Вітчизняна богословська думка епохи Бароко. 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Вітчизняна богословська думка епохи Бароко.



Вітчизняне образотворче мистецтво епохи Бароко.

Вітчизняна архітектура епохи Бароко.

Вітчизняне музичне життя епохи Бароко.

Вітчизняне театральне життя епохи Бароко.

Література

Ксерокс А. (С.21-25) до цієї теми: 1. С.21. - 22.: про основні типи закладів освіти в Україні епохи Бароко; 2. С.22. - 23.: про учасників релігійної полеміки в Україні епохи Бароко; 3. С.23 - 24.: про вітчизняні релігійні братства і їх чільних діячів.

Ксеркокс Б. (С.26.-31) до цієї теми: 1. С.26. - про основні типи закладів освіти в Україні епохи Бароко - епохи Просвітництва; 2. С.26. - 28.: професори Києво-Мог. академії епохи Бароко - епохи Просвітництва - викладачі філософії та їх курси лекцій; 3. С.28. - 29.: гол. представ-ки укр. богословської думки епохи Бароко - епохи Просвітництва і їх праці; 4. С.30. - Г.Сковорода і його творчість.

Питання 5.

У розвитку укр. християнсь. богословської думки епохи Бароко, а саме кін. ХУІ - сер. ХУІІІ ст., можна виокремити 3 основні умовні етапи: 1. правосл. і протестант. богосл. думка вітч. і зарубіж. діячів Острозького антикатолиц. богословс. літер-но-переклад. гуртка (Г.Смотрицький, В.Суразький, Христофор Філалет, Клірик Острозький й ін.) і діячів укр. правосл. братств (С.Зизаній та ін.) 1570-х - 1590-х рр. (включно з усіма працями І.Вишенського), а також богосл. думка укр. богословів уніатів (І.Потій), протестантів, римо-католиків цього ж періоду (див. ксерокс С.22-23: укр. богослови-полемісти Острозьк. гуртка і братств); 2. правосл. богосл. думка діячів укр. правосл. братств, гол. чин., Львівс. Успенського і Київс. Богоявленського (М.Смотрицький, К.Транквілліон-Ставровецький, І.Борецький, І.Копинський й ін.), учасників православ. богословс. літерат-но-перекладац. гуртка друкарні КПеч.Лаври (Є.Плетенецький, З.Копистенський, Т.Земка, П.Беринда й ін.) 1600-х - 1630-х рр., а також богосл. думка укр. богословів уніатів (К.Сакович), протест-ів, римо-катол. цього періоду (див. ксерокс С.23-24: богослови укр. братств і лавр. гурток Є.Плетенецького); 3. правосл. богос. думка вихованц. і викладач. КМогил. колег. поч.ХУІІ-сер.ХУІІІ ст.: а). правос. богосл. гурток "Могилянс. Атенеум" КПеч.Лаври (Св.П.Могила, І.Трохимович-Козловський, С.Косів, І.Гізель та ін.) - 1630-і - 1650-і рр. (див. ксер. С.28, а).); б). Києво-Чернігівсь. правосл. богосл. гурток архієп. Л.Барановича (Ф.Софонович, І.Галятовський, А.Радивиловський, Св.Д.Туптало (митроп. Ростовський) й ін.) - 1650-і рр. - сер. ХУІІІ ст. (див. ксер. С.28-29, б).); в). єпископи та ченці - вихованці й викладачі КМКолегіуму, що працювали у Росії, Молдові й ін. країнах - С.Яворський, Ф.Прокопович, П.Величковський та ін. - кін.ХУІІ - сер. ХУІІІ ст., - а також богослов. думка укр. богословів уніатів, протест-ів, римо-католик. цього періоду (див. ксерокс С.29, в).). На окр. увагу заслуговує філософ.-богословс. думка Г.Сковороди др. пол. ХУІІІ ст. (див. ксерокс С.30. -Г.Сковорода, групи і назви його праць). Враховуючи те, що перший етап розглянуто в питанні 3 цієї ж теми, зупинимось лише на постаті найвідомішого його представника І.Вишенського.

В ст-ті "Дещо про традиції у творчості І.В-ого" в збірн. пр. "Укр. літер-не барокко" (1987) Ю.Пелешенко вказав на його широку обізнаність з візант. богословс. думкою, зокр. працями св. І.Золотоустого й "ісіхастів" Візантії (пр. Г.Синайський) і Другого Болгарс. царства (К.Цамблак), а В.Микитась у пр. "Укр. літ-ра ХІУ-ХУІІ ст." вказав: "Кілька творів І.В-ий присвятив безпосередньо богослов.-догматичній полеміці з представниками католиц-му, й насамп. з єзуїтами ("Извіщение краткое о латинской прелести" (1588-1589), "Загадка философам латинским"... У своїх творах І.В-кий засуджував тогочас. систему навчання, зокрема ті школи й колегіуми, що були під наглядом єзуїтів... впроваджували схоластич. науку, латинську "сварливую диалектику", препароване ними вчення Арістотеля, Платона та інш. антич. філософів". Протягом 2-го з виокремлених нами етапів тривав розвиток укр. правосл. полемічної прози і поезії, найвідомішими представниками яких були М.Смотрицький і З.Копистенський. Перу першого з них належить низка спочатку правосл. богосл. праць, найвідомішою з яких є "Тренос або Плач єдиної вселенської апостольської східної церкви..." (1610), про яку автори вид-ня "Історія релігії в Ук-ні: у 10 т." вказали: "Найбільш. слави автору "Треноса" принесли... перші 2 глави роботи, написані у худож. формі плачу Східної церкви за... загубленими синами... Проте для ведення реліг. полеміки і оборони православ"я цінність становили... наступні 8 розділів... де автор... спростовує богосл. погляди катол. та уніатс. авторів. Детальному аналізові піддає він догматичні та обрядові відмінності у церквах Східній, з одн. сторони, та Зах-ій, з ін.". Архімандрит КПЛаври З.Копистенський, у відповідь на кн. "Захист єдності церковної" віленс. уніатс. архімандрита Л.Кревзи, написав не видану, проте вельми популярну в ХУІІ ст. кн. "Палінодія..." (1619-22), про яку ті ж вчені зазначили: "У цій роботі З.Коп-ий робить спробу якнайкраще звести воєдино докази на користь "істинності" православ"я і якнайвичерпніше довести "хибність" католицизму та уніатства з богосл. та історич. поглядів". У колах богословів укр. братств тоді тривав розвиток і низки інш. напрямів богосл. думки, як-от догматичної, проповідниц. й аскетичної, яскраві приклади чого - праці діяча Льв. бр-ва К.Транквілліона -Ставровецького та діяча Київс. Богоявл. бр-ва, митрополита Київського І.Копинського. Якщо перший із них є автором догматично-проповідн. пр. "Зерцало богословії" (1618) і "Євангелія учительного" (1619), то другий вважається автором популяр. у ХУІІ ст. пам"ятки укр. правос. аскетич. літ-ри "Ліствиця духовна", відомої під назвою "Алфавіт духовний...".

Протягом ХУІІ ст. в укр. правосл. богосл. думці тривав розвиток усіх осн. її жанрів, як-от: тлумачного, догматичного, аскетичного, полемічного та ін., - причому це було, гол. чин., наслідком розвитку укр. богосл. думки мислителями "Могилянського Атенеуму" і, згодом, Києво-черніг. гуртка арх. Л.Барановича. Головною з богосл. праць діячів "Могил. Атен." є катехізис "Православне сповідання віри" (1630-і рр.), в якому наведене тлумачення богосл. змісту догматів і засад христ-ва в формі питання-відповідь у 3 розділах: 1.Про віру: виклад 12 частин Символу христ. віри.; 2. Про надію: тлумачення молитви "Отче наш"; 3. Про любов: поняття про а). християнські добродійства, б). про гріх, в). про 10 заповідей Божих. Його два автори - київс. митрополит, св. П.Могила і ректор Києво-Могил. колегіуму І.Трофимович-Козловський є авторами низки інш. богосл. праць, як-от передмови першого з них до "Євангелія Учительного" (1637) і його ж полемічної пр. "Літос..." (1644). У 1666 р. було видано пр. "Виклад про Церкву Святу" Ф.Софоновича, де розкрито богосл. зміст правосл. храму і християнського богослуження. Чималу увагу було присвячено укр. богословами ХУІІ ст і популяризації укр. агіографічної традиції, про що автор пр. "Києво-Печ. патерик у літер. процесі кін.ХУІ - поч.ХУІІІ ст. на У-ні" (1990) Ю.Ісіченко писав: "Період могилянських реформ (30-40-і рр. ХУІІ ст.) - час інтенс. розв-ку різних сфер дух. життя, широкого звернення до вітч. літ-ї спадщини й здобутків інш. європ. літ-ур. І цілком природно, що саме тоді вийшла друком одна з найоригін. редакцій Патерика..."Патерикон або житія св. отців печерських" - Київ, 1635, написана одним із чільн. сподвижників П.Могили Сильвестром Косовим". Водночас, наступники св.П.Могили - учасники згаданого гуртка Л.Барановича теж зробили знач. внесок у розвиток укр. агіографічн. літ-ри, зокр. св.Д. Туптало, митрополит Ростов. є автором першого укр. багатотом. видання "Житія святих" у 4 тт. (1689-1705), що стало реалізацією відповідного задуму св.П.Могили. Однією з найвідоміших у кін.ХУІІ ст. була, крім численн. проповідей св.Д.Туптала, і його пр."Руно зрошене...", у 24 розділах-"дивах" якої описано числен. випадки дивного зцілення віруючих від тілес. і духов. хвороб після молитов до дивотвор. ікони Прсв. Богородиці в чернігів. Свято-Іллінському монастирі в др.пол. ХУІІ ст. Авторами числен. збірників проповідей були, крім того, й інш. провідні учасники цього гуртка, вихованці й викладачі Києво-Могил. колегіуму, зокр., сам Л.Баранович, та проповідники КПЛаври І.Галятовський і А.Радивиловський, творча спадщина яких яскр. засвідчила збагачення укр. письменства літер-ми традиціями польського і зах.-європ. Бароко.

Питання 6.

Гол. осередками розвитку укр. живопису др.пол. ХУІ - ХУІІ ст. на укр. землях у складі Речі Посполитої були: 1. змішані цехові об"єд-ня худож., склярів, столярів, золотарів й ін. (найдавніш. польський - краківс., цех (з 1410 р.) і укр-кі у Львові й Перемишлі (ХУІ ст.), які спільно здійснювали худож. оформл-ня культов. споруд різн. христ. конфесій; 2. самостійні римо-катол. й правос. худож. цехи (перший римо-кат. укр. малярський цех (1596-1780, Львів), з виключним правом худож. оформлення римо-катол. культових споруд і ритуалів на тер-ії Руського, Волинськ, Подільськ. воєводств, і правосл. укр. малярськ. цех поч.ХУІІ ст. у Львові); 3. позацехові осередки художників - "партачів", передусім правосл. майстрів, які оформляли правосл. культові споруди на замовл-ня укр. братств; 4. майстри із сервіторіальними привілеями - правом вільної позацехов. худож. роботи на осн. звільн-ня від податків; 5. майстри при світськ. аристократ. дворах; 6. осередки майстрів живопису і їх учнів - іконописні школи ("малярні") при культ. закладах (малярня КП.Лаври). Осн. різновиди укр. живопису епохи Бароко: 1. монументально-декорат. (фресковий) розпис культов. й ін. споруд, 2. станковий живопис: а). іконопис і б). жанровий світськ. живопис (портретний, історич., батальний, пейзажн., народна картина і т.д.), - прич., згідно з даними укр. ученого П.Жолтовського, на укр. землях у ХІУ-ХУІІІ ст. працювала понад тисяча вітч. і заруб. худож-ів-професіоналів. Як зазначив у праці "Монументальний живопис на Україні ХУІІ - ХУІІІ ст." П.Жолтовський, яскрав. зразками нечисленн. пам"яток укр. фресков. живопису епохи Бароко є розписи київс. кам"яних церков поч. ХУІІІ ст. (Собор св.Софії, Троїцька надбрамна церква КПЛаври) і дерев. церков на зах.- укр. землях (церква Св.Духа в м.Потелич). В ХУІІ ст. формувався тип укр. високого багаторядного іконостасу (іконостаси П"ятницької та Успенської церков у Львові), взірцем якого є, зокр., іконостас 1650 р. церкви Св.Духа м.Рогатин: 5 горизонт. ярусів ікон (у контексті візант. іконографії під впливом нідерл. і німец. живопису епохи Півн. Відродж). В іконостасі такі типові яруси ікон: намісний із храмовою іконою; святковий або "празниковий" (ікони 12 велик. річних церк. свят - Різдво й ін.); "страсний" (ікони "Страстей Христових"), "апостольський" (ікони 12 апостолів) й ін.

Видатними зразками укр. іконопису епохи Бароко є іконостаси кам"яних храмів пер.пол. ХУІІІ ст., як-от: Спасо-Преображенськ. церкви у Великих Сорочинцях, Троїцької надбрамної церкви та Успенського собору КПЛаври, Вознесенської церкви у Березні й ін. Над оформленням іконостасів укр. церков на зах.-укр. землях у цей час активно працювали такі визначні майстри епохи укр. Бароко, як: Іван Руткович, Йов Кондзелевич, Микола Петрахнович й ін. представники Жовківського худож. осередку. з др.пол. ХУІ ст. у Речі Посполитій тривало поширення портретн. жив-су, пов"язане з діяль-тю німец. та італ. майстрів при дворах польс. короля Зигмунта І та багатьох світських і духовн. аристократів, як-от кн.К.Острозького. Їх зацікавлення геральдикою і генеалогією призвело до формування палацових портретних галерей з парадних портретів феодалів, причому в ХУІІ - на поч.ХУІІІ ст. постали такі осн. типи портретів: 1. ктиторські (засновників і меценатів церк. буд-тва): а). монументальні (наприк., галерея портретів укр. ігуменів і архімандритів в Успенському соборі КПЛаврі) та б). станкові-іконописні, 2. епітафіальні (від грец. епітафіос - надгробний), 3. "труменні" поховальні - 6-кутні, на торцях трун із зображ-ям облич покійних (портрет старійшини Львівс. Успен. братства М.Красовського й ін.), 4. світські на честь отримання посади чи парні родинні. зокр. парадні гетьменські портрети І.Скоропадського, П.Полуботка, Д.Апостола й ін. Водночас, важл. елементом римо-катол. культов. споруд, як-от львів. костелів, каплиць й ін. пам"яток кам"ян. арх-ри ХУІ - ХУІІ ст., були скульпт. зображ-ня, аналізуючи які в праці "Львівс. скульптура ХУІ - ХУІІ ст." (1981), В.Любченко писав: "...з Польщі прийшла на Україну традиція спорудження монументальн. надгробків і багаторізьблених у камені вівтарів, прикрашання скульптурою будівель. Це, проте, не означає, що львівс. скульп-на школа стала провінційним філіалом краківської. Джерела її форм слід шукати, з одн. боку, значно далі на Заході, а з друг. - у складній соціальній структурі зах.-укр. земель і їх власній мист-кій традиції. Більшість власників скульп. майстерень у Львові походила з Нідерл., понімечених міст - Вроцлава і Гданська...". Висвітлюючи творчі здобутки львів. скульпторів-іноземців: Г.ван Гутте, Г.Горста, В.Зичливого, Я.Пфістера, А.Бемера, Г.Шольца й ін., - В.Любченко окремо зупин-ся на аналізі таких перлин їх творчості, як фасади каплиць Боїмів і Кампіанів.

Історії укр. граверства епохи Бароко присвячено серію праць Д.Степовика і, в першу чергу, монографію "Укр. графіка ХУІ - ХУІІІ ст. Еволюція образної системи" (1982), де він системно проаналізував історію укр. граверства епохи Бароко. У таких його працях, як: "Олександр Тарасевич: Становлення укр. школи гравюри на металі" (1975), "Леонтій Тарасевич і укр. мист-во барокко" (1986), "Іван Щирський: Поетичний образ в укр. барокковій гравюрі" (1988), - уперше в науці було комплексно досліджено життєв. та творчі шляхи цих трьох найвизначніших укр. граверів ХУІІ-ХУІІІ ст. Графіка - це один із різновидів образотв-го мист-ва, що включає мист-во малюнку та друкованого художнього зображення - гравюри. Є два осн. типи гравюр - 1. опуклі (коли фарбою вкрито поверхню опуклого малюнку: а). на дерев"яному покритті - ксилографія, б). на лінолеумному покритті - ліногравюра; 2. заглиблені (коли фарбою заповнюють заглиблення - прориси малюнка, насампер. на сталевій поверхні: а). акватінта - протравлювання кислотою поверхні металевої пластини з наплавленим на неї асфальтовим чи каніфольним пилом і з нанесеним кислотовідпорним лаком зображенням, б). офорт (від фран. азотна кислота) - малюнок наносять голкою у шарі кислотовідпорного лаку, яким вкрито металеву пластину, а згодом нанесений малюнок просотують кислотою, заповнюють фарбою і відбивають на папері. Засновниками худож. школи гравірування в КПеч.Лаврі в др. пол.ХУІІ ст. стали два визначні укр. митці Олександр і Леонтій Тарасевичі, які заклали своїми працями, насамп. алегоричними композиціями панегіричного змісту, традиції укр. гравірування епохи Бароко. Вагомими його здобутками є цикли гравюр на міді - мідьорити, Л.Тарасевича до "Патерика печерського" і Нового заповіту, а також творчий доробок низки інших відомих укр. граверів цієї епохи - І.Щирського, Н.Зубрицького, А.Козачківського і Г.Левицького: композиції-тези, панегіричні гравюри на честь відом. укр. держ. і культ. діячів (І.Мазепи, митроп-ів В.Ясинського, Р.Заборовського й ін.), численні цикли ілюстрацій до христ. богослужбов. і богословс. літер-ри й ін.

Питання 7.

На думку автора праці "Укр. мист-во др. пол.ХУІ - пер. пол.ХУІІ ст. (Гуманістичні та визвольні ідеї)" (1985) В.Овсійчука, на той час архітектура на укр. землях "переживала пору високого розквіту", а "в історію вітчиз. мист-ва була вписана нова сторінка - ренесансна архіт-ра": "Укр. арх-ра, з притаманними їй національн. рисами, виробила свої ознаки стилю ренесансу, серед яких найголовніші відповідають системі ренес-го стилю в арх-рі інш. країн. До них належить і чітка симетричність, і горизонтальний поділ на поверхи, і впровадження ордера, насампер. римської дорики, і особлива увага до декорат.-орнамент. оздоблення фасадів. Слід додати і таку виразну рису арх-ри ренес-су, як зміна тематики, з перевагою в ній світського буд-тва... Ренес-на арх-ра на Україні спиралась на міцну основу раніше вироблених норм будів-ої техніки, функціональних вимог, типів споруд, що залишалось відправною точкою для подальшого прогресу. Ця обставина накладала на ренесансну арх-ру на Україні відбиток архаїзму і водночас створювала відчуття особл. міцності традицій. Однак у цьому полягала причина її стильової неоднорідності, бо поряд з ренес-ом чинними були форми готики, маньєризму та раннього барокко...". У др. пол.ХУІ - пер. пол.ХУІІ ст. на укр. землях Польщі триває розвиток міського, як світського, так і сакрального, будів-тва, зокр. продовжується розбудова міст-фортець магнатських резиденцій (Броди, Жовква, Старокостянт. й ін.) з фортецями (арх-ри: італ.(Б.Морандо й ін.), швейцарці (Пав. Щасливий), німці (Іов Бретфус) і т.д. Протягом 1630-х - 1640-х рр. - зведення польс. урядом фортець на Подніпров"ї проти татар. набігів і укр. повстанців, напр. фортеця Кодак (арх-р франц. Г.Л.де Боплан). Наголошуючи, що оборон. роль виконували на той час і численні монументальні кам"яні сакральні споруди - церкви, монастирі, костели, синагоги й ін., В.Овсійчук, зокр., згадав про монастирі-фортеці Львівщини, Івано-Франків., Тернопільщ. й ін. Відзначаючи важливу роль Львівс. Ставропігійс. братства в розв. культ.-мист. життя Львова і Галичини у цілому, В.Овсійчук зауважив: "Визначна роль в становленні і подальшому розв-ку ренесанс. зодчества в укр. мист-ві належить групі львів. пам"яток: Успенськ. церкві, каплиці Трьох святителів, вежі Корнякта. Створення цього т.зв. ансамблю Руської вулиці (розміщені на Руській вул. у Льв-і) спричинило до зміни стильового хар-ру цілого худож-го періоду, стало переломним етапом у розв-ку арх-ри, передус. в Галичині". Актив. участь у цьому брали заруб. арх-ри, насамп. комаски - з Півн.Італії та італ-ких кантонів Швейцарії, які "виховувалися на арх-урі Ломбардії та Венеції, звідки виносили поверхове знайомство з мист-ом Ренес-су": 1. Успенська церква (1555-1559, Петро Італієць), 2. каплиця Трьох святителів (завершена в 1590, П.Красовський чи А.Підлісний), 3. вежа Корнякта (1572-1578, П"єтро Барбоне і Павло Римлянин). Також у Львові й інш. укр. містах було зведено багато костелів і каплиць, напр. Бернардинський костел і каплиця Боїмів - перлини львівськ. арх-ри, та яскрав. взірців ренесанс. житлової арх-ри (комплекс будівель на площі Ринок у Львові). Протягом др.пол. ХУІІ - поч. ХУІІІ ст. у вітчиз. культ.-мист. житті на західноукр. і східноукр. землях, зокр. у арх-рі, тривав розвиток стилю Бароко, яскравим підтвердженням чого є праця "Арх-ра Лівобереж. України ХУІІ-ХУІІІ в." (1967) М.Цапенка. Усю укр. барокову кам"яну міську архітектуру епохи Бароко можна умовно поділити на світську та культову. Світська включає до свого складу: 1. житлові будівлі світських і духовн. феодалів, зокр. гетьманські (палаци Б.Хмельницького в Суботові й Чигирині, І.Мазепи у Батурині), й магнатські палаци й подвір"я, будинки козац. старшини (буд. Лизогуба в Чернігові), вищого духівництва (митрополичі буд. у КПЛаврі та Софії Київській), учнівсь. бурси і чернечі келії; 2. громадські споруди - адміністративні (сотенні і полкові канцелярії, магістрати, суди, цехи) й благодійні (шпиталі, притулки і т.д.); 3. виробничі споруди - гути, млини, броварні, мануфактури, типографії й ін.; 4. господарські споруди - торгівельні будинки, арсенали і т.д. Культова арх-ра: церкви (різних типів, зокр. за об"ємно-просторовою схемою побудови: а). зальні (Ільїнська в Суботові), б). тричастні з 1 чи 3 банями - Воскресенськ. собор у Сумах), в). п"ятичастні хрестовобаневі з 1,3 чи 5 банями - Миколаївсь. собор у Ніжині; г). прямокутні стовпні з 3-а (Собор Троїцьк. мон-ря в Черніг.), 5-а (Миколаївс. собор у Києві) чи 7-а (Собор Хрестовоздвиженс. мон-ря в Полтаві) банями й ін. Перлини укр. церков. буд-ва: церква Всіх Святих у КПЛаврі (1696-1701), Катерининська церк. у Чернігові (1715), Преображенська церк. у Сорочинцях (1732) й ін.

На думку багатьох укр. учених, ідея укр. національної монархії знайшла свій чи не найяскравіший вираз саме в укр. кам"яному церковному монументальному зодчестві епохи Бароко. Др. пол. ХУІІ ст. - це, власне, і є "золотий вік" цього зодчества, бо саме в цей час в укр. арх-рі сформувався стиль укр. Бароко, який постав із синтезування традицій зведення укр. тринавних церков і зах.-європ-ої базиліки. Меценатами кам"ян. церковн. монументального зодчества ХУІІ - поч.ХУІІІ ст. були численні відомі представники укр. світської й духовної аристократії, насамп. гетьмани, як-от, гол. чин., І.Мазепа. Він сприяв реконструюванню та будівництву понад 30 храмів, зокр. у Києві: Собор св.Софії, Михайлівс. Золотоверхий монастир, Успенський собор та Троїцька надбрамна церква КПеч.Лаври, - а також церкви у містах Переяслав, Батурин, Глухів, Чернігів й ін. Одним із найвідоміших укр. архітекторів ХУІІІ був І.Григорович-Барський (1713-1786). Водночас, чимало церковних і громадс. споруд зводилось на кошти укр. козацьк. старшини, а саме активно розвивалось і дерев"ян. храмове буд-тво, зокр. т.зв. храми-монументи чи "хрещаті" храми. У цей час сформувався тип козачого п"ятиверхого хрещатого собору, знаими зразки якого: Троїцький собор у Густині, Преображенський у Ізюмі, Юр"ївський у Видубецькому моастирі й ін. Прикметними декоративними особливостями укр. кам"яної арх-ри епохи Бароко були, зокр., орнаментально-скульптурний декор у вигляді барельєфного гіпсового ліплення (компонування за принципом укр. плахти чи вишиваного рушника), а його форми були найрізноманітнішими (квіти, гілля, листя, фрукти, фігури тварин, людей та міфологічних і релігійних персонажів).

Питання 8.

Як зазначила в праці "Історія укр. музики. Ч.І. (Від найдавніш. часів до сер. ХУІІІ ст.)" (1996) Л.Корній, в укр. музичній культурі ХУІІ - пер. пол.ХУІІІ ст. розвиваються ті гуманістичні тенденції, що намітилися в ХУІ - на поч. ХУІІ ст., причому на укр. музич. мист-тво мала вплив барокова естетика і в ньому яскраво проявився бароковий стиль: "В епоху Бароко активно розвивається як світська, так і духовна музика. Осн. осередками її виконання... були церква, монастирі та придворно-магнатське середовище, у яких виконувались відповідні для них жанри. Світська галузь музичного мист-тва була найрозвиненіша в Зах-ій та частково Центр. Європі. Одним із найважливіш. світських жанрів стала опера, яскраво представлена в італій., франц. та англ. культурах. Нової якості набула інструментал. музика, у якій виникають специфічні жанри органної, клавірної, скрипкової музики... а також інструм-льні ансамблі. Муз. культури Схід. Європи відставали в розвитку світської профес. музики. Тут перевага віддавалася духовним жанрам... Особливого розквіту в епоху Бароко досягла духовна музика. У західноєвроп. музиці простежується боротьба між двома стилями: старим, для якого були харак-рні пропорційність, урівноваженість, та новим, який відповідав естетиці Бароко... Митці нового стилю розвивали традиції пізньоренес. венеціанської духовної музики комп-рів Андреа та Джованні Габрієлі у своїх вокально-інструмент. творах і досягали колористичного багатства, пишності, величавості, драматичної напруженості". Укр народна музич. творчість цього часу представлена зумовленими Визвольною війною 1640-х - 1650-х рр. численними думами ("Хмельницький та Барабаш", "Про смерть Богдана Хмельницького" й ін.) та історич-ми піснями ("Засвіт встали козаченьки", "Гей, не дивуйте, добрії люди" й ін.). Як зазначила Л.Корній, крім епосу, у др. пол.ХУІІ - пер. пол.ХУІІІ ст. розвивались й інші жанри укр. фольклору: чумацькі пісні, балади, родинно-побутова лірика, танцювальні жанри.

Музична освіта на укр. землях у цей час надавалась у середніх і вищих навч. закладах, як-от: 1. у школах укр. православних братств (Львівс., Київс., Луцьк. й ін.), римо-катол. і протестан. школах, учні яких вивчали й виконували партесну церк. музику; 2. у Києво-Могил. академії, де музика, як одне з "сімох вільних мистецтв", була обов"язк. дисцип-ою; 3. при церквах та монастирях, зокр. хор при київс. Братському монастирі і т.д. У Глухові в 1730 р. було відкрито "Школу співу та інструментал. музики", де навчали церков. співу і готували скрипалів, гуслярів та бандуристів. Наголошуючи, що у ХУІІ - пер. пол. ХУІІІ ст. на укр. землях сформувалась багатоголоса (партесна) церковна музика барокового стилю, Л.Корній зауважила: "Багатоголосний спів в укр. церквах почав запроваджуватись наприк. ХУІ ст. Про це свідчить звернення предст-ків, найвірогід-ше, Львівс. братства до Конст. патріарха Мелетія Пігаса по дозвіл узаконити цей спів. У своєму посланні до православних у Польщі (1598) Мелетій Пігас, не заперечуючи використ-ня багатогол. співу в правосл. церквах, писав: "Ми не засуджуємо ні одноголосого, ні багатоголосого співу, аби тільки він був відповідним і благопристойним". Із багатьох анонімних та малознаних творців укр. партесної музики добре досліджена спадщина композиторів ХУІІ ст. Симеона Пекалицького (Літургія і концерт "Дух твій благий") і Мик. Дилецького (три літургії, низка концертів і "Воскресенський канон"), другий з яких є автор "Граматики музичної" - осн. теоретич. посібника з партесного співу на східнослов"янс. землях. Протягом др. пол.ХУІІІ - поч.ХІХ ст. в укр. профес. муз. мист-тві тривав перехід від партес. співу до нового стилю, насамп. у духов. музиці, класиками якого є видатні укр. композитори - автори літургій, причасних віршів, численних духовних концертів, а також опер й інш. творів у пізньобароково-неокласицистичному стилі, М.Березовський, Д.Бортнянський і А.Ведель.

Питання 9.

Присвячуючи окрему увагу проблемі витоків укр. татральн. мист-ва епохи Бароко, відомий вітч. учений М.Сулима зазначив у своїй праці "Укр. драматургія ХУІІ-ХУІІІ ст." (2005) наступне: "Історики укр. культури, говорячи про зародження укр. драматургії та театру, називають кілька дат. Найчастіше вчені згадують Івана Вишенського - "Писаніє до всіх обще, в Лядській землі живущих..." (1596) та його ж послан. до "благоговійн. стариці Домникії..." (1606), де звучить осуд новомодних вистав, що є безперечним свідченням їх побутування в Укр-і на межі ХУІ-ХУІІ ст... Є спроби пов"язати початок укр. театру з відкриттям братськ. шкіл та академій. У цьому випадку називається 1576 і 1585рр. - тоді було засновано Острозьку академію й школу Льв.братства. У хроніці м.Львова можна знайти оповідь про драматичні вистави, які давали школярі "на честь і принятіє архієпископа Ів.Соліковського" у червні 1583 р... Часто історики театру посилаються на театралізовану зустріч митрополита Рутського в Луцьку в 1614 р. Польс. досл-ця А.Кавецька-Гричова датує знайдену нею "Трагедію руську" 1609-1619 рр., і цю дату, очев., також варто враховувати при визначенні часу зародження укр. драм-гії і театру. М.С.Возняк і Д.В.Антонович 1919 р. пропонували відзначити трьохсотліт. ювілей укр. комедії та укр. театру, ведучи відлік від ярмарк-ої вистави за п"єсою Якуба Гаватовича...1619 р. Дата видання "Просфоніми" (1591) привабливо збігається з написом на ставищанському вертепному коробі, де зазначено: "Року Христ-го 1591 збудов-ий", а це означає, що в 1991 р. ми мали б святкувати 400-ліття укр. театру... Озираючись на шлях, який пройшла європ-ка реліг. драма, і пам"ятаючи про той вигляд, якого вона набула в ХУІІ-ХУІІІ ст., мусимо констатувати, що єзуїти прикладом власних шкільних вистав заохотили діячів укр. освіти до запровадження шкільних вистав у наших бурсах, колегіумах та Києво-Могил. акад-ії".

Досліджуючи репертуар укр. шкільного театру ХУІІ - ХУІІІ ст., М.Сулима висвітлив творчий доробок 17 укр-ких драматургів: П.Беринди, І.Волковича, Л.Горки, М.Довгалевського, М.Козачинського, Г.Кониського, С.Ляскоронського, Д.Туптала й ін., - переважно вихованців і викладачів Києво-Мог. академії, а також вдався до класифікації та аналізу змісту їх творч. спадщини. На думку М.Сулими, усі 58 відомих нині укр. драм ХУІІ - ХУІІІ ст. можна умовно поділити на сім груп: 1. досценічні, 2. декламації і діалоги, 3. різдвяні, 4. великодні, 5. житійні чи агіографічні, 6. повчальні й 7. історичні. Зауважуючи, що саме "великодня драма була найпопуляр. сюжетом літургійних драм, містерій, драматич. декламацій та діалогів і власне шкільних вистав і в середньовіч. європ-ій літ-рі, і в драматургії польс. єзуїтів, і в укр. шкільній драмі, ХУІІ-ХУІІІ ст.", М.Сулима приділив знач. увагу аналізу особливостей укр. драматургії ХУІІ-ХУІІІ ст., як-от сюжетів, нових функції традиц. персонажів й ін. Пов"язуючи початок цієї драматургії із низкою декламацій ("На Різдво Господа Бога і Спаса нашого Іісуса Христа вірші..." П.Беринди, "Вірші з трагедії "Христос Пасхон"..." А.Скульського й ін.) і діалогів, він зазначив: "Огляд репертуару укр. шкільного театру дозволяє умовно назвати ХУІІ-ХУІІІ ст. в історії укр. драм-ії добою інсценізації. У цей час на сцену найчастіше переносилися старо- й новозаповітні сюжети, агіографічні легенди, у драматиз-ій формі викладалися традиційні христ. повчання та настанови, піддавалися обробці відомі епізоди з вітчиз. та світов. історії". Аналізуючи специфіку будови укр. драми Бароко, М.Сулима наголосив: "...в укр. драм-гії ХУІІ-ХУІІІ ст. сценічний час, ширше - сценічн. часопростір (сценічний хронотоп), вміщав відображ-ня різнопланового часу: міфічного (на осн. античної, старозавітної і новозавітн. міфології), реліг.-містичного (містеріального), культурно-історичного, соціального... Іісус Христос, як Син Божий і Син Людський, є центром, навколо якого формується сценічн. часопростір давньої шкільної драми. У цьому ж часопросторі народжується гол. складова часу космічного, часу вічного - відроджена, врятована від первородного гріха, тобто вивільнена від смерті (від пекла) людина".

Разом із тим, учені приділили особливу увагу розвитку укр. шкільн. історич. драми кін. ХУІІ - поч. ХУІІІ ст. і, в першу чергу, таким її безумовно визначним здобуткам, як присвячені осмисленню укр. історії Х і ХУІІ ст. п"єси "Володимир..." (1705) Ф.Прокоповича й "Милість Божа..." невідом. автора (ймовірно, І.Неруновича). М.Сулима із цього приводу зазначив: "Найвищ. досягненням шкільн. драматургії укр. медієвісти справедливо визнали драми на істор. теми, і найперше - "трагедокомедію" "Владимир..." Феоф. Прокоповича... Сюжет драми ділиться на 3 част. - підготовка до хрещення Русі, прийняття нової віри і перші наслідки християнізації. У списку дійов. осіб - жерці Жеривол, Курояд, Пияр, тінь Ярополка, демони - Біс миру, Біс хули, Біс тіла. Усі вони стають на захист поганства. Ревними прихильниками христ. віри виступають такоє кн. Володимир, його сини Борис і Гліб, Вісник, Філософ, воєначальники Мечислав і Храбрий. Монологи Спокуси і Андрія-апостола з ангелами, очевид., звучали як хорові партії. Твір написано в осн. 13-складовим силабіч. віршем, тогочасною укр. літер-ою мовою, із додатком церковнослов"янізмів... "Милость Божія...",яка тепер визнана вершиною давньої укр. драми. Твір датовано 1728р. Його повна назва така: "Милость Божія, Украину от неудобносимых обид лядских чрез Богдана Зиновія Хмельницкаго, преславнаго войск запорозких Гетмана, свободившая и дарованными ему над ляхами побідами возвеличившая, на незабвенную толиких его щедрот память..." Навіть із назви зрозуміло, що тема твору - національно-визвольна війна укр. народу проти польсько-шляхетського панування. Кожна з 5 дій розбита на з"яви, твір завершує Епілог. У драмі діють Б.Хмельн-кий, Козаки, Вісник, Україна, четверо Дітей Укр-ких, Писар, Смотрініє Божіє. У формі повідомлень, які виголошують посланці, та просторих монологів автор передав перебіг воєнних дій, перемогу військ Б.Хмель-ого, а також хвалу на честь Бога, Церкви, України та Б.Хмель-ого. Тексти драми (окрім Епілога) написано силабічним віршем тогочасною літературною мовою".

 

 



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-08-01; просмотров: 119; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.147.51.191 (0.024 с.)