Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Вважається, що ці книги не мають відношення до науки, як також і відкидають суто християнські уявлення про світ і людей. Але з такими висновками треба бути дуже обережними.
Мали в Руси поширення й історичні підручники: палеї, хроніки, хронографи. Палеї – це виклад історії Старого Заповіту з різноманітними апокрифічними додатками. Існували й палеї зі спеціальними полемічними завданнями (тобто – навчальна література). Завдання містила, наприклад, «Палея толковая на юдеї» – гостра критика іудаїзму й мусульманства. Це було дуже актуально для середньовічного Києва, бо в ньому проживала велика іудейська громада, члени якої мали свої книги, які приносили до людей і, базуючись на них, критикували християнство. Монахи Печерського монастиря встановили навіть традицію – ходити самим «к жидом» і критикувати їх публічно. (Можна собі тільки уявити, як усі при цьому лаялися. Але такі речі – це ж було унікально! Так релігійні ідеї йшли в маси і закріплювалися у глибинах людських душ навічно). Існували також «Хроніки» – Іоанна Малали, Георгія Амартола, патріарха Никифора, Костянтина Манасії, а ще «Хронографи» – збірки, де висвітлювалося минуле усіх народів. Це було цілком у дусі євангелічності Київського християнства та настанови Митрополита Київського Іларіона про те, що Бог є творцем не тільки окремих людей, а народів. І давньоруська література послідовно йшла за цією думкою Великого митрополита. Апокрифів (старозаповітних і новозаповітних) – опозиційних до церковної науки оповідань про пророків, святих, Христа, Богородицю, було дуже багато. Назву одне, бо на нього посилається Нестор у «Повісті минулих літ»: «Одкровення Мефодія Патарського» – це історія світу від його створення Богом до Страшного Суду, який має колись настати. Апокрифічна література сильно переслідувалася церквою, складалися цілі списки «отречених книг» – ці книги знищувалися, а їх переписувачі піддавалися гонінням. Багато також було перекладів з арабської мови, хінді, інших мов. Оригінальне письменство. В Руси була створена й власна література. І вона була дійсно-таки дуже оригінальною. Деякі книги проявляють те, що й до християнства Русь мала і писемність, і свою літературу. Так, були поширені т.зв. «книги з ворожбами», а то вже – явне язичництво. Це – «Громник», «Колядник», різні «Астрології», «Звіздочетці» (аж до ХVІІ ст. в Україні зберігалося таке заняття, яке мало назву «звіздярство», тобто астрологія, і нічого – Українська церква, хоч і гримала на тих «звіздярів», але терпіла. Їх знищить тільки Москва. А то ж і була властива давньоруська оригінальність!), «Сонники», «Чарівники», «Волховники». Та це було унікальне літературне багатство! І – нічого не залишилося…
Особливого поширення набула повість «Олександрія» – про Олександра Македонського, але… охрещеного. Дуже цікавий феномен, абсолютно не вивчений. А також: «Про Троянську війну», «Притча про князів» – це на теми гомерової «Іліади», які дуже добре знали в Руси. Згадаємо тут і тих «філософів» та «простеців», про яких ми казали вище. До першої групи, яка демонструвала високий рівень вченості, належали: митрополит Іларіон Київський, митрополит Клим Смолятич, Кирило Туровський та ряд анонімних авторів. Їхнім творам був притаманний витончений стиль, прекрасна візантійська форма, й на цей зразок були зроблені тлумачення Біблії. Другою групою були «простеці», як писали для потреб освіти, тому спрощували інформацію. Вони стояли осторонь вищих літературних шукань і прагнули більш простих за стилем творів, буквального розуміння Біблії (Лука Жидята, Феодосій Печерський, Нестор, Серапіон та ін.). З ім’ям Іларіона Київського пов’язана одна з найдавніших писемних пам’яток Середньовіччя – «Слово про Закон і Благодать», присвячене Володимиру Хрестителю. Цей блискучий риторичний твір просто просякнутий гордістю за могутність і славу Київської Руси. «Слово про Закон і Благодать», як і інші твори давньоруської літератури, цілком вписувався у європейський контекст еволюції християнського світогляду ХІ – ХІV ст. І найважливішою складовою було переміщення уваги від Старого до Нового Заповіту (христологічність). Це стало поворотним пунктом у релігійному житті. Західне християнство від витоків було більш христологічним, тобто воно більшу увагу завжди надавало Новому Заповіту. Це видно навіть по святах: головне християнське свято року – Різдво, як і в українському християнському році. А в грецькому і московському варіантах християнства, які є більш старозаповітними, головним святом року є Паска.
Отже, «євангельське відродження», яке мало місце в Західній Європі, охопило також і середньовічну Русь і визначило особливість як культури Київської Руси, так і більш пізнішої української православної культури. Але його не знала Візантія, ні, як також, і пізніша Московія. У першій половині ХІІ ст. уславив своє ім’я літературною працею Климент Смолятич – «книжник і філософ». Він був другим Київським митрополитом-русичем після знаменитого Іларіона. З його праць, правда, збереглася тільки одна – його «Послання до смоленського пресвітера Фоми» (між 1147 – 1154 рр.) – зразок полеміки між «філософами і простецями». Для цього твору теж характерна христологічність, а також високий філософський рівень і полемічність. Ще одним автором з плеяди «філософів» був Кирило, єпископ Туровський, якого називали «другим Златоустом» (1130 – 1182 рр.). До нас дійшло близько 10 його проповідей і молитов, тексти яких відзначаються високою поезією. Стиль Туровського у порівнянні з блискучим філософсько-політичним стилем Іларіона Київського був більш театральним, але дуже емоційним і навіть драматичним. Туровський вважається передвісником київської школи полемістів, проповідників та драматургів. Видно, що в Києві був гурток вчених і літераторів, які робили спроби тлумачення Біблії, а не буквального її читання, як це робили пересічні священики. З «простеців» назвемо ще автора повчальних послань до ченців – Феодосія Печерського. У цей же час складав свої цікаві історичні твори чернець Києво-Печерського Нестор – «Чтенія про життя і чудеса Бориса і Гліба» та «Житіє Феодосія Печерського» (Див.: «Літопис Руський / За Іпатським списком переклав Леонід Махновець. – М., 1990). Він теж відноситься до «простеців». З пам’яток світської літератури початку ХІІ ст. найяскравішою є праця «Повчання дітям» Володимира Мономаха (теж див.: «Літопис Руський / За Іпатським списком переклав Леонід Махновець. – М., 1990). Загалом це – педагогічний твір, що являє собою морально-етичні сентенції. Подібні твори були і в Європі, зокрема, «Настанови Людовика Святого». Хоча «Поучення» вважаються багато більш цінним твором. Тут треба назвати також і «Моління Данила Заточника». Це була низка оригінальних афоризмів-притч на теми звичайного життя – про добро і зло, багатство і вбогість, правду й кривду тощо. Засадою твору були настанови ап. Павла, але джерелом – усна народна словесність. З цього можна зробити висновок про глибоке проникнення християнської моральності у найглибші шари українського менталу. Данило писав, зокрема, так: «Іржа проїсть залізо, а горе людині розум відбирає. Всякий чоловік хитрує й мудрує про чужу біду, а про свою не може подумати. Коли дурня послав, то не лінуйся й сам піти за ним. Не вичерпаєш моря решетом. Лиха не зазнавши, добра не досягнеш. Краще трясцею хворіти, ніж з недоброю жінкою жити». Пам’ятками літератури ХІ – ХІІІ ст. були також літописи, які є й історичними джерелами, і в той же час літературними пам’ятниками своєї доби. З них найдавнішою є «Повість минулих літ» (Див.: «Літопис Руський / За Іпатським списком переклав Леонід Махновець. – М., 1990). «Повість» збереглася у двох списках – Лаврентіївському й Іпатському. Початковий звід літопису закінчується 1093 роком. На початок ХІІ ст. вона доповнювалася й переписувалася Нестором, а згодом – ігуменом Сильвестром. Лаврентіївський список був переписаний ченцем Лаврентієм для суздальського князя Димитрія в 1377 році. Іпатський список (1425 р.) – південно-руського, тобто українського походження. Він – найцінніший. Його було знайдено в Іпатіївському монастирі в Костромі. Це тільки підтверджує той факт, що дивним чином жодної кириличної писемної пам’ятки на терені України не знайдено. (Таке враження, що їх хтось спеціально збирав і ховав, або нищів. І було кому. Тим же митрополитам-грекам). Крім Несторової «Повісті» (до подій 1111 року), до списку ввійшли Київський звід (до 1201 р.), Чернігівський і Галицько-Волинський літописні зводи (до 1292 р.).
«Повість минулих літ» стала визначним історичним пам’ятником Київської Руси. Проте слід сказати, що Русь мала й інші унікальні літописи. Слід сказати, що давньоруська історіографія, на відміну від інших жанрів тогочасного письменства, розвивалась незалежно від грецьких шаблонів. І ця духовно-творча свобода стала її визначальною рисою. «Та простота, свіжість, сила й аромат життя, епохи, що віє від неї, – писав М. Грушевський, – робить її чи не найціннішою частиною нашого старого письменства».
|
|||||||
Последнее изменение этой страницы: 2021-12-15; просмотров: 51; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.147.59.217 (0.008 с.) |