Сборник текстов и упражнений 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Сборник текстов и упражнений



Сборник текстов и упражнений

Для студентов 2 курса специальности «Делопроизводство»

Theme 1. THE UNITED KINGDOM

The United Kingdom, officially named the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland, is an island nation and constitutional monarchy in north­western Europe. The names «United Kingdom», «Great Britain», and «England» are often used interchangeably.

Great Britain is the largest of the British Isles. The island of Great Britain has the length of 974 kilometres and the width of 531 kilometres. It comprises England, Scotland and Wales. Northern Ireland, also known as Ulster, occupies the north-eastern part of the island of Ireland. The total area of the United Kingdom is 242,000 square kilometres. Great Britain is one of the most densely populated countries in Europe. The population of the United Kingdom is more than 59 million people. The capital and the largest city is London.

The climate of the United Kingdom is mild. The mildness is an effect of the warm Gulf Stream. This current brings warm south-west winds that raise winter temperatures, lower summer temperatures and bring the cyclones with rains. The western side of the United Kingdom is warmer than the eastern; the south is warmer than the north. The mean annual temperature is 6’C in the far north of Scotland; 1ГС in the south-west of England. Winter temperatures are seldom below -10’C and summer temperatures rarely higher than 32°C. The sea winds also. Rains fall frequently turning to snow in the winter. The western side of Britain is much wetter than the eastern.

Great Britain is one of the world’s leading commercial and industrialized nations. In terms of gross national product (GNP) it ranks fifth in the world, with Italy, after the United States, Japan, Germany, and France.

Glossary

A climate – климат A continent – континент An island - остров A strait - пролив A zero - нуль Mild - мягкий To occupy - занимать island nation - островное государство constitutional monarchy - конституцион­ная монархия interchangeably - взаимо­заменяемо prevailing – преобладающий   Ben Nevis – гора в Шотландии Loch Lomond – Название реки в Шотландии The Gulf Stream – теплое течение, которое проходит от Мексиканского залива к Европе Northern Ireland – Северная Ирландия Thames – Река, на которой стоит Лондон in terms of говоря (о чем- либо) to rank занимать какое-л. место GNP (Gross National Product) валовой национальный продукт.

 

1. Переведите словосочетания, используя новые слова

Мягкий климат, суровый климат, умеренный климат, теплый климат, отдельный континент, знаменитый континент, арктический континент, островное государство, крупное государство, значимое государство, преобладающий климат, преобладающая технология, преобладающие температуры, высокая гора, знаменитая гора.

2. Письменное задание

1.Великобритания распложена на острове или на континенте?

2. Из скольких частей состоит территория Великобритании?

3. Где расположены эти части страны?

4. Чем окружена Великобритания?

5. Что Вы можете сказать о горах Великобритании?

6. Что делает климат Великобритании мягким?

7. Что вы можете сказать о погоде Великобритании?

8. Какая температура держится в Великобритании зимой?

 

Фонетика

Звук [i:]. Звук [i] 1. These trees need heat to keep them green. 2. Each teacher needs to be free to teach as he pleases. Звук [e] 1. Each Easter Eddie eats eighty Easter eggs. 2. Fred felt unwell. 3. Ted meant to spend the night in a tent. Звук [ae] 1. Harry and Pat are standing hand in hand. 2. A fat cat sat on a mat and rapidly ate a rat. Звук [л] 1. Double bubble gum bubbles double. 2. An ugly monkey won. Звук [а:] 1. After the party they started to argue. 2. What a fast car! Звук [o] 1. Stop washing! 2. A little pot is soon hot.3. Honesty is the best policy. Звук [o:] 1. I saw a saw in Arkansas. 2. Paul snores worse than a horse. Звук [u] 1. Who took my cook-book? 2. How many cookies could a good cook cook If a good cook could cook cookies? Звук [u:] 1. You knew you’d choose Juliet. Звук [u:] 1. Turn the first turning. 2. The girl learnt the verse. 3. Her third birthday is on Thursday. Звуки-дифтонги 1. It rained and rained on that grey April day. 2. A white kite is flying in the sky. Задания для тренировки согласных звуков Звук [p] Peter Piper picked a peck of pickled peppers, Звук [b] Betty Botter bought some butter. But she said the butter’s bitter. Звуки [t], [w] What a terrible tongue twister… (many times) Звук [t] Two tiny tigers take two taxies to town. Звук [t] Tie a knot, tie a knot. Звук [d] When a doctor doctors a doctor, is the doctor doing the doctoring? Звук [k] If we keep quiet we may be lucky and see the cuckoo. Звук [o] I thought of thinking of thanking you. Звук [o] I thought a thought. But the thought I thought wasn’t the thought I thought I thought. Звуки [f], [s] Elizabeth’s birthday is on the third Thursday of this month. Звуки [o], [f] Through three trees three free fleas flew. Звуки [?], [s] She sells sea shells on the sea shore. Звук [w], [s] I wish you were a fish in my dish. Звук [h] Hasn’t Henry given Harry a hint? Звук [h] Hilda Higgins’ husband has a horse. Звуки [s] Singing Sammy sung songs on sinking sand. Звуки [t], [o] Thomas thinks of terrible things. Звук [gr] The great Greek grape growers grow great Greek grapes. Звуки [v], [w] Very well, very well, very well… Звуки [w],[kr] Why do you cry, Willy? Why do you cry? Why, Willy? Why, Willy? Why, Willy? Why? Звук [w] I wish to wash my Irish watch. Звуки [w], [d] Whether the weather be cold

Theme 2. LONDON

London is the capital of Great Britain, its political, economic and commercial centre. It is one of the largest cities in the world and the largest city in Europe. Its population is about 8 million.

London is situated on the river Thames. The city is very old. It has more than 20 centuries old history. Traditionally it is divided into several parts, the City, Westminster, the West End and the East. End. They are very different from each other.

The City is the oldest part of London, its financial and business centre. Numerous banks, offices and firms are concentrated here. Few people live in the City but over a million come to work here. There are two places of interest in the City: St. Paul’s Cathedral and the Tower of London. St. Paul’s Cathedral was built in the 17th century by the architect Christopher Wren. The Tower of London was built in the 15th century. It was used as a fortress, a palace and a prison. Now it’s a museum.

Westminster is the aristocratic official part of London. There are Buckingham Palace where the Queen lives and the Houses of Parliament along the north bank of the Thames.

The clock tower of the Houses of Parliament is famous for its big hour bell known as «Big Ben». Westminster Abbey is the place where the coronation of nearly all kings and queens has taken place. Many of them are buried here as well as some other famous people of the country.

The West End is the richest and most beautiful part of London. The best hotels, restaurants, shops, clubs, parks and houses are situated there. There are many tourists there from different countries of the world.

Trafalgar Square is the geographical centre of London, it was named in the memory of Admiral Nelson’s victory in the battle of Trafalgar in 1805. The tall Nelson’s Column stands in the middle of the square.

The East End is an industrial district of London. There are many factories there. It is densely populated by working class families.

Глоссарий

commercial - коммерческий divided into –разделенный на each other – друг от друга financial – финансовый fortress - крепость palace - дворец prison - тюрьма aristocratic - аристократический bank - берег buried - похороненный richest - богатейший district - район   densely - густо, плотно populated by – населен кем-то to be situated - быть расположенным St. Paul’s Cathedral - собор святого Павла Tower of London – Лондонский Тауэр Buckingham Palace –Букингемский дворец Westminster Abbey - Вестминстерское аббатство Trafalgar Square – Трафальгарская площадь

Упражнение 1.Ознакомьтесь с новой лексикой, составьте словосочетания для отработки слов.

Упражнение 2. Ответьте на вопросы:

1. Какой город является столицей Великобритании?

2. Лондон большой город?

3. Каково население Лондона?

4. На какой реке стоит Лондон?

5. На какие части разделен Лондон?

6. Почему Сити называю бизнес центром Лондона?

7. Какие достопримечательности расположены в Вестминстере?

8. Кто погребен в Вестминстерском Аббатстве?

9. Чем знаменит Вест Энд?

10.  Почему центральная площадь Лондона называется Трафальгарской площадью?

11. Кто проживает в Ист энде?

Глоссарий

 

Touring Guide – туристический гид Experience - опыт make a film –снять фильм explain-понимать umbrella - зонтик far away - далеко get there – добраться куда-то standing -стоять seems to smb. – казаться кому-то   wonderful - чудесный Just a moment -минуточку Map - карта Whitehall street – улица Вайтхолл having a snack- перекусить great pleasure –большое удовольствие looking for - искать turning - поворот waiting for – ждать чего-то

Theme 4. My Family and I

Hello, friends. Let me first introduce myself. My name is Olga or Olya for my friends. My surname or last name is Lavrova. I was born on the 19th of October 2002 in Moscow. Now I am a first-year student at the Technical Academy. In five years I’ll be an engineer.

Now let me describe my appearance. I am tall and slim and have fair hair and blue eyes. My friends say that I am pretty. I think I am just good-looking. I love sports and music. I love to listen to modern music and dance. I dance a lot and I hope I am good at it. I also love swimming.

Now a few words about my family. There are five people in our family. My father’s name is Yevgeny Yakovlevich. He is a mathematician by education and businessman by profession. My mother’s name is Nadezhda Petrovna. She is a housewife. She has much work about the house because I have a younger sister. She is a pupil. My sister Natasha is in the fifth form. My grandmother lives with us. She is very kind and helps us a lot.

In May I have left (finished) school. I did well in all the subjects but my favorite subjects at school were Physics and Computer Science. I also enjoyed English lessons. I am very interested in learning English because I always wanted to become a programmer or maybe a businesswoman. I also think that the knowledge of foreign languages helps in everyday life and career.

Glossary

introduce - представить was born on – родиться… Technical Academy – техническая академия describe - описать tall - высокий slim – худой, стройный good-looking - привлекательный mathematician - математик education - образование housewife - домохозяйка left (finished) – закончить (учебное заведение) physics - физика favorite - любимый science - наука programmer -программист businesswoman – бизнеследи сomputer - компьютер

Упражнение 1. Ответьте на вопросы к тексту

1. Как зовут главное действующее лицо текста и сколько ей лет?

2. Какая у нее семья?

3. Чем занимаются ее родители?

4. Сколько у нее братьев и сестер?

5. Чем она увлекалась в школе?

6. Зачем ей нужно изучать иностранные языки?

1. Составьте собственный рассказ на тему «Моя семья и я»

Упражнение 2. Составьте рассказ о вашей семье

Г рамматика. Вопросительное предложение

В вопросительном предложении перед подлежащим располагается вспомогательный глагол. Такой порядок слов называется обратным.

0 1 2 3
Вспомогательный глагол Подлежащее Сказуемое Дополнение
Do                                                          computergames children play Computer games

Побудительное предложение

Побудительные предложения выражают рекомендации, приглашения к действию, просьбы и приказы. В них отсутствует подлежащее. Предложение начинается с глагола в повелительном наклонении.

1 2
Глагол в повелительном наклонении Второстепенные члены предложения
Take Let’s play your seat tennis

 

Восклицательное предложение

Восклицательные предложения выражают эмоции. Они начинаются со слов What и How. What относится к существительному, How - к прилагательному и наречию. Порядок слов - прямой.

1 2 3
Восклицательная группа Подлежащее Сказуемое
What a beautiful day! How clever   you are!

 

Упражнение 2. Поставьте правильный знак препинания(«.», «?», «!») в конце каждого предложения.

1. Shall we go for a walk

2. How wonderful you look

3. Doesn’t anyone clean the windows

4. A strange thought came into Emma’s head

5. Are you really tired

6. What a beautiful view

7. I don’t like this idea

8. Sit down, please

9. Did you go to that show in New York

Упражнение 3. Составьте предложения (подлежащее + сказуемое + дополнение) из элементов. Знак в конце строки указывает на тип предложения: повествовательный или вопросительный.

1) has set / John Bailey / a new high-jump record

2) the passport / examined / the passport officer

3) these biscuits / don’t like / the dogs

4) the shop assistant / the parcel / is wrapping

5) have seen / the visitors / the new buildings

6) my father / doesn’t wash / the dishes

7) the pipe / is going to fix / the plumber

8) the goalkeeper / catch / the ball /will?

9) have / the meal / enjoyed / the guests?

10) can’t play / John / the game

11) Japanese / don’t speak / Australians

12) the book you recommended / have read / I

 

Theme 5. Welcoming Visitors

Welcoming Visitors Informal & Friendly Welcoming a friend at home Person 1. Oh, hi, Jane. Come in. It’s really nice to see you. Person 2. Lovely to see you too. You’re looking great. Person 1. Thanks. So are you. Let me take your coat. Person 2. O.K. Here you go. Person 1. Come through to the living room, and make yourself at home. I’ll tell Dave you are here. What can I get you to drink? Person 2. I don’t mind really, as long as it’s hot. What have you got? Person 1. I’ve made some fresh tea, but you can also have coffee or hot chocolate. Person 2. Tea will be lovely, thanks. Person 1. How do you take your tea? Person 2. Tiny bit of milk, no sugar, please. Person 1. Here we go: your tea, and some home-made cookies. Person 2. Aah, my favourites, thanks. Person 1. You’re welcome. How was your trip? Person 2. I hit some traffic on the motorway, but quite smooth overall. Person 1. Excellent. How’s your mum? Person 2. She’s very well. She sends her love. Person 1. It’s a shame she couldn’t be here today. Person 2. It is. She’d have loved to see you both, but she had an appointment she couldn’t get out off. Person 1. Well, next time I hope. Lunch will be ready soon. We thought we could go for a walk around town afterwards. You haven’t really seen much of town, have you? Person 2. No, I haven’t. That’d be great. Person 1. I can hear Dave coming down now. He’ll keep your company while I serve lunch. Person 2. Great. It smells wonderful.   Formal and Business Like Welcoming someone at the office Person 1. Good morning, Ms Bennett. Do come in. Welcome. It’s nice to see you again. Person 2. And you. I’ve been very much looking forward to this visit. Person 1. So have we. May I take your coat? Person 2. Certainly. Here you are. Person 1. Please, have a seat, and make yourself comfortable. I’ll tell Mr Jenson you are here. Would you like something to drink? Person 2. Yes, I wouldn’t mind a hot drink, if at all possible. Person 1. Of course. We have tea, coffee and hot chocolate. What would you prefer? Person 2. Coffee would be great, thank you. Person 1. How would you like your coffee? Person 2. A drop of milk and one sugar, please. Person 1. Here you are. Please help yourself to the cookies. Person 2. They look delicious, thank you. Person 1. You’re welcome. Did you have any trouble finding the way? Person 2. No, the directions you sent me were very clear, and there was hardly any traffic on the road. Person 1. Excellent. How’s Mr Samuals? Person 2. He’s very well. He sends his regards. Person 1. It’s a pity he couldn’t join us today. Person 2. Indeed. He would have really liked to come, but unfortunately he wasn’t able to rearrange his schedule. Person 1. Well I certainly hope he can join you your next visit. As for today schedule, we thought we could have lunch first and then show you around the company. How does that sound to you? Person 2. Very good. I’d really like to see your design center. Person 1. Certainly. Well, I think that’s Mr Jenson coming now. I’ll leave you in his good hands while I make the lunch arrangements. Person 2. Splendid. Thank you very much.

Глоссарий

nice to see you – рад тебя увидеть сome through –проходи через make yourself at home - чувствуй себя как дома don’t mind – не стоит Tiny bit -капельку home-made cookies – домашние печенья traffic - движение smooth - упорядоченный It’s a shame - жаль Appointment - встреча looking forward - надеяться make yourself comfortable – располагайтесь как вам удобно wouldn’t mind – не возражать indeed - действительно unfortunately – к сожалению rearrange – заново упорядочить certainly -определенно schedule - график design center –дизайнерский центр arrangements - мероприятия  

 

Упражнение 1.Ознакомьтесь с новой лексикой, составьте словосочетания для отработки слов.

Упражнение 2. Сравните стиль двух диалогов, найдите отличия, составьте собственные диалоги с данной лексикой.

Грамматика. Типы вопросов

Существует пять типов вопросов: общие, альтернативные, специальные, вопросы к подлежащему и разделительные.

Общие вопросы задаются ко всему предложению и начинаются со вспомогательного глагола. Общие вопросы часто называют Yes / Noquestion

 

She lives in Ivanovo. - Does she live in Ivanovo? Она живет в Иванове. - Она живет в Иванове?

 

Альтернативные вопросы похожи на общие, однако в них присутствует альтернатива к одному из членов предложения, которая вводится союзом or.

Does s he live inIvanovo or in Vladimir? – She lives in Ivanovo/In Ivanovo. Она живет в Иванове или Владимире? - Она живет в Иванове./В Иванове.

                                     

Специальные вопросы также имеют обратный порядок слов, но начинаются с вопросительного слова или группы слов: What? (Что?), Who? (Кто?), How? (Как?), When? (Когда?), Where? (Где?), Why? (Почему?), How many? (Сколько?), What kind of? (Какой?). Они задаются к отдельному члену предложения, который исключается из вопроса.
     
 

Разделительные вопросы задаются для уточнения или подтверждения информации.

She lives in Ivanovo, doesn’t she? She doesn t live in Vladimir, does she? Она живет в Иванове, не так ли? Она не живет во Владимире, не так ли?

Упражнение 1. Поставьте общие вопросы к предложениям

1 He’s late

2 This is the London train

3 Your photos are ready

4 John is working in the garden

5 The children are studying

6 Jane gives piano lessons

7 They lived in the south

8 She should be here

9 She could ask a question

10 It will be fine tomorrow

Упражнение 2. Поставьте по два вопроса к каждому предложению: сначала- вопрос к подлежащему, затем - вопрос к дополнению.

1. Tom opened the window. (Who/What)

2. The police are attacking the crowd. (Who/What)

3. The snow covers the ground. (What/What)

4. He has already eaten his supper. (Who/What)

5. My mother believes me. (Who/Who)

6. We do the cooking together. (Who/What)

7. The president has a big family. (Who/What)

8. The roof needs repairing. (What/What)

9. The bank gave me a loan. (What/What)

10. We divide the work. (Who/What)

III. Добавьте tags к следующим предложениям.

1. You painted it yourself.

2. You couldn’t give me a hand.

3. Someone broke that vase.

4. There is a bank on the corner.

5. Let’s go shopping.

6. You didn’t leave the garage open.

7. She’ll be in a meeting tomorrow.

Глоссарий

Haven’t seen you for ages – 100 лет не виделись Vacation - каникулы glad to meet you – рада встретить вас Never better – лучше не бывает stroll – прогулка     What brought you here? – что привело тебя сюда? met ya – встретить тебя haven’t met since – не видеться с… I’ve no chance for – у меня нет шансов для brainy – с умом Lots of luck - удачи
How are you doing – как вы поживаете By the way - кстати appreciate - предпочитать invite - приглашать I’m doing well – у меня все хорошо confirm - подтверждать Do you mind – не возражать at the moment - сейчас
Pleased to meet you – рад встрече Feel free – не сомневайтесь App - приложение business card – визитная карточка How can I help you – как я могу помочь вам   Nice to meet you – рад встрече с вами What do you think about – что вы думаете о don’t believe we’ve met – очень рад встрече  

Упражнение 1. Ознакомьтесь с новой лексикой и составьте собственные диалоги с ней

Упражнение 2. Найдите отличия в стиле каждого из диалогов. Охарактеризуйте их и приведите примеры, доказывающие их отличия.

Грамматика

Нераспространенные простые предложения состоят только из главных членов предложения — подлежащего и сказуемого:
The car (подлежащее) stopped (сказуемое). Машина остановилась

В состав распространенного простого предложения кроме главных членов входят и второстепенные — определение, дополнение и обстоятельство. Второстепенные члены предложения поясняют главные:

The blue car stopped at the gate. Синяя машина остановилась у ворот.

В этом предложении второстепенный член предложения blue (определение) поясняет подлежащее — the car, а второстепенный член at the gate (обстоятельство места) — сказуемое stopped.

The manager of the company has received a letter. Управляющий компании получил письмо.

Второстепенный член of the company (определение) поясняет подлежащее the manager; второстепенный член предложения a letter (дополнение) поясняет сказуемое has received.

 

Упражнение 4. Составьте распространенные и нераспространенные предложения, используя лексику из текста.

 

Theme 8. Hiring

When a company needs to recruit new people, it can give an announcement in the «NEED HELP» section of a newspaper.

People who are looking for a job can send a letter of application or covering letter (US cover letter) and a curriculum vitae or CV (in US — resume) containing details of their education and experience. A company may ask candidates to fill up a standard application form. The company’s Hu­man Resources department selects the most suitable applications and prepares a short list of candidates or applicants, who are invited to attend an Interview. Companies can hire people using the services of a recruitment agency (in US — search firm), which pro­vides a list of suitable can­didates.

A growing number of companies are no longer satisfied with traditional job interviews. Sometimes they give the candidates a series of written tests. These tests are not about mathe­matics or grammar. By these tests employers want to evaluate candidates on the following qualities:

• Does the candidate have creative and entrepreneurial abilities?

• Can the candidate be a leader?

• Is the candidate flexible and capable of learning?

• Does the candidate have enough skills and know­ledge?

These tests are all part of a broader trend. Compa­nies are getting much more careful about hiring. Employers always looked for experienced workers — has the candidate done this before? Most companies have not changed this practice until now.

Глоссарий

Hiring - найм recruit - набирать announcement - обьявление letter of application - завление covering letter – сопроводительное письмо curriculum vitae - резюме Hu­man Resources department – отдел управления персоналом suitable - подходящий recruitment - найм agency - агенство entrepreneurial abilities – предпринимательские способности skills - навыки

Упражнение 2. Выберите место работы и представьте его достоинства и недостатки.

Упражнение 3. Разыграйте ситуацию, когда один студент является нанимателем, а другой – кандидатом на пост в офисе.

Грамматика. Употребление артиклей a / an / the

Употребление неопределенного артикля

Неопределенный артикль употребляется в ситуации неопределенности, когда говорящий (пишущий) предполагает, что слушающий (читающий) не знает, о каком именно предмете (группе предметов) идет речь.

 

An apple a day keeps the doctor away. You’ll have an hour or two Одно яблоко в день - и доктор не нужен. У тебя будет один или два часа.  

1. Для выражения единичности (со значением «один»)

 

2. При первом упоминании предмета (со значением «какой- то», «неважно какой», «не знаю какой», «некий»).

A man is waiting for you. Some men are waiting for you. Какой-то человек ждет тебя. Какие-то люди ждут тебя.

 

3. Для классификации предмета со значением «один из предметов,  относящихся к данному классу

It seems a good idea. I am a studentof ISPU. Я – студент ИГЭУ Кажется, это хорошая идея  

 

4. Для обобщения. В данном случае мы имеем в виду не конкретный предмет, а «предмет вообще»

A dog is a friend of a man. - Собака- друг человека

5. После слов what, such, quite, rather с существительными в единственном числе.

What a fresh air! What a warm day!   Какой свежий воздух! Какой теплый день!

Употребление определенного артикля

Определенный артикль употребляется в ситуации определенности, когда говорящий (пишущий) предполагает, что слушающий (читающий) знает, о каком именно предмете (группе предметов) идет речь.

1. Ссылка на уже упомянутый ранее предмет («второе упоминание предмета»).

They bought a house. Th e house was cheap. - Они купили дом. Дом был дешевый.

2. Наличие лимитирующего определения

We first met at th e end o f 1980s. - Мы впервые встретились в конце восьмидесятых.

Birmingham is one of th e largest cities in Europe. - Бирмингем - один из крупнейших городов Европы.

С названиями музыкальных инструментов. I play the guitar and my sister plays th e piano. - Я играю на гитаре, а моя сестра - на пианино

Упражнение 1. Дополните предложения словами из рамки, подходящими по смыслу. Используйте подходящий артикль.

door windows walls floor light

The room was completely empty so some of us had to sit on (1)  while others leaned against (2) _________________. It was too hot so I tried to open (3)  ; they were stuck. It started getting dark so I turned

on (4) __; it didn’t work. Then we realized that (5)     was

locked.

Упражнение 2. Вставьте в предложения артикли, подходящие по смыслу.

1. I can’t understand this Theme;  language is too difficult.

2. My parents bought me _________________  piano but I didn’t like          

thing.

3. You’ve never been to this city before so why do you like     place so well?

4. When I switched on your dishwasher, machine made a loud noise.

5. My car has broken down again. I have to check engine.

6. What do you think of director? Personally I can’t standwoman.

 

Глоссарий

executive - исполнительный day-to-day routine – ежедневная рутина quarter to – 15 минут после got it - понятно secretarial office – офис секретаря board meetings –заседание совета conference - конференция headed paper –направить документ timetable - расписание mess -беспорядок concerning - касаемо closet –шкаф, каморка extra paid – дополнительная плата

 

Упражнение 1. Ответьте на вопросы

1 В котором часу должна Паола прийти в первый рабочий день?

2 Какую информацию она получила о боссе?

3 Каким было первое впечатление Алана Вирджа о Паоле?

4 Почему в кабинете беспорядок?

5 Почему предыдущий секретарь уволился?

6 Для чего нужны два телефона?

7 Что находится в ее кабинете?

Упражнение 2. Поработайте в парах и назовите как можно больше офисных принадлежностей. Назовите по крайней мере 5, а ваш сосед должен буден пояснить его назначение.

Глоссарий

resume - резюме career - карьера attract attention – привлекать внимание positive im­pression – позитивное мышление concisely - кратко employer - работодатель sent off - отправленный content - содержание tips - пункты concise language – краткая речь omit - опускать irrelevant – неуместный, не относящийся к делу errors - ошибки  

 

Упражнение 1. Ответьте на вопросы

1. Что такое резюме?

2. Что должно быть внесено в резюме?

3. Каковы правила написания резюме?

4. Что значит, по-вашему, краткая речь?

5. Какие сведения не стоит вносить в резюме?

Упражнение 2. Составьте диалог на тему составления резюме. Представьте, что один из вас уже трудоустроен и дает совет о резюме.

References

Herbert Lindsay                   Diane Swans

Professor of Journalism       Sports Editor

London University               The News Herald

Глоссарий

Personal Details – личная информация Education - образование Public Relations Officer – сотрудник службы по связям с общественностью Editor - редактор   Press Officer – пресс-секретарь media coverage – охват в медиа training periods – курсы подготовки Driving license – водительские права Skiing – катание на лыжах

 

Упражнение 1. Ответьте на вопросы

1. What job has Ann Jackson today?

2. Name the educational establishments that Ann Jackson has graduated.

3. What is Ann Jackson’s profession?

4. What languages can she speak?

5. Can she work on a computer?

6. What computer programmes can Ann Jackson work with?

7. Can she drive a car?

8. Does she go in for sports?

 

Упражнение 2. Составьте собственное резюме с Вашими личными данными

 

Грамматика ГЛАГОЛЫ DO, BE, HAVE

Глаголы do, be и h ave - неправильные. Ниже приведены их основные формы.

be Was/were been being
do did done doing
have had had having

Глоссарий

apply for the post - подать заявление о приеме на работу / на должность obtain knowledge - получить / приобрести знания enclose an outline of one’s qualifications - приложить (к письму) сведения о квалификации office experience - опыт работы в конторе personnel manager - начальник отдела кадров fairly well весьма неплохо     be on probation пройти испытательный срок application - заявление curriculum vitae - сведения об учебе и трудовой деятельности tidy - аккуратный; опрятный short of space не хватает места imposing [im'pauziij] внушительный; импозантный cozy - удобный; уютный upholstered - мягкая swinging door – вращающаяся дверь we’ll live and see – поживем-увидим  

 Упражнение 1. Выберите правильное утверждение

a) Woodex advertises for a supplier / bookkeeper / secretary ./ accountant.

b) Paula Tanner has previous experience of office work / has studied French / has a lot of initiative / expresses willingness to learn.

c) In Woodex Paula is interviewed by the Managing Director/ the Personnel Director / a secretary / the Marketing Director.

d) Paula knows fairly well Russian / Dutch / Finnish / Norwegian.

e) Paula has her previous knowledge of secretarial work from her mother / earlier work / school / special courses.

f) Joel Klaus’ room is imposing / ordinary / very large / with swinging doors.

g) Paula shares her first impressions with her teachers / boy-friend / parents / friend Ada.

Грамматика Функции глагола have

1. Вспомогательный глагол.

We have received promising results. - Мы получили многообещаю­щие результаты.

2. Смысловой глагол.

Our laboratory has all the necessary equipment. - Наша лаборатория имеет все необходимое

оборудование. Do you have a car? -У тебя есть машина? We do not (don ’)) have time. - У нас нет времени.

В качестве смыслового глагола have переводится словами «(не)иметь», «(не)владеть», «есть», «нет». Вопросительные и отрицательные формы с глаголом have образуются при помощи вспомогательного глагола do (does, did).

Модальный глагол have выражает долженствование в силу обстоятельств (вынужденное действие).

He had to give up his job. - Ему пришлось бросить работу.

I. Вставьте в предложения have, has, did или got.

1. I’ve___ a new friend. Have you a new friend?

2. ___ Your sister got a car? Does your sister     a car?

3. I haven’t__ your keys. I don’t your keys.

4. The school doesn’t sports facilities. The school hasn’t

__ sports facilities.

5. ___ you__ good teachers when you were at school?

6. She didn’t_ children.

7. -___ you____ any free time tonight? - I an hour

or two. Why?

8. - _____ you enjoy your trip? _ you bring any

souvenirs?

II. Вставьте do, don’t, does, doesn’t, have, has, haven ’..

1. “___ you got an aspirin? I    got a terrible headache.”-

“I’ll just look. I think I one in my bag. Oh, no, sorry, I    Got any.”

2. “How many brothers and sisters   you have?” - “Just

One brother.”

3. “We__ a new car.”-“Really?”-“Yes. It__ four-

wheel drive, power steering and anti-lock braking.” - “Fascinating.”

4. “I’m afraid I_ got some bad news for you.”-“Oh, no.

What is it this time?”

5. “Why___ you have dark glasses on? The bright sun can

Hurt your eyes.”

6. She___ have dirt on her face. But she something

Funny in her hair.

7. Sally__ got a boyfriend. They split a week ago.

 

Theme 14. Telephone Calls

Standard phrases

Who’s this, please? Who’s speaking? Mr. Green speaking. Is that Mr, Green? Can I have a word with him? You’ve got the wrong number. Sorry, you must have the wrong number. It’s the wrong number. Sorry to have bothered (troubled) you. The line is engaged. Can you hold on? I’ll see if he is in. I’m afraid he’s out at the moment. He is not available now. I don’t expect him in until Monday afternoon. Can I take a message? (Will you leave a message?) Could you take a message? (Could I leave a message?) Is there any message?   Слушаю. Кто у телефона?. Кто говорит?. Говорит г-н Грин. Это г-н Грив? Можно мне поговорить с ним? Вы ошиблись номером. Извините, Вы, должно быть, ошиблись номером. Это не тот номер. Извините за беспокойство. Номер занят. Вы можете не вешать трубку? Я посмотрю, на месте ли он. По моему, его сейчас нет. Его сейчас нет. Я не жду его раньше понедельника во второй половине дня. Передать что-нибудь? (Вы оставите сообще­ние?) Вы не могли бы передать кое-что? Что-нибудь передать?

 

 

Requests Please, tell me... I’ill you please... fould you kindly tell me... May I ask you about...? ' Excuse me for troubling you.... Do me the favour of answering my question. Answers With pleasure. With great pleasure. I don’t mind. I have no objection. That depends on (upon) the circumstances. I have nothing against it. Sorry, I cannot tell you. As far as I know... I really know nothing about it. It is not very probable. Sorry to disappoint you.   Просьбы Пожалуйста, скажите.. Пожалуйста... Не будете ли Вы любезны сказать мне... Могу я спросить Бас о...? Извините за беспокойство... Окажите мне любезность и ответьте на мой вопрос. Ответы С удовольствием. С большим удоволь­ствием. Я не против. Я не возражаю Это зависит от обстоятельств. Я ничего не имею против этого. Жаль, что я не могу. сказать Вам. Насколько мне известно... Я в самом деле ничего не знаю об этом. Это маловероятно. Очень жаль, что разочарую Вас.

 

Affirmations Yes, certainly. It is true. Quite so. It is a fact. It is really so. There is no doubt about it. You may be sure. You can rely upon what I tell you. I am sure of it. It is very probable. Of course. Certainly. Утверждения Да, конечно. Это правильно. Совершенно верно.  Это факт. Это действительно так. В этом нет сомнения. Вы можете быть уверены. Вы можете положиться на то, что я Вам говорю. Я в этом уверен. Это очень вероятно. Конечно. Конечно.
Concent That’s all right By all means I agree with you I agree to it. I’m at your disposal I’m at your service. You may rely upon me. I’ve no objection I agree. I don’t object Согласие Хорошо. Конечно, во что бы то ни стало. Я с вами согласен. Я согласен на это. Я в вашем распоряжении. Я к вашим услугам. Я не возражаю. У меня нет возражений. Я согласен. Вы можете на меня положиться.
i’ll surely do all I can. I’ll do my best (utmost). You are welcome! Refusals I don’t agree. I can’t agree with you.   I can’t agree with that.   I object to that.   It can’t be done. It’s quite impossible. That does not depend on me.   Thanks andanswers to them Thank you! (Thanks!) Much obliged (to you)! It’s all right. You are welcome. Don’t mention it. Approbation Good! Very good! Excellent! Fine! All right! (I’m) glad of that. Regret What a pity! How unpleasant! I regret it.   Я, безусловно, сделаю все, что могу. Я сделаю все от меня зависящее. Пожалуйста! Отказы Я не согласен. Я не могу с Вами согласиться. Я не могу согласиться с этим. Я возражаю против этого. Это нельзя сделать. Это совершенно невозможно. Это не зависит от меня Благодарности и ответы на них Благодарю Вас! Спасибо! Очень (Вам) обязан! Пожалуйста. Пожалуйста. Пожалуйста. Одобрение Хорошо! Очень хорошо! Замечательно! Чудесно! Хорошо! (Я) рад этому. Сожаление Как жаль! Я сожалею об этом Как неприятно!

 

Situation: Paula is telephoning the general secretarial office.

P.: Good morning. This is Allan Virge’s secretary speaking.

Office girl: Good morning. Oh, a new secretary, isn’t it?

P.: Oh yes. Sorry I forgot to tell my name. Paula Tanner.

O.G.: Nice to hear you, Paula. I’m Rachel Havel.

P.: Very nice. Well, is there any message for Allan Virge?

R.H.: Wait a moment, I’ll check... mm... Oh yes, they received a telephone message from Sweden last night, a Mr Svensson will ring up Allan Virge at about eleven today.

P.: Thank you, bye.

R.H.: Let’s meet at lunchtime, O.K.?

P.: Fine. But how can I recognise you?

R.H.: I’ve on a sky-blue sweater and a grey pleated skirt. And you?

P.: I’ve a navy blue costume on. And a white blouse.

Situation: A person from a local organization is ringing up Allan Virge.

P.: Good afternoon. Paula Tanner, Allan Virge’s secretary speaking. Can I help you?

Voice: Oh, good afternoon. A new secretary, as I hear?

P.: Yes, sir.

Voice: This is Udo Penn from the Engineering Plant. Is Allan Virge in?

P.: Well, he’s in the house, yes. But not exactly in his room.

U.P.: He’s never in his room. What’s he running about?

P.: Can I take a message?

U.P.: You might tell him to ring me up. My new telephone number is 202 505.

I’ll be in all the afternoon.

P.: Fine. As soon as he comes, I’ll tell him.

U.P.: Thank you. Good-bye.

P.: Good-bye.

Глоссарий

recognise - узнать grey pleated skirt – серая юбка в складку blouse - блуза Engineering Plant – машиностроительный завод encouraged – иметь полномочия hang up – удержать звонок branch - отделение available - доступный confirmed - подтвержденный board meeting - заседание совета amount - сумма

Упражнение 1. Проанализируйте новую лексику и составьте новые словосочетания с ней.

Упражнение 2. Составьте собственный диалог по образцу.

Грамматика

Упражнение 1. Прочитайте предложения. Определите функцию глаголов be, do и have. Предложения переведите.

1. The queen is to arrive at the Parliament.

2. I have a chance to learn English.

3. Do learn something about the country you’re going to visit.

4. I have lived in Ivanovo all my life.

5. We had to get up early to catch the 5:30 train.

6. We are waiting for the train.

7. Do something!

8. Do you know his name?

9. They were to finish the experiment by the end of the week.

10. We will have to meet again.

11. I was alone at home last night.

12. I am happy.

13. We didn’t meet yesterday.

14. We have to do a lot of homework.

15. He did something really funny.

16. What shall we do now?

17. She thinks I don’t love her. But I do love her.

Упражнение 2. Заполните таблицу недостающими глагольными формами. Как эти формы называются? Объясните особенности написания ing -форм.

1 burn     burning жечь, гореть
2     bought   покупать
3   caught   catching  
4     chosen    
5 come       приходить
6   cost   costing  
7     cut   резать
8 deal   dealt    
9 do       делать
10   drew   drawing  
11     dreamt   мечтать
12 drink drank      
13 drive       водить

Упражнение 3.Ответьте на вопросы

1. Почему глаголы do, be, have так важны?

2. Каковы основные значения глаголов do, be, have?

3. Какие формы образуются с помощью глаголов do, be, have?

4. Какие функции присутствуют у всех глаголов?

5. Какие функции имеются только у одного глагола?

6. В каких случаях данные глаголы не переводятся?

7. Какие глаголы могут выступать в качестве модальных? Каковы их значения?

8. Какой формальный признак имеется у глаголов в модальной функции?

Глоссарий

formal - формальный working hours – рабочее время encouraged - полномочный hang up – вешать трубку long-distance call - междугородный телефонный разговор branch - отдел available - доступный catch - уловить What a pity – какая жалость confirmed - подтвержденный amount - сумма ring me up -перезвонить  

 

Грамматика. Местоимения

Личные местоимения имеют два падежа: именительный и объектный. Именительный падеж английского местоимения соответствует именительному падежу в русском языке и отвечает на вопрос «кто?», «что?». Формы именительного падежа в предложении выполняют функцию подлежащего. Объектный падеж соответствует русским косвенным падежам, прежде всего винительному («кого?», «что?») и дательному («кому?», «чему?»). Местоимение в объектном падеже играет роль дополнения.

Личные местоимения служат основой для образования притяжательн



Поделиться:


Читайте также:




Последнее изменение этой страницы: 2021-11-27; просмотров: 41; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.223.106.232 (0.408 с.)