Малюнок капітелі доричного ордера 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Малюнок капітелі доричного ордера



 

Капітель складається з трьох основних частин (на малюнку). Верхня частина, абака, являє собою товсту квадратну плиту, яка вінчається каблучком і поличкою. Під нею знаходиться ехін, потім - перехідна до колони частина, що складається з трьох пасків або шийки, яка сполучається зі стовбуром колони. Трохи нижче є виступаючий валик з поличкою, званий астрагалом, який також сполучається зі стовбуром колони через викружки. Якщо подумки уявити капітель без дрібних елементів: ехіни з пасками, астрагала з поличкою і без рельєфу викружки, то неважко визначити, з яких геометричних форм полягає її основа. Зрозуміло, стовбур колони складається з циліндра, а абака - з товстої квадратної плити, розташованої симетрично по центру на верхньому підставі циліндра. При окремому розгляді її додаткових елементів можна бачити, що профіль ехіни близький до четвертному валу, а астрагал являє собою тіло, утворене рухом кулі по колу на деякому віддаленні від поверхні циліндра, з пов'язаною з нього знизу поличкою.

Форми капітелей, незалежно від їх різноманітності і стилістики, в основі завжди мають правильні геометричні форми, частіше пов'язані з тіл обертання. Сполучення різних поверхонь утворюють складні форми, через що малювання капітелі в навчальному процесі відносять до найбільш складного завдання.

Роботу над малюнком капітелі слід починати з композиційного розміщення зображення на аркуші паперу після попереднього огляду натури з усіх сторін з тим, щоб визначити найбільш вигідну для розміщення зображення точку зору. Від того, наскільки виразно вибрана точка зору, багато в чому залежить успішне вирішення композиційного завдання.

 

Побудова зображення починають з загальної форми. Враховуючи, що її основу складають тіла обертання, спочатку слід визначити загальну вертикальну вісь капітелі, а потім приступити до перспективної побудови зображення. При цьому дуже важливо строго стежити за пропорційними співвідношеннями всіх частин і цілого.

При зображенні класичних ордерів надзвичайно важливо з самого початку як можна точніше витримати основні пропорційні величини. Від того, наскільки правильно будуть визначені основні розміри капітелі, залежатиме правильність співвідношення величин інших її елементів. Крім важливості дотримання пропорції, не менш важливо вміти правильно побудувати об'ємно-просторову конструкцію капітелі.

Побудова конструкції капітелі можна починати з квадратної підстави абаки або з кола верхнього підстави четвертного валу. Тут головне - вірно побудувати в перспективному ракурсі два з'єднуючі елементи. Але, як показує тривала практика, переважна більшість студентів стикається з труднощами при вписування кола в квадрат (еліпса в ромб). Необхідно відзначити, що будуючи квадрат в перспективі, з тим щоб потім вписати в нього коло (еліпс), потрібно пам'ятати, що незалежно від положення кутів плити щодо точки зору і її ракурсів, елліпсовидна окружність повинна бути завжди побудована строго в горизонтальному положенні з урахуванням перспективних скорочень. Причому середина кожної зі сторін квадрата плити повинна стосуватися кола (еліпса). Неприпустимо намагатися підігнати зображення еліпса до неправильно побудованого квадрату. Це призведе до значних спотворень, як самих елементів, так і всього зображення.
Студентам при подібних ускладненнях рекомендується починати з побудови еліпса, а потім з видимого ракурсу спробувати побудувати на його основі абаку. Переконливість побудови двох елементів залежить від правильної побудови самого еліпса, що докладно розглядалося в попередніх завданнях по зображенню геометричних тіл, зокрема, при побудові тіл обертання та їх кіл в перспективі.

Закінчивши побудову верхніх елементів конструкції капітелі, приступають до побудови основи стовбура колони. Враховуючи ракурси положення натурної моделі, слід спиратися на закономірності перспективи. Якщо предмет знаходиться високо над лінією горизонту або наближений до такого стану, то еліпси, що знаходяться у верхній частині, будуть ширше, ніж еліпси, що знаходяться ближче до малюючого.
Співвідносячи пропорції частин і цілого, додатково уточнюйте їх місце розташування. Потім легкими лініями будуйте всі необхідні кола (еліпси) деталей капітелі. При їх побудові дуже важливо промальовувати не тільки видимі, але й невидимі елементи капітелі як би наскрізь, прозоро, що сприяє правильному зображенню об'ємної конструкції капітелі.

При уточненні деталей капітелі необхідно виходити з логіки конструктивної будови елементів та їх частин. Так, наприклад, профіль полички з окружністю на абаки, у ближнього вертикального ребра, як правило, зміщується то вправо, то вліво, в залежності від її положення щодо малюючого і т.п. Побудова різних деталей капітелі показані на малюнку. В процесі роботи над малюнком слід час від часу підходити до зображуваної моделі, вивчати зацікавилену форму тих чи інших деталей. Це допоможе в певній мірі при їх уточнення в малюнку.

 

При зображенні половинчастої форми капітелі студенти часто забувають, що це - частина цілого. Отже, щоб отримати правильне зображення половини капітелі, необхідно провести повну побудову зображення, а не тільки його видимої частини. Тільки після цього можна приступати до визначення половини капітелі відповідно до її становища щодо малюючого. Щоб справити необхідний вертикальний перетин, слід, з урахуванням перспективи, розділити навпіл еліпси підстав, а потім і підстава квадрата плити-абаки. Після перевірки і додаткових уточнень непотрібну половину можна злегка ослабити, але не позбуватися від неї відразу, так як при подальшому опрацюванні та уточнень на потрібній половині можуть бути допущені деякі спотворення.

Таким чином, неодмінною умовою завершення роботи над побудовою малюнка капітелі є перевірка на відстані. Тільки з певної відстані можна побачити ті чи інші недоліки. Особливу увагу необхідно звернути на пропорції, перспективу, характер, об'ємно-просторову форму і загальний стан малюнка. Після уточнення побудови та виправлення допущених помилок, слід перейти до виявлення об'ємної форми світлотінню. Для початку необхідно намітити кордон власних і падаючих тіней, а потім нанести легкий тон на тіньових ділянках з подальшою поступовою опрацюванням світлотіні на всьому зображенні і навколо нього, поступово приводячи малюнок до певної міри завершеності.

 

Малюнок іонічної капітелі

 

Більш складна за формою іонічна капітель відрізняється від доричної насиченістю поверхні додатковими декоративними елементами - іоніками і волютами. Це власне і ускладнює завдання зображення подібного роду декорованих капітелей, так як декоративні елементи відволікають увагу і заважають побачити її основну конструктивну сутність, яка нічим не відрізняється від доричної. Вона складається з трьох основних елементів - ствола колони (циліндра), абаки (потовщеною квадратної плити) і примикає до неї ехіни (четвертного валу) (на малюнку).

Для правильного зображення іонічної капітелі необхідно зрозуміти конструктивні закономірності будови декоративних деталей у взаємозв'язку з конструктивною основою самої капітелі - квадратом абаки з циліндром колони. Якщо подумки видалити деталі, то ми побачимо стовбур колони і абаку з прилеглим до неї четвертним валом. Такий прийом дає чітке розуміння основ конструкції капітелі. Додаткові подробиці уточнюються згодом. При зображенні капітелі на площині листа спочатку потрібно побудувати абаку зі стволом колони, а потім прилаштувати до них конструкцію волюти. На малюнку показано побудова зображення її складових елементів з подальшим їх уточненням.

 

Студентам насамперед слід постаратися зрозуміти їх конструктивну сутність, основу, складову загальну форму. Її, як правило, становить або усічений конус, або усічена чотиригранна піраміда, спрямована широкою основою вгору. Її верхній елемент - абака, являє собою плиту складної конфігурації, в основі якої лежить квадрат. Це добре простежується при розгляді плити в плані (зверху), коли всі гострі кути однаково віддалені від центру. Для побудови таких капітелей необхідно зрозуміти, що вони, як і інші, ставляться до тіл обертання. Тому побудову слід починати з середньої лінії - осі симетрії, так само, як при побудові доричної і іонічної капітелей.

Для початку корисно помалювати елементи іоніки окремо. Свого часу подібні орнаменти вирізалися з суцільної поздовжньої смуги мармуру, профіль якого був наближений до четвертному валу. Іоніка нагадує яйцевидну форму (овоід) зі зрізаним верхом, обрамлену стилізованим листом і розділену стрілками. В основі орнаменту проходить тонка смуга з намистин, профіль яких є валик.

Для правильного розподілу орнаменту на малюнку слід всю видиму частину валу рівномірно розмітити поперечними осями з урахуванням перспективи  із за округленістю форми, причому одні осі проходять по стрілкам, другі – по Іоніка. Потім промальовують контури деталей орнаменту, уточнюючи їх пропорції з урахуванням перспективи і наближаючи рисунок до етапу світлотіньового опрацювання. Разом з тим, під час промальовування дрібних деталей орнаменту можуть бути допущені значні спотворення форми профілю четвертного валу, на що слід звернути увагу.

При побудові половини іонічної капітелі (так само, як і при зображенні половини капітелі доричного ордера), важливо для початку зобразити контури цілої форми, а потім зробити симетричне вертикальний перетин, залишаючи потрібну половину для подальшого ведення роботи, а допоміжну - для подальшого уточнення основ.

 

Побудова зображення конструктивних елементів волюти і складових її частин показані на малюнках.

Приступаючи до малювання архітектурних деталей з натури, необхідно вести роботу в такій послідовності:

1. Конструктивний аналіз форми і її окремих елементів у взаємозв'язку.

2. Вибір точки зору з урахуванням лінії горизонту і розміщення зображення на аркуші.

3. Побудова конструкції предмета з урахуванням пропорції, перспективи і характеру.

4. Виявлення об'ємної форми предмета за допомогою світлотіні.

5. Підведення підсумків та узагальнення малюнка.



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2021-12-15; просмотров: 164; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.217.8.82 (0.013 с.)