенной - к философии музыки. - К., 2000.

19. Тарапата-Більченко Л.Г. Філософія музики: Навч. посібн. - Суми, 2004.

20. Теилов Б.М. Психология музыкальных способностей // Избр. труды в 2 т. - М., 1985.-Т. 1.

21. Холопова В.Н. Музыка как вид искусства: Уч. пособие. - 2 изд. - М.,1994.

22. Цыпин Г.М. Музыкально-исполнительское искусство: теория и практика. - СПб,

23. 2001.

24. Школяр Л. и др. Теория и методика музыкального образования детей: Науч,- метод. пособие. - 2 изд. - М., 1999.

25. Якимчук С. Методика музичного виховання: Навч. посібник. - Рівне, 2003.

Допоміжна

1. Алексеев А.Д. История фортепианного искусства. Учеб. в 3 ч. - 2изд. - М., 1988.

2. Алиев Ю.Б. Настольная книга школьного учителя-музыканта. - М., 2000.

3. Бочкарев Л.Л. Психология музыкальной деятельности. - М., 1997. 43. Ветлугина H.A. Музыкальное развитие ребенка. - М., 1986.

4. Гадалова І.М. Методика викладання музики в початкових класах. - К., 1994.

5. Герцман Е. Античная музыкальная педагогика. - СПб, 1996.

6. Глазырина Е. Музыка в четвертом измерении (Вопросы методологии, теории и методики музикального обучения и воспитания школьников. - М., 2001.

7. Гумінська О.О. Уроки музики в загальноосвітній школі: Метод, посібник - Тернопіль, 2003.

8. Дмитриева Л.Г., Черноиваненко Н.М. Методика музыкального воспитания в школе.-М., 1989.

9. Либерман Е. Творческая работа пианиста с авторским текстом. - М., 1988.

10. Музыкальное мышление: сущность, категории, аспекты исследования: Сб. ст. /Сост. Л.И.Дыс. - К., 1989.

11. Бонфельд М. Ш. Музыка: Язык. Речь. Мышление: (опыт системного исследования музыкального искусства). - М.,1991.

12. Кадцин Л.М. Музыкальное искусство и творчество слушателя: Учебн. пособие для вузов. - М., 1989.

13. Ковальова C.B. Сучасна післядипломна освіта педагога-музиканта.: Навч.-метод посібник. - Біла церква, 2007.

14. Масол Л.М., Очаківська Ю.О. Предметний тиждень. Музика: у двох частинах. Методичний посібник для вчителів. - Харків, 2005.

15. Медушевский В.В. Интерпретация музыкального произведения в контексте культуры. - М., 1994.

16. Михайличенко О. Нариси з історії музично-естетичного виховання молоді в Україні (друга половина XIX - початок XX ст. - К., 1999.

17. Музыкальное образование в школе/ Под ред. Л.В. Школяр. - М., 2001.

18. Назайкинський Е.В. Звуковой мир музыки. - М., 1988.

19. Нейгауз Г.Г. Об искуссстве фортепианной игры. - М., 1982.

20. Орлов Г.А. Древо музыки. - Вашингтон-Ленинград, 1992.

21. Падалка Г.М. Учитель, музика, діти. - К., 1982.

22. Петрушин В.И. Музыкальная психология: Учебн. пособие. -М., 1997.

23. Печерська Е. П. Уроки музики в початкових класах: Навч. посібник. - К., 2001

24. Побережная Г. Музыка в детской душе. - К., 2007.

25. Саранцев Г.И. Методология предметных методик обучения //Педагогика. - 2000. -№8.-С. 16-23.

26. Терентьєва H.A. Художественно-творческое развитие младших школьников на уроках музыки в процессе целостного восприятия искусств. - М., 1990.

27. Уланова С. І. Нариси історії європейської музичної освіти і виховання: Від античності до початку XIX століття. - К., 2002.

28. Цыпин Г.М. Музыкант и его работа. - М.,1988.

29. Шип С. В. Музыкальная речь и язык музыки. - Одесса, 2001.

30. Шип С. Як передати словами зміст музики? // Мистецтво та освіта. - 2001. - № 2. -С. 8-12.

31. Шульпяков О. Музыкально-исполнительская техника и художественный образ. - Л., 1986.

32. Харнонкурт Н. Музика як мова звуків. Шлях до нового розуміння музики. - Суми, 2002.

  1. Аркас Микола. Історія України-Русі. К.: Вища шк., 1990. – 456 с.
  2. Бондар В.І. Ефективні технології навчання студентів. – К., 1996. – 129 с.
  3. Гнидь Б.П. Історія вокального мистецтва. Підручник. – К.: НМАУ, 1997. – 320 с.
  4. Горбенко С.С. Дитяче хорове виховання в Україні. Навчально-методичний посібник. – К.: ІЗМН, 1999. – 253 с.
  5. Державна національна Програма “Освіта”. Україна ХХІ століття. К.: Райдуга, 1994. – 61 с.
  6. Державний стандарт початкової загальної освіти. Освітня галузь ”Мистецтво” // Початкова школа. – К., 2001. - №1. – С. 28-54.
  7. Джола Д.М., Щербо А.Б. Теорія і методика естетичного виховання школярів: Навч.-метод. посібн., – К.: ІЗМН, 1998. – 392 с.
  8. Іванов В.Ф. Навчання церковного співу в Україні у ІХ-XVIII ст. К.: Музична Україна, 1997. – 250 с.
  9. Іванов В.Ф. Співацька освіта в Україні X-XVIII ст. К.: Вища школа, 1992. – 71 с.
  10. Іванов В.Ф. Співацька освіта в Україні у XVIII ст. К.: Музична Україна, 1997. – 290 с.
  11. Іванов В.Ф., Іванова Л.О. Музична освіта в Україні XVIII ст. М. 2008.- 352с.
  12. Концепція національного виховання // Рідна шк. – 1995. – № 6. – С.20
  13. Огієнко І. Українська культура. Коротка історія культурного життя українського народу. К.: В-во кн. Є.Череповського, 1994. – 126 с.
  14. Основи викладання мистецьких дисциплін. За заг. ред. О.П.Рудницької. – К., 1998. – 184 с.
  15. Педагогічна майстерність. Підручник для вищих навчальних закладів. Під ред. І.Зязюна. К.: Вища школа, 1997. – 220 с.

48. Ростовський О.Я. Методика викладання музики в початковій школі. Тернопіль.: Навчальна книга. – 2000. – 215 с.

49. Ростовський О.Я. Педагогіка музичного сприймання.: Навч. метод. посібн. – К.: ІЗМН, 1997, 248 с.

  1. Рудницька О. Педагогіка: Загальна та мистецька. Навчальний посібник. К., 2002. – 270 с
  2. Рудницька О.П. Музика і культура особистості: проблеми сучасної педагогічної освіти: Навч. посібник. К.: ІЗМН, 1998. – 248 с.
  3. Українське мистецтво в полікультурному просторі. За ред. О.П.Рудницької, К.: ЕксОб. – 2000. – 205 с.
  4. Шамаєва К.І. Музична освіта в Україні у першій половині ХІХ ст.: Навч. посібник, К.: ІЗМН, 1996. – 112 с.

4. Форма підсумкового контролю успішності навчання:

залік (6 сем.), курсова робота (8 сем.), іспит (5,8 сем.), підсумкові контрольні роботи після кожного семестру.



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-09-13; просмотров: 468; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.191.192.113 (0.008 с.)