Засоби графічного малюнка. Методика ознайомлення з виражальними можливостями засобів творення графічних зображень на уроках образотворчого мистецтва. Навести приклад фрагмента уроку 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Засоби графічного малюнка. Методика ознайомлення з виражальними можливостями засобів творення графічних зображень на уроках образотворчого мистецтва. Навести приклад фрагмента уроку



Тема. 1 клас. Конспект уроку. Різноманітність форм навколишнього світу. Прості геометричні форми: площинні – прямокутник, квадрат, трикутник, коло, овал; об’ємні – куб, циліндр, конус, куля. Святкові прапорці.

 

IV. Пояснення нового матеріалу:

1. Демонстрація геометричних фігур:

– Подивіться на геометричні фігури, які з них вам знайомі?

(Учитель демонструє учням геометричні фігури і нагадує їх назви.)

2. Гра «Святкова геометрія»:

(Учитель роздає учням заздалегідь вирізані з картону геометричні фігури.)

– Кожен із мешканців казкової країни отримав яскраву кульку та прапорець. Проте вони не можуть запам’ятати, якої форми їх фігури. Допоможімо мешканцям казкової країни. (Учитель називає геометричні фігури, а учні, які мають названі фігури, піднімають їх уверх.)

3. Розповідь учителя:

– Зображення навколишніх предметів теж схожі на геометричні фігури.

(Учитель демонструє зображення різних предметів, пропонує учням назвати геометричні фігури, на які вони схожі.)

– На відміну від геометричних фігур, предмети навколо нас непласкі, а об’ємні.

(Учитель демонструє та називає об’ємні геометричні форми, учні знаходять на зображеннях схожі на них елементи і називають геометричні форми, з яких вони складаються.)

V. Актуалізація вивченого матеріалу:

1. Творче завдання:

(Учитель пропонує учням відгадати загадку.)

За хмари, в сонячну блакить

Я легко, вільно, швидко

Отак би й полетіла вмить,

Якби не клята нитка!

(Повітряна кулька)

Учитель пропонує учням намалювати кольоровими олівцями різнокольорові повітряні кульки та прапорці, пояснює послідовність виконання завдання.

– Спочатку намалюємо повітряні кульки простим олівцем. Вони мають бути розташовані у верхній частині аркуша. Потім намалюємо прапорці на мотузці. Повітряні кульки та прапорці можуть мати різну форму.

(Учитель демонструє справжні повітряні кульки.)

– Спочатку намалюємо два великих кола, потім домалюємо мотузочки. Тепер намалюємо мотузочку, на якій розташуємо прапорці різної форми.

На дошці намальований вертикальний прямокутник. Учитель показує, як скомпонувати загальну форму малюнка, щоб на аркуші не залишалося порожнього простору, потім виконує роботу на дошці, завершуючи форму крок за кроком. Учитель показує, як виконати роботу спочатку простим олівцем, а потім – кольоровими олівцями.

– Кульки та прапорці мають бути різного кольору за бажанням.

 

Засоби графічного малюнка. Методика ознайомлення з виражальними можливостями засобів творення графічних зображень на уроках образотворчого мистецтва. Навести приклад фрагмента уроку

Фрагмент уроку

 

Тема. Графіка. Виражальні можливості графіки. Відтворення образів та настрою навколишнього світу різними засобами графіки. Творча робота за уявою. Створення композиції „Лагідна" та „Зла" рослина створена різними засобами (лінія, силует, світлотінь, тоновий малюнок)

Засоби художньої виразності графіки

Графіка – мистецтво малюнку. Плавність або строкатість лінії, її м’якість або твердість, уривчастість або безперервність, ступінь тонкості, сухості чи товщини, жирності – все це має значення та використовується художником задля різнобічного відтворення дійсності. Лінія в змозі передати обриси предметів, їх фактуру та характер. Графіка найоперативніший образотворчий вид мистецтва.

Широко використовується у графіці пляма: рівно зафарбована, різна за кольором, формі, розміру, густоті, характеру тону. Все це дозволяє плямі створити ілюзію об’єму, глибини, допомагає точніше виразити реальність. Чорно-білі малюнки не здаються однотонними, бо це пояснюється тим, що кожний колір, у тому числі й чорний, має безліч відтінків.

Різниця в градації кольору від найтемнішого до найсвітлішого виражається поняттям тон. Художники відчувають найтоншу градацію одного й того ж тону. Тон допомагає передати якість предмету, його об’єм та інші властивості. Однокольоровий (чорно-білий) малюнок інколи називають «тоновим».

Таким чином, лінія, пляма, тон – основні виражальні засоби в графіці.

 

 

IV. Викладання нового матеріалу.

1. Вступна бесіда.

Методичний коментар. Оскільки тема нова і не знайома дітям, увага приділяється більше теоретичному матеріалу, ніж практичному і проводиться у вигляді лекції.

Графіка є одним з найпоширеніших видів образотворчого мистецтва, (від давньогрецького графа - малюю, пишу). Графічні роботи виконують

олівцем, вуглем, тушшю, пером чи пензлем, фарбами чи кольоровими олівцями. Основним матеріалом, на якому виконується графіки є папір.

Мова графіки порівняно з мовою живопису більш стримана і лаконічна має більше умовностей. Графік, виконуючи свої роботи,користується відповідними виражальними засобами - крапкою, лінією, штрихом, плямою.

Методичний коментар. Діти знайомляться з поняттями: крапка, лінія, штрих, пляма. Споглядають їх на дошці і замальовують в альбом фломастером або гелевою ручкою. А вчитель тим часом коментує кожен з виражальних засобів.

Крапку отримуємо дотиком олівця, пера, пензля до зображувальної площини або ж шляхом перетину штрихів та ліній. За допомогою крапки можна передати об'єм, світлотінь.

Штрих - коротка обірвана лінія. Штрихом користуються значно частіше, ніж крапкою. А в поєднані з нею замінюють одноманітну рівну лінію контуру, роблять її більш динамічною, а форму живою, пов'язаною з навколишнім середовищем.

Прийом нанесення тону штрихами, які наносять швиденько близько один до одного називають штриховою.

Найбільш вживаною серед інших зображувальних засобів у графіці є лінія. Вона наноситься всіма матеріально-технічними засобами: пером, олівцем, різцем, тощо.

За своїм характером лінії є прямі і криві; за розміром - довгі і короткі, рівні і нерівні, товсті і тонкі; по світлотіні - темні, напівтемні й світлі; за призначенням - контурні й допоміжні; за напрямом - горизонтальні, вертикальні, нахиленні, зигзагоподібні, спіральні, ламані.

В графіці застосовується найрізноманітніші лінії, в тому числі суцільні, пунктирні, прості і складні.

Методичний коментар. Вчитель демонструє зразки малюнків виконаних крапкою, рискою, штрихом, плямою.

2.Практична робота

Методичний коментар. Діти створюють композицію „ Лагідна" та „Зла" рослина з використанням виражальних можливостей графіки. Учитель здійснює індивідуальний контроль, допомагаючи в промальовці деталей, вказуючи на помилки в компонуванні малюнка.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Організація сприйняття творів мистецтва
Учитель. Розгляньте репродукції картин І. І. Шишкіна «На півночі дикій» та «Зима».

І. І. Шишкін «На півночі дикій». Фрагмент (1891)

І. І. Шишкін «Зима» (1890)

Як ви гадаєте, який період зими зобразив художник?
Чи можна сказати, в якому місяці написані ці картини? Чому ви так вважаєте?
Які фарби використав Шишкін? Яких фарб більше?
Які настрої викликають ці картини?

 

Коментар
Учні повинні скласти зв’язну розповідь про те, що вони бачать. Учителеві необхідно акцентувати дитячу увагу на принципах композиційного рішення, на центрі композиції.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Творче завдання
Пояснення до творчого завдання

Учитель. Намалюйте власну розповідь про зимову ніч. (Малювання супроводжується прослуховуванням музики)

Положення об’єкта на площині аркуша:
а, б, в — неправильно; г — правильно

Правила роботи і техніка безпеки
Головне зображення на малюнку не приховують по кутках аркуша, а розташовують посередині.
Головне зображення на малюнку не повинне бути занадто великим (як слон у коробці з-під взуття) або занадто маленьким (як мишеня в басейні).
Малюємо чистими фарбами і ретельно вимиваємо пензлик, коли переходимо від одного кольору до іншого.
Не використовуємо під час малювання фарби безпосередньо з банки, а змішуємо їх на палітрі.
Під час роботи не розмахуємо пензлями й олівцями.
Обережно поводимося з водою і фарбами.

Індивідуальна робота за творчим завданням
Діти виконують індивідуальну роботу за творчим завданням. За необхідності вчитель надає допомогу.

 

Розповідь учителя.

Петриківка – це село на Дніпропетровщині. Велике, славне село, яке зачаровує світ своїми мальвами і жоржинами, соняхами і рясною червоною калиною. Не тими, що на городі чи в саду, а мальованими – на дерев’яних тарелях, скриньках, вазах, колисках, столах, просто на папері.

Мабуть, у жодному осередку народного мистецтва немає такої кількості різноманітних художників. Кожен – самобутній і неповторний творець, зі своїм особливим, властивим лише йому «почерком». Водночас їх об’єднують витоки – традиційне, народне малювання. Їхні роботи характеризуються надзвичайною декоративністю, яскравим святковим буянням фарб і разом з тим – витонченістю малюнка, віртуозністю, своєрідністю засобів виконання. Соковиті, яскраві квіти майстрів Петриківки зачаровують своєю красою.

Малюють петриківці темперними фарбами. Це фарби, які розведені на яєчному жовтку, молоці, вишневому клеї. Використовують для малювання на дереві. Це надає їм легкості, прозорості, підсилює інтенсивність кольору. В основі петриківського розпису лежать прийоми вільного живописного малювання пензлем. Петриківські майстри в орнаменти розписів вплітають садові й польові квіти, колосся різних злаків, грона винограду, важкі кетяги калини. Їхня мета – втілити в одному образі красу усіх рослин.

Квітка в уявленні петриківців – це символ пишності природи, її розкішного цвітіння, щедрості плодів. Щоб наголосити на цьому, майстри вдаються до фантастичних перебільшень, творять свій, петриківський, світ краси. Секрет своєрідності їхнього розпису багато в чому залежить від саморобних пензлів, якими користуються народні умільці.

.

Малювали ягоди калини за допомогою очеретинки, вмочували її у фарбу, а потім на папір. Виходили однакові ягоди. А ягоди суниць малювали просто пальцем.

Т. Пата «Зозуля на калині»

– До старшого покоління майстрів належить Тетяна Пата. ЇЇ твори надзвичайно життєрадісні, ніби пронизані гарячими сонячним промінням. Зверніть увагу: сильні контрастні сполучення кольорів не порушують загальної цілісності композиції. Це різні відтінки червоного, синього і жовто-зеленого. У букетах нічого не загубилося, всі елементи врівноважені.

З такою спостережливістю і любов’ю художниця відтворила найхарактерніші риси кожної гілочки, кожної лугової травинки. При цьому Тетяна Пата зберегла принцип стилізації елементів у декоративній композиції.

Підготовчі вправи

«Зернятко» – це простий мазок, форма якого залежить від форми пензлика. Він має одним з основних елементів петриківського розпису.

Проводимо на папері вертикальну та горизонтальну лінії. Уздовж вертикальної лінії наносимо «зернятка» круглим пензлем, що при намочуванні збирається на кінчику в голочку. Для цього можна використати фарбу будь-якого кольору. Корпусом пензлика натискаємо так, щоб мазок мав форму краплі води. Повторюючи мазок багато разів, намагаємося наносити «зернятко» однакового розміру і на однаковій відстані. Ми не тільки навчимося правильно наносити такий мазок, а й потренуємо окомір і вправність своєї руки.

Так само наносимо «зернятка» уздовж горизонтальної прямої. Якщо наносити «зернятка» похило до проведеної кінчиком пензля прямої лінії, то можна отримати або колосок, або листок акації. Це залежатиме від напряму «зернятка». Спробуємо і переконаємося.

«Криве зернятко»

Наступний елемент петриківського розпису «криве зернятко». Набираємо фарбу на круглий пензлик і починаємо наносити мазок, як і звичайне «зерня», але при натискуванні трохи повертаємо руку вправо чи вліво. Маємо викривлену півколом краплину. Пишемо «криві зернятка» попарно, назустріч одне – одному – отримаємо пуп’янок.

Якщо об’єднати чотири чи п’ять «кривих зернят», можна отримати пелюстку великої квітки. Спробуймо себе і в цьому.

«Гребінчик»

Мазок, що починається з потовщення. Його роблять натиском пензля і закінчують тоненьким вусиком, який передають за допомогою легкого дотикукінчика пензля. Покладені кілька таких мазків нагадують гребінець.

«Горішок»

Складається з двох мазків, вигнутих півлунками й поставленими один проти одного. Заповнивши порожнє місце між півлунками гребінчиковим або двома-трьома зернятковими мазками, матимемо форму, подібну до лісового горіха.

«Перехідний мазок»

Накладається одним пензлем але двома фарбами. Спочатку пензель вмочують в одну фарбу (наприклад, у зелену), а потім у другу (наприклад, жовту). Такий мазок утворює витончені переходи від одного кольору до іншого.

Фізкультхвилинка.

Пензлик кінчиком донизу поверну,

Цілу дюжину зерняток нанижу,

Вийде колосок зернистий,

Вийде квітка серед листя.

Самостійна робота

– Ми потренувалися наносити основні елементи розпису, а тепер спробуймо придумати і написати композицію «Казкова квітка Петриківки».

– Зобразіть стебло, квітку, листя, пуп’янки, маленькі квіточки, травинки та вусики. Зверніть увагу: майстри працюють узагалі без простого олівця. Це ще один секрет. Наносячи мазки майстер обертає аркуш навколо своєї руки, а не навпаки! Так зручніше писати, а робота виходить охайнішою.

Фрагмент уроку

Тема 2клас

Птахи на весні

Інструктаж

Учитель. Сьогодні ми побудемо скульпторами-казкарями, навіть чаклунами. Кожен з вас вигадає свого дивовижного птаха, якого ще ніколи ніхто не бачив, та зліпить його. А як це зробити — я вам зараз розповім.

Спочатку уявіть, якими будуть у цього птаха тулуб, голівка, хвостик, дзьобик, крильця. І після цього розпочинайте роботу.

Насамперед дощечки для ліплення ви маєте заліпити пластиліном (колір пластиліну учні можуть обрати самостійно). Потім з іншого шматочка пластиліну розкачайте невеликий кружечок, на якому намалюйте вашу пташку. Дуже акуратно стекою виріжте цю пташку й обережно притисніть до дощечки з пластиліном. Який вид скульптури ми зараз зробили? Так, у нас вийшов рельєф. Але в нас зараз є тільки загальний вигляд нашої пташки.

Яким у вашого птаха буде хвостик? А крила? Тепер слід зробити так, щоб ваша пташка перетворилася на дивовижного птаха. Як це зробити? Кожен з вас вигадає прикраси для свого птаха. Які візерунки можуть прикрашати хвостик, крила, груди саме вашої пташки?

6. Самостійна практична діяльність учнів Створення декоративного образу птаха в об'ємі

Актуалізація набутих знань

Яке враження на вас справляє пташиний спів?

Чи є у вас улюблені птахи?

Як виліпити казкового птаха? Що для цього необхідно знати?

Пригадаймо, як називається скульптура, яку ми сьогодні зробили.

Що зробило вашого птаха дивовижним?

Оригамі

Це мистецтво складання паперу. Метою цього мистецтва є створення витворів шляхом використання схеми геометричних згинів і складок. Термін оригамі відноситься до всіх типів складання паперу, а не тільки до японських зразків.

Паперопластика

Це конструювання об'ємних та напівоб'ємних форм з паперу шляхом його механічної обробки та трансформації. А саме: складання, скручування, згинання, вирізування, прорізування, гофрування, склеювання тощо.

Витинанка

«Витинанка» (сюжетно-орнаментальні вирізки з паперу)- це традиційно українське, уже ґрунтовно позабуте декоративно-прикладне мистецтво. Відмінність його від аплікації-збереження цілісності матеріалу і, як наслідок, однобарвність.

Аплікація

Являє собою найбільш поширений вид художньої діяльності і водночас є самою доступною паперовою технікою. Робота сприяє розвитку композиційного мислення, кольоросприймання, почуття декоративності, ритму і формуванню уміння стилізувати будь-які форми. Аплікація виходить шляхом наклеювання на лист-основу вирізаних з паперу шматочків різної форми. Простота і чіткість контурів, силуетів роблять аплікацію особливо доступною сприйманню. Аплікація також доступна для кольорового паперу, чи паперу раніше пофарбованого гуашевою фарбою.

За змістом аплікація ділиться на предметну, сюжетну, декоративну, шрифтову.

Папьє-маше

Являє собою склеювання маленьких шматочків паперу в декілька шарів. Для пап'є-маше необхідний папір, який добре вбирає воду і рівномірно приклеюється, такий папір краще рветься. Для ґрунтовки необхідна емульсія, яка заповнює всі нерівності на поверхні форми. Ґрунтовка проводиться декілька разів після попередньої зачистки поверхні наждачним папером.

Колаж з паперу

В роботі використовується папір різного сорту, фото, відкритки, фоторепродукції та інші матеріали. Паперовий колаж складається з відібраних фрагментів вищевказаних матеріалів.

Паперова мозаїка

Виконується з вирізаних чи обривних шматочків паперу, імітує мозаїку із кольорової гальки, скла, керамічних плиток, пластмаси.

Методичні рекомендації щодо техніки та етапів виконання паперової пластики

Мистецтво робити плоский аркуш об'ємним називається паперовою пластикою. Техніка ця настільки проста, що займатися нею можна навіть з дворічним малюком, адже тут не вимагається чіткості ліній, як в орігамі. Матеріал для паперопластики: папір, ножиці, клей ПВА і канцелярський ніж (різачок).

Для дітей паперова пластика просто необхідність. Адже такі заняття розвивають не тільки фантазію, а й просторове мислення, окомір, дрібну моторику та посидючість.

I. Мотивація навчальної діяльності:

1. Розповідь учителя:

– Заплющимо очі та пофантазуємо. Осінь була довгою-довгою-довгою. Листя давно облетіло, земля вже стомилася від нескінченних холодних дощів, а вітер усе співав за вікном свою тужливу осінню пісню. Дуже сумно було всім у лісі. Темно, голо і мокро.

– Але одного разу вранці на землю впала перша сніжинка, потім ще одна, ще й ще. І пішов перший сніг.

– Це відправила на землю матінка Зима своїх дочок — сніжинок. Наймолодшій вона дала чарівний пензлик із білою зимовою фарбою.

– Подивись, донечко, що із землею дощі та вітри зробили. Немає кому, крім тебе, землю втішити. Умочи чарівний пензлик у зимову фарбу і подаруй усім, кого зустрінеш, чудове зимове вбрання.

– Біла, тендітна, промениста Сніжинка спурхнула з краєчка хмари і полетіла на землю. Яким усе довкола було нудним, сіро- коричнево-чорно-мокрим!

– Скільки ж тут роботи! Мені самій не впоратися,— злякалася Сніжинка.

– Чого ти сумуєш, дурненька?! — розсміявся легкий Морозець. Він сидів на гілці старого дуба і потріскував його гілочками. — Подивись, скільки в тебе сестер-помічниць!

– Озирнулася навколо Сніжинка і побачила, що одна за одною злітають на землю сніжинки, і в кожної у руці чарівний пензлик. Вони посріблили віти дерев тонким інеєм, одягли на кущі пухнасті теплі шапки, вбрали зайців у франтівські білі шубки, укрили всю землю товстою сніговою ковдрою. Яким білим, чистим, легким стало все навколо! Просто диво!

– Зраділа маленька Сніжинка і закружляла в хороводі з легким вітерцем. Повз них пролітали інші сніжинки.

– До міста! (До села!)

– До людей!

–  На свято!

– Співали сніжинки на всі голоси і кликали маленьку Сніжинку із собою. У місті на них чекало дуже багато роботи. Адже потрібно було завалити снігом усі дахи, покрити інеєм усі дерева і розписати памороззю кожне вікно...

Тема. 1 клас. Конспект уроку. Різноманітність форм навколишнього світу. Прості геометричні форми: площинні – прямокутник, квадрат, трикутник, коло, овал; об’ємні – куб, циліндр, конус, куля. Святкові прапорці.

 

IV. Пояснення нового матеріалу:

1. Демонстрація геометричних фігур:

– Подивіться на геометричні фігури, які з них вам знайомі?

(Учитель демонструє учням геометричні фігури і нагадує їх назви.)

2. Гра «Святкова геометрія»:

(Учитель роздає учням заздалегідь вирізані з картону геометричні фігури.)

– Кожен із мешканців казкової країни отримав яскраву кульку та прапорець. Проте вони не можуть запам’ятати, якої форми їх фігури. Допоможімо мешканцям казкової країни. (Учитель називає геометричні фігури, а учні, які мають названі фігури, піднімають їх уверх.)

3. Розповідь учителя:

– Зображення навколишніх предметів теж схожі на геометричні фігури.

(Учитель демонструє зображення різних предметів, пропонує учням назвати геометричні фігури, на які вони схожі.)

– На відміну від геометричних фігур, предмети навколо нас непласкі, а об’ємні.

(Учитель демонструє та називає об’ємні геометричні форми, учні знаходять на зображеннях схожі на них елементи і називають геометричні форми, з яких вони складаються.)

V. Актуалізація вивченого матеріалу:

1. Творче завдання:

(Учитель пропонує учням відгадати загадку.)

За хмари, в сонячну блакить

Я легко, вільно, швидко

Отак би й полетіла вмить,

Якби не клята нитка!

(Повітряна кулька)

Учитель пропонує учням намалювати кольоровими олівцями різнокольорові повітряні кульки та прапорці, пояснює послідовність виконання завдання.

– Спочатку намалюємо повітряні кульки простим олівцем. Вони мають бути розташовані у верхній частині аркуша. Потім намалюємо прапорці на мотузці. Повітряні кульки та прапорці можуть мати різну форму.

(Учитель демонструє справжні повітряні кульки.)

– Спочатку намалюємо два великих кола, потім домалюємо мотузочки. Тепер намалюємо мотузочку, на якій розташуємо прапорці різної форми.

На дошці намальований вертикальний прямокутник. Учитель показує, як скомпонувати загальну форму малюнка, щоб на аркуші не залишалося порожнього простору, потім виконує роботу на дошці, завершуючи форму крок за кроком. Учитель показує, як виконати роботу спочатку простим олівцем, а потім – кольоровими олівцями.

– Кульки та прапорці мають бути різного кольору за бажанням.

 

Засоби графічного малюнка. Методика ознайомлення з виражальними можливостями засобів творення графічних зображень на уроках образотворчого мистецтва. Навести приклад фрагмента уроку

Фрагмент уроку

 

Тема. Графіка. Виражальні можливості графіки. Відтворення образів та настрою навколишнього світу різними засобами графіки. Творча робота за уявою. Створення композиції „Лагідна" та „Зла" рослина створена різними засобами (лінія, силует, світлотінь, тоновий малюнок)



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-07-14; просмотров: 924; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.138.122.195 (0.067 с.)