Тема 12. Постмодерністська парадигма романістики Ю.Андруховича 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Тема 12. Постмодерністська парадигма романістики Ю.Андруховича



Ю.Андрухович – найпомітніша постать постмодерного дискурсу.

Роман Ю.Андруховича «Рекреація» (1991): особливості постмодерного наративу письменника, інтертекстуальне поле твору, карнавалізація, система образів і наративні прийоми, їх моделювання, амбівалентність характеристик, гра з читачем.

Романи «Московіада» (1993) та «Перверзія» (1996) – найяскравіші зразки українського постмодернізму: проблематика, стильові особливості, образна система, сюжетно-композиційна організація творів.

Художня специфіка роману «Дванадцять обручів» (2003). Аналіз проблеми творчості, розуміння літератури як піднесення, створення естетичних цінностей та авторського самопізнання. Осмислення образу митця, специфіка образу Богдана-Ігоря Антонича, становлення його мистецької індивідуальності. Функції позафабульних елементів сюжету, зокрема вставних епізодів та вставних новел. Інтертекстуальні виміри роману: алюзії, цитати, ремінісценції.

Семінарське заняття: Романи Ю.Андруховича 90-х років ХХ століття як явище постмодернізму: мотиви і проблеми.

Самостійна робота: Художня специфіка постмодерного роману Ю.Андруховича «Дванадцять обручів».

 

Тема 13. Феміністичний постмодерн кінця ХХ – початку ХХІ ст. (Г.Пагутяк, О.Забужко, С.Майданська)

Жанр фентезі в прозі Г. Пагутяк («Записки Білого Пташка») (1999)). Образ ідеального місця, раю, чи Дивної країни як важливий смисловий центр у прозі Г. Пагутяк. Пошуки раю, «незайманої землі» як постчорнобильський синдром в українській літературі зазначеної доби. Прообраз незайманої землі – село та селянська культура, а також переживання ідеальної єдності матері й дитини. Дитинство, розквіт, старість – це не дія часу, а стан душі, її різні обличчя. Інфантильність як втеча від дорослого світу.

Світ чоловічої самотності в романі Г.Пагутяк «Смітник Господа Нашого». Провідні мотиви та архетипні образи роману. Образи-символи Колоса, Діогена, Перевізника, Шептуна, Ріки, Вежі. Концепція тілесності в прозі Г.Пагутяк.

Роман О.Забужко «Польові дослідження з українського сексу» (1996): мотиви тілесності та сексуальності. Сексуальність як спосіб відкриття «внутрішньої» людини, а сексуальна історія як прояв архетипів гендерної поведінки чоловіка й жінки. Провідні мотиви «слабкості» чоловіків і подвійної жіночої маргінальності в аналізованому творі. Образ «нової героїні» – гранично суб’єктивної, сексуальної, інтелектуальної. Гендерний конфлікт поетки й художника, котрі болісно обстоюють право на автономність і свободу. Психоаналітична структура твору: архетипні ситуації насильства, підкорення, безсилля, помсти. Візія жіночого самоствердження, потреба любові, туга за материнством.

Повісті О.Забужко «Інопланетянка», «Я, Мілена», «Казка про калинову сопілку»: розкриття образу «нової героїні», її особистісної і творчої самореалізації у «чужому», переважно чоловічому світі. Характерні особливості прози О.Забужко: суб’єктивність оповіді, внутрішні монологи та діалоги, цитати й алюзії, органічно втілені в авторську мову.

Художні особливості жіночого письма С.Майданської. Романи «Діти Ніоби» та «Землетрус»: пізнавально-аналітичний та критичний пафос творів, ремінісцентні мотиви, типізація героїв, філософський інтелектуалізм, численні культурологічні коди, інтертекстуальний діалог тощо.

Семінарське заняття: Постмодерний дискурс романістики О.Забужко.

Самостійна робота: План-конспект монографічної праці Т.Гундорової «Післячорнобильська бібліотека. Український літературний постмодерн» (К., 2005).

 

Тема 14. Український театр і драматичне мистецтво кінця ХХ – поч. ХХІ ст.

Особливості функціонування української драматургії кінця ХХ – початку ХХІ століть. Творення сценічного репертуару «традиційниками» (В.Шевчук, Б.Стельмах, Я.Верещак…) та «експериментаторами» (О.Лишега, В.Діброва, О.Ірванець, Б.Жолдак…). Новаторський характер драматичних постановок, націленість на пошук нових форм і засобів.

Поява антології молодої драматургії «У чеканні театру» (1998) та «У пошуках театру» (2003).

Мистецькі шукання в драматургії О.П. Чугуя. Приналежність драматургічних творів О.П.Чугуя до т.зв. «класичної української драми». Художня своєрідність п’єс «Сибірська дума» (1998), «Замах на чорта» (1999), «Червоний смерч» (2001), «Чорна троянда» (2002), «Велике пророцтво» (2002), «Юні чарівниці» (2002), «Зрадлива доля» (2003), «Нескорений собор» (2004), «Кривава прем’єра» (2005). Жанрова різноманітність творів драматурга. Сценічна художня практика п’єс.

Семінарське заняття: Жанрове розмаїття п’єс О.П.Чугуя.

Самостійна робота: Написати рецензію на одну з п’єс сучасних драматургів або на виставу.

 

 

VII. МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДО ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТЬ І САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТІВ

 

Завдання до практичних занять та самостійної роботи студентів

Заліковий модуль 1.

ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ 1. Українська література ХІ – ХVІ століть

Тема 2. Оригінальна давньоукраїнська література

Семінарське заняття. «Повість минулих літ»

Мета: визначити джерела твору, з’ясувати тематику та жанрову своєрідність літопису, схарактеризувати героїв пам’ятки. Проаналізувати переклади та переспіви.

Питання:

1. Джерела літописного жанру.

2. Тематика і жанрова своєрідність літопису.

3. Риси епічного героя в зображенні князя Святослава Хороброго (Ігоревича) та Володимира Святославина.

4. Художні засоби зображення історичних подій.

5. Переклади та переспіви літопису в українській літературі.

 

Самостійна робота: План-конспект оригінальних творів Київської Русі

Завдання

Мета: прочитання оригінальних творів княжої України-Русі.

Питання:

1. Основні мотиви «Повчання» Володимира Мономаха.

2. Тематика, орнаментальність «Києво-Печерського патерика».

3. «Слово про закон і благодать»: зміст, будова, художні особливості.

4. «Моління Данила Заточника» як твір повчального змісту, пам’ятка «сміхової культури».

Теми рефератів

1. Спроба реконструкції феодального епосу України-Русі на основі літературних пам’яток Х – ХІІІ сторіч.

2. Текстуальний аналіз оповіді про похід Новгород-сіверського князя Ігоря на половців у 1185 році та поеми «Слово про Ігорів похід.

3. Зв’язок «Слова про Ігорів похід» з билинами київського, галицького циклів та думами ХV – ХVІІ століть.

4. Теми та мотиви творів перекладної літератури.

5. Перекладні й оригінальні твори ХІ-ХІІІ століть: спільне й відмінне.

6. Художня роль метафори в «Слові про Ігорів похід» і «Слові про Лазареве воскресіння».

7. Риси епічного героя в зображенні князів Святослава Ігоревича та Володимира Святославовича в літописі «Повість минулих літ».

8 Образ українського державця в письменстві ХІ – ХІІІ століть.

9. Антитеза «Степ – Руська земля в письменстві ХІ – ХІІІ століть».

10. Монументальний історизм творів ХІ-ХІІ століть: особливості стилю.

Література: 7, 11, 12, 21, 24, 30, 35, 37, 42, 69, 71.

Тема 4. Літературна творчість Івана Вишенського

Семінарське заняття. Літературна творчість Івана Вишенського

Мета: визначити особливості світоглядуписьменника, з’ясувати специфічні риси творчості, доказово відтворити власне розуміння його творів.

Питання:

1. Місце автора, його світогляду в українському письменстві.

2. Поетика І. Вишенського, особливості форми його творів.

3. Ідейно-художнє спрямування «Книжки», проблематика творів.

4. Місце творчості І.Вишенського в українському літературному процесі.

Самостійна робота: Конспектування статті І.Я. Франка про творчість Івана Вишенського.

Мета: засвоїти сутність послань автора.

Завдання:

1. Законспектувати статтю Івана Франка «Іван Вишенський, його час і письменницька діяльність».

Література: 11, 12, 21, 35, 42, 69, 70, 72, 78.

Тема 5. Українська поезія ХV-ХVІ століть

Семінарське заняття. Латиномовна та польськомовна поезія Ренесансу

Мета: визначити специфіку та особливості латиномовної та польськомовної поезії, її мотиви та тематичне багатство; ознайомитися з найкращими зразками поезії цього часу.

Питання:

1. Розвиток ренесансної поезії, її теми, мотиви, жанрова своєрідність.

2. Ідейно-художній аналіз збірки «Пісні Павла Русина з Кросна».

3. «Роксолані» Севастяна Кленовича: особливості композиції, образи поеми.

 

Самостійна робота: План-конспект художніх творів

Мета: прочитання творів, ознайомлення з їх змістом, художньою своєрідністю..

Питання:

1. Новаторство поезії Григорія Чуй-Русина з Кросна.

2. Біблійні мотиви та розробка жанру геральдичної поезії в творчості Герасима Смотрицького, Лаврентія Зизанія.

3. Мотиви духовної поезії Дем’яна Наливайка.

Питання письмової роботи:

1. Особливості українського письменства Середньовіччя.

2. Теми та образи творів перекладної літератури.

3. Ораторська та учительна проза княжої України-Русі.

4. Збірка «Бджола» як пам’ятка перекладної літератури.

5. Житійна література.

6. Проблематика «Києво-Печерського патерика».

7. Паломницька проза ХІ-ХІІІ століть.

8. Теми, мотиви «Галицько-Волинського літопису».

9. Основні риси літератури доби Ренесансу.

10. Ідейно-художній зміст «Книжки» Івана Вишенського.

11. І.Я. Франко про І.Вишенського.

12. Ідейно-тематична багатство латиномовної поезії.

13. Особливості композиції твору Герасима Смотрицького «Ключ царства небесного».

14. Апокрифічні мотиви у «Слові про Лазареве воскресіння».

15. Апокрифи як жанр давнього письменства.

Література: 11, 14, 21, 46, 51, 56, 58, 71-73.

ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ 2.



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-09-05; просмотров: 221; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.118.7.85 (0.02 с.)