Колекція Ангерстейна як початок лондонської Національної галереї 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Колекція Ангерстейна як початок лондонської Національної галереї



 

До моменту смерті Ангерстейна в 1823 році його колекція нараховувала тридцять вісім картин, серед яких малося п'ять першокласних пейзажів Клода Лоррена, величезна полотнина Себастьяно дель Пьомбо "Воскресіння Лазаря", "Венера й Адоніс" Тиціана, "Викрадення сабінянок" Рубенса, а з вітчизняних майстрів - уся хогартовська серія "Модний шлюб" портрет адмірала Хитфілда кисті Рейнолдса і "Сільське свято" Уілки. Звістка про те, що всі ці картини призначені для аукціону і можуть, як у свій час уолполовська колекція, піти з країни, сколихнуло всі художні кола. Самі гарячі з прихильників майбутньої Галереї-Джордж Бомонт і художник Лоуренс, тоді вже президент Академії, буквально атакували прем'єр-міністра лорда Ліверпуля своїми наполяганнями купити збори Ангерстейна. Одночасно, звернувшись з листом до сина Ангерстейна, Лоуренс просив не допускати продажу картин за кордон. Їхні турботи набули свою дію. 23 березня 1824 року прем'єр-міністр повідомив у палаті про рішення уряду придбати для держави колекцію Ангерстейна, а 2 квітня 1824 року парламент ухвалив асигнувати для цієї мети 57 тисяч фунтів стерлінгів разом з 3 тисячами фунтів на перші нестатки галереї.

Через брак іншого приміщення картини були тимчасово залишені в особняку Ангерстейна на вулиці Пэлл-Мэлл. Співробітник Британського інституту реставратор Сегье, добре відомий серед лондонських колекціонерів, був призначений хоронителем галереї. Штат доповнювали його помічник, швейцар і прибиральниця. Небагато пізніше була призначена офіційна комісія "попечителів галереї", що повинна була взяти на себе рішення основних адміністративних питань і турботи про подальше поповнення зборів. 11 травня 1824 року лондонський "Таймі" коротенькою заміткою сповістив своїх читачів, що напередодні в будинку № 100 на вулиці Пэлл-Мэлл уперше відкрилася для публіки "Національна галерея живопису", що складає з картин, що раніше належали містерові Ангерстейну. Автор замітки додавав, що галерея буде відкрита щодня і що в ній уже побували багато знатні добродії.

Так скромно і непомітно відзначила свій день народження одна з чудових картинних галерей світу, справжня скарбниця європейського живопису. Ті тридцять вісім картин, що склали її первісне ядро, при усій своїй строкатості і розмаїтості давали проте досить характерне відображення пануючих у той час смаків. Клод Лоррен, представлений п'ятьма великими полотнинами, був здавна у великій честі в Англії. Ця слава почалася ще при житті великого французького майстра. Так, за один тільки 1644 рік він одержав дев'ятнадцять замовлень від англійських вельмож, і надалі захоплення його живописом продовжує незмінно рости.

У XVІІІ столітті ми не знайдемо в Англії ні однієї великої приватної колекції, що не пишалася б "своїм Клодом". Герцог Девонширський володів знаменитими альбомами малюнків художника, так називаними "Книжками правди", що зберігаються нині в Британському музеї, де Клод Лоррен власноручно відтворив пером і розмиванням створені їм картини, постачивши їхніми короткими зведеннями про те, коли, де і для кого вони були виконані. Класично шляхетні пейзажі Лоррена з їхніми величними просторами і спокійно урівноваженою композицією, пронизані животворящим світлом, служили зразком не одному поколінню художників. Найвидатніші англійські пейзажисти XVІІІ - початку XІ століття Уілсон і Тернер у найсильнішому ступені випробували його вплив, а Констебл, що також ретельно вивчав мистецтво свого великого попередника, говорив про нього, що "у своїх пейзажах Клод досяг тієї досконалості, що тільки доступно людині".

Полотнини Лоррена, що входили в збори Ангерстейна, можна змело вважати в числі кращих робіт цього майстра. "Відплиття св. Урсули" і "Відплиття цариці Савської", написані в 1641 і в 1648 роках, дуже близькі по композиції і по настрої, показують нам Лоррена-маріниста. Ми бачимо його улюблені величні морські гавані, спокійну водну гладь, злегка торкнуту брижами і, що золотиться від променів сонця, стрункі щогли корабель, урочисті мармурові будинки на березі і променистий обрій, немов затягнутий сяючим маревом і захопливим глядачем у чарівну далечінь. Ця светоносна стихія, що панує в лорреновских картинах і додає їм стільки життя і трепетного ліризму, зробила їхнього творця найбільшим новатором в області пейзажного живопису, відкривши для неї невичерпні нові можливості. І в той час як строгі послідовники класицизму прагни-лисій насамперед наслідувати стрункості й урівноваженості композиційних рішень Клода Лоррена, передові англійські живописці, що пролягали дорогу реалістичному пейзажеві XІ століття, захоплювалися передачею світла середовища, що вони знаходили в його картинах. "Пейзаж з Кефалом і Прокридой", так само як і "Весілля Исаака і Ревекки", носить більш ідилічний, пасторальний характер, але і тут панує та ж широта бачення, те ж почуття величної гармонії, що характерні для всіх пейзажів Лоррена. Світло тут не блищить і не мерехтить, а спокійно і рівно розливається в повітрі, м'яко загасаючи в тіні високих дерев. Людські фігури, що населяють ці пейзажі, зливаються з ними в нероздільному щасливо безтурботному бутті, якби втілюючи споконвічну мрію людства про Золоте століття.

Величезна полотнина Себастьяно дель Пьомбо "Відродження Лазаря", що увійшла в інвентар галереї під № 1 і особливо ціноване знавцями того часу, здається нам тепер холодну і театральним, незважаючи на всю майстерність малюнка й угруповань, зате "Венера й Адоніс" Тиціана, де скульптурність обсягів центральної групи сполучиться з колірною пишнотою і багатством руху, і зараз владно захоплює глядача.

Ми побачимо далі, як багатої стане, згодом колекція "тіцианів" у Національній галереї, і картина Ангерстейна, що є, очевидно, першим варіантом знаменитої композиції тієї ж назви в Музеї Прадо, кладе їй прекрасний початок.

З добутків великих майстрів північних шкіл, що входили в збір, відзначимо "Христа і грішницю" Рембрандта, "Викрадення сабінянок" Рубенса і "Портрет ВАН ДЕР Геста" Ван-Дейка. Два останніх майстри були завжди особливо ціновані в Англії. Фламандець Ван-Дейк знайшов тут другу батьківщину, тісно зв’язуючи свою творчість з національними англійськими традиціями і на два століття уперед указавши шляхи розвитку англійської портретної школи. Портрет ВАН ДЕР Геста, відомого антверпенського антиквара, колекціонера і друга Рубенса, належить ще до фламандського періоду творчості Ван-Дейка, відрізняючи від його більш імпозантних англійських робіт простотою трактування і пильною точністю спостереження. Легкість і свіжість кисті відрізняють цю роботу, у свій час улюблену найбільшим англійським портретистом Рейнолдсом. Тонкий цінитель живопису старих майстрів, Рейнолдс був одним з деяких людей XVІІІ століття, хто вмів захоплюватися генієм Рембрандта й у своїх академічних мовах намагався всіляко прищепити це захоплення і своїм сучасникам. Може бути, почасти завдяки цьому непрямому впливові ми знаходимо твір Рембрандта і серед полотнин ангерстейновської колекції. Картина "Христос і грішниця" була написана Рембрандтом у 1611 році для свого друга Яна Сикса. Дія розгортається усередині величного храму, високі зводи якого тонуть у глибокому мороці. Внизу в оточенні юрби людей - Христос і грішниця, що схилилася перед ним, яскраво освітлені падаючої на них снопом світла. Контрасти освітлення, східні одяги, урочиста пишнота храму створюють хвилююче відчуття чудесної таємничості і незвичайності того, що скоюється. Поруч з цим добутком, повним багатозначної внутрішньої зосередженості, картина Рубенса "Викрадення сабінянок" здається особливо гучної і яркою. Біжать і борють люди, рвуться коні, розвіваються пишні одяги, створюючи якийсь скажений вир, усі захопливий на своєму шляху. Кипучий темперамент великого фламандського майстра змушував його досить вільно звертатися з історичною темою або міфом, що він завжди перекроював на свій власний лад. Рубенс не подбав одягти свої персонажі у відповідному сюжетові античні одяги, і можна подумати, що це не древні римляни, що викрадають сабінських жінок, а якісь корсари XVІІ століття, що вдерлися в Антверпен і, що волочать по вулицях багатих городянок, сучасниць художника. "Викрадення сабінянок" не належить до кращих полотнин Рубенса в галереї, але воно дає яскраве представлення про характер його генія і про визначений період творчості, що коли знаходиться в зеніті своєї слави знаменитий фламандський майстер особливо часто звертається до таких бравурних патетичних сцен, сповненим руху і пристрасті.

Говорячи про найголовніші картини ангерстейновські збори, не можна не назвати і вхідні в нього картини англійських майстрів, наявність яких зіграло важливу роль у додаванні майбутнього вигляду галереї в тім змісті, що із самого ж початку вітчизняний живопис виявився в ній на рівних правах із усіма європейськими школами. Відома сатирична серія Хогарта "Модний шлюб" (1745) надзвичайно вдало представляє сміливу і самобутню творчість цього найбільшого майстра першої половини XVІІІ століття, що по праву зветься засновником англійської національної школи живопису. Інтерес до актуальних суспільних проблем, гостра спостережливість і реалістичне відображення дійсності в сполученні з їдким глузуванням над життям "вищого суспільства" дозволили художникові створити галерею яскравих характерних типів, де Хогарт суперничає в силі і виразності зі своїм другом знаменитим романістом Філдингом. "Портрет адмірала Хітфілда", що прославився захистом гібралтарської міцності, був написаний Рейнолдсом у 1787 році. Усе блискуче дарування чудового портретиста, що очолював англійську школу живопису в другій половині XVІІІ століття, виступає перед нами в цьому чудовому портретному образі, де уміло відібрані індивідуальні риси перетворюються в типове узагальнення. Рейнолдс не старається "прикрасити" свою модель, але вдало знайдена поза, переконливість жесту і та енергія, що пронизує весь вигляд цього старого морського вовка, додають його зображенню характер героїчної піднесеності. Це звучання портрета ще підкреслюється його мажорною барвистістю, добре характеризуючи мальовничу палітру Рейнолдса, у якій почуваються традиції венеціанських і фламандських майстрів.



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2020-03-26; просмотров: 149; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.145.83.150 (0.007 с.)