Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Романська архітектура Чехії і Моравії ( XI – початок XIII ст.)
Основи чеської ранньофеодальної держави були закладені в X столітті. У той час вона займала тільки територію власне Чехії, про долю Моравії до початку XI століття майже ніяких достовірних відомостей немає. Вона, ймовірно, в цей період входила в сферу впливу угорських кочових племен, а празькі князі ще не володіли достатньою силою, щоб розповсюдити свій вплив за межі чеських гір. Але вже в цей час Чехія досягла значних успіхів в економічній і політичній області, недаремно арабський мандрівник X століття Ібрагім ібн Якуб писав, що вона була «кращою і найбагатшою країною на півночі», а столицю її, Прагу, назвав «білокам'яною». Десяте століття знаменувало також важливий поворот в культурному житті країни. Християнізація її була здійснена місіонерами із заходу, і відповідно знов виникла держава попала під вплив культури західного латинського світу, хоча при княжому дворі в Празі знаходилися і деякі освічені слов'янські діячі, про що свідчать твори древньочеської літератури, що виникли в X столітті і написані на старослов'янській мові. Християнізація, природно, супроводжувалася і будівництвом культових споруд. Перші з них пов'язані з ім'ям князя Боржівоя і виникли ще в кінці IX століття. Це були ротонда св. Климента в Лівому Градці і церква Діви Марії в празькому Граді. Наступник Боржівоя на княжому престолі, Спітігнев, побудував ротонду св. Петра і церкву Діви Марії в Будчі, а князь Вацлав – святовитську ротонду і базиліку св. Йіржі (Георгія) в празькому Граді. Письмові джерела згадують ще декілька центричних споруд кінця IX – початку X століття. Найдавніші чеські ротонди продовжували, поза сумнівом, традицію великоморавських ротонд, що цілком природно при взаємних зв'язках обох земель, їх політичних і економічних відносинах. Про великоморавські традиції в архітектурі Чехії говорить близька тимчасова послідовність, пряме сусідство з Моравією, а також той факт, що після падіння держави Моймировичів частина ремісників і духівництва втекла до Чехії. Ротонди в Аєвім Градці і Будчі не вносили нічого принципово нового в будівництво центричних храмів. Більш того, їх подкововидні апсиди прямо вказують на зв'язок з великоморавською архітектурою: така форма апсид на заході не зустрічається або принаймні дуже рідкісна. Але схожість між великоморавьскими і чеськими ротондами полягає не тільки у формі, але й у функції споруд, як приватних княжих храмів. Цьому не суперечать відмінності в будівельній техніці стародавніх ротонд. Якщо порівняти кладку мікульчицькой двоапсидної ротонди, кладку (у вигляді нашарування бутового каменя) старомістської ротонди з грубо обробленими квадрами, ротонди св. Віта в празькому Граді і ротонди в Лівому Градці, то очевидним стане процес удосконалення будівельної техніки. Порівняння якнайдавніших споруд Чехії і Моравії спростовує існуючу раніше тезу про відсутність зв'язку в області будівельного мистецтва древньоморавської держави і держави Пржемисловічей. Корені культури останнього більшість дослідників шукали тільки в західноєвропейських країнах, констатуючи при цьому факт, що в Чехії були сприйняті тільки спрощені зразки західної культової архітектури. Археологічні відкриття на території колишньої Великої Моравії і ранньосередньовічної Чехії спростували цей погляд, підтвердивши найтісніший зв'язок в стародавній культурі чеських земель.
Серед ранніх чеських ротонд виділяється ротонда св. Віта, побудована в празькому Граді князем Вацлавом в 30-х роках X століття. Вона існувала як княжий храм понад сто років і була зруйнована під час споруди базиліки св. Віта в 1060–1096 роках. Її фрагменти досліджувалися під час археологічних розкопок в 1911, 1913, 1928 і 1931 роках. Ротонда св. Віта була круглою в плані спорудою діаметром 13 метрів, до якої з чотирьох сторін примикали апсиди шириною 5,53 метри. Перекриття апсид було плоским. В останній четверті X століття вона стала єпископським храмом, в цей період на місці однієї з апсид була зведена башта з хорами для князя, тут же знаходився вхід в храм і сходи на хори. В такій формі вона проіснувала до 1039 року, коли до Праги були перевезені з Польщі останки св. Войтеха, що походив з чеського княжого роду Славниковічей. Перший поверх башти був перетворений на мавзолей Войтеха, а княжі хори сполучені з північною апсидою; вхідний портал влаштований в стіні нефа між західною і південною апсидами.
Композиція ротонди не випадкова. В ній, як і в ротондах великоморавських, виражена ідея домашнього храму феодала, одночасно храм цей є символом влади церкви. Чотири апсиди повинні були, ймовірно, символізувати хрест і владу церкви у всіх чотирьох сторонах світу. Від більш стародавніх чеських і великоморавських ротонд дана відрізнялася великим масштабом, кількістю апсид, а також розчленовуванням стін за допомогою лізен, які тут вперше з'являються в чеській архітектурі. Пропорції ротонди св. Віта відповідали космологічним уявленням того часу, згідно яким космос, результат творіння бога, був досконалим гармонійним утворенням окремих тіл і частин. Оскільки всяка культова споруда розглядалася як образ космосу, то це повинне було відобразитися перш за все в системі її пропорцій. Досконалість і вічність космосу була відображена в будівельному матеріалі ротонди, камені, ретельно оброблюваному. Залишки кам'яної підлоги ротонди св. Віта і опис її внутрішнього убрання говорять про те, що ідею космосу повинна була втілювати не тільки композиція храму, але і його інтер'єр. Мозаїчний рослинний мотив, створений за допомогою річкової гальки в підлозі ротонди, повинен був, очевидно, символізувати природу. Золото і срібло в убранні інтер'єру, випромінюючи сяйво, втілювали місяць і сонце. Вівтар був добре освітлений зовнішнім світлом, що проникало крізь три вікна східної апсиди. В нефі ж ротонди панувала напівтемрява, уособлення зла, яке, за тодішніми уявленнями, було такою ж логічною ланкою цілого, як і добро. Таким чином, все в цілому в ротонді підкорялося єдиній ідейній концепції, єдиному задуму дії на віруючого. Але одне це не дає підстави для висновку про походження даної форми храму тільки в каролінгській архітектурі Західної Європи. Вже такі деталі, як лізини, і кладка стін ротонди рядами квадрів говорять про зв'язок її з архітектурою Південно-східної Європи. Ротонда св. Віта є все ж таки ланкою, хоча і складнішою, єдиного ланцюга архітектурних традицій, тісно пов'язаною з більш стародавніми чеськими спорудами і ротондами Великої Моравії і з архітектурою Адріатичної області. До іншої групи якнайдавніших культових споруд Чехії відносяться однонефні храми Діви Марії в празькому Граді і Будчі, а також церква св. Йіржі в празькому Граді – найстародавніша чеська базиліка. Остання була тринефним храмом, розчленованим трьома парами стовпів. Трьом нефам відповідали три підкововидні апсиди східного кінця храму, дві бічні з яких збереглися до теперішнього часу. По своєму плану базиліка св. Йіржі нагадувала храми Південно-східної Європи, її західна частина з двома баштами і хорами над бічними нефами свідчила про зв'язки з Оттоновською Німеччиною. Другою монументальною спорудою X століття є церква в Лібіці, резиденції княжого роду Славниковічей, що внесла в чеське середовище новий архітектурний мотив – трансепт з хорами в бічних частинах. Більш важко визначити походження найдавніших однонефных храмів. Ці невеликі, досить примітивні сільські споруди збереглися до теперішнього часу як сакристі більш пізні храми у Високій у Кутній Горі, в Добржіхове у Планян, у Вранове у Бенешова, в церкві св. Йіржі в Пльзне-Доубравці. Подібні церкви будувалися в цей час як в Західній, так і в Південній и Південно-східній Європі. Можливо, що в даному їх типі більш сильно відчувалися імпульси із заходу.
Таким чином, до останньої четверті X століття на території Чехії в культовій архітектурі були представлено три основні типи споруд – базиліка, однонефний храм і ротонда. Найстародавнішими і найпоширенішими були ротонди. Походження всіх цих форм храмів пов'язано було як з Великою Моравією і Адріатикою, так і з заходом, що виходило з політичного положення Чехії в цей період. Але переважав все ж таки перший напрям. Ситуація поступово міняється в останній четверті X століття. В державі Пржемисловічей в цей період посилюється вплив сусідньої німецької культурної сфери. В Празі було встановлено єпископство, а перший празький єпископ був родом з Саксонії. Велику роль зіграли тісні політичні зв'язки чеської ранньофеодальної держави з «Священною римською імперією німецької нації». В цю епоху безпосередній сусід Чехії Саксонія стає політичним і культурним центром Німеччини, а на імператорському престолі зміцнюється саксонська династія Оттонів. Сама Чехія переживала в цей період політичну кризу, в країні завершувався процес політичної консолідації і остаточного твердження Пржемисловічей на празькому престолі. Боротьба ж між самими Пржемисловічами дозволяла німецьким імператорам під прикриттям політичної доктрини універсалізму постійно втручатися у внутрішні справи Чехії. Проте німецьким імператорам не вдалося перетворити Чехію на свою провінцію, а васальна залежність, яку вимушені час від часу визнавати чеські князі по відношенню до «Священної римської імперії німецької нації», була чисто формальною. В результаті в X столітті була встановлена міцна основа самостійного політичного розвитку чеської держави. Вплив оттонівського мистецтва в Чехії виявився тільки в придворному княжому середовищі. Нові принципи в архітектурі, монументальність і простота форм, геометрична чіткість об'ємів і закінченість пропорцій проступили в різних спорудах, таких, як базиліки св. Йіржі і св. Віта в празькому Граді, св. Вавржінця у Вишеграді, св. Вацлава в Старій Болеславі. Загальною схожістю всіх базилік останньої четверті X і початок XI століття було їх складне планування, індивідуалізація ж виявилася більше в рішенні внутрішнього простору. В архітектурі чеських базилік можна спостерігати і інші досягнення оттонівскої архітектури. Так, вже в останній четверті X століття в базиліці св. Йіржі ми зустрічаємо загальне вертикальне положення, фасад з двома баштами, хори в бічних нефах. В базиліці св. Вавржінца у Вишеграді з'являється трансепт на сході і башта на середохресті. Зовнішні стіни базилік були нерозчленованими, гладінь їх порушувалася тільки вікнами і порталами. Внутрішній простір, розділений аркадами на простих стовпах, замкнуте масою надзвичайно важких стін, здавалося вирубаним в моноліті. Це враження посилювалося відсутністю достатнього освітлення, внаслідок чого нижня частина базиліки тонула в напівтемряві. Виділялася тільки головна апсида, освітлена, як правило, декількома вікнами. Таким чином, будівничі досить скупими засобами досягали єдності зовнішнього і внутрішнього образу храму.
В Чехії продовжує розвиватися і місцевий напрям в культовій архітектурі, що став в цей час вже чисто чеською традицією. Йдеться про ротонди. В кінці X і початку XI століття відбувається з'єднання ротонди з баштою, складовою частиною якої були хори. Ротонди продовжували будувати, очевидно, зважаючи на простоту їх форми, а також і тому, що ротонда, побудована князем Вацлавом в празькому Граді, стала у зв'язку з його канонізацією ідейним символом феодальної влади. До цього періоду відносяться ротонда св. Петра в замку в Пльзні (зараз Старий Пльзенець) і ротонда св. Лонгіна в Празі. Перша нічим не відрізнялася від найдавніших чеських ротонд, вона продовжувала традицію великоморавської архітектури. Новим елементом ротонди св. Лонгіна, побудованої в кінці XI століття, був ліхтар, що завершував конічний дах. Тут вперше у ротонд зустрічається профільований портал. Решта споруд цього типу, відомих за письмовими джерелами, не збереглася. З остаточним затвердженням християнства в Чехії і розповсюдженням його углиб кількість храмів, що будувалися в замках князів, стає недостатньою. Тому протягом XI століття Чехія покривається мережею невеликих однонефных церков з апсидою, широким прямокутним нефом і вузькою призматичною баштою на заході. Феодали будували їх вже в своїх селах і маєтках. Ці церкви зберігали, таким чином, подвійну функцію – сільського храму для потреб населення і приватного храму феодала. Останньому призначалося особливе, піднесене місце на хорах, куди він потрапляв по переходу прямо з свого палацу. В XI столітті набуває вже певну закінченість і панорама празького Граду. Масивні кам'яні стіни, вертикальна домінанта башт базиліки св. Віта і монастирського храму св. Йіржі в поєднанні з більш низькими масами княжого і єпископського палаців виразно завершували силует Граду. З Градом сперечався розташований південніше, на скелястому уступі над Влтавою, Вишеград, також княжа резиденція. В кінці XI століття він був оточений кам'яними стінами, а в силуеті його домінували башти базилік св. Вавржінца і св. Петра. Великі зміни в розвитку мистецтва Чехії і Моравії відбуваються в XII столітті. В обох землях культові кам'яні споруди виникають в самих найвіддаленіших кутках, зростають королівські замки; в містах, в першу чергу в Празі, з'являються кам'яні будинки ремісників, торговців. Цей процес був викликаний остаточним зміцненням феодальних відносин, більш менш мирним періодом, зміцненням міжнародного авторитету чеської держави, а відповідно і розширенням її культурних зв'язків з більш розвиненими країнами півдня і заходу Європи.
Зміцненню культурних зв'язків сприяли чернечі ордени бенедиктинців, премонстратів, цистерцианців, иоаннитів і ін. Премонстрати і цистерцианці були організаціями високо централізованими, своєрідними міжнародними корпораціями. Які змагалися між собою в пишності монастирських споруд, вони тим самим сприяли принесенню в чеські землі кращих досягнень європейської архітектури того часу. В результаті монастирі стають і своєрідними майстернями, під впливом яких знаходилося будівництво всієї округи, а іноді і цілого району країни. Саме в цей період різко зростає кількість монастирів. Перші з них, за винятком Сазавського, засновані князем або моравськими правителями, з початку ж XII століття росте кількість монастирів, засновниками яких були окремі феодали. Якщо до 40-х років XII століття в Чехії і Моравії було одинадцять монастирів, то до кінця XII століття, тобто всього за 60 років, виникло 23 нових, з них тільки сім княжих (з 1158 року – королівських). Якщо ще в середині XI століття один з найвидніших князів на чеському троні Бржетіслав був вимушений силою державної влади укріплювати авторитет церкви, то бурхливе зростання кількості монастирів в другій половині XII століття і виникнення густої мережі приходських церков навкруги них, свідчили про те, що християнство стало пануючою ідеологією в країні. Завдяки широким міжнародним зв'язкам романська архітектура Чехії і Моравії одержує нові імпульси і досягає в другій половині XII століття щонайвищого рівня, різноманіття форм і зрілості художньої концепції. При цьому в ній можна розрізняти два самостійні напрями. Більш простий представляє базиліки бенедиктинок в празькому Граді і Тепліцях. Їх зв'язує аналогічний план і композиція мас – квадратний центральний неф з апсидою і криптою, відсутність трансепту, призматичні башти по сторонах східного закінчення бічних нефів. З архітектурних деталей загальними є комбінація аркатурного і зубчатого поясів. Близький до них по композиції комплекс Страговського монастиря в Празі. Абсолютно інший напрям представляє група монастирських церков в Доксанах і Кладрубах. Для них характерні тесова кладка, складний план і композиція основних мас. Глибоким контрастом із спорудами першої групи, з їх строгою простотою представляється багатство архітектурного декору, невідомого до цього в чеській архітектурі, спорідненого архітектурному декору Ломбардії. Зовнішній образ базиліки монастиря в Доксанах представляв гармонійне ціле. Східчаста композиція споруди завершувалася баштою. Сліпі аркади своїм ритмом зв'язували зовнішні стіни в горизонтальному напрямі, що було незвичайним в чеській архітектурі до цього. Вельми складне і пластичне розчленовування порталу. В його профілізації використані вали і викружки, в орнаментальних мотивах – акант, суцільним шаром покриваючий деталі порталу. В декорі порталу чергували утворювані грою світлотіні світлі і темні площини з відповідними світловими переходами. Таким чином, світло сполучало в одне ціле всі архітектурні і пластичні деталі цього порталу. За допомогою напівколон, що покоїлися на головах левів, портал був сполучений із стіною і в той же час виділявся як самостійне ціле не тільки в стіні, але і в аркаді. В інтер'єрі окремі елементи споруди були сполучені в досконалу просторову систему, в горизонтальному напрямі – ритмом стовпів, а у вертикальному – їх розчленовуванням і зведеннями. Віконні наличники влаштовані близько до зовнішньої площини стіни і так витончено масковані тонкими профілями, що товща стіни зовсім не відчувається. Світло, проникаюче через вікна, також полегшує стіну, оптично підсилює виразність, взаємний зв'язок і пластичність окремих частин інтер'єру. В результаті внутрішній простір храму, пронизаний світлом і наповнений ритмом багатьох вертикальних і горизонтальних ліній, вже не здається щілиною, здавленою монолітом стін. Використовування сліпих аркад, деякі риси планування, композиція порталу, його пластичні деталі, у тому числі мотив левових голів, говорять про північноіталійську орієнтацію будівників базиліки в Доксанах. Окремі деталі її, головним чином сліпі аркади, знайшли в подальший період широке вживання в нарядно декорованих однонефных храмах доксанської групи. До них відносяться храми в Цитові, Голубках (ротонда), Костомлатах під Ржіпом, Дештне, а також базиліка в Просіці (Прага). Всі вони виникли в перші десятиріччя XIII століття. В більшості перерахованих храмів сліпі аркади розчленовували тільки стіни апсид, в Цитові – і стіни нефа. В окремих спорудах ці аркади значно різняться деталями, що свідчить про багатий досвід будівників, так вільно оперуючих цим мотивом. Доксан-ська група пам'ятників в Центральній Чехії була найвиразнішим явищем чеської архітектурної школи початку XIII століття. Подібна єдність романських споруд тут більше не зустрічається. Великий інтерес представляє також базиліка бенедиктинського монастиря в Кладрубах. Примітний перш за все її план, що не має аналогії серед монастирських храмів і що зустрічається тільки в монастирях премонстратів і цистерцианців в Англії. Церква в плані являє собою надмірно подовжену тринефну базиліку, завершену з сходу апсидами. Бічні нефи віділялися від центрального не аркадами, як завжди в монастирських храмах, а стінами. Незвиклим є і зведення башт в західній частині бічних нефів. Складна профілізація лізен і аркатурного пояса дозволяє датувати храм першим десятиріччям XIII століття. В XII столітті найпоширенішим типом культових споруд Чехії і Моравії стали однонефні сільські храми. Зважаючи на радикальні перебудови монументальних монастирських церков в подальший час, саме в сільських храмах можна чітко прослідити основні тенденції в чеській романській архітектурі. В композиційному відношенні ці храми були порівняно прості: широкий прямокутний неф, струнка башта на заході і напівкругла апсида на сході. Типовою ознакою сільських церков другої половини XII століття є вертикальна тенденція їх силуету, підкреслена не тільки стрункою баштою, але і відносно високим нефом. При цьому виникають цікаві варіанти рішень. В першому з них західна башта зростає прямо з основного об'єму нефа на західному фасаді церкви. Це і є, власне, прояв процесу художнього спрощення, башта тут зливається із західними хорами (Койіце, Ржічани). В другому варіанті прямокутна, а іноді квадратна башта зводиться у всю ширину західного фасаду (Мільовсько, Свойшин). Варіант цей виник, ймовірно, під впливом архітектури Саксонії. Тринефна базиліка в Тісміце кінця XII століття з двома західними баштами і ритмом опорних стовпів в інтер'єрі свідчить про появу в сільській місцевості і складніших по композиції споруд. З другої половини XII століття ускладнюється зовнішнє розчленовування стін сільських храмів, п'ять арочок спираються вже на профільовані консолі, разом з аркатурним поясом з'являється і зубчатий. Виключно багато декоровані зовні стіни церкви в селі Якуб у Седлеца в східній Чехії. Апсиди тут пожвавлюються сліпими аркадами з пілястрами, що спираються на профільований цоколь. Південна стіна нефа розділена посередині аркатурним поясом на два яруси, розчленовані у свою чергу аркадами. В одну з нижніх арок укомпонований портал, в деякі верхні – вікна, в інших же помішані рельєфи. Таке розчленовування стіни, як вказує чехословацький дослідник А. Мерхаутова, є одиничним в країнах Центральної Європи. Прототип його можна знайти тільки в південно-західній Франції, до Чехії, очевидно, воно було принесено цистерцианцями, монастир яких знаходився неподалеку, в Седлеце. В цей же період в культових спорудах Чехії знаходять широке розповсюдження подвійні і потрійні романські вікна, частіше всього прорізаючі стіни башт. Надалі увага майстрів була зосереджена на колонці, що розділяла вікно, її складові частини набувають різні форми і пишні орнаментальні мотиви. Прагнення до більшого розчленовування виявляється в цей період і в декоративному оформленні порталів однонефних храмів і ротонд. Вони як і раніше залишаються в прямокутному обрамленні, але в другій половині XII століття зустрічається більш тонке декорування окремих частин порталу за допомогою валів і облому. Але загалом цікаві портали зустрічаються в цей період дуже рідко (церква в Заборжі над Лабой). Продовжували розвиватися центричні культові споруди. Найцікавішої з них була чотириапсидна, з центральною призматичною баштою церква Івана Хрестителя на Забрадлі в Празі, нині зруйнована. Новим декоративним мотивом тут були напівколони східної апсиди, що впиралися в аркатурний пояс. Продовжують з'являтися і традиційно чеські культові споруди – ротонди. Деякі з них в другій половині XII століття уподібнюються однонефним храмам з хорами шляхом приєднання до центричного нефа башти, як це видно на прикладі ротонд на горі Ржіп, в Пржедні Копаніне і Тинеце над Сазавой. Але при цьому ротонди набувають нові риси в зовнішньому оформленні. Так, апсиди ротонд св. Хреста і св. Мартіна в Празі вже декоровані (за прикладом таких споруд, як базиліка св. Йіржі в Граді) за допомогою лізен і аркатурного пояса. Вікна ліхтарів цих ротонд повторювали форму здвоєних вікон башт базиліки. Відомостей про будівельну діяльність в Моравії немає з часу загибелі древньоморавскої держави і майже до середини XI століття. І лише починаючи з цим рубежем з'являються повідомлення про культові споруди в Райграді, Брно, Оломоуці. Але вони були, ймовірно, ще дерев'яними. Першими кам'яними культовими спорудами Моравії після її входження до складу держави Пржемисловічей стають ротонда в Зноймо, базиліки в Райграде і Оломоуці, приходська церква св. Петра і Павла в Ржезновіці в околицях Брно. В типологічному відношенні стан архітектури Моравії був таким же, як і в Чехії, єдина лінія розвитку архітектури в XI – початку XII століть ще була відсутня, характер споруд визначали будівельні артілі. Примітна церква в Ржезновіце. В плані це центрична споруда північноіталійського типу з восьмигранною масивною баштою над центральною частиною – єдиний пам'ятник такого типу в чеських землях. З традиційно чеських споруд найбільш примітна ротонда в замку в Зноймо. Як видно з вищевикладеного, культова архітектура Чехії і Моравії в XII столітті, розвиваючи місцеві традиції і творчо використовуючи новітні досягнення європейського мистецтва, досягла значного рівня. Храми стають складніше в своїй просторовій композиції, будівельні деталі більш пластичними і різноманітними. Аж до кінця XII століття в чеській архітектурі значним був вплив сусідньої Баварії (загальний план храмів, розчленовування стін за допомогою простих лізен і аркатурного поясу). Майстри з Саксонії привнесли багато прийомів, зокрема чергування опор аркади (церква св. Йіржі в Празі, базиліка в Тісміце), з'єднання емпор з баштою, пристрій галереї над бічними нефами. Характерно, що імпульси ззовні сприймалися тільки в тій мірі, яка відповідала можливостям її сприйняття в чеському середовищі. Це особливо помітно в чеських пам'ятниках, в яких виявляється вплив мистецтва північної Італії. В кінці XII – початку XIII століття романське мистецтво Чехії і Моравії вступає в заключний етап свого розвитку. Центральна Чехія, у тому числі і Прага, до певної міри втрачає те ведуче значення в пізньороманскій культовій архітектурі. Це місце зайняли тепер південна і північно-західна Чехія. Тісні зв'язки цих областей з німецькими землями, а через них і з північною Італією додавали архітектурі цих областей Чехії інтернаціональний характер.
|
|||||||||
Последнее изменение этой страницы: 2020-03-27; просмотров: 115; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.19.56.114 (0.026 с.) |