М. Булгаков. «Майстер і Маргарита» 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

М. Булгаков. «Майстер і Маргарита»



План

1. Історія створення тексту. Особливості критичної рецепції, шлях роману до читача.

2. Жанрові особливості. «Магічний реалізм» роману.

3. Композиція, реальне та ірреальне у творі.

4. Символіка образів. Система прототипів.

5. Філософська проблематика.

Завдання:

· Пояснити значення терміну «магічний реалізм» на матеріалі роману М.Булгакова «Майстер і Маргарита».

· Джерела роману «Майстер і Маргарита».

· Підготувати повідомлення: «Булгаков і Київ»; «Митець і тиран. До історії взаємин М.Булгакова та Й.Сталіна».

Питання для дискусії:

1. Чи згодні ви із думкою М.Булгакова: «Я – містичний письменник»?

2. Чим був зумовлений інтерес М.Булгакова до теми митця?

3. Чи вдалося, на вашу думку, режисерові В.Бартко у фільмі, створеному за мотивами роману М.Булгакова «Майстер і Маргарита» окреслити теми, ідеї, особливості сприйняття тоталітарної доби.

Література

Тексти

1. « Беседовать с тобой одной»: из писем М.Булгакова к жене // Октябрь. – 1984. – №1. – С. 189 – 201.

2. Киев-город // Наука и религия. – 1988. – №2. – С. 36 – 38.

3. Мастер и Маргарита / Примеч. Г. Лесскиса. – Изд-во Эксмо, 2004. – 544 с.

4. Мастер и Маргарита: Черновые варианты романа // Москва. – 1991. – №5. – С. 187‑201.

5. Собрание сочинений. В 5 т. Т. 1. – М.: Худож. лит., 1989. – 621 с.; Т.2. – М., 1989. – 750 с.; Т.3. – М., 1990. – 703 с.; Т.4. – М., 1990. – 686 с.; Т.5. – М., 1990. – 753 с.

6. Собачье сердце: Повесть // Знамя. – 1987. – №6. – С. 73 – 141.

Критичні роботи

1. Абрамова О. «Бином Булгакова», или пятое измерение в романе «Мастер и Маргарита»: загадки и попытки отгадок // Искусство и образование. – 2000. – №3. – С. 4‑18.

2. Мусин М. «Ваш роман вам принесет еще сюрпризы» (О специфике фантастического в «Мастереи Маргарите») // Вопросы литературы. – 2005. – №2. – С. 111 – 123.

3. Безобразова Л. Поетика ліричних відступів у романі «Майстер і Маргарита» // Всесвітня література та культура в навчальних закладах України. – 2001. – №4. – С. 41‑43.

4. Белозерская-Булгакова Л. Воспоминания. – М.: Худож. лит., 1988. – 221 с.

5. Булгаков М.А. Письма, жизнеописания в документах. (Вступительная статья В.В.Петелина; коментарии В.И.Лосева и В.В.Петелина). – М.: Современник, 1989. – 576 с.

6. Галинская И. Этика, эстетика, поэтика, философия произведений М.А.Булгакова // Культурология: дайджест. – 2003. – №2. – С. 57 ‑83.

7. Галинская И. Литературные источники «древних» глав «Мастера и Маргариты» // Культурология: дайджест. – 2003. – №2. – С. 57 – 83.

8. Гукова О. Роман Михайла Булгакова «Майстер і Маргарита» та картини Марка Шагала // Зарубіжна література. – 2006. – №4. – С. 30 – 32.

9. Давыдова Т.Т. Русский неореализм: идеология, поэтика, творческая эволюция (Е.Замятин, И.Шмелев, М.Пришвин, А.Платонов, М.Булгаков и др.): учебное пособие. М: Флинта: Наука, 2005. – 336 с.

10. Звягінцева Т. «Фантастична симфонія» М.Булгакова // Зарубіжна література (Шкільний світ). – 2006. – №40. – С. 27 – 30.

11. Киреев Р. Булгаков: «Ты совершишь со мной мой последний полет» // Наука и религия. – 2000. – №3. – С. 18 – 21.

12. Королев А. Блудный сын // Знамя. – 1994. – №4. – С. 196 – 204.

13. Костирко М. Філософські питання в романі Михайла Булгакова «Майстер і Маргарита» // Зарубіжна література в школах України. – 2006. – №6. – С. 60.

14. Кривоносов Ю. Михаил Булгаков: фотолетопись жизни и творчества // Библиотека. – 2005. – №7. – С. 48 – 53.

15. Кривоносов Ю. Понтий Пилат // Знание – сила. – 2005. – №1. – С. 113 – 120; № 2. – С. 73 – 79.

16. Кущ О. Образ Іуди Іскріота у світовій літературі // Зарубіжна література в школі. – 2010. – №13-14. – С. 22 – 24.

17. «Мастер и Маргарита» в илюстрациях Сергея Алимова // Всесвітня література та культура в навчальних закладах України. – 2001. – №4. – С. 46 – 47.

18. Остапчук Л. Понтій Пілат на сторінках Євангелія від Луки і роману М.Булгакова «Майстер і Маргарита» // Зарубіжна література (Шкільний світ). – 2006. – №40. – С. 9.

19. Павлов Ю. Два мира Михаила Булгакова // Москва. – 2003. – №6. – С. 195 – 204.

20. Петелин В. Михаил Булгаков: Жизнь. Личность. Творчество. – М.: Московский рабочий, 1989. – 493 с.

21. Разуменко Т. «...Мне приснился Киев». Украина в жизни Михайла Булгакова // Всесвітня література та культура в навчальних закладах України. – 2001. – №4. – С. 48.

22. Рогозовская Т. В тепле булгаковського дома. Экскурсия по музею М.Булгакова в Киеве // Всесвітня література та культура в навчальних закладах України. – 2001. – №4. – С. 2 – 4.

23. Сахаров С. Михаил Булгаков: писатель ивласть: По секрет. Арх. ЦК КПСС и КГБ. – М.: ОЛМА-ПРЕСС, 2000. – 446 с.

24. Соколова Л. Традиції світової літератури в романі «Майстер і Маргарита» // Всесвітня література та культура в навчальних закладах України. – 2001. – №4. – С. 25 – 28.

25. Таранік К. Світло і темрява у романі «Майстер і Маргарита». Матеріали до уроку // Всесвітня література та культура в навчальних закладах України. – 2001. – №4. – С. 13‑20.

26. Тематичний номер, присвячений творчості М.Булгакова // Зарубіжна література. – 2004. – №40.

27. Тематичний номер, присвячений творчості М.Булгакова //Всесвітня література та культура в навчальних закладах України. – 2009. – №5.

28. Филина И. Философские заметки о «Мастере и Маргарите» // Всесвітня література та культура в навчальних закладах України. – 2001. – №4. – С. 39 – 40.

29. Чжон Мак Лэ К вопросу о жанровой структуре романа М.Булгакова «Мастер и Маргарита» // Русская литература. – 1998. – №4. – С. 39 – 50.

30. Чудакова М. О. Жизнеописание Михаила Булгакова. – М.: Книга, 1988. – 496 с.

31. Яновская Л. Понтий Пилат и Иешуа Га-Ноцри. В зеркалах булгаковедения // Вопросы литературы. – 2010. – Май-Июнь. – С. 5 – 72.


 

Теми індивідуальних занять

№ з/п Назва теми Кількість годин
1. А.де Сент-Екзюпері «Маленький принц».  
2. Поезія Р.М.Рільке.  
3. О.Хакслі. «Чудовий новий світ».  
4. А.Ахматова. Поезія.  
     

 

Тема №1.

Антуан де Сент-Екзюпері.

“Маленький принц”

План

1. Особливості творчого методу А. де Сент-Екзюпері.

2. Ідейно-тематична своєрідність, сучасне й вічне у проблематиці казки.

3. Традицій філософської повісті епохи просвітництва (модель молодої людини, що пізнає світ), європейської літературної казки (поєднання реального й вигаданого часу та простору) та притчових традицій у творі.

4. Система-персонажів. Образи-символи, алегоричні персонажі, їх роль в організації художнього світу “Маленького принца”.

Завдання:

· Підготувати повідомлення про історію створення “Маленького принца”.

· З’ясувати значення таких понять, як алегорія, символ, притча, казка.

· Підготувати читання за ролями 17 розділу “Зустріч зі змією”.

· З’ясувати значення образу змії, послуговуючись енциклопедією “Міфи народів світу”.

· Виготовити опорні схеми: “Діти і дорослі у казці “Маленький принц”; “Світ дорослих” у казці “Маленький принц”; “Казка “Маленький принц”: жанрові ознаки”; “Карта подорожей Маленького принца і пілота”.

Питання для дискусії:

· За допомогою якого композиційного прийому розкривається “світ дорослих” у казці?

· Чому “світ дорослих” здався принцові дивним?

· Один із друзів письменника зауважив: “Антуан любив свою казку, але був незадоволеним, що в ній забагато планет, і він охоче зробив би подорож коротшою. Але ліхтарника він би обов’язково залишив”. Чому?

Література

Тексти

1. Манон, танцовщица. Новелла. Письма к Натали Палей. Пеево с французького и вступление М.Кожевниковой // Иностранная литература. – 2009. – №1. – С. 131‑155.

2. Планета людей: Роман. Пер. з фрранц. – К.: Молодь, 1986. – 176 с.

3. Южный почтовый; Ночной полет; Планета людей; Военный летчик; Письмо к заложнику; Маленькийц принц; Пилот и стихии. / Пер. с франц. – М.: Худож. лит, 1983. – 447 с.

Критичні роботи

1. Айрих Л. Філософська казка А. де Сент-Екзюпері «Маленький принц» // Зарубіжна література. – 2005. – №10. – С. 17‑18.

2. Буковская А. Сент-Экзюпери, или Парадоксы гуманизма. – М.: Радуга, 1983. – 208 с.

3. Глаголева Е. Врата небесные открыты для души, или История неугомонного Экзюпери // Исторический журнал. – 2005. – №1. – С. 53‑61.

4. Еровченков А. “Ты будеш рад, что знал меня корда-то” // Эхо планеты. – 2004. – №20. – С. 26‑31.

5. Кандауров О. Властелин царства Духа // Наука и религия. – 2000. – №6. – С. 12‑16.

6. Куликова З. “Ти за все відповідаєш” (Розповідь про історію створення казки-притчі) // Зарубіжна література в навчальних закладах. – 1997. – №11. – С. 29‑34.

7. Макловська Л. «Маленький принц» А. де Сент-Екзюпері // Зарубіжна література. – 2005. – №10. – С. 19‑21.

8. Моруа А. Сент-Экзюпери // Моруа А. Литературные портреты. – М.: Прогресс, 1974. – С. 407‑430.

9. Мижо М. Сент-Экзюпери. – М.: Мол. гвардия, 1963. – 463 с.

10. Нев’ярович Н. Обрії духовної культури Антуана де Сент-Екзюпері // Відкритий урок. – 2002. – №21 – 22. – С. 27‑29.

11. Свердлов М. Планета людей // Литература. – 2002. – №48. – С. 14‑15.

12. Скоцик Л. Подорож у Всесвіті. Життєві уроки Маленького принца за твором А. де Сент-Екзюпері // Зарубіжна література. – 2006. – №12. – С. 12‑13.

13. Тимофеева М. “Маленький принц” отмечает юбилей // Эхо планеты. – 2006. – №17. – С. 34‑35.

14. Українець Л. Як говорить Маленький принц? Вивчення повісті-казки А. де Сент-Екзюпері «Маленький принц» в українських перекладах // Всесвітня література і культура. – 2001. – №5. – С. 50‑52.

15. Хмельницкая Т. Садовник в пустыне (Заметки о творчестве А. де Сент-Экзюпери) // Вопросы литературы. – 1961. – №11. – С. 122‑144.

16. Циганок С. Життя і творчість А. де Сент-Екзюпері. Історія створення казки «Маленький принц» // Зарубіжна література. – 2005. – №10. – С. 15‑16.

 

Тема №2.

Райнер Марія Рільке. Поезія

План

1. Особливості художньої філософії Р.М.Рільке.

2. Декодування образів-речей у “Нових поезіях” митця.

3. Творча історія, особливості поетики циклу “Дуїнезькі елегії”.

4. Основні теми й мотиви збірки “Сонети до Орфея”.

Завдання:

· Вивчити напам’ять сонет Рільке (за вибором).

· Виготовити таблицю: “Поетична творчість Рільке”.

· Підготувати повідомлення: “Україна в житті та творчості Р.М.Рільке” (Яремко М. Продовжувач традицій легендарного Орфея // Зарубіжна література в навчальних закладах. – 2000. – №12. – С.7.; Белей Н. Орфей ХХ ст. // Зарубіжна література в навчальних закладах. – 2001. – №9. – С. 38‑40.; Ізарський О. Рільке в Україні // Зарубіжна література. – 2003. – №36. – С. 6‑8.; Лисенко І. Україна в житті та творчості Рільке // Українська мова та література в школі. – 1975. – №12. – С. 76‑78.).

· Рільке українською мовою (Бажан М. Твори в 4-х т. – Т.3. Переклади. – К.: Дніпро, 1975. – 431 с.; Белей Н. Орфей ХХ ст. // Зарубіжна література в навчальних закладах. – 2001. – №9. – С. 40.; Стус В. “Ну а тепер – Рільке”. Листи до дружини // Всесвіт. – 1991. – №1. – С. 177‑183.; Чайковський Р. Рільке за колючим дротом // Зарубіжна література. – 2003. – №36. – С. 10.).

· Відгомін російської культури у творчості Рільке (Райнер Мария Рильке. Письма в Россию // Вопросы литературы. – 1975. – №9. – С. 214–242.).

· Історія листування Р.М. Рільке, Б.Пастернака та М.Цветаєвої (Белей Н. Орфей ХХ ст.// Зарубіжна література в навчальних закладах. – 2001. – №9. – С. 36‑40.; Рільке Р.М. Письма в Россию // Вопросы литературы. – 1975. – №9.).

· Творча співпраця Родена, Сезанна, Пікассо, Рільке (Вейс Д. Роден. Серия “Жизнь в искусстве”. – М., 1969.; Белей Н. Орфей ХХ ст. // Зарубіжна література в навчальних закладах. – 2001. – №9. – С. 36‑40.; Рильке Р.М.Ворспведе. Огюст Роден. Письма. Стихи. М.: Искусство, 1971).

Питання для дискусії:

· У чому полягає специфіка онтологічного дискурсу Р.М.Рільке?

· Які рядки Р.М.Рільке найбільше вас схвилювали? Чому?

· Який античний сюжет переосмислюється в сонеті “Ось дерево звелось...” (цикл “Сонети до Орфея”)? Якого сенсу надає цьому сюжету Р.М.Рільке?

Література

Тексти

Апостол та ін. [Проза]. // Сучасність. – 1994. – № 7‑8. – С. 32-38.

Дума про кохання і смерть корнета Крістофа Рільке // Всесвіт. – 1973. – №10. – С. 168‑175.

Думки про мистецтво і поезію. – К.: Мистецтво, 1986.

Из ранних стихотворений // Нева. – 1976. – №6. – С. 139.

Из сборника “Часослов” // Иностранная литература. – 1975. – №12. – С. 182‑192.

Сонеты к Орфею / Пер. с нем. А. Пурина. – СПб: Азбука-классика, 2002. – 192 с.

Письма 1926 года. – М: Книга, 1990. – 255 с.

Поезії. З німецької переклали Василь Стус, Михайло Орест, Юрій Андрухович // Всесвіт. – 1991. – №1. – С. 159‑176.

Поезії. / Пер. з нім. – К.: Дніпро, 1974. – 279 с.

Критичні роботи

1. Андреас-Саломе Лу. Прожитое и пережитое. Вспоминания о некоторых событиях моей жизни. Фрагменты книги // Иностранная литература – 2001. – № 2. – С. 180‑226.

2. Березина А. Поэзия и проза молодого Рильке. – Л.: Изд-во ЛГУ, 1985. – 182 с.

3. Борецький М. Поетичний феномен Рільке // Зарубіжна література. – 2003. – №36. – С. 9‑10.

4. Борецький М. Творцем покликаний Орфей // Всесвітня література в середніх навчальних закладах. – 2000. – №1. – С. 42‑44.

5. Волощук Є. На путях к серцевине бытия (Фрагменты о художественной философии Рильке) // Вікно в світ. – 2000. – №2. – С. 73‑94.

6. Воло щук Є. Постать Райнера Марії Рільке на тлі літературного ландшафту доби Модерн // Вікно в світ. – 2008. – №1 (22). – С. 6‑35.

7. Воло щук Є. «Серце, здібне брати повну октаву»: еволюція творчості Р.М.Рільке: [передмова] // Рільке Р.М. Темні плачі: поетичні твои: у 2-х т. – Тернопіль, 2007. – С. 5‑27.

8. Волощук Е. “Серце, способное брать полную октаву”: эволюция творчества Р.М.Рильке //Зарубіжна література (Шкільний світ). – 2005. – №36. – С. 3‑21.

9. Ганич Н. Бог Рільке не в небі, а в корінні. Це “темний бог”, що затаївся “в глибині речей” // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2000. – №1. – С. 42‑44.

10. Гандельсман В. Поэзия как религия Рильке // Иностранная литература. – 2006. – №2. – С. 238‑251.

11. Горелик М. Огромное было лето // Вопросы литературы. – 2005. – №6. – С. 160‑192.

12. Залевська С. Філософські здобутки збірки «Нові поезії» Р.М.Рільке // Зарубіжна література. – 2005. – №36. – С. 22‑24.

13. Іванишин П. Поет і буття: специфіка онтологічного дискурсу Р.М.Рільке // Зарубіжна література. – 2003. – №36. – С. 11.

14. Карельский А.В. Райнер Мария Рильке // Зарубежная литература ХХ века: Учебник для вузов / Л.Г.Андреев, А.В.Карельский, Н.С.Павлова и др., Под ред. Л.Г.Андреева. 2-е изд., испр. и доп. – М.: Высш. шк.; изд. цент “Академия”, 2000. – С. 229‑240.

15. Кравченко Л. Ліричний герой Р.М.Рільке (до проблеми суб’єктивного синкретизму) // Слово і час. – 2004. – №5. – С. 38‑42.

16. Кравченко Л. Райнер Марія Рільке і Василь Стус: особливості поетики // Слово і час. – 2003. – №9. – С. 35‑43.

17. Андреас-Саломе Лу. Прожитое и пережитое. Вспоминания о некоторых событиях моей жизни. Фрагменты книги // Иностранная литература. – 2001. – № 2. – С. 180‑226.

18. Марченко Н. Поезія модернізму (Рільке, Аполлінер, Еліот, Лорка, Незвал) // Всесвітня література. – 1998. – №12. – С. 22‑32.

19. Медвідь Н. Тема Бога і митця в поезіях В.Стуса і Р.М.Рільке (Спроба компаративного аналізу) // Всесвітня література. – 2004. – №9. – С. 48‑51.

20. Наливайко Д. В пошуках єдності зі світом і людьми // Всесвіт. – 1973. – №10. – С. 176‑181

21. Назарець В., Васильєв Є. Матеріали до вивчення творчості Рільке // Зарубіжна література в школах України. – 2006. – №10. – С. 29‑31.

22. Назарець В. Васильєв Є. Художні світи Аполлінера та Рільке. До вивчення творчості поета // Всесвітня література та культура. – 2002. – №10. – С. 47‑51.

23. Ніколенко О. Шлях до Бога. Поезія Р.-М. Рільке (“Книга годин”, “Нові поезії”) // Всесвітня література та культура в навчальних закладах. – 2000. – №12. – С. 47‑52.

24. Орфей ХХ століття. Райнер Марія Рільке // Зарубіжна література. – 2000. – №11(171). – С. 4‑48.

25. Попов О. Майстер високої самотності // Сучасність. – 1994. – №7‑8.

26. Радова М. Історія одної пристрасті // Зарубіжна література. – 2003. – №36. – С. 12‑13.

27. Райнер Марія Рільке й Україна: Наукові студії про Райнера Марію Рільке. Переклади його творів. Вип. 1. – Дрогобич: Вимір, 2002. – 329 с.

28. Сікорська В., Довгань Г. Методика аналізу художнього твору вивчається літературознавчою концепцією (На прикладі оповідання Р.М.Рільке «Пісня про Правду») // Всесвітня література. – 1999. – №12. – С. 18‑21.

29. Соловей Е. Поезія і духовний клімат доби (Р.М.Рільке, П.Целан, В.Свідзинський, Б.І.Антонич) // Вікно в світ. – 1998. – №2. – С. 117‑121.

30. Ялтанець Т. Мультикультуралізм, естетичні принципи, провідні мотиви лірики Р.М.Рільке // Зарубіжна література. – 2004. – №4. – С.21‑23.

Тема №3.



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-08-01; просмотров: 318; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.15.147.53 (0.066 с.)