Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Грамматический справочник контрольное задание №1



 

МИНИСТЕРСТВО ОБРАЗОВАНИЯ РОССИЙСКОЙ ФЕДЕРАЦИИ
САМАРСКИЙ ГОСУДАРСТВЕННЫЙ ТЕХНИЧЕСКИЙ УНИВЕРСИТЕТ

 

К а ф ед р а иностранных языков

 

АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК

 

Методические указания и контрольные задания
для студентов - заочников

 

Самара 2001

 

 

Составитель С.И. КРУЖКОВА

 

ББК Ш 13 Англ-9

 

Английский язык:Метод. указ. и контр. задан. для студ. — заоч. / Самар. гос.

техн. ун-т; Сост. С.И. Кружкова, Самара, 2001. 48 с.

 

Представлены методические указания и контрольные задания для студентов

 

 

Печатается по решению редакционно-издательского совета СамГТУ

 

 

МЕТОДИЧЕСКИЕ УКАЗАНИЯ

 

Иностранный язык всегда являлся неотъемлемой частью подготовки

 

I. ЧТЕНИЕ

Для того чтобы научиться читать и понимать прочитанное, аудиозаписями помогает приобрести навыки правильного произношения и понимания на слух, без чего невозможно общение. Если Вы давно не

II РАБОТА НАД ЛЕКСИКОЙ

Чтобы приобрести навыки чтения литературы, необходимо овладеть

определенным запасом слов и выражений, а это достигается только при

постоянном чтении. Работая со словарем, выучите английский алфавит, а также

ознакомьтесь по предисловию с построением словаря и системой условных

При переводе с английского языка на русский необходимо помнить,
III. РАБОТА НАД ГРАММАТИКОЙ

Данные методические указания и контрольные задания содержат

IV. РАБОТА НАД ТЕКСТОМ

Понимание текста достигается при осуществлении двух видов чтечия:

б) видеть интернациональные слова и определять их значение;
в) находить знакомые грамматические формы и конструкции и
устанавливать их эквиваленты в русском языке;

r) использовать иллюстративный материал, если он есть в тексте.

V. ПОРЯДОК ВЫПОЛНЕНИЯ ЗАДАНИЙ И КОНТРОЛЬ

Контрольные задания №1 и 3. выполняются полностью (оба

В 1-м семестре студенты выполняют контрольные задания №1, 2 и

контрольную работу № 1.

Во 2-ом семестре выполняются контрольные задания №3, 4 и

контрольная работа № 2.

 

КОНТРОЛЬНЫЕ ЗАДАНИЯ И КОНТРОЛЬНЫЕ РАБОТЫ

 

Контрольное задание № 1
(выполняется устно)

 

Для того, чтобы правильно выполнить контрольное задание №1
необходимо усвоить следующие разделы курса.

1. Имя существительное. Единственное и множественное число имен
существительных.

2. Артикль и предлоги. Выражение падежных отношений в английском
языке с помощью предлогов и — 's.

3. Имя существительное в функции определения и его перевод на русский
язык.

4. Имя прилагательное. Степени сравнения прилагательных.

5. Числительные.

6. Местоимения.

7. Форма настоящего (Present), прошедшего (Past)и будущего (Future)
времен группы Indefiniteв действительном и страдательном залоге.

8. Особенности перевода на русский язык пассивных конструкций.

9. Неличные формы глагола: Participle П (Past Participle).

10. Спряжение глаголов to be, to have, to do в настоящем, прошедшем и
будущем времени.

11. Повелительное наклонение и его отрицательная форма
12. Простое распространенное предложение: прямой порядок слов
повествовательного и побудительного предложений в утвердительной и
отрицательной формах; обратный порядок слов вопросительного
предложения.

13. Особенности содержания и перевода предложения с оборотом there +be.

14. Основные случаи словообразования.

 

ВАРИАНТ №1

 

I. Прочтите и переведите на русский язык текст. При переводе особое
внимание обратите на 1, 3, 4, 5, 8, 10-13 предложения.

ON SNOBBERY

1. Snobbery is not so common in England today as it was at the beginning of the
century.

2. It still exists, however, and advertisers know how to use it in order to sell
goods.

3. А snob, the dictionaries tell us, is а person who pays too much respect to social
position or wealth.

4. The popular newspapers know that many of their readers are snobs.

5. That is why they give them unimportant and useless information on persons of Y and his friends at the races.

6. It is snobbery that makes some men feel annoyed when, on the envelope of

letters addressed to them, they find Mr. before their names instead of Esq. after

their names.

7. Snobbery explains why many people give their suburban house а name, such

as The Oaks, The Pines, The Cedars, the Poplars, even though there are по oak

trees, pine trees, cedar trees or poplar trees in their gardens.

8. People of high social position have country houses with names, so а house

with а name seems "better" than а house with а number.

9. Numbers make the postman work much easier, but that is not important.

 

11. Motor-car manufacturers, for example, advertise the colours of their cars as

"Embassy Black" or "Balmoral Stone".

12. Embassy black is plain, ordinary black, but because an embassy is the official
residence of an ambassador, the name suggests diplomats and аll the social
irnportance that surrounds them.

13. Balmoral stone is the very grey соlоr of ordinary stone, but Balmoral is also
the name of the residence in Scotland of the British royal family,

 

Il. Просмотрите весь текст. Назовите существительные во множественном
числе и переведите их на русский язык.

ПI. Выберите из текста все глаголы с окончанием -s. Назовите время.

IV. Прочтите предложения, в которых есть прилагательные в сравнительной
или превосходной степени, и переведите их на русский язык.

V. Что означает слово "too" в предложении № 3?

VI. Найдите в тексте слово с отрицательным префиксом.

Ч11. Найдите в тексте слово с отрицательным суффиксом.

ЧШ. Переведите на русский язык. "there are по oak trees, pine trees, cedar
trees or poplar trees in their gardens". С какого слова следует начать перевод?
IХ. Определите, есть ли в тексте предложения в страдательном залоге. Если
есть, то назовите номер и переведите предложения на русский язык.

Х. Ещё раз прочтите текст и ответьте на вопросы.

1. Which do you think is easier for а postman: to deliver letters to houses with
names or numbers? Why?

2. What do advertisers do to sell goods successfully?

 

ВАРИАНТ №2

 

1. Прочтите текст и переведите его на русский язык. Особое внимание
обратите на 1- 6 и 10 предложения.

LAW

1. One of the earliest systems of law of which we have knowledge is the
collection of laws, known as the Code of Hammurabi, the Babylonian king,
which was carved in stone about 1900 В.С., and which can be seen in the British
Museum in London.

2. Another early code is the code of Hebrew law, contained in the Book of
Exodus in the Bible.

3. In Greece each city state had its own law.

4. Some laws were common to many states, such as the laws relating to family life.

5. Iп the seventh century В.С. the Greeks began to put their laws into writing.

 

7. The Athenians did not consider it necessary to have legal experts for non-

 

10. Barristers were not allowed, but speeches were sometimes prepared by
professional speech-writers.

11. Roman law is one of the greatest systems that has ever existed.

12. Roman law has had а deep influence upon the law of the world.

13, The law of most Еuropean countries is based upon it, and it has had some
influence on Anglo-Saxon law, which is the other great law system of the world.

14. For many years Roman law seemed to be lost or forgotten, but it reappeared
in the eleventh century, when there was а great revival of learning.

 

II. Просмотрите текст. Назовите все существительные во множественном
числе и переведите их на русский язык.

Ш. Выберите из текста все глаголы, оканчивающиеся на -s. Назовите
время.

IV. Прочтите предложения, в которых есть прилагательные в сравнительной
или превосходной степени, и переведите их на русский язык:
V. Прочтите предложение № 8 и укажите, каким членом предложения и
какой частью речи является слово "number".

VI. Укажите номера предложений, в которых сказуемое выражено
страдательным залогом. Прочтите и переведите их на русский язык.

VII. Прочтите предложение № 13 и дайте актуальное значение слова "most".
VIII. Назовите три формы всех неправильных глаголов, встречающихся в
тексте.

IX. В предложении № 9 объясните, какую функцию выполняет слово
"made", и переведите предложение на русский язык.

Х. Еще раз прочтите текст и ответьте на вопросы.

1. Did Athenians have legal experts for civil cases? Prove it.

2. What influenced the law of European countries?

Контрольное задание № 2
(одип вариант выполняется устно, другой — письменно как контрольная работа №1

Для того чтобы правильно выполнить контрольное задание №2,

 

l.Формы настоящего, прошедшего и будущего времени группы Continuous

2. Модальные глаголы: can (could), may, must, should и эквиваленты
модальных глаголов to be able, to be allowed, to have to и to be to.

3. Неличные формы глагола: Participle I, Participle II, Герундий.

4. Определительные и дополнительные придаточные предложения
(союзные); придаточные предложения времени и условия.

5. Интернациональные слова.

Вариант №1
(Контрольная работа №1)

 

I. Перепишите следующие предложения, подчеркните в каждом из них

 

 

MOUNTAINEERING

1. Most young people enjoy some form of physical activity.

2. It may be walking, cycling or swimming, or, in winter, skating or skiing.

3.!t may be а game of some kind - football, hockey, golf, or tennis.

4. It may be mountaineering.

5. Those who have а passion for climbing high and difficult mountains are often
looked upon with astonishment.

 

 

6. Why are men and women willing to suffer cold and hardship, and to take risk
on high mountains?

7. This astonishment is caused, probably, by the difference between
mountaineering and other forms of activity to which men give their leisure.

8. Mountaineering is а sport and not а game.

9. There are no man-made rules, as there are for such games as golf and
football.

10. There are, of course, rules of а different kind which it would be dangerous to
ignore, but it is this freedom from man made rules that makes mountaineering
attractive to many people.

11. Those who climb mountains are free to use their own methods.

12. If we compare mountaineering and other more familiar sports, we might
think that one big difference is that mountaineering is not а "team game".

13. We should be mistaken in this.

14. There are, it is true, по "matches" between "teams" of climbers, but when
climbers are on а rock face, linked by а rоре on which their lives may depend,
there is obviously teamwork.

15. The mountain climber knows that he may have to fight forces that are
stronger and more powerful than man.

16. Не has to fight the forces of nature.

17. His sport requires high mental and physical qualities.

18. It is not unusual for men of fifty or sixty to climb the highest mountains in
the Alps.

19. They may take more time than younger men, but they probably climb with
тоrе skill and less waste of effort, and they certainly experience equal
enjoyment.

 

 

IV. Найдите в тексте предложения с модальными глаголами или их
эквивалентами. Выпишите их и переведите эти предложения на русский
язык письменно.

V. Просмотрите весь текст, найдите и выпишите предложение с особым
случаем страдательного залога.

VI. Выпишите из текста все неправильные глаголы и добавьте две
недостающие формы.

VII Выпишите из текста прилагательные в сравнительной и превосходной
степени и переведите их на русский язык. Укажите номера предложений.
VIII. Выпишите интернациональные слова и переведите их на русский
язык.

IX. Укажите номера предложений, в которых встречается герундий,
выпишите эти слова и переведите прсдложения на русский язык.

Х. Ещё раз прочтите текст и письменно ответьте на вопросы.

1. Is it enough for а climber to be young and strong, or are there other qualities
and skills that are needed?

2. Is it right to say that there is по teamwork in mountaineering, or is that а
mistaken idea?

 

ВАРИАНТ №2
(Контрольная работа №1)

 

I. Вернитесь к контрольному заданию №1 (вариант 2). Внимательно

 

HIRF. PURCHASE

 

1, This system of buying goods became very common during the first half о1 the

twentieth century.

2. Today а large proportion of all the families in Great Britain buy furniture,

household goods and cars by hire-purchase.

3. ln the USA, the proportion is much higher than in Great Britain, and people

there spend over 10 рег cent of their incorne on hire-purchase installments.

4. The goods bought by hire-purchase are, in almost every case, goods that will

last - radio and television sets, washing-machines, refrigerators, motor-cars and

motor-cycles, and articles of furniture.

5. The price of an article bought in this way is always higher than the price that

would be paid for cash.

6. There is а charge for interest.

7. The buyer pays а proportion, perhaps one-quarter or one-third, of the price

v,'hen the goods are delivered to him.

8. Не then makes regular payments, weekly or monthly, until the full price has

been paid.

9,.The legal ownership of the goods remains with the seller until the final

payrnent has been made.

 

employment.

 

washer and а car, they can spend less money (or perhaps по money) in useless

or perhaps harmful ways, for example, on too many alcoholic drinks.

 

 

14. There is, however, the danger that when trade is bad, hire-purchase buying
may end suddenly and make trade much worse, with, as а result, а great increase
in unemployment.

 

III. Найдите в тексте предложения с модальными глаголами или их
эквивалентами. Выпишите их и переведите на русский язык письменно.
IV. Какой частью речи и членом предложения является слово 'last" в
предложении № 4? Переведите предложение на русский язык.

V. Просмотрите весь текст, найдите и выпишите предложения в
страдательном залоге. Подчеркните сказуемое. Выпишите неправильные
глаголы и добавьте две недостающие формы.

VI. Выпишите из текста прилагательные в сравнительной и превосходной

степени и переведите их на русский язык. Что означает слово "much" в

предложении № 3?

VII. Выпишите из текста интернациональные слова и переведите их на
русский язык.

VIII. Укажите номера предложений, в которых встречается герундий,
выпишите эти слова и переведите предложения на русский язык.

IX. Укажите номера предложений, в которых встречается причастие в
функции определения, и выпишите эти слова.

Х. Еще раз прочтите текст и письменно ответьте на вопросы.

1. When do the goods become the property of the buyer?
2. What, in your opinion, are the advantages of hire-purchasing?

 

 

ВАРИАНТ №1

(если выполняется устно )

 

I. Прочтите предложения, назовите в каждом из них глагол-скауемое и
определите его время и залог. Переведите предложения на русский язык.

I. Roman law is one of the greatest systems that has ever existed.

2 Roman law has had а deep influence upon the law of the world.

3.The law of most European countries is based upon it, and it has had some

influence on Anglo-Saxon law, «which is the other great law system of the

world.

II. Прочтите предложение: "The members of the jury listened to speeches
made by the persons who had brought the case before them." Укажнте
глаголы, выполняющие функции~ сказуемого, и назовите их время и залог.
III. Прочтите и переведите текст, обращая особое внимание на 1- 9, 18-19
предложения.

 

 

MOUNTAINEERIHG

 

1. Моst young people enjoy some form of physical activity.

2. It may be walking, cycling or swimming, or, in winter, skating or skiing.

3. It may be а game of some kind - football, hockey, golf, or tennis.

4. It may be mountaineering.

5. Those who have а passion for climbing high and difficult mountains are often
looked upon with astonishment,

6. Why are men and women willing со suffer cold and hardship, and to take risk
on high mountains?

7. This astonishment is caused, probably, by the difference between
mountaineering and other forms of activity to which man give their leisure.

8. Mountaineering is а sport and not а game.

9. There are по man-made rules, as there are for such games as golf and
football.

10. There are, of course, rules of а different kind which it would be dangerous to
ignore, but it is this freedom from man-made rules that makes mountaineering
attractive to many people.

11, Those who climb mountains are frее to use their own methods.

I2. If we compare mountaineering and other more familiar sports, we might
think that one big difference is that mountaineering is not а "team game".

13. We should be mistaken in this.

14. There are, it is true, по "matches" between "teams" of climbers, but when
climbers are on а rock face, linked by а горе on which their lives may depend,
there is obviously teamwork.

15. The mountain climber knows that he may have to fight forces that are
stronger and more powerful than man.

16. Не has to fight the forces of nature.

17. His sport requires high mental and physical qualities.

18.It is not unusual for men of fifty or sixty to climb the highest mountains in

the Alps.

19. They may take more time than younger men, but they probably climb with enjoyment.

 

IV. Найдите в тексте предложения с модальными глаголами или их

 

VI. Найдите в тексте все неправильные глаголы и назовите недостающие

 

1. Is it enough for a climber to be young and strong, or are there other qualities
and skills that are needed? What are they?

2. Is it right to say that there is no teamwork in mountaineering, or is that а
mistaken idea? What do you think?

ВАРИАНТ№2
(если выполняется устно)

 

1. Вернитесь к контрольному заданию №1 (вариант 2). Внимательно
прочтите текст еще раз, найдите предложения со сказуемым в The Present
Perfect Tense и предложение, в котором есть сказуемое в The Past Perfect
Tense. Переведите предложения на русский язык.

II. Прочтите и переведите текст, обращая внимание на 1-2, 4, 68,
предложения.

HIRE-PURCHASE

 

1. This system of buying goods became very common during the first half of the
twentieth century.

2. Today а large proportion of а11 the families in Great Britain buy furniture,
household goods and cars by hire-purchase,

3. In the USA, the proportion is much higher than in Great Britain, and people
there spend over 10 per cent of their income on hire-purchase installments.

4. The goods bought by hire-purchase are, in almost every case, goods that will
last - radio and television sets, washing -machines, refrigerators, motor-cars and

motor-cycles, and articles of furniture.

5. The price of an article bought in this way is always higher than the price that
would be paid for cash.

6. There is а charge for interest.

7. The buyer pays а proportion, perhaps onе-quarter or one third, of the price
when the goods are delivered to him.

8. Не then makes regular payments, weekly or monthly, until the full price has
been paid.

9 The legal ownership of the goods remains with the seller until the final
payment has been made.

10. Hire purchase has advantages and disadvantages.

11. It helps newly-married couples with small incomes to furnish their homes.

12. It increases the demand for goods, and in this way helps trade and
employment.

13. If families are paying each month installments on such household goods as а

washer and а car, they can spend less money (or perhaps по money) in useless
or perhaps harmfu1 ways, for example, on too many alcoholic drinks.

14. There is, however, the danger that when trade is bad, hire purchase buying
may end

Ш. Найдите в тексте предложения с модальными глаголами или их

 

IV. Какой частью речи и членом предложения является слово "last" в
предложении № 4? Прочтите предложение и переведите его на русский
язык.

V. Просмотрите весь текст, найдите предложения в страдательном залоге.
Определите сказуемое. Назовите неправильные глаголы и добавьте
недостающие формы.

VI. Найдите в тексте прилагательные в сравнительной и превосходной
степени и переведите их на русский язык. Прочтите предложение №3. Что
означает здесь слово "much"?

VII. Прочтите интернациональные слова и переведите их на русский язык.
VШ. Укажите номера предложений, в которых встречается герундий, и
переведите эти предложения на русский язык.

IX. Укажите номера предложений, в которых встречается причастие в
функции определения. Переведите предложения на русский язык.

Х. Ещё раз прочтите текст и ответьте на вопросы.

1. When do the goods become the property of the buyer".

2. What, in your opinion, are the advantages of hire purchasing?

 

Коитрольное задание № 3
(выполняется устно)

 

Для того чтобы правильно выполнить контрольное задание №3,
необходимо усвоить следующие разделы курса.

1. Грамматические функции и значения слов that, one, it.

2. Усилительная конструкция.

3. Формы и функции инфинитива. Сложное подлежащее. Сложное
дополнение.

4. Бессоюзное подчинение в определительных и дополнительных
придаточных предложениях.

 

ВАРИАНТ №1

 

I. Вернитесь к контрольному заданию №2 (вариант 1). Внимательно
прочтите текст еще раз и найдите предложение с усилительной
конструкцией. Прочтите предложение и переведите его на русский язык.
II. Вернитесь к контрольному заданию №1 (вариант 1). Внимательно
прочтите текст еще раз и найдите предложение со сложным дополнением.
Прочтите предложение и переведите его на русский язык.

III. Вернитесь к контрольному заданию №1 (вариант 1). Что означает слово
"order" в предложении № 2 и почему? Прочтите предложение и переведите
его на русский язык.

IV. Прочтите предложение: "For many years Roman lawseemed to be lost or

forgotten, but it reappeared in the eleventh century, when there was а great

revial of learning. Переведите выделенную жирным шрифтом часть


V. Прочтите и переведите текст, обращая особое внимание на 1-5, 10-16

 

FOOTBALL FOOLS

 

1. Football pools are а popular modern form of gambling on the results of
football matches played in Great Britain, usually the games played every
Saturday during the football season.

2. They are organized by several large firms throughout the country.

3. Each team sends а weekly coupon to its clients.

4. This coupon has а list of most of the important matches that are to be played
on the following Saturday.

5. Usually all the matches are included on one list, which is used for several

pools.

6. For example, one can choose three games that are likely to be drawn, or four
games likely 1о be won by the 1еаrn р1ауing away from its own ground.

7. Each forecast costs up to one pound.

8. А cheque or а postal order must be sent with the forecast, or it will not win
anything, even if it is correct.

9. The firms take а percentage, probably varying from 10 to 20 per cent of the
total money received, before the winners are paid.

10. As in аll pool gambling, the fewer that are successful, the larger will be the
surrs they win.

11. For some years, up to 1958, the pools firms agreed that 75,000 pounds should
be the largest prize.

12. But this agreement was broken, and some people have won over 300,000
pounds.

13. The money won is not taxed, as it is а prize, not earnings.

14. Instead, the government takes 30 per cent of the money which accompanies
the forecasts.

15. Other countries have pools organized like those in Britain.

16. In Sweden the Government organizes pools on the results of matches in
Britain.

 

VI, Найдите в тексте прилагательные в сравнительной и превосходной

 

VIII. Найдите в тексте предложение со сложным подлежащим. Укажите эту
конструкцию и переведите предложение на русский язык.

IX. Найдите в тексте предложения с модальными глаголами или их
эквивалентами. Прочтите и переведите их на русский язык.

Х. Ещё раз прочтите текст и ответьте на вопросы.

1. If we score ш йе match is 2 - 2 how is game described?
2, How does the British Governrnent tax footbail pools?

 

ВАРИАНТ №2

 

1. Прочтите следующие предложения. Найдите инфинитив и назовите его
функцию. Переведите предложения на русский язык.

1, Advertisers khnow how to use snobbery in order to sell goods.

2. House numbers make the postman work much easier.

II. Прочтите предложение.. "There are, of course, rules of а different kind which
it would be dangerous to ignore, but it is this freedom from man-made rules
that
makes mountaineering attractive to many people. Переведите
выделенную жирным шрифтом часть предложения на русский язык.

III. Вернитесь к контрольному заданию №1 (вариант 2). Внимательно
прочтите текст еще раз и найдите предложение со сложным подлежащим.
Переведите предложение на русский язык.

IV. Прочтите и устно переведите текст, обращая внимание на 1-7, 12-15
предложения.

 

UPS AND DOWNS

 

1. Everything seems to be going up these days.

 

2. Prices are going up, and that makes the cost of living go up.

3. Those people whose wages and salaries go up are fortunate; they can manage,
perhaps, to keep up with rising costs.

4. Populations are going up, too, and if the world becomes overcrowded, there
may be тоге wars..

5. Then, when the atomic bombs drop, everything will go up in smoke and dust,
and it will be all up with civilization,

б We must not give up hope, however.

7. Let us cheer up, and not look only on the dark side.

8, Еven though troubles pile up, good fortune will turn up occasionally.

9. We have to wash up after our meals, but we may still, when the work is done,
be able to put our feet up for а few minutes.

10. We may, when we go out in the car, find the roads up, or so bad that our tyres
go flat and have to be pumped up.

11. Yet, when we get home, we may perhaps enjoy, if we sit up late, а wonderful
broadcast of opera from Milan or Rome.

12. Things do look up sometimes.

13. Life is full of ups and downs.

14. We may feel depressed and fed up now, but good luck will turn up again

soon.

15. So, once again, cheer up.

 

V. Просмотрите весь текст, найдите и назовите номера предложений в
страдательном залоге. Назовите неправильные глаголы в трех формах.

VI Найдите и прочтите предложение со сложным подлежащим. Назовите
эту конструкцию и переведите предложение на русский язык.

 

VII. Найдите в тексте предложение со сложным дополнением. Назовите эту
конструкцию и переведите предложение на русский язык.

VIII. Найдите в тексте предложения с модальными глаголами или их
эквивалентами. Прочтите и переведите эти предложения на русский язык.
IX. Прочтите предложение № 12. Что означает глагол "do" в этом
предложении? Переведите предложение на русский язык.

Х. Ещё раз прочтите текст и ответьте на вопросы.

1. What does it mean: Life is full of ups?

2. What does it mean: Life is full of downs? '

 

Контрольное задание №4
(один вариант выполняется устно, другой — письменнокак контрольная работа №2)

 

Для того чтобы правильно выполнить контрольное задание №4,
необходимо усвоить следующие разделы курса.

1. Причастие (Participle I, II).Независимый причастный оборот.

2. Придаточные предложения условия.

3, Согласование времен.

4. Различные значения слов as, because, because of, due to, for, since, both
... and, either ... or, neither ... nor, as well as, as to
.

ВАРИАНТ №1
(Контрольная работа №2)

l. Прочтите текст. Перепишите и переведите письменно 1-3, 5, 7-8,

12-15 предложения.

 

LADY GODIVA

1. Godiva was the beautiful wife of Leofric, Earl of Mercia and Lord of
Coventry.

2. She lived in the eleventh century.

3. According to an old legend, the Earl taxed the people of Coventry heavily and
unjustly,

4. If they were unable to pay those cruel taxes, they were thrown into prison.

5. Lady Godiva begged her husband to have mercy on the реорlе, but her stony-
hearted husband showed no pity.

6. Again and again she begged him, even on knees, to be merciful, until, at last,
he answered jokingly, "1 will do what you ask only if you ride naked through the
streets of Coventry at noon."

7. Lady Godiva took her husband at word.

8. She sent her servant through the town to tell the citizens that at noon the next
day none of them were to be in the streets, and that they must all close the
wooden shutters of their houses.

9. If they obeyed, she would be able to save them from the misery they were
suffering from heavy taxes.

10. Lady Godiva rode naked through the empty streets of Coventry the next dау.

11. Every door was closed and every window was shuttered.

12. The Earl of Mercia kept his promise, and lightened the burden of taxes that
had laid upon the citizens.

13. Only one man, а tailor, had watched Lady Godiva riding through the streets.

14. Нe had bored а small hole in the door of his house, and had peeped through
this hole.

15. The legend says that he was struck blind, and he has been known ever since
as Peeping Tom.

 

II. Выпишите из текста условные предложения, переведите их на русский
язык и назовите, к какому типу они относятся.

III. Выпишите предложение №8 и переведите его на русский язык. Какую
функцию выполняет инфинитив 'to tell" в этом предложении?
IV. Выпишите предложение №13 и переведите его на русский язык,
обращая внимание на дополнение.

V, Выпишите предложение №14. Подчеркните глаголы сказуемые. Укажите их время и залог и переведите предложения на русский язык. Есть ли еще в тексте предложения с таким же временем и залогом? Если есть, напишите номер.

VI. Выпишите из текста одно предложение в The Present Perfect Tense,
Passive Voice и переведите его на русский язык.

VII. Найдите в тексте предложения с модальными глаголами или их
эквивалентами. Выпишите их и переведите на русский язык.

VIII. Выпишите неправильные глаголы и добавьте две недостающие
формы.

IX. Выпишите из текста слова с отрицательным префиксом или суффиксом и переведите предложения.

Х. Еще раз прочтите текст и письменно ответьте на вопросы.

1. Why were the people of Coventry living in misery?
2. Why was the tailor called Peeping Tom?

ВАРИАНТ №2
(Контрольная работа №2)

 

1. Прочтите текст. Перепишите и письменно переведите 1-3, 510, 14-16
предложения.

 

DEATН PENALTY

1. The question of capital punishment is not purely а moral question.

2. It is social, political and moral.

3. Many of those who oppose the abolition of the death penalty say that the death
penalty is necessary because it prevents people from committing merder.

4. If that were true, then we certainly ought not to abolish the death penalty

5. Human life is sacred.

6. Suppose that Parliament changed the law and abolished that penalty.

7. Suppose that afterwards there was an increase in the number of murders.

8. Would not Members of Parliament be indirectly responsible for those deaths?

9. Would they not be responsible for destroying sacred human life?
10. We must not let our judgement of this question be ruled by our feelings.

11. We need information, facts, experience.

12. New Zealand, for ехample, abolished death penalty and then, after some
years, found it necessary to restore it.

13, It is really а very difficult problem.

14. The Old Testament rule for punishment was а simple one: "an еуе for an eye
and а tooth for а tooth".

15. We don't make that demand today.

16. But we still demand а life for а life.

17. The death penalty is not supposed to prevent the kind of murder that is
committed in а fit of rage or jealousy.

18. But what are we to do with the murderers?

19. We can't let them go free. Is imprisonment for hе better than hanging?

 

II. Выпишите из текста условные предложения, переведите их на русский
язык и назовите, к какому типу они относятся.

III. Выпишите предложение №3 и переведите его на русский язык. Какой
частью речи является слово "comnmitting" в этом предложении?
IV. Выпишите из текста предложение со сложным подлежащим.
Подчеркните эту конструкцию и переведите предложение на русский язык.

V. Найдите в тексте предложения с модальными глаголами или их

эквивалентами. Выпишите их и переведите эти предложения на русский
язык.

VI. Просмотрите весь текст, найдите и выпишите предложения в
страдательном залоге. Выпишите неправильные глаголы и добавьте две
недостающие формы.

ЧП. Выпишите из текста слово с отрицательным префиксом и переведите
предложение.

VIII. Выпишите из текста прилагательное в сравнительной степени и
переведите его на русский язык.

IX. Выпишите предложение №19. Что означает слово "let" в этом
предложении? Переведите предложение на русский язык.

Х. Еще раз прочтите текст и письменно ответьте на вопросы.

1. What was the Old Testament rule for punishment?

2.Do you know any countries which abolished death penalty and then restored it?
What are they?

 

ВАРИАНТ №1

(если выполняется устно)

 

1. Прочтите текст. Переведите его на русский язык с помощью словаря.

 

LADY GODIVA

1. Godiva was the beautiful wife of Leofric, Earl of Мегс1а and Lord of
Сочеп1гу.

2. She lived in the eleventh century.

3. According to an old legend, the Earl taxed the people of Coventry heavily and

UI11Ust1y.

4. If they were unable to pay those cruel taxes, they were thrown into prison.

5. Lady Godiva begged her husband to have mercy on the people, but her stony-
hearted husband showed по pity.

6. Again and again she begged him, even on knees, to be merciful, until, at last,
he answered jokingly, "I will do what you ask only if you ride naked through the
streets of Coventry at noon."

7. Lady Godiva took her husband at word.

8. She sent her servant through the town to tell the citizens that at noon the next
day none of them were to be in the in the streets, and that they must all close the
wooden shutters of their houses.

9. If they obeyed, she would be able to save them froIn the misery they were
sIIffering from heavy taxes.

10. Lady Godiva rode naked through the empty streets of Coventry the next day.

11. Every door was closed and every window was shuttered.

12. The Earl of Mercia kept his promise, and lightened the burden of taxes that
had 1aid upon the citizens.

13. Only one man, а tailor, had watched Lady Godiva riding йгоиф the streets.

14. Не had bored а small hole in the door of his house, and had peeped through
this hole.

15. The legend says that he was struck blind, and Ье has Ьееп known ever since
as Peeping Tom.

 

II. Найдите в тексте условные предложения, переведите их на русский язык и назовите, к какому типу они относятся.

III. Прочтите и переведите предложение №8 на русский язык. Какую
функцию выполняет инфинитив "to tell" в этом предложении?
IV. Прочтите и переведите на русский язык предложение №13, обращая
внимание на дополнение.

V. Прочтите предложение №14. Укажите глаголы- сказуемые. Назовите их
время и залог и переведите предложения.на русский язык. Есть ли еще в
тексте предложения с таким же временем и залогом?
VI. Найдите в тексте предложение в ThePresent Perfect Tense, Passive Voice. Прочтите и переведите его на русский язык.

VII. Найдите в тексте предложения с модальными глаголами или их
эквивалентами. Прочтите и переведите эти предложения на русский язык.
VIIl. Просмотрите весь текст, найдите и укажите номера предложений в
страдательном залоге. Прочтите их и переведите на русский язык. Назовите неправильные глаголы и добавьте недостающие формы.

IX. Найдите в тексте и прочтите слова с отрицательным префиксом или
суффиксом. Что они означают?

Х. Еще раз прочтите текст и ответьте на вопросы.

1. Why were the people of Coventry living in misегу?

2. Why was the tailor called Peeping Tom?

ВАРИАНТ №2
(если вытюлняется устно)

 

1. Прочтите текст. Переведите его на русский язык с помощью словаря.

 

DEATH PENALTY

1. The question of capital punishment is not purely а moral question.

2. It is social, political and moral,

3. Many of those who oppose the abolition of the death penalty say that the death
penalty is necessary because it prevents people from committing murder.

4. If that were true, then we certainly ought not to abolish the death penalty.

5. Human life is sacred.

6. Suppose that Parliament changed the law and abolished that penalty.

7. Suppose that afterwards there was an increase in the number of murders.

8. Would not Members of Parliament be indirectly responsible for those deaths?
9. Would they not be responsible for destroying sacred human life?
10. We must not let our jadjement( of this question be ruled by our feelings.

11. We need information, facts, experience.

12. There are countries - New Zealand is one - which abolished death penalty and
then, after some years, found it necessary to restore it.

13. It is really а very difficult problem.

14. The Old Testament rule for punishment was а simple one: "an еуе for an eye
алй а tooth for а tooth".

15. We don't make that demand today.

16. But we still demand а life for а life.

17. The death реnallty is not supposed to prevent the kind of murder that is
committed in а fit of rage or jealousy.

18. But what are we to do with the murderers?

19. We can't let them go free. Is imprisonment for life better than hanging?

 

II. Найдите в тексте условные предложения, прочтите и переведите их на
русский язык. Назовите тип условных предложений.

 

 

III. Переведите предложение №3 на русский язык. Какой частью речи
является слово "committing" в этом предложении?
IV. Найдите в тексте предложение со сложным подлежащим. Прочтите зту
конструкцию и переведите предложение на русский язык.

V. Найдите в тексте предложения с модальными глаголами или их
эквивалентами. Прочтите и переведите эти предложения на русский язык.
VI. Просмотрите весь текст, найдите предложения в страдательном залоге.
Прочтите неправильные глаголы и добавьте недостающие формы.

VII. Найдите в тексте слово с отрицательным префиксом. Что оно означает?
VIII. Найдите в тексте прилагательное в сравнительной степени и
переведите его на русский язык,

IХ. Прочтите предложение № 19. Что означает слово "let" в этом
предложении? Переведите предложение на русский язык.

Х. Ещё раз прочтите текст и ответьте на вопросы.

1. What was the Old Testament rule for punishment?

2. Dо you know any countries that abolished death penalty and then restored it?
What are they?

 

 

ПРИЛОЖЕНИЕ I

 



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2024-06-27; просмотров: 5; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.116.14.245 (0.012 с.)