Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Сприймання музичного матеріалу

Поиск

Обов’язковими формами роботи на уроках має бути слухання музики та аналіз музичних творів. Музичним матеріалом для слухання та аналізу мають бути приклади, які демонструють характерні стильові, мелодичні, гармонічні, ритмічні, структурні особливості й прийоми розвитку естрадної та джазової музики.

Рекомендовані форми роботи:

· гра і слухання музичних творів (фрагментів);

· аналіз тонального плану музичного твору (фрагменту);

· виявлення ритмічних особливостей музичних творів (фрагментів);

· визначення на слух, за нотним текстом «блюзової сітки», «блюзового квадрату»;

· визначення «блюзових тонів»;

· визначення «золотої секвенції» на слух та за нотним текстом;

· визначення акордів або послідовності акордів за нотним текстом та їхнє позначення за буквено-цифровою системою;

· визначення на слух тембрів музичних інструментів та інструментального складу ансамблю або оркестру;

· виявлення фактурних особливостей музичного твору (фрагменту);

· характеристика манери виконання твору.

Під час аналізу музичної композиції необхідно надати учням інформацію щодо її автора, стильових особливостей твору, його образно-емоційного наповнення.

Елементарне музичення

Імпровізування та здатність до творення музичних композицій є найбільш повною формою прояву творчих здібностей учнів. Найбільш природній засіб пробудження та розкриття творчих здібностей та здатностей учнів — елементарне музичення.

Форми і види творчих завдань:

· варіювання

ритмічне варіювання фрази, речення, мелодії;

мелодичне варіювання фрази, речення, мелодії;

мелодизація одного з голосів у послідовності інтервалів;

гармонічне варіювання у послідовності акордів (переміщення тонів акорду);

жанрове варіювання (полька → регтайм, вальс → джаз-вальс, блюз → рок-енд-ролл тощо);

· імпровізування

мелодії на даний ритм, текст;

мелодії з «блюзовими» нотами;

мелодії на дану послідовність акордів;

мелодії на даний акомпанемент;

«блукаючого» басу за гармонічною послідовністю;

послідовності інтервалів чи акордів за даним ритмом (в обсязі фрази, речення, періоду);

· складання та створення

другої фрази або речення до мелодії;

мелодії;

другого голосу до мелодії;

басового голосу;

мініатюрних джазових композицій;

аранжування класичних мелодій у джазовому стилі.

 

Уміння імпровізувати є передумовою здатності учня до створення власних творів, адже в процесі вільного імпровізування пробуджується творча фантазія, реалізуються власні творчі задуми.

На основі одного музичного фрагменту можна працювати над вдосконаленням різних навичок учня. Наприклад, Л. Мурадян «Етюд» (Джаз для детей: Для фортепиано. Младшие классы детских музыкальных школ. Выпуск 4 / Сост. Барсукова С. А. – Ростов-на-Дону: Феникс, 2002. – 67 с.) можна використати як вправу для імпровізування басу або як основу для складання мелодії; О. Хромушин «Ляльковий вальс» (Хромушин О. Десять пьес для начинающих джазменов. – СПб.: Композитор, 2002. – 11 с.) — для опанування виконавської манери «скет», гармонічного ускладнення акомпанементу чи фактурного варіювання.

Складання цілісної композиції з різних елементів музичної мови є підґрунтям для створення власних творів і сприяє виявленню творчого потенціалу учня.

У процесі реалізації творчого задуму учня необхідно звертати його увагу на:

- запобігання повторів і стереотипів;

- відповідність обраних виражальних засобів образу, який втілюється;

- виділення головного елементу музичного матеріалу;

- наявність кульмінації;

- логіку музичного мислення;

- почуття форми.

Використання на уроці сольфеджіо музичних інструментів, якими володіють учні, створює умови для ансамблевого музичення. Діти можуть бути учасниками невеликих інструментальних або вокально-інструментальних ансамблів.

Доречним є впровадження у навчально-виховний процес електромузичних інструментів, зокрема синтезатора. За наявності у навчальній аудиторії 2–3 синтезаторів з навушниками, виникає можливість використання індивідуальних форм роботи в умовах групового уроку. Крім того, застосування синтезатора в ансамблевому музиченні дозволяє обирати необхідні для виконання твору тембри музичних інструментів, прослуховувати різні варіанти аранжування, використовувати його як ритм-групу тощо.

 


 

 

Орієнтовний обсяг та розподіл навчального матеріалу

 

Клас Музично-теоретичні поняття Метро-ритмічні вправи Вокальні вправи Інструментальні вправи Сприймання музичного матеріалу Елементарне музичення
  Імпровізація. Духорд, трихорд, тетрахорд, пентахорд. Цезура, фраза, речення. Повторність фраз. Схеми побудови періоду: aabb, abab, aaab, abbb, abac. Бурдонний бас Метрична пульсація. Акцентування сильних та слабких долей (four beat). Ритмічні групи з паузами (, ) у розмірах , Ритмічне оstinato ( ) Тон, півтон. Співставлення високого та низького III ст. у трихорді Бурдонний бас на І ст. у супроводі до мелодії Аналіз виражальних засобів нескладних джазових п’єс (в обсязі періоду). Повторність фраз aabb, abab, aaab, abbb, abac. «Блюзова нота» Підбір басового голосу (бурдон) до мелодії
  Back-vokal. Буквене позначення звуків. Синкопа. Квадрат (період). Квадрат повторної будови. «Блюзова нота» Синкопа у розмірі Змінний лад. Співставлення в однойменних тональностях: - нижніх тетрахордів; - тонічних тризвуків. «Блюзова нота» – ІІІ ст. у мажорі та мінорі Квінти на I ст. та Vст. у супроводі до мелодії. Елементи контрастної поліфонії у двоголосних секвенціях Період з незначним мелодичним та ритмічним варіюванням фраз (aa1.bb1) Ритмічне та мелодичне двоголосся. Імпровізування мелодії: - в обсязі фрази або речення на текст із використанням «блюзової ноти» (ІІІ ст.); - у діапазоні квінти. Складання другої фрази (речення) мелодії. Підбір басового голосу до мелодії з використанням І, IV, V ступенів ладу
  Буквене позначення мажорних та мінорних тризвуків. Головні ступені ладу. Тризвук із секстою. Половинна каденція, заключна каденція. «Крокуючий бас». Фактура. Біт (beat) Види акцентування: four beat, two beat. Ритмічне оstinato в обсязі двох тактів (найпростіші бітові формули): , тощо Співставлення верхніх мажорного та мінорного тетрахордів ладів. «Блюзова нота» – VII ст. у мажорі та мінорі Послідовності паралельних тризвуків та тризвуків із секстою з дублюванням нижнього звука акорду у басу. Тризвуки на I та V ступенях ладу. Фактура польки. Поліфонічне двоголосся з використанням «крокуючого басу» Половинна та заключна каденції в класичному квадраті. Вступ та завершення до інструментального твору Імпровізування мелодії в обсязі фрази, речення з використанням «блюзових нот» (ІІІ та VII ступені). «Крокуючий бас» у супроводі до мелодії. Тризвуки I, IV, V ступенів ладу у супроводі до мелодії. Фактура польки
  Пунктирний ритм. Головні тризвуки ладу. Гармонічне з’єднання акордів. Допоміжні хроматичні звуки. Несемиступеневі лади. Пентатоніка. Проста тричастинна репризна форма (aba, aba1). Регтайм (ragtime). «Арпеджовані» акорди Види акцентування: off beat. Пунктирний ритм , Ритмічні групи , у регтаймі Допоміжні хроматичні звуки. Пентатоніка Головні тризвуки ладу та їхні обернення. Гармонічне з’єднання акордів у послідовностях (T-S-T, T-D-T). Гармонічні послідовності у різних видах фактури. Фактура регтайму Аналіз виразових засобів регтайму та стилізованих п’єс у жанрі регтайму Створення стилізованої п’єси у жанрі регтайму (квадрат повторної будови). Різні види фактури в супроводі до мелодії
  Спірічуелс (spirituals). Блюз (blues). Блюзовий квадрат (сітка). «Блюзова прогресія» (T–D–S–T). «Блюзовий лад». Тріоль. Шафл (shuffle). Міжтактова синкопа. Бітові моделі. Блок-акорди. Види септакордів. Домінантсептакорд. Стандарт. Скет (scat)   Тріоль (). Пунктирний ритм і тріоль у мелодії. Shuffle. Різновиди shuffle: = , , , Блюзовий лад у різних ритмічних варіантах. Сольфеджування та спів блюзового ладу в манері скет. Мелодії у блюзовому ладу. Двоголосні вправи з використанням паралельного руху тритонів Паралельний рух тритонів. Блок-акорди. Паралельний рух зменшених тризвуків, септакордів. Домінантсептакорд у гармонічних послідовностях. Ритмічне двоголосся з використанням бітових моделей Джазові стандарти (Лі Еванс, Дж. Паркер, О. Пітерсон, Л. Армстронг) Створення: - супроводу до мелодії в стилі блюз із використанням бітових моделей; - мелодії на основі «блюзової прогресії» в стилі блюз; - композиції у жанрах спірічуелc, блюз
  Обернення септакордів. Поліритмія. Хроматичні послідовності. Корус (horus). Риф (riff). Техніка рифів. Бридж (bridge). Бугі-вугі. Свінг (swing) Міжтактова синкопа. Ритмічні моделі , тощо. Бітові моделі: , , тощо. Поліритмія у двоголоссі Сольфеджування мелодії в «блюзовому ладу» у манері свінг Хроматична послідовність на основі інтервалу з розв’язанням (тритон, зм.7, зб.2). D7 з розв’язанням за квінтовим колом (мажорних або мінорних тональностей). Блок-акорди за структурою квінтсекстакорду, терцквартакорду, секундакорду. Блюзова гама у різних ритмічних варіантах   Джазові композиції (І. Бриль, Ю. Чугунов, І. Якушенко та інші) Імпровізація мелодії у стилі бугі-вугі. Складання невеликої композиції у жанрі бугі-вугі на основі ритмічних та фактурних моделей з використанням техніки рифів. Імпровізування бриджу
  Хроматична гама. Збільшений тризвук. Акорди нетерцієвої структури (квартакорди). «Золота секвенція» , , , . Поліметрія. Джаз-вальс. Соул (soul)   Позначення темпів: Slow, Medium, Fast. Мішані розміри: , Групування тривалостей у мішаних розмірах. Ритмічні формули джаз-вальсу: , , , Поліметрія у двоголоссі Одноголосні джазові мелодії в манері скет Хроматична послідовність на основі інтервалу з розв’язанням (зм.4, зб.5). Блок-акорди за структурою квартакорду. «Золота секвенція» у різних ритмах та фактурах Інструментальні п’єси у жанрі джаз-вальсу (Т. Телеманс, П. Дезмонд, Дж. Гарленд та інші) Створення супроводу до мелодії з використанням «золотої секвенції». Складання композиції в жанрі джаз-вальсу з використанням мелодичного та ритмічного варіювання (проста форма)
  Складені інтервали. Латиноамериканські танцювальні жанри: samba, bossa-nova, cha-cha тощо. Діатонічні семиступеневі лади. Балада. Модуляція. Нонакорд. Акорди з додатковими тонами. Вільна форма   Ритмічні формули латиноамериканських жанрів samba, bossa-nova, cha-cha Мелодії у семиступеневих діатонічних ладах із ритмічним супроводом (можливе використання синтезатора). Дво- та триголосні вправи у манері скет Вправи з використанням складених інтервалів (паралельні децими, дуодецими, терцдецими). Блок-акорди за структурою нонакорду. Зміна фактури в одному творі Інструментальні та вокальні композиції (А. К. Жобім, К. Сантана, Г. Міллер, Дж. Керн, Д. Еллінгтон, Д. Гилеспі, Чик Корія та інші) Складання композицій із використанням характерних рис латиноамериканських танцювальних жанрів зі зміною фактури

Список рекомендованих видань до додаткового курсу предмета «Сольфеджіо»

«ЕЛЕМЕНТИ ЕСТРАДНОЇ ТА ДЖАЗОВОЇ МУЗИКИ»

 


Видання українською мовою

1. Іваненко Л. Імпровізуємо блюз. – Вінниця: Нова книга, 2010.

2. Іваненко Л. Нонакорди. 20 уроків джазової імпровізації на фортепіано. – К.: Кафедра. 2011.

3. Одноголосні диктанти на основі популярних мелодій естрадної та джазової музики. Комплекс навчально-методичного забезпечення для музичної школи (музичного відділення початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу, школи естетичного виховання). / Упор. А. А. Бібко, Н. М. Портна та ін. – К.: ДМЦНЗКМ, 2006.

4. Откидач В. Музична естрада: Словник. – Харків, Видавець І. В. Якубенко, 2004.

5. Юцевич Ю. Музика. Словник-довідник. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2009.

 

Видання російською мовою

 

6. Аккорды на фортепиано и синтезаторе: Учебное пособие по аккомпанементу для начинающих. – М.: Фридом О. С., 2004.

7. Амадеа Дж. Импровизация в джазе. – М.: Музыка, 2005.

8. Барсукова С. Джаз для детей: Для фортепиано. Младшие классы детских музыкальных школ. Выпуск 4. – Ростов-на-Дону: Феникс, 2002.

9. Баташев А. Советский джаз. Исторический очерк. – М.: Музыка, 1972

10. Браславский Д. Аранжировка для эстрадных ансамблей и оркестров. – М.: Музыка, 1974.

11. Бриль И. Практический курс джазовой импровизации на фортепиано.– М.: Советский композитор, 1985.

12. Бровко В. Азбука аранжировки. – СПб.: Композитор, 2004.

13. Верменич Ю. Ю. Джаз. История. Стили. Мастера – СПб.: Лань, 2007.

14. Виницкий А. Детский джазовый альбом. – М.: Московская типография N6, 2001.

15. Гаранян Г. Аранжировка для эстрадных инструментальных и вокально-инструментальных ансамблей. – М.: Музыка, 1986.

16. Джаз для детей: Фортепиано: Выпуск 1 / Сост. Фридом О. С. – М.: Фридом О. С., 2000.

17. Егоров С. Г. Основы современного джазового мышления в джазовой импровизации – Ростов, 1988.

18. Есаков М. Основы джазовой импровизации. – М.: Музыка, 1989.

19. Кинус Ю. Импровизация и композиция в джазе. – М.: Музыка.

20. Киселев В. 150 американских джазовых тем. Вып. 1, 2. – М.: Музыка, 1994.

21. Коллиер Дж. Луи Армстронг – американский гений. – М.: Радуга, 1987.

22. Коллиер Дж. Становление джаза. – М.: Радуга, 1984.

23. Конен В. Пути развития американской музыки. Очерки по истории музыкальной культуры США. – Изд. 3-е, переработанное. – М.: Сов. композитор, 1977.

24. Конен В. Рождение джаза. – Изд. 2-е – М.: Сов. композитор, 1990.

25. Копелевич Б. Музыкальные диктанты. Эстрада и джаз. – М.: Музыка, 1990.

26. Леонард Г. Джаз. (Пер. с англ. Т. Новикова). – М.: Эксмо, 2012.

27. Маклыгина Л. 12 уроков импровизации на фортепиано -2. – Казань, 2005.

28. Маклыгин А. Импровизируем на фортепиано. – М.: ООО «Престо», 1999.

29. Манилов В. Учись аккомпанировать на гитаре. – К.: Музична Україна,1983.

30. Маркин Ю. Школа джазовой импровизации. Часть 1. Теоретический курс. – М.: Mir Knig, 2008.

31. Маркин Ю. Джазовая импровизация. – М.: Музыка, 1994.

32. Меркс Э. Первые уроки джаза. – СПб.: Композитор, 1996.

33. Меркс Э. Уроки самбы и босса новы. – СПб.: Композитор, 1999.

34. Молотков В. Джазовая импровизация на шестиструнной гитаре. – К.: Музична Україна, 1989.

35. Молотков В. Аранжировка для гитары. – К.: Хрещатик, 1997.

36. Мошков К. Блюз. Введение в историю. – СПб.: Лань, Планета музыки, 2010.

37. Мошков К. Великие люди джаза. – СПб.: Лань, Планета музыки, 2009.

38. Мошков К. Индустрия джаза в Америке. – СПб.: Лань, Планета музыки, 2008.

39. Овчинников Е. История джаза. – Вып. 1. – М.: Музыка, 1994.

40. Овчинников Е. Джаз как явление музыкального искусства:к истории вопроса. — М., 1984.

41. Овчинников Е. Рок-музыка. История. Стили – М., 1985.

42. Овчинников Е. От классического джаза к свингу. – М., 1988.

43. Панасье Ю. История подлинного джаза. – Л.: Музыка, 1978.

44. Переверзев Л. Приношение Эллингтону и другие тексты о джазе / Под ред. К. В. Мошкова. – СПб.: Лань, Планета музыки, 2011.

45. Петров А. Джазовые силуэты. – М.: Музыка, 1996.

46. Пилипенко Л. Джазовые игрушки. Фортепианные пьесы для младших и средних классов ДМШ. – М.: ИД В. Катанского, 2004.

47. Пистон У. Оркестровка. – М.: Советский композитор, 1990.

48. Рок-музыка в СССР: опыт популярной энциклопедии / сост. А. К. Троицкий. – М.: Музыка, 1990.

49. Сапонов М. Искусство импровизации. – М.: Музыка, 1982.

50. Сарджент У. Джаз. – М.: Музыка, 1987.

51. Серебряный М. Сольфеджио на ритмоинтонационной основе современной эстрадной музыки. – К.: Музична Україна, 1991.

52. Симоненко В. Лексикон джаза. – К.: Музична Україна, 1981.

53. Симоненко В. Мелодии джаза. – К.: Музыка, 1972.

54. Словарь иностранных слов. – Изд. 14-е, испр. – М.: Русский язык, 1987.

55. Сродных Н. Джазовая импровизация в структуре профессиональной подготовки учителя музыки: диссертация. – Екатеринбург, 2000.

56. Степурко О. Трубач в джазе. – М.: Советский композитор, 1989.

57. Фейертаг В. Джаз. ХХ век. Энциклопедический справочник. – СПб.: Скифия, 2001.

58. Фейертаг В. История джазового исполнительства в России. – СПб.: Скифия, 2010.

59. Хромушин О. В джазе только дети. Фортепиано. Этюды в манере джаза для маленьких. СПб: Союз художников, 2001.

60. Хромушин О. Джазовое сольфеджио. 3-7 классы ДМШ. – СПб.: Композитор, 2002.

61. Хромушин О. Учебник джазовой импровизации. – СПб.: Композитор, 2002.

62. Хромушин О. Десять пьес для начинающих джазменов. – СПб.: Композитор, 2002.

63. Хромушин О. Джентельменский набор для начинающего джазмена (хочу учиться музыке). – СПб.: Композитор, 1998.

64. Чернова В. Учимся импровизировать и подбирать на слух. – М.: Окарина, 2003.

65. Чугунов Ю. Гармония в джазе [для фортепиано]. – М.: Сов. композитор, 1988.

66. Чугунов Ю. Святой Томас. Джазовые пьесы для фортепиано. – М.: Мелограф, 2000.

67. Чугунов Ю. Эволюция гармонического языка. – М.: ИД «Муравей»,1997.

68. Шнеерсон Г. Американская песня. – М.: Музыка, 1977.

69. Шнеерсон Г. Портреты американских композиторов. – М.: Музыка, 1977.

70. Шулин В. Искусство импровизации в джазе последней трети XX столетия. – СПб, 2007. – 191 c.

71. Эстрадно-джазовое сольфеджио. Базовый курс / Сост. Карагичева И. – М.: Музыка, 2010.


 


БІБЛІОГРАФІЯ


Навчальна література

 

Видання українською мовою

 

1. Афоніна О. С. Сольфеджіо для наймолодших (1 клас): Навчальний посібник. – Видання друге, виправлене. – К.: Нотне видавництво «Мелосвіт», 2006.

2. Афоніна О. С. Сольфеджіо 2 клас: Навч. посібник. – Видання друге, виправлене. – К.: Нотне видавництво «Мелосвіт», 2006.

3. Афоніна О. С. Сольфеджіо. 3 клас: Навч. посібник. – К.: Нотне видавництво «Мелосвіт», 2006.

4. Афоніна О. С. Сольфеджіо. 4 клас: Навч. посібник. – К.: Нотне видавництво «Мелосвіт», 2007.

5. Афоніна О. С. Сольфеджіо. 5 клас: Навч. посібник. – К.: Нотне видавництво «Мелосвіт», 2008.

6. Афоніна О. С. Сольфеджіо 6. клас: Навч. посібник. – К.: Нотне видавництво «Мелосвіт», 2011.

7. Павленко Т. Сольфеджіо на основі українських народних пісень. – К., 2003, 2008.

8. Павлюк Л. Л. Сольфеджіо для 0 класу ДМШ: Навчальний посібник – К.: ВГЛ «Обрії», 2009.

9. Писаревський А. Сольфеджіо для музичних шкіл. – К., 1967.

10. Смаглій Г. Сольфеджіо, ч.1. – Харків: Факт, 2003, 2010.

11. Смаглій Г. Сольфеджіо, ч.2. – Харків: Факт, 2003, 2010.

12. Смаглій Г. Сольфеджіо, ч.3. – Харків: Факт, 2004. 2010.

13. Смаглій Г. Сольфеджіо, ч.4. – Харків: Факт, 2004, 2010.

14. Смаглій Г. Сольфеджіо, ч. 5. – Харків: Факт, 2006, 2010.

15. Смаглій Г. Сольфеджіо, ч. 6. – Харків: Факт, 2008, 2010.

16. Флис В., Якубяк Я. Сольфеджіо для 1–4 класів ДМШ. – К., 1987.

17. Флис В., Якубяк Я. Сольфеджіо для 5 класу ДМШ. – К., 1989.

18. Флис В., Якубяк Я. Сольфеджіо для 6 класу ДМШ. – К., 1981.

19. Флис В., Якубяк Я. Сольфеджіо для 7 класу ДМШ. – К., 1982.

Видання російською мовою

20. Алексеева Л. Н. Игровое сольфеджио для малышей. В помощь педагогам и родителям. – М., 2004.

21. Андреева М. От примы до октавы. – ч. І. – М., 1976.

22. Андреева М. От примы до октавы. – ч. II. – М., 1978.

23. Арцышевский Г. Курс систематизированного сольфеджио (1–7 классы ДМШ). – М., 1989.

24. Арцышевский Г. Юному аккомпаниатору. – М., 1990.

25. Баева Н., Зебряк Т. Сольфеджио для I–II классов детских музыкальных школ. – М., 2000.

26. Барабошкина А. Сольфеджио (1–4 классы ДМШ). – Вып. 1. – Л., 1981.

27. Берак О. Л. Школа ритма: Учеб. пособие по сольфеджио. – Ч.1: Двухдольность. – М.: Изд-во РАМ им. Гнесиных, 2003.

28. Берак О. Л. Школа ритма: Учеб. пособие по сольфеджио. – Ч.2: Трехдольность. – М.: Изд-во РАМ им. Гнесиных, 2004.

29. Берак О. Л. Школа ритма: Учеб. пособие по сольфеджио. – Ч.3: Сложные, смешанные и переменные размеры, полиритмия и полиметрия. – М.: Изд-во РАМ им. Гнесиных, 2007.

30. Бырченко Т. С песенкой по лесенке. Методическое пособие для подготовительных классов ДМШ. – М.: Советский композитор, 1983.

31. Булаева О., Геталова О. Учусь импровизировать и сочинять. Тетради І–ІV. Магия интервалов. Лад. Гармония. Мелодия. Аккомпанемент. – СПб., 2000.

32. Вейс П. Ступеньки в музыку. Пособие по сольфеджио для подготовительного класса детских музыкальных школ. – М.: Советский композитор, 1980.

33. Геталова О. Секреты Дилидона. Нотная грамота для маленьких музыкантов. Рабочая тетрадь-раскрасска. – СПб., 2000.

34. Давыдова Е. Сольфеджио. 4 класс ДМШ. – М., 1983.

35. Давыдова Е. Сольфеджио. 5 класс ДМШ. – М., 1985.

36. Давыдова Е., Запорожец С. Сольфеджио. 3 класс ДМШ. – М., 1986.

37. Двухголосное сольфеджио для учащихся 2–7 классов ДМШ / Сост. Боголюбова Н., Германова Е., Гиндина М., Лушина Н., Фёдорова Н. – М., 1964.

38. Золина Е. М. Домашние задания по сольфеджио. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 классы. – М., 2000.

39. Калинина Г. Сольфеджио. Рабочая тетрадь. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 классы. – М. 2000.

40. Калмыков Б., Фридкин Г. Сольфеджио, ч.1, одноголосие. – М., 1999.

41. Калмыков Б., Фридкин Г. Сольфеджио, ч. 2, двухголосие. – М., 1978.

42. Калугина М., Халабузарь П. Воспитание творческих навыков на уроках сольфеджио. – М., 1987.

43. Калужская Т. Сольфеджио. 6 класс ДМШ. – М., 1988.

44. Котляревская-Крафт М. Сольфеджио. 1 класс ДМШ. – Л., 1991.

45. Котляревская-Крафт М., Москалькова И., Батхан Л., Сольфеджио. Учебное пособие для подготовительных отделений ДМШ. – Л., 1991.

46. Металлиди Ж., Перцовская А. Сольфеджио для 1 класса ДМШ. – Л., 1989.

47. Металлиди Ж., Перцовская А. Сольфеджио для 2 класса ДМШ. – Л., 1990.

48. Металлиди Ж., Перцовская А. Сольфеджио для 3 класса ДМШ. – Л., 1990.

49. Металлиди Ж., Перцовская А. Сольфеджио для 4 класса ДМШ. – Л., 1990.

50. Металлиди Ж., Перцовская А. Сольфеджио для 5 класса ДМШ. – Л., 2002.

51. Металлиди Ж., Перцовская А. Сольфеджио для 6 класса ДМШ. – Л., 2002.

52. Металлиди Ж., Перцовская А. Сольфеджио для 7 класса ДМШ. – Л., 2003.

53. Первозванская Т. Сольфеджио на “пять”. Рабочая тетрадь. 1–7 классы – СПб., 1999–2011.

54. Подвала В. Давайте сочинять музыку! 1–2 классы. – К., 1988.

55. Подвала В. Давайте сочинять музыку! 3–4 классы. – К., 1989.

56. Русяева И. Одноголосные примеры для чтения с листа на уроках сольфеджио. – М., 1980.

57. Русяева И. Упражнения по слуховому анализу. Вып. 1, 2. – М., 1998.

58. Серебряный М. Сольфеджио на ритмоинтонационной основе современной эстрадной музыки. – К.: Музична Україна., 1987.

59. Сиротина Т. Музыкальная азбука. – М., 1996.

60. Сиротина Т. Подбираем аккомпанемент. Вып.1. – М., 2002.

61. Сиротина Т. Подбираем акомпанемент. Вып. 2. – М.: Музыка, 2010.

62. Сиротина Т. Ритмическая азбука. – М., 2007.

63. Тютюнникова Т. Э. Доноткино. Часть 1. Заводные макароны. (Потешное сольфеджио для детей и малышей, а также, для всех, кто хочет весело общаться с музыкой). – М.: Педагогическое общество России, 2005.

64. Тютюнникова Т. Э. Доноткино. Часть 2. Квадратный апельсин. (Потешное сольфеджио для детей и малышей, а также, для всех, кто хочет весело общаться с музыкой). – М.: Педагогическое общество России, 2005.

65. Фридкин Г. Чтение с листа на уроках сольфеджио. – М., 1976.

66. Хромушин О. Джазовое сольфеджио. 3–7 классы ДМШ. – СПб., 2000.

67. Шехтман Л. Слуховой анализ на уроках сольфеджио. 4–7 классы. – СПб., 1996.

68. Эстрадно-джазовое сольфеджио. Базовый курс. / Сост. И. Карагичева. – М.: Музыка, 2010.

 

Нотна література

 

1. Збірки українських народних пісень в обробках К. Квітки, М. Лисенка, М. Леонтовича, Л. Ревуцького, Я. Степового тощо.

2. Колесса Ф. Шкільний співаник. – Львів, 1985.

3. Лисенко М. Молодощі. Збірка танків та веснянок. Збірка хорових пісень в хоровому розкладі. – К.: Музична Україна, 1990.

4. Степовий Я. Проліски. Вип. 1–3 // Зібрання творів у трьох томах. Т. ІІ. – К.: Мистецтво, 1965.

5. Степовий Я. Українські народні пісні. Десятки 1–5 // Зібрання творів у трьох томах. Т. ІІ. – К.: Мистецтво, 1965.

Посібники з диктанту

1. Одноголосні диктанти на основі популярних мелодій естрадної та джазової музики. Комплекс навчально-методичного забезпечення для музичної школи (музичного відділення початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу, школи естетичного виховання). / Упор.: А. А. Бібко, Н. М. Портна, Ж. В. Борисевич, Г. В. Дюміна, М. В. Кочарян, Л. М. Лисенко, Л. О. Федорова, Г. О. Юріна. – К.: ДМЦНЗКМ, 2006.

2. Быканова Е., Стоклицкая Т. Музыкальные диктанты (1–4 классы ДМШ). – М., 1979.

3. Вахромеев В. Музыкальные диктанты. – М., 1975.

4. Долматов Н. Музыкальный диктант. – М., 1972.

5. Калинина Г. Музыкальные занимательные диктанты (младшие классы). – М., 2001.

6. Калинина Г. Музыкальные занимательные диктанты (для учащихся 4–7 классов ДМШ и ДШИ). – М., 2000.

7. Металлиди Ж., Перцовская А. Музыкальные диктанты для ДМШ. – Л., 1989.

8. Методическое пособие по музыкальному диктанту. / Общая редакция Л. Фокиной. – М., 1975.

9. Новицкая Н. Музыкальные диктанты. – СПб.: Композитор, 2007.

10. Писаревский А. Музыкальные диктанты. – К., 1969.

11. Русяева И. Одноголосные диктанты. Вып.1. – М., 1985.

12. Фридкин Г. Музыкальные диктанты. – М., 1980.

13. Шехтман Л.. Музыкальные диктанты. – СПб., 2000.

Методична література

 

Видання українською мовою

 

1. Богачьова Н., Дудар П. Воскресеніє твоє поєм. Добірка авторських, народних пісень, віршів, фольклорних ігор, забав, присвячених Великодню. Серія «Святколо». Книга 1. – Вінниця: «Розвиток», 2012.

2. Верховинець В. М. Весняночка: ігри з піснями для дітей дошкільного і молодшого шкільного віку. – К.: Музична Україна, 1989.

3. Кушка Я. Методика музичного виховання дітей: Навч. посібник для вищих навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації, ч. І – Вінниця: Нова книга, 2007.

4. Леонтович М. Практичний курс навчання співу у середніх школах України. – К., 1989.

5. Матеріали науково-методичного семінару з проблем розвитку початкової музичної освіти 29–30 листопада 2006 року. – К.: ДМЦНЗКМ, 2006.

6. Поплавська Ю. О. Методика навчання музичної грамоти в початковій школі: навчально-методичний посібник. – Видання 3-тє, змінене та доповнене. – Вінниця: Нова книга, 2007.

7. Сольфеджіо. Тестові завдання для учнів випускних класів фортепіанного та струнно-смичкового відділів початкових спеціалізованих мистецьких навчальних закладів (шкіл естетичного виховання) / автор-укладач Г. М. Чиж. — К.: ДМЦНЗКМ, 2006.

8. Український дитячий фольклор / АН УРСР, Інститут мистецтвознавства, фольклору та етнографії; Упоряд. і передм. В. Г. Бойко. – К.: Видавництво Академії Наук УРСР, 1962.

9. Українські рухливі ігри для дітей 5–6 років: Метод. посібник для вихователів дошкільних закладів / Укл. А. Я. Вольчинський. – К.: І3МН, 1996.

Видання російською мовою

 

10. Агажанов А. Об абсолютной и релятивной системах курса сольфеджио // Воспитание музыкального слуха. – М.: Музыка, 1977. – С. 78–85.

11. Арисменди А. Л. Дошкольное музыкальное воспитание. – М.: Прогресс, 1989.

12. Асафьев Б. Речевая интонация. – М.-Л.: Музыка, 1965.

13. Бергер H. A., Яцентковская H. A. Ещё раз о музыкальных способностях // Современное музыкальное образование – 2006: материалы международной науч.-практич. конф. / науч. ред. И. Б. Горбунова. – СПб.: СМИО ПРЕСС, 2006.

14. Бергер H. A. Формирование тонально-ладовых представлений // Методологические проблемы современного музыкального образования: материалы межвузовского науч.-практич. семинара / науч. ред. С. Т. Махлина, сост. О. И. Передерий. – СПб ПУ, 2006. – С. 21–29.

15. Бергер H. A. Сколько длится четверть с точкой? // Методологические проблемы современного музыкального образования: материалы межвузовского науч.-практич. семинара. Ч. III / науч. ред. С. Т. Махлина, О. И. Передерий, сост. О. И. Передерий. – СПб ПУ, 2007. – С. 4–16.

16. Бергер H. A. Методические рекомендации по ритмическому воспитанию. Чтение и запись. – ЛОЛГК, 1990.

17. Бергер H., Яцентковская Н., Алиева Р. Младенец музицирует. – СПб.: Мудрость, 2003, 2004.

18. Бергер H. A. Сначала – РИТМ (Ребенок Играя Творит Музыку). – СПб.: Композитор, 2004–2007.

19. Боровик Т. А. Изучение интервалов на уроках сольфеджио. – М.: Классика – XXI. 2006.

20. Боровик Т. Звуки, ритмы и слова. Часть 1. – Минск: Книжный Дом, 1999.

21. Брайнин В. Б. О некоторых возможностях развития абсолютного слуха. Сборник материалов VII международной научно-практической конференции «Методолого-методическая подготовка учителя музыки». – М., 2002.

22. Брайнин В. Б. О возможной рациональной слоговой системе релятивной сольмизации. // Урок музыки в современной школе. Методологические и методические проблемы современного общего музыкального образования: Материалы международной научно-практической конференции (12-13 апреля 2011 года) / Ред.-сост. Б. С. Рачина. – СПб.: Издательство РГПУ им. А. И. Герцена, 2012. – С. 73–97.

23. Брайнин В. Б. Мультикультурные и междисциплинарные идеи в сольфеджио. Метод графических представлений как средство развития музыкального слуха. Микрохроматический слух. «Цветной» слух. // Урок музыки в современной школе. Методологические и методические проблемы современного общего музыкального образования: Материалы международной научно-практической конференции (12-13 апреля 2011 года) / Ред.-сост. Б.С. Рачина. – СПб.: Издательство РГПУ им. А. И. Герцена, 2012. – С. 61–72.

24. Брайнин В. Б. Развитие прогнозирующего восприятия музыки у детей. // Музыкальное образование в социокультурном развитии личности. Материалы международной научно-практической конференции. Московский государственный университет культуры и искусств. Институт музики. – М., 2012. – С. 233–243.

25. Брайнин В. Б. Сквозь магический кристалл: о развитии опережающего восприятия музыкального ритма у детей. // Искусство и образование. – Москва. – 2010. – № 3(65). – С. 139–168.

26. Брайнин В. Б. О возможных подходах к ритмической сольмизации. // Педагогическое образование и наука. – Москва: Международная академия наук педагогического образования, 2007. – № 2. – С. 25–27.

27. Бычков Ю. Н. Основы формирования мелодического ладового слуха: Лекция / РАМ им. Гнесиных. – М., 1993.

28. Вейс П. Абсолютная и относительная сольмизация // Вопросы методики воспитания слуха. – М.: Музыка, 1967. – С. 67–134.

29. Ветлугина H. A. Музыкальное развитие ребенка. М.: Просвещение, 1968.

30. Гейнрихс И. П. Музыкальный слух и его развитие. – М.: Музыка, 1978.

31. Генезис сенсорных способностей: Сб. ст. / Под ред. Л. А. Венгера. – М.: Педагогика, 1976.

32. Гнесин М. Ф. Начальный курс практической композиции. – М.: Музгиз, 1962.

33. Готсдинер А. Л. Формирование музыкально-слуховых представлений и выработка звуковысотных дифференцировок у школьников с плохими слуховыми показателями // Методы активизации эстетического воспитания в школе: Сб. ст. – Л.: ЛГПИ, 1968. – С. 48–62.

34. Гошовский В. Украинские песни Закарпатья. – М.: Советский композитор, 1968. – 478 с.

35. Жак-Далькроз Э. Ритм. – М.: Классика - XXI, 2002.

36. Каплунова И., Новоскольцева И. Этот удивительный ритм: развитие чувства ритма у детей. – СПб.: «Композитор Санкт-Петербург», 2005.

37. Карасева М.В. Сольфеджио – психотехника развития музыкального слуха. – М., 1999.

38. Картавцева М. Многоголосие в классах сольфеджио ДМШ: Методическое пособие. – М.: Музыка, 1972.

39. Квитка К. В. Избранные труды в 2-х томах. Т. 1. – М., 1971.

40. Квитка К. В. Избранные труды в 2-х томах. Т. 2. – М., 1973.

41. Котляревская-Крафт М. А. Промолчать не смогу…– Новосибирск, 2005.

42. Кофанов. А. Сочинение музыки. Пособие для начинающих композиторов. – СПб.: «Композитор Санкт-Петербург», 2007.

43. Куцанов В. Использование элементов относительной сольмизации на уроках сольфеджио. – М., 1975.

44. Лежнёва О. Практическая работа на уроках сольфеджио. Диктант. Слуховой анализ. – М., 2003.

45. Лифиц И. В. Ритмика: Учебное пособие для студентов средних и высших педагогических учебных заведений. – М.: ACADEMIA, 1999.

46. Лысек Ф. Метод интонационных попевок // Музыкальное воспитание в странах социализма. – Л.: Музыка, 1975. – С. 221–225.

47. Майкапар С. М. Музыкальный слух: его значение, природа, особенности и метод правильного развития – 3-е испр. и доп. изд. – Челябинск: MPI, 2005.

48. Максимов С. Методы воспитания ладотонального слуха на уроках сольфеджио. – М., 1973.

49. Масару Ибука. После трех уже поздно: Пер. с англ. – М.: РУССЛИТ, 1991.

50. Месснер Е. Основы композиции. – М.: Музыка, 1968.

51. Методическое пособие по ритмике для детей 5, 6, 7-летнего возраста. / Сост. Степанова Л. А. – М., 2008.

52. Музыкальное воспитание дошкольников: Учеб. пособие для студ. фак-



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-04-08; просмотров: 335; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.224.30.113 (0.017 с.)