Personal Pronouns (Личные местоимения) 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Personal Pronouns (Личные местоимения)



Задания по грамматике 1

The verb - to be -

 

1. Глагол-связка -to be- имеет в настоящем времени 3 формы (этот глагол спрягается):

 

I am We

You are You are

He, she, it is They

 

Глагол -to be- является очень важным в английском языке, так как он является не только глаголом-связкой, но и вспомогательным глаголом для образования временных и видовых форм.

Он используется в различных словосочетаниях, таких как:

to be upset - расстроиться

to be busy - быть занятым

to be late - опоздать

to be afraid of - бояться

to be ill - болеть и др.

Он также используется:

1) для сообщения информации о ком-либо (чём-либо): возрастная деятельность, национальность, имя, семейное положение и т.д.

Mr. Smith is a manager.

He is 40.

He is from the USA.

He is American.

Oxford is a British University.

2) для сообщения информации о местонахождении кого-либо (чего-либо)

Peter Black is in the office.

The children are in the park.

3) для описания кого-либо (чего-либо)

The weather is cold today.

The company is very successful.

Jane is tall and slim.

4) для обозначения времени, расстояния, состоянии природы, суммы денег, веса:

It’s six o’clock.

It’s winter.

It is $ 100.

2. Утвердительные предложения имеют прямой порядок слов: подлежащее + сказуемое + дополнение + обстоятельство.

Например, Sam is at the cinema.

He is married.

It is a good family.

Отрицательные предложения с глаголом -to be- имеют следующую форму:

I am not (I’m not)

You are not (you aren’t)

He, she, it is not (he isn’t) busy.

We are not (we aren’t)

You are not (you aren’t)

They are not (they aren’t)

Вопросительные предложения строятся следующим образом:

1) общий вопрос: Is Jack a student? Yes, he is.

Are you at home? No, I am not.

2) альтернативный вопрос:

Is Jack a student or a teacher? He is a student.

Are you at home or at work? I am at work.

3) специальный вопрос:

Who is a student? Jack is.

Why are you at home? I’m ill.

What is Jack? He is a student.

4) разделительный вопрос (не так ли?):

Jack is a student, isn’t he? Yes, he is.

You aren’t busy, are you? No, I am not.

Обратите внимание, что мы говорим:

I’m late, aren’t I?

Exercises:

 

V. Write questions with What/Who/How/Where/Why? Use am/is/are.

Example: (what colour your car?) What colour is your car?

 

  1. (where my key?) Where...?
  2. (what colour his eyes?)...?
  3. (why John angry with me?)...?
  4. (how much these shoes?)...?
  5. (who your favourite actor?)...?
  6. (why you always late?)...?

 

VI. Complete the questions:

1. Ann is on holiday,...?

2. This film isn't very interesting,...?

3. It's a beautiful day,...?

4. They aren't Americans,...?

5. Nokia is a Finnish electronics producer,...?

VII. Translate the sentences.

1. Sam Taylor – американец. Он из Чикаго. Ему 18 лет.

2 - Почему/чем она известна? - Она очень богата.

3. Дай мне пожалуйста словарь. Он на столе.

4. - Где Mr Kollet? - Он занят. Он на совещании (meeting).

5. Это предложение слишком трудное. Я не могу его понять.

6. Поздно. Давайте пойдём домой.

7. Время – деньги.

Pronouns (Местоимения)

 

 

  Personal Possessive  
  Nominative Case Objective Case Conjoint Form Absolute Form
Singular I You He She It me you him her it my your his her its mine yours his hers its
Plural We You They us you them our your their ours yours theirs

Personal Pronouns в именительном падеже выполняют в предложении роль подлежащего или именной части составного именного сказуемого и отвечают на вопрос «кто? что?».

They visited the Tate yesterday.

It was they who did it.

Личные местоимения в объектном падеже употребляются после предлогов: without, except, with, by, between, up; и отвечают на вопросы «кому? кого?».

He didn't give me the definite answer.

The money was divided between Nick and me.

 

Possessive Pronouns имеют две формы: совмещённую (the Conjoint Form) и абсолютную (the Absolute Form) и отвечают на вопросы «чьё? Чьи?».

Совмещённая форма употребляется только в сочетании с существительными и ставится перед ними (но после слов all и both):

Our life is hectic but interesting.

Her parents are very understanding.

All my friends were at the party.

Абсолютная форма употребляется самостоятельно, без существительного, во избежание его повторения в тексте.

The book is not mine.

Theirs was the best plan.

 

Articles

 

В английском языке существует два вида артикля: определённый -the- и неопределённый -a (an)-. Одно и то же имя существительное может сочетаться как с определённым, так и с неопределённым артиклем в зависимости от значения и употребления имени существительного.

 

Неопределённый артикль

(The Indefinite Article)

Употребляется, как правило, с существительными в единственном числе, обозначающими исчисляемые предметы.

1. Указание на принадлежность предмета к какому-либо классу однородных предметов.

2. Указание на профессию (но не отрасль бизнеса).

Janet is a personnel manager, and her husband is in marketing.

3. Указывает на предмет, о котором мы говорим впервые.

A man and a woman were sitting next to me.

This is a nice little house.

I am an optimist.

4. Имеется остаток числового значения -один-

I haven’t said a word for 2 hours.

5. Употребляется при существительном, выражающем в единственном понятии общее. Имеет оттенок значения, соответствующий русским словам «любой», «один из», «какой-либо».

A friend in need is a friend indeed.

6. Употребляется с исчисляемым существительным в единственном числе, которому предшествует

there is/was

it is/was

this is/was

Listen! There is a knock at the door.

7. Употребляется с именем существительным, которому предшествуют слова: what,such, rather, quite, as.

What a fine day we are having today.

He’s such a fool.

It’s rather a long way to the village from here.

8. Употребляется в таких фразах, как: a few, a lot, a little, a great deal of, а также после слова half.

 

Определённый артикль

(The Definite Article)

Выделяет какой-либо предмет, лицо или явление из класса ему подобных.

5. Употребляется с существительным, обозначающим какой-то предмет или лицо, которые ранее известны и слушателю, и говорящему.

Mr. Johnson was waiting for me at the gate.

 

6. Употребляется с существительным, обозначающим какой-то предмет или лицо, при повторном употреблении в том же контексте.

I live in a flat. The flat is nice and cosy.

7. Употребляется с существительными, обозначающими предмет, единственный в своём роде: the sun, the moon, the queen, the president, the Russian language…, the floor.

8. С существительными, которые употребляются с определением, выраженным прилагательным в превосходной степени или порядковым числительным.

She was the nicest person I have ever met.

9. Когда существительное имеет ограничивающее определение, чаще всего с предлогом -of-.

I don’t know the name of the street.

10. С названиями музыкальных инструментов.

He used to play the guitar a lot.

11. С субстантивированными прилагательными: the rich, the poor, the old, the blind, the deaf, the sick, the unemployed.

12. С названиями национальностей: the British, the Swiss.

13. С существительными, которые употребляются с определениями, выраженными словами: very, only, next, previous, last.

The only way was to do it is to translate the text.

14. Говоря о конкретном учреждении: the cinema, the hospital, the school.

15. С именами собственными:

а) названием рек, морей, океанов, горных хребтов: the Alps, the Atlantic ocean, the Black sea, the Canary Islands;

b) названиями некоторых стран, местностей и городов: the USA, the Ukraine, the Hague;

с) названиями судов, гостиниц, газет: the Astoria, the Financial Times, The Economist;

d) названиями музеев, кинотеатров, ресторанов: the Tretyakov Gallery, the Red Lion;

Но: мы не используем артикля, когда говорим о магазинах, ресторанах, гостиницах, банках, названных в честь людей, которые их основали: Maxim’s restaurant, Lloyds Bank.

e) именами собственными во множественном числе, обозначающими членов одной семьи: the Petrovs, the Browns.

 

Отсутствие артикля

(Zero Article)

 

1. Артикль отсутствует перед именами существительными отвлечённого или вещественного характера.

Many people are afraid of death.

2. Перед существительными во множественном числе, использующимися в общем значении (смысле).

I buy magazines about computers.

3. С именами собственными: Peter, London, Hungary, а также титулами и званиями: Colonel Ivanov, Professor Smith.

4. Когда за существительным следует количественное числительное.

Let’s meet in room 21.

 

 

5. Перед притяжательными местоимениями и существительными в притяжательном падеже.

I have found my own way of life.

We like Spilberg’s films because they are very interesting.

6. Перед существительными, употребляющимися парами и соединёнными предлогами типа: from … to, from … till, from beginning to end, from north to south.

7. В сочетаниях: go to bed/be in bed/go to work/be at work/start work/finish work/go home/come home/be at home/stay at home/by bus, train, plane …

8. Перед названиями аэропортов и железно-дорожных станций, университетов, церквей, болезней, улиц, дорог, гор, континентов, озёр, школ, колледжей, тюрем, больниц.

 

 

Exercises:

 

1. Put in a/an or the.

1. What is ____ name of this village?

2. Jane is ___ very nice person. You must meet her.

3. Montreal is ___ large city in Canada.

4. What is ___ largest city in Canada?

5. Don’t sit on ___ floor. It’s very dirty.

2. Put in the where necessary. Write ‘okay’ if the sentence is correct.

1. Sky is blue and sun is shining. (the sky, the sun)

2. What are you going to have for lunch? Okay

3. Our apartment is on third floor.

4. Which city is capital of your country?

5. What is largest city in world?

6. It was a very nice hotel but I don’t remember name.

7. “Have you got any milk?” “Yes, there’s some in fridge.”

3. Put in the where necessary. If the sentence is correct, write ‘okay’.

  1. Kevin lives in Coronation Street. Okay
  2. Have you ever been to National Theater? (The National Theatre)
  3. “Where are you staying?” “At Intercontinental Hotel.”
  4. Milan is a large city in north of Italy.
  5. Brussels is the capital of Belgium.
  6. Manila is the capital of Philippines.
  7. In London, Houses of Parliament are beside River Thames.
  8. Have you ever been to British Museum?

Translate the sentences.

1. Я ненавижу дождь.

2. Он не заметил, как начался дождь.

3. Париж – один из самых красивых городов в мире.

4. Я купил в магазине фрукты.

5. Всем нужна еда.

6. Британия – это остров. Какой самый большой остров в мире?

7. Земля – одна из планет нашей солнечной системы.

Exercises

I. In the following pairs of words, one is countable and the other is uncountable. Write some or a before each word.

1. __ a __ book/ some _ literature

2. _____ report/ _____ news

3. _____ desk/ _____ furniture

4. _____ accommodation/ _____ hotel

5. _____ chance/ _____ luck

6. _____ water/ _____ litre

7. _____ equipment/ _____ machine

8. _____ dollar/ _____ money

9. _____ cheque/ _____ cash

10. _____ letter/ _____ correspondence

II. Fill in the gaps in the text with a few/a little/much/many. Retell the text.

Two Bags of Groceries

 

Michael is at the supermarket and he's really upset. He just bought some groceries, and he can't believe he just spent forty dollars!

He only bought … oranges, … apples, … milk, … ice cream, and … eggs.

He also bought just … coffee, … onion, … bananas, … rice, … cheese, and … lemons.

He didn’t buy very … fish. He didn’t buy very … grapes. And he didn’t buy very … meat.

Michael just spent forty dollars, and he’s walking out of the Supermarket with only two bags of groceries. No wonder he’s upset!

There is/are

 

1. Complete the text with an appropriate forms of the verb to be (is, isn’t, are, aren’t).

So, the most of our students live in the so-called students’ flats. They are great! There … a gym and a swimming pool. And there … a superb bar with great music. We go there every night! The flats are really nice. There … four bedrooms in a flat and there … a kitchen and a bathroom too. Unfortunately there … a living room, but the bedrooms are big and comfortable. There … any shops, but there … a supermarket not far away.

2. Underline the correct form of there is/there are. Make up 10 questions on the text. Describe your (or smb’s neighbourhood).

Martha’s Apartment Building

 

Martha’s apartment building is in the center of the town. Martha and other tenants are happy because the building is in a very convenient place.

Across from the building, there is/there are a Laundromat, a bank, and a post office. Next to the building, there is/there are a drugstore and a restaurant. Around the corner from the building, there is/there are two gas stations and a bus stop.

There is/there are a lot of noise near Martha’s apartment building. There are/there is a lot of cars on the street, and there is/there are a lot of people in the neighborhood all day and all night.

The apartment building is convenient. There is/there are an elevator there. There is/there are a TV antenna on the roof. There is/there are a fire escape too. In Martha’s kitchen there is/there are a refrigerator and a stove. It’s convenient!

Present Simple Tense

Настоящее простое время

 

Образуется от инфинитива без частицы -to- во всех лицах, кроме третьего лица единственного числа, принимающего окончание -s.

Утвердительная форма:

I, you, we, they - work

He, she, it - work s

Отрицательная форма:

I, you, we, they + don’t (do not) + work

He, she, it + doesn’t (does not) + work

Вопросительная форма:

Do + you, we, they + work?

Does + he, she, it + work?

Present Simple употребляется:

1. Когда мы говорим о научной истине или о постоянном состоянии:

The Sun rises in the East.

At British Universities studies begin at 9.15 a.m.

2. Когда мы говорим о привычках или вещах, которые происходят регулярно:

My sister works in a shop.

I like jam for breakfast but my wife prefers sugar.

3. Когда говорим, как часто повторяются обычные, постоянные действия в настоящем времени; в этом случае употребляются обстоятельства времени, выражающие частоту и повторность действия.

 

- always

- often - sometimes

- frequently - daily

- seldom - every day (week, month …)

- rarely - once (twice) a week

- usually

- regularly

He takes a shower, at 7 every morning.

Bill never misses lectures at the university.

4. Для выражения действия в будущем, когда мы говорим о расписании, программах (общественный транспорт, кино, спектакли и т.д.)

What time does the train leave?

The basketball match starts at 8 o’clock tomorrow.

 

 

Exercises

 

I. Complete the sentences. Use the correct form of these verbs:

 

boil cost go have like meet open smoke speak teach wash

 

1. Steve.......... ten cigarettes a day.

2. We usually ………. dinner at 7 o’clock.

3. I ………. films. I often ………. ………. to the cinema.

4. Water ………. at 100 degrees Celsius.

5. In Britain the banks ………. at 9.30 in the morning.

6. Food is expensive. It ………. a lot of money.

7. Tina is a teacher. She ………. mathematics to young children.

8. Your job is very interesting. You ………. a lot of people.

9. Peter ………. his hair twice a week.

II. Complete these sentences with don’t/doesn’t + one of the verbs below:

cost drive know play see sell smoke wash wear do

 

1. Eg.‘Have a cigarette.’ ‘No, thank you. I don’t smoke.

2. They ………. newspapers in that shop.

3. She has a car but she ………. very often.

4. He smells because he ………. very often.

5. It’s a cheap hotel. It ………. much to stay there.

6. He likes football but he ………. very often.

7. I ………. much about politics.

8. She is married but she ………. a ring.

9. He lives near our house but we ………. him very often.

10. He’s so lazy. He ………. anything to help me.

 

 

III. Translate the sentences:

1. Он любит лежать на диване и смотреть телевизор. Он лежебока (a couch potato).

2. Ты ведь обычно обедаешь дома, не так ли? – Да, это так.

3. Сколько времени тебе нужно добираться до работы?

4. Наш новый отдел маркетинга работает очень эффективно. (efficiently)

5. Наша компания продаёт свою продукцию во всём мире.

6. Я всегда покупаю продукты в этом магазине (food stuff)

7. Jack пишет статьи о новых инвестиционных возможностях (investment opportunities) в экономические журналы.

8. Как часто ты посещаешь стоматолога? – Раз в полгода.

9. Чем вы занимаетесь? – Я – экономист и работаю в бухгалтерии (in accounts).

10. Твоя мама любит слушать классическую музыку? – Да, очень.

11. Он часто ездит в командировки в Германию, не так ли?

12. Что производит ваша компания? - Наша компания производит офисное оборудование.

 

 

Present Continuous Tense

Present Continuous описывает действия или состояние, длящееся в момент речи или в настоящий период времени. Этим данное время отличается от Present Simple, выражающее действие или состояние как обычное или характерное для субъекта.

 

Present Continuous употребляется:

1) для выражения действия, совершающегося в момент речи:

Please don’t make such noise. I’m studying.

Указателями времени являются: - now

- right now, just now

- at the moment

2) для выражения действия или состояния, длящегося в течение настоящего периода времени, но не обязательно относящегося к моменту речи:

Have you heard about Nick? He is building his own house.

Формы Continuous Tenses употребляются преимущественно с глаголами, обозначающими действия. Глаголы, обозначающие состояния, чувства, желания, мысли, как правило, в формах длительных времён не употребляются.

К числу таких глаголов относятся:

- глаголы общего значения: to be, to have, to possess, to belong, to consist, to result, to depend;

- глаголы желания и волеизъявления: to want, to desire, to wish, to mind, to refuse, to forgive;

- глаголы чувственного восприятия и мышления: a) to see, to hear, to feel, to notice, to smell, to taste; b) to love, to like, to hate, to prefer, to care; c) to agree, to believe, to doubt, to remember, to forget, to know, to suppose, to realize, to mean, to think.

 

 

Exercises

 

Задания по грамматике 1

The verb - to be -

 

1. Глагол-связка -to be- имеет в настоящем времени 3 формы (этот глагол спрягается):

 

I am We

You are You are

He, she, it is They

 

Глагол -to be- является очень важным в английском языке, так как он является не только глаголом-связкой, но и вспомогательным глаголом для образования временных и видовых форм.

Он используется в различных словосочетаниях, таких как:

to be upset - расстроиться

to be busy - быть занятым

to be late - опоздать

to be afraid of - бояться

to be ill - болеть и др.

Он также используется:

1) для сообщения информации о ком-либо (чём-либо): возрастная деятельность, национальность, имя, семейное положение и т.д.

Mr. Smith is a manager.

He is 40.

He is from the USA.

He is American.

Oxford is a British University.

2) для сообщения информации о местонахождении кого-либо (чего-либо)

Peter Black is in the office.

The children are in the park.

3) для описания кого-либо (чего-либо)

The weather is cold today.

The company is very successful.

Jane is tall and slim.

4) для обозначения времени, расстояния, состоянии природы, суммы денег, веса:

It’s six o’clock.

It’s winter.

It is $ 100.

2. Утвердительные предложения имеют прямой порядок слов: подлежащее + сказуемое + дополнение + обстоятельство.

Например, Sam is at the cinema.

He is married.

It is a good family.

Отрицательные предложения с глаголом -to be- имеют следующую форму:

I am not (I’m not)

You are not (you aren’t)

He, she, it is not (he isn’t) busy.

We are not (we aren’t)

You are not (you aren’t)

They are not (they aren’t)

Вопросительные предложения строятся следующим образом:

1) общий вопрос: Is Jack a student? Yes, he is.

Are you at home? No, I am not.

2) альтернативный вопрос:

Is Jack a student or a teacher? He is a student.

Are you at home or at work? I am at work.

3) специальный вопрос:

Who is a student? Jack is.

Why are you at home? I’m ill.

What is Jack? He is a student.

4) разделительный вопрос (не так ли?):

Jack is a student, isn’t he? Yes, he is.

You aren’t busy, are you? No, I am not.

Обратите внимание, что мы говорим:

I’m late, aren’t I?

Exercises:

 

V. Write questions with What/Who/How/Where/Why? Use am/is/are.

Example: (what colour your car?) What colour is your car?

 

  1. (where my key?) Where...?
  2. (what colour his eyes?)...?
  3. (why John angry with me?)...?
  4. (how much these shoes?)...?
  5. (who your favourite actor?)...?
  6. (why you always late?)...?

 

VI. Complete the questions:

1. Ann is on holiday,...?

2. This film isn't very interesting,...?

3. It's a beautiful day,...?

4. They aren't Americans,...?

5. Nokia is a Finnish electronics producer,...?

VII. Translate the sentences.

1. Sam Taylor – американец. Он из Чикаго. Ему 18 лет.

2 - Почему/чем она известна? - Она очень богата.

3. Дай мне пожалуйста словарь. Он на столе.

4. - Где Mr Kollet? - Он занят. Он на совещании (meeting).

5. Это предложение слишком трудное. Я не могу его понять.

6. Поздно. Давайте пойдём домой.

7. Время – деньги.

Pronouns (Местоимения)

 

 

  Personal Possessive  
  Nominative Case Objective Case Conjoint Form Absolute Form
Singular I You He She It me you him her it my your his her its mine yours his hers its
Plural We You They us you them our your their ours yours theirs

Personal Pronouns в именительном падеже выполняют в предложении роль подлежащего или именной части составного именного сказуемого и отвечают на вопрос «кто? что?».

They visited the Tate yesterday.

It was they who did it.

Личные местоимения в объектном падеже употребляются после предлогов: without, except, with, by, between, up; и отвечают на вопросы «кому? кого?».

He didn't give me the definite answer.

The money was divided between Nick and me.

 

Possessive Pronouns имеют две формы: совмещённую (the Conjoint Form) и абсолютную (the Absolute Form) и отвечают на вопросы «чьё? Чьи?».

Совмещённая форма употребляется только в сочетании с существительными и ставится перед ними (но после слов all и both):

Our life is hectic but interesting.

Her parents are very understanding.

All my friends were at the party.

Абсолютная форма употребляется самостоятельно, без существительного, во избежание его повторения в тексте.

The book is not mine.

Theirs was the best plan.

 

Personal Pronouns (Личные местоимения)

 

  1. Finish the sentences with him / her / them.

1) I don't know those girls. Do you know them?

2) I don't know that man. Do you know _____?

3) I don't know his friends. Do you know _____?

4) 'Do you know that man?' 'Yes, I work with _____.'

5) I'm talking to you. Please listen to _____.

6) These photographs are nice. Do you want to look at _____?

7) Those apples are bad. Don't eat _____.

  1. Fill in the correct personal pronouns.

1) This is my watch. _____ bought _____ yesterday.

2) She didn't come. What happened to _____?

3) What's the matter with _____? You look bad.

4) My son saw a new Hollywood movie. But _____ didn't like _____ very much.

5) The scissors are very sharp. Be careful with _____.



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-12-10; просмотров: 513; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 52.14.85.76 (0.286 с.)