Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Композиція художньої вишивкиСодержание книги
Поиск на нашем сайте
Художня якість вишивки великою мірою залежить від композиції малюнка творчого поєднання різних елементів узору, але однакових за змістом, кольором, формою. Композиція вишники це творчо обдумане сполучення різних елементів узору, єдине щодо змісту, колірної гами, характеру ліній, силуетів, форм, кольорових плям. Вишивка дозволяє специфічними засобами, в опосередкованій художній формі, зумовленій традиціями народної творчості, відтворити навколишній світ. Вже самою палітрою забарвлення можна передати різні почуття: радість і сум, сподівання і надії. Композиція малюнка для вишивки повинна відповідати багатьом вимогам. Насамперед вона залежить від призначення і форми оздоблюваного виробу, якості матеріалу. Не можна, наприклад, оздоблювати легкі тканини важкою, щільною вишивкою. Узор вишивки повинен відповідати характеру переплетення ниток і роду волокон тканини, а сама вишивка – художнім вимогам до даного виробу. Вона ні в якому разі не повинна заважати його практичному призначенню і в той же час має робити виріб гарним. Слід також ураховувати, що кожний виріб потребує свого особливого композиційного рішення. Для композиції вишивки особливо характерна орнаментальність. Орнамент – це графічна чи живописна прикраса, створена з ритмічно поєднаних елементів геометричної або рослинної форми. Існує декілька основних правил композиційної побудови орнаменту для вишивки. Насамперед потрібно запам'ятати, що деталі, з яких складається орнамент, повинні відповідати основній темі. Для побудови орнаменту насамперед треба знайти композиційний центр, тобто визначити ту частину оздоблюваного виробу, яка повинна найбільше привертати до себе увагу. Знайшовши композиційний центр, на площині розміщують узор. Наприклад, треба прикрасити скатертинку. Для цього узор розміщують перш за все на тій частині, яка більше привертає до себе увагу, тобто на площині стола. На частині, що звисає, узор розміщують так, щоб вишивка не ховалася в складки. Для занавісок вишивку краще розмістити в нижній її частині, створюючи цим уяву легкості. Треба чітко дотримуватись пропорцій елементів між собою і з оздоблюваною площиною предмета. Основою кожного орнаменту є симетрія, тобто повторення в певному порядку одного елемента чи групи їх. Симетрія має кілька видів: дзеркальне відображення — вид симетрії, коли всі частини, розміщені справа від певної лінії, точно повторюються зліва від неї; осьова — вид симетрії, коли один елемент або група їх повторюються через певний проміжок по прямій чи кривій лінії. Самі елементи можуть і не мані симетрії. Більшість же природних форм і явищ є асиметричною, тобто не має чіткої та послідовної організації. Асиметричні композиції динамічніші. Асиметрія поширена в малюнках штучних виробів – хусток, шарфів, купонів для суконь. У малюнках слід дотримуватися рівноваги, тобто сума елементів, ліній і фарб в одній частині узору повинна урівноважуватися з другою частиною, навіть коли вони не перебувають між собою у етані дзеркальної симетрії. Існує такий вид побудови композиції орнаменту, як рапортний. Рапортом малюнка називають частину образотворчих елементів, які ритмічно повторюються по всій його довжині і ширині Будуючи орнаменти, не бажано відображати реальні форми навколишнього середовища. В орнаментальних композиціях вишивки велику роль відіграють мотиви-символи (табл. 1), знамения яких змінювалося з розвитком суспільства, але завжди люди вірили в те, що вони володіють магічною силою. Усі мотиви взяті з реального життя, на що шанують їхні назви. За зовнішнім виглядом мотиви, які зустрічаються на вишитих виробах, бувають геометричними, рослинними, зооморфними, антропоморфними. Поширеними геометричними мотивами є: хрест, що символізує поєднання сонячної батьківської та вологої материнської енергії, вогонь; трикутник – символізує гори; круг, ромб, квадрат – сонце та місяць. Крім того, ці фігури можуть вишиватися з різними додатковими прямими, зламаними та схрещеними лініями. Пряма лінія символізує поверхню землі, ламана – воду. До мотивів рослинного світу належать такі, як меандр, овес, косиці, перерва – у вигляді рослини, що стелиться по землі. Дві паралельні лінії, що перетинаються двома іншими, утворюють фігуру «купчак» (рослина з жовтими квітками). Якщо до попередньої фігури домалювати між кінцями ліній ще Одну лінію, то вийде нова фігура, яка буде мати назву «полуниця», що є символом сонця. Таку фігуру вишивають на дитячому одязі як оберіг. Орнамент у вигляді чотири – або восьмипелюсткової чашечки квітки мальви має назву «рожа». Поширені також такі мошки, як кучері, чорнобривці, сосонка, хміль – символ кохання, виноград –символ радості і краси створення сім'ї. До мотивів тваринного світу (зооморфних) можна віднести такі символи: вуж – фігура у вигляді ламаної лінії, в'юни – фігура, утворена з ламаних ліній, одна з яких має загнуті кінці; раки – у вигляді перехрещених ліній, одна з яких має загнуті кінці; ластівка – має вигляд крил птаха у польоті, символ доброї звістки; сови – фігура у вигляді перехрещених ліній із загнутими в різні боки кінцями; барани – дві лінії, що перетинаються, із загнутими всередину кінцями; цуцики – дві паралельні лінії з чотирма перекладинами; волове око – має вигляд ромбів, що находять один на один. Антропоморфні символи мають вигляд жіночої фігури з піднятими або опущеними руками і голкою у формі круга, квадрата чи ромба, що символізує богиню Землі, матір природи, яки створює гармонію життя. Таблиця 1 Мотиви-символи На основі цих мотивів-символів і будуються орнаменти. За характерними ознаками орнаментальні мотиви поділяють на декілька основних груп. Геометричний орнамент (мал. 1) складається з поєднаних у кольорі геометричних елементів, які чітко чергуються.Геометричний орнамент був утворений стилізацією рослинного і зооморфного орнаментів. Мал. 1. Геометричний орнамент Рослинний орнамент (мал.2) складається з рослинних елементів — декоративно стилізованих квітів, листя, гілок тощо. Форми рослинного орнаменту можуть відрізнятись від природних форм і навіть зовсім не нагадувати їх. Багато квітів зображують у поздовжньому розрізі або побаченими зверху, листя — розвернутим у фас. Мал. 2. Рослинний орнамент Часто у вишивці поєднують геометричний і рослинний орнаменти у рослинно-геометризований (мал. 3)
Мал. 3. Рослинно-геометричний орнамент Зооморфний орнамент (мал. 4.) характеризується орнаментальними композиціями, як реалістичними, так і більш умовними — стилізовані птахи, тварини, риби, силует людини тощо. Мал. 4. Зооморфний орнамент Каліграфічний орнамент (мал. 5) утворюється з окремих літер або елементів тексту. Мал. 5. Каліграфічний орнамент
Предметний орнамент (мал. 6) складається із зображення предметів військового життя, побуту, знарядь праці та відпочинку, атрибутики театрального мистецтва, музикальних інструментів. Мал. 6. Предметний орнамент Пейзажний орнамент (мал. 7) характеризується реалістичним або стилізованим зображенням мотивів природи, архітектурних пам'яток тощо. Мал. 7. Пейзажний орнамент Геральдичний орнамент (мал. 8) – це композиція із зображенням гербів, орденів і медалей, емблем та значків. Наприклад, бджола символізує працьовитість, підкова щастя, якір – надію, дзеркало правду, ліра – музику, лев – могутність, крила – рух, політ, меч – правосуддя, рука, стиснута в кулак, – вірність тощо. Мал. 8. Геральдичний орнамент
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-06-26; просмотров: 425; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.144.95.167 (0.006 с.) |