Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Тема: Педагогічна майстерність як мистецька діяСтр 1 из 5Следующая ⇒
ТЕМА: ПЕДАГОГІЧНА МАЙСТЕРНІСТЬ ЯК МИСТЕЦЬКА ДІЯ ПЛАН 1. Театральне мистецтво у вимірах педагогіки. 2. Елементи акторської та режисерської майстерності у педагогічній діяльності. 3. Педагогічний артистизм і талант вчителя 4. Принципи системи Станіславського і урок. ЛІТЕРАТУРА 1. Педагогічна майстерність:Підручник / І.А.Зязюн.-К.: Вища шк.,1997.- С.84-128, 128-138. 2. Основи педагогического мастерства:Учебное пособие для спец. висш. учебн. заведений. / И.А. Зязюн, И.Ф.Кривонос, Н.Н.Тарасович и др., под ред.И.А. Зязюна.-М.: Просвещение,1989.- C.50-71. 3. Педагогічна майстерність: Підручник / І.А.Зязюн, Л.В.Крамущенко, І.Ф.Кривонос та ін.; За ред. І.А.Зязюн. – 2-ге вид., допов. І переробл. – К.: Вища шк., 2004.
ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ 1. Урок театр одного актора.(стор.128-138). 2. Елементи акторської і режисерської майстерності в педагогічній діяльності вчителів-новаторів.(“Педагогічний пошук”). 3. Підготувати виступ за статтею.(Журавленко І.”Елементи артистизму в діяльності педагога”-журнал “Початкова школа”№1,1998р.)
ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ: Елементи акторськоїї і режисерської майстерності в педагогічній діяльності вчителів-новаторів та творчо працюючих вчителів.
Театральне мистецтво у вимірах педагогіки. Розгляньмо кілька уривків з дуже важливої для нашого часу праці К.Д.Ушинського «Людина як предмет виховання...». Надрукована в 1868р.,вона залишається й нині дуже важливою для педагога, бо стосується найважливіших методологічних узагальнень. Одне з них – розуміння педагогіки як мистецтва. Вдумайтесь: «... ні політику, ні медицину, ні педагогіку не можна назвати науками у цьому строгому розумінні, а тільки мистецтвами, які мають на меті не вивчення того, що існує незалежно від волі людини... Наука лише вивчає те, що існує або існувало, а мистецтво прагне творити те, чого ще немає...» І ще одна цитата із згаданої праці: «Педагогіка – не наука, а мистецтво найбільше, найскладніше, й найнеобхідніше з усіх мистецтв. Мистецтво виховання спирається на науку. Як мистецтво, складне й образне, воно спирається на безліч обширних і складних наук (три найважливіші з них, на думку К.Д.Ушинського, фізіологія, психологія та логіка); як мистецтво, воно, крім знань, потребує здібності й нахилу, і як мистецтво ж, воно прагне до ідеалу, якого вічно намагаються досягти і який цілковито ніколи недосяжний: до ідеалу досконалої людини».
Серед засобiв, якi впливають на формування особистостi майбутнього вчителя, вдосконалення педагогiчної майстерностi, важливе мiсце посiдає театральна педагогiка, здобутки якої лежать в основі сучасних підходів до розуміння сутності педагогічного артистизму та його формування. Вузькопрофільна педагогічна галузь - театральна педагогіка, - досліджуючи специфіку театру через сценічну дію, фізичну і психічну змістовність акторської творчості, дуже близької до педагогічної, торкнулась основоположних питань педагогіки як мистецтва. Один з найбільш авторитетних вчених у галузі педагогічної майстерності І.Зязюн вбачає у театральній педагогіці ефективний компонент освітньо-виховної дидактики, значне нововведення, перспективне для реалізації у практиці освіти і виховання в цілому Він переконаний: використовуючи надбання театральної педагогіки, зокрема систему К.Станіславського, педагог будь-якого профілю дістане відповіді на непрості проблемні питання освіти і виховання людини, які, на жаль, у підручниках з педагогіки залишаються поза увагою. На його думку, кожен, хто обирає педагогічну професію, стикається з тим, що в теорії педагогіки немає розділу, присвяченого розвиткові практичних умінь на підсвідомому рівні. З'ясувавши сутність естетичних почуттів, їх змістовну наповненість, майбутні спеціалісти матимуть змогу екстраполювати їх не тільки в акторську, але й педагогічну дію. "Здатність і вміння володіти власними почуттями, використовуючи їх з допомогою техніки і технології фахового вибору для спілкування з людьми, для розвитку і удосконалення їх людяності - чи не найперший показник майстерності актора і педагога", - пише І.Зязюн у популярній науковій праці "краса педагогічної дії". У сучасній педагогіці виявлено основні шляхи впровадження театрального мистецтва у професійну підготовку майбутніх вчителів: - оволодіння основами теорії сценічної діяльності; - створення умов для розвитку артистичних умінь;
- раціональне використання ознак подібності і відмінності у професійній діяльності актора (режисера) і педагога. Ефективність в икорист ання театральної педагогіки в професійній підготовці і процесі саморозвитку вчителя обумовлена тим, що: — через специфіку своєї професії педагог постійно знаходиться у взаємодії, як з учнями, так і з колегами. Окрім цього в основі вмісту його навчального предмету практично завжди лежить дослідження взаємодії, будь то математичні або стосунки героїв літературного твору; вектором інтересу театру завжди були людські відносини, взаємодія людини і світу, а саме їх в першу чергу за допомогою гри досліджує театр. — професія вчителя має багато загального з професіями актора і режисера. Публічність — специфіка педагогічної і акторської професійної ситуації. Професія вчителя — одна з тих рідкісних професій, де особистість педагога, його досвід, характер, світогляд є інструментом професійної діяльності. Складність педагогічної професії полягає у її поліфункціональності: "вчитель - "один бог у трьох особах". Він драматург (бо сам складає сценарій кожного уроку), він режисер (а кожний урок - це в певній мірі прем'єра), він виконавець головної ролі, і при цьому сам себе одягає, робить зачіску і обслуговує, забезпечує порядок на уроці... крім того, сама тривалість публічної творчості вчителя підкреслює особливу складність його праці. Вчитель публічно працює на день мінімум три-чотири години (це уроки), а якщо ще ("ще" - щоденна позакласна робота одна-дві години), то публічність його творчості сягає п'яти-шести годин". «Я — інструмент свій», — говорив про єство акторської професії великий російський актор Михайло Чехов. Ці слова повною мірою можна віднести до професії вчителя. Як актор, так і вчитель впливає на відчуття і розум глядачів — учнів, адресуючись до відчуття, пам'яті, думки, волі слухача. Заразливість, переконливість, артистизм вчителя, як і актора, можуть забезпечити йому успіх. Як режисер в процесі репетицій, так і вчитель на уроці повинні володіти здатністю яскравої емоційно-вольової дії на акторів або учнів. Вчителеві необхідно побудувати логіку навчального процесу так, щоб він був сприйнятий і зрозумілий учнями. Режисер також вибудовує драматургічну логіку майбутнього спектаклю. Розв’язати ряд навчально-виховних проблем у сучасній школі можливо, застосовуючи елементи театральної педагогіки. У процесі навчання через театралізацію, у спільній творчості вчителя та учнів відбуватиметься усвідомлення явищ навколишнього світу способом занурення і проживання в образах, які дають сукупність цілісних знань про людину, її призначення і роль в житті суспільства, її відношення до навколишнього світу, її діяльності, про її думки і відчуття, етичні і естетичні ідеали. Театралізація розглядається і як творчий метод виховної роботи, суть якого полягає в показі, пожвавленні, художньому осмисленні того або іншого факту, документа, події (Д. М. Генкін). Психолого - педагогічний аспект театралізації як творчого методу можна розглядати з позиції вчителя як режисера навчально-виховного процесу у школі. Діти повинні вчитися з задоволенням, з цим згодні і вчителі, і учні. І в цьому вічна проблема дидактики. Як цього досягти? Школяр духовно дозріває лише у тому випадку, якщо відчуває, що вчитель розповідає «особисто для нього», коли відчуття вчителя «стикаються» з його відчуттями (І. Д. Чечель). У молодшому шкільному віці цьому сприяє гра, «...діти...ще немов несуть в собі пам'ять про це і віддаються „божественному“ заняттю - грі, до того, як почнеться турбота і праця для користі» (Г. Д. Гачев). Ще в XVI столітті Я. А. Коменський писав, що «всяка школа може стати універсальною грою, якщо ми постараємося вірно і м'яко упорядковувати природні інстинкти, коли вони самі проявляються...».
Перш ніж учити творчості, треба самому зрозуміти і відчути, що таке творчий стан, де криються власні творчі ресурси, як їх відкривати і поповнювати і які можуть бути результати.
Загальні риси 1. Змістовна ознака — комунікативність, тому що загальною основою є взаємодія, живе співробітництво різних індивідуальностей. 2. Інструментальна ознака — особистість творця і його психофізична природа як інструмент впливу. 3. Цільова ознака — вплив людини на людину і виклик визначеного переживання в партнера. 4. Процесуальні характеристики: творчість здійснюється в обстановці публічності, регламентована в часі; результат творчості динамічний; спостерігається спільність переживань актора і глядача, актора і режисера, педагога й учня; об'єкт впливу є одночасно і суб'єктом творчості, співтаорцем; творчість носить колективний характер. 5. Структурна ознака — аналіз матеріалу; визначення проблем, протиріч; народження задуму, що розв’язує протиріччя; втілення; аналіз результату; коректування. Робота над уроком і роллю відбувається в трьох періодах: Репетиційний —- в актора, доурочний — у вчителя. Це період, коли в уяві, у думках, у відчуттях діяча створюється образ. Образ героя — в актора, образ уроку — у вчителя. Технічний. Період, коли розумно, вивіряється матеріал і підкоряється власному творчому замовленню діяча. Закріплюється, «обкатується» на репетиціях роль актора, у вчителя «репетирується» урок, уточнюється його задум, фіксується його хід, складається план, вивірюється час. Період втіленням творчого задуму. Робота актора на спектаклі, учителі — у класі. 6. Концептуальні ознаки: - наявність елементів роботи, що не піддається автоматизації, самостійної і вільної творчості; - здійснення соціальної функції — функції виховання;
- присутність інтуїції, чуття, натхнення; - специфічні професійні емоції; - необхідність безперервної внутрішньої роботи (тренувальної і «над предметом»). 7. Вимоги до особистості творця. На відому подібність акторських і педагогічних здібностей вказував у свій час А.С. Макаренко, а також дослідники В.Н. Гоноболін, Ю.П. Азаров, Н.В. Кузьміна, Ю.Л. Львова, В.А. Кан-Калік і ін. На цю же особливість указував К.С. Станіславський. Основні здібності, необхідні і для творчості актора, і для продуктивної творчості педагога такі: розвинена уява, увага, емпатія, рефлексія, рухливість, заразливість, виразні здібності, чарівність. Відміні риси
Наявність глядача |
||||||||||
Є присутнім | Відсутній | ||||||||||
Предмет представлення | |||||||||||
Показується герой. Відбувається перевтілення в іншу особистість | Показується особистість учителя; образ, про який йде мова; відношення до ситуації, яке продиктоване рольовою позицією педагога | ||||||||||
Тривалість діяльності | |||||||||||
У 5-6 разів менше, ніж у вчителя | У 5-6 разів більше, ніж в актора | ||||||||||
ТЕМА: ПЕДАГОГІЧНА МАЙСТЕРНІСТЬ ЯК МИСТЕЦЬКА ДІЯ ПЛАН 1. Театральне мистецтво у вимірах педагогіки. 2. Елементи акторської та режисерської майстерності у педагогічній діяльності. 3. Педагогічний артистизм і талант вчителя 4. Принципи системи Станіславського і урок. ЛІТЕРАТУРА 1. Педагогічна майстерність:Підручник / І.А.Зязюн.-К.: Вища шк.,1997.- С.84-128, 128-138. 2. Основи педагогического мастерства:Учебное пособие для спец. висш. учебн. заведений. / И.А. Зязюн, И.Ф.Кривонос, Н.Н.Тарасович и др., под ред.И.А. Зязюна.-М.: Просвещение,1989.- C.50-71. 3. Педагогічна майстерність: Підручник / І.А.Зязюн, Л.В.Крамущенко, І.Ф.Кривонос та ін.; За ред. І.А.Зязюн. – 2-ге вид., допов. І переробл. – К.: Вища шк., 2004.
ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ 1. Урок театр одного актора.(стор.128-138). 2. Елементи акторської і режисерської майстерності в педагогічній діяльності вчителів-новаторів.(“Педагогічний пошук”). 3. Підготувати виступ за статтею.(Журавленко І.”Елементи артистизму в діяльності педагога”-журнал “Початкова школа”№1,1998р.)
ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ: Елементи акторськоїї і режисерської майстерності в педагогічній діяльності вчителів-новаторів та творчо працюючих вчителів.
|
|||||||||||
Последнее изменение этой страницы: 2021-01-14; просмотров: 126; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.137.180.32 (0.026 с.) |