Велика Хартія університетів (Magna Charta Universitatum) 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Велика Хартія університетів (Magna Charta Universitatum)



Болонья, 18 вересня 1988 року

Преамбула

Ректори європейських університетів, що підписалися нижче, ті, що зібралися в Болоньї з нагоди дев'ятисотліття найстарішого в Європі університету за чотири роки до остаточного скасування кордонів між країнами ЄС, висловлюючи надію на перспективу розширення співробітництва між усіма європейськими націями, переконані в тому, що народи і держави мають, як ніколи раніше, усвідомити роль, яку університети відіграватимуть у суспільстві, що змінюється і стає дедалі інтернаціональнішим, вважають, що:

1) на завершальному етапі цього тисячоліття майбутнє людства значною мірою залежить від культурного, наукового і технічного розвитку, зосередженого в центрах культури, знань та досліджень, якими є справжні університети;

2) завдання університетів щодо поширення знань серед нових поколінь передбачає, що в сучасному світі вони також мають служити суспільству в цілому і що культурне, соціальне й економічне майбутнє суспільства вимагає, зокрема, значного внеску в подальшу освіту;

3) університети повинні давати майбутнім поколінням освіту і виховання, що навчать їх, а через них - інших, поважати гармонію навколишнього середовища та самого життя.

Ректори європейських університетів, що підписалися нижче, проголошують перед усіма державами та перед совістю всіх націй основні принципи, що мають відтепер і не завжди бути основоположними для університетів.

Основні принципи

1. Університет - самостійна установа в суспільствах із різною організацією, що є наслідком розходжень у географічній та історичній спадщині. Він створює, вивчає, оцінює та передає культуру за допомогою досліджень і навчання.

Для задоволення потреб навколишнього світу його дослідницька та викладацька діяльність має бути морально й інтелектуально незалежною від будь-якої політичної й економічної влади.

2. Викладання та дослідницька робота в університетах мають бути неподільні для того, щоб навчання в них відповідало постійно змінюваним потребам і запитам суспільства, науковим досягненням.

3. Свобода в дослідницькій і викладацькій діяльності є основним принципом університетського життя. Керівні органи й університети, кожний у межах своєї компетенції, повинні гарантувати дотримання цієї фундаментальної вимоги.

Відкидаючи нетерпимість і будучи завжди відкритим для діалогу, університет є ідеальним місцем зустрічі викладачів, які здатні передавати свої знання і володіють необхідними засобами для їхнього удосконалення за допомогою досліджень та інновацій, та студентів, які мають право, здатність і бажання збагатити свій розум цими знаннями.

4. Університет є хранителем традицій європейського гуманізму. Тому він постійно прагне до досягнення універсального знання, перетинає географічні та політичні кордони, затверджує нагальну потребу взаємного пізнання і взаємодії різних культур.

Способи

Для досягнення цих цілей у світлі вищевикладених принципів потрібні ефективні способи, що відповідають сучасним умовам.

1. Для забезпечення свободи в дослідженнях і викладанні всім членам університетської спільноти слід надати необхідні засоби.

2. Потрібно брати на роботу викладачів і визначати їх статус відповідно до принципу неподільності дослідницької та викладацької діяльності.

3. Кожен університет, з урахуванням конкретних обставин, має гарантувати своїм студентам дотримання свобод і умов, за яких вони могли б досягти своїх цілей у культурі й освіті.

4. Університети, особливо європейські, розглядають взаємний обмін інформацією та документацією, а також збільшення кількості спільних проектів для розвитку освіти як основний елемент постійного прогресу знань.

Тому, як і на початку своєї історії, вони стимулюють мобільність викладачів і студентів, а також розглядають загальну політику в питанні рівного статусу, звань, іспитів (без упередженого ставлення до національних дипломів) і присудження стипендій як необхідний інструмент для здійснення своєї місії в актуальних на сьогодні умовах.

Ректори, що підписалися нижче, від імені своїх університетів беруть на себе зобов'язання зробити все від них залежне для того, щоб кожна держава, а також зацікавлені наднаціональні організації формували свою політику, спираючись на положення цієї Великої хартії, що виражає одностайне бажання університетів, вільно визначене та проголошене.

5.Проаналізуйте особливості прояву постмодерних тенденцій в сучасній українській літературі. Заповніть таблицю, зазначивши напроти кожного із літературних напрямів письменників, які працювали в цих стилях.

Літературний напрям Представники
апокаліптицизм  
екзистенціалізм з елементами психоаналізу  
інтелектуалізм  
міфологізм  
модернізм  
необароко  
неомодернізм  
неопозитивізм  
неоромантизм  
неофутуризм  
передпостмодерні явища  
постмодернізм  
фемінізм  
футуризм  

6. Зробіть порівняльний аналіз мистецтва модернізму та постмодернізму, заповнивши за допомогою поданих нижче ознак таблицю:

скандальність, відсутність пафосу, конформізм, антиміщанський пафос, ділове заперечення попереднього, вторинність як позиція, емоційне заперечення попереднього, первинність як позиція, оціночне у самоназві: “Ми – нове”, декларована елітарність, безоціночне в самоназві: “Ми – все”, недекларована демократичність, комерційний успіх, переважання ідеального над матеріальним, віра у високе мистецтво, антиутопічність, відмова від попередньої культурної парадигми, все може називатися мистецтвом, фактична культурна спадкоємність, виразність кордону мистецтво-немистецтво. Характерні риси мистецтва модернізму та постмодернізму

Модернізм Постмодернізм
   

Тестові завдання:

1. Коли було проголошено незалежність України?:

а) 16 липня 1990 р;

б) 2 грудня 1991 р.;

в) 24 серпня 1991 р.;

г) 14 жовтня 1992 р.

2. Головним законом незалежної України, який гарантує свободу творчості, є:

а) Закон України про бібліотеки;

б) Закон України про творчі спілки

в) Закон України про соціальний захист населення;

г) Конституція.

3. Україна долучилася до Болонського процесу в:

а) 1997 р.;

б) 1999 р.;

в) 2001 р.;

г) 2005 р.

4. Згідно з цілями Болонського процесу до 2010 року освітні системи країн-учасниць Болонського процесу повинні бути змінені, щоб сприяти:

а) полегшеному переїзду громадян з метою подальшого навчання чи працевлаштування у Зоні європейської вищої освіти;

б) зростанню привабливості європейської вищої освіти;

в) розширенню Європи та забезпеченню її подальшого розвитку як стабільного, мирного, толерантного суспільства;

г) скорочення приватних навчальних закладів з метою підвищення якості освіти.

5. Хто є автором твору “Солодка Даруся” або “Драма на три життя”?:

а) О. Забужко;

б) Л. Костенко;

в) М. Матіос;

г) Л. Костенко.

6. Коли було створено Асоціацію українських письменників?:

а) 1991 р.;

б) 1995 р.;

в) 1997 р.;

г) 1999 р.

7. Твори письменників незалежної України характеризуються:

а) дотриманням давніх літературних традицій;

б) іронією;

в) переоцінкою цінностей;

г) зверненням до тем, які були заборонені в радянські часи.

8. Після 1991 р. українське мистецтва вступило в епоху:

а) модерну;

б) реалізму;

в) постмодерну;

г) романтизму.

9. До нових прийомів в сучасному мистецтві належать:

а) колаж;

б) фотомонтаж;

в) перформанс;

г) декоративна мозаїка.

10. До десятки сучасних українських художників, чиї твори користуються найбільшою популярністю на ринку, належать:

а) І. Славінська;

б) А. Савадов.

в) В. Цаголов;

г) О. Гнилицький.

11. Відомими скульпторами незалежної України є:

а) С. Вакарчук;

б) О. Скрипка;

в) В.Чепелик;

г) О.Пінчук.

12. В Україні відбуваються конкурси молодих естрадних виконавців:

а) “Чорноморські ігри”;

б) “Червона Рута”;

в) “Крок до зірок”;

г) “Таврійські ігри”.

Питання для самоконтролю

1. Які урядові документи визначають напрями і зміст відродження української культури на сучасному етапі?

2. Яким чином розпад Радянського Союзу вплинув на розвиток української культури?

3. Перерахуйте основні документи, які визначають зміст Болонського процесу.

4. Назвіть характерні риси постмодернізму в українській літературі.

5. Яких ви знаєте сучасних вітчизняних письменників? Назвіть основні їх твори.

6. Які нові прийоми з’явилися у сучасному мистецтві?

7. Назвіть імена сучасних українських художників та їх основні праці.

Теми рефератів

1. Особливості розвитку української культури на рубежі ХХ – ХХІ ст.

2. Болонський процес та його місце в українській освіті початку ХХІ ст.

3. Постмодерні тенденції у розвитку вітчизняного мистецтва.

4. Українське мистецтво в сучасному світі: діалог культур.

5. Нові літературні жанри в українській культурі періоду незалежності.

6. Роль технологій у розвитку сучасного мистецтва.

7. Новітні напрями постмодерністського мистецтва в Україні.

 

 

ПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ ДО ІСПИТУ

Вивчення дисципліни завершується іспитом. Екзаменаційні білети складаються з двох теоретичних питань та одного практичного завдання, які наводяться нижче.

Теоретичні питання

1. Розкрийте сутність поняття „культура”, її структуру та функції.

2. Охарактеризуйте значення Люблінської та Берестейської уній для розвитку української культури.

3. Становлення національного академічного театру в Україні. Роль аматорських колективів у розвитку театрального мистецтва на українських землях у ХIХ – на поч. ХХ ст.

4. Розкрийте особливості культури кіммерійсько-скіфської доби.

5. Проаналізуйте культуру міст-держав Північного Причорномор’я як важливого чинника культурного розвитку давньоруської держави.

6. Дайте характеристику культурного розвитку антів.

7. Поразка автономістських стремлінь Київської митрополії в останній чверті XVII ст.: причини та наслідки.

8. Висвітліть складність і суперечливість запровадження християнства на Русі та його вплив на розвиток просвітництва.

9. Ідейна насиченість кам’яної архітектури Київської Русі Х – перш. пол. ХІІ ст. та основні напрями розвитку давньоруської архітектури наприкінці ХІІ – ХІІІ ст.

10. Охарактеризуйте розвиток шкільної освіти та наукових знань в Київській та Галицько-Волинській Русі.

11. Національне питання та релігійно-етичні засади діяльності масонських лож в Україні.

12. Обґрунтуйте мистецтво оздоблення книги та художнє ремесло доби Київської Русі.

13. Характер греко-болгарського впливу та вітчизняні традиції в літературі Київської і Галицько-Волинської Русі.

14. Місце освітньої сфери у релігійній боротьбі в Речі Посполитій між православними і католиками (греко-католиками).

15. Висвітліть особливості розвитку модерну в українському мистецтві рубежу ХІХ – ХХ ст.

16. Проведіть паралелі та з’ясуйте значення появи писемності у східних слов’ян і зародження друкарства в Україні у ХV – ХVІ ст.

17. Охарактеризуйте роль братств у піднесенні національної культури наприкінці ХVІ – на початку ХVІІ ст.

18. Проаналізуйте жанрову спрямованість українського театрального мистецтва в радянську добу.

19. Розкрийте гуманістичний характер творчості Г. Сковороди у розвитку національної культури.

20. Охарактеризуйте особливості прояву бароко в українському образотворчому мистецтві.

21. Розкрийте правову культуру українців в давньоруську та литовську добу.

22. З’ясуйте спільні та відмінні риси діяльності „Просвіт” на Правобережній і Наддніпрянській Україні та розкрийте їх роль в українському культурно-освітянському русі.

23. Зв’язок української освіти і науки із західноєвропейською гуманістичною традицією та зародження вищої школи в Україні у ХVI ст. (Острозької академії).

24. Особливості європейського Ренесансу в українській літературі: полемічна і паломницька література, поезія, ораторська і мемуарна проза.

25. Дайте характеристику язичницькій культурі Давньої Русі напередодні прийняття християнства.

26. Передумови розгортання національно-культурного відродження в Україні у ХІХ ст., його періодизація та наслідки. Націотворча теорія М. Гроха.

27. Українська література в радянську добу. Шістдесятники.

28. Особливості розвитку літератури в період незалежної України.

29. Культурно-просвітницька діяльність Петра Могили та реформування духовного життя в Україні.

30. Епоха бароко в українському музичному мистецтві та зародження музичної освіти в Україні (XVII–XVIII ст.).

31. Охарактеризуйте розвиток пісенно-інструментальної музики в Україні в добу пізнього Середньовіччя та раннього Нового часу.

32. Проаналізуйте основні напрями розвитку українського театрального мистецтва у ХVIІ – ХVIІІ ст.: шкільні інтермедії, театр балагана, ляльковий та кріпосний театр.

33. Простежте розвиток українізаційних процесів в освіті та науці доби революції 1917-1919 рр..

34. Нові тенденції розвитку української культури у 80-х рр. ХХ ст. як наслідок глибоких змін у політичному, духовному та соціальному житті українського народу.

35. Особливості українського архітектурного бароко.

36. Народні традиції та християнський світогляд в українських театралізованих дійствах доби Середньовіччя та Раннього Нового часу (ХІ – ХVI ст.).

37. Висвітліть основні досягнення природничих та гуманітарних наук в Україні у ХІХ – на поч. ХХ ст.

38. Релігійне життя в Україні у 20 – 30-х рр. ХХ ст. Діяльність Української автокефальної православної церкви (УАПЦ).

39. Охарактеризуйте основні напрями розвитку української літератури у ХІХ ст. (класицизм, романтизм, реалізм).

40. Охарактеризуйте роль Києво-Могилянської академії у розвитку української освіти і науки у другій половині ХVІІ– ХVІІІ ст.

41. Класицистичні традиції та модерн в українській архітектурі як наслідок поглиблення суспільно-політичних, економічних та державотворчих процесів у др. пол. XVIIІ – на поч. ХХ ст.

42. Розкрийте сутність літературної дискусії 1925-1928 рр. та її вплив на подальший розвиток української культури.

43. Охарактеризуйте процес становлення літературної української мови та її роль у формуванні української нації.

44. Становлення і розвиток класичної української драматургії у ХІХ – на поч. ХХ ст.: ідейна насиченість та тематична спрямованість.

45. Охарактеризуйте культуру України доби незалежності (90-ті роки ХХ ст. – поч. ХХІ ст.).

46. Проаналізуйте роль Кирило-Мефодіївського братства у відродженні української культури.

47. Розкрийте значення „Руської Трійці” у відродженні української культури.

48. Проаналізуйте становище культури в Україні у 30-х рр. ХХ ст. „Розстріляне відродження”.

49. Проаналізуйте романтичні та реалістичні тенденції у літературній творчості Т. Г. Шевченка.

50. Проаналізуйте розвиток світських та релігійних мотивів у давньоруському живописі.

51. Проаналізуйте розвиток романтичних тенденцій української музичної культури ХІХ – поч. ХХ ст. Зародження звукозапису.

52. Особливості зародження української журналістики та її тематична спрямованість.

53. Становлення і розвиток класичної української драматургії у ХІХ – на поч. ХХ ст.: ідейна насиченість та тематична спрямованість.

54. Висвітліть освітньо-наукові традиції в м. Кременець у ХІХ ст.

55. Метод соціалістичного реалізму в українській архітектурі ХХ ст.

56. Особливості прояву романно-візантійських традицій в давньоруському образотворчому мистецтві: малярство, мозаїка, мистецтво оздоблення книги.

57. Охарактеризуйте особливості прояву рококо в українському образотворчому мистецтві.

58. Проаналізуйте розвиток українських малярських шкіл в добу готики (XIV-XVст.).

59. Висвітліть особливості розвитку української культури у роки Другої світової війни.

60. Розкрийте політику українізації 20-х років ХХ ст. та її вплив на просвітницькі процеси в Україні.

Практичні завдання

1. Проаналізуйте слова із “Повчання” Володимира Мономаха [за Лаврентіївським списком]:

“… А найбільше шануйте гостя, звідки б він до вас не прийшов, чи простий чоловік, чи знатний, чи посол. Якщо не можете [пошанувати його] дарами, то їжею і питвом: бо вони мимоходом прославлять чоловіка по всіх краях або добрим, або злим ….”.

Поясніть, яке значення морально-етичні норми давньоруського суспільства мали для розвитку української культури.

2. Що мав на увазі князь Всеволод, коли промовив наступні слова (цитата із давньоруського твору “Слово о полку Ігоревім”):

“… Чи то диво, браття,

Старому помолодіти?

Коли сокіл перелиняє,

Високо він птахів ганяє,

Не дає гніздо своє скривдити… ”.

Які історичні події описані у творі і як вони позначилися на розвиткові давньоруської культури?

3. Проаналізуйте слова із “Повчання” Володимира Мономаха [за Лаврентіївським списком]:

“… Не забувайте того доброго, що вмієте, а чого не вмієте, тому навчайтеся… Лінь бо — мати всьому: що уміє, те забуде, а чого не вміє, того не навчається …”.

Поясніть, яке значення морально-етичні норми давньоруського суспільства мали для розвитку української культури.

4. Прокоментуйте слова Павла Русина (“Похвала поезії”):

“… Світлий дар богів – поетичне слово,

Їхнєє дитя, гомінке й солодке,

… про співця недаремно кажем,

Що натхнений він божеством небесним,

Бо летить до зір, над земним поділлям

Крила простерши …”.

5. Дайте характеристику словам з орації Івана Каливона “Сонце, що сходить після заходу”:

“… Мовчазна радість набагато красномовніша за радість, виражену в слові …”.

“… Жорстокі ті обійми, які не молоком гасять спрагу, а жовчю. Нема, отож, на світі насолод, які б були без жовчі …”.

 

6. Дайте класифікацію українських дум та поясніть, з якими подіями пов’язане їх виникнення.

7. Охарактеризуйте тематичну спрямованість творів Івана Вишенського («Викриття диявола-світодержця», «Послання до усіх, в Лядській землі сущих», «Послання до єпископів», «Послання до князя Острозького»).

В чому полягає їх значення для розвитку української культури?

8. Прокоментуйте вислів: “ Забудеш рідний край — твоє всохне коріння …”.

Я. Тичина

9. Охарактеризуйте вислів: “ В дитинстві відкриваєш материк, котрий назветься потім — Батьківщина ”.

Л. Костенко

10. Дайте культурологічну оцінку висловуТ. Шевченко: “ В своїй хаті своя й правда, І сила, і воля ”.

11. Охарактеризуйте вислівІ. Світличного: “ Вітчизна — це не хтось і десь,

Я — теж Вітчизна ”.

Наскільки ці слова актуальні для сучасного українського суспільства?

12. Дайте характеристику вислову В. Симоненко:

Можеш вибирати друзів і дружину,

Вибрати не можна тільки Батьківщину ”.

13. Прокоментуйте слова І. Срезневського:

Без усякої іншої науки ще можна обійтися, без знання рідної мови обійтися не можна ”.

Як рідна мова впливає на розвиток народної культури?

14. В чому полягає значення цих слів:

“… А пісня — це душа. З усіх потреб потреба.

Лиш пісня в серці ширить межі неба.

На крилах сонце сяйво їй лиша.

Чим глибша пісня, тим ясніш душа ”.

І. Драч

15. Поясніть значення цих слів: “ Наша Батьківщина благає допомоги красномовства, бо так багато її преславних подвигів поминається глибокою мовчанкою ”. (Феофан Прокопович).

На прикладі української історії доведіть або спростуйте актуальність цього вислову.

16. Охарактеризуйте вислів: “ Світло й тьма, тління і вічність, віра і безчестя складають світ цей і потрібні одне для одного ”.

Г. Сковорода

17. Прокоментуйте на прикладах вітчизняної історії значення цих слів:

“… Бо пам'ятайте, що на цій планеті,

Відколи сотворив її пан Бог,

Ще не було епохи для поетів,

Але були поети для епох ”.

Л. Костенко

18. Проаналізуйте висловлюванняГ. Тютюнника: “ Ніщо так боляче не б'є людину, як брехня ”.

19. Прокоментуйте висловлювання Олександра Довженка:

Сама доброчинність стає пороком, коли застосовують її помилково ”.

20. Дайте культурологічну оцінку висловленої думки: “ Наша мова — то і є одежа нашого духу, або ще краще — яскравий вираз всього того, що нас вражає, що ми почуваємо, про що думаємо-гадаємо, того, що ми зовемо духом або душею ”. (Панас Мирний).

21. Про які події свідчать слова Георгія Кониського:

“… Одна тільки віра наша ставиться нам як злочин… Нас, християн, переслідують християни ж, нас, вірних, переслідують більше, ніж невірних. Замикають наші церкви, в яких завжди прославляється Христос… За те, що ми не сміємо тлумачити Закон Божий за людськими переданнями і не сміємо змішувати земне з небесним, нас називають схизматиками… За те, що ми боїмося безсоромно суперечити совісті нас засуджують у темниці, на рани, на меч, на вогонь …”.

Охарактеризуйте описаний автором період в історії України.

22. Охарактеризуйте роман О. Гончара “ Собор ”. Які проблеми розвитку української культури підняті автором?

23. Чим знаковий твір І. Котляревського “ Енеїда ” для розвитку української мови та літератури. Які проблеми тогочасного суспільства підняті автором?

24.Розкрийте зміст слів Івана Франка із поеми “Лис Микита” та дайте характеристику розвитку української культури в зазначений історичний період:

І небо сковане, і скована земля... Ні серця, ні душі не звуть небесні руна; Ні в лузі, ні в гаю ніхто не проспіва, Стоїть німий орган, замовкли в арфах струни ”.

25. Чим стало християнство для України-Руси у культурно-політичному контексті?

26.Покажіть своє розуміння та дайте оцінку слів В. Симоненко:

Ти знаєш, що ти — людина? Ти знаєш про це чи ні? Усмішка твоя — єдина, Мука твоя — єдина, Очі твої — одні ”.

27. Хто автор рядків:

Наша дума, наша пісня

Не вмре, не загине …

Дайте культурологічну оцінку висловленої думки.

28. Повість минулих літ”. Поясніть, чому цей твір називають епічним? Як використовуються речитативи, фольклорні образи у цьому творі? Поясніть поняття „автор твору”. Що ви знаєте про авторів „Повісті минулих літ” та „Слова про Ігорів похід”?

29. Прочитайте вірш української поетеси Ліни Костенко. Поясніть, чому часто трапляється, що тяжко йде до свого соціального безсмертя чесна, шляхетна людина? Які саме діяння роблять її безсмертною?

Ті, що народжуються раз на століття,

умерти можуть кожен день.

Кулі примхливі, як дівчата, -

вибирають найкращих.

Підлість послідовна, як геометрія, –

вибирає найчесніших.

В’язниці гостинні, як могили, –

Вибирають неприборканих.

Криваві жоржини ростуть над шляхом у вічність.

Тріпочуть під вітром короткі обривки життя.

І тільки подвиг людського духу

Доточить їх до безсмертя.

30. Назвіть режисера фільму „ Тіні забутих предків ”. Дайте культурологічну оцінку фільму.

 


 



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-12-30; просмотров: 298; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 13.58.60.192 (0.115 с.)