Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Тема. Художня література як вид мистецтва

Поиск

Мета: усвідомити зміст поняття «художня література», навчитися характеризувати її сутність і специфіку, трактувати функції; виробити розуміння «законів художності».

 

План

1. Поняття художньої літератури. Уявлення про літературність і художність.

2. Закони (критерії) художності.

3. Функції художньої літератури.

4. Художня література серед інших видів мистецтв.

Питання для дискусії

1. Як зароджувалося світове й українське письменство? Його найдавніші ознаки, джерела, функції.

2. Типи літератури за функціональною сферою. Чи всі вони наділені літературністю.

3. Чи може мистецтво ґрунтуватися на певних законах, мати критерії якості? Хто їх виробляє?

4. Який вид мистецтва має найбільші зображально-виражальні можливості? Що зумовило поділ мистецтв на види?

Індивідуальна робота № 4 (3 год, 5 балів)

1. Ознайомтеся зі змістом і законспектуйте праці (ксерокопії праць див. у цій папці):

· Сартр Ж.-П. Что такое литература? //Зарубежная эстетика и теория литературы ХІХ–ХХ вв.: Тракт., ст., эссе; [сост., общ. ред. Г. К. Косиков]. – М.: Изд. Моск. ун-та, 1987. – С. 313–334.

· Тодоров Ц. Поняття літератури // Тодоров Ц. Поняття літератури та інші есе; [перекл. з фр. Є. Марічева]. – К.: ВЦ «КМА», 2006. – С. 5–21.

 

2. На вибір:

А. Підготуйте індивідуальне повідомлення за змістом праці Г. Е. Лессінга «Лаокоон, або Про межі живопису та поезії» (книга є на абонементі художньої літератури).

Б. Напишіть есе на одну з тем:

«Художня література в моєму житті»; «Художня література в житті народу»; «Художня література в житті нації»; «Художня література і культурний простір цивілізації».

Література

А:

1. Іванишин В. П. Нариси з теорії літератури. – К., 2010. – С. 71–100, 117–136.

2. Ткаченко А. О. Мистецтво слова. Вступ до літературознавства. – К., 2003. – С. 23–54.

Б:

1. Галич О., Назарець В., Васильєв Є. Теорія літератури. – К., 2001. – С. 83–116.

2. Білик Г., Хоменко Н. Теорія літератури: Конспект лекцій. – Полтава, 2003. – С. 20–26.

3. Моклиця М. Основи літературознавства. – Тернопіль, 2002. – С. 16–64.

Практичне заняття № 6 (2 год, 5 балів)

Тема. Літературно-художній образ

 

Мета: засвоїти зміст і структуру літературно-художнього образу, типологію образів, засоби творення образів у мистецтві слова; навчитися коментувати образний світ твору.

 

План

1. Поняття літературно-художнього образу. Л. Тимофєєв та інші вчені про природу й структуру образу.

 

2. Класифікація літературно-художніх образів:

- за способом буття у творі;

- за формою відображення світу;

- за семантикою;

- за місцем у творі;

- за чуттєвою характеристикою тощо.

 

3. Уявлення про художнє узагальнення як спосіб образотворення: ідеалізацію, типізацію, символізацію, індивідуалізацію.

 

4. Засоби образотворення: тропи, описи, дії, ситуації, мовлення. Простежте їх залежність від роду і напряму літератури.

 

Питання для дискусії

1. Місце образу в творчому процесі (автора, реципієнта).

2. Чому існує так багато підходів до класифікації образів?

3. Що узагальнює митець і що узагальнює читач у творенні образів?

4. Поясніть термін «синестезія».

Індивідуальна робота № 5 (3 год, 5 балів)

1. На власний розсуд доберіть текст чи уривок тексту, визначте в ньому всі образи, дайте їм характеристику (письмово).

2. Проаналізуйте (письмово) засоби творення образів у вірші «Пастораль ХХ сторіччя» Ліни Костенко.

Література

1. Галич О., Назарець В., Васильєв Є. Теорія літератури. – К., 2001. – С. 116–141.

2. Іванишин В. Нариси з теорії літератури: навч. пос. – К.: ВЦ «Академія», 2010. – С. 100–116.

3. Тимофеев Л. Теория литературы. – М., 1972.

4. Ткаченко А. Мистецтво слова. Вступ до літературознавства. – К., 2003.

5. Хализев В. Теория литературы. – М., 1999.

Практичне заняття № 7 (2 год, 5 балів)

Тема. Мова літературно-художнього твору

 

Мета: засвоїти специфіку мови художньої літератури; навчитися віднаходити в тексті засоби увиразнення мовлення, давати їм літературознавчу характеристику.

 

План

1. Мова як спосіб буття літератури. Зображально-виражальні властивості слова.

2. Художньо-мовленнєва організація літературного твору:

 

- художній стиль мовлення;

- наявність різностильової лексики, вмотивована естетичною метою;

- мова автора;

- мова персонажів, уявлення про індивідуалізацію мовлення;

- зумовленість мовленнєвої системи твору родом і напрямом літератури.

 

3. Засоби увиразнення художнього мовлення:

а) словотворчі;

б) лексико-синонімічні;

в) контекстуально-синонімічні (поняття тропів);

г) синтаксичні (поняття стилістичних фігур).

Питання для дискусії

1. Зіставте поняття «мова художньої літератури» й «літературна мова». Яке з названих ними духовних явищ сформувалося раніше?

2. Які 2 етапи можна вирізнити в розвитку мови художньої літератури України?

3. Дифузія мовленнєвих стилів у художньому тексті, її вияв у словах автора й персонажів.

Література

1. Безпечний Іван. Теорія літератури. – К.: Смолоскип, 2009. – С. 47–154.

2. Галич О., Назарець В., Васильєв Є. Теорія літератури. – К., 2001. – С. 141–238.

3. Іванишин В. Нариси з теорії літератури: навч. пос. – К.: ВЦ «Академія», 2010. – С. 148–159.

4. Тимофеев Л. Теория литературы. – М., 1972. – С. 178–256.

5. Ткаченко А. Мистецтво слова. Вступ до літературознавства. – К., 2003. – С. 208–317.

Індивідуальна робота № 6 (3 год, 5 балів)

Тема. Художньо-стилістичний аналіз твору

 

Мета: виробити вміння художньо-стилістичного аналізу твору, навчитися характеризувати образний і мовленнєвий рівні твору.

 

Порядок художньо-стилістичного аналізу твору

1. Жанрова зумовленість (рід, вид, жанровий різновид).

2. Стильова зумовленість (напрям).

3. Образність:

· Образна система твору;

· Спосіб художнього узагальнення;

· Характеристика образів (не менше 5–6 підходів);

· Засоби творення образів.

 

4. Мова твору:

· Організація художнього мовлення (проза, вірші);

· Естетика художнього мовлення (засоби увиразнення);

· Мова автора;

· Мова персонажів.

5. Образно-мовленнєва гармонія твору.

Завдання

Зробіть повний художньо-стилістичний аналіз твору на вибір (письмово, самостійно):

v «Мина Мазайло» М. Куліша,

v «Лебеді материнства» В. Симоненка,

v «Місяцева зозулька з Ластів’ячого гнізда» В. Шевчука.

Практичне заняття № 8 (2 год, 5 балів)

Тема. Сюжет і композиція літературно-художнього твору

 

Мета: ознайомитися з елементами сюжетної будови твору, навчитися пов’язувати їх з основним конфліктом та вирізняти в тексті; засвоїти зміст понять композиція, архітектоніка, виробити вміння давати їм текстуальну характеристику.

 

План

1. Уявлення про сюжет. Сюжет як елемент внутрішньої форми твору, його функції.

 

2. Сюжет і конфлікт.

 

3. Типологія сюжету.

 

4. Сюжет і фабула.

 

5. Уявлення про композицію твору, підходи до тлумачення поняття.

 

6. Різновиди композиційної будови.

 

7. Композиція й архітектоніка.

Питання для дискусії

1. Зумовленість композиції твору літературним родом і напрямом.

2. Сюжетність у постмодерних творах.

 

Література

 

1. Безпечний Іван. Теорія літератури. – К.: Смолоскип, 2009. – С.41–45.

2. Галич О., Назарець В., Васильєв Є. Теорія літератури. – К., 2001. – С. 160–169, 238–251.

3. Іванишин В. Нариси з теорії літератури: навч. пос. – К.: ВЦ «Академія», 2010. – С. 166–172.

4. Тимофеев Л. Теория литературы. – М., 1972.

5. Ткаченко А. Мистецтво слова. Вступ до літературознавства. – К., 2003. – С.137–207.

6. Хализев В. Теория литературы. – М., 1999.

7. Лотман Ю. Структура художественного текста. – М., 1970.

 

Індивідуальна робота № 7 (3 год, 5 балів)

Тема. Композиційний аналіз твору

Мета: виробити вміння цілісного композиційного аналізу літературно-художнього твору.

 

Порядок композиційного аналізу твору

 

1. Жанрова зумовленість (рід, вид, жанровий різновид).

 

2. Стильова зумовленість (напрям).

3. Зовнішня композиція (структура, будова основного і додаткового тексту).

4. Внутрішня композиція:

· Тип, різновид;

· Сюжетність (якщо є);

· Тип, різновид, варіант сюжету;

· Елементи сюжету;

· Образна система (групування образів);

· Тип конфлікту;

· Позасюжетні елементи.

 

5. Архітектоніка (будова тексту):

· Організація художнього мовлення (проза, вірш);

· Особливості генерування тексту (розповідь, опис, діалог);

· Тип нарації (розповідь, оповідь, багатоголосся, точка зору);

· Тип наратора (розповідач, оповідач, третя особа);

· Специфіка авторського мовлення;

· Специфіка мови персонажів;

· Мозаїка (пазли) тексту (елементи, компоненти: діалоги, монологи, описи, картини, описи, ситуації, вставні історії, зорові ефекти тощо);

· Принципи та прийоми текстобудови (ретардація, умовчання, градація тощо).

 

Завдання

Зробіть цілісний композиційний аналіз одного з творів (письмово, самостійно):

v «Маруся» Г. Квітки-Основ’яненка,

v «Гармонія» Г. Косинки,

v «Pro domo» М. Зерова.

 

Практичне заняття № 9 (2 год, 5 балів)



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-04-23; просмотров: 377; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.226.93.104 (0.007 с.)