Розділ 4. Архітектурні деталі 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Розділ 4. Архітектурні деталі



 

 

Навчальне завдання з малювання архітектурних деталей є продовженням освоєння малюнка і переходом до вивчення більш складних форм - людського тіла, голови і її деталей. Вправи з малювання архітектурних деталей переслідують не тільки певні навчальні завдання, а й виховні цілі. Так, наприклад, вивчаючи і малюючи елементи архітектурних пластичних форм, студенти набувають цілий комплекс необхідних якостей для вдосконалення в області малюнка. Вони пізнають логіку конструктивно-художньої сутності цих форм, набувають і вдосконалюють технічні та образотворчі навички, розвивають просторову уяву та художній смак.
Малювання з натури гіпсових орнаментів і капітелей не тільки знайомить студентів з різноманітністю їх форм і чистотою архітектурного стилю, але і ставить більш складні образотворчі завдання, вимагає подальшого вдосконалення малюнка.

Малювання форм архітектурних деталей в специфіці архітектурних шкіл є найбільш важливим і необхідним навчально-методичним матеріалом, де головним завданням є необхідність засвоєння і закріплення основних принципів і методів конструктивно-структурного малюнка. У студентів архітектурних шкіл малюнок має свою специфіку, характерні особливості вираження думок чи ідей, виступає в якості попереднього пошукового матеріалу у вигляді ескізів або начерків. Студентам необхідно засвоїти в повній мірі всі завдання навчального малюнка, починаючи від конструктивної логіки побудови, далі методично, послідовно вести роботу над малюнком до його певної завершеності за допомогою світлотіні, з урахуванням передачі характеру зображуваної моделі, пропорції, перспективи, об'ємної форми. Без цього неможливо в достатній мірі пізнати композиційно но-художні закономірності, стильові особливості, конструктивно-художню логіку побудови частин, деталей і всього архітектурного єдності.

Малювання елементів архітектури та їх деталей дозволяє студентам поступово, в міру набуття певних знань і навичок, перейти до зображення з натури малих архітектурних форм, окремих фрагментів і споруд і цілих архітектурних комплексів, у тому числі інтер'єрів, екстер'єрів і архітектурного середовища. У зв'язку з цим нам необхідно перейти до розгляду форм елементів архітектури, а саме капітелей і гіпсових орнаментів.

Малюнок гіпсової вази


      Перш ніж приступити до побудови конструкції вази потрібно побачити в ній сукупність геометричних тіл, з'єднаних між собою в різних поєднаннях

Як ми вже знаємо, будь-яка форма поєднує в собі ті чи інші геометричні тіла. Гіпсова ваза, як показано на малюнку, має в своїй основі три геометричні форми. Її основна поверхня має кулясту, усічену яйцевидну форму, спрямовану вузькою частиною вниз. Верхній розділ вази, горловина, складається з циліндра, який згодом, при уточненні, прийме ледве помітну конічну форму. Поверхня, що з'єднує головну частину з циліндром, а також верхнє і нижнє підставки вази мають одну геометричну природу - конус з широкою основою.

Отже, конструкція вази поєднує в собі три геометричні форми: кулясту (яйцевидну), циліндричну і конічну.

Побудова конструкції вази слід проводити наступним чином.
Правильно розмістивши передбачуваний малюнок на аркуші, намітьте центральну вісь вази (вісь обертання), потім намітьте її основні розміри - висоту і ширину корпусу. Слід особливо підкреслити, що в малюнку надзвичайно важливо звернути увагу на правильно і точно взяті пропорційні відносини, без чого не може бути вірно побудований будь-який зображуваний предмет. Для точного відтворення частин предмета слід перш за все визначити їх основні розміри.

Тому вже в початковій стадії малюнка необхідно серйозно і уважно поставитися до пропорцій зображуваного предмета.

Намітьте основні розміри, приступайте до визначення пропорційних величин частин вази, висоти корпусу і нижньої основи горловини, що примикає до верхньої конічної поверхні корпусу. Після чого, згідно пропорційним величинам, визначте радіуси нижньої основи горловини, верхнього та нижнього підстав вази разом з конусом і товщиною кільця. Причому їх радіуси слід намічати, виходячи з видимого ракурсного положення вази в просторі і визначаючи лінію горизонту. Уточнюючи радіуси утворюють поверхонь вази, стежте за симетричністю їх розташування відносно центральної осі обертання. Студентам слід постійно пам'ятати про це при зображенні тіл обертання.
Для уточнення характеру форми поверхні корпусу (що є надзвичайно складним), можна запропонувати кілька способів. На малюнку зображена ваза. Вписана в неї яйцеподібна форма спрямована своєї звуженою частиною вниз. Частина цієї форми, не збігається з корпусом вази, у міру уточнення малюнка повинна бути вилучена.

 

 

 

Таким чином, за наміченим точкам основних положень частин вази намічають легкими лініями її загальну форму. Намітьте характер форми, слід перейти до передачі об'ємно-просторової конструкції вази. Передача об'ємно-просторової характеристики предметів тіл обертання можлива лише при правильній побудові їх утворюють кіл (еліпсів). Побудова еліпсів слід проводити з урахуванням закономірностей перспективи.

При побудові конструкції вази її окружності (еліпси) будуються відповідно до тих же правил і прийомів зображення, що й прості геометричні тіла обертання, про що вже говорилося в попередніх темах. Тому слід зупинитися докладніше на більш важливих і складних формах і вузлах конструкції вази. На малюнку
показані прийоми і правила побудови складних вузлів
конструкції вази.

Перш ніж приступити до зображення складних вузлів конструкції вази, слід гарненько проаналізувати їх пристрій і виявити структурні характеристики предметів, зрозуміти, з яких геометричних форм вони складаються. При побудові структури предмета важливо точно зобразити становище цих форм щодо один одного і їх з'єднання.
Одним з найбільш складних ділянок конструкції, який часто викликає труднощі при малюванні, є з'єднання верхньої конічної поверхні корпусу з нижньою підставою горловини вази.

Зображення слід починати з побудови найбільшого несучого або об'єднуючого елементу конструкції, до якого приєднують потім інші. До таких елементів відноситься корпус вази, на твірної кола якого розташовується конічна за формою конструкція верхньої поверхні корпусу. На ній знаходиться циліндрична горловина, а вище - потовщене кільце верхнього підстави вази. Для того щоб правильно зробити побудову нижньої основи горловини циліндра на конічної поверхні вази, слід від точки центру кола (що лежить на осі обертання) відкласти на осі точку вершини конуса. Від того, як точно і вірно визначено відстань від вершини конуса до точки підстави, залежить ступінь нахилу видимої поверхні.

Відзначивши точкою вершину майбутнього конуса, слід від неї провести лінії до точок перетину великої осі еліпса з колом. Ці лінії і визначають ступінь нахилу поверхні конуса. Крім бічних утворюють конус (нахили радіусів), для більшої наочності і переконливості на малюнку показані дві додаткові утворюючі. При необхідності додаткового уточнення вузлів конструкції слід збільшити кількість утворюючих поверхнонь конуса.

Для визначення межі кола (еліпса) підстави горловини необхідно насамперед визначити її радіус. Відклавши від осі обертання вази вправо і вліво радіуси горловини, від отриманих позначок опускають вертикалі до перетину з похилою твірною поверхні конуса. Точки їх перетину визначать межі з'єднання циліндра горловини з конічною поверхнею, а отже, більшу вісь еліпса підстави горловини. Отримавши велику вісь еліпса, приступають до побудови на колі (еліпсі) підстави горловини.

Після чого переходять до побудови конічної поверхні нижньої основи вази (підставки). Підставка і верхня підстава вази (кільце) будуються, з урахуванням їх товщини, аналогічно верхньої конічної поверхні конструкції корпусу вази. При побудові внутрішнього отвору вази слід врахувати товщину її стінок. Побудова конструкції кільця слід вести, враховуючи його положення (конічна поверхня кільця розташовується на верхній підставі, її вершина спрямована вниз).

Завершуючи роботу над побудовою конструкції вази слід неодмінно перевірити пропорції, закономірності перспективи, характер форми.

Помітивши помилки, не відкладаючи, слід їх виправити, після чого можна перейти до світлотіньового ліплення або, як кажуть, до виявлення об'ємної форми світлотінню.

Для закріплення отриманих навичок у конструктивній побудові рисунка вази студентам слід помалювати форму предмета в різних положеннях, в тому числі фрагментів її конструкції, вузлів і з'єднань без застосування тону, в лінійно-конструктивному зображенні.

При свідомій побудові конструкції об'ємних предметів потрібне дотримання певної послідовності в роботі. Розчленування малюнка на його логічні етапи сприяє розумінню поставленого завдання, дисциплінує увагу студентів та систематизує роботу. Поетапне ведення малюнка дає можливість студентам простежити за ходом роботи. Послідовно освоюючи один етап за іншим, приходять до природного і єдино можливого способу малювання з натури.

Все це переконує нас в необхідності поділу процесу навчального малюнка на окремі, логічно випливають один з іншого етапи.

Для того щоб робота просувалася успішно, необхідно проводити її, дотримуючись наступних етапів:

I. Аналіз форми предметів постановки.

ІІ. Композиційне розміщення зображення на площині аркуша паперу.

III. Конструктивний аналіз форми і перспективне побудова малюнка на площині.

І\/. Виявлення об'ємної форми предметів світлотінню.

\/. Повне тональне опрацювання форми.

VI. Підведення підсумків роботи над малюнком.

Малюнок капітелі

 

Найбільш цінними навчальними моделями для малювання є деталі архітектури - класичні ордери. «Ордером» називають архітектурний елемент стійко-балкової системи, наведений у визначений конструктивно-художній порядок. У буквальному перекладі цей термін означає «порядок».
Ордерні системи, що виникли в античні часи і отримали широкий розвиток у всій світовій архітектурній практиці, до цього дня звертають на себе пильну увагу сучасників. Завдяки своєї пропорційності, художньо-конструктивної досконалості, багатства і різноманітності архітектурних форм, класичні ордери є кращими моделями для вивчення і малювання, які дозволяють вивчати логіку конструктивно-художньої сутності цих форм і удосконалювати образотворчі навички.

В ордерній системі істотну деталь становить стійка - колона. Між колоною і конструкцією балки знаходиться основна головна частина - капітель. Під колоною, в її нижній підставці, знаходиться плита, яка називається базою, що виконує функцію розподілу основного навантаження на його поверхню. З образотворчої точки зору найбільший інтерес викликають верхня і нижня деталі колони - капітель і база. Композиції капітелі класичних ордерів за своєю стилістикою і формою досить різноманітні - від найпростішої і гладкою до складної декорованої, з різними орнаментами рослинного і тваринного походження.

Для успішного виконання навчального завдання з малювання архітектурних деталей потрібно грамотне володіння попереднім навчальним матеріалом з перспективної побудови простих геометричних фігур - квадрата і кіл.

Вивчати і малювати архітектурні деталі необхідно від простих форм, поступово переходячи до складних. Для початку розглянемо форму конструкції ордерної системи капітелі доричного ордера.



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2021-12-15; просмотров: 98; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.17.75.227 (0.011 с.)