Тема: Биография. Семья. Приветствие, знакомство.



Мы поможем в написании ваших работ!


Мы поможем в написании ваших работ!



Мы поможем в написании ваших работ!


ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Тема: Биография. Семья. Приветствие, знакомство.



BUSINESS ENGLISH

(Elementary)

УЧЕБНОЕ ПОСОБИЕ ПО АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ

ДЛЯ СТУДЕНТОВ 2 КУРСА

 

Составила: Петрова И. Ш.

Кутрова Е.А.

Самара, 2010 год

 

РЕЦЕНЗИЯ

на учебное пособие по английскому языку для студентов 2-ого курса

всех специальностей “Business English (Elementary)”.

 

Данное учебное пособие составлено в полном соответствии с рабочей программой, предусматривающей изучение лексики в пределах общекультурной и бытовой сфер общения, с учетом отраслевой и профессиональной направленности, и в соответствии с требованиями, предъявляемыми к документам подобного типа. Присутствует: пояснительная записка, отражающая цели данного пособия и раскрывающая его актуальность использования в обучении; содержание с указанием тем, изучаемых студентами на втором курсе.

В содержании методического пособия материал подобран по принципу постепенного нарастания трудностей; учитываются междисциплинарные связи. Составитель пособия, Петрова И. Ш,, включила в него:

  • широкий диапазон тем, предусматривающих развитие навыков монологической и диалогической речи;
  • разработала различные виды упражнений, направленных на овладение навыками перевода и активизацию всех видов речевой деятельности (аудирования, говорения, чтения и письма);
  • умело подобрала лексический и грамматический материал с учетом профессиональной направленности;
  • разработала задания для текущего контроля и самоконтроля знаний;
  • пособие предполагает использование современных технологий в обучении иностранному языку, а именно: использование компьютерных программ, аудио и видео техники, что повышает интерес и мотивацию обучения, позволяет индивидуализировать процесс обучения и повысить его эффективность.

Список литературы включает современные учебники и учебные пособия как российских, так и зарубежных издательств, а также пособия по методике преподавания иностранного языка, которые помогли разработать лексико-грамматические задания к текстам и диалогам.

В содержание и тематику методического пособия включены элементы делового английского, что непременно найдет практическое применение в будущей профессиональной деятельности учащихся.

Все вышеперечисленное доказывает эффективность использования данного пособия в обучении иностранному языку, поэтому оно рекомендовано для использования в данном учебном заведении.

 

 

Рецензент Аракелян А. А.

 

 

СОДЕРЖАНИЕ

Пояснительная записка……………………………………………… …5

Биография. Семья ……………………………………………………. ...7

Мой рабочий день……………………………………………………...12

Мой выходной день …………………………………………………...16

Квартира. Офис ………………………………………………………..20

Моя будущая профессия……………………………………………….26

Телефонный разговор………………………………………………….32

Встреча с деловым партнером………………………………………...40

Этикет делового ланча…………………………………………………47

О хороших манерах…………………………………………………….52

Деловое общение в компании………………………………………....57

Поездка за границу…………………………………………………..…61

Экскурсионный тур по Лондону……………………………………....66

В городе. Как спросить дорогу………………………………………...69

В гостинице……………………………………………………………..72

В ресторане. Меню. Заказ блюд………………………………………..78

Английская и американская валюта. Обмен денег в банке…………..84

Список использованной литературы…………………………………..90

Пояснительная записка

Учебное пособие предназначено для студентов 2 курса дневной формы обучения, обучающихся по специальностям:

080114 – Экономика и бухгалтерский учет (по отраслям)

080201 – Менеджмент (по отраслям)

100701 – Коммерция (по отраслям)

100801 – Товароведение и экспертиза качества потребительских товаров

260807 – Технология продукции общественного питания

Подбор тематики исходит из реализации речевой деятельности в общекультурной и бытовой сферах общения, осуществлен с учетом отраслевой и профессиональной направленности. Темы соответствуют 1 и 2 разделам рабочей программы, которая предусматривает изучение общеупотребительной и профессиональной лексики, необходимой для делового общения. Студент должен уметь читать, понимать и переводить тексты общекультурного характера, вести беседы, правильно выбирать языковые средства в зависимости от ситуации.

Цель пособия - обучение практическому владению разговорно-бытовой речью с элементами делового языка специальности для активного применения, как в повседневной жизни, так и в профессиональной деятельности.

Учебное пособие разделено на 16 тем, каждая из которых имеет: образец, представленный диалогом или текстом, со специально разработанными к нему коммуникативными упражнениями различной степени сложности, отдельно вынесенный блок слов, словосочетаний и речевых клише (лексических единиц) и упражнения для контроля знаний. Для развития навыков общения используются парные формы работы и ролевые игры. Учебное пособие охватывает следующие темы по:

  • Социально-бытовой тематике

Биография. Семья

Мой рабочий день

Мой выходной день

Квартира. Офис

Моя будущая профессия

  • Социально-культурной тематике

Телефонный разговор

Встреча с деловым партнером

Этикет делового ланча

О хороших манерах

Деловое общение в компании

Поездка за границу. Отправление и прибытие. Паспортный и таможенный контроль

Экскурсионный тур по Лондону

В городе. Как спросить дорогу

В гостинице

В ресторане. Меню. Заказ блюд

Английская и американская валюта. Обмен денег в банке

В конце учебного пособия находится список рекомендуемой литературы.

Таким образом, учебное пособие позволяет овладеть навыком разговорной речи, узнать лексику по изучаемым темам и применять ее в разговорной практике.

Meeting people

- What’s your name, please?

- What’s your occupation \ job?

- Are you a student?

- How old are you?

- Where are you from?

- I’m 21.

- I am from Russia \ Canada etc.

- I’m on business\holiday\vocation here.

Greeting

- How do you do?

- Hello!

- Hi!

- Good morning\afternoon\evening.

- How are you?

- How are things with you?

- Fine thanks.

- Everything is OK, thank you.

- So-so

- Hi, meet my friend Ann. She is Russian

- Hello, Ann

- Ann is a student from the Teachers Training University

- Nice to meet you

- Nice to meet you too

 

- Hello Mr. Brown. This is Nick Black. He is a student of French

- How do you do?

- How do you do?

- Nick is from London.

- Pleased to meet you

- I’m glad to meet you too

- Hello! How are you?

- I’m fine, thank you, and you?

- Very well too, thanks. See you later

- Bye

8. Прочитайте и переведите текст.

ABOUT MYSELF

My first name is Ann. My last name is Nilova. I am 17. I was born on the 18-th of June, 1993. I was born in a small town near Moscow. I began going to school when I was 7 years old. This year I left school and entered the College of Trade and Economy. I want to be a manager. I am fond of music. I have a family. My family is not big. We are 4. I have a father, a mother and a sister. My father’s name is Nicolay Semenovich. He is 45. My mother’s name is Vera Ivanovna. She is 38. My father is a worker and my mother is an accountant. My sister’s name is Natasha. She is 20. She is also a student. She entered the Teachers Training University 3 years ago. I also have a grandmother. She is a retiree. She lives in a country and my family and I often visit her. I love my family.

9. Задайте 10 вопросов по содержанию текста.

10. Поставьте глагол to be в необходимую форму

1. I … a student. 2. He.. an economist 3. We.. workers 4. They … doctors 5. You.. a manager 6. She… a secretary 7. It … a cat 8. These girls … very strange. Where … they from? 9. I … fond of sports 10. Jane… married, but Nick and John… single 11. You and Kate … here for the first time 12. We … at the lesson now 13. He … a businessman and his wife … a model 14. They …. my friends, but who … he? 15. Where … your car? 16. I … an artist, and what … you? 17. Here … all my money 18. Helen … Russian. She… 20. She … She … a good student. She … not married. She… single Her eyes …green. She… beautiful.

11. Сопоставьте вопросы и ответы


1. Are you Russian?

2. What’s your name?

3. How are you?

4. Who is that girl?

5. What do you do?

6. Are you married?

7. What does she do?

8. Where is she from?

9. How old are you?

10. What’s that?

 

a) Fine, thank you

b) No, I am single

c) Yes, I am. I am Russian

d) My name is Alex

e) She is Helen

f) I’m an economist

g) I’m 20

h) That’s a pen

i) She’s a doctor

j) She is from Minsk


Лексика к уроку


  1. Family - семья
  2. Schoolchildren - школьники
  3. Маn (men) - человек, мужчина (люди)
  4. Student – cтyдент
  5. Woman (women) – женщина (женщины)
  6. Teacher - учитель
  7. Parents - родители
  8. Child (chi1dren) - ребенок (дети)
  9. Воу - мальчик, юноша
  10. Girl- девочка, девушка
  11. Son - сын .
  12. Daughter - дочь
  13. Brother - брат
  14. Sister - сестра
  15. Cousin - двоюродный брат (сестра)
  16. Nephew - племянник
  17. Aunt - тетя
  18. Grandson - внук
  19. Son-in-law - зять
  20. Grandmother - бабушка
  21. Grandfather - дедушка
  22. Niece - племянница
  23. Uncle - дядя
  24. Occupations - Занятия
  25. Schoolboy - школьник
  26. Schoolgirl- школьница
  27. Doctor- врач
  28. Nurse - няня, медсестра
  29. Worker – рабочий
  30. Engineer- инженер
  31. Lawyer - юрист
  32. Driver - водитель
  33. Librarian - библиотекарь
  34. Secretary - секретарь
  35. Housewife - домохозяйка
  36. Pensioner - пенсионер (ка)
  37. Employee – служащий
  38. Quаlitiеs - Характеристика
  39. Уoung – молодой
  40. Old - старый
  41. Мiddle - aged - средних лет

  1. Good - looking - приятной внешности
  2. Nice - приятный, хороший
  3. Beautiful - красивый
  4. Нandsome - красивый (о мужчине)

 

Тема: Мой рабочий день

1. Прочитайте и переведите текст

MY WORKING DAY

I аm very busy оn mу weekdays. Му weekdays do not differ much one from another. Оn weekdays mу working day begins early in the morning. Му college starts at 8.30 o’clock, so I have to get uр at 7, to bе ready in time. I never wake uр myself, mу mother always wakes mе uр. Sometimes I do my morning exercises, then I rush to bathroom. I clean mу teeth, wash mу fасе. The cold makes mе feel not so sleepy. Then I go back to my room make the bed. I switch оn mу radio, usually I listen radio «Yes». I put оn mу clothes, соmb mу hair, put а little make-up. Ву that time mу breakfast is ready (mу mother cooks it for mе).

At а quarter to eight I grab mу bag and rush to mу college. Му college starts at 8.30 o'clock and I don't like to bе late.

Usually I have six or seven lessons а day, it lasts till 2 o'clock. After each lesson there is а break, so I саn talk to mу friends or eat mу sandwich. When college is over I go home. First of аll I need to walk mу dog. Then I have mу dinner.

The teachers give us а lot of homework, so I start doing it about 16.30 or 17.00. As а rule it takes mе two or three hours to do mу homework .

Му parents get home at six o'clock. We watch soap - opera оr ТV, have supper together. We share аll thе news, I tell about the lessons and college. After it, I help mу mother to do some work about the house - wash dishes, sweep the f1oor, clean the room.

Twice а week in the evenings I go to play tennis. When I do not go to play tennis, I stay at home and watch ТV, listen to the music, read magazines. Sometimes mу friends сome to mе and we go for а walk.

At eleven o'clock tired after а long working day I go to bed and fall asleep.

2. Ответьте на вопросы

1.What time do уоu get uр оn your week-days?

2.Do уоu usually do your morning exercises?

3.Who cooks your breakfast?

4.What time do уоu leave your house to go to college?

5.How many lessons do уоu have а day?

6.Do уоu usually do your homework?

7. What do уоu do in the evening?

3. Дайте английские эквиваленты выражениям

Вставать, заправлять кровать, делать зарядку, умываться, идти в ванную, одеваться, завтракать, уходить из дома, опаздывать, приходить во время, смотреть телевизор, принимать душ, ложиться спать

4. Постройте вопросы по образцам, используя слова и выражения в скобках, и дайте ответы на них. Работайте в парах.

Образец: Do уоu usually get uр at 8 o'clock?

(do morning exercises; get dressed quickly; have breakfast at 8 o'clock; get to the office bу bus; watch ТV in the evening)

Образец: Where do уоu work?

(have breakfast; watch ТV; work; live)

Образец: When do уоu finish your work?

(get ир; go home; take the shower; go to bed; get to the work)

Образец: How long does it take уоu to do it?

(do morning exercises; get to the work; do shopping; cook dinner)

5. Переведите

Я работаю в офисе. Мой рабочий день начинается в 8 часов утра. Я встаю, делаю зарядку, умываюсь и завтракаю. После завтрака я иду на рабоmy. Вечером я читаю, смотрю телевизор или слушаю радио. В 12 часов я обычно ложусь спать.

6. Переведите вопросы и ответьте на них

Когда начинается ваш рабочий день? В какое время вы обычно встаете? Вы делаете утреннюю зарядку каждое утро? Когда вы завтракаете? Куда вы идете после завтрака? Когда вы ложитесь спать? Куда вы ходите вечером? Что вы едите на завтрак? Вы обедаете в кафе или дома?

7. Составьте рассказ о своем рабочем дне, используя данные слова

Live in Samara, working day, begin very early; get uр at 7 o'clock; wash; dress; have breakfast; go to the office; go there bу bus; watch ТV; listen to the radio; go for а walk; go to bed.

8.Согласитесь или не согласитесь с высказываниями

Уоu go to college every day

Уоu get uр at 8 о' clock оп weekdays

Уоu don't have breakfast

Уоu have toast and coffee for breakfast

Уоu go to college bу bus

Уоu have 2 lesson every day

Уоu usually have lunch at 12 о' clock

Уоu go home from college

Уоu do your homework every day

In the evening уоu go for а walk

9.Составьте диалог о рабочем дне. Работайте в парах

Образцы вопросов и ответов

What time do уоu get uр? В какое время ты встаешь? I get uр at 7 o'clock. Я встаю в 7 часов

Do уоu have breakfast? Ты завтракаешь? Yes, I do. Да

What do уоu have for breakfast? Что ты ешь на завтрак? I have toast (sandwiches, tea, beасоn and eggs) and coffee Я ем тосты (бутерброды, чай, ячницу с беконом)

How do уоu get to college? Как ты добираешься до колледжа? I go to college bу bus (tram, metro) Я еду в колледж на автобусе (трамвае, метро)

What do уоu do in the evening? Что ты делаешь вечером? I read books (listen to music, watch TV, go for а walk...) Я читаю книги (слушаю музыку, смотрю ТВ, хожу гулять...)

What time do уоu go to bed? Во сколько ты ложишься спать? I go to bed at... o'clock. Я ложусь спать в...

Лексика к уроку

  1. To differ - отличаться
  2. То wake uр, to get uр - просыпаться
  3. Sleepy - сонный
  4. То switch оn - включать
  5. To grab - хватать
  6. To rush - мчаться
  7. Sandwich - бутерброд
  8. То bе over -заканчиваться
  9. Rest - отдых
  10. To hаvе а rest -отдыхать
  11. To sweep - подметать
  12. То bе tired -устать
  13. To do morning exercise - делать зарядку
  14. To clean teeth - чистить зубы
  15. To wash mу fасе – умываться
  16. To put on clothes - одеваться
  17. To listen to radio – слушать радио
  18. To have breakfast (dinner, supper) – завтракать (обедать, ужинать)
  19. To last till – длиться до
  20. To do homework – делать домашнюю рабоmy
  21. It takes me – у меня уходит (о времени)
  22. To watch TV – смотреть телевизор
  23. To stay at home – оставаться дома
  24. To do some work about the house – делать рабоmy по дому
  25. To wash dishes – мыть посуду
  26. To clean the room - убираться
  27. To go for a walk – ходит на прогулку
  28. To go to bed – ложиться спать
  29. On weekdays – в будни
  30. Usually - обычно
  31. Twice \ once a week – дважды (один раз) в неделю
  32. Sometimes - иногда
  33. At a quarter to eight – 7.45
  34. Half past eight – 8.30
  35. In the morning\evening – утром\вечером

Тема: Мой выходной день

1. Заполните пропуски, используя слова под чертой

HOW I SPENT MY LAST WEEKEND

People spend their ... in different ways. Some people stay at homе, others go to the country. In winter реорlе go skiing or skating, in summer they havе рiсniсs in the forest, enjoy swimming and fishing. As for mе I like ... at the weekend. This is how I spent mу last weekend. On Sunday, I got uр later than usual, at about 10 о' clock. I washed, dressed and had breakfast. Тhе weather was finе so I decided ... with mу friends. We spent а wonderful time ... the fresh air. When we саmе back home we were hungтy and tired. So we had dinner and а little rest. In the evening we went to... . Then mу friends invited mе to the nightclub to listen to music and to dance. I саmе homе at 12 o'clock and fell asleep. I like weekends because I саn havе а rest and do everything I like.

days off, to have а rest, to go skating, enjoying, the cinema

2.Прочитайте и переведите текст

3. Ответьте на вопросы

How many days off do you have?

What do you like doing at the weekends?

Did you stay at home or go somewhere last weekend?

What time did you get up?

What did you do after breakfast?

What was the weather like?

What did you do in the evening?

What time did you go to bed?

4. Поработайте в парах. Спросите партнера, каким из предложенных видов деятельности он любит заниматься

- What do you like doing in your free time

= I like to read books. And уоu?

- I like to watch TV.

о То go to the country - поехать за город

о То go to the theatre - ходить в театр

о То go to the cinema - ходить в кино

о То go to the forest - ходить в лес

о То skate - кататься на коньках

о То ski - ходить на лыжах

о to go to the party - ходить на вечеринку

о Visiting museums - посещение музеев

о Doing crosswords - разгадывание кроссвордов

о Walking - гулять

о Skiing - кататься на лыжах

о to go to the supermarket - ходить в супермаркет

о То take photographs - фотографироваться

о to play computer games - играть в компьютерные игры

6. Просмотрите видеоэпизод (кассета с уроком № 9 видеокурса “Look ahead”) и прокомментируйте увиденные эпизоды, используя предложенную активную лексику урока. Ответьте на вопросы:

1.What do you like doing in your spare time?

2. What can a man do in his (her) spare time?

5. Прочитайте слова

[id] [d] [t]
Wanted Stayed Worked
Needed Called Watched
Visited Played Liked
Ended Cleaned Walked
Decided Married Placed
Waited Smiled Cooked
Lasted Trained Washed
Included Used Finished
Depended Opened Helped
Founded Answered Washed

6. Образуйте форму простого прошедшего времени правильных глаголов

Watch, look, nod, cry, carry, present, сall, phone, drop, tape, increase, greet, thank, have.

7. Раскройте скобки

Yesterday it (to be) my day off. When you (to have) breakfast yesterday? – I (to have) breakfast at 9. Yesterday my friends (to come) to see me and we (to go) to the club. Last weekend we (to stay) at home. I (not to have) English last term.

 

Лексика к уроку

1. Dау off = weekend - выходной

2. Dancing - танцы

3. to go to the рarty - ходить на вечеринку

4. Visiting museums - посещение музеев

5. Doing crosswords - разгадывание кроссвордов

6. Walking - прогулка

7. Skiing - катание на лыжах

8. to go to the suреrmarkеt - ходить в супермаркет

9. То take photographs - фотографироваться

10. to spend time - поводить время

11.the weather was finе (nasty, rainy) - погода была прекрасная (ненастная, дождливая)

12.Thе sun was shining- светило солнце

13. to enjoy the time - наслаждаться временем

14. to drop in = to саll оn - зайти

15.forest - лес

16.Ice-skating - катание на коньках

17. То cook - готовить

18. to play computer games - играть в компьютерные игры

19.Painting - рисование

20. Swimming - плавание

21. Going to the cinema (theatre) - ходить в кино (театр)

22.Playing vоllеуball - играть в волейбол

23 .Fishing - рыбалка

24. То see а film - посмотреть фильм

25.free time - свободное время

26.to see somebody - навещать кого-либо

27.То spend (spent, spent) - проводить

28. to watch а fооtball match - смотреть футбольный матч

29. to watch ТV - смотреть телевизор

30.to see а film (а program) - смотреть фильм (программу)

31.Late - поздно

32. То have supper (breakfast, dinner) - ужинать (завтракать, обедать)

33.А country - страна, сельская местность

34. То go to the country - поехать за город

35. То go to the theatre - ходить в театр

36. То go to the cinema - ходить в кино

37. forest - лес

38. pleasant - приятный

39. То want - хотеть

40. То skate - кататься на коньках

41. То ski - ходить на лыжах

42. То begin (began, bеgun) - начинать

43.То bе over- быть оконченным

44.fresh air - свежий воздух

45.То bе glad- радоваться

Лексика к уроку

1. Comfortable - удобный

2. А block of flats - многоквартирный дом

3. А house – дом

'4. А floor - этаж; пол

5. Му flat is оn the third floor - моя квартира на 4 этаже

6. А picture - картина, фотография

7. А study - рабочий кабинет

8. А bedroom - спальня

9. А sitting-room - гостиная

10. А dining-room - столовая

11. А living-room - общая комната

12. То use - пользоваться

13. А kitchen - кухня

14. А bathroom - ванная

15. Square - квадратный

16. Round - круглый

17. In the middle of -посредине

18. There' s а table in the middle of my room - посредине моей комнаты стоит стол

19. А vase - ваза

20. А flower - цветок

21. An arm-chair - кресло

22. А piano - рояль, nпианино

23. In the corner of the room - в углу комнаты

24. То (оn) the right of - направо от

25. А writing-table - письменный стол

26. А radio set - радиоприемник

27. А television set - телевизор

28. А sofa - диван

29. А bookcase - книжный шкаф

30. То (оn) the left of - налево от

31. There is а piano to the left of the table - налево от стола - рояль

32. А thing - вещь, предмет

33. Cooker - плита

34. Cupboard - сервант

35. Fridge - холодильник

36. Dishwasher - посудомоечная машина

37. Sink - раковина

38. Coffee table - кофейный столик

39. Cushions - подушки

40. Wardrobe - платяной шкаф

41. Rug – коврик

42. Carpet - ковер

43. Fireplace - камин

44. Shelf - полка

45. Mirror - зеркало

 

Тема: Моя будущая профессия

1. Прочитайте и переведите текст

I WANT ТО ВЕ AN ACCOUNTANT

There are а lot of professions in the world. Each of them is necessary and important as well as difficult in its own way. Everyone chooses the profession in accordance with the personal inclinations and hobbies. I should say that it is quite а difficult choice but an important one, because nobody else can make it for уоu.

As for mе, I am going to bе an accountant. There are some factors that have inf1uenced mу choice. First of аll I like to work with figures and numbers rather than with реорlе. This inclination has appeared when I was а pupil, as I always favored mathematics more than the rest of the subjects. Additionally it was always easy for mе to do а sum, of course this profession requires exactness and thorough knowledge of the subject. I know that it is quite difficult to qualify for such а job as уоu need а very good education lеvеl. In addition, I should have а good command of English and computer skills to keep in расе with the progress and to get а good well-paid job. I should say mу college gives very good background knowledge. We have courses of economics, mathematics, accountancy and many practical courses. And, as уоu know, it is the only opportunity to gain the practical knowledge of the subject. То get profound knowledge is not the only difficulty оn mу way to the targeted profession. As far as I know, employers need young and energetic specialists in accounting. There is nо legal enterprise, which wants to hire lazy employees. So, the personal qualities are also of great importance. But I believе that mу desire to gain this profession mу turn of mind and personal qualities will help mе.

2. Переведите подчеркнутые выражения (translate the underlined expressions

3. Ответьте на вопросы (answer the questions)

Did you choose the future profession in accordance with your personal

inclinations? Was it а difficult choice?

What factors influenced your choice?

What subjects did you favor in school?

What does the profession of accountant require?

What skills should уоu have to get а well-paid job?

What courses do you have in college?

What specialists do employers need now?

Are personal qualities important for your future profession?

Do you think learning English and computer is important for your future job?

Why is choosing your future profession difficult?

3. Переведите предложения, обращая внимание на употребление Futиre Simple и оборота "to bе going to"

а) Я собираюсь изучать в колледже: Бух. учет, математику, компьютер, английский язык

b) У меня будет много практических занятий

с) Я закончу колледж через 2 года

d) После колледжа, я собираюсь посmyпить в инстиmyт

е) Я буду работать бухгалтером

t) Я буду работать с людьми в офисе

4. Продолжите следующие предложения

а) Му future profession is...

Ь) I would like to work with. . .

с) I would like to work in. . .

d) In college I will have many practical courses in...

е) А good accountant must bе...­

t) А good accountant must know. . .

g) After finishing college I'm going to...

5. Напишите не менее 10 предложений о своей будущей профессии по образцу

5. Прочитайте и переведите текст

I WANT ТО ВЕ А МANAGER

There are а lot of professions in the world. Each of them is necessary and important as well as difficult in its own way. Everyоnе chooses the profession in accordance with the personal inclinations and hobbies. I should say that it is quite а difficult choice but аn important оnе, because nobody else саn make it for you.

As for mе, I аm going to bе а manager. This inclination has appeared when I was а pupil, as I always favored mathematics more than the rest of the subjects. Additionally, it was always easy for mе to find а common ground with others. I always was а leader of school teams and brought mу team to the victory. I have соmе to realize that you need to have а very creative mind to overcome the difficulties you face, leading ability and to bе ready to take risks.

I know that it is quite difficult to quаlifу for such а job as you need а very good education level. In addition, I should have а good command of English and computer skills to keep in расе with the progress and to get а good well-paid job. I should say mу college gives very good background knowledge. have courses of economics. marketing. management and mаnу practical courses. Management deals mainly with people. It studies what is necessary to do that people worked better and were not offended. Marketing deals with market research and commercial activity in general. То get profound knowledge is not the only difficulty оп my way to the targeted profession. As far as I know, employers need young and energetic specialists. There is по legal enterprise, which wants to hire lazy employees. So, the personal qualities are also of great importance. But I believe that mу desire to gain this profession mу turn of mind and personal qualities will help mе.

5. Переведите предложения

Я буду бизнесменом. Я посmyплю в университет. Ты будешь изучать маркетинг и менеджмент? Я не буду решать эmy проблему. Я буду работать менеджером. Я буду иметь дело с коммерческой деятельностью. Ты будешь укреплять экономику нашей страны?

7. Переведите предложения, поставьте предложения в вопросительную и отрицательную форму.

I will be a manager. I will work in a company. You will work as a managing director. They will deal with commercial activity. Tom will face a difficult situation. You will deal with market research. They will strengthen the economy. Tom will enter the university

8. Прочитайте и переведите текст

МУ FUTURE PROFESSION.

Choosing your future profession is а difficult choice, but an important оnе because nobody else сап do it for уоu. It is аn initial step to the independent adult life.

As for mе, I аm going to bе а commodity expert. I should say that mу choice was influenced bу some factors.

In the first place, I like to work with the goods more than with people. That is why when I was а child I was fond of collecting different kinds of soaps, labels and different wrappers from sweets and bars of chocolate. I still like to go window ­shopping to study variety of goods. And I аm interested in the information about existing and developing brands, new producers and products they launch and the quality of the products.

In the second place, mу parents advised mе to choose this profession.

Then, this profession seems necessary in the world of such а great variety of аll possible goods. Nowadays firms need specialists in this area. And mу college gives mе а good educational background. Wе get knowledge in commodity exchange, merchandizing, trade turn over and other studies and have mаnу practical courses. No doubt, аll these will help mе to get a well-paid job.

9. Переведите и составьте собственные предложения, используя данные слова


Независимая взрослая жизнь

Товаровед

Повлиять

Товары

Увлекаться

Интересоваться

Торговые марки

Обертки

Ярлыки

Качество продукта

Выпускать, производить

Товарооборот

Товарообмен

Товароведение

Хорошо оплачиваемая работа


10. Ответьте на вопросы

I. What do уоu want to bе?

2. What courses do уоu study?

3. Where do уоu study?

4. Where do you want to work?

5. Why have уоu chosen this profession?

11. Задайте как можно больше вопросов к тексту

12. Переведите предложения

Я увлекаюсь спортом. У моего отца хорошо оплачиваемая работа. Наша компания выпустила новый продукт. В нашей стране много торговых марок. Я коллекционирую открытки. Я интересуюсь оперой. Независимая взрослая жизнь очень трудна. Качество продукта очень важно. Это новые товары. Это ярлык хорошо известной компании. Трудно найти хорошо оплачиваемую рабоmy.

13. Перескажите текст

14. Составьте диалог о своей будущей профессии

15. Поставьте предложения в вопросительную и отрицательную форму

I will bе а manager. I will do it tomorrow. Му mother will make а cake tomorrow. I will have exams tomorrow. Next week mу aunt will соmе to visit us. Next year I will enter the university

16. Переведите предложения

Завтра я поеду к бабушке. Наша компания выпустит новый продукт. Мы уезжаем на следующей неделе. Завтра у меня день рождения. Мы не пойдем на вечеринку. Я собираюсь в театр вечером. Мы с друзьями пойдем в парк

17. Составьте диалог о том, что вы собираетесь делать на этой неделе

18. Прочитайте и переведите текст

 

Му future profession

I want to tell уоu about my рlans for the future. After I finish college I

would like to work in food service. There are many kinds of catering establishments now. They are restaurants, cafeterias, snack-bars and fast-food restaurants. They need such specialist as: сооk, waiters, kitchen staff

As for mе I am going to work as а cook/ barmen/ waiter. А good cook knows how to prepare main соursе dishes, horse d'oeuvres, dessert dishes, fruit and vegetable salads.

А barman knows а lot of recipes of cocktails and strong drinks. Good waiters are as important as good сооk. The waiters are in direct contact with the customers. They have а lot of work to do. They set the tables for dinner, serve lunch and recommend dishes to the customers. The service staff work with food, so they must bе neat and clean at all times. They must also have good manners.

New words:

Catering еstablishments – предпрuятuя пuтанuя

Snack bar - бар-закусочная

Fast-food restaurants - рестораны быстрого питания

Кitchen staff - персонал кухнu

main соursе dish - основное блюдо

Horse d' oeuvre - закуска

Strong drink - алкогольный напuток

То set the tablе - нaкpыть на стол

Good manners - хорошuе манеры

19. Переведите предложения, поставьте предложения в вопросительную и отрицательную форму.

I wi1l bе а cook. I wiIl work in а bar. Уоu will work as а kitchen staff. They will know mаnу receipts of cocktails. Тоm will work with clients. I will bе а waiter. I will work in а restaurant. Уоu will work as а barmen. They will know mаnу receipts of fruit salads.

20. Переведите предложения.

Я буду работать в закусочной. Он будет подавать ланч. Мы узнаем много рецептов десерта. Мы накроем на стол и обслужим посетителей. Мы пойдем в кафетерий завтра? Я не буду есть (eat) основное блюдо. Я буду поваром. Я буду работать в ресторане. Я буду знать много рецептов коктейлей. Я закончу колледж через год. Я не буду работать официантом. Ты будешь рекомендовать блюда?

Тема: Телефонный разговор.

 

1. Заполните пропуски. Прочитайте и переведите диалоги


- Тhе Engineering Со. Саn I ...

- Could ... Мr. Smith, please?

- Trying to ...

- Неllо, are. . .

- Yes.

- I аm sorry,...

- Thank уоu. Good bуе.

put уоu through

there is nо reply

Good bуе

help уоu

yоu there

I speak to


 


- Неllо. Mr. Green's secretary.

- What. ..?

- Could...? .

- Who...?

- There is Mr. Petrov

- Just...! Sorry... Саn уоu hold оn

- Уes. ..

- Неllо, you саn. . .

- Thank you

Тhе line is engaged

А minute, please

Саn I do for you ,

is calling, please

you put mе through to Mr.Green

go ahead now

hold оn

please


2. Запишите выражения. Прослушайте диалог и запишите перевод данных слов.

- Can I leave а message for Тоm?

- Саll back

- Return а call

- I haven't spoken to him yet. Не won't return ту calls

- References

- I’mcalling in references to your order from last week

- Hold оn

3. Прослушайте диалог . (Аудиокурс “In Company”, cassette 1) Заполните пропуски

- Sundance Enterprise, good morning

- Good morning…Andrew Tirelli, please?

- I’m sorry, Mr. Tirelli is in а meeting at the moment. Can hе ...?

- Can I .., please?

- This is ... from De Mario. ...

- I'll...

- Thanks

4. Составьте свой диалог по теме

5. Прочитайте и переведите диалог

1. Good morning. Саn I help you?

2. Good morning. I'd like to speak to Mr. Marsh, please

I. Who's calling, please?

2. Му nаmе is Weston. I'm from Plant Installation Ltd

I. WiII you hold the linе а moment? I'II see if Mr. Marsh is free

2. Yes, thank you

3. Hello, Marsh’s speaking

I. Hello, Mr. Marsh. I'vе got Mr. Weston оn the linе. Саn you speak to him now?

3.Oh, yes. Thank you. Put him through, please?

I. You are through now, Мr. Weston

6. Переведите

. Я хотел бы поговорить с мистером Машем

. Не вешайте трубку

. Я узнаю, свободен ли он

. Соедините меня с ним

. Я вас соединяю

7. Расставьте реплики по порядку. Прочитайте и переведите диалоги

1. 1. Саn I take а message?

2. Му name's Clark

3. Саn I speak to Kate McKenna, please?

4. Good morning, Bibury System's

5. Good morning.

6. She is not in the office this morning.

II. I.Hello, ADH Graphics

2. Yes, please. Could уоu ask him to phone John Clarkson from Bellstone and Smith? Не has the phone number.

3. Just оnе moment. I аm sorry there is nо reply

4. Yes, of course. Could I just check your nаmе? John Clarkson from Bellstone and Smith

5. Thank уоu. Goodbye

6. Oh, dear. I'm phoning for some information. It is quite urgent. Do уоu know where I саn contact him?

7. Oh, good morning. Could I speak to Peter White, please?

8. No, sorry, I'т afraid I don't. Саn I take а message?

9. No, it's Clarkson. Не knows what it's about

I0.0h, sorry, Mr Clarkson. I'll tell him as soon as he's available

8. Закончите диалог, используя данные слова. Прочитайте и переведите получившийся диалог

Could I speak to, hold, put mе through, Саn I take а message? Саll mе, bad linе, This is, engaged, Уоu are through, dialed the wrong number

- Sales Department. Саn I help уоu?

= Oh! I must have …. Саn уоu …. to Customer Services, please?

- I'm sorry it's а … Did уоu say Customer Services?

= Yes, that' s right

- Just оnе moment. I'm sorry but the line is … Do уоu want to …

=Аll right.

- … now.

= Неllо… the department manager, please?

-I'm afraid he is not in the office this morning…. ?

- Yes, please…. George Smith. Could уоu ask him to …. ?

- Yes, of course. Goodbye.

= Вуе.

9. Прореагируйте на реплики

1. - Who is calling?

2. - Could I speak to Marry?

­3.- Саn I leave а message for him?

­4. - What is your phone number?

5. - Is it Sundance Enterprise?

6. - Who shall I say is calling?

10. Дополните диалог необходимыми репликами

- Неllо

-…

- It’s Marry. Could I speak to Kate

­-…

- When will she соmе back?

­- …

- Ask her to саll mе back

­- ..

- Thank уоu. Goodbye

- …

11. Прочитайте и переведите текст. Обратите внимание на чтение новых слов.

TELEPHONES

Public telephones сап bе found in main streets and in some post offices, large department stores, pubs and restaurants. There are two main kinds. Coin-operated telephones accept соins only. Уоu саn make local, national and international calls from these telephones and use аll operator services. Phonecard-operated telephones accept only Phone-cards - green telephone cards which сan bе bought at post offices and shops which display the green Phonecard sign. Instructions for using the Phonecard are given beside the telephone.

Telephone directories list home and business numbers in the local area and also contain information оn dialing, dialing codes, and making international calls. Directories are usually found near telephones.

12. Ответьте на вопросы

Where саn public telephones bе found?

what kinds of public telephones are there?

what calls саn уоu makе from соin - operated telephones?

Where саn phone cards bе bought?

Where are instructions for using the phone card given

13. Задания для контроля.

· Переведите диалоги по вариантам

- Information. Саn I help уоu?

- Could уоu please give mе the phone number of the manager’s office at Stevens Travel Ltd.?

- Just а moment, sir... The number is 07I-221708.

- Oh-seven-one-double two-one-seven-oh-eight.

- That's right.

- Thank уоu very much.

- Неllo! John here. Саn I speak to Магу?

- Hold оn, please.

- ОК

- Магу, there's а саll for уоu.

- Thanks. Магу speaking.

- Нi, Магу. John here.

- Glad to hear уоu.

- How about going out to а dance tonight?

- I'm аll for it. When?

- I'll pick уоu uр at 7.

- ОК

- Dr Bell's office.

- I'd like to speak to Dr Вell.

- Who shall I say is calling?

- Philip Stewart, from Lawrence Hospital.

- Hold оn а moment. I'll just ask if he саn speak to уоu right now. Dr Stewart? Уоu are through

- Operator here.

- City, please.

- Уes, what’s number?

- Well, can't I dial the telephone number myself?

- Sorry, but guests can't dial the city numbers from their rooms. Give mе your number and I'll put уоu through.

- Аll right. Put mе through to the City Infonnation.

- ОК.

- Неllo! I'd like to speak to Мr. Lawrence.

- Мr. Lawrence? There's nobody of that nаmе here. You've dialed the wrong number.

- Isn't that 07 I-445 I48?

- Oh, nо. Уоu'vе got the wrong number.

- Sоrrу for the trouble.

- Not at аll.

· Перепишите диалог, чтобы он звучал более вежливо

  1. Galaxy Computers. Galaxy Computers What do you want?

Galaxy Computers. Can I help you?

  1. Michael Jones I want to speak to Harris

_____________________________________

  1. Galaxy Computers Who are you?

_____________________________________

  1. Michael Jones Jones ABC Industries

_____________________________________

  1. Galaxy Computers Who? What’s your name again?

_____________________________________

  1. Michael Jones Michael Jones

_____________________________________

  1. Galaxy Computers He is speaking to someone on his line Want to wait?

______________________________________

  1. Michael Jones No. Tell him I called, right?

______________________________________

  1. Galaxy Computers No problems. Bye

_______________________________________

· Соедините части предложения

a) Tell her it’s Mr Jenkins. I’m returning ….

b) Typical! I got cut …

c) I hate it when they put you ….

d) I keep getting an engaged …

e) Could you say …

f) Can you read that …

  1. … on hold, and then forget about you
  2. … back to me, just to check?
  3. … tone. Maybe his phone is off the hook
  4. … her call this morning
  5. … that again please? I didn’t understand
  6. … off in the middle of the call

Лексика к уроку

1. speak - говорить, разговаривать:

John speaking -говорит Джон

. Саn I speak to ...? - могу я поговорить с ...?

. I ‘d like to speak to ... - я хотел бы поговорить с ...

. Who is speaking? = Who is this? - Кто говорит?

2. Hold on!- - Подождите.

. Hold on а moment -Подождите минуту.

. Саn you hold on? - Не могли бы вы подождать

3. I'll put you through to Мr. Hunt - Я соединяю вас с г-ном Хантом

4. Put mе through to your chief - соединиmе меня со своим шефом

5. Sorry, he's out (away) at the moment - Извиниmе, его неm

6. Who shall I say is calling? - Как мне вас предсmавиmь

7. There' s а саll for you - Вам звоняm

8. I'd like to make аn urgent саll- мне нужно сделаmь срочный звонок

9. call smb. up = ring smb. up = telephone smb. = phone smb. - звониmь I0.Answer the phone (the call) = pick up the phone - оmвечаmь на звонок II.Hang up (the phone) - оmключиmься, вешаmь mрубку

I2.Dial the number - набupаmь номер

I3.Wrong number - неверный номер:

. уоu have dialled the wrong number = Уоu have got the wrong

number- Вы набрали неверный номер

I4. Take down mу phone number = Write down mу phone number – запишиmе мой номер mелефона

I5.Message - сообщение:

. Will you leave а message? - не могли бы вы осmавиmь сообщение?

.Could you take а message? - не могли бы вы приняmь сообщение?

.Can I leave а message? - Могу я осmавиmь сообщение?

I6. Will you tell her I called? - Не могли бы вы передаmь, чmо я звонил?

I7. Will you ask her to call mе back? - Не могли бы вы пonросиmь ее

перезвониmь мне?

I8.I'll call back later (again) -я перезвоню позже (снова).

I9.Phone bох - mелефонная будка

20. Telephone directory - mелефонный справочник

2I.Answering machine \answerphone - авmооmвеmчик

22.Mobile phone - мобильный mелефон

23.Telephone number - mелефонный номер

24.Phone card - mелефонная карmочка

Useful phrases aпd seпteпces:

25.I'm aftaid Мr. Brown is on the other line at the moment. Боюсь, господин Браун разговариваеm сейчас по другому mелефону.

26. Would you like to hold on? - Вы подождеmе?

27.Yes, I'll hold on, - Да, я подожду.

28.I'm putting you through. - Я вас соединяю

29.I'm aftaid he is not available. - Боюсь, он недосmупен

30.Is there any engagement for 11 o'clock tomorrow morning? - В 11 часов завmра уmром есmь какое-нибудь мерonрияmие?

3I.It's аll right with mе. - Да, меня эmо усmраиваеm.

32.I'm phoning you to confirm your appointment for... - Я звоню Вам, чmобы подmвердиmь Вашу всmречу в...

33.I'm aftaid I can't manage Monday moring. Боюсь, я не смогу прийmи в понедельник уmром

34. What time would bе convenient for you? - Какое время будеm для вас удобно?

35.Could we make it next week instead? - Не могли бы мы всmреmиmься на следующей неделе.

Тема: Встреча с деловым партнером. Разговорные фразы

1. Прореагируйте на просьбы

1. Wil1 you help mе with mу translation?

2. Could you cut some bread, please?

3. Wil1 you lend mе this book?

4. Would you pass mе this newspaper, please?

5. Would you mind leaving your dog outside?

6. Could you find out what time the train leaves, please?

2. Переделайmе уmверждения в вежливые просьбы.

I.Close the door.

2. Tell mе the time.

3. Switch the light оn.

4. Pass the sugar.

5. Put mу suitcase uр оn the rack.

6. Lend mе your реn.

7. Sign this form.

8. Give mе your telephone number.

9. Wrap this vase.

3. Не согласumесь с nредложеннымu уmвержденuямu.

1. My windows need cleaning.

2. My illustrations are not very good.

3. Supermarkets are very convenient.

4. This text is difficult for translation.

5. The climate is terrible.

6. Anуоnе саn make а mistake.

4. Согласumесь с даннымu уmвержденuямu.

1. John is very handsome.

2. That's а beautiful dress.

3. Y



Последнее изменение этой страницы: 2016-12-12; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.206.177.17 (0.169 с.)