Львівський банківський інститут 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Львівський банківський інститут



Національний банк України

Львівський банківський інститут

Кафедра суспільних наук

ПЛАНИ, ЗАВДАННЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ

ТА МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ

ЩОДО ПІДГОТОВКИ

ДО СЕМІНАРСЬКИХ ЗАНЯТЬ

З ДИСЦИПЛІНИ

“ФІЛОСОФІЯ”

для студентів спеціальностей 6.050100 «Банківська справа»,

«Фінанси», «Облік і аудит», «Економічна кібернетика»

Львів – 2004


Плани, завдання самостійної роботи та методичні рекомендації щодо підготовки до семінарських занять з дисципліни «Філософія» для студентів спеціальностей 6.050100 «Банківська справа», «Фінанси», «Облік і аудит», «Економічна кібернетика» / Укладач З.Е.Скринник. – Львів: Львівський банківський інститут Національного банку України, 2004. – 56 с.

 

 

Укладач: Скринник З. Е., кандидат філософських наук, доцент, завідувач кафедри суспільних наук ЛБІ НБУ

 

 

Рецензент: Возняк І.М., кандидат філософських наук, доцент кафедри філософії ЛДЛТУ

 

Розглянуто і схвалено на засіданні кафедри суспільних наук,

протокол №4 від 16 листопада 2004 року

 

Затверджено Науково-методичною радою інституту,

протокол № 2 від 16 грудня 2004 р.

 

 

© Львівський банківський інститут НБУ, 2004


ЗМІСТ

Тематичний план ……………………………………………………………………... 4

СЕМІНАР № 1

Тема: Філософія як специфічний тип знання.

Розвиток європейської філософської думки у VII ст. до н. е.– XVIІІ ст. н. е. ……. 6

СЕМІНАР № 2

Тема: Німецький класичний ідеалізм …………………………………………….... 12

СЕМІНАР № 3

Тема: Розвиток філософської думки в Україні ……………………………………. 15

СЕМІНАР № 4

Тема: Еволюція онтологічної проблематики в некласичній філософії.

Свідомість: причиново-наслідкова та феноменологічна інтерпретація …………. 19

СЕМІНАР № 5

Тема: Гносеологія. Основний зміст пізнавальної діяльності.

Форми та методи наукового пізнання. Учення про істину ………………………. 23

СЕМІНАР № 6

Тема: Вартості та їх роль у житті суспільства. Проблема людини у філософії.... 30

СЕМІНАР № 7

Тема: Суспільство як система, що розвивається. Суспільний прогрес.

Діалектика цілісності і суперечливості сучасного світу …………………………. 38

СЕМІНАР № 8

Тема: Культура та цивілізація ……………………………………………………… 44

Рекомендована література ………………………………………………………….. 48

Екзаменаційні питання ……………………………………………………………… 51

Критерії оцінювання знань студентів ……………………………………………… 54


ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

 

№№ з/п     Теми курсу Кількість годин Форми контролю Вико-ристання ТЗН, ПЕОМ
Всього Лекції Практичні, семінари Самостійна робота і консультації
               
  Розділ І. Історичний розвиток класичної філософії            
  1.1. Філософія, її призначення, зміст і функції в суспільстві            
  1.2. Антична філософія, її космоцентрична спрямованість            
  1.3. Філософія середньовічного суспільства, її теоцентризм            
  1.4. Філософія Нового часу, її основна парадигма – вивчення природи            
  1.5. Німецька класична філософія            
  Розділ ІІ. Розвиток філософської думки в Україні            
  2.1. Філософська думка в Україні у Х-XVII ст.            
  2.2. Г.Сковорода – родоначальник української класичної філософії            
  2.3. Філософські ідеї українського романтизму            
  2.4. Філософська думка в Україні у ІІ половині ХІХ – на початку XХ ст.            
  Розділ ІІІ Предмет та проблематика некласичної філософії            
  3.1.Сучасна світова філософія            
  3.2. Проблема буття (онтологія). Дух і матерія, межа протилежності            
  3.3.Діалектика як загальна концепція розвитку та її альтернативи            
               
  3.4. Свідомість, її структура. Проблема ідеального            
  3.5. Гносеологія. Основний зміст пізнавальної діяльності            
  3.6. Форми та методи наукового пізнання. Учення про істину            
  3.7. Цінності та їх роль у житті суспільства            
  3.8. Проблема людини у філософії            
  3.9. Філософія і методологія соціального та економічного пізнання            
  3.10. Суспільство як система, що розвивається            
  3.11.Суспільний прогрес. Діалектика цілісності і суперечливості сучасного світу            
  3.12. Прогрес і проблеми сучасності. Культура та цивілізація у світлі підходів некласичної філософії            
  РАЗОМ:            

СЕМІНАР № 1

Тема: Філософія як специфічний тип знання. Розвиток європейської філософської думки у VII ст. до н. е.– XVIІІ ст. н. е.

Кількість годин: 2

План

1. Філософія та світогляд. Історичні типи світогляду. Структурні елементи системи філософського знання.

2. Філософські ідеї Давнього Сходу.

3. Філософія Давньої Греції.

4. Філософія Cередньовіччя.

5. Філософська думка доби Відродження.

6. Проблеми наукового пізнання у філософській думці Нового часу.

7. Проблеми субстанції у філософії Нового часу.

 

Теми рефератів

1. Роль філософії у духовному житті сучасного українського суспільства.

2. Філософія та сучасне наукове знання.

3. Світоглядна трансформація у пострадянському суспільстві.

 

Самостійна робота № 1

(виконується після лекції з теми 1.1)

Філософія як специфічний тип знання

На самостійне вивчення виноситься питання:

Функції філософського знання

 

У рекомендованій літературі студенти повинні знайти і законспектувати відповіді на питання і підготуватись до усного опитування:

n Як філософія виконує світоглядну функцію?

n У чому суть методологічної функції філософії?

n Що маємо на увазі під аксіологічною функцією філософського знання?

n Як ви розумієте зміст критичної функції філософії?

 

Література до самостійної роботи №1:

1. Предмет і проблематика філософії: Навчальний посібник. / За заг. ред. М.А.Скринника, З.Е.Скринник. — Львів, 2001., Ч-1, Р-1.

 

При самостійному вивченні цього матеріалу потрібно спиратися на логічну структуру, засвоєну при розгляді першого питання плану семінару: функції філософії безпосередньо випливають із її структурних елементів. По суті розкрити функції філософії в житті людини та суспільства — це значить пояснити, як відповідає та чи інша її галузь на питання, які вона досліджує. Цей зв’язок між структурними елементами та функціями закріплений в термінології. Виділяють такі функції філософії: онтологічна, гносеологічна, аксіологічна, методологічна (цю функцію забезпечує розділ філософського знання, який в лекції був названий праксеологією).

Зміст цих функцій висвітлений у книзі “Філософія: предмет, історія, проблеми”. Лекція І. - Ст. 17-31.

 

Самостійна робота № 2

(виконується після лекції з теми 1.2)

Філософія Давнього світу

На самостійне вивчення виноситься питання:

Еліністична філософія.

 

Студенти повинні у рекомендованій літературі знайти і законспектувати відповіді на питання. Підготуватись до усного або письмового опитування на питання:

n У чому і як виявився поворот до морально-етичних проблем у стоїцизмі, епікуреїзмі, скептицизмі?

n Який зміст релігійної проблематики в александрійській філософії?

n В чому ви бачите головний зміст і значення філонізму та неоплатонізму?

 

Література до самостійної роботи №2:

1. Предмет і проблематика філософії: Навчальний посібник. / За заг. ред. М.А.Скринника, З.Е.Скринник. — Львів, 2001., Ч-1, Р-4.

2. Антология мировой философии. В 4-х т. - М., 1969. Т. 1. С. 475 – 554.

3. І.Захара. Лекції з історії філософії. - Л., 1997. С. 152 – 178.

 

Самостійна робота № 3

(виконується після лекції з теми 1.3)

Філософія Середніх віків та Відродження

На самостійне вивчення виносяться питання:

Натурфілософія Відродження

 

Студенти повинні знайти в рекомендованій літературі і законспектувати відповіді на питання:

n Чим зумовлена поява у ренесансній філософії нової галузі – філософії природи?

n Як Д.Бруно розуміє поняття Душа Світу?

n Яку роль відіграє це поняття в ученні філософа про світобудову?

n Як розв'язує Н.Кузанський проблему відношення Бога і світу?

n Який смисл вкладає Н.Кузанський у поняття "вчене незнання"?

 

Література до самостійної роботи №3:

1. Предмет і проблематика філософії: Навчальний посібник. / За заг. ред. М.А.Скринника, З.Е.Скринник. — Львів, 2001., Ч-1, Р-6.

2. Антология мировой философии. В 4-х т. - М., 1970. Т. 2. С. 53 – 76, 154 – 176.

 

Самостійна робота № 4

(виконується після лекції з теми 1.4)

Філософія Нового часу. Європейське Просвітництво

На самостійне вивчення виноситься питання:

Філософські ідеї Просвітництва

Потрібно знайти в рекомендованій літературі, законспектувати відповіді на питання і написати реферат:

n У чому суть і значення розумного порядку, який намагаються встановити просвітники у суспільному житті?

n У чому виявляється специфіка англійського, французького, німецького просвітництва?

n Які принципові засади сучасного громадянського життя були закладені європейським Просвітництвом у XVIII ст.?

n У чому суть прориву із "царства розуму" у "царство гуманності" (Гердер)?

 

Література до самостійної роботи №4:

1. Предмет і проблематика філософії: Навчальний посібник. / За заг. ред. М.А.Скринника, З.Е.Скринник.—Львів, 2001., Ч-1, Р-8.

2. Антология мировой философии. В 4-х т. - М., 1970. Т. 2. С. 307 – 349, 412 – 441, 536 – 558. Т. 3. С. 54 – 64.

 

СЕМІНАР № 2

Кількість годин: 2

План

1. Філософія І.Канта.

а) гносеологічне вчення;

б) моральне вчення.

2. Філософські ідеї К.Фіхте і Ф.Шеллінга.

3. Філософія Г.Гегеля.

а) принцип тотожності мислення та буття;

б) діалектичний метод.

 

Фіксовані відповіді

1. Поняття "феномен" і "ноумен" в теорії пізнання І.Канта.

2. Поняття "Абсолютна ідея" у філософській системі Г.Гегеля.

 

Питання для обговорення

1. Чому І.Кант вважав за потрібне обмежити розум, щоб дати місце вірі?

2. Яку роль відіграли ідеї Г.Гегеля у становленні філософії марксизму?

 

Теми рефератів

1. Розвиток Ф.Шеллінгом неоплатонічної філософської традиції.

2. Принципи розвитку та зв’язку у філософській системі Г.Гегеля.

 

Ситуаційне завдання

Два феномени сповнювали І.Канта натхненням і спонукували до занять філософією: зоряне небо над нами і моральний закон у нашій душі.

Завдання для чотирьох груп студентів:

1. Що спільного між зоряним небом і моральним законом, чому вони викликали однакові почуття?

2. Чому захват від зоряного неба спонукує І.Канта займатися не астрономією, а філософією?

3. Який зміст категоричного імперативу, на що скеровує він поведінку людини?

4. Як відрізняються між собою поняття "людина як засіб" і "людина як мета"?

 

Самостійна робота № 5

(виконується після лекції з теми 1.5)

СЕМІНАР № 3

Кількість годин: 4

План

Заняття І. 2 год.

1. Філософські ідеї Київської Руси.

2. Філософські ідеї Відродження та Просвітництва. Києво-Могилянська академія.

3. Філософія Г.Сковороди.

Заняття ІІ. 2 год.

4. Філософські ідеї українського романтизму.

5. Філософська думка України у II пол. XIX – на поч. XX століття. О.Потебня, І.Франко, В.Вернадський, В.Липинський, Д.Донцов, М.Чижевський.

 

Фіксовані відповіді

1. Г.Сковорода: пізнай себе, щоб бути собою.

2. Світогляд Т.Шевченка.

Питання для обговорення

Як ви розумієте твердження Сковороди: "Вчуся, друже, вдячності. Оце і є філософія"?

Теми рефератів

1. Дохристиянський світогляд Київської Русі.

2. Філософський світ П.Юркевича.

3. Роль українського романтизму в формуванні національної ідеї.

 

Самостійна робота № 6

(виконується після лекції з теми 2.1)

Самостійна робота № 7

(виконується після лекції з теми 2.2)

Г.Сковорода – родоначальник української класичної філософії

На самостійне вивчення виноситься питання:

Поняття "серця" як "джерела чистої безодні".

 

Студенти повинні знайти і законспектувати відповіді на питання і підготуватися до усного опитування:

n Який зміст вкладає Г.Сковорода в поняття "серце"? Чому він називає серце "джерелом чистої безодні"?

n Яку роль відіграє "серце" у реалізації принципу "пізнай самого себе"?

n Чому філософію Г.Сковороди називають "філософією серця"?

 

Література до самостійної роботи №7:

1. Розвиток філософської думки в Україні. - К., 1994, С. 61 – 71.

2. Історія філософської думки України. - Л., ЛДАУ, 1996, С. 63 – 82.

3. В.Горський. Історія української філософії. – К., 1996, С. 148 – 161.

 

Самостійна робота № 8

(виконується після лекції з теми 2.3)

Самостійна робота № 9

(виконується після лекції з теми 2.4)

СЕМІНАР № 4

Кількість годин: 2

План

1. Класичний підхід до проблеми сутності буття.

2. Онтологічні проблеми в марксизмі.

3. Некласичні онтології ХХ століття:

а) онтологія людського буття в екзистенціалізмі;

б) онтологічні ідеї В.Вернадського та П.Тейяра де Шардена;

в) „філософія процесу” Уайтхеда.

4. Природа свідомості з позиції принципу відображення.

а) марксистський підхід;

б) прагматизм;

5. Феноменологічна та екзистенціальна інтерпретація свідомості. Герменевтика.

 

Фіксована відповідь

Підходи до розуміння буття у класичній онтології.

 

Питання для обговорення.

1. Чому екзистенціональна філософія зосереджує увагу не на сутності, а на сенсові буття?

2. Як ви розумієте твердження Тейяра де Шардена: "Якась душа витворюється на вершині світу"?

3. Що розуміють під буттям, як першоосновою всього сутнього:

- Н.Гартман;

- екзистенціолізм;

- П.Тейяр де Шарден;

- А.Уайтхед.

4. Яка спільна особливість відрізняє онтології ХХ ст. від класичних онтологій?

4. Згадайте притчу про чотирьох буддистських монахів з роману А.Камю „Чума”. Як розуміти принцип: „Треба бути тим, хто залишається"?

 

Самостійна робота №10

(виконується після лекції з теми 3.1)

Сучасна світова філософія

На самостійне вивчення виноситься питання:

Марксизм як спроба утвердження реального гуманізму – причини поразки.

У рекомендованій літературі студенти повинні знайти і законспектувати відповіді на питання; підготуватись до дискусії на семінарському занятті:

n Які причини привели творців марксизму до ідеї знищення приватної власності?

n Які аргументи К.Маркс наводить на захист твердження "комунізм – це реальний гуманізм"?

n Яку еволюцію пройшла марксистська установка: "самоціллю революційних перетворень є людина" – в ленінізмі та в сталінізмі?

n Чим відрізняється марксистський підхід до проблеми людського буття від екзистеціальної філософії?

Література до самостійної роботи №10:

1. Предмет і проблематика філософії: Навчальний посібник. / За заг. ред. М.А.Скринника, З.Е.Скринник. — Львів, 2001., Ч-2, Р-1.

2. В.Андрущенко, М.Михальченко. Сучасна соціальна філософія. - К., 1996, С. 54 – 72.

 

Самостійна робота № 11

(виконується після лекції з теми 3.2)

Самостійна робота № 12

(виконується після лекції з теми 3.3)

СЕМІНАР № 5

Кількість годин: 2

План

1. Моделі пізнання та знання в сучасній філософії:

а) гносеологічний оптимізм марксистської філософії;

б) гносеологічний релятивізм філософії прагматизму.

2. Кореспондентна та когерентна істини; інструменталістська істина.

3. Аналітична інтерпретація наукового знання (логічний позитивізм – М.Шлік, Р.Карнап, Б.Рассел, К.Поппер).

4. Поняття методу, стилю та методології наукового пізнання.

5. Утвердження класичної моделі науки (О.Конт, Г.Спенсер): методологія класичної науки та її кумулятивна модель.

6. Формування некласичної науки та її моделі (Г.Башляр, К.Поппер).

7. Постнекласична наука: модель постнекласичної науки (І.Лакатос).

 

Фіксовані відповіді

1. Що таке об’єктивна, абсолютна та відносна істина?

2. У чому суть аналітичної та феноменологічної інтерпретації наукового знання?

Питання для обговорення

1. Що таке класичне і некласичне тлумачення істини?

2. Що таке гносеологічний оптимізм і гносеологічний релятивізм?

 

Теми рефератів

1. Науково-дослідна програма, її структура за І.Лакатосом.

2. Функції практики в марксистській гносеології.

 

Питання для самоконтролю

1. Яка проблематика гносеології?

2. Яку модель пізнання репрезентує марксистська філософія? У чому її обмеженість?

3. Яка модель пізнання в гносеології прагматизму за Ч.Пірсом?

4. Що таке інструменталістська істина та її критерії в прагматизмі?

5. У чому суть принципу верифікації? Яка філософія і з якою метою розробила цей принцип?

6. Що таке когерентна істина?

7. Назвіть проблематику епістемології.

8. Які критерії науки за О.Контом?

9. У чому суть матеріялістичної діалектики як методології науки?

10. Дайте характеристику моделі класичної науки.

11. Які критерії некласичної науки за Г.Башляром?

12. У чому полягає специфіка моделі некласичної науки?

13. Що таке парадигма? Яка її роль у наукових дослідженнях за Т.Куном?

14. Які критерії постнекласичної науки за І.Пригожиним?

15. Охарактеризуйте модель постнекласичної науки за П.Фойєрабендом.

 

Самостійна робота № 13

(виконується після лекції з теми 3.5)

Література до семінару №5

1. Гуссерль Е. Декартові розмірковування. Розмірковування перше // Генеза: Філософські студії. – 1998. – С.79-96.

2. Джемс У. Что такое прагматизм? // Весн. Моск. ун-та. – 1993. – Сер. 7. - № 3. – С. 82 – 91.

3. Зарубіжна філософія ХХ століття. Читанка: У 6-ти т. Т. 6. – К., 1993.

4. Карнап Р. Философские основания физики. – М., 1971.

5. Ленін В. Матеріалізм і емпіріокритицизм // Повн. зібр. тв. – Т.18.

6. Ленін В.І. Філософські зошити // Повн. зібр. тв. – Т. 29.

7. Маркс К. Тези про Фейєрбаха // Маркс К., Энгельс. Твори. – Т. 3.

8. Предмет і проблематика філософії: Навчальний посібник. – Львів, 2001.

9. Рорти Р. Философия и зеркало природы. – Новосибирск, 1997.

10. Уайтхед А.Н. Избранные роботы по философии. – М., 1990.

11. Башляр Г. Новый рационализм. – М., 1987.

12. Кун Т. Структура научных революций. – М., 1977.

13. Поппер К. Відкрите суспільство та його вороги.– К., 1994. – Т.2.

14. Поппер К. Логика и рост научного знания. – М., 1983.

15. Пригожин И., Стегнер И. Порядок из хаоса. – М., 1986.

16. Фейерабенд П. Избранные труды по методологии науки. – М., 1986.

17. Шьорер П. Дві мови наукової теорії: від несумісності теорій до структурної де-революції і дискурсивної революції // Філос. і соціол. думка. – 1993. - №4. – С. 24–42.

 


СЕМІНАР № 6

Кількість годин: 2

План

1. Вартості в системі християнського світогляду.

2. Принципи побудови теорії вартостей:

а) трансцедентальна теорія вартостей;

б) максистське розуміння вартостей;

в) інструменталістська інтерпретація вартостей;

г) феноменологічний підхід.

3. Визначення та функції вартостей.

4. Субстанційно-соціальна концепція людини:

а) марксизм;

б) екзистенціалізм.

5. Натуралістична інтерпретація людини в класичному психоаналізі.

6. Релігійно-філософський підхід до сутності людини.

Фіксовані відповіді

1. Що є предметом аналізу філософської антропології?

2. Сутність бігевіористського тлумачення людини.

 

Питання для обговорення

1. Який зміст вартостей християнського світогляду, які соціальні функції вони виконують?

2. Для чого українському суспільству потрібна нова система вартостей?

 

Теми рефератів

1. Структура особи за З.Фройдом.

2. Суть феноменологічного розуміння вартостей.

 

Питання для самоконтролю

1. Чия філософія є підґрунтям трансцендентальної теорії вартостей? Що ця теорія розуміє під вартостями і яке місце, за цією теорією, вони посідають у дійсності?

2. Що є спільного та відмінного в розумінні вартостей трансцендентальною теорією та критичною онтологією Н.Гартмана?

3. Що розуміє під вартостями марксистська філософія та філософія прагматизму?

4. Які моменти в розумінні вартостей є близькими для всіх чи більшости перерахованих вище підходів? За якими критеріями класифікують вартості?

5. У чому специфіка філософського розуміння людини?

6. Що таке природа та сутність людини?

7. У чому полягає марксистське тлумачення істотности людини?

8. Яке призначення людини за екзистенціялізмом?

9. Сутність бігевіористського тлумачення людини.

10. Яка специфіка християнсько-релігійного бачення людини?

11. У чому полягає призначення людини за Тейяром де Шарденом?

12. Яка різниця між „інтелектом” та „духом” за М.Шелером? Що Ви розумієте під сутністю людини?

13. Що означає в А.Ґелена термін „людина як особливий проєкт природи”?

14. Чим відрізняється плюралістична етика А.Ґелена від гуманітаристської?

15. Що означає буття особи як стиль її життя в культуро-філософській антропології?

 

Самостійна робота № 14

(виконується після лекції з теми 3.8)

Проблема людини у некласичній філософії

На самостійне вивчення виноситься питання:

Поняття та закономірності антропосоціогенезу.

 

Студенти повинні знайти в рекомендованій літературі і законспектувати відповіді на питання:

n Які причини призвели до виділення з природи якісно нового рівня буття – соціуму, а у ньому – людини?

n Чим принципово відрізняється відношення людини до світу від біологічної боротьби за виживання?

n Чим відрізняються фактори, що інтегрують соціум, від природних форм об'єднання біологічних спільнот?

 

Література до самостійної роботи №14:

1. Предмет і проблематика філософії: Навчальний посібник. / За заг. ред. М.А.Скринника, З.Е.Скринник. — Львів, 2001., Ч-2, Р-8.

2. Філософія. Курс лекцій. - К., 1993. Лекція 15, 25.

3. Філософія. Ред. Заїченко Г. А. - К., 1995. С. 288 – 321.

 

СЕМІНАР № 7

Тема: Суспільство як система, що розвивається. Суспільний прогрес. Діалектика цілісності і суперечливості сучасного світу

Кількість годин: 2

План

1. Раціоналістична традиція у соціальній філософії:

а) позитивістський підхід;

б) неокантіанство;

в) матеріалістичне розуміння історії;

г) структурний функціоналізм.

2. Ірраціоналістична традиція:

а) Ф.Ніцше;

б) О.Шпенглер;

в) Х.Ортега-і-Гасет;

г) Д.Донцов.

Фіксовані відповіді

1. Чим соціальна філософія відрізняється від соціології?

2. У чому суть матеріялістичного розуміння історії?

Питання для обговорення

1. Розуміння причин та наслідків „нігілізму” згідно з Ф.Ніцше, О.Шпенґлером, М.Гайдеґґером.

2. У чому вбачає Д.Донцов суть „духу нашої давнини”?

 

Теми рефератів

1. Суть ідеї соціального прогресу, обґрунтованої соціальною філософією позитивізму.

2. Основні концепції походження та розвитку нації.

 

Питання для самоконтролю

1. У чому відмінність між соціально-філософськими теоріями, що належать до раціоналістичної та ірраціоналістичної традиції?

2. Який зміст мають у філософії О.Конта поняття соціальної статики та динаміки?

3. Як Ви розумієте твердження Г.Спенсера, що суспільство – це соціальний організм?

4. У чому, за К.Поппером, суть переходу від закритого суспільства до відкритого?

5. З якою метою М.Вебер виділяє основні способи ставлення до світу та „ідеальні типи соціальної дії”?

6. Які функції виконує, за Е.Дюркгаймом, ціннісно-нормативна система суспільства?

7. У чому суть зміни підходу до історії, запропонованого О.Шпенґлером?

8. Розкрийте зміст понять „добірна меншина”, „маса”, „бунт мас” за Х.Ортеґою-і-Ґасетом.

9. Як розуміє Д.Донцов причини того, що „спустошена земля наша”?

10. Назвіть основні риси концепції ліберального націоналізму.

11. Поясніть зміст поняття „соціальний капітал”.

 

Самостійна робота № 15

(виконується після лекції з теми 3.10)

Новітня соціальна філософія

На самостійне вивчення виноситься питання:

СЕМІНАР № 8

План

1. Філософське розуміння культури. Духовне життя суспільства і культура.

2. Глобально-технократичний та локально-культурологічний підходи до інтерпретації цивілізації.

3. Перспективи культуро-цивілізаційного поступу. Провідні ціннісні орєнтири людства на межі тисячоліть.

 

Фіксовані відповіді

1. Яка специфіка філософського розуміння культури?

2. Який зміст глобально-технократичного підходу до цивілізації?

 

Теми рефератів

1. Суть локально-культурологічного розуміння цивілізації.

2. Особливості аксіологічної інтерпретації культури.

 

Питання для обговорення

1. Які, на вашу думку, перспективи цивілізаційного розвитку України?

2. Які є прогнози на майбутнє в культуро-цивілізаційному поступі людства?

 

Питання для самоконтролю

1. У чому суть натуралістичного підходу до культури А.Ґелена?

2. Яка особливість марксистського розуміння культури?

3. Що являє собою соціологічний підхід до культури?

4. Яка основна ідея символічної концепції культури Е.Кассірера?

5. Що таке традиція у феноменологічній інтерпретації культури?

6. Пригадайте основні риси інформаційної цивілізації за Й.Масудою?

7. Назвіть основні риси західної цивілізації за Хантінґтоном?

Самостійна робота № 16

(виконується після лекції з теми 3.12)

РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА

І. Підручники

1. Філософія. Підручник. За редакцією Г.А.Заїченка. - К., 1995.

2. Філософія. Підручник. За редакцією І.В.Бичка. - К., 2001.

ІІ. Навчальні посібники

3. Предмет і проблематика філософії: Навчальний посібник. / За заг. ред. М.А.Скринника, З.Е.Скринник. — Львів, 2001, Ч. 2.

4. В.Андрущенко, М.Михальченко. Сучасна соціальна філософія. - К., 1989.

5. Філософія. Навчальний посібник. – К: “Альма Матер”, 2001.

6. Філософія: предмет, історія, проблеми. - К., 1994.

7. Читанка з історії філософії. У 6-ти книгах. - К., 1992-96.

8. В.Горський. Історія української філософії. - К., 1996.

9. Розвиток філософської думки в Україні. - К., 1994.

10. Історія філософії України: Хрестоматія. - К., 1993.

11. І.Захара. Лекції з історії філософії. - Л., 1997.

12. Історія філософської думки України. ЛДАУ. - Л., 1996.

13. В.Г.Несторенко. Вступ до філософії і антологія людини. - К., 1995.

ІІІ. Наукова література

14. Антология мировой философии. В четырёх томах. - М., 1969-72.

15. Д.Багалій. Український мандрований філософ Г.Сковорода. - К., 1992.

16. Е.Берн. Игры в которые играют люди. Люди, которые играют в игры. - М., 1992.

17. О.Кульчицький. Основи філософії і філософічних наук. - Мюнхен - Львів, 1995.

18. Современная западная философия. Словарь. - М., 1991.

19. Д.Чижевский. Нариси з історії філософії на Україні. - Мюнхен. 1983.

20. С.Грабовський. Українська людина у вимірах ХХ ст. - К., 1997.

21. Аналитическая философия: Избранные тексты. – М., 1993.
22. Антология мировой философии. – М., 1969. – Т. І. – Ч. І.
23. Арон Р. Этапы развития социологической мысли. – М., 1991.
24. Берн Э. Игры, в которые играют люди. Психология человеческих взаимоотношений. Люди, которые играют в игры. Психология человеческой судьбы. - М.: Прогресс, 1988.
25. Богомолов А. С. Немецкая буржуазная философия после 1865 года. – М., 1969.
26. Вебер М. Избранные произведения. – М., 1990.
27. Вернадский В. И. Философские мысли натуралиста. – М., 1988.
28. Вочман Н. Духовный человек. – Чикаго, 1984.
29. Гадамер Х. Г. Истина и метод. – М., 1988.
30. Гартман Н. Эстетика. – М., 1958.
31. Гелен А. О систематике антропологии // Проблема человека в западной философии. – М.: Прогресс, 1988.
32. Гуссерль Е. Декартові розмірковування. Розмірковування перше // Генеза: Філософські студії. 1998.
33. Гуссерль Э. Кризис европейских наук и трансцендентальная феноменология // Вопр. филос. – 1992. - № 7.
34. Гуссерль Э. Логические исследования. – СПб., 1999. Т. 1.
35. Джемс У. Прагматизм // Вест. Моск. ун-та. – 1993. – Сер. 7. – № 3.
36. Донцов Д. Дух нашої давнини. – Дрогобич, 1991.
37. Дубровский Д. И. Проблема идеального. – М., 1983.
38. Дюркгейм. Э. О разделении общественного труда. Метод социологии. – М., 1991.
39. Зарубіжна філософія ХХ ст.: Читанка з історії філософії в 6 книгах. – Кн. 6. – К., 1993.
40. Ильенков Э. В. Проблема идеального // Вопросы философии. – 1979. – №6.
41. Каган М. С. К вопросу понимания культуры // Вопр. филос., 1989.
42. Камю А. Вибрані твори. – К., 1991.
43. Карнапп Р. Философские основания физики. – М.: Прогресс, 1971.
44. Кассирер Э. Опыт о человеке. Введение в философию культуры // Проблема человека в западной философии. – М.: Прогресс, 1988.
45. Конт О. Курс позитивной философии. – СПб., – 1912. - Т. 1.
46. Кун Т. Структура научных революций. – М.: Прогресс, 1977.
47. Лакатос И. История науки и ее рациональные реконструкции. // Структура и развитие науки. – М., 1978.
48. Ленин В.И. Полное собрание сочинений. – Т. 18.
49. Маркс К. Економічно-філософські рукописи 1844 року // Маркс К., Енгельс Ф. Твори. – Т. 42.
50. Маркс К., Енгельс Ф. Твори. – Т. 4.
51. Масуда Й. Комп’ютопія // Філос. і соціол. думка, 1993. – № 6.
52. Милль Д.С. Огюст Конт и позитивизм. – Спб., 1906.
53. Моуди Р. Жизнь после жизни. По ту сторону смерти. – М.: Летавр, 1994.
54. Ницше Ф. Избранные произведения: В 2-х т. – М., 1990.
55. Новий заповіт. “Гедеонові браття”. – 1988.
56. О.Шпенглер. Закат Европы. – Т. 1. – М. – Пг., 1923.
57. Ортега-и-Гассет Х. Что такое философия? – М., 1987.
58. Плеснер Х. Ступени органического и человек. Введение в философскую антропологию // Проблема человека в западной философии. – М.: Прогресс, 1988.
59. Поппер К. Відкрите суспільство та його вороги. – К., 1994. – Т. 1, Т 2.
60. Пригожин И., Стенгерс И. Порядок из хаоса. – М., 1986.
61. Проблема ценностей в философии. – М., 1966.
62. Риккерт Г. Введение в трансцедентальную философию. Предмет познания. – К., 1905.
63. Риккерт Г. Науки о природе и науки о культуре. – СПб., 1911.
64. Риккерт Г. Философия истории. – СПб., 1908.
65. Рорти Р. Философия и зеркало природи. – Новосибирск: Изд-во Новосиб. ун-та, 1997.
66. С. Одуев. Тропами Заратустры. – М., 1971.
67. Самосознание европейской культуры ХХ века. – М., 1991.
68. Сартр Ж. П. Нудота. Мур. Слова. – К., 1993.
69. Сартр Ж.-П. Экзистенциализм – это гуманизм // Сумерки богов. – М., 1990.
70. Святий Августин. Сповідь. – К., 1999.
71. Сковорода Г. Пізнай у собі людину. – Львів, 1995.
72. Современная философия науки. – М.: 1994.
73. Соціальна філософія: Короткий енциклопедичний словник. – Київ – Харків, 1997.
74. Спенсер Г. Основания социологии. – СПб., 1912. – Т. 1.
75. Сумерки богов. – М., 1989.
76. Сучасна соціальна філософія: Хрестоматія. – К., 1996.
77. Тейяр де Шарден Пьер. Феномен человека. Преджизнь, жизнь, мысль, сверхжизнь. – М., 1987.
78. Тугаринов В. П. Теория ценностей в марксизме. – Л., 1968.
79. Фейерабенд П. Избранные труды по методологии науки. – М.: Прогресс, 1986. – 544 с.
80. Філософський словник. – К., 1986.
81. Фрейд З. «Я» и «Оно». – М.: МПО “МЕТТЭМ”, 1990.
82. Хайдеггер М. Время и бытие. – М., 1993.
83. Хайдеггер М. Разговор на проселочной дороге. – М., 1991.
84. Хантінґтон С. Захід: унікальність versus універсалізм // Філос. думка, 1999. – № 1-2.
85. Хосе Ортеґа-і-Ґасет. Вибрані твори. – К., 1994.
86. Шелер М. Положение человека в Космосе // Проблема человека в западной философии. – М.: Прогресс, 1988.
87. Шлемкевич М. Сутність філософії. – Париж – Нью-Йорк – Мюнхен, 1981.
88. Шьорер П. Дві мови наукової теорії: від несумісності теорій до структурної де-революції і дискурсивної революції // Філос. і соціол. Думка. – 1993. – № 4.
89. Ясперс К. Смысл и назначение истории. – М., 1991.

 


ЕКЗАМЕНАЦІЙНІ ПИТАННЯ

 

1. Специфіка філософського знання. Філософія як любов до мудрості.

2. Філософія як світогляд. Історичні типи світогляду.

3. Структура та функції системи філософського знання.

4. Проблеми першооснови усього сущого у досократівській філософії Давньої Греції.

5. Поняття космосу у філософії Давньої Греції.

6. Філософія Сократа.

7. Філософія Платона.



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-06-26; просмотров: 127; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.146.255.127 (0.304 с.)