Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Вплив африканської фольклорної музики на стилістичні особливості раннього (архаїчного) джазу.Содержание книги
Поиск на нашем сайте
Вочевидь, архаїчний джаз – це і є негритянський стиль імпровізованої в своїй основі маршової музики, що виникла як наслідування «білих» оркестрів. На початок появи перших джазових стилістичних форм, види і жанри негритянського музичного мистецтва відрізнялись значною різноманітністю та різним ступенем автентичності: від культових церемоній, що зберегли велику кількість древніх ознак, - до «змішаного» мистецтва типу архаїчного блюзу. Тому найбільш ранній щодо часу появи джаз міг мабуть, зазнавати впливу різних у стилістичному відношенні елементів. Намагаючись копіювати «европейський» репертуар і користуючись «европейськими» інструментами, негри мимоволі принесли у своє виконання риси, властиві афро-американському фольклору. Щодо раннього періоду історії джазу характерно, що музиканти, які виконували його, найчастіше були напіваматорами-напівпрофесіоналами, навіть у тому розумінні, що у них була ще якась основна форма діяльності, робота. Отже, характерною була навіть сама манера звуковидобування, що відрізнялась від європейського ідеалу. В цьому питанні треба відзначити особливу «ударність» атаки, що близька загалом африканському інтонуванню, наполегливість, гучність звучання. Такі якості в цілому сприяли створенню загального «гарячого» виконання («хот»), а разом з використанням вібрато в кінці фраз, фрулато, глісандуючих звучань і «дерті-тоунс» («брудних» нот),за наявністю особливої метроритмічної інтенсивності поприводили до значних змін у порівнянні з «европейським» першоджерелом, взятим за основу тієї музики, що її виконували негри. В галузі гармонії негри часто прагнули до збереження «европейського» оригіналу (наскільки це взагалі було можливо поруч із іноді обмеженими можливостями їхньої інструментальної техніки й навичок виконання європейського репертуару). При цьому як результат імпровізації (а часто як наслідок невміння повністю скопіювати правильний рух мелодії) у фактурі п’єс помітне створення специфічної форми багатоголосся, що виникло на основі одночасного поєднання декількох різних варіантів цієї мелодичної лінії. Цей поліфонічний ефект в архаїчному стилі помітно відрізняється від аналогічного в класичному джазі. У першому з них ще нема опори на принцип респонсорія, де голоси не просто координуються один з одним, а ніби відповідають один одному, причому (що характерно для афро-американської музики в цілому) час до вступу «відповіді» після «запитання» може бути не тільки досить стислим, але взагалі повністю скорочуватися – аж до нашарування мелодичних ліній. Для архаїчного джазу це не типово. Можливо музиканти намагалися бути якомога блище до тексту п’єс, що виконувались, і які їм, в силу їх неписьменності, доводилось імпровізувати (перефразовувати) в міру своїх можливостей. В цей час у різних виконавців й створювалися свої варіанти мелодії. Загальний результат – варіаційність, строфічність форми. Відомо, що виконавцям архаїчного джазу доводилось багато займатися, до того ж той хто володів нотною грамотою, вчив інших. Вважається що в перших капелах негритянського джазу використовувалося фразування типу «off-beat», пов’язане з тенденцією до відступу від суворої метричної пульсації й до створення поліритмії. Ця риса зустрічається в багатьох жанрах афро-американського народного мистецтва. По-своєму вона виявляється і в ранніх стилях джазу. Загальна метро ритмічна пульсація створювалась як фон ударними – передусім великими і малими барабанами, що знаходились в руках двох різних виконавців (в традиціях духових оркестрів, за звичаєм крокуючих). Якщо музикант, що грав на великому барабані, створював основу метроритму всього «марчинг-бенда, то його колега використовував більш складну техніку з рисами перехрестної ритміки, внутрішніми акцентами тощо. У випадках коли обидва барабанщики намагалися не тільки відтворити формальну схему ритмічного супроводу, а були більш винахідливими, у композиції в цілому виникали елементи особливого роду загострення, навіть уявного прискорення темпу виконання, внутрішньої напруги, що отримала назву «драйв». Відомий дослідник джазу А.Азриль вказує на зв’язок метро ритмічної пульсації у ранніх за часом формах архаїчного джазу з маршем і на поступово яскраво виявлене у ньому танцювальне начало. Він відзначає також, що і при 4-охдольному розмірі сталося таке розташування акцентів, при якому виникало враження дводольності. Цей тип пульсації вчені відносять до галузі старого маршового джазу. Як відомо, у більш пізніх стилях, наприклад, у диксиленді, стала характерною акцентація другої і четвертої долей такту – так званої «ту-біт» (9. – С.91). Тут ще вказано, що до «ту-біту» відноситься і виокремлення першої і третьої долей в такті (9. – С.91), наприклад, у регтаймі та новоорлеанському стилі. В.Озеров вважає, що «ту-біт» - «тип біту з акцентами на першій і третій долях чотирьохдольного розміру, характерного, зокрема для стилю диксиленд» (7. – С.374). Додамо, що згадане зміщення акцентів з першої і третьої на другу і четверту долі відносяться також до однієї з форм виявлення техніки «офф-біт» (9.- С.60), а Ю. Панасьє навіть дещо спощено порівнює таке зміщення із свінгом(8. – С.23). На момент появи архаїчного джазу, як вважають, ще не зовсім склались основні форми виконання блюзу (він вплинув на джаз вже у його класичній формі, тобто трохи пізніше). Звідси можна зробити висновок щодо відсутності в архаїчному джазі блюзового інтонування. У такому випадку він спирався передусім на звичайний темперований стрій із властивою йому «чистою» тональністю. Одночасно з відсутністю «блюзової» гармонії в архаїчному джазі взагалі не грали будь-якої значної ролі вертикальні комплекси як такі. Гармонічні поєднання були швидше випадковістю, ніж закономірністю (результат по’єднання декількох мелодичних ліній – варіантів основної мелодії). При цьому треба згадати, що й самі по собі гармонії, якщо зважити специфіку репертуару, що виконують оркестри (марші, танці) – також не вирізнялися складністю. Спочатку мелодичні та ритмічні функції у ранньому джазі виконували одночано декілька інструментів,що складали «стріт-бенд». За звичаєм такий склад включав достатню кількість інструментів, наприклад, флюгельгорн та його різновиди, валторни і т. ін. Напевно, у ранніх типах оркестрів архаїчного джазу ще були деякі з них. Відомо, що часто склад «марчинг-бенда» залишався подвійним. І в цьому випадку розподіл функцій між голосами був досить рівномірний: кожен з них мав свою мелодичну лінію, що властиве одному з характерних принципів викладення в афро-американській музиці, яку вирізняє особлива лінеарність руху за наявністю багатоголосся. Пізніше «зайві» інструменти «відпали» і залишилось таке типове для класичного джазу «тріо»: корнет (або труба), тромбон і кларнет, а в ритмічній групі – туба і ударні. Іноді у класичному джазі зустрічаються два корнети замість одного або два кларнети.
Вуличні оркестри. В історичній перспективі важливо врахувати, що все відзначене нами у зв’язку з архаїчним або класичним джазом є ідеальною моделлю того складного процесу, який необмежувався тільки переростанням одних форм оркестрового музикування в інші, одних стилістичних ознак у нові властивості. По-перше, колишня музика духових оркестрів не щезла зовсім. По-друге, деякі «марчинг-бенди» сповна могли виконувати репертуар найбільш близький до її стилю, вносячи в нього лише незначні зміни. По-третє, такі зміни (і у трактуванні репертуару, і у складі оркестру) могли стати максимальними, тобто найвищою мірою «джазовими». Між всіма цими типами музикування, певна річ, були свої перехідні форми, які важко чітко класифікувати. Треба зважити і расові різновиди як самих духових, так і перших джазових оркестрів. Наприклад, відомо, що креоли мали свої «Society Orcestra» (як вони себе називали). Такий склад оркестру був в загальному плані «більш європейським» за стилем, ніж негритянські бенди. До їх складу входили також і скрипки. На відміну від негрів креоли часто віддавали перевагу не корнету, а кларнету. Оркестри «білих» музикантів наслідували манеру виконання негрів, які спочатку намагалися по-своєму трактувати гру «білих» не джазових складів, створюючи таким чином аутентичний джазовий стиль. Проте, намагаючись передати спосіб гри негритянських джазменів, «білі» часто допускали «зайві вольності», які були відсутні у їхніх «темношкірих» колег. Так, часто свого роду «перетиски» спостерігались в темпі і метроритмічному характері виконання, «брейки» застосовувалися не в загальноприйнятих розділах форми. З іншого боку, «білі» музиканти іноді недооцінювали значення деяких прийомів афро-американського походження, таких, як фразування «офф-біт», як різного типу відступів від абсолютної висоти тону («офф-пітч») і т. ін. В архаїчному стилі імпровізація мала іноді місце і в сольному плані, хоча у багатьох роботах підкреслюється, в першу чергу, колективний характер виконання в цей, і у наступний період у джазі класичного типу. Визначається, що соло могло мати декілька основ. По-перше, воно виникло для того, щоб решта учасників ансамблю спроможні були відпочити. По-друге, сольні епізоди створилися на фоні остинатних фігур, пов’язаних з прийомом «стоп-тайма» і з появою на такому фоні «брейка». По-третє, очевидно, що це зріла форма: можливе проведення соло при поліфонізованому русі всіх інших голосів, що не припиняються, а в потрібний момент звучать трохи тихіше, даючи можливість почути данну імпровізацію. У цьому випадку солюючий голос має можливість відповідати іншим акомпонуючим йому інструментам, що як принцип іде від афро-американського прийому респонсорної переклички. І все ж, в архаїчному джазі соло (будь-якого типу) були скоріш виключенням, ніж правилом. Репертуар «стрит-бендів» архаїчного джазу не складався з одних тільки маршів, хоча вони і займали в ньому важливе місце. З часом (крім елементів традиційно європейських жанрів, передусім танцювальних) виконання негритянських оркестрів збагатилося за рахунок ряду форм, що мають афро-американську природу. Так, у репертуар архаїчного джазу просякали теми негритянських спірічуелсів, робочих пісень, балад, що користувалися широкою популярністю. З репертуару менестрельного театру в практику оркестрів потрапляли так звані «кун-сонгс», а також і регтайми, що мали часто схожість з кей-куокм і навпаки. Вважається, що джазова музика у певний період архаїчного і ранньо-класичного стилів взагалі була підпорядкована особливій формі метроритмічної пульсації – «регіруванню». Пов’язана з ним тенденція до синкопування зустрічалася у фольклорі ще до появи регтайма як самостійного жанру та імовірніше була увібрана ним самим. Власне «джазова манера» виконання стала надбанням класичного стилю, але не у всіх своїх різновидах і конкретних зразках. У негритянсько-креольському середовищі користувалися популярністю і так звані «поп-сонгс» (популярні пісні). Вони були результатом поєднання деяких елементів, що йшли від негритянського фольклору, зокрема – балади і блюзи – з характерними ознаками «білого типу» вуличних пісень. Від афро-американського мистецтва тут багато чого залишається у текстах. Часто в них міститься той чи інший натяк, що є типовим для африканських пісень. З часом і «поп-сонгс» увійшли в репертуар архаїчного джазу. Таким чином, поступово він збагатився новими жанрами. Оркестри Нового Орлеана та інших міст на Півдні США грали свою музику з різних приводів: виступали на вулицях, площах, на річкових пароплавах, на карнавалах, святах, під час всіляких походів, процесій і парадів, на похоронах, весіллях тощо. Часто в одному і томуж місті одночасно опинялось декілька різних оркестрів, між якими починалася своєрідна музична «битва». Деякі оркестри виступали в рекламних цілях і тому «перемога» визначала для них і відповідний престиж. Цікаве свідчення таких «змагань» залишив нам відомий новоорлеанський тромбоніст Кід Орі: «вниз вулицею, в старому вантажному вагоні їхав будь-який джаз-бенд з одної танцювальної зали, а вгору вулицею у такому ж вагоні їхав інший бенд з другої зали, який рекламував танці (в ту ж саму ніч і за таку ж ціну). І ці музиканти починали грати один поперед іншого, тому що саме той оркестр, який задовольнить натовп, що зібрався, люди прийдуть на той чи інший танцмайданчик. В кінці вагону зазвичай сидів тромбоніст, тому що, це було єдине місце, де він міг вільно орудувати кулісою свого інструменту. Таким чином, вони одержали назву «тейл-гейт» тромбоністів («talgate» - зап’ятки). Всі вони грали у типовому для диксиленду «вамп-стилі», тому що, в тих фургонах не потрібна була більш вишукана музика. На той час грали «шафл-біт» на малому барабані і звичний «ту-біт» на великому. Спочатку на цих барабанах грали різні люди, але пізніше у Новому Орлеані знайшовся юнак, який поєднав два барабани і почав грати один. Так була видумана педаль до великого барабана».
РОЗДІЛ 3. КЛАСИЧНИЙ ДЖАЗ:
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-07-15; просмотров: 295; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.142.131.51 (0.007 с.) |