Ентоні Гідденс: Модерн як суспільство ризику 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Ентоні Гідденс: Модерн як суспільство ризику



Хоча вважається, що тільки зараз, на кінець XX століття, ми виступаємо в інформаційну еру, сучасне суспільство з самого початку було "товариством інформаційним".
Наступна зміна сучасності, яке здебільшого залишилося непоміченим у соціологічній традиції, причому з причин, які знов-таки йдуть своїм корінням в минуле століття, пов'язано з війною і військовою владою.
Не викликає сумнівів той очевидний факт, що формування сучасних держав самим безпосереднім чином було пов'язано з військовою владою і війнами, в яких ці держави брали участь. Однак ця обставина, як правило, залишалося за межами основного змісту соціологічного мислення і досліджень (так само було і в інших соціальних науках, крім теорії міжнародних відносин). І знову соціологія XX ст. Підхопила ідею, що мала широке ходіння серед соціальних мислителів попереднього століття. З їх точки зору, капіталізм (або індустріалізм) повинен був прийти на зміну військовим товариствам минулого. Військова влада, таким чином, асоціювалася не з сучасними, а з традиційними суспільствами; економічні ж перетворення, які формують сучасність, мислилися як мирні. Інакше кажучи, передбачалося, що економічні обмінні операції, які приведуть до взаємної залежності партнерів, замінять мілітаристські суспільства колишніх епох. Проте в деяких найважливіших відносинах це виявилося зовсім не само собою зрозумілим; значення військової влади і збройного насильства в сучасному світі як і раніше очевидно для всіх, за винятком хіба що соціальних теоретиків. Сказане може бути резюмоване в одній короткій, але вражаючою фразі. Розпад традиційного світу під натиском сучасності не є наслідком капіталізму або індустріалізму або навіть концентрації адміністративних ресурсів в руках держави, він представляє собою сукупний підсумок всіх цих процесів у поєднанні з сучасними способами використання військової сили і ведення війни.

Нарешті, існує і така непроста річ, як культурний вимір сучасності. Аналіз цього виміру в тому чи іншому вигляді давно займав соціологів. Поява своєї власної дисципліни вони розглядали як відображення посилюється "раціоналізму" і "чарів світу" на тлі секуляризації суспільства. Але мабуть, не зайве ще раз нагадати, що культура сучасності розумілася все ж переважно як відображення капіталізму або індустріалізму. Навіть Макс Вебер, який намагався заявити про незалежність "ідей", сконцентрував увагу на тих умовах, які дали поштовх розвитку капіталізму, замість того, щоб наділити постійної роллю частково автономну сучасну культуру (Вебер, 1990). Нинішні суперечки з приводу явища, яке деякі називають "постсучасності", слід, мабуть, розцінювати як перший крок в реалізації честолюбного задуму накидати теоретичну схему культурного універсуму, що виникає в результаті остаточного розпаду традиційного світу. Як мінімум, у цій полеміці щонайменше знайшло своє вираження стійке відчуття неспроможності сформованих способів культурологічного аналізу.

Боротьба за звільнення від теоретичних кайданів минулого століття увазі відмова від переконання, що фокус соціологічних інтересів складають безперервні суперечки з марксизмом. У тій мірі, в якій це переконання відображає нинішній стан справ у соціології, воно зайвий раз доводить обмеженість прийнятих інтерпретацій сучасності, про що вже говорилося. Марксизм має таку життєстійкістю, яка дозволила його різноманітним іпостасей благополучно зберігатися, незважаючи на багаторазове проголошення їх смерті. Але соціологія майбутнього не буде більше поглинена вивченням організують принципів марксизму. Якщо ж це все-таки трапиться, діапазон оцінок сучасності, доступний соціологічному уяві, виявиться набагато біднішими, ніж йому слід було б бути.

8. Поняття «Політичний модерн»

Якщо коротко, то політична модерн - дитя Нового Часу, а основна характеристика - ріціоналізація політики. Тут виникли всі ті політичні формати, до яких ми звикли (ідеології замість сакральних текстів, поділ влади, політичні партії тощо). Модерн привніс заперечення сакральності влади на користь її раціоналізації. Політика в тому вигляді, якою ми її знаємо склалася саме тоді.

Політичний модерн пов'язаний з розмежуванням представляються і представників, яка співпадає з визначальним для Нового часу протиставленням об'єкта і суб'єкта, яке розглядається в гібридній теорії Бруно Латура. Осередком політичного модерну служить репрезентатівізм: людина не є більше політичною твариною в старому аристотелевской сенсі, але виступає представником, делегатом. У тому числі самого себе.

Для Європи Просвіта означало початок входження в модерн, в сучасне суспільство, ми ж поки не можемо вийти зі стану домодерна. На Заході модерн змінюється постмодерном, а у нас все ще переважає ідеологія антімодерна. Те й інше - критика модерну, але у випадку постмодерну - з позиції нового, що приходить на зміну існуючої реальності, а у разі антімодерна - з позиції старого, традиційного. По відношенню до них обох політичний модерн як раз і означає легальний тип панування, заснований на праві.

Згідно теоретичної посилці автора «перший світ» - західна цивілізація - повністю реалізувала політичний проект Модерну. Але реалізація одночасно з'явилася вичерпанням цього проекту. Більш того, неоліберальна глобалізація виявила історико-цивілізаційну граничного Модерну, пов'язану з унікальністю «Заходу». Актуальна трансформація програмних партій і соціальних груп показує, що фундаментальні політичні цілі вже не можуть запозичатися в профанізірованних «великих ідеологіях». В умовах розпаду тотального модерністського проекту матеріал для політичної утопії починає черпати в «проклятої стороні Модерну», що виступає як постмодерністська теорія. Але, будучи зворотною стороною Модерну, Постмодерн лише перевертає дуалізм бінарних кодів, якими оперувала модерністська політична думка, так що патологія та норма просто міняються місцями. Виходячи з цих міркувань, автор робить висновок, що Постмодерн не може розглядатися в якості реальної альтернативи Модерну, бо він не продукує власної утопії (цілей, цінностей, ідеалів) і не породжує нового політичного суб'єкта, будучи нездатним стверджувати універсальне і тотальне.



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2021-08-16; просмотров: 43; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 13.58.150.59 (0.004 с.)