Мета і завдання дисципліни, її місце у навчальному процесі. 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Мета і завдання дисципліни, її місце у навчальному процесі.



СТРУКТУРА НАВЧАЛЬНОГ МОДУЛЯ

«ІСТОРІЯ УКРАЇНСЬКОЇ КУЛЬТУРИ»

Дисципліна «Історія української культури»
Семестр  
Курс  
Тип дисципліни Нормативна
Кількість кредитів  
- змістових модулів  
- залікових модулів  
Форми та методи навчання Лекції, практичні заняття, індивідуальні заняття, самостійна робота
Загальна кількість годин  
Форми та засоби контролю знань Модульний контроль, підсумковий контроль, іспит Технологія їх проведення – бальна рейтингова шкала – 100 бал.

Розподіл дисципліни «Історія української культури» на змістові модулі,

Її обсяг і форми модульного контролю

Назва змістового модуля Кількість годин Форма контролю
Усього Лекції Практичні заняття Самост. робота Індивід. заняття
             
Заліковий модуль 1. Українська культура в давні часи та в добу Середньовіччя
Зм. модуль 1.Генеза української культури.           Модульний контроль
Зм. модуль 2. Витоки української культури          
Зм. модуль 3. Культура Київської Русі          
Зм. модуль 4. Культурні процеси за литовсько-польської і польсько-козацької доби          
Разом з модуля 1          
Заліковий модуль 2. Культура України в Новий і Новітній час
Зм.модуль 5. Культура українського бароко           Модульний контроль
Зм. модуль 6. Культурологічні процеси та здобутки української культури ХІХ століття          
Зм.модуль 7. Художня культура України ХІХ століття          
Зм.модуль 8. Культура України першої половини ХХ століття          
Зм.модуль 9. Культура України другої половині XX століття          
Разом з модуля 2          
Усього:           іспит

 

БАЛЬНА ШКАЛА РЕЙТИНГОВОЇ ОЦІНКИ НАВЧАЛЬНОГО МОДУЛЯ

Модулі Заліковий модуль 1 Заліковий модуль 2
Змістові модулі ЗМ1 ЗМ ЗМ ЗМ 4 ЗМ ЗМ ЗМ ЗМ ЗМ
Відвідування лекційних занять                  
Види роботи: Відповіді на семінарських заняттях                  
Кількість балів за самостійну роботу                  
Кількість балів за індивідуаль­ну роботу    
Кількість балів за модульний контроль (контрольна робота, тестування)    
Кількість балів за залікові модулі    
Разом  
                     

ЗАСОБИ КОНТРОЛЮ ЗНАНЬ СТУДЕНТІВ З КОЖНОГО ЗАЛІКОВОГО МОДУЛЯ

Застосовуються різні види контролю знань, а саме:

Поточний контроль – контроль знань здійснюється під час проведення семінарів і має на меті перевірити рівень підготовки студентів до виконання конкретних завдань.

Модульний контроль – контроль знань після вивчення кожного залікового модуля та після опрацювання тематичного та практичного матеріалу.

Підсумковий контроль – виставлення підсумкової оцінки студентам, які опрацювали теоретичний матеріал, практично освоїли їх і мають позитивні оцінки.

6. Критерії оцінювання знань студентів

З НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

Оцінка за шкалою ECTS Визначення За шкалою
національною бально-рейтинговою
A Відмінно – відмінне виконання роботи або відповіді без помилок (відмінно) 90 - 100
B Дуже добре – виконання роботи з незначними помилками (до 5%) (добре) 82 - 89
C Добре – в загалі правильна робота, відповідь з кількома незначними помилками (до 10%) 75 - 81
D Задовільно – непогано, але з певною кількістю помилок, які не заважають достатньо повному висвітленню питання, відповіді (до 25%) (задовільно) 69 - 74
E Достатньо – виконання робіт задовольняє мінімальні критерії для позитивної оцінки (до 40%) 60 - 68
FX Незадовільно – потрібно додатково працювати для отримання позитивної оцінки 2 (незадовільно) 35 - 59
F Незадовільно – необхідна серйозна подальша робота для отримання позитивної оцінки 1 - 34

Оцінка “ А” виставляється за правильні повні відповіді на семінарських заняттях, при виконанні контрольних робіт (тестових завдань). При цьому студент засвоїв основні підходи до розуміння культурології, зміст яких відображає характер основних теоретичних засад навчального модулю та характер культурно-історичного розвитку національної культури; загальні відомості культурно-історичного процесу української культури; логіку становлення, розвитку української культури; характерні риси сучасної національної культури; демонструє знання основної та додаткової літератури, вільно володіє понятійним апаратом.

Оцінка “В – С” виставляється за правильні повні відповіді на семінарських заняттях, при виконанні контрольних робіт (тестових завдань), проте з кількома несуттєвими помилками. При цьому студент засвоїв основні підходи до розуміння історії української культури, зміст яких відображає характер основних теоретичних засад курсу та характер і логіку культурно-історичного розвитку національної культури без істотних неточностей застосовує знання по загальним відомостям культурно-історичного процесу, демонструє знання основної літератури, достатньо володіє понятійним апаратом.

Оцінка “ D – Е ” виставляється за правильні відповіді на семінарських заняттях, при виконанні більшості завдань контрольних робіт (тестових завдань), проте з кількома суттєвими помилками. При цьому студент знає загальні положення основного матеріалу, але не засвоїв деталі; допускає неточності та порушує послідовність при викладенні характеру і логіки культурно-історичних процесів і теоретичних засад курсу; має деякі уявлення про понятійний апарат.

Оцінка “F – Х ” виставляється за умови відсутності підготовки або неповних відповідей на семінарських заняттях, неправильного виконання більшості завдань контрольних робіт (тестових завдань). При цьому студент не знає значної частини програмного матеріалу; допускає істотні помилки при викладанні теоретичних засад курсу та характеру і логіки культурно-історичного розвитку української культури, не володіє понятійним апаратом. Тому має можливість повторного складання.

Оцінка “F” виставляється за умови відсутності підготовки або неприсутності на семінарських заняттях, неправильного виконанні переважної більшості завдань контрольних робіт (тестових завдань). При цьому студент не знає програмного матеріалу, не розуміє характер та логіку українського культурно-історичного процесу, не володіє понятійним апаратом. Тому обов’язково потребує повторного курсу.

ПЕРЕЛІК ПИТАНЬ ДО ПІДСУМКОВОГО КОНТРОЛЯ ЗНАНЬ СТУДЕНТІВ

1. Історія культури як наука, її сутність та структура

2. Періодизація розвитку української культури

3. Культурно-історична своєрідність регіонів України

4. Поняття світової та національної культури

5. Розвиток української культурологічної думки

6. Періодизація та загальна характеристика первісного періоду розвитку української культури

7. Культурні засади перших скотарів і землеробів. Трипільська культура

8. Культура раннього залізного віку (кіммерійці, скіфи, сармати)

9. Культура стародавніх слов’ян

10. Значення християнства для розвитку культури Київської Русі

11. Архітектура Київської Русі

12. Живопис Київської Русі

13. Розвиток літератури Київської Русі

14. Соціально-політична і культурна ситуація XIV — початку XVII ст. Загальна характеристика епохи Відродження

15. Ренесансна архітектура в Україні

16. Ренесансні тенденції в українському живописі

17. Розвиток освіти і книгодрукування

18. Українське бароко як нове світовідчуття і нове мистецтво

19. Архітектура українського бароко

20. Бароковий український живопис

21. Розвиток музики в бароковий період

22. Розвиток театру в бароковий період

23. Розвиток літератури в бароковий період

24. Суспільно-політичні й історичні обставини розвитку української культури національно-культурного відродження ХІХ ст.

25. Національні культурні організації та рухи в умовах реакційної урядової політики

26. Освіта і наука ХІХ ст. в Україні

27. Розвиток українського театру ХІХ ст.

28. Музична культура ХІХ ст.

29. Розвиток архітектури та скульптури ХІХ ст.

30. Український живопис ХІХ ст.

31. Культура України на початку століття

32. Основні тенденції культурного розвитку в 20-і рр.

33.Трагедія української культури у період сталінізму

34. Український модерн в архітектурі.

35. Український модерн у живописі.

36. Розвиток культури в 30-ті роки. «Розстріляне відродження».

37. Культура України в роки Великої Вітчизняної війни.

38.Культурне життя України в другій половині 40-х – початку 50-х років.

39. Культура і духовне життя України періоду хрущовської «відлиги».

40. Досягнення і проблеми сучасної України в сфері науки та освіти.

41. Розвиток сучасного музичного, театрального мистецтва, кінематографу.

 

ПЛАНИ СЕМІНАРСЬКИХ ЗАНЯТЬ

 

Тестові завдання

1. Берестейська унія – це угода між представниками українського православ’я та:

а) російською церквою;

б) католицьким Римом;

в) протестантизмом;

г) візантійським патріархом;

ґ) лютеранством.

2. Книгодрукування в Україні з’явилося в:

а) XVІ ст.;

б) X ст.;

в) XIII ст.;

г) XVIII ст.;

ґ) ХІ ст.

3. Першим вищим навчальним закладом в Україні був:

а) Київський університет;

б) Києво-Могилянська академія;

в) Львівський університет;

г) Харківський університет;

ґ) Харківський колегіум.

4. Засновником Києво-Могилянської академії був:

а) М. Ломоносов;

б) Б. Хмельницький;

в) І. Мазепа;

г) Г. Сковорода;

ґ) П. Могила.

5. Братство – це:

а) колектив близьких друзів;

б) національна громадська організація із захисту православної церкви;

в) таємна організація;

г) організація православних священнослужителів;

ґ) збори вищих церковних ієрархів.

6. Полемічна література – це жанр літератури, присвячений:

а) опису подій за роками;

б) опису подорожей до святих місць;

в) опису життя святих;

г) дискусії з проблем релігії;

ґ) опису мелодраматичних сюжетів.

7. Пересопницьке Євангеліє – це:

а) зразок літопису;

б) найдавніша книга, що збереглася до наших днів з часів Київської Русі;

в) зразок полемічної літератури;

г) перша книга, надрукована на українській землі.

ґ) перша спроба перекласти богослужбові книги українською мовою.

8. Зразком поєднання давньоруських архітектурних традицій і ренесансних тенденцій є:

а) Успенська церква у Львові;

б) Горянська ротонда в Ужгороді;

в) Успенська церква Києво-Печерської Лаври;

г) Успенська церква у Володимирі-Волинському;

9. За концепцією «ідеального міста» побудовано:

а) Львів;

б) Жовкву;

в) Острог;

г) Рогатин;

ґ) Чернігів.

10. Автором іконостасу П’ятницької церкви у Львові є:

а) Лаврентій Пухало;

б) Микола Петрахнович;

в) Федір Сенькович;

г) Шимон Богушевич;

ґ) Іван Федоров.

Теми рефератів

1. Перші книгодрукарні слов’ян.

2. Іван Федоров – першодрукар України.

3. Українські гуманісти доби Відродження.

4. Павло Русин – український поет-гуманіст.

5. Станіслав Оріховський – філософ, провідник гуманізму.

Література

1. Мацюк О. Замки і фортеці Західної України. – Львів: Світ, 2005. – 192 с.

2. Овсійчук В.А. Українське мистецтво XIV – першої половини XVII ст. (Гуманістичні та визвольні ідеї). – К.: Наук. думка, 1985. – 234 с.

3. Успенське братство і його роль в українському національно-культурному відродженні. – Львів: Центр Європи, 2005. – 198 с.

4. Філософія Відродження на Україні. – К.:Наук. думка, 1990. – 246с.

 

САМОСТІЙНА ТА ІНДИВІДУАЛЬНА РОБОТА СТУДЕНТІВ

Тестові завдання

1.Що важливіше для культури?

а) відмінність;

б) подібність;

в) своєрідність;

г)унікальність;

д)специфічність.

2. Що основне в змісті культури?

а) речі;

б) людина;

в) суспільство.

3. Для успішного розвитку будь-якої національної культури потрібні:

а) замкненість;

б)відкритість;

в) толерантне ставлення до інших;

г) взаємодія з максимальною кількістю інших культур;

д) ізоляція;

е) відрубність.

Теми рефератів

1. Історія людства – історія культури.

2. Гуманістичний характер культури.

3. Культура і цивілізація.

4. Природа і культура.

5. Релігія як форма культури.

6. Сучасний світ - сплав східних та західних культур.

7. Матеріальна культура.

8. Духовна культура.

9. Художня культура.

10. Наука – важливий елемент культури.

11. Значення спадковості і культурного генофонду у формуванні і розвитку культури.

12. Історичність культури. Спадкоємність, традиції і новаторство в культурі.

13. Взаємодія культур і національна самобутність народів.

14. Національний характер, свідомість і самосвідомість як феномен культури.

15. Національне та загальнолюдське в культурі.

16. Єдність і взаємозалежність світової та національної культур.

17. Теоретичні узагальнення історико-культурного розвитку української культури в працях М.Костомарова, П.Куліша, І.Нечуя-Левицького, М.Драгоманова, С.Єфремова, Д.Чижевського.

18. Національна культура в сучасній Україні.

Література

1. Бокань В. Культурологія: Навч. посібник. К.: МАУП, 2000. – С. 68-79.

2.Культурологія: українська та зарубіжна культура: Навч.посіб./ М.М.Закович, І.Я.Зязюн, О.М.Семашко та ін.— К.: Знання, 2007. – 567 с.

3. Європейська та українська культура в нарисах: Навчальний посібник. – К.: Центр навчальної літератури, 2006. – 320 с.

4. Кордон М.В. Українська та зарубіжна культура: Підручник. 3-є видання. – Київ: Центр учбової літератури, 2010. – 584 с.

5. Культурология. История мировой культуры / Под ред. Г.В.Драча. –Ростов н/Д.: Феникс, 2000. –С. 5-117.

6. Лекції з історії світової та вітчизняної культури/ За ред.. А.В.Яртися. – Львів: Світ, 1994. – 170 с.

7.Чорненький Я.Я. Культурологія: теоретико-практичний курс. Навчально-методичний посібник – К.: ВД «Професіонал», 2007. - 416 с.

 

Теми рефератів

1. Особливості релігії та язичницьких вірувань слов’ян.

2. Літописець Нестор і його «Повість минулих літ» про стародавніх слов’ян.

3. Черняхівська культура та її місце у культурному надбанні слов’ян.

4. Слов’янська міфологія і сучасність.

5. Старослов’янський пантеон богів і його культи.

6. Міфомодель слов’янського світу.

7. Трипільська спадщина в скарбниці української культури.

8. Мальована кераміка трипільської культури.

Тестові завдання

1. Установіть відповідність між племенами та часом їх перебування на території України.

а) Скіфи; 1. Кінець V – середина III тис. до н. е.;

б) готи; 2. III ст. до н. е.- II ст. н. е.;

в) кіммерійці; 3. II – IV ст.;

г) трипільська культура. 4. IX – VII ст. до н. е.;

5. VII – III ст. до н. е.

2. «Звіриний стиль» у мистецтві створили племена:

а) слов’ян;

в) кіммерійців;

б) скіфів;

г) гунів.

3.Хто умовно розподілив усіх скіфів на скіфів-хліборобів, скіфів кочівників та царських скіфів:

а) Аристотель;

б) Геродот;

в) Грушевський;

г) Вишенський.

4. Одна з форм ранньої релігії, пов'язана з вірою в здібності людини особливим таємним способом завдавати шкоди іншій людині:

а) фетишизм;

б) магія;

в) тотемізм;

г) анімізм.

5. Кіїк-Коба, Холодний Грот, Молодово, Мурзак-Коба, Фатьма-Коба – це

а) назви скіфських курганів;

б) назви стоянок первісних людей на території України;

в) назви обрядів первісної людини.

6. Рештки трипільської культури були знайдені:

а) М. Грушевським;

б) Г. Сковородою;

в) В. Хвойкою;

г) Костомаровим.

7. Назвіть одну з ранніх форм релігії, пов'язану з поклонінням якійсь тварині або з вірою в походження від них:

а) фетишизм;

б) тотемізм;

в) магія;

г) анімізм.

Література

1. Бокань В. Польовий Л. Історія культури України. – К.: МАУП, 1998. – С. 4-25.

2. Грушевський М. Історія України-Руси: У 10 т. — К., 1990—1996.

3. Енциклопедія українознавства: У 6 т. — Л., 1996.

4. Знойко О. П. Міфи Київської землі та події стародавні. — К., 1989.

5. Історія української культури. Т. 1 / За ред. П. Толочка. — К., 2002.

6. История мировой и зарубежной культуры / Под ред. К.В. Заблоцкой. – Донецк: УКЦ, 1999. – С. 224-229.

7. Мицик В. Хто заснував трипільську культуру? // Українська культура. — 2002. — № 2.

Тестові завдання

1. Твори, що не визнавалися церквою канонічними й заборонялися нею, називалися:

а) апокрифи;

б) агіографи;

в) афоризми;

г) патерики;

ґ) житія.

2. Найдавнішим кам’яним храмом Київської Русі був:

а) Церква Успіня Пресвятої Богородиці (Десятинна);

б) Михайлівський собор;

в) Успенський собор;

г) Софійський собор;

ґ) Покровський собор.

3. Церковне свято Іоанна Хрестителя в народній уяві злилося з язичницьким:

а) святом Перуна;

б) святом Купала;

в) святом Велеса;

г) Зеленими святами;

ґ) святом Коляди.

4. У своєму первісному вигляді Софійський собор у Києві – це п’ятинефний двоповерховий храм з

а) дев’ятьма куполами;

б) одним куполом;

в) тринадцятьма куполами;

г) п’ятьма куполами;

ґ) дванадцятьма куполами.

5. Знаменний розспів – це

а) церковний одноголосий спів;

б) церковний багатоголосий спів;

в) хор скоморохів;

г) військовий спів князівських дружинників;

ґ) билинний спів.

6. Зображення Богородиці на повний зріст із піднесеними в молитві руками має назву:

а) Одигітрія;

б) Пантократор;

в) Влахернітіса;

г) Оранта;

ґ) Елеуса.

7. Автором «Слова про Закон і благодать» є:

а) Нестор;

б) Іларіон;

в) Кирило Туровський;

г) Володимир Мономах;

ґ) невідомий.

8. Храм Київської Русі з ознаками давньоруського і романського стилів:

а) Софійський собор у Києві;

б) Успенський собор у Володимирі-Волинському;

в) П’ятницька церква в Чернігові;

г) Борисоглібський собор у Чернігові;

ґ) Михайлівський собор у Києві.

9. Першим давньоруським іконописцем був:

а) Аліпій;

б) Петро Милонєг;

в) Никон;

г) Кирило Туровський;

ґ) Георгій Амартол.

10. Розпис водяними фарбами по сирій штукатурці:

а) мозаїка;

б) іконопис;

в) фреска;

г) гравюра;

ґ) мініатюра.

 

Теми рефератів

1. Витоки культурного процесу Київської Русі.

2. Ісіхазм – естетика пізньовізантійського образотворчого мистецтва в культурі Київської Русі.

3. Кирило та Мефодій – просвітники слов’ян.

4. Ярослав Мудрий і культурний розвиток Київської Русі.

5. Володимир Великий у культурному розвитку.

6. Зв’язок культури Київської Русі з античністю.

Література

1. Асєєв Ю.С. Мистецтво стародавнього Києва. – К.: Наук. думка, 2002. – 172 с.

2.Брайчевський М.Ю. Утвердження християнства на Русі. – К.: Либідь, 1998. – 189 с.

3.Горовий А.В. Перший іконописець Київської Русі. – К.: Факт, 2008. -140с.

4.Логвін Г. Софія Київська. –К.: Наук.думка, 2001. – 208 с.

5.Соболь В.О. З глибини віків (давня українська література). – Донецьк: БАО, 1998. – С.15-35.

6.Степовик Д. Історія української ікони Х-ХХ століть. – К.: Наук.думка, 1996. – 198 с.

 

Тестові завдання

1. Вертеп – це:

а) вид лялькового театру;

б) опера;

в) вид музичного спектаклю;

г) аматорський театр;

ґ) шкільний театр.

2. У сер. XVII–XVIII ст. Україна була козацькою республікою. У цей час у мистецтві панував стиль козацького:

а) класицизму;

б) бароко;

в) рококо;

г) готики;

ґ) романського мистецтва.

3. Народна картина, яка зображала улюбленого героя українців у добу козацтва, називалася:

а) «Козак Голота»;

б) «Байда»;

в) «Козак Мамай»;

г) «Богдан Хмельницький»;

ґ) «Іван Мазепа».

4. Стиль українського бароко найбільш інтенсивно розвивався за часів гетьмана:

а) І. Мазепи;

б) К. Розумовського;

в) Б. Хмельницького;

г) П. Сагайдачного;

ґ) П. Орлика.

5. У 1661 році було відкрито:

а) Харківський колегіум;

б) Києво-Могилянська академія;

в) Львівський університет;

г) Харківський університет;

ґ) Новоросійський університет (м. Одеса).

6. У добу гетьманщини центром української освіти був:

а) Харківський колегіум;

б) Києво-Могилянська академія;

в) Львівський університет;

г) Харківський університет;

ґ) Новоросійський університет (м. Одеса).

7. Видатними представниками української суспільної думки XVIII ст. були:

а) Г. Сковорода, Ф. Прокопович, П. Орлик;

б) Г. Граб’янка, С. Величко;

в) Д. Бортнянський, М. Березовський, А. Ведель;

г) М. Грушевський, В. Винниченко, С.Петлюра;

ґ) Вольтер, Дідро, Руссо.

8. Маріїнський палац створено за проектом:

а) Б.Растреллі;

б) Б.Меретина;

в) І. Григоровича-Барського;

г) С.Ковніра;

ґ) Я.Погребняка.

9. Собор святого Юра створено за проектом:

а) Б.Растреллі;

б) Б.Меретина;

в) І. Григоровича-Барського;

г) С.Ковніра;

ґ) Я.Погребняка.

10. Автором Богородчанського іконостасу є:

а) І.Руткович;

б) Й.Кондзелевич;

в) Ю.Шимонович;

г) В.Петранович;

ґ) невідомий художник.

Теми рефератів

1. Внесок Києво-Могилянської академії у розвиток освіти України.

2. Культурологічна та просвітницька діяльність Івана Мазепи.

3.Феофан Прокопович – видатний діяч просвітництва і культури.

4. Музичне життя України ХVІІ-ХVІІІ століття.

Література

1. Жабська Т.С., Криниця С.О., Пустиннікова І.С., Шаповалова К.В. Україна. Кращі з 500 куточків, які треба відвідати: Велика ілюстрована енциклопедія. – Х.:Веста, 2009. – 248с.

2. Жолтовський П.М. Монументальний живопис на Україні XVIІ—XVIIІ ст. – К.:Наук.думка, 1988. –198с.

3. Макаров А. Світло українського бароко. – К.:Либідь,1996. – 234с.

4. Овсійчук В.А. Майстри українського бароко. Жовківський художній осередок. – К.:Наук.думка, 1991. – 132с.

5. Ольховський А. Нарис історії української музики. — К.: Музична Україна, 2003. – 156с.

6. Рудницький О. П. Українське мистецтво у полі культурному просторі. — К.:Наук.думка, 2000. —198с.

7. Історія України в особах: Козаччина / Горобець В., Гурій В. — К.: Україна, 2000. — 228с.

8. Чижевський Д. Історія української літератури: від давнини до початків реалізму. – Львів: Світ,1994. – 346с.

 

Теми рефератів

1. Розвиток української філософської думки у ХІХ столітті.

2. Роль інтелігенції в національно-культурному відродженні України.

3. Морально-соціальна тематика в українській літературі ХІХ століття.

4. Діяльність Кирило-Мефодіївського братства.

5. Українська суспільна думка ХІХ ст.: розвиток науки й філософії.

6. Соціально-демократична спрямованість творчості Марка Вовчка, І.Нечуя-Левицького, П.Мирного, І.Франка, Лесі Українки, П.Грабовського (за вибором).

7. Фундатори нової української літератури в Галичині: М.Шашкевич, І.Вагилевич, Я.Головацький, М.Устиянович, А.Могильницький, О.Духнович (за вибором).

8. Репресивні заходи царського уряду проти української культури, освіти, мови.

9. Культурні здобутки Галичини.

Тестові завдання

1. Видатний український історик, публіцист і громадський діяч, творець першої систематизованої політичної доктрини українства:

а) В. Антонович;

б) М. Костомаров;

в) М. Драгоманов.

2. Перший організатор товариства «Просвіта» в колишній російській Україні, голова просвіти в Києві:

а) Борис Грінченко;

б) Павло Житецький;

в) Микола Лисенко;

г) Євген Чикаленко;

ґ) Софія Русова.

3. Передові українські кола вважали його «консулом України в Європі», а за словами І.Франка, навколо нього виник своєрідний осередок політичної еміграції, який став «центром коли не українського руху, то української думки протягом цілих 20-ти літ»:

а) Д. Драгоманов;

б) М. Павлик;

в) С. Подолинський;

г) І. Пулюй.

4. Часопис «Друг» видавався:

а) М. Драгомановим;

б) О. Терлецьким;

в) І. Франком;

г) М. Павликом.

5. Кого називали «золотою трійцею» Наукового товариства ім.Шевченка?

а) М. Грушевського;

б) І. Франка;

в) В. Гнатюка;

г) С. Єфремова;

ґ) А. Кримського;

д) С. Смаль-Стоцького.

6. Український громадський діяч першої половини ХІХ століття, економіст, просвітитель, засновник Харківського університету (1805 р.):

а) М.Максимович;

б) В.Н. Каразін;

в) П. Гулак-Артемовський.

7. Талановитий український народний митець і політик ХІХ століття, основоположник критичного реалізму в українській літературі, революційний демократ, символ України:

а) І.П. Котляревський;

б) Г.С. Сковорода;

в) Т.Г. Шевченко.

8. Мета самодержавної влади створення вищих навчальних закладів в Україні першої половини ХІХ ст.:

а) Поширення «общерусской» культури;

б) Розвиток української національної культури;

в) Поширення наукових знань на Слобідській та Лівобережній Україні.

9. Організація української прогресивної інтелігенції першої половини ХІХ ст., яка сприяла поширенню просвіти, боролася за національну самобутність, державну і політичну самостійність України, вільний розвиток мови та національної культури:

а) Київське братство;

б) «Київська Громада»;

в) Кирило-Мефодіївське братство.

10. Видатні українські історики-науковці ХІХ ст., які створили концепцію історії України:

а) М. Драгоманов, М. Грушевський, В. Вернадський;

б) М. Старицький, М. Садовський, М. Лисенко;

в) М. Максимович, М. Костомаров, В. Антонович.

11. Літературний діяч кінця ХVІІІ – першої половини ХІХ ст, «батько української літератури», автор першого великого твору, написаного новою українською літературною мовою, сформованою на народній основі:

а) І.П. Котляревський;

б) Г.С. Сковорода;

в) Т.Г. Шевченко

Література

Теми рефератів

1. Український живопис другої половини ХІХ ст.

2. Використання етнографічних елементів в українській архітектурі й образотворчому мистецтві ХІХ ст.

3. Шевченко-художник.

4. Заснування українського професійного театру: І.Котляревський, Т.Шевченко, М.Старицький, М.Кропивницький, І.Франко, М.Заньковецька, В.Винниченко, Л.Курбас, М.Куліш, Ю.Яновський (за вибором).

5. Українське мистецтво останньої чверті ХІХ ст.

6. Історична роль І. Котляревського та Т. Шевченка в становленні української культури та духовності.

7. І. Франко і розвиток української культури на західноукраїнських землях.

8. Драматургія і театральне мистецтво України в ХІХ — початку ХХ ст.

9. Розвиток української літературної мови у ХІХ ст.

10. Визначні памятники української архітектури ХІХ ст.

11. Образотворче мистецтво в ХІХ ст., і творчі досягнення українських передвижників.

12. Музична культура в ХІХ — початку ХХ ст.

Тестові завдання

1. Правильно розташуйте прізвища:

а) автор мелодії до «Заповіту» Т.Шевченка;

б) скульптор, автор пам’ятника Б.Хмельницькому в Києві;

в) автор першого в Україні історичного роману «Чорна рада»;

г) автор поезій «Я русин був, єсьм і буду» та «Підкарпатськії русини», що в 1919 — 1938 рр., були гімнами закарпатських українців;

ґ) російський скульптор, один з авторів пам’ятника святому Володимиру в Києві;

д) український живописець та педагог;

е) український письменник, театральний діяч;

є) український співак;

ж) український письменник.

Олександр Мишуга, Михайло Микешин, Михайло Старицький, Андрій Чайковський, Пантелеймон Куліш, Олександр Духнович, Іван Сошенко, Петро Клодт, Гордій Гладкий.

2. Правильно розташуйте драматичні твори українських письменників:

І.Котляревський «Украдене щастя»

Г.Квітка-Основ’яненко «Сватання на Гончарівці»

Т.Шевченко «Назар Стодоля»

І.Франко «Маруся Богуславка»

І.Карпенко-Карий «Лимерівна»

І.Нечуй-Левицький «Хазяїн»

П.Мирний «Наталка Полтавка»

М.Кропивницький «Глитай, або ж Павук»

М.Старицький «Не судилось»

Л.Українка «Лісова пісня»

3. Під псевдонімом «Гетьманець» розпочав свою театральну діяльність:

а) М. Кропивницький;

б) М. Старицький;

в) І. Карпенко-Карий;

г) М. Садовський.

4. Первісна назва драми І.Франка «Украдене щастя»:

а) «Жандарм»;

б) «Гірка доля»;

в) «Правда».

5. Музичне товариство «Боян»було створене:

У Києві, Львові, Єлисаветграді

1864р., 1881р., 1891р.,

на чолі з:

М. Кропивницьким, А. Вахнянином, М. Вербицьким.

Література

1. Бокань В., Польовий Л. Історія культури України. – К.: МАУП, 1998. – С. 110-139.

2. История мировой и украинской культуры / Под ред. К.В.Заблоцкой. – Донецк: УКЦ, 1999. – С. 289-310.

3. Історія української культури / За ред. І.Крип’якевича. – К.: Либідь, 1994. – С. 130-187; 538-591.

4. Культурологія: теорія та історія культури.Навч.посіб./ За ред.. І.І.Тюрменко, О.Д Горбула. – К.: Центр навчальної літератури, 2004. – С.267-315.

5. Лекції з історії світової та вітчизняної культури / За ред. А.В. Яртися. – Львів: Світ, 1994. – С. 351-390.

6. Подольська Є.А., Лихвар В.Д., Погорілий Д.Є. Кредитно-модульний курс культурології. Навчальний посібник. К.: Центр навчальної літератури, 2006. – С.232-244.

7. Полікарпов В.С. Лекції з історії світової культури. – Харків: Основа, 1995. – С. 278-291.

Тестові завдання

1. На початку ХХ століття в українську літературу прийшли молоді поети, серед них були прихильники пошуку нових форм (П. Тичина), а були прихильники класичних традицій (М. Рильський). Як стали називати останніх?

а) Неокласики

б) Традиціоналісти

в) Ретрогради

г) Хлопомани

д) Поступовці

2. Зробивши висновки з негативного досвіду власної національної політики часів Української революції більшовики у 1920-і роки проводили політику підтримки й розвитку національних культур у республіках, які ввійшли до складу СРСР. Яку назву мав той варіант цієї політики, який проводився в Україні?

а) Коренізація

б) Українізація

в) Націоналізація

г) Русифікація

д) Вестернізація

3. З остаточним оформленням тоталітарного режиму в СРСР установився всеохопний державний контроль за всіма видами мистецтва. Яку назву мала організація, за допомогою якої за часів сталінського режиму здійснювався контроль за творчостю письменників?

а) Спілка письменників

б) ВАПЛІТЕ

в) Плуг

г) Гарт

д) Пролеткульт

4. 1970-і роки в цілому були роками наростання й накопичення кризових явищ у різних сферах радянського суспільства. Але можна назвати принципове досягнення в розвитку системи освіти у ті часи. Яке?

а) Обов’язкова загальна середня освіта

б) Безкоштовна вища освіта

в) Виплата стипендій студентам

г) Ліквідація неписьменності

д) Перехід до 11-річного навчання

5. Один з напрямків політики перебудови в Радянському Союзі передбачав скасування державного контролю за ЗМІ, удавав собою крок до свободи слова. Як називалася ця політика?

а) Десталінізація

б) Демократизація

в) Нове мислення

г) Гласність

д) Лібералізація

Теми рефератів

1. Визначальні фактори розвитку культури України в XX ст.

2. Національно-культурна політика Центральної Ради та П.Скоропадського.

3. Іван Огієнко і національна вища школа в Україні.

4. Національно-культурне піднесення, його суперечності і трагічний обрив (20-30-ті роки XX ст.).

5. Політика українізації та її вплив на культуру.

6. Культурний розвиток національних меншин.

7. Здобутки і трагічні сторінки літератури. «Розстріляне відродження».

8. Посилення імперської політики в СРСР, початок тоталітарного наступу на українську національну культуру та інтелігенцію.

9. Міфологія радянського тоталітаризму.

10. О.Довженко – кінорежисер, драматург, письменник

Література

1.Бокань В., Польовий Л. Історія культури України. – К.: МАУП, 1998. – С. 143-224.

2. Гаврюшенко О.А., Шейко В.М., Тишевська Л.Г. Історія культури: Навч.посібник. – К.: Кондор, 2004. – С.582-657.

3. Грушевський М. Ілюстрована історія України. – К.: Либідь, 1990. – С. 252-260.

4. Європейська та українська культура в нарисах: Навчальний посібник. – К.: Центр навчальної літератури, 2003. – С.185-245.

5. История мировой и украинской культуры / Под ред. К.В. Заблоцкой. – Донецк: УКЦ, 1999. – С. 310-326.

6. Кордон М.В. Українська та зарубіжна культура: Підручник. 3-є видання. – Київ: Центр учбової літератури, 2010. – 584 с.

7. Культурологія: теорія та історія культури: Навч.посіб. /За ред. І.І.Тюрменко, О.Д.Горбула. –К.: Центр навчальної літератури, 2004. – С.330-361.

Тестові завдання

1. Заповніть таблицю «Відомі митці української науки і культури»

 

Галузі Прізвища
Образотворче мистецтво  
Образотворче мистецтво  
Кібернетика  
Музика  
Економічна наука  
Історія  
Медицина  
Археологія  
Мостобудування і зварювання  
Літературознавство  
Психологія  

М.Брайчевський, О.Білецький, А.Горська, Є.Патон, Ю.Мейтус, Г.Костюк, М.Амосов, О.Ліберман, В.Глушков, П.Толочко.

2. Авторами яких творів є названі письменники?

а) О.Довженко «Правда і кривда»

б) П.Панч «Поема про море»

в) Г.Тютюнник «Гомоніла Україна»

г) О.Гончар «Вир»

д) М.Стельмах «Людина і зброя»

3. Правильно розташуйте українських митців та їх твори:

а) Д. Клебанов опера «Богдан Хмельницький»

б) К.Данькевич поема «Мазепа»

в) В.Сосюра опера «Довбуш»

г) С.Параджанов симфонія «Бабин Яр»

д) С.Людкевич кінофільм «Тіні забутих предків».

Теми рефератів

1. Здобутки та негативні явища в галузі культури в повоєнні роки.

2. «Шестидесятники» у літературі та мистецтві.

3. Культура в часи перебудови та становлення незалежності України.

4. Формування у літераторів та митців нового політичного та естетичного мислення.

5. Нові явища і тенденції в літературі, театрі, живописі, музиці, кінематографі.

6. Повернення народу раніше заборонених письменницьких імен і творів, ознайомлення з культурним і науковим надбанням українського зарубіжжя.



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2017-02-22; просмотров: 168; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.223.124.244 (0.378 с.)