Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Якими є основні риси онтології Нового часу.↑ ⇐ ПредыдущаяСтр 2 из 2 Содержание книги
Поиск на нашем сайте
Онтологічні концепції Нового часу істотно різняться між собою. Поряд з матеріалістичною онтологією Ф. Бекона, Т. Гоббса, П. Гассенді, Д. Локка, Б. Спінози і французьких матеріалістів XVIII ст. (Ж. Ламерті, Д. Дідро, П. Гольбах) мала місце і дуалістична онтологія Р. Декарта, об'єктивно-ідеалістична Г.В. Лейбніца та суб'єктивно-ідеалістична Д. Берклі і Д. Юма. Та всі ці концепції мали й деякі спільні риси, зокрема механістичне тлумачення переважної частини природи і навіть суспільства. До того ж більшість із цих концепцій мала матеріалістичний характер, хоча це й не позбавляло їх суперечностей. Декарт визнавав дві субстанції — духовну, яку він наділяв атрибутом мислення, і матеріальну, необхідною властивістю якої вважав протяжність. Причому, матерія в нього є самодостатньою, такою, яка ні в чому не має потреби, крім Бога, і то лише для акту її виникнення Гоббс також вважав протяжність атрибутом матерії, твердив, що існують лише конкретні тіла (тобто поділяв номіналістичні погляди), виходячи з властивостей яких можна пояснити і природу свідомості людей. Рух він ототожнював з механічним переміщенням, визнавав існування атомів. Декарт, Спіноза й Лейбніц у своїх онтологічних концепціях виходили із визнання надчуттєвих принципів буття і пізнання. Та перебуваючи в органічному зв'язку з даними тогочасної науки, ці концепції сприяли розвитку математики, фізики та інших природничих наук. На думку Спінози, матеріальна субстанція поєднує в собі два атрибути — протяжність і мислення. Ця субстанція є причиною самої себе. Концепція Спінози містила в собі догадку про матеріальну єдність світу. До того ж вона не потребувала доповнень у вигляді ідеї Бога. Правда, з певних міркувань Спіноза вдається до слова "Бог", називаючи цим терміном матеріальну субстанцію, природу. В основі онтології Лейбніца лежало об'єктивно-ідеалістичне вчення про монади — найрізноманітніші неподільні духовні субстанції, які становлять собою ідеальний світ (первинний щодо матеріального), доступний лише розуму. Монади, на думку Лейбніца, координовані і субординовані. Найнижчими в системі їх упорядкування є ті з монад, які утворюють в основному неорганічну природу. Вищий клас монад уже має відчуття і споглядання. До найвищих з відомих нам класів монад Лейбніц відносив душі людей, здатні до мислення і самосвідомості. Заслугою онтології Лейбніца було те, що він наблизився до розв'язання матерії і руху. Найвищого розвитку матеріалізм досяг у Франції у XVIII ст. Ж. Ламетрі стояв на позиціях механістичного матеріалізму. Д. Дідро і П. Гольбах застосували принцип матеріалізму для узагальнення досягнень наукової думки в пізнанні природи і суспільства. Перебуваючи загалом на позиціях метафізичного методу, Дідро і Гольбах разом з тим розвивали деякі діалектичні ідеї, зокрема ідеї єдності матерії й руху, якісної різноманітності всього існуючого. Гольбаху належить визначення матерії як всього того, що діє будь-яким чином на органи чуття людини. Авторами суб'єктивно-ідеалістичного і агностичного тлумачення буття були англійський філософ Дж. Берклі і шотландський — Д. Юм. Деїсти, зокрема деїсти-просвітники (Вольтер), виходили з метафізичної онтології кінечності світу, абсолютизації дуалізму матерії і руху, причини і наслідку, еволюції і доцільності. III. Розв’язати тестові завдання: Яке їх нижчеперелічених філософських робіт російських філософів належить В.Соловйову? 1) "Філософія загального духу" 2) "Зміст любові" 3) "Філософія волі" 4) "Утопія" 5) "Діалектика міфу" 2. У творчості якого російського релігійного філософа вперше пролунала знаменита фраза: "Якщо бога немає, то все дозволено"? 1) В.Соловйова 2) Л.Н.Толстого 3) Ф.М.Достоєвського 4) М.Бердяєва 5) П.А.Флоренського БІЛЕТ №23 І. Дайте визначення поняття: 1. Ідеалізм — напрям у філософії, який первинним вважає ідеальне начало — Бога, дух, розум тощо. 2. Філософський плюралізм – філософські вчення,які визнають множинність субстанцій ІІ. Виконайте індивідуальні завдання: Які філософські погляди античності відтворює в своїй творчості Фома Аквінський? У філософському підґрунті свого богослов'я Фома спирається головним чином на Арістотеля. У вченні про буття ("метафізиці") він стверджує, що будь-яке буття — і існуюче в дійсності, і тільки можливе — може бути лише буттям одиничних, окремих речей. Фома називає таке буття субстанцією. Основні поняття вчення Фоми — поняття дійсності та можливості. При цьому "матерія" — це "можливість" прийняти форму, а форма є дійсність щодо матерії, що вже прийняла форму. Завдяки цьому поділу, запозиченому в Арістотеля, Фомі вдається дати класичне для схоластики вирішення проблеми універсалиії (завершити суперечку між номіналізмом та реалізмом). Бог творить не універсалі'!' чи індивідуальні речі, а матерію та форми. З форм-образів можуть бути створені як універсалі'!', так і індивідуальні об'єкти в результаті поєднання форми і матерії. Отже, немає значення, чи універсалів), чи індивідуальний предмет вважаємо ми першим, бо вони витікають з форм-образів, які творить лише Бог. Згідно з Фомою матерія не може існувати окремо від форми, проте форма може існувати окремо від матерії у вигляді образів. Це означає, що ніщо матеріальне не може існувати незалежно від вищої форми чи Бога, а також що Бог — істота чисто духовна. Тільки для тілесних речей природного світу необхідне поєднання форми з матерією. Філософія М.Кузанського та Дж.Бруно як два напрями у пантеїзмі. Пантеїзм – це філософсько-релігійне вчення, за яким Бог є безособовим началом, Д.Бруно, розвиваючи геліоцентричну теорію, висунув ідею безкінечності Всесвіту та множинності в ньому світів, стояв на позиціях пантеїзму, "розсередивши" Бога в усій природі. Він вважав, що природа і є Бог в речах. Дж.Бруно сформував основний принцип природознавства, що переживало період становлення: Всесвіт єдиний, безкінечний; він не породжується і не знищується, не може зменшуватися або збільшуватися. В цілому Всесвіт нерухомий, але в його просторі рухаються лише тіла, які є складовими частками Всесвіту. М. Кузанський вважав Бога єдиним початком сущого, але розрізняв Бога в його виявленнях і сутності, яка є невимовна. Виявлення цієї сутності можуть бути лише символічними: через протилежності абсолютного максимуму та абсолютного мінімуму, через ступінь причетності всіх речей до єдиного. Як сутність, Бог постає можливістю усього, але у згорнутому вигляді. Світ, відповідно, є розгорнута сутність Бога. М. Кузанський розглядає природу як божественну книгу, що розкриває Бога людині. Можна читати цю книгу й здобувати знання лише про божественне виявлення, але сутність Бога можна осягнути лише через віру. Оскільки сутність Бога невичерпна, то й творіння світу відбувається вічно. Звідси випливає, що Земля не може бути центром світобудови. Але людина водночас являє собою фокус природи, бо в людині всі природні можливості зведені до максимального ступеня. Тому людська природа загалом є суверенною. Якщо б людина спромоглася подолати свою обмеженість, вона могла б стати на рівень з Богом. III. Розв’язати тестові завдання: У чому специфіка філософії В. С. Соловйова? 1) західництво 2) слов'янофільство 3) метафізичний матеріалізм 4) вчення про всеєдність 5) ідеалізм 2. Де, у якій країні була концептуально розроблена філософська ідея "всеєдність"? 1) у Франції 2) у Росії 3) у Німеччині 4) в Англії 5) у Японії БІЛЕТ №24 І. Дайте визначення поняття: 1. Агностицизм — напрям у філософії, прихильники якого заперечують пізнаванність суті речей, об'єктивної істини 2. Номіналізм — філософське вчення, що заперечує онтологічне значення універсалій (загальних понять), стверджуючи, що універсалії існують не в дійсності, а тільки в мисленні. ІІ. Виконайте індивідуальні завдання: 1. Як співвідносяться за своїм змістом поняття „Бог” і „Закон” у філософській культурі Середньовіччя? Співвідношення понять „Бог” і „Закон” можна проілюструвати на прикладі філософії Фоми Аквінського. Спираючись на Арістотеля, Фома виводить п'ять непрямих способів доведення буття Бога: 1) «Все, що рухається, має причиною свого руху дещо інше». А початком руху є Бог. 2) Все, що ми бачимо і з чим стикаємось - є наслідок чогось, що його породило. А першопричиною є Бог. 3) Ми сприймаємо все, що відбувається навкруги нас або як необхідність, або як випадковість. Але випадковість - це лише недоступна нашому розуму необхідність (Бог). 4) все володіє різним ступенем краси та досконалості. А еталоном, абсолютним мірилом цих якостей є Бог. 5) все рухається та розвивається. Але лише Бог знає куди і для чого, і з якою метою все відбувається у природі. Ці докази лежать у основі абсолютного переконання Фоми Аквінського у приматі віри над розумом, у тому, що віра володіє більшою достовірністю, ніж знання. Звідси, на його думку, немає нічого принизливого в тому, що і наука і філософія є служанками теології. Онтологія Фоми — ідеї у дусі креаціонізму. Вічним буттям володіє лише Бог (вплив ідей Аристотеля про матерію та форму: у матеріальних речах форма виражає загальний зміст (сутність) речі, а матерія пояснює індивідуальність та конкретність її існування). Закон Фома Аквінський визначає як встановлення розуму і загального блага, яке "однародувано" тим, хто опікується суспільством (всеохоплююча влада закону). Закон є розум управління, правило і міра всіх людських діянь. Ознакою закону є його проголошення (обнародування). Закони Фома ділить на 4 види: - вічний закон - "сам божественний розум, що керує світом". Цей закон лежить в основі всього світового порядку, природи і суспільства. - Природний закон - відбиток вічного закону у людському розумі є дія вічного закону у людському суспільстві. Природний закон приписує чинити добро і уникати зла. Природний закон є основою всіх законів, що створюються людьми; - людський, або позитивний закон - приватні додатки природного закону. Його метою є розвиток позитивного у людині. Обов'язкова сила закону розповсюджується на всіх (включаючи законодавця і духовних осіб). Саме тому для Аквінського людський закон - це сила, яка примушує недосконалих за своєю природою людей коритись владі перед страхом покарання. - Божественний закон, або закон одкровення - походить з Біблії. Він необхідний з двох причин: • по-перше, людський закон не здатний повністю викорінити зло; • по-друге, — через недосконалість людського розуму люди самі не здатні прийти до єдиного уявлення про правду, тому необхідно таке вище керування як Біблія. Сфера божественного закону охоплює
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-08-26; просмотров: 275; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.139.69.138 (0.011 с.) |