Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Модерністська проза в зарубіжній літературі на початку хх ст.
Одним із визначальних літературних і мистецьких явищ ХХ століття є модернізм. На відміну від класицизму чи сентименталізму, романтизму чи реалізму, модернізм не є окремим літературним напрямом. Модернізм (фр. moderne — новітній, сучасний) — це сумарний термін, що позначає сукупність літературних напрямів та шкіл кінця ХІХ — першої половини XX століття, яким притаманні формотворчість, експериментаторство, тяжіння до умовних засобів, антиреалістична спрямованість. У модернізмі розрізняють ранній та зрілий періоди. Ранній модернізм — це умовна назва модерністських течій, що виникли в останній третині XIX ст., сприяючи становленню нового мистецького напряму. Модернізм уперше відмовився від зображення “життя у формах життя”, пориваючи з традиціями реалізму. Головними модерністськими течіями цього періоду були імпресіонізм і символізм. Зрілий модернізм склався на початку XX ст. У ньому простежуються нові підходи до освоєння дійсності, пошуки різних форм її одухотворення, що яскраво виявилося у поетичній творчості Р.М. Рільке, Г. Аполлінера, Т.С. Еліота. До зрілого модернізму належать такі течії, як імажизм та імажинізм, експресіонізм та унанімізм, акмеїзм і екзистенціалізм. Своєрідним відгалуженням модернізму вважають авангардизм (фр. аvant-garde — передовий загін) як сукупність найбільш радикальних і своєрідних бунтарських напрямків та шкіл мистецтва (футуризм, дадаїзм, сюрреалізм). Заперечення канонів традиційної естетики представниками цих напрямів реалізується у найбільш безкомпромісній і викличній формі. Найсуттєвішим у авангарді є його незвичайність. Авангардисти роблять основний акцент на позаестетичний вплив, коли вражає і шокує не мистецтво, а його відсутність. Засновниками модерністської прози, трьома її “батьками” є французький письменник Марсель Пруст, ірландець Джеймс Джойс і празький єврей Франц Кафка. Марсель Пруст (1871–1922) знаменитий насамперед своїм романом-епопеєю “У пошуках утраченого часу”, над яким він працював упродовж 14 років. Твір складається з семи книг: “На Сваннову сторону” (1913), “У затінку дівчат-квіток” (1918), “На бік Германтів” (1921), “Содом і Гоморра” (1921), “Полонянка” (1923), “Зникла Альбертіна” (1925), “Віднайдений час” (1927) (три останні частини опубліковані після смерті Пруста).
Усі сім книг об’єднує образ героя-розповідача Марселя. Він прокидається серед ночі й пригадує своє життя: дитинство і юність, батьків і знайомих, коханих і друзів, подорожі та світське життя, розповідає про маленьке провінційне містечко Комбре, де в родинному маєтку минали кращі роки його життя, про світську атмосферу Парижа, в яку він занурився ще юнаком, і, врешті, про Францію, частиною історії якої був він та його товариство, а також про світ, де все це відбувалося. Пруст створює цілу портретну галерею живих і переконливих образів, які проходять через усі його твори: служниця Франсуаза, тітонька Леонія, бабуся і дідусь, Сванн і Жільберта, Одетта і ще десятки людей, котрі й представляли тогочасне французьке суспільство. Однак роман Пруста — не автобіографія і не мемуари. Автор вбачав своє завдання у підведенні підсумків прожитого. Йому було важливо навіяти читачеві певний емоційний настрій, відкрити істину, знайдену ним самим у процесі написання роману. Пруст вважав, що все наше реальне життя — це втрачений час. Життя ж справжнє — “тільки у світі уяви”, в сновидіннях, мареннях, естетичній відстороненості від життя. Сам письменник жив усамітнено, відчужено від світу. Як відомо, він віддалився від людей, спав удень і творив уночі, а починаючи з січня 1909 року майже не виходив з дому. Пруст наказав оббити стіни свого будинку корою коркового дуба, що не пропускає звук, а вікна закрити тяжкими віконницями. Сам же хазяїн закутувався у теплі куфайки, які постійно грів біля вогню. Важко хворий з самого дитинства на астму та алергію, Пруст знав, що повільно вмирає, та відчайдушно боровся з неміччю та самотністю. Величезна творча уява давала змогу переноситися з буденної реальності в інші світи. Геніальний витвір Пруста може сприйматися передусім як форма існування його творця. У романі чітко виражена думка про переваги мистецтва над життям (“справжнє життя, єдине життя — це література”, “справжнє мистецтво — це мистецтво, яке вловлює реальність життя, що від нас віддаляється”). Головний герой твору — пам’ять, яка зберігає час. Воскресити пам’ять спроможна найменша дрібничка, пов’язана з минулим.
Іншим видатним письменником-модерністом був Джеймс Джойс (1882–1941). “Біблією модернізму” називають роман Джойса “Улісс”, над яким письменник працював з 1914 по 1922 рік. Багато сучасних письменників назвали “Улісс” найвизначнішою книгою ХХ століття. Дія роману розгортається протягом єдиного дня — 16 червня 1904 року (саме тоді відбулася перша зустріч Джойса з його майбутньою дружиною). Місце дії — Дублін. Головними героями твору є відомий за попереднім романом Стівен Дедал та 38-річний дублінський єврей Леопольд Блум. Але назва твору приховує другий план: “Улісс” (латинський варіант імені Одіссей) пов’язаний з епічною поемою Гомера “Одіссея”. Кожен з 18 епізодів Джойсового роману співвіднесений з певним епізодом “Одіссеї” і має назву, що відсилає до неї (“Калліпсо”, “Циклоп”, “Ітака” і т.д.), а дублінські герої мають своїх міфологічних прототипів. Блум — це сучасний Одіссей, що мандрує Дубліном у пошуках втраченого сина, Стівен — Телемах, який сумує за своїм справжнім батьком і мріє про батька духовного, дружина Блума Меріон (Моллі) — Пенелопа, котра очікує вдома чоловіка. Проте зв’язок Джойса з Гомером — доволі вільний. Набагато тіснішим і детальнішим є зв’язок “Улісса” з Дубліном. “Якщо місто зникне з лиця землі, — говорив Джойс, — його можна буде реставрувати за моєю книгою”. Дія “Улісса” розпочинається о 8 ранку і завершується в 3 годині ночі. Вісімнадцять епізодів роману Джойс розділив на три частини. Перша з них має назву “Телемахіда” і охоплює три перші епізоди: “Телемах”, “Нестор” і “Протей”. У цій частині письменник і за стилістикою, і за ідейним змістом ніби продовжує свій “Портрет митця...”: читач зустрічається зі Стівеном, який викладає історію в дублінській гімназії. Друга частина роману — “Одіссея” — вміщує епізоди 4–15; вони всі пов’язані з мандрами по Дубліну Леопольда Блума (з ним ми зустрічаємось уперше в четвертому епізоді). Разом з його зовнішнім рухом, Джойс передає роботу його думки, все його життя постає у “потоці свідомості”, асоціацій, спогадів. Епізоди другої частини співвіднесені з піснями гомерівської “Одіссеї”: “Калліпсо”, “Лотофаги”, “Аїд”, “Печера Еола”, “Лестрігони”, “Сцілла і Харібда”, “Блукаючі скелі”, “Сирени”, “Циклоп”, “Навзікая”, “Бики Сонця” і “Цірцея”. Три останні епізоди роману (“Евмей”, “Ітака” і “Пенелопа”) об’єднані Джойсом у третю частину — “Повернення”. У двох перших зображена зустріч і розлучення Одіссея-Блума і Телемаха-Стівена, а останній являє собою “потік свідомості” Пенелопи-Меріон. Франц Кафка (1883-1924) — видатний австрійський письменник-модерніст, який належав до т. зв. празької німецької літератури. Франц Кафка створив незвичайний художній світ — абсурдний, жахливий, незрозумілий. Цей світ вражає дивним поєднанням буденного і фантастичного, трагічного й іронічного, абсурдного і закономірного. Все, що відбувається в ньому, не має логічного пояснення, але дає можливість відчути порушення духовних зв’язків: руйнацію моралі, поширення суспільного хаосу в світі. Один з найвідоміших його творів – новела «Перевтілення»(1912). В центрі твору – коммівояжер Грегор Замза, з яким трапляється чудернацька метаморфоза – він перетворюється на комаху. Символічне значення новели полягає у тому, що Кафка вболіває за нещасну маленьку й нікчемну людину, яка, проте, не заслуговує на зневагу, жорстоке, бездушне й байдуже ставлення. " Перевтілення ” – це безперечне вираження драми самого Кафки, котрий відчував себе чужим у власній сім’ї, розгорнена метафора його комплексу провини перед батьком і родиною. Але цей образ має також глибокий узагальнюючий зміст, адже він виражає трагічне світосприйняття людини XX ст., що відчуває на собі тиск зовнішніх обставин - ворожих, абсурдних і сповнених зла.
4. Уроки аналізу учнівських творів. Шкільна методична комісія. Кабінет української літератури. ЕКЗАМЕНАЦІЙНИЙ БІЛЕТ № 26
|
||||||
Последнее изменение этой страницы: 2017-01-23; просмотров: 506; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.129.23.30 (0.006 с.) |