Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Грамматические аспекты научного стиля речиСтр 1 из 5Следующая ⇒
ВОЛГОГРАДСКИЙ ГОСУДАРСТВЕННЫЙ ТЕХНИЧЕСКИЙ УНИВЕРСИТЕТ Кафедра иностранных языков ГРАММАТИЧЕСКИЕ АСПЕКТЫ НАУЧНОГО СТИЛЯ РЕЧИ Методические указания Волгоград, 1995 ББК
Грамматические аспекты научного стиля речи / Сост. О.В. Леднева, А.М. Митина, И.Ф. Янушкевич; ВолгГТУ. Волгоград, 1995. - 27с. Приводятся модели использования личных и неличных форм английского глагола в предложении и практические задания для усвоения этих моделей. Грамматический материал представлен на основе лексики, необходимой для говорения на тему "Научная работа аспиранта /соискателя". Для аспирантов и соискателей, занимающихся в группе по подготовке к кандидатскому экзамену по английскому языку. Библиография - 4 назв. Рецензент Багметова Н.Б. Печатается по решению редакционно-издательского совета Волгоградского государственного технического университета © Волгоградский Государственный Технический университет, 1995 UNIT I. Tenses in the Active Voice Exercise I. Make the interrogative and the negative forma of the following sentences.
l) We participate in scientific conferences. 2) He does experimental work. 3) You carry out interesting experiments. 4) He works at a candidate thesis. 5) Our department collaborates with many industrial enterprises. l) He took part in this conference. 2) They carried out useful experiments. 3) I wrote an interesting scientific paper last year. 4) She obtained interesting data in her experimental work. 5) I graduated, from this university two years ago. I) She will carry out many experiments. 2) Professor Novakov will be my scientific adviser. 3) We shall work hard to obtain all the necessary data. 4) They will carry out many experiments. 5) He will submit his candidate thesis in 5 years.
Exercise 2. Make the interrogative and the negative forms of the following sentences.
l) He is working in the laboratory now. 2) They are installing new equipment. 3) We are designing a new apparatus. 4) She is making a new experiment now. 5) He is translating a scientific paper from English into Russian. l) We were installing a new device when the chief of the laboratory came. 2) She was making a new experiment when you telephoned. 3) They were discussing the data at 10 o'clock yesterday. 4) They were reading scientific papers in the library from 4 till 6 o'clock. l) I shall be working at my report from 5 to 7 o'clock p.m. 2) He will be delivering a report at the conference at 10 o'clock. 3) We shall be re-equipping our lab with up-to-date machines from August to November. 4) You will be adjusting an amplifier at 8.
Exercise 3. Make the interrogative and the negative forms of the following sentences.
1) She has completed her experimental work. 2) You have read many books on your scientific speciality. 3) They have proved their hypothesis. 4) We have solved a number of complicated problems. 5) He has developed a new method. 1) We had installed modern machine tools by March. 2) He had submitted his candidate thesis by the end of his post-graduate course. 3) We had solved the problem by the end of May. 4) He had completed his experiment by the time his chief came.
l) She will have written the report by tomorrow. 2) They will have checked and. adjusted the equipment by the end of the week. 3) You will have analyzed the obtained data by the time your supervisor comes back from the conference. 4) I shall have developed a new method by the end of the year.
UNIT 2. The Passive Voice UNIT 3. The Sequence of Tenses UNIT 4. Conditional Sentences UNIT 6. Modal Verbs
UNIT 7. The Participle Exercise 4. Make up sentences of your own using Participle I. Model: The scientist making (1) the experiment is responsible for (2) the research. (1) (2) The engineer analysing to be interested in The student conducting to be busy with The research workers planning to draw conclusions from The chemist explaining to make use of The experimenter starting to insist on The investigator carrying out to refer to
UNIT 8. The Gerund UNIT 9. The Infinitive Exercise 1. Identify the infinitives and translate the sentences into Russian.
1) To make a choice between these two alternatives is not an easy task. 2) To foresee what the future will be like requires analysis of the past experience. 3) To be able to forecast the future we must begin by a thorough analysis of the past course of events. 4) To speculate about the future is one of the most basic qualities of man. 5) To appreciate the accuracy of the data refer to Table I on page 57. 6) То avoid, making mistakes is always very difficult, because, to begin with, to err is human. 7) To take correct measurements it is necessary to use accurately adjusted instruments. 8) To distinguish between cause and effect is sometimes difficult. 9) The new equipment is necessary to increase the accuracy of results. 10) To prove this law experimentally is very difficult.
Exercise 2. Study the following structures and make up various meaningful sentences in analogy.
The purpose of this paper (A) is to describe the fundamental properties (B) of crystals. A. The aim of the discussion The task of the research group The original idea of the book The objective of the experiment The subject of the report B. to point out general tendencies to suggest some fresh ideas for research to review recent development in the field to develop a special apparatus suited for research to take into consideration all the essential factors
СПИСОК РЕКОМЕНДУЕМОЙ ЛИТЕРАТУРЫ
1. Турук И.Ф., Стойкова В.Н. Пособие по переводу научно-технических текстов с английского языка на русский. - М., 1975. 2. Методические указания по грамматике английского языка для аспирантов /Сост. Ермакова Н.В. - Волгоград. ВолгПИ, 1987. 3. Фролькис Э.Д. Говорите на научные темы. - Л., 1975. 4. Курс английского языка для аспирантов и научных работников / Н.И.Шахова, В.Г.Рейнголвд и др. - М., 1993.
CONTENTS
Unit I. Tenses in the Active Voice 3 Unit II. The Passive Voice 4 Unit III. The Sequence of Tenses 6 Unit IV. Conditional Sentences. 7 Unit V. Emphatic Constructions 8 Unit VI. Modal Verbs 9 Unit VII. The Participle 10 Unit VIII. The Gerund 12 Unit IX. The Infinitive 14 Unit X. Multifunctional Words 16 Unit XI. The Complex Sentence 17
Составители: Леднева Ольга Вячеславовна
Митина Aнна Mееровна Янушкевич Ирина Федоровна
ВОЛГОГРАДСКИЙ ГОСУДАРСТВЕННЫЙ ТЕХНИЧЕСКИЙ УНИВЕРСИТЕТ Кафедра иностранных языков ГРАММАТИЧЕСКИЕ АСПЕКТЫ НАУЧНОГО СТИЛЯ РЕЧИ Методические указания Волгоград, 1995 ББК
|
||||||
Последнее изменение этой страницы: 2017-01-26; просмотров: 66; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.135.190.101 (0.018 с.) |