Formation of the concept of intellect in foreign psychology 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Formation of the concept of intellect in foreign psychology



R akhmonova Z.

 

Аннотация: изучение умсвенного развития человека является одной из основных задач, стоящих перед современной наукой. Проблема интеллекта является одним из наиболее изучаемых предметов в советской и зарубежной психологии. В то время как идея интеллекта отличается от точки зрения, общая цель одна, раскрывающая интеллектуальное развитие человека, его особенности и его уникальность.В психологии понятие интеллекта используется для количественной оценки способностей и для их описания в количественном выражении. По мнению исследователей, каждый человек отражает определенный уровень общего интеллекта, который, в свою очередь, зависит от его отношения к внешней среде. По их словам, каждый человек имеет разные уровни личных способностей, которые проявляются в решении очевидных проблем.

Ключевые слова: интеллект, способности, талант, концепт, семантика, дивергенция, конвергенция, мышление, креативность, умственное движение, восприятие.

Annotation: the study of human development is one of the main challenges facing modern science. The problem of intelligence is one of the most studied subjects in Soviet and foreign psychology. While the idea of ​​intelligence differs from the point of view, there is one common goal, revealing the intellectual development of a person, his features and his uniqueness. In psychology, the concept of intelligence is used to quantify abilities and to describe them in quantitative terms. According to researchers, each person reflects a certain level of general intelligence, which, in turn, depends on its relationship to the external environment. According to them, each person has different levels of personal abilities, which manifest themselves in solving obvious problems.

Keywords: intelligence, abilities, talent, concept, semantics, divergence, convergence, thinking, creativity, mental movement, perception.

 

At the beginning of the 20th century, there was some research on the study of intellect. Studying human mental development remains one of the most important tasks facing science today. The problem of intellect is one of the most studied topics in both Soviet psychology and foreign psychology. Although in Uzbekistan, in the former Soviet psychology and abroad, there is a different approach to the interpretation of the essence of the intellectual, but the common goal is to reveal the intellectual development of a person, its features and originality. In many sources, especially in the former Soviet psychology, it has become a tradition to think of mental talent or ability.

In the psychology of the USA and Western Europe, the concept of intelligence is used to quantify and characterize the ability.

Determining the structure of intelligence has attracted the attention of psychologists, especially in the early part of our century. The famous American Scientist C. Spearman (1904) distinguished some of the "main" factor of intellect, based on the individual's behavior, which he called "G" factor. According to him, the brain never works in the process of solving arithmetic problems, repairing a car engine or learning a foreign language. While some people have a common level of intelligence similar to others, they have a clear advantage over certain types of activities. Therefore, Spearman incorporates Factor C in addition to Factor G. And he calls it an indicator of special ability. According to Spearman’s theory, each person represents a certain level of general intelligence, which in turn depends on his / her relationship with the external environment. In Spearman’s view, each person has different levels of development of his or her specific abilities that are evident in the process of solving obvious problems.

At first, intellectual research did not have its differentiation. (1, p21) Determining the structure of intelligence has attracted the attention of psychologists, especially in the early part of our century. The author of the two-factor model of intelligence, C. Spearmen, was convinced that all mental tests measure a single basic intellectual ability. In other words, a large number of diagnosed abilities are the manifestation of some common factor that reflects the degree of mental strength of an individual. (2,1927) Later, Yu. Ayzenk interpreted the g factor differently - as the rate of processing of central nervous system data or as a mental tempo. As measured by tests, instrumental tools or individuality (Latin Ingenium - natural inclination, talent), through which mental energy can be applied to certain forms of interaction. According to Mr. Spearmen, intelligence does not depend on one's personality and does not include intellectual qualities (such as interest, motivation or anxiety) in its structure. Contemporary research has revealed that C. Spearmen g factor has been identified as a global feature of intelligence because in this case the study of the latter is limited by logical intellectual features. (4, p.549) The development of the two-factor model has led C. Spearmen to base his hierarchical model. The author places group factors (arithmetic, mechanical, linguistic, and verbal abilities) between factors g and s.

Further development of the notion of the structure of the intellect has occurred in the way of its differentiation. In 1920, EL Thorndayk, a representative of classical American biodiversity, distinguished social intelligence from other forms of intelligence and described it as the ability to act wisely in interpersonal relationships, understanding and managing men and women, boys and girls (5, p. 42). A model by which "the general basis of intellectual activity is revealed by the interaction of many individual factors".

The study of intellectual structure has been reflected in the research of a number of scholars, apart from C. Spearman. In particular, J. Gilford's (1959) research on intellectual content studies is particularly interesting. Gilford identifies about 120 factors of the intellectual. J Operations from the dimensions of thought in his cubic model of Gilford:

- cognitive function, memory, divergent and convergent thinking;

- content: figurative, symbolic, semantic, behavioral;

- Result: elements, levels, communication, attitude, system, change;

- reform; Apply, implement - try to isolate 120 specific types of abilities by default.

1. Content is our thinking about something.

2. Operation - how we think.

3. The result is what our mental activities lead to (that is, the result of our mental activity).

Gilford proves that creative thinking is based on divergent and convergent thinking. According to Gilford, talent lies within the general model of intellect, and therefore distinguishes four factors of creativity.

a) originality - annotation combinations, the ability to display unusual (unexpected) responses;

b) semantic elasticity - the ability to distinguish the function of an object and propose new use;

c) expressive adaptive flexibility - the ability to change the form of stimulating factors to see new opportunities;

d) semantic spontaneous elasticity - the ability to generate different ideas in relatively limited situations.

J. Gilford understands his creative abilities as some approximate structure, which results in intercorrelation between test forms.

D. Wexler was the first to state that there is a range of types of thinking that reflects the components of the general intelligence but differs from the traditional coefficient of intellect (6, pp. 101-110) (IR). In an article rarely mentioned in 1940, "Intellectual Intelligence Factors in the Common Intelligence," Wexler focused on "non-intellectual aspects of general abilities" in each "full" dimension. The scientist understands not only the general functionality of the psyche but also its affective-managerial components, the term "non-intellectual elements", in which the person has long been linked to problems in the field of importance to him (7,1949). ”- social and emotional abilities were also discussed. Unfortunately, these factors were not included in Wexler's IQ test, because at the time, little attention was paid to it. Wexler categorized intellectual abilities into verbal and nonverbal types (imagination abilities) and showed that a particular group prevails in different people (8,1958).

In Steinberg's theory, intelligence is regarded as an information system that promotes an individual's adaptation to the environment. The basic premise of the patriarchal theory is that "Intelligence can be defined as mental self-management, the whole life as a mental control using a constructive purpose-based approach." the choice of environmental impacts or the choice of individual and environment.

R. Steinberg's three-dimensional (triarchical) theory emphasizes that the intellect is connected with three processes of one's life: internal information processes, experience, and the external world. According to this concept, three types of mental processes (or components) are influenced by the intellect:

- Conclusions about metacomponents, step-by-step decision-making and the final solution, including a description of the problem-solving process and its description;

- Components that reflect the processes involved in solving a particular problem, but also its transformation;

- A component of knowledge acquired through the use and retention of training useful for future information.

The scientist argues that in other concepts of intellect, the emphasis is on the components that are performed (it means the analysis of previously acquired knowledge), insufficient attention to experience and metacomponents. Taking this into account would allow for wider dissemination in social, practical and emotional intelligence (10, pp. 912-927).

In his intellectual model, R. Steinberg places great emphasis on intellectual factors. As a result of examining the relationship between intelligence and creativity, the author identified three bipolar parameters that describe intelligence:

1) ability to solve practical tasks (business, intelligence, volatility in application of knowledge) - Speech ability (accuracy and fluency);

2) intellectual integration (ability to see differences and coordinate different perspectives) - purposefulness (selective search of information, diligence);

3) Contextual Intelligence (using knowledge and personal experience of the universe) - Existing thinking (intelligence, speed of thinking, abstract thinking). (11, pp. 44-52)

Swiss psychologist J.Piege approaches the problem of intellect from his own point of view. He often uses the term "intellect" instead of the notion of thinking, sometimes moving away from psychological terms and so on. Piege divides intellectual theory into two parts and calls them intellectual functions and periods of intelligence. According to J. Piege, the main functions of the intellect are the functional invariance of the discipline (organization) and adaptation (adaptation, adaptation). The author identifies the following stages of intelligence: a) Sensomotor intelligence (from birth to age 2) b) pre-conception period (from 2 to 7 years);

c) period of specific (obvious) operations (mental activity) (7-8 to 11-12 years) d) period of formal (formal) operations. According to Piege, “intellectual growth begins before a child has a speech. The backbone of the mind is reflected in the child's first irregular behavior. ” (12, p.459) As a result of the act of purposeful action, and through analysis, important opportunities for the study of the genetic root of the intellect are created. Piege makes a breakthrough in psychology, emphasizing that particular periods of operation are related to subjects. Classified during formal (formal) operations, it is noted that there is a gradual loss of contact with the subjects. It is said that the growth of intelligence comes from the armament of the human operating system. At the stage of development of the mind, mental activity occurs almost exclusively. The interconnectedness of the intellectual period represents the growth of thinking, and the succession of periods reflects the internal patterns of development.

J. Piege's intellectual theory is of great importance to the science of world psychology, using objective "clinical" techniques, revealing the genetic roots of intellect, highlighting the specificity between the intellect and the subject, and changing the subject in intellectual activity with empirical material and theoretical considerations. It is noteworthy that the gradual abundance of intellectual aspects has been confirmed in science.

In summary, the problem of intellect is extensively studied in foreign psychology and has been explored based on different theories, concepts, approaches, positions, orientations. At the same time, criteria for measuring intellect, criteria, indicators of development, specificity, the creation of tests and its use in examining the mental development of different ages are built on a variety of scientific theoretical foundations.

 

References

1.Andreeva I.N. Emotional intelligence as a phenomenon of modern psychology. Novopolck PSU. 2011-21s.

2. Spearman, C. The ability of man / C. Spearman. - N.Y.: Macmillan, 1927.

3. Eisenk, G.Yu. Intelligence: a new look / G.Yu. Eisenk // Questions psychology. - 1995. - No. 1. - S. 111 - 129.

4. Libin, A.V. Differential Psychology: At the Crossroads of Europe,

Russian and American Traditions / A.V. Libin. - M.: Meaning;

Per Se, 2000.-- 549 c.

5. Orme, G. Emotional thinking as a tool for achieving success / G. Orme. - M: "KSP +", 2003. –42s.

6. Wechsler, D. Reprinted in Journal of Abnormal Social Psychology. - 1943. - 38. - P. 101 - 103.

7. Wechsler, D. Wechsler Intelligence Scale for Children / D. Wechsler. - N.Y.: Psychological Corporation, 1949.

8. Wechsler, D. The measurement and appraisal of adult intelligence / D. Wechsler. (4th ed.). - Baltimore, MD: The Williams & Wilkins Company, 1958.

9. Salovey, P. The positive psychology of emotional intelligence. In C.R. Snyder & S.J. Lopez (Eds.), The handbook of positive psychology. - New York:

10. Testing common sense / R.J. Sternberg [et al.] // American Psychologist. -1995. - 50. - P. 912 - 927.

11. Druzhinin, V.N. Metaphorical models of intelligence / V.N. Druzhinin // Psychol. Journal. - 1999. - No. 6. - S. 44 – 52

12. Gaziev EG General Psychology. T.2010. Page 459.

        13.Abdurakxmonova Z.E. Socio-psychological features of the formation of a sense of national unity in young people: Candidate of Psychological Sciences... dis. - T., 2006. - 129 p.

 

АЛГОРИТМ РАБОТЫ С Я-ОБРАЗОМ

Ревякина Л.В.

Аннотация: в статье автор предлагает подход к работе с Я-образом, как ключевым элементом, определяющим состояние и поведение субъекта. Я-образы рассматриваются в качестве психологического содержания роли, в которой выступает субъект. При этом автор опирается на идею, что субъект всегда действует из какой-либо роли.

Abstract: in the article, the author proposes an approach to working with the self-image, as a key element that determines the state and behavior of a person. Self-images are considered as the psychological content of the social role in which the subject acts. In doing so, the author relies on the idea that the subject always acts from a role.

    Ключевые слова: роль, Я-образ, самооценка.

    Keywords: role, self-image, self-esteem.

        

Многие задачи практических психологов могут решаться посредством работы с такими феноменами личности, как роль и самооценка. Мы можем отметить теорию ролевых систем Е.В. Самсоновой [5] (автор рассматривает социальные роли личности в контексте ее практической деятельности), а также концепцию самооценки и Б.М. Литвака [2], развитую им в книге “7 шагов к стабильной самооценке” (в книге автор пишет о том, что неправильно делить самооценку на завышенную, заниженную и адекватную, выделяя, в качестве альтернативы, понятие стабильной самооценки).

    Мы, в свою очередь, учитывая эти подходы, а также концепцию «Мультиролевой личности» П.М. Пискарева [4], пришли к формированию еще одного взгляда на возможности работы с практическими задачами клиентов психологов и коучей через проработку Я-образов, которые составляют психологическое наполнение той или иной роли из ролевого репертуара личности.

    Жизнь субъекта в социальном пространстве предполагает перманентную смену ролей. Мы, как социальные субъекты, как будто находимся в постоянном “проигрывании” той или иной роли, практически не замечая этого, и не отдавая себе в этом отчёт. Тем не менее, смена ролей и, соответственно, смена содержащихся в каждой роли Я-образов определяет психологическое состояние индивида и его эффективность.

    Мы предлагаем определять роль как динамическую функциональную единицу. Например, роль матери или отца, роль учителя или директора. Я-образ, в свою очередь, мы предлагаем рассматривать как психологическое содержание роли. Например, Я-образ матери гораздо шире и многомернее, чем функционал роли матери. Функции матери годовалого малыша очень сильно отличаются от функций матери 30-летнего мужчины. Но женщина может продолжать носить в себе Я-образы матери от разных периодов своего материнства. И именно эти Я-образы влияют на ее состояние и ее взаимоотношения с уже повзрослевшим ребёнком.        

    В работах В.Л.Леви [1] мы встречаем классификацию роли учителя, которая включает в себя более 30 возможных вариантов развития этой роли: от контролера-надсмотрщика до друга-наставника. В нашей концепции учитель - это роль, а вот предлагаемые Леви варианты развития роли - это Я-образы, которые реализует учитель. И именно они отражают психологическое содержание роли, из которого формируется как поведение самого учителя, так и его восприятие окружающими.

    На этих примерах, мы хотим показать, что предлагаемая модель может использоваться в практической работе в контексте трансформации поведения, поиска и создания более эффективных, соответствующих ситуации форм самовыражения и, в итоге, - улучшения качества внутреннего состояния человека и его результатов. И в этом отношении детальное рассмотрение Я-образа и его трансформация в нужном направлении становится актуальной практической задачей. Для решения этой задачи мы используем метод, получивший название «НейроГрафика», разработанный в 2014 году П.М.Пискаревым, доктором психологических наук [3].

    С помощью рисования по специальной технологии, индивид получает возможность не только погрузиться в глубокие личностные переживания, но и сгладить их остроту и непереносимость. Этот метод хорошо зарекомендовал себя в работе с самыми разнообразными психоэмоциональными состояниями.

Одним из алгоритмов работы в «НейроГрафике» является «НейроСкетчинг». На его основе мы разработали технику «Внутреннее лицо», которая позволяет очень быстро и эффективно визуализировать актуальный Я-образ в той или иной роли. Например, если у человека наблюдаются проблемы в профессиональной деятельности, мы предлагаем выразить свой Я-образ в роли профессионала на листе. Независимо от художественных способностей рисующего, получившаяся картинка будет отражать то качество самовосприятия, которое сейчас создает тот результат, который хочет изменить наш клиент. После актуализации Я-образа мы переходим к его проектированию: с помощью линий и фигур вносим те психологические элементы Я-образа, которые хотелось бы видеть клиенту в себе в данной роли. В процессе такой работы «над картинкой» происходит трансформация самовосприятия, начинает меняться самооценка. Следующим этапом является интегрирование желанных и проявленных черт Я-образа в ту роль, которая подлежала исследованию и проработке. И, в заключение, создаётся фиксирующая идея нового Я-образа: определяется, что поменялось и как теперь ощущает себя человек в той роли, которую он прорабатывал. Человек выходит с новым улучшенным ощущением себя. Прежняя роль получает новое психологическое содержание, которое начинает по-другому, более продуктивно, разворачивать поведение человека в его реальности.

 

Список литературы

 

1. Леви В.Л. Искусство быть другим. - Книжный клуб. - 2015. С. 384

2. Литвак Б.Е. Семь шагов к стабильной самооценке. АСТ. - 2020. С. 352

3. Пискарев П.М. Нейрографика: алгоритм снятия ограничений. М.:Эксмо, 2020. - 224 с. 

4. Пискарев Павел Михайлович. Мультиролевая личность. https://www.piskarev.ru/multi-rolepersonality. (14.04.2021).

5.Самсонова Елена Владимировна. Новая технология управления своей жизнью. https://books.google.ru/books/about/Новая_технология_упра.html?id=W3EMAwAAQBAJ&printsec=frontcover&source=kp_read_button&newbks=1&newbks_redir=1&redir_esc=y. (14.04.2021).



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2021-07-19; просмотров: 56; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.223.20.57 (0.058 с.)