Тема 3. Письменная коммуникация. Задание 3. 1. Составление тезисов доклада. 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Тема 3. Письменная коммуникация. Задание 3. 1. Составление тезисов доклада.



Задание 3.1. Составление тезисов доклада.

Форма контроля: зачтено / не зачтено.

Критерии оценивания. Задание считается выполненным, если структурные, информационные и стилистические характеристики текста соответствуют правилам построения тезисов; текст не содержит лексико-грамматические ошибки.

 

3.2.В. Подготовка сообщения / презентации на тему занятия.

Темы сообщений / презентаций (примеры):

1. Формальный стиль vs неформальный стиль.

2. Структурные и языковые характеристики делового письма (письмо-запрос).

3. Структурные и языковые характеристики делового письма (письмо-приглашение).

4. Специфика электронных сообщений формального и неформального характера.

5. Стандартные языковые средства в оформлении реферата-резюме.

6. Латинские заимствования в деловой корреспонденции.

Форма контроля: зачтено / не зачтено.

Критерии оценивания. Задание считается выполненным, если соблюдены основные правила построения текста сообщения / презентации (структура, принцип отбора и логичная организация материала, библиография); в качестве иллюстрирующего материала использованы фрагменты аутентичных текстов.

Примечание. Оценка уровня сформированности компетенций осуществляется на основании результатов выполнения заданий:

ОПК-1 (готовность осуществлять профессиональную коммуникацию в устной и письменной формах на русском и иностранном языках для решения задач профессиональной деятельности) – задание 3.2;

ОК-1 способностью к абстрактному мышлению, анализу, синтезу- задание 3.1 (см. таблицу 10 в РПД).

Промежуточная аттестация

Вопросы к экзамену по дисциплине

Критерии и шкалы оценивания

Промежуточная аттестация по дисциплине «Иностранный язык в профессиональной коммуникации» осуществляется в форме экзамена, включающего три задания по работе с иноязычными научными текстами:

1. Чтение и анализ специализированного научного текста

2. Аннотирование научного текста.

3. Устное сообщение о научном исследовании.

Специализированные научные тексты для чтения, анализа и аннотирования выбираются магистрантом самостоятельно (по согласованию с научным руководителем) и отвечают следующим требованиям:

· соответствие направлению научно-исследовательской деятельности;

· авторитетный источник (научный журнал / монография);

· объем текстов – не менее 10 страниц.

Задания по работе с аутентичными текстами предназначено для определения уровня владения рецептивными и продуктивными видами иноязычной речевой деятельности в предметной области:

· умение выделять основные положения, отделять факты от мнений и следовать логике изложения информации в построении текста;

· умение распознавать лексические и фразеологические явления терминологического и этнолингвистического характера и использовать информационно-справочные ресурсы для их понимания;

· владение техниками аналитико-синтетической переработки содержания и языка оригинала;

· знание организации формы и содержания текста аннотации, структурных, языковых и стилевых особенностей текстового жанра;

· умение грамматически правильно оформлять письменные речевые высказывания, следуя правилам орфографии и пунктуации иностранного языка.

Задание на составление сообщения о научном исследовании предназначено для определения уровня сформированности речевых умений в построении устного монологического высказывания на иностранном языке:

· владение терминологией специальности и языковыми средствами оформления когнитивной информации в научном тексте;

· умение использовать адекватные коммуникативно-композиционные схемы и специальные языковые средства логической организации информации;

· владение навыками оформления речевого произведения в соответствии с фонетическими и интонационными нормами устной речи.

Шкала критериев оценивания

Шкала Критерии
отлично Магистрант выполнил не менее 70% заданий из инвариантной и вариативной составляющих самостоятельной работы. Результаты выполнения экзаменационных заданий демонстрируют способность осуществлять межкультурную коммуникацию на иностранном языке: - владение терминологией специальности, языковыми средствами оформления когнитивной информации и другими языковыми явлениями в объеме, позволяющем успешно решать коммуникативные задачи; - умение использовать средства информационной среды для языкового и профессионального самообразования (правильный выбор лексических значений, содержание явлений социокультурного характера и т.п.); - соответствие композиционных схем и выбираемых языковых средств коммуникативной задаче, теме и содержанию высказывания; - лексико-грамматическое оформление иноязычных высказываний в продуктивных видах речевой деятельности не содержит ошибок; - оформление иноязычных речевых высказываний соответствует правилам орфографии и пунктуации (в письменных текстах) и фонетическим и интонационным нормами (в устных текстах) / включает незначительные ошибки, не затрудняющие коммуникацию.
хорошо Магистрант выполнил не менее 60% заданий из инвариантной и вариативной составляющих самостоятельной работы. Результаты выполнения экзаменационных заданий содержат ошибки, затрудняющие межкультурную коммуникацию на иностранном языке: - фрагментарные ошибки в использовании языковых средств оформления когнитивной информации и / или в интерпретации незнакомых языковых явлений и значимой фоновой информации в научном тексте на иностранном языке; - композиционные схемы и выбираемые языковые средства не полностью соответствуют коммуникативной задаче, теме, содержанию высказывания и ситуации общения; - лексико-грамматическое оформление иноязычных высказываний в продуктивных видах речевой деятельности содержит ошибки, не искажающие когнитивную информацию; - оформление иноязычных речевых высказываний включает нарушение правил орфографии и пунктуации (в письменных текстах) и фонетических и интонационных норм (в устных текстах), не препятствующее коммуникации.
удовлетворительно Магистрант выполнил не менее 50% заданий из инвариантной и вариативной составляющих самостоятельной работы. Результаты выполнения экзаменационных заданий содержат ошибки, значительно осложняющие межкультурную коммуникацию на иностранном языке: - ошибки в использовании терминологии специальности и языковых средств оформления когнитивной информации и / или в интерпретации незнакомых языковых явлений и значимой фоновой информации в научном тексте на иностранном языке; - композиционные схем и выбираемые языковые средства не полностью соответствуют коммуникативной задаче, теме, содержанию высказывания и ситуации общения; - лексико-грамматическое оформление иноязычных высказываний в продуктивных видах речевой деятельности содержит ошибки, не искажающие когнитивную информацию; - оформление иноязычных речевых высказываний включает нарушение правил орфографии и пунктуации (в письменных текстах) и фонетических и интонационных норм (в устных текстах), затрудняющее коммуникацию.
неудовлетворительно Магистрант выполнил менее 50% заданий из инвариантной и вариативной составляющих самостоятельной работы. Результаты выполнения экзаменационных заданий содержат ошибки в рецептивных и / или продуктивных видах речевой деятельности на иностранном языке (незнание терминологии, неправильное восприятие информации, нарушение языковых норм и т.д.), препятствующие иноязычной коммуникации.

 

1) Тексты к экзаменационному вопросу №1:

ТЕКСТ №1

What is Sociology?

Sociology is the study of how society is organized and how we experience life. It has been taught in British universities since the very beginning of the twentieth century, first at the London School of Economics and soon after at Liverpool University. These and other pioneering departments did groundbreaking research in major social issues such as poverty and crime.

Sociology today is one of the most popular subjects. Many sociological ideas, such as ‘moral panic’ and charisma, are now in everyday use. But the questions sociology asks have lost none of their challenge and excitement. Some of them are so important that we are still grappling with them in new ways.

It was the sociology of deviance that proposed the startling idea that some forms of punishment make it more likely that people will commit further offences. Once branded a criminal they argued, it is very difficult to remake a successful life within the law. This is exactly the point made by opponents of Anti-Social Behaviour Orders.

Do you wonder what fuels our apparent fixation with celebrity? Is it just gossip in a modern form? Is it that it provides endless, easily obtained content for our multiplying (TV channels, newspaper pages and magazines? Could it be both? Or even something much more profound about the class system of modern Britain? You may be already thinking ‘But class doesn’t mean anything any more’. Are you sure? Why is the number of years you can expect to live still associated with your occupation? What about the way that your gender, religion, and ethnic background open up or close down opportunities in your life? What kinds of spiritual faith do people have in Britain today? And how far do the media affect how personal lifestyle choices are viewed by wider society?

Sociology is not just about Britain. It also deals with global issues like the environment, migration and 'globalization’ itself. How do these social changes affect people at every level of their social life? Is it possible to be a true citizen of Europe or must you be British or French or Polish? What if your parents came from Trinidad, Bangladesh or Wales? Which comes first? Or are there other ways to look at identity? How important is the job that you do for your sense of self and your future? Are national governments able to ensure that most people have a job and will be supported with health and social care when they need it? Or are most government policies made with the demands of vast transnational corporations in mind?

 

ТЕКСТ №2

 

What Sociology Offers

A sociological look at the world provides a number of unique benefits and perspectives.

Sociology provides an understanding of social issues and patterns of It helps us identify the social rules that govern our lives. Sociologists study how these rules are created, maintained, changed, passed between generations, and shared between people living in various parts of the world. They also study what happens when these rules are broken.

Sociology helps us understand the workings of the social systems within which we live our lives. Sociologists put our interactions with others into a social context. This means they look not only at behaviors and relationships, but also how the larger world we live in influences these things. Social structures (the way society is organized around the regulated ways people interrelate and organize social life) and social processes (the way society operates) are at work shaping our lives in ways that often go unrecognized. Because of this perspective, sociologists will often say that, as individuals, we are social products.

Even though we recognize their existence, these structures and processes may “appear to people in the course of daily life as through a mysterious fog” (Lemert 2001, 6). Sociologists strive to bring these things out of the fog, to reveal and study them, and to examine and explain their interrelationships and their impacts on individuals and groups. By describing and explaining these social arrangements and how they shape our lives, sociologists help us to make sense of the world around us and better understand ourselves.

Sociology helps us understand why we perceive the world the way we do. We are inundated with messages in a variety of forms about how we, and the world around us, both are and should be. These messages come in forms as diverse as guidance from parents and teachers, laws handed down by religious and political entities, and advertisements ranging from pitches for athletic shoes to feeding hungry children. Sociology helps us examine the types of messages we are constantly receiving, their source, how and why they influence us, and our own roles in producing, perpetuating, and changing them.

Sociology helps us identify what we have in common within, and between, cultures and societies. Sociologists know that, although people in different parts of the city, country, or world dress differently, speak differently, and have many different beliefs and customs, many of the same types of social forces are at work shaping their lives. This is an especially important perspective in a world where media headlines are often accused of focusing on divisive issues.

 

ТЕКСТ №3

What Sociology Can Offer

Sociology helps us understand why and how society changes. Obviously, the social world is constantly changing. This change has been a major interest to sociologists from the beginning of the discipline. However, many sociologists believe that sociology should not stop with only explaining society and how and why the world changes. They argue that sociologists also have an obligation to act, using their unique skills and perspectives to work to improve the world. Sociology, they argue, is a “field of inquiry simultaneously concerned with understanding, explaining, criticizing, and improving (italics mine) the human condition” (Restivo 1991, 4). Armed with a sociological perspective, we can more effectively take action if we don’t like what is happening. We can better participate in shaping the future for ourselves and for others.

Sociology provides us theoretical perspectives within which to frame these understandings and research methods that allow us to study social life scientifically. Sociology is a social science. That means sociologists work to understand society in very structured, disciplined ways. Like scientists who study the physical world, sociologists follow scientific guidelines that incorporate an assortment of theories and methods that provide for accuracy in gathering, processing, and making sense of information.

In the case of sociology, theories focus on how social relationships operate. They provide a way of explaining these relationships. Scientific methods provide ways of generating accurate research results.

Sociology is not just common sense. Results of sociological research may be unexpected. They often show that things are not always, or even usually, what they initially seem. “People who like to avoid shocking discoveries, who prefer to believe that society is just what they were taught in Sunday School, who like the safety of the rules and maxims of what Alfred Schultz... has called ‘the world-taken-for-granted’, should stay away from sociology” (Berger 1963, 24).

This challenge means that sociological findings are often at odds with so-called common sense (здравый смысл), or those things that “everybody knows.” What we think of as common sense, or something that everybody knows, is actually based on our own experiences and the ideas and stereotypes we hold. This gives us a very limited view of how the larger world actually is. Taking a sociological perspective requires that we look beyond our individual experiences to better understand everyday life (Straus 1994). It allows us to look for the social forces that impact our lives and form those experiences. Once we have a solid understanding of these forces, we can better address them.

 

 

ТЕКСТ №4

Sociology Today

Although sociology emerged in Comte's vision of sociology eventually subsuming all other areas of scientific inquiry, sociology did not replace the other sciences. Instead, sociology has developed a particular niche in the study of social life.

In the past, sociological research focused on the organization of complex, industrial societies and their influence on individuals. Today, sociologists study a broad range of topics. For instance, some sociologists research macro-structures that organize society, such as race or ethnicity, social class, gender roles, and institutions such as the family. Other sociologists study social processes that represent the breakdown of macro-structures, including deviance, crime, and divorce. Additionally, some sociologists study micro-processes such as interpersonal interactions and the socialization of individuals. It should also be noted that recent sociologists, taking cues from anthropologists, have realized the Western emphasis of the discipline. In response, many sociology departments around the world are now encouraging multi-cultural research.

Changes in our social world have required sociologists to focus attention in new ways. Among these changes are the growth of internationally connected systems and the technologies that increasingly allow our interactions to be conducted in ways other than face to face (e.g., the Internet and e-mail). Although more than 6 billion people now live on Earth, many sociologists and others have argued that the advent of jet airliners, telephones, the Internet, and around-the-clock news services beamed by satellite around the world have made the world a smaller place, at least in a social sense.

They often argue that a process of globalization is at work. With globalization, geographical constraints on social and cultural patterns are diminishing, and people are becoming increasingly aware of those changes (M. Waters 2001). Globalization is demonstrated through events as diverse as the growing popularity of soccer in the United States—a sport largely imported from outside—the demand for American movies, blue jeans, and athletic shoes around the world, the North American Free Trade Agreement (NAFTA), and even the attacks of September 11, 2001. Other terms that refer to forms of globalization include the world-economy, world-market, and world-system. These terms are often used to refer to the economic aspects of globalization. Sociologists have been studying these networks at least since the early 1970s (Chase- Dunn and Grimes 1995, 387–88).

 

 

ТЕКСТ № 5



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2021-05-27; просмотров: 84; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.142.119.241 (0.022 с.)