Полтавський державний педгаогічний університет імені В. Г. Короленка 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Полтавський державний педгаогічний університет імені В. Г. Короленка



ПОЛТАВСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ ПЕДГАОГІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ІМЕНІ В.Г. КОРОЛЕНКА

Факультет технологій та дизайну

Кафедра теорії та методики трудового та професійного навчання

Розробка творчого проекту:

На виготовлення декоративної тарелі

 
 


Виконав:

Котляревський Ігор

студент групи ТД-41

Керівник:

Доц. Цина А.Ю

Полтава 2007

Творчий проект на виготовлення декоративної тарілі

 

Розробка технічного завдання.

1.1. Призначення проектованого виробу

Декоративний виріб таріль – традиційна за формою і оригінальна за змістом виявляє розуміння автором зв’язку декоративного мистецтва з народними традиціями.

При розробці конструкції декоративної тарілі необхідно розглянути гармонію сюжетного зобрження з формою та декором оригінальної композиції. Сюжет зображення тарілі повинен нести певний художній образ: пейзаж, натюрморт, портрет та ін. Під час створення сюбжетного зображення необхідно реалістичний рисунок художнього образу переробити з урахуванням специфіки способу декорування (випалювання, різьблення, мозаїка та ін.).

Являючись складовою частиною декору інтер’єру приміщення (житлового, громадського), таріль активно проявляє розуміння поєднання конструктивних особливостей, власне тарілі з її декором, сприяє естетичному сприйняттю декоративного мистецтва і впливає на особисте прагнення залучатися до нього.

У зв’язку з цим розробляючи сюжетне та орнаментальне зображення тарілі, ми виходили з необхідності концентрації уваги на символах і образах, що є графічним відображенням певних духовних енергій, які людина інтуїтивно виділяє в орнаменті і сюжеті. Отже, для досягнення мети у створенні певної композиції маємо точно уявлення, що ми повинні відобразити.

1.2. Вимоги до конструкції

Виходячи з міфоологічного уявлення кругла форма тарілі несе ідею розмежування зовнішнього і внутрішнього простору, єдності, безкінечності і завершеності, найвищої досконалості. Коло тарілі орієнтоване в будь-якій своїй точці на якийсь невидимий центр, універсальна проекція кулі (кулеподібне божество).

Побудова композиції тарілі повинна починатися з визначення геометричного центру зображення, оскільки погляд глядача завжди спрямовується на головний центр зображення – головний промінь зору. Щоб створити враження гармонійної рівноваги необхідно вивчити окремі форми і згрупувати їх як ціле, вилучаючи деталі, які відволікають від сприйняття головного. Основним завданням є підкреслити виразність форм.

В основі орнаментального мотиву по периферії тарелі може лежати дзеркальне чи інше повторення відповідної групи фігур. Фігури на тлі центру тарілі доцільно вкрити графічним декором (наприклад, птахи). Об’ємність наголошується виразністю контуру і пропрацьовуванням його середини. Для виразності композиції має значення ритм ліній і форм та розміщення кольорових плям.

Головне у формі зображення тарілі:

– єдність візерунка (мотиву) з формою і структурою тарілі;

– домінуючий центр підпорядковує решту елементів в тарілі;

– декоративне рішення у застосуванні контрастів-представлень ритму, силуету, колориту.

Таким чином, вся величезна різноманітність форм зображень на тарілі походить із загальної структури світу, яку можна побудувати за допомогою пропорцій, трансформації природніх форм в орнаментальні мотиви і сюжети.

1.3.Вимоги до матеріалів

Вимоги до матеріалів, придатних для декоративної тарілі визначаються призначенням і вимогами до конструкції. Перш за все, матеріал для виготовлення тарілі повинен бути доступним, поширеним, просто оброблятися, яскраво проявляти зв’язок конструктивних особливостей з її декором. В матеріалі повинна проявлятися щедрість фантазії та художнього смаку оздоблення тарілі.

 

Технічна пропозиція

2.1. Аналіз зразків-аналогів тарілей

2.1.1. Аналіз декоративного оформлення зразків-аналогів

Зразок 1. Декоративна таріль. Виготовлена точінням з деревини, покрита кольорою фарбою і оздоблена геометричним різьбленням та інкрустацією.

Зразок 2. Таріль „Мир”. Виготовлена точінням з деревини і оздоблена геометричним різьбленням з опущеним фоном.

Зразок 3. Таріль „Київскі каштани”. Виготовлена точінням з деревини і оздоблена контурним різьбленням і інкрустована металевими вставками.

Зразок 4. Декоративна таріль. Виготовлена точінням з деревини і оздоблена геометричним різьбленням і фарбуванням.

 
 

Зразок 5. Таріль з портретом. Виготовлена точінням з деревини і оздоблена площинно-рельєфним різьбленням.

 
 

 

Зразок 3
Зразок 4

 

 
 
Зразок 5

 

 


Рис.1. Зразки-аналоги тарілей для аналізу

 

2.1.2. Аналіз конструктивної побудови зразків-аналогів

Таблиця 1

Ескізний проект

3.1. Опис зовнішнього вигляду

Таріль декоративна. Виготовлена точінням з деревини і оздоблена площинно-рельєфним різьбленням. В центрі тарілі розміщене сюжетне зображення символізованих об’єктів природи, а на пеиферіЇ – орнаментальний дзеркально повторювальний мотив, пов’язаний із центральним зображенням.

Кругла форма тарілі несе ідею розмежування зовнішнього і внутрішнього простору. Розділивши таріль колом всередині на центральну і периферійну частини можна створити символічну асоціацію подвійності природи, наприклад, тваринний і рослинний світ. Символічним у цьому плані є поєднання птахів і дерев. Птах розміщений у центральній частині тарілі символізує те, що не минає: душу, дух, повітря, думки, уяви. Декоративний птах не позбавлений правдоподібності. Як красиво він розпускає своє, у незвичайних поєднаннях пір’ях, що символізує легкість, швидкість, висоту, простір. Тут можна проявити значною мірою фантазію та образність.

Провівши вісь симетрії, на перетині назначимо крапкою центр. Від центру горизонталі позначимо дві крапки на рівній відстані від центру і будуємо два кола, що перетинаються у вказаних точках.

 

Ділимо нижнє коло на три частини і ставимо крапку. Від неї проводимо дугу до правої точки – це буде крило. Справа у верхньому колі зобразимо дзьоб птаха і верхню частину голови, а зліва хвіст. Грудку і хвіст прикрасимо орнаментом із лусок-пір’їнок. Постає питання: чим можна заповнити місце, що залишилося вгорі над птахом? В орнаментах України зображення птахів вплетені у рослинні візерунки і підпорядковані загальній декоративній композиції. Тому над птахом, що дивиться вгору можна розмістити плоди горобини з листям, що звисають. Це символічно означатиме жіноче начало: харчування, сховище, захист і підтримку дерева життя, що прийшло до нас із раю.

На периферійній частині тарілі можна втілити образ, що втілює універсальну концепцію світу, синтез неба, землі і води – дерево життя, зображення якого матиме дзеркальну змістову символіку у вигляді зігнутих гілок навколо зображення птаха. Символом світової вісі, синтезу неба, землі і води, сили і мужності може стати гілка дуба. Вгорі на вільній периферійній частині рослинної композиції можна зобразити два жолуді дуба, що символізуватиме творчу силу, ріст, три частини природи світу.

Важливу роль у підкресленні побудови композиції зображення тарілі виграє колір. Використовуючи колір для створення композиції можна виразити ідеї, настрої, душевний стан, тобто впливати на глядача в емоційному сенсі. Кольорове рішення створеної композиції не повинне пригнічувати, а одухотворяти, надавати легкості зображенню. Білий колір деревини липи надасть композиції символіки миру, великого, абсолютного мовчання, беззвучності, паузи, радості і непорочної чистоти. Це мовчання не є мертвим, а є сповненим можливостей.

Протилежнысть білому сюжетному і орнаментальному зображенню тарілі – чорний фон, замкнутий простір якого лежить за межею сприйняття всіх подій, поряд з якими проходить життя тваринного і рослинного світу. Чорний фон надає зображенню яскравості і контрастності. Двокольорова чорно-біла композиція грунтується на принципі поєднання контрастних кольорів. При цьому білий колір – головний, основний за значенням, чорний – тільки додатковий, який надає контрастності сюжетному і орнаментальному зображенням.

Для одержання більш реалістичного і виразного зображення сюжету на тарілі застосовуємо площинно-рельєфне зображення, яке надає елементам заовалених контурів: з боку форм орнаменту виїмки різатимуться і заовалюються крутіше, а з боку фону – більш відлого.

Рекомендовані габаритні розміри тарілі: діаметр 250-300 мм, товщина 30-40 мм.

           
     

 


Рис.2. Варіанти зміни габаритних розмірів зображень тарілі

 

Розробка технічного проекту

4.1. Вихідні дані для побудови рисунку тарілі

Основу вихідних даних для побудови рисунку тарілі та розмірні характеристики визначають:

- масштабність: з метою найбільш переконливої і виразної передачі художніх особливостей елементів сюжетного зображення застосовуємо масштаб зменшення для зображення птаха і натуральний масштаб зображення рослинних елементів орнаменту;

- центральна і периферична частина тарілі повністю заповнені, відповідно, сюжетним і орнаментальним зображенням;

- загальний характер ритмічної будови композиції: криволінійні мотиви рослинних орнаментів, динамічне зображення птаха;

- ритмічне чергування листя на гілках дубу, оскільки ритм є основою орнаменту;

- діаметр тарілі вибираємо в межах 250-300 мм, товщина 30-40 мм.

 

Рис.3. Рисунок конструкції декоративної тарілі

 

Специфікація виробу

№ п/п Найменування деталі Кількість Матеріал Розміри, мм
  Заготовка тарілі   Брусок липовий 1400х90х50

 

5.2.Технологічна карта на виготовлення тарілі

 

 

Таблиця 6

ПОЛТАВСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ ПЕДГАОГІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ІМЕНІ В.Г. КОРОЛЕНКА

Факультет технологій та дизайну



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-04-19; просмотров: 148; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.145.7.7 (0.023 с.)