Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Майже одночасно з кіммерією – у ІХ ст. До Н. Е. Виникає у Криму ще одне державне утворення – таврика. Воно проіснувало багато довше від кіммерії й припинило своє існування у і ст. До Н. Е.
По відношенню до Криму назва «Таврида» використовувалося здавна й продовжує використовуватися. При цьому дехто з учених наголошує на тому, що існував кримський місцевий народ, який звався «таври». Багато хто вважає, що назва «Таврика» походить від грецького tauros – «бик». На цій підставі робився висновок, що греки звали так місцевих мешканців Криму, оскільки у них був культ бика. Висувалося припущення, що кримські горці називали себе якимось невідомим словом, яке було співзвучне грецькому слову «бики». Нарешті, згідно з третьою версією, Тавром греки звали гірську систему в Малій Азії. Освоюючи Крим, елліни, за аналогією з Малою Азією, назвали Тавром і Кримські гори. Від гір отримав свою назву народ, що проживав у них (таври), а також і півострів (Таврика), на якому вони розташовувалися. Неоднозначно вирішувалося й питання щодо походження таврів. У письмових джерелах є лише згадка про «туземний кочовий народ». Автори кінця ХІХ ст. вважали, що таври були потомками чи гілкою кіммерійців, яку відтіснили у гори скіфи під час вторгнення у Крим. Висувалася версія, що таври сформувалися на межі бронзового і раннього залізного віків унаслідок змішання місцевих і прибулих, зокрема, кавказьких племен. Археологічно краще за все обґрунтована версія, згідно з якою таври як самостійний народ склалися в Криму на основі місцевого населення епохи бронзи. Найраніші свідчення про таврів як мешканців Криму подає Геродот. Причому, їх він згадує у зв’язку зі знаменитою скіфо-перською війною кінця VІ ст. до н.е. Не відчуваючи впевненості протистояти полчищам Дарія І власними силами, скіфи прикликали в союзники царів сусідніх племен. Один з них погодився допомогти, а інші, в тому числі й таври, – відмовилися, звинувативши скіфів утому, що не перси, а саме вони є розпалювачами війни. Повідомивши про місце проживання таврів – Таврику (гірська і передгірська частина Скіфії, яка видається мисом у Понт і протягається від Каркинитиди до Скалистого півострова (тобто від Євпаторії до Керченського п-ва), – Геродот описує також вдачу й звичаї таврів: вони приносять у жертву богині Діві потерпілих кораблекрушення і захоплених у морі еллінів; б’ють жертву дубинкою по голові, тіло скидають зі скель у море, а голову насаджують на кіл. Голови своїх ворогів вони відрубують і виставляють на довгих жердинах над будинками, називаючи ці голови «охоронцями дому»; живуть вони грабіжництвом і війною.
Після Геродота про таврів писали й інші античні автори, підкреслюючи їхню жорстокість і любов до життя в горах. Історик І ст. до н.е. Діодор Сиціллійський, прославляючи діяння боспорського царя Евмела (кінець ІV ст. до н.е.) з очищення Чорного моря від піратів, назвав серед піратствуючих народів і таврів. Його сучасник географі Стратон розповів, що неподалік від Херсонесу (Севастополь), у гавані Символів (Балаклавська бухта) таври «влаштовують свої розбійницькі притони» і нападають на тих, хто намагався укритися в бухті. Римський історик Тацит також розповідає про нищівні напади таврів на римських солдат, бурею закинутих на береги Криму. Починаючи з кінця ХVІІІ ст. вчені намагалися відкрити сліди таврів у Криму і вони були знайдені. В гірських місцевостях Криму були відкриті стародавні цвинтарі (могильники), які складалися з кам’яних ящиків довжиною біля 1,5 м і висотою – близько 1 м. Крім могильника Мал-Муз у Байдарській долині, всі гірсько-кримські пам’ятники (а їх близько 60-ти) розгромлені й пограбовані. Кам’яні ящики використовувалися як сімейні усипальниці, куди померлих складали у скорченому положенні на боці до тих пір, доки ящик не заповнювався доверху. Після цього його звільняли від кісток, залишаючи тільки черепи (у одному тільки ящику Мал-Муза їх зафіксована 68) і продовжували наповнювати далі. Разом з небіжчиком у могилу клали бронзові прикраси: нашивні бляшки, кільця, персні, серги, браслети й нашийні гривни, а також буси з раковин каурі, які були привезені з далеких південних морів. Значно менше в ящиках знаходять зброю й деталі кінського спорядження. Але з тих, що є, можна побачити бронзові наконечники для стріл, залізні мечі-акінаки й вудила – точно такі ж, якими користувалися скіфи-степовики. Однак якщо могильники були знайдені, то з місцями поселення жорстоких горців виявилася проблема. На сьогодні знайдене в гірському Криму лише одне поселення, яке зв’язують з таврами (на горі Кішка, що біля Сімеїзу). Його площа складає 1,5 га, тут збереглися залишки кам’яних домів. Таке явище свідчить, напевне, про досить рухливий спосіб життя, що добре зіставляється з повідомленнями давніх авторів про любов таврів до кочового життя в горах. Якась частина таврів, вочевидь, здобувала собі засоби до існування грабунками, розбоєм і піратством. Остання обставина, між іншим, породила загадку, що не піддається рішенню: куди поділися награбовані таврами цінності, адже саме заради них таври робили напади на грецькі кораблі? З предметів же античного вироблення у могильниках знайдені тільки скляні буси, ризикувати заради яких навряд чи було варто. Втім, пояснення цього може корінитися саме в тому, що практично всі могильники таврів були пограбовані.
У радянські часи археологічні дослідження активізувалися й у 20-х рр.. видатний археолог Г. О. Бонч-Осмоловський заявив про відкриття кізил-кобінської археологічної культури, яку пов’язав із таврами. Це довго було безспірним в археології. Але нещодавно дехто з археологів висловив сумнів у тому, що ця археологічна культура має взагалі якесь відношення до таврів, а залишена іншим народом, ім’я якого невідоме. Так, кізил-кобінці займали передгір’я, а таври – гори. При цьому в передгір’ях переважають поселення VІІІ – ІІІ ст. до н.е., а в горах – могильники VІ – V ст. до н.е. Кизил-кобінці були пастухами й землеробами, тоді як таври – кочовиками, грабіжниками й піратами. Це питання в науці досі залишається спірним. Стосунки таврів з греками, мешканцями міст яких інколи таври ставала (навряд чи зі своєї волі), не давали підстав таврам сильно радіти таким сусідам – основна маса таврів у античних містах Криму мала статус рабів та інших соціально пригнічених верств населення. Значно тісніші стосунки були в таврів між ними й скіфами – не рідкими були змішані шлюби, про що свідчать матеріали поховань – воїн-скіф зі своєю зброєю і поруч – його дружина з таврськими прикрасами й посудом. Найпізніші знахідки таврських пам’ятників – це ІІІ ст. до н.е. Але це зовсім не означає, що таври зникли. Крім розповіді Тацита про напад таврів на римських солдат у 49 р. н.е., про збереження таврського компонента серед населення Криму і в І – ІІІ ст. н.е. свідчать написи. У двох з них (початок І ст.) прославляється боспорський цар Аспург, який «підкорив скіфів і таврів». З напису на херсонеському кладовищі І чи ІІ ст. над могилою двох вільновідпущеників дізнаємося, що один з них – лікар Ведій Трепт – був убитий таврами. Куди поділися таври, однозначної відповіді немає. Можливо, якщо виходити з термінології давніх авторів, оскільки на межі ер з’явилися назви «тавро-скіфи», або «скіфо-таври», то вони просто асимілювалися скіфським етнічним масивом. Остаточна асиміляція таврів, коли вони перестали існувати як окремий народ, треба думати, завершилася до ІІ – ІІІ ст. н.е. Україна в другий період раннього залізного віку: Велика Скіфія; грецькі міста-держави в Північному Причорномор’ї, Боспорське царство, Херсонес. Велика Скіфія. «Народ сильний, народ, мови якого ти не знаєш, і не будеш розуміти, що він каже. Колчан його як відкритий гроб, всі вони – люди хоробрі. І з’їдять вони посіви твої і хліб твій; з’їдять синів і доньок твоїх… розгромлять мечем укріплені міста твої, на які ти сподіваєшся».
Так розповідається у Біблії, в книзі пророка Єремії, про могутніх північних кочовиків, які, переслідуючи кіммерійців, у 70 рр. VІІ ст. до н.е. вдерлися в Передню Азію й вона здригнулася перед їхньою силою й жорстокістю. Вавілоняни й ассірійці називали їх ішкуза, греки – скіфами, а самі себе вони звали сколотами. Очевидців подій і давніх істориків хвилювало питання походження цього грізного народу. Грецький історик V ст. до н.е. Геродот виклав три версії походження скіфів, дві з яких мають міфологічний характер, а в третій зазначається, що скіфи прийшли «з глибин Азії». Але для греків таке поняття могло означати що завгодно. Відсутня єдина точка зору й серед сучасних учених. Вважаючи що скіфи були частиною величезного світу іраномовних кочовиків степів Євразії, одні з них зв’язують їхнє походження з Північним Причорномор’ям, інші вважають, що скіфи прибули зі східних ареалів Великого Степу. Нині дехто з тюркологів доводить, що вони були тюрками. І дійсно, якщо порівняти реконструйовані ще М. Герасимовим обличчя скіфа з Неаполя Скіфського і обличчя гуна, що жив майже 1000 років по тому, у ІV ст. н.е., то ви побачите просто близнюків (див.: Мурад Аджи. Азиатская Європа, М., 2008, с. 14). Так чи інакше, ясно одне – те ж саме, що було ясним і давнім грекам: у VІІ ст. до н.е. скіфи населяли степи Північного Причорномор’я і Передкавказзя, а також Крим. У 70-х рр. VІІ ст. до н.е. скіфи вдерлися у Передню Азію, укладаючи й віроломно порушуючи союзи, спустошуючи розбійницькими походами Месопотамію, Сірію, Палестину, доходячи до кордонів Єгипту. Кінець скіфському володарюванню в Азії поклав лідійський цар Кіаскар, який, прикинувшись «овечкою», запросив вождів скіфів з аристократами до себе на свято і по-зрадницьки знищив їх. Позбувшись династів і своєї аристократії, скіфи мусили повернутися туди, звідки вийшли – до Скіфії. Вони й повернулися – у степи Північного Причорномор’я. Ото й усі «глибини Азії», чого вчені чомусь і досі неначе й не бачать. Тому, напевне, скіфи у 512 році до н.е. виступають у ролі ніяких не завойовників, а захисників своєї землі: у Скіфію вдерлася величезна армія перського царя Дарія І. Скіфи показали себе гарними воїнами й змусили персів рятуватися втечею. Відомо, що скіфи ділилися на кілька соціальних прошарків (схоже на касти): царських скіфів, скіфів-кочовиків (ці два прошарки були упривілейованими), скіфів-землеробів і скіфів-орачів. Описаний у джерелах спосіб життя скіфів – виразно степовий. Знайдені в скіфських курганах (не пограбованих) знамениті нині на весь світ скіфські золоті вироби, в тому числі виконані в неперевершеному «звіриному стилі», свідчать про заможність суспільства, яке мало кошти, щоб замовляти у грецьких майстрів золоті вироби для себе. Золото просто кидалося в очі тому, хто бачив скіфського вершника. Але поблизу очам глядача являлася страшна картина: підвішені до вузди коней скальпи, зняті з убитих ворогів, які скіфи використовували як рушники, чаші на поясі, зроблені з черепів, а деякі їхали з розтягнутою на жердинах шкірою вбитих ворогів як з прапором. Скіф’янки одягалися дуже гарно, особливо аристократки, використовували вони також і косметику та парфуми.
Скіфські кургани проіснували недоторканими тисячоліття. Відомо, що перський цар Дарій І хотів наругатися над ними, але скіфи не тільки їх захистили, а ще й помстилися персам. Однак після знищення Запорозької Січі в 1775 році за наказом Катерини ІІ, а потім після приєднання Криму до Російської імперії у 1783 році вже нікому було їх охороняти. Їх почали грабувати «чорні археологи» ще в 30-ті рр. ХІХ ст. З цього часу почалася справжня «золота гарячка» на теренах, де були кургани. Найвідомішими їх руйнівниками в часи Миколи І були археологи Д. Корейша та А. Б. Ашіка. Вони тривалий час навіть змагалися у справі руйнування та грабунку курганів. Їхньою метою було одне – догодити цареві й якомога скоріше знайти якнайбільше золота й переслати його до Петербурга. Як пише Д. Яворницький, а згодом Дражньовський, розкопувачі, змагаючись, шукали в могилах тільки золоті й срібні речі та зрідка порцеляну, а залізні чи дерев’яні предмети залишали й вони з часом проіржавіли й прогнили. В такий спосіб були знищені неоціненні вартості, які могли б стали дуже важливим предметом дослідження історії і культури України. Тож від 30-х рр. ХІХ ст. до початку Першої світової війни (1914 р.) було розрито й пограбовано більше 2500 скіфських курганів. І тільки Тарас Шевченко підняв свій голос протесту проти такого глуму над предківськими могилами – у вірші «Розрита могила»: «І могили мої милі Москаль розриває. Нехай риє, розкопує – Не своє шукає. На четверто розкопана Розрита могила… Чого вони там шукають Що там схоронили Старі батьки? Ех, якби то… Якби то знайти ти, Що там поховали, Не плакали б діти, Мати б не ридала…» Те, що було знайдене в пограбованих росіянами скіфських курганах, – як те, що вдалося зберегти в російських музеях та приватних колекціях, так і те, що було продане й знищене, – це одні з найбільших археологічних і культурних цінностей в усьому світі. Вони – головний доказ величі скіфського історії. Варто замислитися: понад 2500 могил царів і вельмож! Тож протягом якого часу все це було побудоване? Скільки віків і тисячоліть потрібно було, щоб стільки поховань виникло? Скільки династій і царів там спочило?
Навіщо російська влада наказала нищити скіфські могили? Бо вони були великим і неспростовним запереченням ідеологічної доктрини про «триєдину Русь». Напевне, з тією ж метою після завоювання Криму в 1783 році було знищено могилу «Альтин-Оба», в якій був похований великий воїн і правитель Митридат VІ Євпатор – щоб насадити в історіографії й свідомості людей думку, що Митридат був завойовником Боспорського царства, а не улюбленим царем сколотів. Він воював зі скіфами, так. І вони врешті решт покорилися йому. Теж цікаво: а чому? А потім, осягнувши всю непересічність цієї владної особи, брали участь у далеких походах і грандіозних битвах з римськими арміями в Греції й Малій Азії. Після смерті Митридата VІ Євпатора скіфи знов набули незалежності (столиця – м. Неаполь Скіфський, Крим), але цьому великому полководцю вони зі вдячності насипали величну могилу. І така подія говорить не тільки про його виняткові військові й правлячі здібності, а й про те (і це, схоже, було головним), що корені роду Митридата VІ Євпатора слід шукати серед царських скіфів. На це, до речі, багато що вказує, але це – тема для наукових досліджень. Крім українських земель, сколотські могили знайдені на північ від Китаю (у Маньчжурії), на Алтаї (Мінусінськ), в Індії, Афганістані (в одній з них знайдено 20 тисяч золотих предметів роботи скіфських майстрів!) та в північній Німеччині. Вони демонструють напрямки експансії сколотів. Але царів своїх і найвидатніших аристократів сколоти ховали в нашій землі – у величних курганах. Ніхто з них, напевне, й думки не допускав, що в нащадків підніметься на їхні могили розбійницька рука. Ареал же знахідок скіфських могил – від Рейну до Алтаю, дає підстави до припущення, що у Великій Скіфії ми теж маємо спробу, і здійснену дуже вдало, відновлення Імперії на цьому географічному терені. Деякі римські автори (Юстиніан Трог, зокрема) не схильні були обмежувати початок історії скіфів часом їхнього витіснення кіммерійців з земель Праукраїни. Вони розглядали їх як один із двох (поряд з єгиптянами) найстарших народів світу. І вважали скіфський народ найсправедливішим у світі. Напевне, до їхньої думки теж треба прислухатися. Військова жорстокість скіфів могла бути вимушеною – вона могла спалахнути як помста за те, що сусіди почали зазіхати на їхню Імперію й нищити її. Охоплені ж почуттям помсти, предки були немилосердними. Це підтримувалося ще й фізіологічно – скіфи мали за ритуал пити кров своїх жертв. З нечисленних окремішніх свідчень писемних джерел відомо, що в перші століття н.е. скіфи, як і раніше, неодноразово загрожували Херсонесу й вели часті війни з Боспорським царством. Останні завершилися для них у кінці ІІ ст. н.е. поразкою й підкоренням боспорським царям. За це їм помстяться споріднені їм же сармати, стерши Неаполь з обличчя планети. Все логічно з точки зору логіки непокірних степовиків: символ утрати гідності й підкорення чужинцям не мав права залишатися на землі. Скіфи припиняють своє існування в середині ІІІ ст. н.е.
|
|||||||||
Последнее изменение этой страницы: 2021-12-15; просмотров: 53; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.190.253.222 (0.02 с.) |