Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Тема 4. Весняні та літні пісні↑ Стр 1 из 2Следующая ⇒ Содержание книги
Поиск на нашем сайте
Передмова Курс “Український музичний фольклор” займає важливе місце у комплексній підготовці студентів спеціальності 6.03.0500 «Українська мова і літератураи та іноземна мова». Фольклористика.» Даний курс є невід’ємною складовою циклу професійної підготовки фахівців-фольклористів освітньо-кваліфікаційного рівня «спеціаліст». Мета курсу: вивчення народної музики в її історичному розвиткові, прищеплення студентам знання жанрово-родової структури та музичних особливостей українського фольклору, елементів теорії музичного фольклору. Завдання курсу: · орієнтувати студентів на досягнення фольклористики і суміжних дисциплін (етнографії, історії тощо); · вивчити поетичні особливості народнопісенних жанрів, часу і умов їх формування; · освоїти навички аналізу студентами музичних особливостей пісенного фольклору, з урахуванням історико-етнографічних умов його розвитку; · формувати у студентів науково-дослідних засад вивчення збирання і вивчення пісенного фольклору та народної обрядовості; · напрацьовувати істинні критерії народнопісенного виконавства, його трансформації у сучасний соціум; · ознайомити студентів із джерельною базою пісенного фольклору та фольклористичними працями вітчизняни і зарубіжних провідних вчених. За навчальним планом курс “Український музичний фольклор” розрахований на один семестр. В ньому передбачено освоєння студентами лекційного матеріалу, відповідної літератури у самостійному опрацюванні та аналіз фольклорних збірників, аудіо записів і відео. При проведенні поточного контролю знань і ЗМ студентам необхідно виявляти знання теоретичного циклу, ілюструвати (наспівувати) голосом напам’ять по декілька пісень кожного жанру. аналізувати зразки народної музики (наспіву і словесного тексту), знати джерельну базу. При підготовці програми курсу «Український музичний фольклор» автором враховані найновіші досягнення у жанрології української музичної фольклористики, зокрема наукових здобутків таких авторитетних дослідників, як К. Квітка, В. Гошовський, О. Дей, Л. Ященко, С. Грица. А. Іваницький, О. Правдюк, А. Завальнюк та інш..
ЗМІСТ ДИСЦИПЛІНИ
Тема 1. Вступ Визначення поняття «фольклор». Витоки пісенного фольклору. Історичні періоди розвитку первісного мистецтва і фольклору. Міфологічні засади пісенного фольклору українців. Трипільська культура і формування пісенного фольклору. Спільні та відмінні риси первісного мистецтва і фольклору. Мова і музика. Основні ознаки фольклору (колективність, синкретизм, варіативність, партикуляризм). Жанрова структура пісенного фольклору. Кожний жанр пісенного фольклору має свої особливості мелосу, які формувалися у конкретну історичну епоху, у певних територіально-природних умовах і традиційно-культурних середовищах. На спосіб музичного мислення у народнопісенній творчості впливало багато чинників, серед яких найважливішими були: природне оточення, особливості побуту, історичні події, умови життя, мораль, психологія, ідеологія тощо. Мелос народної пісні виникає у процесі колективного творення, зумовлюється місцевими традиційними виконавсько-стильовими ознаками, основними із яких є слово і музика. На відміну від літератури народна пісня в усному побутуванні має варіативну специфіку, яка виявляється в постійних змінних елементах музичного і словесного тексту у виконавському процесі. Особливо це стосується жанрів давнього фольклору: весільних, весняних, русальних, купальських пісень; плачів і голосінь, епічних творів і ранньої лірики. Разом з тим кожний жанр пісенного фольклору має свої типові ознаки, до яких відносяться: структура, мелодика, ритміка, ладова будова, багатоголосся, виконавські особливості. Визначення понять та термінів: “музичний фольклор”, “музична фольклористика”, “етномузикологія”, “етноінструментознавство”, “етнохореологія”. Література: Азбелев С. Н. Фольклор в системе общественного сознания. М., 1975. С. 21-30. Алексеев В. П. Становление человека. М., 1984. Аникин В. П. Русское устное народное творчество. М., 2004. С. 5-48.. Іваницький А. І. Український музичний фольклор. Вінниця, 2004. С. 3-15. Іваницький А. І. Українська музична фольклористика. К., 1997. С. 8-67. Каган М. Морфология искусства. Л., 1972. С. 175-233. Гошовський В. Украинские песни Закарпатья. М., 1968. С. 10-15.
Тема 2.Обряди та пісні зимового календаря Походження зимових пісень та обрядів. Новорічні святкування. Колядки та щедрівки, їх тематика, виконання. Структура колядок та щедрівок, ладова будова, мелодика, ритміка, багатоголосся. Зміст і різновиди обрядів. Святочні вистави: “Коза”, “Маланка”, “Вертеп”. Література: Дей О. Величальні пісні українського народу//Колядки та щедрівки. К., 1965. С. 9-40. Іваницький А. І. Український музичний фольклор. Вінниця, 2004. С. 50-58. Квитка К. Избранные труды. Т.1 С. 103-160. Федас Й. Ю. Український народний вертеп. К., 1987. Завдання для самостійної роботи 1. Проаналізувати збірник: Колядки та щедрівки.-К., 1965.- С.43-100; 545-614; 643-716. Запитання для самоперевірки 1. Коли виконуються колядки? Коли щедрівки? Які між ними відмінності? 2. Як класифікуються колядки за своїм змістом? 2. Які тематичні особливості основних груп колядок: господареві, господині, дівчині, парубкові? 3. Які музичні особливості колядок: (лад, мелодика, ритміка, багатоголосся?
Тема 4. Весняні та літні пісні Походження весняних пісень (закличок, гаївок, гагілок, ягілок, маївок). Класифікація весняних пісень (пантомімічні сценки та ігри, спі закличок, водіння танків із співами). Архаїзм веснянок, зв’язок з язичництвом. Виконання – спів і рухи. Форма і зміст весняних танків і пісень. Шлюбні мотиви у веснянках і купальських піснях та іграх. Музичні особливості веснянок (мелодика, ладова будова, багатоголосся). Русальні та царинні пісні і їх походження. Зміст русальних обрядів та ігор. Обряд «куста». Магічні особливості обряду проводів русалок. Музичні особливості русальних пісень. Царинні пісні. Купальські та петрівчані пісні, обряди, ігри та їх походження. Тематика й особливості виконання купальських та петрівчаних пісень, їх музичні особливості. Жнивні пісні та обряди: зажинки, жнива, обжинки. Косовицькі пісні. Музичні особливості цих пісень. Література: Дей О. Звичаєво-обрядова поезія трудового року // Ігри та пісні. С. 24-50. Земцовский Н. Мелодика календарных песен. С. 96-156. Іваницький А. І. Українська народна музична творчість. К., 1990. С. 77-107.
Завдання для самостійної роботи Проаналізувати збірник: · Ігри та пісні.-К., 1963. - С.53-297; 307-330; мелодії №№ 1-129; 198-219. Запитання для самоперевірки 1. Пояснити походження весняних обрядів і пісень. 2. Пояснити класифікацію обрядів, пісень, танків та ігор. 3. Які особливості виконання весняних пісень?. 4. Які особливості змісту весняних танків і пісень? 5. Які музичні особливості веснянок (форма, мелодика, ладо вість, будова наспівів, багатоголосся)? 6. В чому полягає зміст купальських пісень? 7. Які особливості виконання купальських пісень? 8. Які музичні особливості купальських пісень? 9. Які особливості побудови та виконання русальних пісень? 10. В чому полягає специфіка жнивних пісень і їх музичні типи? Тема 9. Побутовий фольклор Тематичні різновиди пісень: · про кохання та родинний побут (загальна характеристика, тематика, їх виконання різними за віком людьми, музичні особливості); · сирітські, моралізаторські пісні (походження, соціальні умови виникнення, категорія виконавців); · жартівливі та сатиричні і танцювальні пісні (загальна характеристика, вжиток, особливості вияву гумору, характер наспівів, форма); · коломийки, частушки (загальна характеристика, класифікація, танцювальні коломийки, коломийкова форма і частушка, музичні особливості); · дитячий фольклор і його особливості, колискові пісні їх зміст та функції (забавлянки, небилиці, пісні до казок), музичні особливості дитячих пісень. Література: Дитячий фольклор. Колискові пісні та забавлянки. К., 1984. С. 11-44. Жартівливі пісні. Родинно-побутові. К., 1967. Іваницький А. І. Українська народна музична творчість. К., 1990. С. 211-254. Народні пісні в записах лесі Українки та з її співу. С. 333-370. Павленко І. Я. Пісенна традиція села Лука. К., «009. С., 118-232. Пісні Явдохи Зуїхи. Запис Г. Танцюри. К., 1972. С. 539-597. Танцювальні пісні. К., 1970. Коломийки. К,1969. Ященко Л. І. Українське народне багатоголосся. К. 1962. Завдання для самостійної роботи Проаналізувати типові зразки пісень із вказаної літератури. Запитання для самоперевірки 1. Дати класифікацію дитячого фольклору. 2. В чому полягають зміст і функції колискових пісень? 3. Які музичні особливості колискових пісень? 4. Які є тематичні різновиди пісень про кохання і родинний побут? 5. Які музичні і виконавські особливості пісень про родинний побут? 6. Які засоби гумору вживані у жартівливих піснях? 7. Які особливості наспіві жартівливих пісень? 8. В чому полягає зміст і специфіка танцювальних пісень? 9. В якому регіоні України побутують коломийки і які їх жанрові ознаки? 10. Коли виникли частушки і які особливості їх змісту?
Обов’язкова література 1.Азбелев С. Н. Фольклор в системе общественного сознания, М., 1975.,С. 21 – 30. 2. Азадовский М. К. История русской фольклористики, розд.111 3. Алексеев Э. Проблемы формирования лада. 4 Василенко З. І. Характеристика коломийкових мелодій. // Коломийки С. 423 – 427. 5. Грица С. Й. Мелос української епіки.- К., 1979.- С.91-102 6. Грінченко М. Вибране. К., 1959. С.122-173 7. Емельянов Л. И. Методологические вопросы фольклористики. Л., 1978. 8. Квітка В. В. Вибрані статті. /Упор. А. І. Іваницький. К.,1985, 1986.-Ч. І-2 9. Квитка К. Избранные труды. В 2 -х т. М., 1971; 1972. 10. Гошовський В. У истоков народной музыки славян. М., 1972 11. Грица С.Й. Мелос української епіки. К., 1979. 12. Дей О. Українська народна балада.- К., 1986.- С.263. 13. Дей О. Співанки-хроніки (новини). //.С. 11-53 14. Дей О. Звичаэво-обрядова поезыя трудового року. 15. Дей О. Величальны пІснІ трудового року. 16. Дей О. УкраЇнська народна балада. 17. Дей О. Пісенний гумор українського народу // Жартівливі пісні. 19. Дей О.Танцювальні пісні. С.9 – 45. 20. Іваницький А. Українська народна музична творчість.- К., 1990 21. Карпун А.Л. Керівництво гуртами українського народного співуК., 2001. 22. Правдюк О.А. Пісні про рекрутчину та солдатчину, С.9 – 43. 23. ПоповичМ.В. Мировоззрение древних славян, К., 1985. 24. Пісні Явдохи Зуїхи. Записав Г.Танцюра. К.1972. С.221 – 481. 25. Ященко Л.І. Українське народне багатоголосся К.1962.
Додаткова література 26. Брайчевський М.Ю. Походження Русі. К., 1968. 27. Квитка К., Избранные труды. Т. 1971, Т.2, 1973. 28. Колесса Ф.М. Музикознавчі праці /Упор. С.Й.Грица.- К., 1970. 29. Петров В.П. Етногенез слов’ян. К., 1981. 30. Правдюк О.А. Методика записування музичного фольклору К.1981. 31. Правдюк О.А. Пісні про рекрутчину та солдатчину 32. Рубцов Ф.А. Статьи по музыкальному фольклору.- Л., 1973. 33. Рыбаков Б.А. Язычество древних славян. М., 1982. 34. Сокальский Н.П. Русская народная музыка. X., 1988. 35. Танцюра Г. Записки збирача фольклору, К., 1967. 36. Франко І. Вибрані статті про народну творчість /Упор. О.І.Дей.-К., 1955. 37. Ященко Л. Українські народні романеи // Українські народні романси.- К.,1961. Збірники пісень 39. Весілля.-К., 1982-Кн. 1-2 40. Гошовский В. Украинские песни Закарпатья. М., 1968. 41. Жартівливі пісні.- К., 1967. 42. Ігри та пісні. Весняно-літня поезія трудового року.- К., 1963. 43. Історичні пісні.- К., 1961. 44. Квітка К. Українські народні мелодії.- К., 1922. 45. Коломийки.- К., 1969. 46. Колядки та щедрівки. Зимова обрядова поезія трудового року.- К., 1965. 47. Наймитські та заробітчанські пісні.- К., 1975. 48. Пісні літературного походження.- К., 1978. 49. Рекрутські та солдатські пісні.- К., 1974. 50. Співанки-хроніки. Новини.- К., 1972. 51.Чумацькі пісні.- К., 1976. Передмова Курс “Український музичний фольклор” займає важливе місце у комплексній підготовці студентів спеціальності 6.03.0500 «Українська мова і літератураи та іноземна мова». Фольклористика.» Даний курс є невід’ємною складовою циклу професійної підготовки фахівців-фольклористів освітньо-кваліфікаційного рівня «спеціаліст». Мета курсу: вивчення народної музики в її історичному розвиткові, прищеплення студентам знання жанрово-родової структури та музичних особливостей українського фольклору, елементів теорії музичного фольклору. Завдання курсу: · орієнтувати студентів на досягнення фольклористики і суміжних дисциплін (етнографії, історії тощо); · вивчити поетичні особливості народнопісенних жанрів, часу і умов їх формування; · освоїти навички аналізу студентами музичних особливостей пісенного фольклору, з урахуванням історико-етнографічних умов його розвитку; · формувати у студентів науково-дослідних засад вивчення збирання і вивчення пісенного фольклору та народної обрядовості; · напрацьовувати істинні критерії народнопісенного виконавства, його трансформації у сучасний соціум; · ознайомити студентів із джерельною базою пісенного фольклору та фольклористичними працями вітчизняни і зарубіжних провідних вчених. За навчальним планом курс “Український музичний фольклор” розрахований на один семестр. В ньому передбачено освоєння студентами лекційного матеріалу, відповідної літератури у самостійному опрацюванні та аналіз фольклорних збірників, аудіо записів і відео. При проведенні поточного контролю знань і ЗМ студентам необхідно виявляти знання теоретичного циклу, ілюструвати (наспівувати) голосом напам’ять по декілька пісень кожного жанру. аналізувати зразки народної музики (наспіву і словесного тексту), знати джерельну базу. При підготовці програми курсу «Український музичний фольклор» автором враховані найновіші досягнення у жанрології української музичної фольклористики, зокрема наукових здобутків таких авторитетних дослідників, як К. Квітка, В. Гошовський, О. Дей, Л. Ященко, С. Грица. А. Іваницький, О. Правдюк, А. Завальнюк та інш..
ЗМІСТ ДИСЦИПЛІНИ
Тема 1. Вступ Визначення поняття «фольклор». Витоки пісенного фольклору. Історичні періоди розвитку первісного мистецтва і фольклору. Міфологічні засади пісенного фольклору українців. Трипільська культура і формування пісенного фольклору. Спільні та відмінні риси первісного мистецтва і фольклору. Мова і музика. Основні ознаки фольклору (колективність, синкретизм, варіативність, партикуляризм). Жанрова структура пісенного фольклору. Кожний жанр пісенного фольклору має свої особливості мелосу, які формувалися у конкретну історичну епоху, у певних територіально-природних умовах і традиційно-культурних середовищах. На спосіб музичного мислення у народнопісенній творчості впливало багато чинників, серед яких найважливішими були: природне оточення, особливості побуту, історичні події, умови життя, мораль, психологія, ідеологія тощо. Мелос народної пісні виникає у процесі колективного творення, зумовлюється місцевими традиційними виконавсько-стильовими ознаками, основними із яких є слово і музика. На відміну від літератури народна пісня в усному побутуванні має варіативну специфіку, яка виявляється в постійних змінних елементах музичного і словесного тексту у виконавському процесі. Особливо це стосується жанрів давнього фольклору: весільних, весняних, русальних, купальських пісень; плачів і голосінь, епічних творів і ранньої лірики. Разом з тим кожний жанр пісенного фольклору має свої типові ознаки, до яких відносяться: структура, мелодика, ритміка, ладова будова, багатоголосся, виконавські особливості. Визначення понять та термінів: “музичний фольклор”, “музична фольклористика”, “етномузикологія”, “етноінструментознавство”, “етнохореологія”. Література: Азбелев С. Н. Фольклор в системе общественного сознания. М., 1975. С. 21-30. Алексеев В. П. Становление человека. М., 1984. Аникин В. П. Русское устное народное творчество. М., 2004. С. 5-48.. Іваницький А. І. Український музичний фольклор. Вінниця, 2004. С. 3-15. Іваницький А. І. Українська музична фольклористика. К., 1997. С. 8-67. Каган М. Морфология искусства. Л., 1972. С. 175-233. Гошовський В. Украинские песни Закарпатья. М., 1968. С. 10-15.
Тема 2.Обряди та пісні зимового календаря Походження зимових пісень та обрядів. Новорічні святкування. Колядки та щедрівки, їх тематика, виконання. Структура колядок та щедрівок, ладова будова, мелодика, ритміка, багатоголосся. Зміст і різновиди обрядів. Святочні вистави: “Коза”, “Маланка”, “Вертеп”. Література: Дей О. Величальні пісні українського народу//Колядки та щедрівки. К., 1965. С. 9-40. Іваницький А. І. Український музичний фольклор. Вінниця, 2004. С. 50-58. Квитка К. Избранные труды. Т.1 С. 103-160. Федас Й. Ю. Український народний вертеп. К., 1987. Завдання для самостійної роботи 1. Проаналізувати збірник: Колядки та щедрівки.-К., 1965.- С.43-100; 545-614; 643-716. Запитання для самоперевірки 1. Коли виконуються колядки? Коли щедрівки? Які між ними відмінності? 2. Як класифікуються колядки за своїм змістом? 2. Які тематичні особливості основних груп колядок: господареві, господині, дівчині, парубкові? 3. Які музичні особливості колядок: (лад, мелодика, ритміка, багатоголосся?
Тема 4. Весняні та літні пісні Походження весняних пісень (закличок, гаївок, гагілок, ягілок, маївок). Класифікація весняних пісень (пантомімічні сценки та ігри, спі закличок, водіння танків із співами). Архаїзм веснянок, зв’язок з язичництвом. Виконання – спів і рухи. Форма і зміст весняних танків і пісень. Шлюбні мотиви у веснянках і купальських піснях та іграх. Музичні особливості веснянок (мелодика, ладова будова, багатоголосся). Русальні та царинні пісні і їх походження. Зміст русальних обрядів та ігор. Обряд «куста». Магічні особливості обряду проводів русалок. Музичні особливості русальних пісень. Царинні пісні. Купальські та петрівчані пісні, обряди, ігри та їх походження. Тематика й особливості виконання купальських та петрівчаних пісень, їх музичні особливості. Жнивні пісні та обряди: зажинки, жнива, обжинки. Косовицькі пісні. Музичні особливості цих пісень. Література: Дей О. Звичаєво-обрядова поезія трудового року // Ігри та пісні. С. 24-50. Земцовский Н. Мелодика календарных песен. С. 96-156. Іваницький А. І. Українська народна музична творчість. К., 1990. С. 77-107.
Завдання для самостійної роботи Проаналізувати збірник: · Ігри та пісні.-К., 1963. - С.53-297; 307-330; мелодії №№ 1-129; 198-219. Запитання для самоперевірки 1. Пояснити походження весняних обрядів і пісень. 2. Пояснити класифікацію обрядів, пісень, танків та ігор. 3. Які особливості виконання весняних пісень?. 4. Які особливості змісту весняних танків і пісень? 5. Які музичні особливості веснянок (форма, мелодика, ладо вість, будова наспівів, багатоголосся)? 6. В чому полягає зміст купальських пісень? 7. Які особливості виконання купальських пісень? 8. Які музичні особливості купальських пісень? 9. Які особливості побудови та виконання русальних пісень? 10. В чому полягає специфіка жнивних пісень і їх музичні типи?
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-04-08; просмотров: 274; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.226.164.82 (0.009 с.) |