Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Змалювання психічного стану художнього персонажа через критичні ситуації
Новела „Камінний хрест” – глибоко психологічний художній твір про душевні переживання емігрантів, описані на основі десятків людських доль, перепущених через душу митця, і викладених в особі Івана Дідуха та його дружини. Новела складається із семи розділів. У першому розділі ми з відстані часу знайомимося з Івановим минулим. Відслуживши десять років у війську повернувся додому. Ні матері ні батька не застав. А в спадок отримав завалену хатчину і шматок горба Іван був добрий, співчутливий, любив землю, тварин, зокрема свого коня, поважав людей. Мав тільки одного коня, тому запрягався разом з ним. Таким чином проявляв милосердя, співчуття та любов до свого коня, ставав на рівні з твариною і тягнув віз незважаючи на насмішки з боку людей. „То як тягнули снопи з поля або гній у поле, то однако і на коні, і на Івані жили виступали... Догори кінь ліз як по леду, а Івана як коли би хто буком по чолі тріснув, така велика жила напухла йому на чолі... Ліва рука Івана обвивалася сітею синіх жил, як ланцюгом із синьої сталі” [29, с.45]. Жахлива картина життя українського селянства кінця ХІХ початку ХХ століття, та й не тільки. Іван з конем ще перед сходом сонця їхали в поле, роса ноги виїдала, будяки забивалися в зашкарублі ноги, а результат в кінцевому підсумку був мізерним. Характер у Дідуха сильний, вольовий. Його важко вивести з себе важкою працею, насмішками чи невдачами. Забивши будяк та не в силі його витягнути він кулаком загнав його в ногу і промовив: „Не біси, вігниєш і сам віпадеш, а я не маю чєсу з тобов панькатисі” [29, с.46]. Ні фізично ні психологічно ніщо не могло зламати Івана. Від горба його не відігнав ні той факт, що ніхто з сусідів не обробляв його, ні те, що „переломався” він на ньому, ні те, що купив собі іншу ділянку, на якій працювала жінка та діти. В нього завжди було присутнє якесь внутрішнє психологічне бажання жити краще, проте не будь-якою ціною, а чесно, по-людськи, по-совісті. І цей горб, і навіть еміграція - це зовнішні вияви цього внутрішнього психологічного бажання жити краще. Дивлячись на свою переламану тінь, при заході сонця, Іван бачив фізичну ваду яку отримав тяжко працюючи на горбі, але морально і психологічно налаштовував себе, що доки ще може, то мусить на цім горбі працювати.
Помітно на психологічному здоров’ї Івана відбилися його десять років служби в війську. Муштрував він не тільки себе, але й „курей зіцірував. Зіцірував - муштрував, виховував. То так він їх научував, що жадна не важила поступити на подвір’я і порпати гній.” [29, с. 47]. Все це відбивалося не тільки на ньому, господарстві, а й на сімейних відносинах, що, безперечно, не додавало щастя і так нещасним людям. Іншим психологічним бар’єром для Івана є стіл, за який він ніколи не сідав їсти, мотивуючи це тим, що був наймитом, а тоді десять років у війську і стола не бачив, а тепер, не стільки фізіологічно страва йому не йде за столом, скільки психологічно не може переступити цей поріг незручності, і їсть тільки на лавці. Другий розділ змальовує прощальну гостину Івана Дідуха з селянами. Психологічно важко вдавалися для Івана вступні слова, від усвідомлення того, для чого всі тут зібралися. „Стояв перед гостями, тримав порцію горівки у правій руці і, видко, каменів, бо слова не годен був заговорити” [29, с.47]. Часто не знаходилось слів, та це не від малого словникового запасу, а від емоцій та стресового психологічного напруження, усвідомлюючи, переживаючи, розриваючись „тупо глядів наперед себе і хитав головою, як би молитву говорив і на кожне її слово головою потакував” [29, с.47], - стан глибокого занурення в ірреальність, спричинений реальними психологічними переживаннями. Глибокий психологізм передається елементами пейзажотерапії порівняння Івана Дідуха і каменя викинутого на берег з річки. Як той камінь лежить тяжкий і бездушний, таке й обличчя Івана - тяжке і бездушне. Мертвий блиск, кам’яні очі каменя - художній паралелізм внутрішнього світу героя. В переносному значені на Івані відбувається те, що й на камені. У такі моменти згадують минуле. Психологічно це те саме, що „вечірня година”. Іван стає щирим та згадує минуле, танці з Тимофіхою. Та виводить його з себе жінка, яка плаче за селом, родиною... Іванові теж не легко. „Заскреготав зубами, як жорнами, погрозив жінці кулаком, як довбинею, і бився в груди. „Озміть та вгатіть ми сокиру отут у печінки, та, може, той жовч пукне, бо не вітримаю! Люди, такий туск, такий туск, що не памнєтаю, що си зо мнов робить!” [29, с. 49].
Всі шість розділів (крім першого) передають комплекс складних внутрішньо психологічних почуттів героя. У них Іван Дідух пройнятий тугою за рідною землею, його внутрішній стан постійно змінюється, часом отупіло дивиться вперед себе і нікого не бачить, механічно частує гостей, так же позасвідомо підтримує розмову чи лає на дружину. Тому досить вдалим є його порівняння з каменем викинутим на берег річки. Найбільшої психологічної напруги автор досягає в шостому розділі, коли син сповістив батька, що пора їхати до поїзда. Іван з жінкою переодяглись в панський одяг, а ціла хата заридала. Михайло термосив Івана, а той в свою чергу вчепився у танці в жінку і термосив нею „як би не мав уже гадки пустити її живу з рук” [29, с.55]. Прийшов до тями аж коли побачив хрест (розділ сьомий). „Видиш, стара, наш хрестик? Там є вібито і твоє намено. Не біси, є і моє, і твоє...” [29, с.55]. З перших рядків новели „Виводили з села” письменник налаштовує читача на трагедію, налаштовує різко та відверто. Червона хмара на заході, подібна до голови якогось святого, асоціюється з поголеною головою юнака, який не народжений до солдатської служби, серце якого не дозволятиме йому вбивати людей. Саме ця межова ситуація між прагненням працювати на священній для селянина землі і обов’язком служити в війську, розриває душу юнака, а в кінцевому підсумку призводить до трагедії. Проводжаючи юнака люди виходили з хати, як від умерлого. В цих словах відбито внутрішньо-психологічний стан людей, присутній відтінок натяку на неминучу трагедію. І це реакція оточуючого соціуму, односельчан, які не мають прямого, дотичного стосунку до чужого горя. Внутрішній психологічний стан натовпу вдало переданий асоціативними авторськими паралелями з природними явищами, що дає змогу виразити абстрактне матеріальним і таким чином досягнути якнайбільшого психологічного впливу на читача. Зловісно-трагічну атмосферу в новелі підсилюють батько, мати і люди. В їхніх словах знову присутній натяк на смерть. Бо на що ще можуть наводити читача такі голосіння: „А ти ж на кого нас покидаєш? Жінки заплакали, сестри руки заломили, а мама била головою до одвірка... Синку, - питався тато, - а мені хто, небоже, кукурудзки вісапає? Хлопи заревіли. Тато впав головою на віз і трясся, як лист ” [29, с.7]. Материнська інтуїція в стані збудженої психологічної свідомості передчуває всю трагічність ситуації, що виливається в словах: „мене не застанеш уже, і, відай, сам не прийдеш” [29, с.8]. Материнське серце розривається з нестерпного болю, свідомість затьмарюється і, мабуть, на рівні підсвідомості мати каже, що краще на смерть наряджати ніж отак. Досить рідко в стефаниківській прозі можна зустріти чоловіка, який плаче. У новелі стратився батько, який втратив єдиного сина, втрачає свою чоловічу, маскулістичну сутність і плаче. Тут плач семантично становиться і виявом внутрішньо-психологічного стану батька, і засобом передачі трагізму та драматизму, і диструкцією маскулістичної цілісності чоловічої особистості, і засобом художньо-естетичного змалювання чоловічих сліз. „У кутику на лавці сидів мужик та плакав. Аби ніхто не бачив, що плаче, то ховав голову у писану тайстру. Сльози падали, як дощ. Як раптовий, падали, що нараз пуститься, та й незабавки уймається... Одна велика сльоза покотилася долів лицем та й впала на тайстру... Притулив лице до шибки, та й сльози по вікні спливали... Старий схлипав, як мала дитина. Плач і колія відкидали сивою головою, як гарбузом. Сльози плили, як вода з нори... Сльози вже на неї (тайстру - Р. Л.) не падали... Сльози падали на трупа та на білу студену плиту. Плачучи, убирав сина на смерть” [29, с.9-11].
У новелі «Новина» змальовано трагедію бідняка Гриця Летючого, що став злочинцем. Жахливі злидні, душевні муки штовхнули його на вбивство рідних дітей. Тут не має нічого вигаданого. У селі Трійці в 1898 році сталася та подія, що лягла в основу «Новини». Ось одна сцена з новели. Тихим вечором знайомими лугами Гриць іде до річки. На серці — важкий камінь. Діти голодні й холодні. Та то вже і не діти, то — мерці. Великі олов'яні очі і кісточки, зібрані докупи шкірою. Ото і все, що залишилося від дітей. Не може батько вже дивитися їм у вічі, не може нагодувати бом, не може споглядати, як вони накидаються на шмат хліба. Веде Гриць за руку Гандзуню, а меншу Доцьку несе на руках. Якийсь камінь давить йому груди, щось пече в серці й голові. Він поспішає в напруженому мовчанні. Попереду в промінні місяця заблищала ріка. Гриць здригнувся: та блискуча річка викликала тривожні почуття, заморозила його, а той камінь, що тис груди, став ще важчим. Тривожний стан Гриця підкреслюють емоційно забарвлені дієслова: задихався, побіг, скреготав зубами. Батько сповнений бажання швидше позбавити мук себе і дітей, тому він борзенько взяв Доцьку і з усієї сили кинув її у воду. Дітовбивство — найтяжчий злочин. Та не Гриць - злочинець, а ті умови, ті обставини, в яких він жив. Батько топить свою дитину, щоб врятувати її від мук життя, від голодної смерті. Хіба він не любив Доцьку?! Ще й як! Але краще смерть, ніж таке життя. Для підкреслення душевних мук Гриця письменник зосереджує увагу читач на психологічних деталях. Простуючи до міста, щоб заявити про злочин, Гриць збирається перейти річку вбрід: «Вступив уже у воду по кісточки та й задерев'янів». Дотик холодної води нагадав йому, що сталося, викликав тривогу. А ще річка — могила доньки. І шепчучи молитву, Гриць пішов до мосту. Такого ж глибокого психологічного звучання набувають новели «Лан», «Катруся», «Кленові листочки».[3]
|
|||||||
Последнее изменение этой страницы: 2021-08-16; просмотров: 101; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.143.9.115 (0.006 с.) |