Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Семінарське заняття 13. Філософія історії (ЗМ 10)
Семінарське заняття 13. Філософія історії (ЗМ 10) (2 год) План. 1. Філософські роздуми щодо сенсу та спрямування людської історії. Ідея суспільного прогресу, його критерії та межі. 2. Суспільне буття в історичному вимірі. 3. Суспільно-історичний прогрес, його суб’єкти та рушійні сили. 4. Теорія суспільно-економічних формацій. 5. Теорії індустріального та постіндустріального суспільства. 6. Поняття інформаційного суспільства.
7. 1 Філософські роздуми щодо сенсу та спрямування людської історії. Ідея суспільного прогресу, його критерії та межі. 2. Суспільне буття в історичному вимірі. 3.Суспільно-історичний прогрес, його суб’єкти та рушійні сили Відомо, що розвиток - це процес спрямованих, закономірних змін матеріальних і ідеальних об'єктів. Чи існує провідний напрямок у розвитку людства і який він? З безлічі точок зору на цю проблему виділимо і охарактеризуємо три полярних. 1) Найпоширеніша позиція в суспільствознавстві провідним напрямком розвитку суспільства вважає прогрес - тенденцію поліпшення, вдосконалювання однієї або декількох сфер громадського життя. Історія може тупцювати на місці і навіть іти іноді назад, але, в остаточному підсумку, тенденція прогресу невблаганно прокладає собі дорогу через всі протиріччя і конфлікти. Людство йде по сходам прогресу нагору, до світлого майбутнього. Різні теорії прогресу відрізняються критерієм виділення ступенів {фаз історії) і їх кількістю. Наприклад, Г.Гегель залежно від ступеня свободи в історії суспільства виділяє чотири ступеня Ступені світового історичного прогресу по Гегелю Східний світ Свобода де-спота Грецький світ Свобода для деяких; принцип прекрасної індивідуальності Римський світ Свобода для деяких; принцип абстрактної загальності Германський світ Повна свобода. Правова держава Завершується розвиток {доходить до абсолюту) Карл Маркс відповідно до типу виробничих відносин виділяє п'ять ступенівпрогресу Ступені суспільного прогресу по К. Марксу Комуністична Буржуазна Феодальна Рабовласницька Первіснообщина формація У К.Маркса, на відміну від замкнутої схеми Г.Гегеля, історичний процес відкритий у майбутнє. Комуністичної формації поки що немає. Більше того, К.Маркс неодноразово підкреслював, що комунізм це не ідеальний завершений стан суспільства, а нескінченний шлях до нього. 2). Протилежна позиція провідним напрямком вважає регрес - рух вниз, погіршення стану суспільства. Історик античності Гесіод в книзі "Праці і дні" писав, що людство пережило п'ять основних стадій, щораз як би спускаючись по сходам історії на одну ступінь наниз. Почавши золотим, пройшовши срібний і інші століття, воно виявилося у залізному. Споконвічний стан людського роду - "золоте століття" - ера безхмарного щастя, всього було вдосталь, земля давала все, не треба було працювати, кожен жив безтурботно, проводячи свій час у банкетах і достатку. У залізний вік, який став зараз долею людини, люди проводять свої дні в праці, турботах і сумі. Такої ж точки зору дотримувалися, наприклад, Л.Сенека, Ж.Ж.Руссо. В XX столітті "розчарування в прогресі", відродження апокаліпсичних очікувань пов'язані з усвідомленням і прогнозуванням глобальних проблем. Песимістичні прогнози прийдешніх катастроф є не просто передчуттям, а прораховуються на математичних і кібернетичних моделях. Незважаючи на протилежність, перша і друга позиції єдині в загальному підході до історії. Розвиток людства розглядається як єдиний закономірний процес; за основу береться ескалаторна модель історії. Всі народи рухаються по одному ескалаторі (нагору або вниз) перебуваючи на різних його ступенях (хтось обігнав і виїхав уперед, а хтось відстав, але відсталий пройде ті ж самі ступені). 3) Третя позиція - протилежна першим двом, у ній заперечується єдність історичного прогресу. Методологічним принципом пояснення історії є ідея циклічності і деревоподібна модель існування людських культур.Історія людства представляється як відносно самостійний розвиток окремих культур (культури - окремі плоди на древі історії). Кожна культура, розвиваючись, проходить певні стадії, цикли у своєму розвитку. Ідея циклічності реалізована, наприклад, в теорії історичного круговоротуДжамбаттисто Віко (італійський філософ, 1668-1744 рр.). Він представив історію як розвиток всіх націй по циклах, які складаються із трьох епох: божественної (бездержавність, підпорядкування жерцям), героїчної (аристократична держава) і людської (демократична республіка або представницька монархія). Кожний цикл, проходячи стадії дитинства, юності і зрілості, закінчується загальною кризою і р о зпадом даного суспільства. Зміна епох здійснюється в силу суспільних переворотів. Методологія культурно-цивілізаційного циклизма продовжує розвиватися і у сучасній філософії історії.
Закон - тенденція прискорення темпів суспільного прогресу. Особливо явно ця тенденція проявилася в ХХ-ХХІ століттях. Ілюстрацією цього закону можуть служити такі цифри: ^ сільське господарство - 8 тисяч років; ^ промислова революція - 200 років; ^ науково-технічна революція - 50 років. В нашому XXI столітті все більше відчувається людський вимір прогресу, проявляються такі бажані тенденції, як демократизація, деідеологізація, інтернаціоналізація громадського життя, об'єднання людства і рух його до загальнолюдських духовних цінностей. Однак, є таке поняття як "плата за прогрес". В нашу епоху - це глобалізація багатьох проблем і протиріч (екологічна криза, гонка озброєнь і ін.). На жаль, дотепер актуальне зауваження К.Маркса, про те, що прогрес подібний до язичеського ідола, який не бажав пити нектар інакше, як із черепів убитих. І, проте, у людства завжди жива мрія про краще майбутнє, а раз людина, по виразу Ф.Петрарки, бажає позбутися свого жалюгідного стану, бажає щиро і цілком - таке бажання не може бути безуспішним. Теорія суспільно-економічної формації К.Маркс представив всесвітню історію як природничо-історичний, закономірний процес зміни суспільно-економічних формацій. Використовуючи як основний критерій прогресу - економічний - тип виробничих відносин (насамперед, форму власності на засоби виробництва), К.Маркс в історії виділяє п'ять основних економічних формацій: первіснообщину, рабо-власницьку, феодальну, буржуазну і комуністичну. Первіснообщинний лад - перша неантагоністична суспільно-економічна формація, через яку пройшли всі без винятку народи. В результаті її розпаду здійснився перехід до класових, антагоністичних формацій. Серед ранніх щабл і в класового суспільства деякі вчені, крім рабовласницького і феодального способів виробництва, виділяють особливий азіатський спосіб виробництва і відповідну йому формацію. Це питання залишається дискусійним, відкритим в суспільствознавстві і зараз. " Буржуазні виробничі відносини, - писав К.Маркс, - є останньою антагоністичною формою суспільного процесу виробництва... Буржуазною суспільною формацією завершується передісторія людського суспільства"'. На зміну їй повинна закономірно прийти, як передбачали К.Маркс і Ф.Енгельс, комуністична формація, яка відкриває справді людську історію. Суспільно-економічна формація - це історичний тип суспільства, цілісна соціальна система, яка розвивається і функціонує на основі характерного для неї способу виробництва матеріальних благ. Із двох основних елементів способу виробництва (продуктивні сили і виробничі відносини) у марксизмі ведучим вважаються - виробничі відносини, по ним визначається тип способувиробництва і, відповідно, тип формації. Сукупність пануючих економічних виробничих відносин становить базис суспільства. Над базисом піднімається політична, юридична надбудова. Ці два елементи дають уявлення про системний характер суспільних відносин; є методологічною основою у вивченні структури формації Семінарське заняття 13. Філософія історії (ЗМ 10) (2 год) План. 1. Філософські роздуми щодо сенсу та спрямування людської історії. Ідея суспільного прогресу, його критерії та межі. 2. Суспільне буття в історичному вимірі. 3. Суспільно-історичний прогрес, його суб’єкти та рушійні сили. 4. Теорія суспільно-економічних формацій. 5. Теорії індустріального та постіндустріального суспільства. 6. Поняття інформаційного суспільства.
7. 1 Філософські роздуми щодо сенсу та спрямування людської історії. Ідея суспільного прогресу, його критерії та межі. 2. Суспільне буття в історичному вимірі. 3.Суспільно-історичний прогрес, його суб’єкти та рушійні сили Відомо, що розвиток - це процес спрямованих, закономірних змін матеріальних і ідеальних об'єктів. Чи існує провідний напрямок у розвитку людства і який він? З безлічі точок зору на цю проблему виділимо і охарактеризуємо три полярних. 1) Найпоширеніша позиція в суспільствознавстві провідним напрямком розвитку суспільства вважає прогрес - тенденцію поліпшення, вдосконалювання однієї або декількох сфер громадського життя. Історія може тупцювати на місці і навіть іти іноді назад, але, в остаточному підсумку, тенденція прогресу невблаганно прокладає собі дорогу через всі протиріччя і конфлікти. Людство йде по сходам прогресу нагору, до світлого майбутнього. Різні теорії прогресу відрізняються критерієм виділення ступенів {фаз історії) і їх кількістю. Наприклад, Г.Гегель залежно від ступеня свободи в історії суспільства виділяє чотири ступеня Ступені світового історичного прогресу по Гегелю Східний світ Свобода де-спота Грецький світ Свобода для деяких; принцип прекрасної індивідуальності Римський світ Свобода для деяких; принцип абстрактної загальності Германський світ Повна свобода. Правова держава Завершується розвиток {доходить до абсолюту) Карл Маркс відповідно до типу виробничих відносин виділяє п'ять ступенівпрогресу
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-09-05; просмотров: 133; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.119.127.13 (0.014 с.) |