Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Тоніка – це найстійкіший, основний звук ладу.

Поиск

 

Пригадайте, які бувають лади? (Мажорний і мінорний)

 

Звичайно, композитор не може передати всю красу музики, не використовуючи динаміку. Завдяки динамічним відтінкам музика стає виразнішою й емоційнішою. В перекладі з грецької мови слово «динаміка» означає «сила». Отже, цей елемент музичної мови пов'язаний із гучністю звучання.

Виразність музики, її характер і настрій залежить і від швидкості виконання твору – темпу. Основний темп виконання музичного твору позначається італійським терміном на його початку.

Allegro – швидко;

Vivace – жваво;

Andante – спокійно;

Moderato – помірно, стримано;

Adagio – повільно.

 

Творче завдання

Роздивіться репродукції картин із циклу «Соната весни» видатного литовського художника та композитора Мікалоюса Чюрльоніса. Поясніть, чому одна з них називається «Анданте», а інша – «Алегро». Аргументуйте та обговоріть різні версії.

 

ІІІ. Вивчення нової теми.

Відомості про композитора

П.І.Чайковський (1840-1893) походив із українського роду Чайок. Прадід композитора народився під Кременчуком.

Свої перші враження композитор отримав від народних пісень, які полонили його своєю красою. Музикою майбутній композитор почав займатися ще в дитинстві. З відкриттям Петербурзької консерваторії Чайковський стає її учнем і закінчує цей заклад із срібною медаллю.

П.І.Чайковський створив велику кількість прекрасних музичних творів найрізноманітніших жанрів. Усю свою творчість він присвячував красі природи, боротьбі людини за щастя.

Творчість Чайковського охоплює опери, всесвітньо відомі казкові балети («Лебедине озеро», «Лускунчик», «Спляча красуня»), симфонії, концерти тощо.

За своє життя П.Чайковський багато подорожував. Він відвідував Італію, Німеччину, Францію, Чехію і, навіть – Америку. І скрізь, де він був, композитор слухав і записував народні пісні.

Слухання. П.І.Чайковський, «Італійська пісенька», «Старовинна французька пісенька» з «Дитячого альбому»

За своє життя П.Чайковський багато подорожував. Він відвідував Італію, Німеччину, Францію, Чехію і, навіть – Америку. І скрізь, де він був, композитор слухав і записував народні пісні. Так у «Дитячому альбомі» з’явилися: «Італійська пісенька», «Неаполітанська пісенька», «Старовинна французька пісенька», «Німецька пісенька».

Слухаючи твори П.Чайковського, простежте за елементами музичної мови.

 

Аналіз прослуханих творів

Як засоби виразності допомагають створити музичні образи, передати настрої творів?

Демонстрація пісні «Веселкова», О.Янушкевич, М.Ясакової

Розучування пісні «Веселкова», О.Янушкевич, М.Ясакової

1.За веселковим, за небокраєм

Хтось на сопілці чарівно грає.

А чи то грає, чи то здається,

Чи пісня лине із мого серця?

 

Приспів:

Над моїм краєм,

Над моїм містом

Пісня лунає

Голосом чистим.

Пісня злітає

У світ широкий.

Веселка грає

На семи нотах.

 

2.В чарівній пісні слова чудові

Всі кольорові, всі веселкові.

Краплинки сонця у кожнім слові.

Краплинки щастя теж кольорові.

Приспів.

 

3.За веселковим, за небокраєм

Срібні дзвіночки хтось розсипає.

На тих дзвіночках веселка грає,

Пісня лунає над рідним краєм.

Приспів.

Виконання пісні «Музика», Г.Струве, І.Ісакової

Підсумки уроку

Засоби музичної виразності мають важливе значення у створенні образу, настрою, характеру твору. Якщо ви навчитеся аналізувати особливості музичної мови, то навчитеся розуміти те, що хотів донести до слухачів композитор.

 

Домашнє завдання

Проспівати улюблену пісню, змінюючи такі засоби музичної виразності, як темп, ритм, мелодію, динаміку.

Урок 4

 

Тема. Мова музики.

Мета.

Навчальна: продовжити знайомство із засобами музичної виразності (тембр), розглянути поняття «вокаліз».

Розвиваюча: Розвивати естетичні смаки дітей, прививати любов до слухання музики, вміння аналізувати прослухані твори.

Виховна: виховувати естетичний смак, почуття патріотизму, любові до шедеврів світової та української музики.

Тип уроку: поглиблення та розширення теми.

Обладнання: музичний інструмент, комп’ютер, мультимедійна презентація.

Хід уроку.

І. Вхід до класу під музику. Музичне вітання. Організаційний момент. Перевірка домашнього завдання.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

На минулому уроці ми почали знайомитися з основними засобами музичної виразності. Давайте їх пригадаємо. Це мелодія, гармонія, лад, динаміка, темп.

 

Засоби музичної виразності

У музичній мові дуже важливий ще один елемент – тембр. Його також називають «звуковою фарбою». За допомогою тембрів ми розрізняємо голоси співаків і характер звучання музичних інструментів.

 

Тембр – це забарвлення звуку, яке властиве певному голосу або інструментові.

Людський голос теж має тембр. Кожен голос має своє неповторне забарвлення. За тембрами людські голоси розрізняються таким чином:

· Сопрано – найвищий жіночий або дитячий голос;

· Альт – низький жіночий або хлоп’ячий голос;

· Тенор – високий чоловічий голос;

· Бас – найнижчий чоловічий голос.

Різні тембри притаманні й інструментам. Вони залежать від матеріалу, з якого створений музичний інструмент, від майстерності музиканта-виконавця тощо.

 

ІІІ. Вивчення нової теми.

Відомості про композитора

Сергій Васильович Рахманінов (1873-1943) – видатний російський композитор, піаніст і диригент. Він почав займатися музикою в 4 роки, під керівництвом матері, а в 9 років був прийнятий до консерваторії. Найближчою людиною він уважав бабусю, яка влітку забирала його до свого маєтку. Там він навчився слухати і розуміти духовну музику.

У роки навчання в консерваторії Рахманінов із великим успіхом виступав перед слухачами не лише як піаніст, а й як автор своїх творів.

Музика С.Рахманінова відрізняється надзвичайною мелодійністю і співучістю, передає найрізноманітніші почуття людини.

Творчий шлях С.Рахманінова Неодноразово перетинався з культурно-мистецьким життям Києва та інших міст України. 18 жовтня 1893 року в Київському оперному театрі С.Рахманінов диригував своєю першою оперою – «Алеко». У рік київської прем’єри «Алеко» були видані романси Рахманінова за творами Т.Шевченка – «Дума» й «Полюбила я на печаль свою» - у вільному перекладі російського поета Олексія Плещеєва.

Свій «Вокаліз» С.Рахманінов присвятив видатній оперній співачці Антоніні Неждановій.

 

Слухання. С.Рахманінов, «Вокаліз»

Вокаліз – це музичний твір без слів для виконання голосом у супроводі музичного інструмента або оркестру.

Прослухайте твір С.Рахманінова «Вокаліз» у різному виконанні: віолончель та фортепіано, фортепіано, голосу з оркестром.

 

Аналіз прослуханого твору

Як змінилось забарвлення музики?

Який варіант виконання вам сподобався найбільше?

Охарактеризуйте тембри інструментів та голосу, які ви почули.

Поміркуйте, чи став би цей твір зрозумілішим для слухачів, якщо б він був написаний на поетичний текст.

 

Творче завдання

Спробуйте перетворити пісню, яка вам подобається, на вокаліз. Проспівайте.

 

Розучування пісні «Веселкова», О.Янушкевич, М.Ясакової

 

Виконання пісні «Музика», Г.Струве, І.Ісакової

Підсумки уроку

Надзвичайно важливим засобом музичної виразності є тембр, адже він надає творові певного забарвлення. Саме в цьому ми переконалися на прикладі твору С.Рахманінова «Вокаліз».

 

Домашнє завдання

Доберіть тембри голосів для створення вокальних образів героїв улюбленої казки.

 

Урок 5

Тема. Музика стародавніх епох.

Мета.

Навчальна: познайомитися з музичною культурою давніх епох, зокрема з музикою Давнього Єгипту та Китаю.

Розвиваюча:. Розвивати естетичні смаки дітей, прививати любов до слухання музики, вміння аналізувати прослухані твори.

Виховна: виховувати естетичний смак, почуття патріотизму, любові до шедеврів світової та української музики.

Тип уроку: поглиблення та розширення теми.

Обладнання: музичний інструмент, комп’ютер, мультимедійна презентація.

Хід уроку.

І. Вхід до класу під музику. Музичне вітання. Організаційний момент. Перевірка домашнього завдання.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Міфи і легенди всіх народів фіксують уявлення людей про музику як могутню силу, що здатна впливати на природу, приборкувати тварин та зцілювати людей.

 

Музика Давнього Єгипту

Як можна помітити, зображення музикантів у творах скульптури і живопису свідчать про те, що важлива роль у музиці Давнього Єгипту належала струнним інструментам.

Вважається, що давні єгиптяни одними з перших народів світу винайшли арфу. Збереглися розповіді про давньоєгипетських музикантів, що вміли грати на арфі так чарівно, що ці звуки навіть зцілювали різні хвороби. Велика єгипетська арфа, що була більшою за зріст людини, пізніше набула різних форм та розмірів, поширюючись світом.

 



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-08-06; просмотров: 567; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.144.20.66 (0.009 с.)