Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь FAQ Написать работу КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Історії української літератури (К. Хіх – П. Хх ст. )
ПЛАНИ ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТЬ З
ІСТОРІЇ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ (к. ХІХ – п. ХХ ст.)
Освітньо-кваліфікаційний рівень: бакалавр
Галузь знань: 0203 Гуманітарні науки Напрям підготовки: 6.020303 Філологія*. Українська мова і література Спеціалізація: Мова і література, іноземна мова Курс навчання: ІІ. Семестр: 4 Укладач — доцент Ленська Світлана Василівна
Полтава − 2012
ОСНОВНА ЛІТЕРАТУРА ДО КУРСУ
ПІДРУЧНИКИ:
1. Історія української літератури кінця ХІХ – початку ХХ ст.: У 2 кн. Підручник / За ред.проф. О.Д.Гнідан. – Кн.1. - К.: Либідь, 2005. – 624 с.; Кн.2. – К.: Вища шк., 2006. – 496 с. 2. Історія української літератури кінця ХІХ – початку ХХ ст.: Підручник/ За Історія української літератури ХХ ст.: У 2 кн. Кн.1: Перша половина ХХ ст. Підручник / За ред.В.Г.Дончика. – К.: Либідь, 1998. – 464 с. 3. Історія української літератури ХІХ ст. (70–90-ті роки): У 2 кн.: Підручник / За ред.О.Д.Гнідан. – К.: Вища шк., 2003. – Кн.2. – С.397-419. 4. Історія української літератури кінця ХІХ – початку ХХ ст.: Підручник / За ред.Н.Й.Жук і В.М.Лесина. - 3-є вид., доп. і перероб.- К.: Вища шк., 1989. – 439 с. 5. Історія української літератури кінця ХІХ – початку ХХ ст.: Підручник/ За ред. П.П.Хропка. – К.: Вища шк., 1991. – 511 с.
ПОСІБНИКИ: 1. Українське слово: Хрестоматія української літератури та літературної критики ХХ ст. / Упоряд. В.Яременко, Є.Федоренко: У 4 кн. – Кн.1, 2. – К.: Рось, 1994. 2. Живиця: Хрестоматія укр. літ. ХХ ст.: У 2 кн. – Кн. 1 / За ред.М.М.Конончука. – К.: Твім інтер, 1998. – 720 с. 3. Нові імена в програмі з української літератури. – К., 1993. 4. Гроно нездоланих співців. – К., 1997. 5. Єфремов С. Історія українського письменства. – К., 1995. 6. Чижевський Д. Історія української літератури. – Тернопіль, 1994. 7. Українська література: Хрест. нововведених творів за програмою 2002 року: У 3 част. / Автор-упор. Р.В.Мовчан. – Ч. 3 (9-11 кл.). – К.: Генеза, 2003. – 576 с.
МОДУЛЬ 1. Практичне заняття № 1 Реалістичне та імпресіоністичне в новелістиці М.Коцюбинського (1864-1913). “Тіні забутих предків”
Мета: поглибити знання студентів про взаємодію реалістичного та імпресіоністичного начал у поетиці М.Коцюбинського; про новаторство письменника в осмисленні та зображенні актуальних соціально-політичних та морально-філософських проблем; про еволюцію його світогляду і творчого методу. ПЛАН 1. Народницькі настрої у ранній новелістиці М.М.Коцюбинського (“П’ятизлотник”, “Ціпов’яз”). Зображення комічного і трагічного у житті національних меншин України (“Відьма”, “В путах шайтана”, “На камені”). 2. Проблема відношення мистецтва до дійсності в етюді “Цвіт яблуні” (1902). Майстерність психологічного зображення у творі. 3. Новела “Intermezzo” (1908) – естетичний маніфест письменника. Проблематика, ліризм оповіді, соціально-філософське звучання теми сонця, роль пейзажу, новизна тропів (барви, звуки, запахи), глибина філософізму в творі. 4. Демократизм письменника у зображенні політичної активності народу; глибина психологізму; трагічність звучання теми революції 1905 року (“Сміх”, “Подарунок на іменини”, “Коні не винні”, “Persona grata”). 5. Етнографічна основа, національний колорит, міфологізм повісті “Тіні забутих предків”. Проблема життя і смерті, вірності й зради, помсти і прощення у творі. ЗАВДАННЯ: підібрати цитати до з питання плану.
Література Основна: 1. Агеєва В. Українська імпресіоністична проза. – К., 1994. – С.33-54. 2. Кузнецов Ю., Орлик П. Слідами феї Моргани. – К., 1990. 3. Історія української літератури кінця ХІХ – початку ХХ ст.: У 2 кн. Підручник / За ред.проф. О.Д.Гнідан. – Кн.1. - К.: Либідь, 2005. – С.307-329. Додаткова: 4. Кузнецов Ю.Б. “Intermezzo” М.Коцюбинського (Спроба проблемного підходу до вивчення твору) // УМЛШ. – 1989. - № 2. – С.37-42. 5. Логвиненко Н. Фольклорно-етнографічні джерела повісті “Тіні забутих предків” // Дивослово. – 1997. - № 1. – С.57-60. 6. Хоткевич Г. “Тіні забутих предків” // Укр. мова та літ. (газ.)- 1997. – Ч.47. – С.4-7. 7. Логвин Г. М.Коцюбинський і імпресіонізм // Дивослово. – 1996. - № 10. – С.17-19. 8. Піддубна Р. “Тіні забутих предків” Коцюбинського: міфопоетика і ліро-епос // Слово і час. – 1992. - № 11. – С.68-72. 9. Демчук О. Загадка дійових осіб у новелі “Intermezzo” М.Коцюбинського // Укр. мова і літ. в школі. – 2000. - №2. – С.24-25. 10. Денисюк І.О. Розвиток укр. малої прози ХІХ – поч. ХХ ст. – Л.: “Академічний експрес”, 1999. – С.165-179. 11. Єфремов С. Історія українського письменства. – К.: Феміна, 1995. – С.540-545. 12. Демчук Г. Б. “Тіні забутих предків”. Цикл уроків у 10 класі // Вивчаємо укр.. мову та літ. – 2005. – № 17-18. – С.30-40. 13. Грабовська В. Загадка дійових осіб у новелі “Intermezzo” М.Коцюбинського // Укр. літ. в загальноосвіт. шк. – 2006. – № 2. – С.37-40.
Практичне заняття № 2 ПЛАН 1. Рання творчість “поета мужицької розпуки” (М.Черемшина): “Виводили з села”, “Стратився”, “Лесева фамілія”. Розмаїття тем та виразність психологічного малюнку образів головних героїв. 2. “Новина” (1898) – шедевр світової новелістики. Життєва основа твору. Соціальні причини трагедії у родині Гриця Летючого. Проблема “зайвих ротів” у селянських сім’ях (новела “Катруся”). 3. Трагедія переселення галицьких селян до Канади у новелі “Камінний хрест” (1899). Узагальнюючий смисл образу Івана Дідуха. Символічний образ хреста. Художня досконалість новели. 4. Життєва основа новели “Палій” (1900). Тема загострення соціальних суперечностей на селі. Образ багатія Андрія Курочки. Анархічний бунт наймита Федора. 5. Лірично-концентрований образ сирітства у новелі “Кленові листки” (1900). 6. Мотив соціального та національного визволення українського народу у новелі “Марія” (1916). Новий у вітчизняній літературі образ жінки-матері. Новела “Сини”: багатство виразних засобів у відтворенні батьківської туги. ЗАВДАННЯ: зробити виписки, які б ілюстрували експресіоністичність стилю В.Стефаника. Література Основна: 1. Яременко В., Федоренко Є. Укр. слово. – Кн.1. – С.184-195. 2. Гнідан О.Д. Василь Стефаник: Життя і творчість. – К., 1991. 3. Грицюта М.С. Художній світ Стефаника. – К., 1982. 4. Історія української літератури кінця ХІХ – початку ХХ ст.: У 2 кн. Підручник / За ред.проф. О.Д.Гнідан. – Кн.1. - К.: Либідь, 2005. – С.411-470. Додаткова: 5. Погребенник Ф.П. Василь Стефаник у слов’янських літературах. – К., 1976. 6. Хропко П.П. Жанрово-композиційна специфіка оповідання і новели (на матеріалі Л.Мартовича і В.Стефаника) // УМЛШ. – 1978. - № 2. – С.13-20. 7. Рожило Л.П. Художньо-образна конкретизація в новелі В.Стефаника “Новина” // УМЛШ. – 1981. - № 2. – С.34-37. 8. Грицюта М.С. Перлина української новелістики // УМЛШ. – 1981. - №5. –С.13-21. 9. Мафтин Н. “… Бо Україні потрібні її діти” (До вивчення в школі новели “Марія”) //Дивослово. – 1998. - №8. – С.41-44. 10. Соловей О. “Чи кожен здатний винести свій хрест…” // Дивослово. – 2000. - №5. – С.44-46.
Практичне заняття № 3 ПЛАН 1. Тема соціального розшарування села, наростання протесту трудівників проти експлуатації, проти духовного поневолення людини (“Біля машини”, “Голота”, “Солдатики!”, “Суд”, “На пристані”). 2. Сатиричне викриття внутрішньої сутності ліберального панства (“Малорос-європеєць”, “Уміркований та щирий”). 3. Змалювання борців за справу визволення народу у творах “Зіна”, “Студент”. 4. Психологізм новели “Момент”. 5. Особливості поетики малої прози В.Винниченка. Відгуки критики про його твори: прижиттєвої (Леся Українка, І.Франко) та сучасної. ЗАВДАННЯ: скласти тези характеристики стилю письменника.
Література Основна: 1. Гнідан О.Д., Дем’янівська Л.С. Володимир Винниченко: Життя. Діяльність. Творчість. – К., 1996. – 256 с. 2. Історія української літератури кінця ХІХ – початку ХХ ст.: У 2 кн. Підручник / За ред.проф. О.Д.Гнідан. – Кн.2. - К.: Либідь, 2006. – С.98-174. 3. Володимир Винниченко; Грицько Григоренко: Штрихи до портретів: / Навч. пос. / О.Д.Гнідан, Л.С.Дем’янівська та ін. – К., 1995. – 223 с. 4. Панченко В. Рання проза В.Винниченка (1902-1907) // Дивослово. – 1997. - № 8. – С.8-12. 5. Ленська С.В. Сатиричні традиції М.Гоголя у ранній малій прозі В.Винниченка (на матеріалі оповідання “Антрепреньор Гаркун-Задунайський”) // П’яті Гоголівські читання. – Полтава, 1999. – С.140-144. Додаткова: 6. Панченко В. Тріумф і банкрутство принципу: “Достоєвські” питання у творчості В.Винниченка // Кур’єр Кривбасу. – 1998. - №95-96. – С.140-150. 7. Тематичний випуск часопису “Українська мова та література у гімназіях, ліцеях, колегіумах”. – 2000. - № 2. 8. Ковальчук О. Гримаси танатологічного: краса у лабіринті смерті // Диво слово. – 2005. – № 8. – С.45-50.
Практичне заняття № 4 Модерний театр В.Винниченка Мета: довести, що В.Винниченко заклав підвалини сучасної світової модерної драми, разом з Лесею Українкою, М.Метерлінком, Г.Ібсеном сформував естетику “нової драми”. ПЛАН 1. Етична та естетична концепція письменника. Винниченкова теорія театру. Значення його драматургії в розвитку українського театру. 2. П’єси “Дочка жандарма” і “Гріх”: трагічна гострота конфліктів, проблема морального вибору і обов’язку, зображення революціонерів, оригінальність поетики. 3. Співвідношення мистецтва і дійсності, вибір між батьківською любов’ю і творчою одержимістю; становлення і самовияв таланту в драмі “Чорна Пантера і Білий Ведмідь”. Смисл назви. Образ Богоматері. Асоціативність і символіка. 4. Етичні конфлікти у п’єсі “Пригвождені”. 5. Драматургія В.Винниченка і світова література. ЗАВДАННЯ: зробити необхідні виписки до образів драматичних творів.
Література 1. Див. план ПЗ № 9. 2. Мороз Л.З. “Сто рівноцінних правд”: Парадокси драматургії В.Винниченка. – К., 1994. – 208 с. 3. Брайко О. Драма В.Винниченка “Чорна Пантера і Білий Ведмідь”: характери героїв твору // г. Укр. мова та літ. – 1997. - № 4. – С.5. 4. Історія української літератури кінця ХІХ – початку ХХ ст.: У 2 кн. Підручник / За ред.проф. О.Д.Гнідан. – Кн.2. - К.: Либідь, 2006. – С.228-245. 5. Бондаренко А. Художнє мовомислення п’єси: дар інстинкту й інстинкт дару // Дивослово. – 2005. – №8. – С.51-53. 6. Саранді Н. Життя – це краса? (Урок-диспут…) // Укр. мова й літ. в серед. шк., гімназіях, ліцеях та колегіумах. – 2007. - № 3. – С.48-52.
МОДУЛЬ 2
Практичне заняття № 5 ПЛАН 1. Реалістична основа, історія написання твору. Оцінка повісті у критиці. 2. Проблема влади землі над людиною (образи Івоніки і Марійки Федорчук). 3. Морально-етична та філософська проблематика повісті: проблема сімейних стосунків, щастя, любові, морального вибору, злочину й кари. Оригінальність письменниці у вирішенні “вічних проблем”. 4. Художні особливості твору (майстерність розкриття внутрішнього світу персонажів, складність характерів, авторська позиція, ліризм та експресивність стилю). ЗАВДАННЯ: На основі прочитаного тексту твору та опрацьованої критичної літератури письмово (у вигляді тез) дати відповіді на питання: 1. Чим зумовлений крах надій і сподівань головних героїв “Землі”? 2. Що спричинило трагедію в сім’ї Федорчуків? 3. Чи можна було запобігти лихові?
Література Основна: 1. Лещенко Т.П. Ольга Кобилянська. Літ. портрет. – К., 1973. 2. Жук Н.Й. Ольга Кобилянська та її твір “Земля” // Рад. літературознавство. – 1969. - № 11. – С.53-64. 3. Історія української літератури кінця ХІХ – початку ХХ ст.: У 2 кн. Підручник / За ред.проф. О.Д.Гнідан. – Кн.1. - К.: Либідь, 2005. – С.155-163. Додаткова: 4. Ковальчук О. Письменницька позиція в повісті О.Кобилянської “Земля” // УМЛШ. – 1993. - № 2. – С.16-19. 5. Дорошко Л. Влада землі – зло чи благо? // СіЧ. – 1992. - № 8. – С.89-92. 6. Пахаренко В. Погляд у безодню: Прочитання “Землі” Ольги Кобилянської // г.Укр. мова та літ. – 1999. - № 1. – С.3-5, № 2. – С.2-3. 7. Майдаченко П. Роман О.Кобилянської “Земля”: погляд через сто років // Київська старовина. – 1998. - № 5. – С.111-123.
Практичне заняття № 6 – 7 ПЛАН 1. Драматургія Лесі Українки – нове явище в українській драматургії. 2. Викриття філософії всепрощення у драматичній поемі “Одержима”. Образи Месії та Міріам, їх етична наснаженість. 3. Проблема “двох правд”, переосмислення Лесею Українкою міфологічного образу пророчиці у драматичній поемі “Кассандра”. 4. Драма “Бояриня”: відгуки критики, проблематика, патріотична ідея твору, образи Оксани і Степана. 5. Художня інтерпретація образу Дон Жуана у драмі “Камінний господар”. 6. Міфологізм, неоромантична концепція драми-феєрії “Лісова пісня”. Полюсність образів Мавки і Лукаша. Проблема боротьби за вільне, духовно багате життя проти моралі міщанства у творі. Оцінка критикою п’єси. 7. Світове значення драматургії Лесі Українки. ЗАВДАННЯ: законспектувати передмову Л.Костенко; виписати цитати до образів драматичних творів. Література Основна: 1. Агеєва В. Поетеса зламу століть. – К., 1999. 2. Костенко Л. Поет, що йшов сходами гігантів // Леся Українка. Драматичні твори.- К., 1989. – С.5-58. 3. Полушкіна Л.С. Невмируща драма (“Камінний господар” Лесі Українки). – К., 1972. 4. Охрименко П.П., Охрименко О.Г. Леся Украинка и мировая культура. – Минск, 1970. 5. Бабишкін О. Драматургія Лесі Українки. – К., 1963. 6. Історія української літератури кінця ХІХ – початку ХХ ст.: У 2 кн. Підручник / За ред.проф. О.Д.Гнідан. – Кн.1. - К.: Либідь, 2005. – С.209-245. Додаткова: 7. Масенко Л. “Одержима” Лесі Українки // г. Укр. мова та літ. – 2000. - № 26-27. – С.7-8. 8. Поліщук Я. Відлуння античного міфу загибелі (“Кассандра” Лесі Українки) // СіЧ. – 1999. - № 8. – С.18-27. 9. Веретельник Р. Козачка в теремі: Леся Українка. “Бояриня” // СіЧ. – 1992. - №6. – С.46-50. 10. Драй-Хмара М. Бояриня // Леся Українка. Бояриня. – К., 1991. 11. Бетко І.П. Біблія як джерело ідей у творчості Лесі Українки // СіЧ. – 1991. - № 3. – С.28-36. 12. Поліщук Я. “Лісова пісня” Лесі Українки: неопоганство і семантика міфу // Дивослово. – 2000. - № 3. – С.2-7. 13. Баранова В. Неоромантичне двосвіття “Лісової пісні” Лесі Українки // УМЛШ. – 2005. - № 3. – С.30-35. 14. Тацій Т. Трактування образу Дон Жуана в історичній легенді та фр., англ.., укр.. літературах // Тема. – 2005. - № 1-2. – С.223-230. 15. Шатровська Г. “Зачарував мене сей образ на весь вік”. Цикл уроків з вивчення “Лісової пісні” Лесі Українки // Вивчаємо укр.. мову та літ. – 2005. - № 19-21. – С.46-58. 16. Степанюк М. Невидимі кайдани. Характеристика образів “Боярині” Лесі Українки // Укр.. мова та літ. – 2006. - № 41-43. – С.17-19. 17. Могильницькі Г. Руїна держави і руїна душі. Драма Лесі Українки “Бояриня” // Дивослово. – 2007. - № 5. – С.17-21.
Практичне заняття № 8 ПЛАН 1. Місце та значення творчості О.Олеся в українській літературі. 2. Громадянські мотиви у ліриці 1905-1907 рр. Відображення суспільних конфліктів, контрастів доби і становища людини у збуреному світі (“Три менти”, “Айстри”, “Для всіх ти мертва і смішна”, зб. “Будь мечем моїм”). 3. Поетизація національно-визвольного руху 1917-1920 рр. (зб. “Поезії. Книга 5”), трагедія еміграції у пізній ліриці (зб. “Чужиною”, “Кому повім печаль мою”, цикл “Княжа Україна”). 4. Художній світ інтимно-пейзажної лірики О.Олеся. Багатство та виразність художніх засобів (зб. “З журбою радість обнялась”). “Чари ночі” – шедевр світової інтимної поезії. 5. Неоромантичні та символістські тенденції у стилі поета. Оцінка творчості О.Олеся прижиттєвою та сучасною критикою. ЗАВДАННЯ: розкрити символістські ознаки стилю поета.
Література 1. Радишевський Р.П. Журба і радість Олександра Олеся // Олесь О. Твори: В 2 т. – К., 1990. – Т.1. – С.5-47. 2. Неврлий М. Олександр Олесь. – К., 1994. 3. Харчук Р. “З журбою радість обнялась” // УМЛШ. – 1989. - № 4. – С.25-32. 4. Мойсеєнко А.К. Олександр Олесь // Гроно нездоланих співців. – К., 1997. – С.27-33. 5. Історія української літератури кінця ХІХ – початку ХХ ст.: У 2 кн. Підручник / За ред.проф. О.Д.Гнідан. – Кн.2. - К.: Либідь, 2006. – С.360-397.
КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ ДО ЕКЗАМЕНУ ПЛАНИ ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТЬ З
ІСТОРІЇ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ (к. ХІХ – п. ХХ ст.)
Освітньо-кваліфікаційний рівень: бакалавр
Галузь знань: 0203 Гуманітарні науки Напрям підготовки: 6.020303 Філологія*. Українська мова і література Спеціалізація: Мова і література, іноземна мова Курс навчання: ІІ. Семестр: 4 Укладач — доцент Ленська Світлана Василівна
Полтава − 2012
|
||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-12-16; просмотров: 252; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.139.87.113 (0.01 с.) |