Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Діяльність українських учених гуманістів 15-16 стСодержание книги
Поиск на нашем сайте
Гуманізм як напрям світської думки епохи Відродження став ідейною основою могутніх антифеодальних виступів у Європі і надав забарвлення всій ідеології періоду становлення капіталізму. На відміну від середньовічного релігійного світогляду, в основі якого був Бог, у гуманістів провідне місце посідала людина. Українські гуманісти діяли у межах елітарної течії. У творчості відбилась витончена інтелектуалізованість.Переважно наднаціональний характер діяльності. Виявлялись тенденції секуляриза-ції суспільної свідомості. Приділяли увагу дослідженню проблем природи. Утверджували гідність особистості, її свободу. Юрій Котермак-Дрогобич(близько 1450-1494 рр.). Уродженець Дрогобича. Навчався у Краківському та Болонському університетах. У Болоньї (Італія) здобув учений ступінь доктора філософії та медицини, а потім викладав там математику й астрономію. У 1481-1482 рр. обіймав у Болоньї посаду ректора університету медиків та вільних мистецтв. У 1487-1494 рр. у Кракові працював професором медицини й астрономії. Навчав Миколу Коперника. 1483 р. – надрукована перша книга, автором якої був українець за походженням Юрій Дрогобич, – „Прогностична оцінка 1483р”. У ній викладено окремі наукові знання з філософії, астрономії, географії (зокрема, подано географічні координати деяких міст, обраховано затемнення місяця). Павло Русин із Кросна(? -1517 рр.). Походив із західноукраїнського міста Кросно. Навчався у Краківському та Грейфсвальдському (Німеччина) університетах. Викладав у Краківському університеті та вчителював в Угорщині. Він – перший гуманістичний поет України й один із засновників польської гуманістичної поезії. Станіслав Оріховський-Роксолань (1513-1566 рр.). Народився в с.Оріховиці, поблизу Перемишля. Навчався у Краківському, Віденському, Віттенберзькому, Падуанському і Болонському університетах; вдосконалював знання у Венеції, Римі, Лейпцигу. Після 17-річного перебування за кордоном повернувся на Батьківщину, де займався суспільно-політичною діяльністю. Багатогранний талант оратора, публіциста, філософа, історика Оріховський реалізував у багатьох творах. „Рут енський Демосфен”, „Сучасний Цицерон”, – так називали його в Західній Європі. Оріховський належав до еліти європейських гуманістів та діячів Реформації, спілкувався з Мартіном Лютером, дружив з Дюрером, Кранахом, італійським гуманістом П.Рамузіо. Він – один із перших полемістів в Україні, які виступали проти папства, догматів католицизму. У дусі Реформації він відстоював примат королівської та світської влади, яка повинна працювати на користь суспільства, громадянина, освіти й виховання. Діяльність братств Саме в містах, де українці становили утискувану, але тісно згуртовану меншість, з’явилися в ост. чверті ХVІ-на поч.ХVІІ ст. нові поборники православ’я. Це були групи міщан, які об’єднувались у братства. Спочатку це були організації суспільно-релігійного характеру (організовували притулки для вбогих, лікарні тощо). Поступово до цих завдань долучились справи культурно-національного відродження (насамперед освіти й науки: заснування шкіл, друкарень, бурс). Отже, братства – це світські всестанові організації. Найстарішим і найвпливовішим було Львівське Успенське братство. За кількістю членів не перевищувало 30 осіб (бо саме стільки укр. родин мали дозвіл проживати в місті). Братство допомогло І.Федорову заснувати друкарню у Львові. Коли ж І.Федоров помирав у великих злиднях і кредитори погрожували, що відберуть у нього друкарню, її купило Львівське братство, перетворивши місто на центр православного книгодрукарства. У кінці ХVІ ст. братство заснувало школу (перший в Україні утримуваний на громадські кошти всестановий навчальний заклад, у якому початкове навчання поєднувалося зі школою вищого типу). Майже всі вчителі походили з місцевого населення. Статут („Порядок шкільний”) вимагав: учитель має бути „набожним, мудрим, скромним, стриманим, а не пиякою, гулякою, хабарником”, „добре навчати й карати неслухняних не як тиран, а для науки”.На поч.ХVІІ ст. численні братські школи існували по всій Україні (зокрема, Луцька братська школа).
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2021-03-10; просмотров: 70; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.148.104.103 (0.006 с.) |