Історія розвитку та визначення казкотерапії як методу в психології. 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Історія розвитку та визначення казкотерапії як методу в психології.



Казкотерапія як метод і форма роботи з дітьми, підлітками та дорослими сьогодні особливо актуальна. Хоча б тому, що необхідно зупинити лавину руйнувань, вироблених людиною. А зробити це можливо тільки коли людина повертається до свого початкового, "казковому" сприйняттю світу.

Предметом казкотерапії є процес виховання Внутрішнього Дитину, розвитку душі, підвищення рівня усвідомленості подій, придбання знань про закони життя і засоби соціального прояви творчої творчої сили.

І звичайно, казкотерапія - це ще й процес "згадування" і повернення підлітку і дорослому гармонійного світовідчуття. Що, у свою чергу, стане основою для творчих дій по відношенню до себе, близьким, навколишньому світу. [2]

Метод казкотерапії був створений в 90 роки в Росії, біля витоків його розвитку стояли такі вчені нашого часу як Є. Романова, А. Гнєздилов, Т. Ситько, Ю. візки, Г. Миколаєва, Д. Протасова, Є. Тарасова, Т. Баязитова, Т. Карасьова, Т. Грабенко. У своїй роботі вони спиралися на досвід великих учених: Виготського, Ельконіна, Фрейда, Фрома, Берна, Юнга [4].

Казкотерапія багато психологів-практики, вихователі, педагоги стали зараховувати до різновидів арт-терапії, забуваючи про те, що парадигми різні. Казкотерапія історично більш стародавній "формат" передачі знань про життя. Тому, говорячи сьогодні про метод казкотерапії, необхідно пам'ятати, що це найдавніший спосіб спілкування, передачі знань, відомий і незмінно використовуваний з незапам'ятних часів. Тільки термін "казкотерапія" новий, але суть - перевірений часом.

На сьогоднішній день, казкотерапія це нове, зовсім молоде і вже самостійний напрям в психології.

Джерелами концепції казкотерапії стали роботи Л.С. Виготського, Д. Б. Ельконіна, дослідження і досвід Б. Бетельхейма, терапія історіями Р. Гарднера, роботи Е. Фромма, Е. Берна, ідеї К.Г. Юнга і М.Л. фон Франц, позитивна терапія притчами та історіями Н. Пезешкяна, дослідження дитячої субкультури М. Осоріна, роботи В. Проппа, ідеї Е. Романової, психотерапевтичні казки та ідеї А. Гнєздилова, досвід А. Захарова а також власні розробки Т.Д. Зінкевич-Євстигнєєва [2].

Особливістю роботи в системі казкотерапії є взаємодія з клієнтом на ціннісному рівні. Психологічні, культуральні, педагогічні проблеми опрацьовуються завдяки опорі на моральні орієнтири, духовні цінності та особистісні потенціали. Ведучими ідеями казкотерапії є:

- Усвідомлення своїх потенціалів, можливостей і цінності власного життя;

- Розуміння причинно-наслідкових зв'язків подій і вчинків;

- Пізнання різних стилів світовідчуття;

- Осмислене творче взаємодія з навколишнім світом;

- Внутрішнє відчуття сили і гармонії [4].

Існують різноманітні психологічні підходи до аналізу казок.

Один з найпростіших підходів - поведінковий або біхевіоральний - відноситься до казок як до опису можливих форм поведінки. Чисто прагматично казки можуть пояснювати дитині - Що буде, якщо... - Казковий посил тут виявляється абсолютно реалістичним. Принцип з - Ріпки: не виходить - пробуй ще раз, залучаючи будь-які доступні ресурси.

Трансактний аналіз звертає основну увагу на рольові взаємодії в казках. Кожен персонаж може описувати реального окремої людини, певну роль, яку людина може грати чи навіть брати в основу свого життєвого сценарію. Ерік Берн описав, як може поводитися в житті Червона Шапочка чи Спляча Красуня.

Інший підхід розглядає героїв казки як субособистості, частини "я" однієї людини. Це є точкою зору юнгианской аналітичної психології. Все, що відбувається в казці, можна представити як внутрішній процес, в якому, наприклад, принц - свідомість - шукає принцесу - аніму, жіноче начало - і в процес залучені його власна мудрість (лісовий дідок-порадник), сліпа агресія (дракон) і так далі.

Ті, хто приділяють основне значення емоціям, також часто розглядають казкових героїв як персоніфіковані емоції. Якими б вигаданими не були персонажі та їх дії, викликані ними емоції зовсім реальні. При цьому найчастіше говорять про відіграші емоцій, тобто про те, що в казці дитина проживає такі емоційні стани, яких йому не вистачає в зовнішньому житті. Емоційний аналіз казок, при якому основна увага приділяється тим почуттям, які пробуджує казка, дуже важливо в роботі з дитиною.

Гіпнотична школа звертає увагу на подібність між наведенням трансу і прослуховуванням, проживанням казки. Сенс полягає в тому, що дитина слухає казку, засинаючи, від людини, якій він довіряє; мова ритмічна, у ній повторюються незрозумілі формули (приказки і т.п.). Відповідно казка може не тільки пропонувати, але і вселяти. Вже згадана ідентифікація свідчить ж: казка - не просто опис можливостей, але досить активне, хоча і недирективне, навіювання моделей поведінки, цінностей, переконань, життєвих сценаріїв. У цьому плані можна говорити, що казка несе в собі "повідомлення", "послання", аналогічне недирективному постгипнотический навіюванню.

Важливою рисою казки є те, що в ході її відбувається трансформація. А саме, хтось маленький і слабкий на початку до кінця перетворюється на сильного, значущого і багато в чому самодостатнього. Це можна назвати історією про дорослішання. Юнг говорив про схожий, коли основним мотивом казки вважав процес індивідуації. Це не взагалі повзросление: це цілком конкретна його стадія, на якій вже оформилася і відокремилося свідомість повертається до своєї підсвідомої основі, оновлюючи і поглиблюючи їх взаємні зв'язки, розширюючись, знаходячи доступ до нових архетипових образів і енергій. Можна сказати, що дитину казка тягне вперед, а дорослого повертає назад, у дитинство. [5]

Маючи уявлення про різні підходи до застосування казки, кожен казкотерапевт вибирає більш близький на його погляд спосіб роботи і в наслідку застосовує його у своїй діяльності, отримуючи якісні результати.

 



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2017-01-19; просмотров: 271; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 44.223.70.167 (0.006 с.)