Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Я-концепція розумово відсталих дітей
Я-концепція — це продукт самосвідомості індивіда, який складається з трьох компонентів: когнітивного (знання про власне "я" — "я-образ"); емоційно-ціннісного (система цінностей, система самооцінок, загальне самоставлення); регулюючого (вплив самоставлення та уявлень про себе на поведінку). В свою чергу в "я-образі" виділяють такі компоненти: "я-реальне" (яким індивід уявляє себе насправді), "я-ідеальне" (яким індивід прагне бути), "я-дзеркальне" (яким, на його думку, він здається іншим), а також модальності: моральну, інтелектуальну, фізичну, емоційну. М.Розенберг [30] виділяє такі динамічні параметри образу "я": • когнітивна складність, яка вимірюється числом якостей, які особа усвідомлює у своєму "я"; • когнітивна диференційованість, яка визначає характер зв'язку усвідомлених якостей. Низькому рівню диференційованості властива зчепленість якостей та їх оцінки; • суб'єктивна значущість "я-образу" — яка саме модальність "я-образу" (інтелектуальна, моральна, фізична, емоційна) є найважливішою для індивіда; • послідовність "я-образу" — наявність або відсутність суперечностей в уявленнях про себе. Особливості змістовних та динамічних характеристик "я-образу" розумово відсталих дітей у порівнянні з нормою досліджувала М.П.Матвєєва [41] Для вивчення когнітивної складності та суб'єктивної значущості "я-образу" використовувались такі методики, як само-опис і бесіда, з допомогою яких визначалась кількість якостей, які у своєму "я" може виділити досліджуваний. Міра когнітивної диференційованості діагностувалась з допомогою особистісного диференціалу (досліджуваному пропонували оцінити виразність кожної якості у балах від -3 до +3). Послідовність уявлень про себе, співвідношення різних його модальностей та складових виявлялись з допомогою методики "контрольних списків", за якою досліджуваний з 50-ти якостей обирав ті, що можна віднести до його "я-реального" та "я-ідеального". Порівняння змістовних та динамічних характеристик "я-образу" учнів допоміжної та загальноосвітньої шкіл показало, що закономірності його розвитку у них мають спільне та відмінне. Спільним виступає: спрямованість розвитку самосвідомості від конкретних, недостатньо осмислених уявлень про себе до більш узагальнених, внутрішніх, психологізованих, обґрунтованих, а також залежність цього розвитку від інтелектуальних та особистісних якостей індивіда, від макро- та мікросоціальних умов.
Разом з тим, "я-концепція" розумово відсталих учнів виявляється недорозвиненою і має особливості. Причина цього пов'язана з двома чинниками: загальним психічним недорозвитком дебілів та відсутністю сприятливих соціальних умов. Самоусвідомлення потребує досить високого рівня сформованості розумової діяльності індивіда. Самопізнання як довільний процес, стає можливим тоді, коли завдяки пізнанню зовнішнього світу виявляються добре розвиненими такі операції мислення, як аналіз, синтез, порівняння, абстрагування, узагальнення. Індивід аналізує вчинки людей, встановлює мотиви їхньої поведінки, порівнює себе з ними у різних ситуаціях, визначає думку про себе з боку референтної групи, виробляє узагальнені критерії оцінки себе та інших. У цьому складному процесі неабияку роль відіграє логічне мислення. Недорозвиток понятійного мислення, неспроможність до абстрагування та узагальнення, невміння встановлювати причиново-наслідкові зв'язки є однією з причин несформованості уявлень про власне "я" у розумово відсталих школярів. Проте, зв'язок між розвитком розумової діяльності і "я-концепції" не є лінійним. Окремі учні з низьким рівнем розвитку операцій узагальнення та абстрагування могли розповісти про якості своєї особистості більше, ніж деякі досліджувані з порівняно вищими інтелектуальними показниками. Це пояснюється тим, що на формування "я-концепції" істотно впливає не лише рівень розвитку розумової діяльності, а й інші чинники. Побудова уявлень індивіда про себе як особистість значною мірою пов'язана з активізацією мнемічних процесів. "Я-образ" утворюється завдяки тому, що індивід сприймає себе як ціле у минулому, теперішньому та майбутньому. Через недорозвиток пам'яті у розумово відсталих цей процес порушується. Вони не пам'ятають свого дитинства, не можуть пригадати події, які відбувались минулого тижня, або, пригадуючи, перекручують їх, плутають послідовність подій. Образ власного минулого для розумово відсталих школярів постає у вигляді розрізнених фрагментів. Через це дебілам важко сприймати себе як цілісну особистість.
Недорозвиток уявлень розумово відсталих школярів про себе як особистість є також наслідком властивої їм психічної пасивності, недостатності уваги. Вони не помічають специфічних особливостей предметів та явищ навколишнього світу. Ще складнішим для них є процес сприймання змін у внутрішньому світі людей та власному. Недосконалість розподілу уваги в учнів допоміжної школи призводить до того, що в процесі спільної діяльності, спілкування з іншими людьми їхня психічна активність спрямована виключно на продукт діяльності, а власний внутрішній світ та переживання партнерів знаходяться за межами усвідомлення. На відміну від нормальних учнів, олігофрени самостійно, з власної ініціативи не спрямовують увагу на самого себе. Значне місце в інтенсифікації самопізнання посідає уява, яка дає можливість індивіду прогнозувати свою поведінку в різних ситуаціях в майбутньому. Але саме уява, яка потребує високої психічної активності, творчого потенціалу, найбільше недорозвинена у дебілів. Тому переважна більшість розумово відсталих не уявляє своє майбутнє, шляхів досягнення своїх мрій. Недоліки уяви позначаються на формуванні "я-ідеального". Як відомо, розвиток ідеалів у нормі йде від обрання конкретної людини, героя, в якому втілюється ідеал індивіда, до узагальненої системи психологічних якостей, якими він хотів би володіти. У розумово відсталих не формується конкретний ідеал. Запитання "На кого ти хочеш бути схожим?" виявилось незрозумілим як для молодших, так і для старших школярів. Вони або взагалі не відповідали на це запитання, або говорили, що хочуть бути схожими на себе. І лише незначна кількість дівчаток називали у якості ідеалу героїню популярного мексиканського кінофільму, маючи на увазі бажання мати таку саму зовнішність. Недорозвиток уяви також певною мірою зумовлює імпульсивність поведінки дебілів, оскільки вони неспроможні "побачити" кінцевий результат своїх дій, перш ніж виконають їх до кінця. Низький рівень сформованості уяви заважає олігофренам зрозуміти значення морально-етичних понять і виділити критерії для оцінки та самооцінки особистості. Важливим чинником у створенні "я-образу" є мовленнєва діяльність. З одного боку, мовлення робить можливим виділення та означення різних сторін "я", формування критеріїв аналізу внутрішнього світу, усвідомлення власних якостей, можливостей, потреб, інтересів, переживань. З іншого боку, мовлення виступає засобом регуляції поведінки. Загальний недорозвиток мовлення, властивий дітям-олігофренам, позначається на процесі самопізнання та формування "я-образу". Словник розумово відсталих нараховує дуже обмежену кількість слів, що позначають якості особистості. Часто учні не в змозі пояснити свої переживання, почуття, потреби через те, що не володіють відповідним поняттям. У кращому випадку замість того, щоб назвати певну рису особистості одним терміном, розумово відсталі користуються цілими фразами, вдаються до опису ситуації, в якій проявлялась ця риса: "мій друг мені все дає" (замість — "мій друг щедрий"); "я не люблю, щоб у мене був брудним одяг, щоб було неприбрано в кімнаті" (замість — "я охайний"). Бідність словникового запасу є однією з причин відсутності у дітей-олігофренів критеріїв порівняння себе з іншими, самоаналізу та самооцінки. Наслідком низької потреби у спілкуванні, несформованості діалогічного мовлення є низька потреба у самопізнанні. Порушення регулюючої функції мовлення призводить до розриву, невідповідності між уявлення школярів про себе та їхньою поведінкою.
Прагнення і можливість адекватно оцінити себе з'являється, якщо з індивіда добре розвинена здатність до емоційної децентрації, уміння переводити себе із суб'єкта в об'єкт самопізнання. Факти свідчать, то здатність дивитись на себе, як на іншого, у більшості розумово відсталих школярів відсутня. Вони не можуть об'єктивно оцінити не:лише себе, а й своїх однокласників. Так більшість з них приписує друзям усі позитивні якості (тоді характеристика друга нічим не відрізняється від опису "я-ідеального"), а учню, який не подобається -усі негативні. Для вивчення здатності розумово відсталих учнів до емоційної децентрації нами використовувалась методика Г.М.Бреслава [5] проективне інтерв'ю (дітям пропонують відповісти на запитання: "Якби у тебе була чарівна паличка, які б три бажання ти виконав для себе, для мами, для друга? Як ти думаєш, які бажання загадала б мама для себе і для тебе?"). Аналіз результатів виконання цього завдання показав, що у 83% розумово відсталих досліджуваних здатність до емоційної децентрації не сформована. З них 60% не враховували потреб своїх близьких, а орієнтувались лише на свої власні інтереси ("Для себе хочу машину, годинник, кросівки. Для мами — щоб мене не сварила, щоб все вміла робити, щоб мала багато грошей і все мені купувала. Для друга — щоб слухався, добре вчився, не бився. Думаю, що мама захоче для мене машину, магнітофон, костюм, а друг — все хоче тільки для себе"), 23% взагалі не змогли визначити бажання мами та свого друга ("На знаю, що вони можуть побажати для себе і для мене"). І лише 17% старшокласників виявили вміння ставати на точку зору інших людей ("Для себе хочу курчат, щоб вони виросли, красиву сукню, жити вдома. Для мами — щоб їй усі допомагали, щоб сам обід варився, щоб не хворіла. Для подруги — запитала б у неї, чого вона хоче. Думаю, що мама побажала б мені, щоб я була чемною, добре вчилась, була щасливою, а подруга — все, що я захочу").
Отже, недорозвиток пізнавальних функцій ускладнює процес формування уявлень учня про себе як особистість. Але, разом з тим, достатній рівень розвитку інтелектуальної діяльності, як це буває при нормальному психофізичному розвитку, ще не гарантує високорозвиненого самопізнання. Щоб учень звернувся до власного внутрішнього світу, у нього повинна виникнути відповідна потреба. Така потреба з'являється тоді, коли в свідомості індивіда виникають внутрішні суперечності, зумовлені невідповідністю бажань та можливостей, суперечністю самих потреб, неспівставністю ролей учня в різних референтних групах. В учнів-олігофренів тривалий час зберігається примітивна цілісність "я-концепції", у якій немає місця суперечностям, а отже і потребі у самопізнанні. У тих випадках, коли цікавість до власного "я" все ж виникає (на основі переживання власної неповноцінності і прагнення знайти у власному "я" риси, які б компенсували цю неповноцінність), вона виявляється дуже нестійкою через властиву олігофренам загальну психічну пасивність та інертність. Разом з тим, інтерес до самопізнання дебілів може спонукатись і підтримуватись педагогом. Починаючи з 6-го класу, учні допоміжної школи з задоволенням виконують завдання, що сприяють процесу самоусвідомлення. Потреба в аналізі власних якостей особистості виникає в тому випадку, коли ці якості проявляються в конфліктних ситуаціях, стають перешкодою на шляху досягнення мети, за умови, що вирішувати конфліктну ситуацію, долати труднощі індивід буде самостійно. Як відомо, самостійність учнів-олігофренів обмежена, з одного боку, властивою їм психічною пасивністю, а зіншого — соціальними умовами життя. Переважна більшість учнів-олігофренів навчається у допоміжних школах інтернатного типу, де школярі цілодобово перебувають під наглядом педагогів, які в кожну мить готові прийти на допомогу своїм вихованцям. Деякі педагоги до того ж свідомо обмежують самостійність дітей, намагаючись таким чином запобігти помилкам, небажаним вчинкам, неправильним діям. Саме по собі повне соціальне забезпечення, на якому знаходиться учень допоміжної школи, спрощує його життя і зменшує обсяг проблем, які індивід повинен вирішувати самостійно. Інтернатний спосіб життя зменшує кількість можливих референтних груп. Протягом навчального року учні спілкуються з одними і тими ж самими людьми, виконують обмежену кількість соціальних ролей, які не суперечать одна одній, і тому не створюють умов для виникнення внутрішніх конфліктів, необхідних у якості спонукаючої сили до самопізнання. Осмисленню власної соціальної ідентичності дебілами перешкоджає й та обставина, що у багатьох учнів обмежена кількість індивідуальних речей, які б належали тільки їм. Протягом усього перебування у школі діти-олігофрени чують переважно загальні звернення, адресовані до всього класу, і дуже мало особистих звертань, які найчастіше бувають тоді, коли поведінка дитини відхиляється від правил. Вихованці інтернату постійно перебувають в колективі і дуже рідко — на самоті, вся їхня активність регламентується режимом школи, і тому вона однотипна для всіх дітей. За таких умов школяру з обмеженими інтелектуальними можливостями важко усвідомити себе як індивідуальність, відчути свою самоцінність, унікальність.
Як і всі інші психологічні утворення уявлення про власне "я" у дітей-олігофренів виникає пізніше, ніж в нормі, і подальший його розвиток перебігає своєрідно. Власний внутрішній світ у молодшому шкільному віці ще не виділяється для них як об'єкт для пізнання, уявлення про себе існують на рівні неусвідомлених, позначених лише в переживаннях установок. Підлітки вже здатні пізнати окремі властивості та якості свого "я", але ще не спроможні об'єднати їх у цілісну систему, тому ці знання про себе мають незначний вплив на їхню поведінку, не спонукають до самовиховання. Навіть у старшокласників власний внутрішній світ не стає значущою цінністю, не виникає дійсної потреби у самопізнанні та самореалізації. Особливість формування "я-образу" в учнів допоміжної школи спостерігається у зміні послідовності виділення окремих компонентів цього образу. Так, в нормі осмисленню власних моральних якостей передує усвідомлення фізичного "я", при розумовій відсталості цього не спостерігається. В учнів допоміжної школи спочатку під впливом педагогів йде ознайомлення з внутрішніми особливостями особистості, і лише після цього виникає інтерес до зовнішності. В генезисі "я-образу" дебілів, на відміну від нормального розвитку, не спостерігається виразного виділення періоду, протягом якого індивід вже володіє засобами оцінки інших, але ще не може скористатись цими засобами для самооцінки. У процесі утворення "я-ідеального" дебілів відсутній етап, на якому носієм ідеальних якостей є конкретна особа або художній персонаж. В учнів-олігофренів вибір ідеальних якостей йде не від суб'єктивної позиції — "Я хочу таким бути", а від соціальних вимог — "Треба таким бути". На відміну від норми, у розвитку самосвідомості розумово відсталих школярів відсутня спонтанність. Їхнє уявлення про себе як особистість більшою мірою, ніж при нормальному психічному розвитку залежать від соціальних впливів. Без спеціальної корекційно-виховної роботи адекватний, осмислений, послідовний "я-образ" у них не формується. Для "я-образу" дебілів характерною є когнітивна примітивність та недиференційованість. Виявляється це у незначній кількості понять морально-етичного змісту в словнику, неточності, примітивності розуміння їх значення, невеликій кількості якостей, які використовуються для самоопису. Так, якщо учні з нормальним інтелектом для характеристики власного "я" використовують від 12 до 52 виразів, то розумово відсталі — від 3 до 20. При цьому, називаючи ту чи іншу якість, розумово відсталі не можуть пояснити, чому використовують її у характеристиці власного "я". Це є ознакою низького рівня усвідомленості уявлень про себе як особистість, їх однотипності, шаблонності. Учні допоміжної школи не спроможні усвідомлювати та критично оцінювати свої вади. 43% з них, описуючи власне "я", називали виключно позитивні якості, стверджували, що негативних рис у них немає. Серед учнів з нормальним інтелектом таких було лише 1,8% учнів. При цьому на відміну від розумово відсталих, вони погоджувались, що мають недоліки, але не знають, які саме. Розумово відсталі школярі погано осмислюють свої інтереси, вподобання, потреби, мотиви діяльності, не усвідомлюють власної соціальної ідентичності. Тому в їхніх самоописах, на відміну від самоописів дітей, що не мають психофізичних відхилень, не було відомостей про дату та місце народження, власний знак зодіаку, ім'я та його значення, про сім'ю, друзів, про те, як до них ставляться, якими їх сприймають ровесники та дорослі, про важливі для них події минулого. Розумово відсталі іноді до свого "я" приєднували найближче оточення, що свідчить про недостатність розуміння сутності свого "я". Так, наприклад, учениця 7 класу допоміжної школи на запитання "Яка ти? Що в тобі хорошого, а що поганого?" відповіла: "У мене хороша сестра, а поганого немає нічого". Про недостатність розуміння сутності власного "я" олігофренів свідчить й той факт, що більшість з них (64.2%) у самоописі перераховують свої уміння та навички у навчальній та господарській діяльності, якими володіють й інші учні (уміння читати, писати, шити). Для нормальних школярів ця сфера власного "я" виявилась значущою лише у 29.8% випадків, але вони згадували лише ті уміння, які підкреслювали їхню індивідуальність ("у мене хороший смак, я люблю робити зачіски, макіяж, тільки не собі, а комусь іншому"). Значне місце в "я-образі" як розумово відсталих, так і нормальних підлітків посідають інтереси та бажання, проте їх рівень усвідомленості та зміст у підлітків з різним інтелектом неоднаковий. Підлітки-олігофрени погано усвідомлюють свої бажання, не можуть про них розповісти. Так, відповідаючи на Запитання, чим бігти займався, якби тобі дозволили робити все, що захочеш, підлітки-олігофрени перераховували режимні моменти дня, або називали трудові чи навчальні дії ("Я би мила коридор", "Я би рішав приклади"). До кола своїх інтересів вони включають все, що вміють робити. Конкретно-ситуативні примітивні бажання, ідо характерні для олігофренів, не спонукають їх до відповідної активності. Для порівняння наведемо приклади бажань, висловлених учнями 7-х класів допоміжної та загальноосвітньої школи. Бажання семикласників з нормальним інтелектом: "Хочу бути діловим, щоб стати матеріально забезпеченим", "Хочу стати дорослим, щоб ніхто не втручався у мої справи", "Хочу стати стриманим, щоб спокійно реагувати на образи", "Хочу бути дотепною, багато знати, тоді у мене буде багато друзів". Бажання розумово відсталих семикласників: "Хочу, щоб у мене було багато цукерок, морозива, іграшок, модного вбрання", "Хочу, щоб мені дозволяли їздити самому додому", "Хочу не боятися собак", "Хочу, щоб моя подруга зі мною дружила". В уявленнях про себе як особистість найважче розумово відсталими школярами усвідомлюється "я-дзеркальне". Вони не можуть визначити, кому з однокласників подобаються, а кому не подобаються,не можуть з'ясувати причини тієї чи іншої власної соціальної позиції серед ровесників. Категоричність міркувань про себе, зчепленість критеріїв самоаналізу навколо полюсів "хороший-поганий", велика залежність уявлень про власне "я" від зовнішніх впливів вказують на низький рівень диференційованості "я-образу" підлітків-олігофренів. Про це свідчать також результати обстеження цієї категорії школярів за методикою особистісного диференціалу. Інструкція до цієї методики вимагає від досліджуваного оцінити ступінь виразності власних якостей за 7-мибальною шкалою. "Я-образ" вважається тим більше диференційованим, чим більш різноманітні оцінки використовуються під час виконання завдання. За цією методикою підлітки з нормальним інтелектом використовують від 3-х до 6-ти оцінок, а розумово відсталі лише від 1-ї до 4-х. Це означає, що розумово відсталі не можуть оцінити ступінь виразності якостей своєї особистості. Найбільш значущими сферами у "я-образі" розумово відсталих школярів є підлітковий кодекс честі або фізичне "я". Дівчаткам хочеться бути привабливими, красивими, а хлопчикам — фізично сильними, сміливими. Важливими для них є також такі якості, як справедливість, чесність, вірність, спритність. Посилено негативно ними сприймаються такі риси, як боязливість, брехливість, зрадливість, незграбність. Разом з тим "я-образ" 30% підлітків-олігофренів уявляє собою суцільне монолітне утворення, у якому не виділяються окремі компоненти та ієрархічні відношення між ними. "Я-образу" переважної більшості учнів-дебілів (74%) властива суперечливість, непослідовність, неадекватність. Так, виконуючи методику "контрольних списків", за якою необхідно вибрати із запропонованих ті якості, що відповідають уявленням про себе і про свій ідеал, вони включають як до "я-реального", так і до "я-ідеального" несумісні якості. Наприклад, учень одночасно вважає себе розумним і нерозумним, прагне бути сміливим і боязливим, товстим та худорлявим. При цьому суперечностей у своїх відповідях розумово відсталі не помічають і не виправляють навіть після відповідної вказівки з боку педагога, що також свідчить про недостатню осмисленість "я-образу". У певної кількості розумово відсталих (16%) виявлена відсутність диференціації між "я-ідеальним" та "я-реальним", ситуативність, несталість уявлень про себе як особистість: вони віднесли більшу кількість позитивних якостей до "я-реального", ніж до "я-ідеального". У більшості підлітків з нормальним інтелектом і у невеликої кількості олігофренів (26%) виявлена відсутність суперечностей в "я-образі". Але на відміну від нормальних підлітків, у яких відсутність суперечностей в уявленнях про себе є ознакою схильності до глибокого самоаналізу та самовиховання і вказує на найвищий рівень сформованості "я-концепції", у підлітків-олігофренів це свідчить про глибоку особистісну незрілість, оскільки цілісний несуперечливий "я-образ" формується у них завдяки некритичному привласненню бажаних позитивних рис. На користь такого висновку свідчить той факт, що уявлення переважної більшості розумово відсталих учнів про себе як особистість суперечать їхній поведінці. Учень, наприклад, вважає себе чесним і всупереч цьому розповідає про свої нечесні вчинки; вважає себе добрим, справедливим, стриманим, а поводиться інакше. При цьому суперечностей між "я-образом" та поведінкою вони не усвідомлюють. Характерною для "я-образу" дебілів є нестабільність, яка виявляється у швидкій зміні уявлень про себе, у залежності самооцінки від ситуативних станів. Мінливими виявляються не лише уявлення про себе, а й критерії та цінності, з орієнтацією на які індивід будує свої взаємостосунки з іншими. Часто учні допоміжної школи на одні й ті ж запитання щодо їхньої "я-концепції" у різні дні відповідали по-іншому: змінювали свої симпатії та антипатії, інакше оцінювали себе, виділяли у своєму характері зовсім інші риси. Внутрішній світ підлітків-дебілів знаходиться у постійній залежності від зовнішніх обставин, від конкретної ситуації, що свідчить про ситуативність "я-образу". Основними механізмами утворення "я-образу" розумово відсталих школярів є приписування бажаних якостей та аналіз власної поведінки у конкретних ситуаціях. Вони не здатні до побудови уявлень про себе шляхом осмислення внутрішнього світу, аналізу мотивів власної поведінки, вироблення чітких критеріїв та цінностей як орієнтирів для регуляції поведінки. Названі особливості "я-образу" притаманні переважній більшості учнів допоміжної школи. Разом з тим, ступінь виразності цих характеристик різний в залежності від віку, рівня інтелектуального недорозвитку, клінічного діагнозу, статі, соціальних умов виховання. В залежності від механізмів утворення, наявності та інтенсивності потреби у самопізнанні, когнітивної складності, диференційованості, адекватності уявлень про себе, співвідношення "я-реального" та "я-ідеального" М.П.Матвєєвою [41] виділено п'ять рівнів сформованості "я-образу" (від нульового до четвертого). Нульовий рівень характеризується імпульсивністю поведінки, високою навіюваністю, нездатністю до усвідомлення внутрішнього світу. На цьому рівні процес самопізнання практично відсутній. Діти, що мають «нульовий рівень сформованості "я-образу", не можуть розповісти не лише про риси свого характеру та зовнішності, а й про уміння, інтереси, симпатії. Самостійно не називають власних бажань, вибрати три бажання із запропонованих також не можуть, стверджуючи, що вони хочуть усього. Вони не розуміють змісту запитань щодо їхнього внутрішнього світу, тому дають на них безглузді відповіді. Наприклад, учениця 4 класу допоміжної школи на запитання "Яка ти?" відповіла: "Лялька", "Які уроки тобі не подобаються?" — "Співи, тому що я люблю дивитись телевізор". Дівчинка також сказала, що їй подобається її однокласниця Настя, мама якої пригостила її цукерками, а найбільше не подобається — також Настя, через те, що кричить на неї. Виконання методик, спрямованих на дослідження "я-образу", для цієї групи дітей є недоступним. Перший рівень сформованості "я-образу" за змістом має і схожі, і відмінні риси з нульовим. Схожим виступає байдужість до власного внутрішнього світу та особливостей однокласників. Учні не виявляють щонайменшого інтересу до власного внутрішнього світу, вони не намагаються оцінити свої вміння, навички, навіть можливості щодо виконання конкретних доступних завдань. Власне "я" не виділяється ними як щось особливе порівняно з зовнішнім світом. Завдання, спрямовані на дослідження "я-образу", вони виконують неохоче, без проявів зацікавленості. Але на відміну від нульового рівня в них уже є наявність певних суджень про власні якості. Уявлення про власне "я" у дітей, що мають перший рівень, когнітивно примітивні та недиференційовані. "Я-образ" уявляє собою моноліт, позбавлений щонайменших суперечностей, у якому "я-реальне" та "я-ідеальне" злиті в єдине ціле. До "я-реального" учні-олігофрени включають усі знайомі їм позитивні риси, при цьому обґрунтувати свій вибір не можуть. їхні пояснення категоричні, некритичні, декларативні: "Я добрий, бо я завжди добрий", "Я сміливий, тому що завжди поводжуся сміливо". Значущих сторін "я-образу" у цієї групи підлітків не відмічається. Оцінюючи міру виразності позитивних якостей у своєму характері, всі вони обрали найвищий бал +3, що відповідає якісному рівню "дуже" ("дуже добрий", "дуже сміливий" і т.п.). У розумово відсталих підлітків з першим рівнем розвитку "я-образу" відсутні суперечності в уявленнях про себе, оскільки вони, описуючи своє "я", орієнтуються на недиференційоване загальне ставлення до себе як до хорошого. Якості, якими користуються підлітки для самоопису, виявляються "зчепленими" навколо полюсів "хороший — поганий". Якщо, наприклад, з погляду дитини, бути високим — це добре, а низьким — погано, то вона вважатиме себе високою навіть у тому випадку, коли це не відповідає дійсності. "Зчепленість" понять в учнів цього рівня розвитку уявлень про себе часто призводить до того, що якості, які традиційно відносяться до однієї модальності "я-образу" переносяться до іншої. Наприклад, підліток вважає себе розумним, оскільки не ображає менших, красивим — через те, що намагається бути чистим. У даному випадку якості з "я-інтелектуального" та "я-фізичного" використовується для опису "я-морального". При цьому спостерігається груба неусвідомлена невідповідність між тим, яким себе бачить індивід, і тим, як він себе поводить. Наприклад, дитина стверджує, що вона чесна, а з часом розповідає про свій нечесний вчинок; вважає себе доброю і постійно ображає своїх товаришів, прагнучи таким чином самоствердитись, домінувати; розповідає про себе як про охайну, а це зовсім не відповідає її зовнішньому вигляду. Перший рівень сформованості "я-образу" не виступає регулятором поведінки, тому остання або підпорядковується вимогам педагога, або неусвідомленим потребам учня. Критерії самоаналізу та самооцінки на цьому рівні відсутні. Основним механізмом формування уявлень про власне "я" є приписування бажаних якостей: "я такий, яким хочу бути" або "я такий, яким треба бути". Прикладом можуть слугувати такі вислови дітей: "Я чесний, тому що обманювати не можна", "Я сильний, бо не люблю слабаків" тощо. Підлітки з першим рівнем сформованості "я-образу" не можуть самостійно розповісти про себе. Відповідаючи на запитання, вони використовують шаблонні фрази, які неодноразово чули від вчителів. Наприклад, на запитання: "За що тебе найчастіше хвалять?" учень 5 класу відповідає: "За те, що я слухняний", "За що тебе сварять?" — "За те, що я неслухняний". Недостатня усвідомленість власного "я" виявляється і в тому, що учні не можуть порівняти себе з однокласниками навіть за зовнішніми ознаками, проаналізувати та порівняти свої та чужі вчинки, визначити свої симпатії та антипатії, не розуміють ставлення однокласників до себе. В їхньому активному словнику відсутні слова, що позначають якості особистості. Дуже мало їх і в пасивному словнику. При цьому розуміння значення таких слів виявляється неточним, недиференційованим, неадекватним ("розумний — це той, хто слухається"; "добрий — це той, хто нічого не жаліє"). Перший рівень сформованості "я-образу" у розумово відсталих спостерігається в усіх класах, але найбільш характерним він є для 5-х класів (75%). У старших класах його кількість зменшується за рахунок збільшення кількості дітей з вищими рівнями. Особливостями другого рівня сформованості "я-образу" є наявність епізодичних проявів зацікавленості у самопізнанні, здатність до більш диференційованого визначення міри виразності якостей власного "я", збільшення словникового запасу за рахунок слів морально-етичного змісту, виділення такої складової "я-образу", як "я-ідеальне", адекватне сприйняття "фізичного я", ускладнення механізмів утворення "я-образу", який на цьому рівні формується не лише завдяки приписуванню бажаних рис, а й шляхом апеляції до думки інших про себе та аналізу власної поведінки в окремих ситуаціях. Уявлення про себе другого рівня певним чином впливають на поведінку учня. Так, наприклад, усвідомлення "я-ідеального" фізичної модальності породжує прагнення відповідати йому. На другому рівні сформованості "я-образу" з'являються суперечності в уявленнях про себе, які індивідом не усвідомлюються. Разом з тим, в "я-образі" зберігається зчепленість якостей особистості навколо полюсів "хороший" — "поганий", висока суб'єктивність самооцінки та її залежність від ситуативних переживань, неусвідомленість причин симпатій та антипатій індивіда. Підлітки з другим рівнем сформованості "я-образу" вже усвідомлюють і здатні розповісти про деякі свої вміння, інтереси, обов'язки, проявляють зацікавленість до завдань, спрямованих на дослідження та аналіз власного внутрішнього світу. Але цей інтерес ще неглибокий, нестійкий, пасивний. Для опису свого "я" ця група школярів користується здебільшого позитивними характеристиками, але "я-ідеальне" вже відрізняється від "я-реального'' за обсягом ("я-ідеальне" містить більшу кількість позитивних якостей, ніж "я-реальне"). У деяких дебілів з другим рівнем сформованості уявлень про себе в описі "я-реального" з'являються і негативні риси, проте поряд з ними стоять протилежні їм за змістом позитивні. Наприклад, учень може одночасно вважати себе добрим і злим, чесним і брехливим і т.п. Ці суперечності не помічаються самостійно і не виправляються після відповідної вказівки. В активному словнику дітей з'являються слова, з допомогою яких можна охарактеризувати людину (добрий, злий, сильний тощо). Проте кількість таких слів незначна. Пасивна лексика відповідного змісту в двічі більша, ніж в учнів з першим рівнем сформованості "я-образу". Порівняно з першим рівнем, зменшується кількість неточного, помилкового розуміння значення слів, необхідних для самохарактеристики, збільшується об'єктивність, адекватність самоаналізу та самооцінки у конкретних ситуаціях. У школярів поступово формуються критерії аналізу "фізичного я", вони роблять спроби порівняти себе за цими критеріями з однокласниками ("я найсильніший у класі", "у класі є дівчата кращі за мене"). Щодо інших модальностей "я-образу", то критерії їх аналізу та оцінки на цьому рівні відсутні, уявлення про себе та про інших залежать від актуальних емоційних переживань учня. Захищаючи позитивне самоставлення, вони довільно змінюють значення елів, якими користуються для самоопису. Значення слова, яке використовується у якості критерію оцінки особистості, ніби роздвоюється: для оцінки інших використовується одне значення цього слова, а для самооцінки — інше. Наприклад: "Розумний — це той, хто добре вчиться", — стверджує учень з невисокою успішністю в навчанні, і далі: "Я розумний, тому що слухаюся вчителя, нікого не ображаю"; "Худий той, хто мало їсть. Я мало їм, тому вважаю себе худим", — говорить хлопчик з надмірною вагою. Учні допоміжної школи з другим рівнем сформованості "я-образу" вже намагаються визначити свій статус у колективі. Але роблять вони це некритично. Деякі з них вважають, що подобаються всім без винятку однокласникам, що суперечить результатам соціометрії. Інші — хоч і визначають, кому з однокласників подобаються, а кому — ні, але не можуть пояснити причини. Підлітки також розповідають про свої симпатії та антипатії, причини яких вони не пояснюють, або пояснюють, виходячи з конкретних ситуацій: "Я дружу з Лесею, тому що вона мене запрошувала до себе додому", "Мій друг усе мені дає, а я даю йому". На прохання охарактеризувати свого друга та однокласника, який не подобається, з допомогою переліку різних позитивних та негативних якостей, школярі з другим рівнем сформованості "я-образу" приписують усі позитивні якості другу, а усі негативні — учню, який не подобається. Значна частина -підлітків, що має другий рівень сформованості уявлень про себе, більш диференційовано визначає ступінь виразності певних якостей в образі "я": крім балу +3 вони використовують +2, +1, 0. Проте досить часто ця оцінка суперечить результатам опису "я-реального" та "я-ідеального". Наприклад, за методикою "особистісного диференціалу" якість оцінюється балом +3. Це означає, що досліджуваний вважає її добре розвиненою у своєму "я". Водночас він за методикою "контрольних списків" не включає цієї ж самої якості до "я-реального". Тобто за результатами однієї методики, можна дійти висновку, що певна якість максимально виразно представлена в "я-реальному" дитини, а за результатами іншої методики названа якість, на думку дитини, у неї відсутня.
|
|||||||||
Последнее изменение этой страницы: 2017-01-26; просмотров: 240; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.21.76.0 (0.045 с.) |