Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Тема 15. Філософія національної ідеї в Україні (хіх-ххі ст. )

Поиск

1. Романтичний світогляд та його джерела.

2. Ідея месійності України. М. Костомаров.

3. Ідея України у світогляді М. Гоголя, Т. Шевченка, П. Куліша.

4. Драгоманівська ідея поступу. Громадівський соціалізм.

5. Ідея поступу та національний ідеал І. Франка.

6. Ліберально-націоналістичні концепції суспільного розвитку

Т. Зіньківського, М. Міхновського, Д. Донцова.

 

Основна література

1. Донцов Д. Українська ідея // Націоналізм. Вінниця: ДП “МКФ”, 2006. С. 202–227.

2. Драгоманов М. Шевченко, українофіли і соціалізм // <www.dragomanov.info>.

3. Костомаров М. Книги битія українського народу // Рижак Л. Хрестоматія: Філософія як рефлексія духу. Львів: Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2009. С. 410–424.

4. Рижак Л. Філософія як рефлексія духу. Навч. посібник. Львів: Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2009. Розд. 16.

5. Франко І. Що таке поступ? // Рижак Л. Хрестоматія: Філософія як рефлексія духу. Львів: Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2009. С. 444–470.

 

Додаткова література

1. Вільчинський Ю., Скринник М. та ін. Розвиток філософської думки в Україні: Курс лекцій. К.: ІСДОУ, 1994. С. 158–168.

2. Горський В. Історія української філософії: Навч. посібн. К.: Наук. думка, 2001. С.!80–205.

3. Донцов Д. Дух нашої давнини. Дрогобич: Відродження, 1991. С. 77–93.

4. Франко І. Поза межами можливого // Франко І. Зібр. тв.: У 50 т. К.: Наук. думка, 1986. Т.45. С.276–285.

Питання для самоконтролю:

1. Охарактеризуйте українську ідею в світогляді кирило-методіївців.

2. Розкрийте зміст історіософської концепції М. Костомарова.

3. Який суспільний ідеал обстоював І. Франко?

4. Чи тотожні поняття “суспільний ідеал” і “національний ідеал”?

5. Який зміст “українського національного ідеалу”, за Д. Донцовим?

Теми есеїв

1. У чому суть концепції “громадівського соціалізму” М. Драгоманова?

2. Що таке “поступ” та які його причини, за І. Франком?

Тема 16. КУЛЬТУРА І ЦИВІЛІЗАЦІЯ

 

1. Філософське розуміння культури: натуралізм, соціологізм, аксіологізм.

2. Глобально-технократичний та локально-культурологічний підходи до

інтерпретації цивілізації. Основні риси західної цивілізації.

3. Перспективи культуро-цивілізаційного поступу.

 

Основна література

1. Гелен А. О систематике антропологии // В кн.: Проблема человека в западной философии. М.: Прогресс, 1988. С. 152–201.

2. Масуда Й. Комп’ютопія // Рижак Л. Хрестоматія: Філософія як рефлексія духу. Львів: Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2009. С. 471–488.

3. Рижак Л. Філософія як рефлексія духу. Навч. посібник. Львів: Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2009. Розд. 17.

4. Тоффлер Е. Третя хвиля. К.: Всесвіт, 2000. 480 с.

5. Хантінгтон С. Захід: унікальність versus універсалізм // Рижак Л. Хрестоматія: Філософія як рефлексія духу. Львів: Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2009. С. 498–510.

 

Додаткова література

1. Кайку М. Візії: як наука змінить ХХІ сторіччя. Львів: Літопис, 2004. С. 30–38.

2. Кассирер Э. Опыт о человеке. Введение в философию культуры // Избранное. Опыт о человеке. М.: Гардарика, 1998. С. 440–702.

3. Фрідмен Т. Лексус і оливкове дерево. Зрозуміти глобалізацію. Львів: [Б. в.], 2002. С. 51–69.

Питання для самоконтролю

1. У чому суть натуралістичного підходу до культури А. Ґелена?

2. У чому суть соціологічного підходу до культури?

3. Яка головна ідея символічної концепції культури Е. Касірера?

4. У чому суть аксіологічного розуміння культури?

5. Які, на Вашу думку, перспективи цивілізаційного розвитку України?

 

Теми есеїв

1. Проаналізуйте головні риси західної цивілізації, за С. Гантінґтоном?

2. Розкрийте основні риси інформаційної цивілізації, за Й. Масудою?

Тема 17. Глобалізація ТА ПЕРСПЕКТИВИ

СТАЛОГО РОЗВИТКУ ЛЮДСТВА

 

1. Глобалізація як цивілізаційний феномен. Етапи глобалізаційної інтеграції.

2. Глобальні загрози людству. Римський клуб: глобальне прогнозування

розвитку людства.

3. Cталий розвиток як ідея гідного життя людини. Імперативи сталого розвитку.

Основна література

1. Ґіденс Е. Нестримний світ: як глобалізація перетворює наше життя. К.: Альтерпрес, 2004. С. 10–30.

2. Рижак Л. Філософія як рефлексія духу. Навч. посібник. Львів: Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2009. Розд. 18.

3. Ружмон Д. де. Європа у грі. Шанс Європи. Відкритий лист до європейців. Львів: [Б. в.], 1998. С. 30–44.

4. Фермеерс Е. Очі панди. Філософське есе про довкілля. Львів: “Стрім”, 2000. С. 12–35.

5. Фрідмен Т. Нова система. Лексус і оливкове дерево // Рижак Л. Хрестоматія: Філософія як рефлексія духу. Львів: Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2009. С. 511–536.

 

Додаткова література

1. Бауман З. Глобалізації. Наслідки для людини і суспільства. К.: Вид. дім

“Києво-Могилянська академія”, 2008. С. 47–63.

2. Бек У. Что такое глобализация? М.: Прогресс-Традиция, 2001. 304 с.

3. Печчеи А. Человеческие качества. М.: Прогресс, 1985. 312 с.

5. Фукуяма Ф. Великий крах. Людська природа і відновлення соціального

порядку. Львів: Кальварія, 2005. 380 с.

Питання для самоконтролю

1. Охарактеризуйте етапи глобалізаційної інтеграції.

2. Сформулюйте головні риси глобалізації, за Т. Фрідменом.

3. З якими глобальними проблемами людство ввійшло в ХХІ сторіччя?

4. Охарактеризуйте глобальні екологічні проблеми людства.

5. Які імперативи становлять суть концепції сталого розвитку?

Теми есеїв

1. Яка роль Римського клубу в осмисленні глобальних проблем людства?

2. Викладіть головні ідеї гуманістичного маніфесту А. Печеї.

3. Охарактеризуйте глобальні сценарії сталого розвитку.


Оригінальні тексти:

Олександр Кульчицький. Визначення поняття філософії, її предмет, методи та значення // Основи філософії і філософічних наук. Мюнхен-Львів, 1995.

Семен Франк. Філософія і релігія // В кн.: На переломе: Философские дискуссии 20-х годов. Философия и мировоззрение. М.: Политиздат, 1990.

Дмитро Чижевський. Філософія і національність // Чижевський Д. Нариси з історії філософії на Україні. К., 1992.

Платон. Апологія Сократа // Діалоги. К.: Основи, 1999.

Рене Декарт. Розмисел п’ятий. Розмисел шостий // Метафізичні розмисли. К.: Юніверс, 2000.

Ґеорг Геґель. Передмова: про наукове пізнання // Феноменологія духу. К.: Основи, 2004.

Володимир Вернадський. Кілька слів про ноосферу // Вибрані праці. К.: Наукова думка, 2005.

Григорій Сковорода. Вхідні двері до християнського доброчестя; Розмова, що називається алфавіт, або буквар миру // Пізнай в собі людину. Львів: Світ, 1995.

Панфіл Юркевич. Серце та його значення в духовному житті за вченням слова Божого // У кн.: Історія філософії України. Хрестоматія. К.: Либідь, 1993.

Іманіїл Кант. Трансцендентальна естетика. Трансцендентальна аналітика. Трансцендентальна діалектика // Критика чистого розуму. К.: Юніверс, 2000.

Вільям Джемс. Що таке прагматизм? // Прагматизм. К.: Альтернативи, 2000.

Володимир Мельник. Наукова методологія та її рівні // У кн.: Семенюк Е., Мельник В. Філософія сучасної науки і техніки. Львів: Світ, 2006.

Ганс Ґадамер. Людина і мова; Мова і розуміння // Істина і метод. К.: Юніверс, 2000. Т.2.

Фрідріх Ніцше. Так казав Заратустра // Жадання влади. К.: Основи, 1994.

Карл Попер. Метод Маркса // Відкрите суспільство та його вороги. К.: Основи, 1994. Т.2.

Хосе Ортеґа-і-Гасет. Бунт мас // Вибрані твори. К.: Основи, 1994.

Анатолій Карась. Інтерпретація громадянського суспільства в ХХ ст. // Філософія громадянського суспільства в класичних теоріях і некласичних інтерпретаціях. Львів: Видавничий центр ЛНУ, 2003.

Микола Костомаров. Книги буття українського народу // У кн.: Вивід прав України. Львів: МП “Слово”, 1991.

Михайло Драгоманов. Шевченко, українофіли і соціалізм // www.dragomanov.info.

Іван Франко. Що таке поступ? // Франко І. Зібр. творів. У 50 т. К.: Наук. думка, 1986. Т.45.

Йонезі Масуда. Комп’ютопія // Філософська думка, 1993. № 6.

Мічіо Кайку. Межі майбутнього // Візії: як наука змінить ХХІ сторіччя. Львів: Літопис, 2004.

Самуел Гантінґтон. Риси західної цивілізації // Гантінґтон С. Захід: унікальність versus універсалізм // Філософська думка, 1999. № 1–2.

Томас Фрідмен. Нова система. Лексус і оливкове дерево // Лексус і оливкове дерево. Зрозуміти глобалізацію. – Львів: [Б. в.], 2002.

 


Питання до іспиту

 

1. Філософія в системі теоретичного знання та її специфіка.

2. Філософія і наука як теоретичне знання: спільні та відмінні риси.

3. Предмет філософії та його історична еволюція.

4. Структура філософського знання. Функції філософії.

5. Філософські методи та їхня специфіка.

6. Поняття світогляду. Філософія і світогляд.

7. Історичні типи світогляду: міфологія, релігія, філософія.

8. Міфологія та її риси. Функції міфології.

9. Релігія та її риси. Функції релігії.

10. Філософія і релігія: спільні та відмінні риси.

11. Культура та особливості національного світобачення.

12. Філософія як рефлексія духовності в культурі.

13. Філософія і культура. Д. Чижевський про риси національно філософії.

14. Риси української національної філософії, за Д.Чижевським.

15. Особливості давньоіндійського міфологічного світогляду.

16. Ірраціонально-духовна традиція давньоіндійської філософії та її

проблематика. Буддизм.

17. Особливості давньокийського міфологічного світогляду.

18. Ірраціонально-прагматична традиція давньокитайської філософії та її

проблематика. Конфуціанство. Даосизм.

19. Особливості давньогрецького міфологічного світогляду.

20.Сократ як родоначальник раціонально-теоретичної традиції у

давньогрецькій філософії.

21. Космоцентризм досократівської філософії.

22. Етична проблематика в епікуреїзмі та стоїцизмі.

23. Онтологічний дуалізм філософії Платона та Аристотеля.

24. Теїзм, креаціонізм і теодіцея християнського світогляду та патристики.

А. Августин.

25. Онтологічна проблематика схоластичної філософії: дискусії про універсалії.

26. Риси середньовічної схоластики. Теоцентризм філософії Т.Аквінського.

27. Гуманізм культури Відродження. Пантеїзм Н.Кузанського і Дж.Бруно.

28. Поняття “субстанції” у філософії Нового часу. Р.Декарт. Б.Спіноза.

29. Плюралістична онтологія Демокріта та Ґ.Ляйбніца.

30.Матеріалістичний монізм. Особливості матеріалізму ХVІІІ ст.

31. Філософська система і метод Геґеля.

32. Ірраціональне тлумачення Абсолюту Ф.Шелінґом та А.Шопергавером.

33. Онтологія діалектико-матеріалістична філософії.

34. Критична онтологія Н. Гартмана. Структура буття.

35. Онтологія екзистенціалізму. М. Гайдеґер.

36. Християнсько-еволюційна онтологія П. Тейяра де Шардена.

37. Витоки та особливості філософської думки доби Київської Русі.

38. Професійна філософія в Україні (ХVІ–ХVII ст.): неоплатонізм та аристотелізм.

39. Філософія Києво-Могилянської академії.

40. Кордоцентризм філософії Г. Сковороди. Вчення про істинну людину.

41 Філософія серця П. Юркевича.

42. Філософія мови О. Потебні.

43. Романтична історіософська концепція “Книги буття українського народу”.

44. Соціально-філософські погляди М. Драгоманова та І.Франка.

45. Романтичний світогляд Шевченка і Гоголя.

46. Ліберально-націоналістичні концепції суспільного розвитку

Т. Зіньківського, М. Міхновського, Д. Донцова.

47. Філософські роздуми В. Вернадського про життя, всесвіт та ноосферу.

48. Гносеологічні парадигми доби Нового часу. Емпіризм Ф. Бекона.

49. Раціоналізм в гносеології Нового часу. Р. Декарт.

50. Сенсуалізм в гносеології Нового часу та його різновиди. Дж. Лок. Дж. Берклі.

51. Проблема методу в філософії Нового часу. Ф. Бекон. Р. Декарт.

52. Гносеологія І. Канта.

53. Гносеологія діалектико-матералістичної філософії. Модель пізнання.

54. Концепція кореспондентної істини в діалектичному матеріалізмі.

55. Гносеологія прагматизму. Ч. Пірс. Модель пізнання.

56. Інструменталістська концепція істини В. Джемса і Дж. Дьюї.

57. Позитивізм та його історична еволюція. Класична наука та її критерії. О. Конт.

58. Лінгвістична філософія та її проблематика.

59. Логічний позитивізм та його проблематика. Принцип верифікації

та його еволюція. М. Шлік. Р.Карнап.

60. Некласична наука та її критерії. Ґ. Башляр. К. Попер. І. Лакатош.

61. Поняття “парадигми”. Концепція розвитку науки Т. Куна.

62. Матеріалістична діалектика як методологія класичної науки.

Кумулятивна модель класичної науки.

63. Класифікація наукових методів. Емпіричні та теоретичні методи

наукового пізнання.

64. Поняття методу і методології. Загальнологічні методи пізнання.

65. Синергетика як методологія постнекласичної науки.

66. Традиційна герменевтика як методологія гуманітарного знання.

67. Філософська герменевтика та її проблематика.

68. Структуралізм та його еволюція.

69. Концепція людини в філософії життя. Ф. Ніцше.

70. Концепція людини в класичному психоаналізі З. Фройда.

71. Концепція людини в неопсихоаналізі Е. Фрома.

72. Концепція людини в трансакційному аналізі Е. Берна.

73. Концепція людини в марксизмі.

74. Концепція людини в екзистенціалізмі. А. Камю, Ж.-П. Сартр.

75. Концепція людини в неопсихоаналізі К. Юнґа.

76. Проблема несвідомого у філософії. З. Фройд. К. Юнґ.

77. Основні соціальні ідеї філософії доби Просвітництва.

78. Позитивістська концепція суспільства. О. Конт, Г. Спенсер.

79. Матеріалістичне розуміння суспільства. К. Маркс.

80. Структурно-функціональний аналіз суспільства. Е. Дюркґайм.

81. Концепція відкритого суспільства К. Попера.

82. Соціальна концепція Х. Ортеґи-і-Ґассета.

83. Натуралістичний підхід до інтерпретації культури. А. Ґелен.

84. Соціологічний підхід до інтерпретації культури. Л. Вайт.

85. Аксіологічний підхід до інтерпретації культури.

86. Поняття цивілізації. Етапи цивілізаційного розвитку. Е. Тофлер.

87. Характеристика західної цивілізації, за С. Гантінґтоном.

88. Перспективи людської історії. Інформаційна цивілізація. Й. Масуда.

89. Глобалізаційна інтеграція, її сутність та етапи еволюції.

90. Глобальні проблеми людства та ідея сталого розвитку.

 

 

Рейтингова система оцінювання знань студентів із курсу “Філософія”

 

(лектор доц. Рижак Людмила Віталіївна)

Методи контролю

Навчальна дисципліна “Філософія” оцінюється за модульно-рейтинговою системою, яка включає два модулі, які в сумі складають 100 балів.

1 модуль проводиться на 8 тижні ІІІ семестру

2 модуль – 16 тижні ІІІ семестру

Модульно-рейтингова система передбачає систематичну роботу студентів на лекціях і семінарах упродовж семестру (навч. року). Після кожного вивченого модуля виставляється сумарна рейтингова оцінка знань студента, яка офіційно подається в деканат. Тому пропущені семінарські заняття студент має обов’язково відпрацювати (до визначення сумарної рейтингової оцінки) усно чи письмово, узгодивши зміст і форму відпрацювання з викладачем, який проводить семінарські заняття. За відпрацьовані заняття студент може отримати максимально 3 бали.

Оцінювання знань студентів відбувається за такими формами контролю:

Поточний контроль, модульний контроль, іспит.

 

Розподіл балів, що присвоюється студентам

Поточний контроль:

Усна відповідь – 3–5 балів

Доповнення – 1–3 бали

Домашня письмова робота (реферат, есе тощо) – 5 балів (дві в семестр)

 

Оцінювання знань студента здійснюється за 100-бальною шкалою

Ø максимальна кількість балів при оцінюванні знань студентів з дисципліни, яка завершується іспитом, становить за поточну успішність – 50 балів, на іспиті – 50 балів;

Ø при оформленні документів за екзаменаційну сесію використовується таблиця відповідності оцінювання знань студентів за різними системами.



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-12-16; просмотров: 277; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.15.225.188 (0.013 с.)