Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Роль церковних братств на УкраїніСодержание книги Поиск на нашем сайте
Братства — національно-релігійні громадські організації українських (русинських) і білоруських (литовських) православних міщан у 16-18 ст. Братства відіграли значну роль у суспільно-політичному та культурному житті, в боротьбі проти політики релігійних і національних утисків, яку проводили шляхетська Польща та католицька церква на теренах сучасної України і Білорусі. У 1580-х роках широку діяльність розгорнуло Львівське Успенське Ставропігійне братство. Воно придбало друкарню, відкрило Львівську братську школу. Наприкінці 16 — на початку 17 ст. братства виникли в Рогатині, Красноставі, Городку, Галичі, Перемишлі, Любачеві, Дрогобичі та інших містах. Так, 1589 року організаційно оформилися братства в Рогатині, Могильові та Красноставі, 1591 року — у Бересті та Городку, 1592 року — у Комарні та Мінську. 1594 року братства засновані у Більську й у Любліні, де була невелика громада українців. Близько 1615 року було засновано Київське братство, до якого вступило багато міщан, православних шляхтичів, а також, у 1620 році, запорізьке військо на чолі з гетьманом Петром Сагайдачним.[1] У 1617 році було створено Луцьке братство. В другій половині 17 — 18 ст. братства діяли в більшості міст і в деяких селах Галичини, Волині, в багатьох містах Наддніпрянщини. Братства створювалися навколо парафіяльних церков, використовуючи організаційні форми, властиві середньовічним цехам, гільдіям та іншим міським корпораціям, як світським, так і релігійним. Вони мали свої статути, щорічні вибори службовців, обов'язкові щомісячні збори, общинні суди.[2] Витрати братств покривалися за рахунок внесків його членів, прибутків від нерухомого майна, відсотків від позик. Для Львівського братства важливим джерелом прибутків була друкарня. Братства дбали про свої патрональні церкви, справляли спільні культові відправи, подавали матеріальну допомогу своїм членам, брали участь у похоронах братчиків, утримували шпиталі. Братства також захищали соціальні інтереси ремісничо-торгового населення, боролися проти дискримінації та утисків русинів. Діяльність братств мала переважно світський характер. З кінця 16 — початку 17 ст. братства брали активну участь у боротьбі проти посилення польсько-шляхетського гніту, національного та релігійного утисків і набували великого громадсько-політичного і національно-культурного значення. В числі провідних діячів братств були видатні вчені, письменники, політичні діячі того часу: Юрій Рогатинець, І. Красовський, Стефан Зизаній, Іов Борецький, Памво Беринда та ін. 38. «Звіриний стиль» притаманний мистецтву: СКІФІВ 39.Видатні пам’ятки житлової архітектури «Чорна кам’яниця» та палац Корнякта були збудовані у стилі: ренесанс 40. "Слово про закон та благодать" написав: митрополит Ілларіон у 1051 році
41.Колибуло винайдено лук та стріли: в добу мезоліту Найважливішими серед досягнень людського суспільства доби мезоліту стали винайдення лука і стріли, початок приручення тварин, перші кроки до зародження землеробства.
42.На території якої стоянки було знайдено набір музичних інструментів з кісток, внесений Юнеско до списку найбільших культурних цінностей людства? МІЗИНСЬКА СТОЯНКА
43.Колективним членом якого братства стало Запорізьке козацтво? КИЇВСЬКОГО БРАТСТВА
44. Назвіть центри національного книгодрукування 16- поч 17 ст. Охарактеризуйте культурні здобутки Галицько-Волинського князівства. Львів,Київ,Острог. Розвиток культури в Галицько-Волинському князівстві сприяв закріпленню історичних традицій Київської Русі. Упродовж багатьох сторіч ці традиції зберігались в архітектурі, образотворчому 45. Видатні діячі українського Передвідродження: Герасим Смотрицький, Кирило Л у нарис, Клірик Острозький, Василь Суразький, Христофор Філалет 46. Стосовно духовного життя термін «культура» вперше був вжитий римським мислителем і державним діячем Ціцероном 47. Відома памятка скіфського ювелірного мистецтва золота пектораль була знайдена у кургані Товста Могила. 48. Першим літературним твором Київської Русі вважають Реймське Євангеліє (40ві роки 11ст) 49. Найстаріша церква у Львові - Церква Івана Хрестителя 1260 року (за іншими джерелами 1270 р.) 50. «Апостол» Івана Федорова був виданий у Львові у 1574 51. Народившись у сімї молдавського господаря, він став одним із видатних церковних і культурних діячів України пер. пол. 17 ст. Про кого йдеться? Які його здобутки ви можете назвати? 52. Що ви знаєте про Збруцький ідол? Кам'яна статуя, зображення слов'янського бога Світовида (кам'яний стовп, кумир, ідол, скульптура), знайдений біля села Личківці коло Гусятина в річці Збруч (притока Дністра) в 1848 році. Згідно з дослідженнями, стовп у вигляді статуї Святовита не було скинуто в Збруч войовничими християнами. Добрий стан пам'ятки свідчить про те, що її сховали для збереження у водах ріки самі язичники-віруючі, адже на скульптурі нема ніяких слідів пошкодження чи наруги, як це було з багатьма іншими дохристиянськими зображеннями богів та світогляду предків. Стовп був ознакою приналежності до великої сім'ї. Стовпові дороги між такими хороминами з стовпом Роду(храмовими комплексами) були головними для спілкування між племенами. Родовитість знаті визначала тривалий час приналежність до панівних племен. Стовпові бояри пізніше, коли за вислугу володар дарував дворянство, то "новодел" та виморочене чи куплене дворянство прозивали "стовбовими", по первинному накопиченню капіталів розбоєм на стовбових дорогах з верстовими стовбами (від стовбур).
53. Що таке скіфський «звіриний стиль»? Наведіть приклади цього стилю. Основною тематикою зображень були тварини або ж частини їх тіла, та складних композицій з них, звідки й назва. Для скіфського звіриного стилю характерні тонке спостереження природи, реалістична передача форм тварин і їх рухів, динамічні композиції, що змальовують боротьбу звірів. Найпоширеніші зображення травоїдних тварин, хижих звірів і птахів, а також фантастичних істот головно грифонів. Прийоми зображень різні: гравіювання по металу і литво, різьблення по дереву і кісті, аплікації з шкіри і повсті. Відоме татуювання людського тіла виконане у звіриному стилі. Персонажів звіриного стилю небагато, вони повторюються і ясно підрозділяються на три групи відповідно трьом зонам міфологічного Світового Дерева: небесної (птаха), земної (копитні) і підземної (хижаки). Серед птахів виділяються грифони грецького типу з архаїчними серповидними крилами, грифо-барани, фантастичні крилаті звірі, що мають аналоги в перському мистецтві. Серед копитних зображуються олені, кози, бики, барани, коні. До «медіаторів» (лат. mediator — посередник) відноситься кабан, який вільно рухається з однієї зони в іншу (оскільки має двоїсту природу: він і копитний, і м'ясоїдний (хижак). 54. Охарактеризуйте роль Києво-Могилянської колегії у розвитку вищої освіти в Україні. Як найбільший навчальний науковий центр України Києво-Могилянська академія мала виняткове значення для розвитку освіти, науки, культури України, утвердження національної самобутності. Зі стін академії вийшли видатні політичні діячі, вчені, письменники, композитори, художники (Є. Славинецький, С Полоцький, Г. Сковорода, Я. Ковельський, гетьман України І. Самойлович). Видатними просвітителями були професори академії І. Гізель, Ф. Прокопович, С Яворський, М. Козачинський, Г. Кониський. У 1734 р. в академії вчився М. Ломоносов. Діяльність академії мала великий вплив і на сусідні країни, особливо на Московщину, де подібного наукового центру не було. Московщина впродовж майже 200 років дуже вдало експлуатувала українську культуру, черпаючи з академії високоосвічені кадри, серед яких були Стефан Яворський, Данило Туптало (Димитрій Ростовський), Феофан Прокопович. Саме українці заклали 1649 р. в Москві першу школу. Могутній вплив мали на піднесення рівня культури у Московщині й українські книжки. Вихованці академії зробили також внесок у розвиток освіти і науки Білорусії, Молдови, південних слов'ян. 55. В Острозі Іван Федоров надрукував «Буквар»(1578), Новий завіт і Псалтир(1580) 56. Які твори посібникового характеру,перекладені з грецької мови, користувались популярністю на Русі? 57.До сфери духовної культури відносять поняття, уявлення, вірування, почуття і переживання, доступні свідомості і розумінню всіх людей. Духовна культура створює особливий світ цінностей, формує і задовольняє наші інтелектуальні та емоційні потреби. Духовна культура - це продукт суспільного розвитку, її основне призначення полягає у продукуванні свідомості. 58.Якими знаряддями праці користувалась людина у добу палеоліту? Ручне зубило з каменю, списи з дерева, скребачки, наконечники списів, голки і шила. 59. Поясніть термін «національна культура» синтез культур різних класів, соціальних верств і груп відповідного суспільства. 60.Назвіть найцінніші архітектурні памятки княжого Львова. костел Марії Сніжної (вул. Сніжної, 2), побудований для німецьких католиків в XIII ст. біля підніжжя Високого замку, розташувався колишній монастир бенедиктинок. Ансамбль монастиря, побудований Павлом Римлянином в 1597-1599 рр. в стилі пізнього ренесансу, створює чудовий міський куточок і є однією з найкрасивіших пам'яток львівської архітектури. Церква Св.Миколая (вул. Б. Хмельницького, 28) вважається зразком давньоукраїнської архітектури XIII ст. Припускають, що будувалася вона як родинна усипальниця галицьких князів. визначною пам'яткою княжих часів є храм Св. Іоанна Хрестителя, що знаходиться біля підніжжя гори. У 1250 р. тодішній кам'яний храм велів побудувати князь Лев для своєї дружини Констанції, дочки угорського короля Бели IV. церква і монастир св.Онуфрія. Цей монастир відігравав важливу роль в історії не тільки Львова, а й усієї України, адже при ньому існувала найдавніша львівська друкарня. іцна оборонна споруда з високою вежею -церква Св. (Параскеви) П'ятниці (вул. Б. Хмельницького, 77). У її архітектурі помітний вплив готичного, ренесансного і навіть бароккового стилів. 61.Культура населення України в період бронзового віку. племена культур шнурової керамікиабо бойових сокир. Їхня кераміка оздоблена своєрідним орнаментом, що наносився на поверхню сирої глини за допомогою переплетеної мотузки, іноді обв’язаної навколо палички. носії комарівської і тшинецької археологічних культур – приходять на зміну культурам шнурової кераміки в середині II тисячоліття до н.е. Середньодніпровська культура(ямна), яка склалася наприкінці ІІІ тис. до н.е., і розквіт якої припадає на першу половину ІІ тис. до н.е Люди мали житла стовпової конструкції, прямокутні за формою, що складалися з двох приміщень. Підлога і стіни були з глини, стеля — двосхила. Померлих ховали у великих ямах, в які також клали посуд, знаряддя праці, прикраси, мідні і бронзові речі. 62. Що вам відомо про розвиток української культури в межах Великого князівства Литовського. Написано «Пересопницьке Євангеліє»(1556-1561),виник суспільно-політичний рух за реформу католицької церкви – Реформація, заснована Острозька словяно-греко-латинська школа(1578-1608), створювалися перші братства(Львів, Київ, Луцьк).
63. Камяна Могила поблизу Мелітополя. Упродовж років у цьому кам'яному "панцирі" утворювалися печери і гроти, які стародавні люди мали за святилища. Саме сюди приходили перед полюванням первісні мисливці, щоб вершити свої таїнства. У печерах і гротах Кам’яної Могили зосереджено більше трьох тисяч наскельних малюнків від кам’яного віку до епохи бронзи і пізнішого часу. Серед багатьох з них чітко простежуються зображення людини, диких і свійських тварин. Як правило, їх видряпували шматками твердого каменю. 64.Найдавніша рукописна книга, яка збереглась до наших днів Остромирове Євангеліє(1056-1057) 65. У Київській Русі виник своєрідний літературний жанр билини.
65.У київській Русі виник своєрідний літературний жанр. літописання. 66. Петро Конашевич-Сагайдачний був випускником Острозької школи. 67.Києво-Могилянська колегія була заснована. Петром Могилою в Києві 1632. 68.Назвіть прізвища відомих українських учених і письменників які у своїх працях торкалися питань з історії української культури. Франко, Нечуй- Левицький, П. Мирний, Іван Огієнко. 69.Поясніть термін Народна культура. Народна культура характеризує культуру того або іншого етносу і нації. 70. 71. Петро Конашевич-Сагайдачний був випускником Острозької школи. 72.Назвіть богів давньослов’янського пантеону. Дажбог, Лада, Перун, Ярило, Купало. 73.Особливості архітектури галицько-волинської держави. Галицькі та Волинські міста багаті на муровані споруди: храми, князівські палаци, замки, укріплені двори бояр. Серед збережених часом монументальних споруд є Успенський собор у Володимирі-Волинському. 74.Охарактерезуйте друкарську діяльність Івана Федорова Разом з білорусом Петром Мстиславцем видрукував в 1564 році в Москві свою першу книгу — «Апостол». У 1566 році через переслідуванням з боку вищого російського духівництва та боярства покинув Москву та переїхав до Великого князівства Литовського. В вересні 1572 року переїхав до Львова, де у 1574 році уклав і надрукував перший східнослов’янський посібник — «Буквар» з граматикою та здійснив друге видання «Апостола». 75. 76.Верховним богом давньослов’янського пантеону є Перун. 77.У котрому році П.Скарга видав свою працю, яка розпочала полеміку між прихильниками і противниками Берестейської унії. 78. 79.Основоположником постійного книгодрукування в Україні є. Іван Федоров. 80.М.Грушевський називає її «першою українською академією наук» про який навчальний заклад йдеться? Коли він діяв? Наукове товариство ім. Шевченка.
81.Особливою формою духовної культури є. Елементами духовної культури є: звичаї, норми, цінності, знання, інформація, значення. 82.Нахвіть окремі види мистецтва та їх жанрові різновиди. Література, театр, графіка, живопис, скульптура, хореографія, музика, архітектура, прикладне і декоративне мистецтво, цирк, художня фотографія, кіно, телебачення, тощо. 83.культура населення України в період палеоліту. Мистецтво Високого рівня розвитку набуло образотворче мистецтво пізнього палеоліту на території України. При розкопках пізньопалеолітичних поселень було знайдено різноманітні скульптурні вироби малих форм, зразки штрихової графіки на бивні мамонта, а також живописні сюжети на кістках мамонта. Широко відомими стали стилізовані жіночі фігурки, що їх раніше вважали зображенням птахів. Деякі фігурки мають досить складний геометричний візерунок, що пожвавлює манеру виконання. Релігійні уявлення Загальновизнаною є думка про те, що ранніми формами первісного релігійного світогляду є тотемізм, фетишизм, магія та анімізм. Ці складові були основою світобачення і верхньопалеолітичних мешканців України. Відомі на сьогодні культові місця чи об'єкти, які трактуються як культові (наприклад, жіночі статуетки), дають підстави говорити, що в різних місцях релігійна обрядовість уже в палеоліті мала різний зовнішній вияв. Приміром, на півночі України вона була пов'язана переважно з образом жінки, тоді як на півдні — з образом могутнього степового звіра — бізона. Невіддільними елементами магічних обрядів були різноманітні ритуали — музично-танцювальні дійства, розмальовування й прикрашання тіл та одягу, орнаментування предметів, наскальний живопис та скульптурні зображення. 84.Перших відомих майстрів іконопису звали: Алімпій Печерський, Григорій та його учні. 85.Поклоння предметам, яким приписують надприродні властивості. Фетишизм. 86.Острозька колегія була заснована у. князь Костянтин, який заснував у 1576 році Острозьку колегію. 87.Каплиця трьох святителів у Львові побудована в стилі… У архітектурі каплиці переплелися традиції народної та ренесансної архітектури.
|
||||||
Последнее изменение этой страницы: 2017-02-07; просмотров: 179; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.21.105.222 (0.01 с.) |