Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Тема: дадаїзм та сюрреалізм у західноєвропейській

Семінарське заняття № 1

Тема: ДАДАЇЗМ ТА СЮРРЕАЛІЗМ У ЗАХІДНОЄВРОПЕЙСЬКІЙ

КУЛЬТУРІ ХХ СТОЛІТТЯ

Наше завдання – ясніше побачити те,

що без відома людини прядеться в глибинах її душі...

А.Арто

Прекрасне як несподівана зустріч на операційному столі
швацької машини і парасольки

Лотреамон

[прозирати] внутрішність хмар, зовнішність дір... колір мовчання…

Ж.-Б. Брюніу

«Будьте реалістами, вимагайте неможливе»

Напис на стіні паризького університету

під час студентських бунтів 1968 р.

 
Питання для обговорення:

1. Художня практика дадаїзму та сюрреалізм. Поняття «автоматичне письмо».

2. Психоаналіз З. Фрейда та естетика сюрреалізму. Роль позасвідомого. Поняття «rêve» ([рев]). Танатос і ерос. Відмова від методів раціонального пізнання світу (вплив інтуїтивізму А. Бергсона).

3. Поетика сюрреалізму у творі А. Бретона та Ф. Супо „Магнітні поля” (формалізм, „автоматичне письмо”, суб’єктивізм, сваволя митця, відмова від комунікативності, принцип вільних асоціацій, поєднання несумісного, колаж, монтаж тощо)[1].

Користуючись словниками та літературознавчими джерелами, дайте визначення термінам та поняттям:

дадаїзм – _____________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

автоматичне письмо – ________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

психоаналіз – __________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

позасвідоме – _________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

інтуїтивізм – __________________________________________________________

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

сюрреалізм – __________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

сюрреалістичне дивне (сюрреалистическое чудесное) – __________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

«Rêve» ([рев]) – __________________________________________________

______________________________________________________________________

танатос – _______________________________­_____________________________

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

ерос – ________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

колаж – ______________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________

ready-made___________________________________________________________

_____________________________________________________________________________________________________________________________________

натуралізм – ___________________________________________________________

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Творчі завдання.

1. Визначте основні художні засади сюрреалізму, впишіть їх у ліву колонку таблиці. Прочитайте „Магнітні поля” А. Бретона та Ф. Супо й наведіть приклади, заповнюючи праву колонку.

 

Естетичні принципи сюрреалізму Приклади з художніх творів
1.    
2.    
3.    
4.    
5.    
6.    
7.      

2. Прокоментуйте висловлювання:

§ «... з виникненням колажу мистецтво більше не копіює природу і не шукає її еквівалентів; виражаючи нову індустріальну еру; воно опанувало зовнішній світ, частково увібравши його в себе» (Гарольд Розенберг);

§ „… дарма наші письменники норовлять видати за дивовижне обдаровання звичайний процес фотографічної проявки й закріплення... ” (А. Бретон, "Автоматичне послання");

§ „Реалізм – це вирощування дерев, сюрреалізм – це вирощування людини” (Редакційна стаття журналу "Сюрреалістична революція" (1924)).

3. Уважно розгляньте фотографію мізансцени в музеї-театрі Сальвадора Далі у Фігерасі. На які принципи сюрреалістичної естетики спиралися дизайнери при оформленні інтер’єру?

 

 

 


4. Перегляньте стрічку Л. Бунюеля та С. Далі „Андалузький пес”. Як естетичні засади сюрреалізму використовуються в кінематографі? Чому французькі авангардисти вважали кіно одним із сюрреалістичніших мистецтв? (див. CD).

5. Підготуйте доповідь на одну з тем (два студенти з групи):

ü Сальвадор Далі як король сюрреалізму.

ü Поетика сюрреалізму в творчості Федеріко Гарсіа Лорки.

6. Як називається форма поезії, в якій текст утворює певний малюнок?

 


Г. Аполлінер

«J» Цитати

ü Хуго Баль, засновник «Кабаре Вольтер»: «Дадаїст – це інфантильна істота, яка донкіхотствує та в'язне в грі слів і граматичних фігур»; «Те, що ми називаємо Дада, – це чудакувата гра в ніщо».

ü Трістан Тцара: «Я пишу маніфест, і я нічого не хочу, між тим я щось кажу, і я принципово не проти маніфестів, як і не проти принципів…»

ü Трістан Тцара: «… думка народжується в роті».

ü Андре Бретон, лідер сюрреалізму: «Дада, визнаючи тільки інстинкт, a priori заперечує можливість пояснення. Ми не повинні зберігати найменшого контролю над собою. Не може бути й мови про ці дві догми: мораль та смак».

ü Іван Голл: «Витвір мистецтва повинен сюрреалізувати реальність. Лише те є поезією, що говорить про ірреальне. Мистецтво має бути витвором, а не імітацією... Поет повинен оспівати сюрреальність, а не реальність».

ü Леонід Андрєєв, автор монографії «Сюрреалізм»: «Сюрреалізм, беручи цей світ за первинне, намагається його перетворити – спочатку розщеплюванням, руйнуванням ілюзії реальності в мистецтві, дадаїстською дезінтеграцією елементів, які складають ілюзію, «розладом всіх відчуттів» а la Артюр Рембо, «чорним гумором», а потім створенням іншого світу…»

ü Андре Бретон: «Я вірю в майбутнє прийняття цих двох станів, мабуть настільки протилежних один одному, — марення і реальності, в якійсь абсолютній реальності, в сюрреальності, якщо можна так сказати».

ü Андре Бретон: « Сюрреалізм – чистий психічний автоматизм, за посередництвом якого ми маємо намір виразити усно, письмово чи будь-яким іншим чином реальне функціонування думки. Диктування думки за межами будь-якого контролю, здійснюваного розумом, поза всякою естетичною чи моральною зацікавленістю. Сюрреалізм базується на вірі у вищу реальність певних асоціативних форм, які до нього ігнорувалися, у всемогутність марення, у безкорисливу гру думки. Він прагне остаточно зруйнувати всі інші психічні механізми і посісти їхнє місце у вирішенні кардинальних проблем життя».

ü Моріс Надо: “Сюрреалізм розглядається його творцями не як нова художня школа, а як спосіб пізнання, зокрема сфер, які не були систематично досліджені: підсвідомість, надприродне, сни, божевілля, галюцинації, тобто оборотної сторони логічного”.

ü Андре Бретон: «Дивне завжди прекрасне, будь-що дивне прекрасне, лише дивне буде прекрасним».

ü Іван Голл: «Реальність — основа будь-якого великого мистецтва. Переміщення реальності у вищий (художній) план створює Сюрреалізм.. Найпрекрасніші образи – це ті, що зближують віддалені елементи реальності найбільш прямо і найбільш швидко. Образ став найкоштовнішим атрибутом сучасної поезії».

ü Андре Бретон: сюрреалістична аналогія радикально відрізняється від містичної, оскільки не передбачає наявності невидимого світу. Вона має емпіричний характер і не вишукує «потойбічне».

ü Андре Бретон: «Еротичне дивне (le merveilleux sexuel) — це відкриття, що легко виявляється в більшості проявів сюрреалістичної активності. Це проекція жаги на речі і на істоти, це принцип еротизації всієї реальності...».

ü Андре Бретон: «сюрреалізм… починається у 1919 році з публікацією в журналі «Література» перших розділів «Магнітних полів», твору, написаного разом Супо і мною, твору, в якому автоматизм як певний метод уперше відкрито проявляється».

ü Леонід Андрєєв, автор монографії «Сюрреалізм»: «Перші кроки сюрреалізму були ніким не відзначені. "Публікація «Магнітних полів» пройшла абсолютно непоміченою", – свідчить Супо. А постановки перших сюрреалістичних п'єс були "повним провалом... анінайменшого скандалу. Мовчання"». «Твір цей [«Магнітні поля» – О.Т.]здається грою в хитромудрі і химерні уподібнення неподібного. Трудність, що непокоїть, полягає в тому, що розшифровувати ці «поля» із самого початку є даремною справою — за шифром може не бути нічого, текст може бути просто «акробатичним танком» (визначення з тексту «Магнітних полів»). Формалізм неминуче народжується сюрреалістичним принципом «несподіванки», формалізм виношується і в череві "Магнітних полів"».

ü Маніфест сюрреалістів від 27 січня 1925 р.: «Ми не маємо нічого спільного з літературою... Сюрреалізм – не новий або легший спосіб вираження, не метафізика поезії. Він – засіб тотального звільнення духу... Ми твердо вирішили зробити Революцію... Ми фахівці з Бунту...».

ü Андре Бретон, «Другий маніфест сюрреалістів», грудень 1929 року: «Сюрреалізм не побоявся стати догмою абсолютного бунту, тотальної непокори, саботажу, який став правилом, і якщо він на щось сподівається, то лише на насильство. Простий сюрреалістичний акт полягає в тому, щоб з револьвером в руці вийти на вулицю і стріляти навмання, скільки можна, в натовп».

ü Луї Арагон: «Я ніколи не шукав нічого іншого окрім скандалу, і я шукав його заради його самого».

Цікаво.

ü «У квітні 1925 року сюрреалісти звернулися з листом до головних лікарів клінік для психічнохворих. Психічнохворі були оголошені в цьому листі «жертвами соціальної диктатури», сюрреалісти зажадали їх звільнення в ім'я «індивідуальності, яка є суть людини». Відповідно, з іншого боку, за їх заявою – «всі індивідуальні акти антісоціальні». Інакше кажучи, «я» – синонім свободи і антагоніст суспільства, а тому воно адекватне безумству, оскільки безумство є свобода від розуму, свобода, яка викликає репресивні заходи суспільства» (Л. Андрєєв «Сюрреалізм»).

ü «…епідемія сну напала на сюрреалістів» після такої епохальної для сюрреалізму події: «Це сталося на березі моря, де Рене Кревель зустрів пані, яка навчила його спати особливим гіпнотичним сном, більше схожим на сомнамбулічний стан». Так, до кінця 1920 року «сім або вісім чоловік живуть лише цими митями забуття... Вони засинають всюди... У кав’ярнях, під шум голосів, при яскравому світлі, у натовпі, Робер Деснос не встигне закрити очі, як вже говорить..., і відразу ж виникає пророкування, тон магії, одкровення, тон Революції, тон фанатика і апостола» (Л. Андрєєв «Сюрреалізм»).

ü Сальвадор Далі дуже високо оцінював можливості кінематографу, вважаючи, що це один із найсюрреалістичніших видів мистецтва. Разом із відомим іспанським кінорежисером, якого вважають найвизначнішим представником сюрреалізму в кінематографії, Луїсом Бунюелем він створив кінострічку «Андалузький пес».

Проте свій талант «король сюрреалізму» намагався втілити і в царині мультиплікації. Співпраця студії Діснея з Далі почалася в 40-му році з мультфільму "Фантазія". Саме тоді засновник знаменитої студії вирішив, що взаємодія з художником допоможе вивести анімацію в ранг "високого мистецтва".

У 1945–1946 роках Сальвадор Далі і Джон Хенч, художник із студії Діснея, взялися за працю над короткометражним мультфільмом Destino (Cудьба, Доля ісп.), але, нажаль, було створено лише вісімнадцятисекундний пілотний ролик і розкадрування, після чого проект був заморожений Діснєєм з фінансових проблем, пов'язаних з Другою світовою війною, на невизначений час.

У 1999 племінник Діснея, Рой Едвард Дісней. вирішив повернути до життя забутий проект. Скориставшись допомогою самого Хенча, а також щоденниками дружини Далі — Гали Далі, група з двадцяти п'яти аніматорів розшифрувала ескізи. "Дестіно" відтворили з сотень розкадрувань, малюнків і нарисів. Мультфільм створено в техніці традиційної (мальованої) анімації з використанням комп'ютерної графіки. Після 60-річних митарств "Destino" був завершений, і лише в 2003 році ця чудова стрічка дійшла до глядача.

Рекомендуємо й Вам переглянути цей мультфільм, щоб поглибити знання про сюрреалістичне мистецтво. Знайти фільм в мережі Інтернет можна за допомогою таких ключових слів: Destino, Salvador Dali, Walt Disney.

Тексти для обов'язкового прочитання: А. Бретон, Ф. Супо «Магнітні поля», маніфести сюрреалізму.

Література:

1. Альманах Дада / Под общ. ред. С.Кудрявцева, науч. подг. М.Изюмской, пер. с нем. и франц. под ред. М.Изюмской и М.Голованивской. – М.: Гилея, 2000. – 208 с.

2. Андреев Л. Г. Сюрреализм. – М.: Высшая школа, 1972. – 232с. або М.: Гелеос, 2004. – 352 с.

3. Антология французского сюрреализма 20-х годов. / Сост., комм. и пер. С.Исаева и Е.Гальцовой. – М.: ГИТИС, 2004. – 245 с.

4. Бахтин М.М Фрейдизм. – М.: Лабиринт, 2004. – 192с.

5. Буачидзе Г. С. Аполлинер и пути развития французской поэзии: (К проблеме традиции и новаторства). – Тбилиси: Изд-во Тбилис. ун-та, 1989. – 422 с.

6. Вирмо А., Вирмо О. Мэтры мирового сюрреализма. – СПб.: Академический Проект, 1996. – 288 с.

7. Дадаизм в Цюрихе, Берлине, Ганновере и Кельне. Тексты, иллюстрации, документы. / Отв. ред. Клаус Шуман. Пер. с нем. С. Дмитриева. – М.: Республика, 2002. – 558 с.

8. Дали С. Дневник одного гения. – М.: Искусство, 1991. – 271с.

9. Дитмар Элгер Дадаизм / Ред. Ута Гросеник; пер. с нем. Т. А. Граблевской, Л. И. Кайсаровой. – М.: Арт-Родник; Кельн: TASCHEN, 2006. – 96 с.

10. Левчук Л.Т. Психоаналіз: історія, теорія, мистецька практика. – К.: Либідь, 2002. – 255 с.

11. Лесли Р. Сюрреализм. Мечта о революции. – Мн.: Белфакс, 1997. – 128с.

12. Поэзия французского сюрреализма: Антология / Пер. с фр., сост., предисл., комм. Яснова М.Д. – М.: Амфора, 2004. – 502 с.

13. Седельник В.Д. Дадаизм и дадаисты. – М.: ИМЛИ РАН, 2010. – 552 с.

14. Сюрреализм и авангард. Материалы российско-французского коллоквиума. – М., ГИТИС, 1999. – 190 с.

15. Хопкинс Д. Дадаизм и сюрреализм. Очень краткое введение. – М.: Астрель, АСТ, 2009. – 224 с.

16. Шенье-Жандрон Ж. Surреализм. / Перевод и комм. С. Дубина. – М.: Новое Литературное Обозрение, 2002. – 416 с.

17. Энциклопедический словарь сюрреализма / Составители Т.В. Балашова, Е.Д. Гальцова. – М.: ИМЛИ РАН, 2007. – 584 с.

Теоретичні праці сюрреалістів:

1. Андре Бретон «Безкраї межі сюрреалізму», «Сполучені посудини», «Тайна 17», «Магічне мистецтво».

2. Арагон Луї «Хвиля марень», «Трактат про стиль».

3. Рене Кревель «Дух проти розуму».

Перевір себе!

1. Кого з названих авторів сюрреалісти не вважали своїми попередниками:

а) Новаліса;

б) Бодлера;

в) Флобера;

г) Лотреамона;

д) Рембо;

е) Діккенса?

2. Ідеї яких філософів найбільше вплинули на сюрреалізм:

а) Бергсон;

б) Фрейд;

в) Спіноза;

г) Платон?

3. Що, на думку Бретона, потрібно було виключити з процесу пізнання:

а) почуття;

б) розум;

в) інтуїцію;

г) вигадку.

Семінарське заняття № 1

Тема: ДАДАЇЗМ ТА СЮРРЕАЛІЗМ У ЗАХІДНОЄВРОПЕЙСЬКІЙ

КУЛЬТУРІ ХХ СТОЛІТТЯ

Наше завдання – ясніше побачити те,

що без відома людини прядеться в глибинах її душі...

А.Арто

Прекрасне як несподівана зустріч на операційному столі
швацької машини і парасольки

Лотреамон

[прозирати] внутрішність хмар, зовнішність дір... колір мовчання…

Ж.-Б. Брюніу

«Будьте реалістами, вимагайте неможливе»

Напис на стіні паризького університету

під час студентських бунтів 1968 р.

 
Питання для обговорення:

1. Художня практика дадаїзму та сюрреалізм. Поняття «автоматичне письмо».

2. Психоаналіз З. Фрейда та естетика сюрреалізму. Роль позасвідомого. Поняття «rêve» ([рев]). Танатос і ерос. Відмова від методів раціонального пізнання світу (вплив інтуїтивізму А. Бергсона).

3. Поетика сюрреалізму у творі А. Бретона та Ф. Супо „Магнітні поля” (формалізм, „автоматичне письмо”, суб’єктивізм, сваволя митця, відмова від комунікативності, принцип вільних асоціацій, поєднання несумісного, колаж, монтаж тощо)[1].

Користуючись словниками та літературознавчими джерелами, дайте визначення термінам та поняттям:

дадаїзм – _____________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

автоматичне письмо – ________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

психоаналіз – __________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

позасвідоме – _________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

інтуїтивізм – __________________________________________________________

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

сюрреалізм – __________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

сюрреалістичне дивне (сюрреалистическое чудесное) – __________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

«Rêve» ([рев]) – __________________________________________________

______________________________________________________________________

танатос – _______________________________­_____________________________

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

ерос – ________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

колаж – ______________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________

ready-made___________________________________________________________

_____________________________________________________________________________________________________________________________________

натуралізм – ___________________________________________________________

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Творчі завдання.

1. Визначте основні художні засади сюрреалізму, впишіть їх у ліву колонку таблиці. Прочитайте „Магнітні поля” А. Бретона та Ф. Супо й наведіть приклади, заповнюючи праву колонку.

 

Естетичні принципи сюрреалізму Приклади з художніх творів
1.    
2.    
3.    
4.    
5.    
6.    
7.      

2. Прокоментуйте висловлювання:

§ «... з виникненням колажу мистецтво більше не копіює природу і не шукає її еквівалентів; виражаючи нову індустріальну еру; воно опанувало зовнішній світ, частково увібравши його в себе» (Гарольд Розенберг);

§ „… дарма наші письменники норовлять видати за дивовижне обдаровання звичайний процес фотографічної проявки й закріплення... ” (А. Бретон, "Автоматичне послання");

§ „Реалізм – це вирощування дерев, сюрреалізм – це вирощування людини” (Редакційна стаття журналу "Сюрреалістична революція" (1924)).

3. Уважно розгляньте фотографію мізансцени в музеї-театрі Сальвадора Далі у Фігерасі. На які принципи сюрреалістичної естетики спиралися дизайнери при оформленні інтер’єру?

 

 

 


4. Перегляньте стрічку Л. Бунюеля та С. Далі „Андалузький пес”. Як естетичні засади сюрреалізму використовуються в кінематографі? Чому французькі авангардисти вважали кіно одним із сюрреалістичніших мистецтв? (див. CD).

5. Підготуйте доповідь на одну з тем (два студенти з групи):

ü Сальвадор Далі як король сюрреалізму.

ü Поетика сюрреалізму в творчості Федеріко Гарсіа Лорки.

6. Як називається форма поезії, в якій текст утворює певний малюнок?

 


Г. Аполлінер

«J» Цитати

ü Хуго Баль, засновник «Кабаре Вольтер»: «Дадаїст – це інфантильна істота, яка донкіхотствує та в'язне в грі слів і граматичних фігур»; «Те, що ми називаємо Дада, – це чудакувата гра в ніщо».

ü Трістан Тцара: «Я пишу маніфест, і я нічого не хочу, між тим я щось кажу, і я принципово не проти маніфестів, як і не проти принципів…»

ü Трістан Тцара: «… думка народжується в роті».

ü Андре Бретон, лідер сюрреалізму: «Дада, визнаючи тільки інстинкт, a priori заперечує можливість пояснення. Ми не повинні зберігати найменшого контролю над собою. Не може бути й мови про ці дві догми: мораль та смак».

ü Іван Голл: «Витвір мистецтва повинен сюрреалізувати реальність. Лише те є поезією, що говорить про ірреальне. Мистецтво має бути витвором, а не імітацією... Поет повинен оспівати сюрреальність, а не реальність».

ü Леонід Андрєєв, автор монографії «Сюрреалізм»: «Сюрреалізм, беручи цей світ за первинне, намагається його перетворити – спочатку розщеплюванням, руйнуванням ілюзії реальності в мистецтві, дадаїстською дезінтеграцією елементів, які складають ілюзію, «розладом всіх відчуттів» а la Артюр Рембо, «чорним гумором», а потім створенням іншого світу…»

ü Андре Бретон: «Я вірю в майбутнє прийняття цих двох станів, мабуть настільки протилежних один одному, — марення і реальності, в якійсь абсолютній реальності, в сюрреальності, якщо можна так сказати».

ü Андре Бретон: « Сюрреалізм – чистий психічний автоматизм, за посередництвом якого ми маємо намір виразити усно, письмово чи будь-яким іншим чином реальне функціонування думки. Диктування думки за межами будь-якого контролю, здійснюваного розумом, поза всякою естетичною чи моральною зацікавленістю. Сюрреалізм базується на вірі у вищу реальність певних асоціативних форм, які до нього ігнорувалися, у всемогутність марення, у безкорисливу гру думки. Він прагне остаточно зруйнувати всі інші психічні механізми і посісти їхнє місце у вирішенні кардинальних проблем життя».

ü Моріс Надо: “Сюрреалізм розглядається його творцями не як нова художня школа, а як спосіб пізнання, зокрема сфер, які не були систематично досліджені: підсвідомість, надприродне, сни, божевілля, галюцинації, тобто оборотної сторони логічного”.

ü Андре Бретон: «Дивне завжди прекрасне, будь-що дивне прекрасне, лише дивне буде прекрасним».

ü Іван Голл: «Реальність — основа будь-якого великого мистецтва. Переміщення реальності у вищий (художній) план створює Сюрреалізм.. Найпрекрасніші образи – це ті, що зближують віддалені елементи реальності найбільш прямо і найбільш швидко. Образ став найкоштовнішим атрибутом сучасної поезії».

ü Андре Бретон: сюрреалістична аналогія радикально відрізняється від містичної, оскільки не передбачає наявності невидимого світу. Вона має емпіричний характер і не вишукує «потойбічне».

ü Андре Бретон: «Еротичне дивне (le merveilleux sexuel) — це відкриття, що легко виявляється в більшості проявів сюрреалістичної активності. Це проекція жаги на речі і на істоти, це принцип еротизації всієї реальності...».

ü Андре Бретон: «сюрреалізм… починається у 1919 році з публікацією в журналі «Література» перших розділів «Магнітних полів», твору, написаного разом Супо і мною, твору, в якому автоматизм як певний метод уперше відкрито проявляється».

ü Леонід Андрєєв, автор монографії «Сюрреалізм»: «Перші кроки сюрреалізму були ніким не відзначені. "Публікація «Магнітних полів» пройшла абсолютно непоміченою", – свідчить Супо. А постановки перших сюрреалістичних п'єс були "повним провалом... анінайменшого скандалу. Мовчання"». «Твір цей [«Магнітні поля» – О.Т.]здається грою в хитромудрі і химерні уподібнення неподібного. Трудність, що непокоїть, полягає в тому, що розшифровувати ці «поля» із самого початку є даремною справою — за шифром може не бути нічого, текст може бути просто «акробатичним танком» (визначення з тексту «Магнітних полів»). Формалізм неминуче народжується сюрреалістичним принципом «несподіванки», формалізм виношується і в череві "Магнітних полів"».

ü Маніфест сюрреалістів від 27 січня 1925 р.: «Ми не маємо нічого спільного з літературою... Сюрреалізм – не новий або легший спосіб вираження, не метафізика поезії. Він – засіб тотального звільнення духу... Ми твердо вирішили зробити Революцію... Ми фахівці з Бунту...».

ü Андре Бретон, «Другий маніфест сюрреалістів», грудень 1929 року: «Сюрреалізм не побоявся стати догмою абсолютного бунту, тотальної непокори, саботажу, який став правилом, і якщо він на щось сподівається, то лише на насильство. Простий сюрреалістичний акт полягає в тому, щоб з револьвером в руці вийти на вулицю і стріляти навмання, скільки можна, в натовп».

ü Луї Арагон: «Я ніколи не шукав нічого іншого окрім скандалу, і я шукав його заради його самого».

Цікаво.

ü «У квітні 1925 року сюрреалісти звернулися з листом до головних лікарів клінік для психічнохворих. Психічнохворі були оголошені в цьому листі «жертвами соціальної диктатури», сюрреалісти зажадали їх звільнення в ім'я «індивідуальності, яка є суть людини». Відповідно, з іншого боку, за їх заявою – «всі індивідуальні акти антісоціальні». Інакше кажучи, «я» – синонім свободи і антагоніст суспільства, а тому воно адекватне безумству, оскільки безумство є свобода від розуму, свобода, яка викликає репресивні заходи суспільства» (Л. Андрєєв «Сюрреалізм»).

ü «…епідемія сну напала на сюрреалістів» після такої епохальної для сюрреалізму події: «Це сталося на березі моря, де Рене Кревель зустрів пані, яка навчила його спати особливим гіпнотичним сном, більше схожим на сомнамбулічний стан». Так, до кінця 1920 року «сім або вісім чоловік живуть лише цими митями забуття... Вони засинають всюди... У кав’ярнях, під шум голосів, при яскравому світлі, у натовпі, Робер Деснос не встигне закрити очі, як вже говорить..., і відразу ж виникає пророкування, тон магії, одкровення, тон Революції, тон фанатика і апостола» (Л. Андрєєв «Сюрреалізм»).

ü Сальвадор Далі дуже високо оцінював можливості кінематографу, вважаючи, що це один із найсюрреалістичніших видів мистецтва. Разом із відомим іспанським кінорежисером, якого вважають найвизначнішим представником сюрреалізму в кінематографії, Луїсом Бунюелем він створив кінострічку «Андалузький пес».

Проте свій талант «король сюрреалізму» намагався втілити і в царині мультиплікації. Співпраця студії Діснея з Далі почалася в 40-му році з мультфільму "Фантазія". Саме тоді засновник знаменитої студії вирішив, що взаємодія з художником допоможе вивести анімацію в ранг "високого мистецтва".

У 1945–1946 роках Сальвадор Далі і Джон Хенч, художник із студії Діснея, взялися за працю над короткометражним мультфільмом Destino (Cудьба, Доля ісп.), але, нажаль, було створено лише вісімнадцятисекундний пілотний ролик і розкадрування, після чого проект був заморожений Діснєєм з фінансових проблем, пов'язаних з Другою світовою війною, на невизначений час.

У 1999 племінник Діснея, Рой Едвард Дісней. вирішив повернути до життя забутий проект. Скориставшись допомогою самого Хенча, а також щоденниками дружини Далі — Гали Далі, група з двадцяти п'яти аніматорів розшифрувала ескізи. "Дестіно" відтворили з сотень розкадрувань, малюнків і нарисів. Мультфільм створено в техніці традиційної (мальованої) анімації з використанням комп'ютерної графіки. Після 60-річних митарств "Destino" був завершений, і лише в 2003 році ця чудова стрічка дійшла до глядача.

Рекомендуємо й Вам переглянути цей мультфільм, щоб поглибити знання про сюрреалістичне мистецтво. Знайти фільм в мережі Інтернет можна за допомогою таких ключових слів: Destino, Salvador Dali, Walt Disney.

Тексти для обов'язкового прочитання: А. Бретон, Ф. Супо «Магнітні поля», маніфести сюрреалізму.

Література:

1. Альманах Дада / Под общ. ред. С.Кудрявцева, науч. подг. М.Изюмской, пер. с нем. и франц. под ред. М.Изюмской и М.Голованивской. – М.: Гилея, 2000. – 208 с.

2. Андреев Л. Г. Сюрреализм. – М.: Высшая школа, 1972. – 232с. або М.: Гелеос, 2004. – 352 с.

3. Антология французского сюрреализма 20-х годов. / Сост., комм. и пер. С.Исаева и Е.Гальцовой. – М.: ГИТИС, 2004. – 245 с.

4. Бахтин М.М Фрейдизм. – М.: Лабиринт, 2004. – 192с.

5. Буачидзе Г. С. Аполлинер и пути развития французской поэзии: (К проблеме традиции и новаторства). – Тбилиси: Изд-во Тбилис. ун-та, 1989. – 422 с.

6. Вирмо А., Вирмо О. Мэтры мирового сюрреализма. – СПб.: Академический Проект, 1996. – 288 с.

7. Дадаизм в Цюрихе, Берлине, Ганновере и Кельне. Тексты, иллюстрации, документы. / Отв. ред. Клаус Шуман. Пер. с нем. С. Дмитриева. – М.: Республика, 2002. – 558 с.

8. Дали С. Дневник одного гения. – М.: Искусство, 1991. – 271с.

9. Дитмар Элгер Дадаизм / Ред. Ута Гросеник; пер. с нем. Т. А. Граблевской, Л. И. Кайсаровой. – М.: Арт-Родник; Кельн: TASCHEN, 2006. – 96 с.

10. Левчук Л.Т. Психоаналіз: історія, теорія, мистецька практика. – К.: Либідь, 2002. – 255 с.

11. Лесли Р. Сюрреализм. Мечта о революции. – Мн.: Белфакс, 1997. – 128с.

12. Поэзия французского сюрреализма: Антология / Пер. с фр., сост., предисл., комм. Яснова М.Д. – М.: Амфора, 2004. – 502 с.

13. Седельник В.Д. Дадаизм и дадаисты. – М.: ИМЛИ РАН, 2010. – 552 с.

14. Сюрреализм и авангард. Материалы российско-французского коллоквиума. – М., ГИТИС, 1999. – 190 с.

15. Хопкинс Д. Дадаизм и сюрреализм. Очень краткое введение. – М.: Астрель, АСТ, 2009. – 224 с.

16. Шенье-Жандрон Ж. Surреализм. / Перевод и комм. С. Дубина. – М.: Новое Литературное Обозрение, 2002. – 416 с.

17. Энциклопедический словарь сюрреализма / Составители Т.В. Балашова, Е.Д. Гальцова. – М.: ИМЛИ РАН, 2007. – 584 с.

Теоретичні праці сюрреалістів:

1. Андре Бретон «Безкраї межі сюрреалізму», «Сполучені посудини», «Тайна 17», «Магічне мистецтво».

2. Арагон Луї «Хвиля марень», «Трактат про стиль».

3. Рене Кревель «Дух проти розуму».

Перевір себе!

1. Кого з названих авторів сюрреалісти не вважали своїми попередниками:

а) Новаліса;

б) Бодлера;

в) Флобера;

г) Лотреамона;

д) Рембо;

е) Діккенса?

2. Ідеї яких філософів найбільше вплинули на сюрреалізм:

а) Бергсон;

б) Фрейд;

в) Спіноза;

г) Платон?

3. Що, на думку Бретона, потрібно було виключити з процесу пізнання:

а) почуття;

б) розум;

в) інтуїцію;

г) вигадку.



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-07-11; просмотров: 473; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 52.14.6.41 (0.012 с.)