Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Правильно вказане місце наголосу в усіх словах рядка

Поиск

а симе5трія, металу5ргія, агроно5мія

Б озна5ка, видання5, громадяни5н

В сільськогоспо5дарський, по5каз, при5ріст

Г нена5висть, мере5жа, ви5падок

Немає помилок у слововживанні в рядку

а підведемо підсумки, розділяю вашу думку

Б виключення з правил, вмішатися в конфлікт

В приступимо до обговорення, доказувати протилежне

Г розглянемо такі питання, завдання роботи

Через дефіс пишеться слово

а золотисто/жовтий

Б першо/цвіт

В жовто/зілля

Г тонко/ніг

Присвійний прикметник ужито в словосполученні

а зимова ковдра

Б батьковим конем

В зелені шати

Г смарагдове море

Неправильно визначений відмінок іменника у словосполученні

а з ранньої весни — родовий

Б бувала в степу — місцевий

В ховається по балках — давальний

Г пішов у ріст — знахідний

Прочитайте текст і виконайте завдання 7–10.

(1) Ніщо так не любила Ольвія, як степ.(2) З ранньої весни і до пізньої осені бувала вона в степу. (3) Тільки зникне біла зимова ковдра,як вона вже мчала батьковим конем за місто. (4) І хай ще по балках і яругах ховається сніг, а степ уже дихає свіжістю. (5) І вітри його — манливі і тревожні. (6) І на душі тоді неспокій, і кудись тебетягне, а куди — сама не збагнеш. (7) А виберешся з міста ще через день-два, і степ уже інший — золотисто/жовтий. (8) То буяє першо/цвіт весняний. (9) На початку травня степ вбирається в зелені шати. (10) І тоді від краю до краю — смарагдове море, у якому то тут, то там квітне жовто/зілля, синьо спалахує волошка. (11) Пішов у ріст тонко/ніг, та так дружно, так рясно, що кінь бреде немов земним шумовинням… (В. Чемерис)

Орфографічна помилка допущена в слові

а тревожні

Б неспокій

В виберешся

Г вбирається

Антоніми вжито в реченні

а першому

Б другому

В третьому

Г десятому

Частку вжито у фрагменті

а З ранньої весни і до пізньої осені бувала вона в степу…

Б І хай ще по балках і яругах ховається сніг…

В …і кудись тебе тягне…

Г …тоді від краю до краю — смарагдове море…

Складнопідрядне речення з підрядним часу

а третє

Б четверте

В десяте

Г одинадцяте

Завдання 11–23 мають по п’ять варіантів відповіді, серед яких лише один ПраВиЛЬниЙ. Виберіть правильний, на Вашу думку, варіант відповіді, позначте його в бланку А згідно з інструкцією. не робіть інших позначок у бланку а, тому що комп’ютерна програма реєструватиме їх як помилки!

Пишеться и в усіх словах рядка

а закол..сати, т..хенький, зб..нтежений

Б понів..чений, м..нувшина, кр..шталевий

В ж..брак, зуп..нитися, сх..лився

Г ц..булина, с..вина, л..шайник

Правильно утворені всі імена по батькові в рядку

а Дмитро Олексійович, Денис Ігоревич, Віктор Олегович

Б Оксана Миколаївна, Зінаїда Георгіївна, Юлія Іллівна

В Яків Васильович, Софія Андріївна, Павло Матвієвич

Г Надія Віталієвна, Олександр Якович, Іван Дмитрович

д Геннадій Сергійович, Світлана Юр’ївна, Петро Григорович

Неправильне твердження

а Слова нежить, біль, шампунь в орудному відмінку однини мають однакові закінчення.

Б Слово стаття в родовому відмінку множини пишеться без подвоєння приголосних.

В Слова буря, зоря в родовому відмінку множини пишуться з ь на кінці.

Г Слова тонна, ванна, вілла в родовому відмінку множини пишуться з подвоєнням приголосних.

д Слова фін, молдаванин, болгарин в родовому відмінку множини мають неоднакові закінчення.

Усі прикметники пишуться через дефіс у рядку

а (гірсько)лижний, (українсько)німецький, (вічно)зелений

Б (темно)червоний, (науково)дослідний, (хіміко)біологічний

В (кисло)солодкий, (північно)східний, (легко)атлетичний

Г (хлібо)булочний, (військово)морський, (жовто)гарячий

д (науково)технічний, (м’ясо)молочний, (сільсько)господарський

Не потребує редагування словосполучення

а набере чинності у двох тисяч другому році

Б народився шостого березня тисячу дев’ятсот дев’яносто восьмого року

В документ від сьомого травня дві тисячі першого року

Г вибори призначено на тридцять перше жовтня двох тисяч десятого року

д звіти за січень-червень двітисячного року

Присвійний займенник ужито в реченні

а Друзі привітали її з днем народження.

Б Вперше я побачив її на концерті.

В У змаганнях брали участь і його учні.

Г Холод змусив їх добувати вогонь.

д Батько повів його до спортивної секції.

Неправильно утворена дієслівна форма в рядку

а вирушити — вирушу, вируш

Б їздити — їжджу, їздь

В бряжчати — бряжчу, бряжчи

Г висіти — вишу, виси

д чистити — чищу, чисти

Прислівник виступає обставиною в реченні

а У садку було прохолодно.

Б Він зробив це ненавмисне.

В У будинку неподалік світилося.

Г Квартира праворуч ще не заселена.

д У мене радісно на душі.

Правильно побудоване словосполучення з прийменником

а не дивлячись на перешкоди

Б всупереч розпорядження адміністрації

В згідно наказу директора

Г відповідно правилам

д у відповідності з інструкцією

Спонукальне речення

а Які прекрасні ці квіти

Б Хто допоміг тобі підготуватись до контрольної

В Нехай здійсняться ваші мрії

Г Що за краса навкруги

д Гарно як у лісі

Неозначено- особове речення

а Розвійтеся з вітром, листочки зів’ялі! (І. Франко)

Б Починали пастушити звичайно з семи років. (О. Воропай)

В І мій народ, дорівняний до мене, уже ніхто не смів би обмовлять. (Л. Костенко)

Г Не називаю її раєм, тії хатиночки у гаї над чистим ставом край села. (Т. Шевченко)

д На Великдень усі вітали один одного писанками. (Р. Кобальчинська)

Зміст частин зіставляється у безсполучниковому складному реченні

а Посадиш в грязь — будеш князь. (Нар. тв.)

Б Чисте сумління маєш — спокійно спати лягаєш. (Нар. тв.)

В Це ще не сльози — це квітуча вишенька. (Л. Костенко)

Г Замість світла я по тих ярах поставлю варту — буде вам світити. (І. Кочерга)

д Защебетав соловейко — пішла луна гаєм. (Т. Шевченко)

Правильно побудоване речення

а Мовець повинен називати і висловлювати своє ставлення до співрозмовника.

Б Частина депутатів налаштовані критично щодо законопроекту.

В Це не стільки завдання школи, скільки батьків.

Г Бібліотека одержує газети, журнали, періодику.

д Фермерські господарства забезпечують не тільки нашу область, а й інші регіони України.

 

У завданнях 24–28 до кожного з чотирьох рядків інформації, позначених цифрами,виберіть один правильний, на Вашу думку, варіант, позначений буквою. Поставте позначки в таблицях відповідей до завдань у бланку А на перетині відповідних рядків(цифри) і колонок (букви). Усі інші види Вашого запису в бланку а комп’ютерна програма реєструватиме як помилки!

Установіть відповідність між фразеологізмом та його тлумаченням

Фразеологізми


1 кривити душею

2 до душі припадати

3 ні за цапову душу

4 пекти раків

Тлумачення

а подобатись

Б куховарити

В лицемірити

Г даремно

д червоніти


Установіть відповідність між способом вираження підмета і реченнями, в яких вони вжиті

Характеристика підмета Приклади


1 підмет виражений займен-

ником у називному відмін-

ку

2 підмет виражений при-

кметником, ужитим у зна-

ченні іменника, в називно-

му відмінку

3 підмет виражений непо-

дільним словосполучен-

ням.

4 підмет виражений вигу-

ком, ужитим у значенні

іменника

а А після тих проклятих ве-

чорниць пройшло два дні.

(Л. Костенко)

Б При світлі смолоскипів

лаштувалися в дорогу кінні.

(В. Малик)

В Ніщо безслідно не мине

(Л. Костенко)

Г Але найприємніша йому

робота — розперезати сно-

пик деревію і уквітчати ним

стіни. (Гр. Тютюнник)

д Переможне «ура» лунало на-

вкруги.


Установіть відповідність між реченням та характеристикою його підрядної частини


Характеристика

підрядної частини

речення

1 з’ясувальне

2 означальне

3 умови

4 причини

Приклади

а Скажи мені, пораднице надземна, куди

мені податись у просторі? (Леся Укра-

їнка)

Б Забула ти той чар розмови, що наші

розпалив зіниці. (Б. Лепкий)

В Буває — тужу за тобою, як тужать квіти по весні. (Б. Лепкий)

Г Щовесни прилітатиму, брате, бо крилом я до тебе приріс. (Б. Олійник)

д Не до весілля нам, шановний пане,

якщо не смієм свічки засвітить. (І. Кочерга)


Установіть відповідність між займенниками та їх розрядами

Розряди займенників Приклади


1 особові

2 означальні

3 неозначені

4 заперечні

а ніякий, нічим, ні в кого

Б цей, таку, тих

В іншого, всіма, самим

Г тобі, вами, мене

д декому, абиким, чийогось


Визначте, якою частиною мови є виділені у реченні слова (цифра позначає наступне слово).

(1) Що (2) можеш ти, (3) розгублене дитя, зробити (4) для вселюдського прогресу? (Л. Костенко)

а прикметник

Б займенник

В дієслово

Г дієприкметник

д прийменник

Читання Й анаЛіЗ текСтУ

Завдання 29–36 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких один ПраВиЛЬ­

ниЙ. Виберіть правильний, на Вашу думку, варіант, позначте його в бланку А згідно з інструкцією. не робіть інших позначок у бланку а, тому що комп’ютерна програма реєструватиме їх як помилки!

Прочитайте текст (цифри у дужках позначають номери рядків) і виконайте завдання

29–36.

Скіфська пектораль

(1–5) Тисячу років вони постійно з кимось воювали: з кіммерійцями, фракійцями, також із греками, сірійцями, єгиптянами. Скіфи! Одне це слово від VII століття до н. е. і аж до III століття н. е. наводило жах на племена і народи Східної Європи та Близького Сходу. Геродот описав їх як своєрідний «караючий меч» для тодішнього світу. І водночас віддав їм належне як мудрому, працьовитому, лицарському народові.

(6–9) Греки першими збагнули, що перемогти войовничих скіфів — марна справа. Знаючи провисокий художній смак цього народу, який сформувався ще в далекому первісному середовищі індо-іранських племен, греки вирішили «приручити» скіфів силою… мистецтва, прекрасного! І це вберегло квітучу Елладу од передчасної загибелі від скіфських мечів.

(10–13) Чудового вершника, скіфа неможливо було вибити з сідла. Але коли він бачив, як працює в тому чи іншому грецькому полісі каменяр, кераміст, золотар, мозаїст,— він сам зіскакував з коня і клав зброю осторонь. Його погляд стежив за кожним рухом майстра, а чудовий витвір не раз зворушував воїна до сліз.

(14–19) Скіфи були нащадками древніх цивілізацій. Вони мали свою міфологію, поклонялися своїм богам. Познайомившись з античним мистецтвом, зажадали зобразити своїх богів так само витончено й досконало, як греки Зевса, Аполлона, Афродіту. Оскільки скіфи були кочівниками, вони не прагнули втілити свої улюблені образи у скульптурах, мозаїках, в монументальному мистецтві взагалі. Вони прикрашали зброю, домашнє начиння, культові предмети, якими вони щедро обкладали покійників.

(20–24) Перш ніж поховати свого царя у спеціально відведеному місці — у Придніпров’ї, на рівні Дніпрових порогів (Геродот називає цю степову місцевість Геррами),— скіфи возили його забальзамоване тіло по всіх скіфських племенах, де над ним здійснювали обряд пам’яті. У Геррах тіло

ховали в просторій гробниці разом з дружиною, слугами, кіньми, первістками свійських тварин.Біля царя клали золоті чаші й інші коштовні речі. Над гробницями насипалися величезні кургани.

(25–29) 21 червня 1971 року, досліджуючи скіфське царське поховання під Товстою Могилою у Дніпропетровській області, відомий український археолог-скіфознавець Борис Мозолевський знайшов велику нагрудну прикрасу — золоту пектораль, що важила 1150 грамів і сягала 30,6 сантиметра в діаметрі. За вагою, за розмірами і за художньою цінністю ця пектораль — найвидатніша

археологічна знахідка за всю історію скіфознавства Україні.

(30–31) Латинське слово «пектораліс» означає «нагрудний». Незвичайна краса і виняткова цінність пекторалі з Товстої Могили свідчать про могутність Скіфського царства.(32–38) Пектораль виготовлена із золота високої 958-ої проби, має чистий сонячний колір,вражає філігранним різьбленням. Композиційно це три ріжкоподібні яруси, з’єднані між собою скрученими «ланцюжками» золотих порожнистих трубочок. Між нижнім і верхнім сюжетними ярусами — смужка рослинного орнаменту. Символізуючи радісне буяння весни, рослини ніби служать компромісом між жорстокістю в світі тварин (напад хижаків на травоїдних — у нижньому ярусі пекторалі) і злагодженістю в людському суспільстві (шиття ритуального одягу, доїння худоби у верхньому ярусі пекторалі).

(39–47) У верхньому ярусі пекторалі зображено побутову сценку. У центрі двоє чоловіків шиють кожушину. Праворуч — кобила з лошам, корова з телям, вівця, коза з козеням, птах, що злітає. Підібгавши під себе ноги, юнак доїть вівцю. Ліворуч — ті ж самі тварини з молодим приплодом (але в інших композиціях), а юний скіф, подоївши вівцю, затикає амфору з молоком жмутком трави. У нижньому ярусі відтворено жорстоку боротьбу травоїдних тварин з хижаками. Особливим драматизмом сповнена боротьба коней з кровожерними грифонами. А ось лев і леопард напали на дикого кабана (праворуч) і оленя (ліворуч), пси женуться за зайцем. Як узгодити ці сцени з розквітом природи, зображеним у середньому ярусі, з миром і ладом, що його відтворив скіфський умілець у верхньому ярусі? І чому такі різні сюжети потрапили до царської нагрудної прикраси?

(48–61) Щоб відповісти на ці питання, вчені звернулися до індо-іранської міфології, яка лежала в основі вірувань і космогонічних уявлень скіфів. З’ясувалося, що основна тема пекторалі — це тема нового року. Новий рік починався тоді не 1 січня, а у весняне рівнодення — наприкінці березня, коли все живе дихало весною. Новорічне свято було у скіфів найвизначнішим культовим святом. Тепер зрозуміло, що всі три яруси пекторалі тематично співзвучні й стилістично цілісні. Двоє скіфів лаштують не просту кожушину, а «священний одяг» для новорічної церемонії. Навколо них — вервечка домашніх тварин з приплодом: за одвічним інстинктом, худоба дає приплід якраз на порозі весни. Весну символізують і молоденькі листочки, стебельця, «вусики» і квіти середнього ярусу. А хижаки у нижньому ярусі? Що в цій сцені новорічного, весняного? За уявленням скіфів,це був один з етапів (можливо, найхарактерніший) оновлення, очищення живої природи, який також асоціювався з початком весняного пробудження: поява молодняка ніби супроводжувалась винищенням у тваринному світі старих і кволих тварин. Отже, між верхнім і нижнім ярусами пекторалі існує глибокий символічний зв’язок, який майстер-золотар передав за допомогою вражаючого

художнього засобу — контрасту.

(62–67) Близькість пекторалі до творів античного мистецтва свідчить, що він навчався в одному з визначних центрів культури Стародавньої Греції. Пектораль виконана майстерно, її чудова декоративна урівноваженість ґрунтується на глибокому знанні законів гармонії. Кожна деталь вражає

викінченістю, філігранністю. Ідеальні пропорції зображених тварин у спокої і в русі, способи «вписування» постатей у заданий простір роблять цей витвір близьким до творів грецького мистецтва тієї доби, зокрема до барельєфної скульптури на фронтонах грецьких язичницьких храмів.

(68) Скіфська пектораль зберігається в Київському музеї історичних коштовностей України.

З енциклопедії



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-04-19; просмотров: 262; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.117.229.33 (0.009 с.)