Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Український символізм. Творчість П. Тичини. Напам’ять: вірш на вибір.
Символізм. Це напрям, який бере свій початок з Франції 70-х років ХІХ ст. і характеризується прагненням до відтворення світу у складних символічних образах. В українській поезії кінця ХІХ – початку ХХ ст. символізм, з поміж інших модерністських напрямків був представлений найбільш яскраво, як у якісному, так і у кількісному відношенні, і становив немовби осередок українського модернізму Визнаним лідером українського символізму, з яким модернізм у той час переважно і асоціювався, був талановитий поет і перекладач Микола Вороний. 1901 року він опублікував перший в Україні модерністський маніфест, а в 1903 році видав у його дусі літературний альманах “З-над хмар і долин”. Групу символістів на Східній Україні, крім Вороного, утворювали такі поети, як Олександр Олесь, Грицько Чупринка, Микола Філянський. На Західній Україні цей напрямок був представлений групою галицьких поетів-модерністів, що мала назву “Молода Муза”. До цієї групи належали поети Василь Пачовський, Петро Карманський, Богдан Лепкий, Остап Луцький і Степан Чернецький. В післяреволюційну добу український символізм вступає у нову фазу свого розвитку. В 1918 році, в Києві починає виходити “Літературно-критичний альманах”, навколо якого згуртовуються поети-символісти. В тому ж таки 1918 році вони засновують групу “Музагет”. Символісти нової формації вбачали своє завдання у подоланні натуралізму й побутовізму в літературі. Хоча, частково в українському символізмі, як і в європейському, прозвучали мотиви песимізму і містики, настрої розпачу і безпорадності. В цілому український символізм був менш похмурий і більш зв’язаний з соціально-критичними і громадянсько-патріотичними мотивами. Захоплення символізмом і вплив символістських тенденцій в різній – більшій або меншій мірі відчули у своїй творчості багато письменників, таких зокрема, як Василь Бобринський, Василь чумак, Максим Рильський, Володимир Сосюра, Гнат Михайличенко, ранній Микола Хвильовий. Найбільш чітко і послідовно символістські тенденції знайшли своє відображення в цей період у творчості Якова Савченка, Олекси Слісаренка, Володимира Кобилянського, Дмитра Загула, Володимира Ярошенка. Павло Тичина (1891-1967) вважається одним із основоположників української літератури радянського періоду і одним з найвидатніших поетів ХХ ст.
Найбільш цінною часткою поетичної спадщини Тичини вважається його рання творчість, яка охоплює період з 1918 по 1924 роки, і вбирає до себе поетичні збірки “Сонячні кларнети”, “Замість сонетів і октав”, “Плуг”, “Вітер з України”. Вершиною поетичного спадку Тичини є збірка “Сонячні кларнети”. Вона вийшла друком у Києві у видавничому товаристві “Сяйво” не пізніше листопада 1918 року. Першопочатково до книги увійшло 26 поезій, дві поеми та вірш-переспів з французької мови – “Колискова”. Це були частково вірші, які друкувалися в періодиці в 1914-1918 рр., а також недруковані твори. В 1920 році збірка “Сонячні кларнети” вийшла у Києві другим виданням, до якого Тичина додав цілий ряд поезій. У найповнішому 12-томному зібранні творів Тичини (80-ті роки) збірка вбирає до себе 25 окремих віршів, 4 невеликих ліричних цикли: “Енгармонійне” (4 поезії), “У собор” (2 поезії), “Пастелі” (4 поезії), “Війна” (2 поезії), уривок з поеми “Хор лісових дзвіночків” і три невеличких закінчених поеми – “Дума про трьох Вітрів”, “Золотий гомін”, “Скорбна мати”. У своїх “Сонячних кларнетах” Тичина синтезував досвід новітніх європейських поетичних шкіл, насамперед символізму та імпресіонізму з оригінально перетвореними цінностями українського фольклору, з традиціями і стилями художнього мислення. До специфічних особливостей поетики “Сонячних кларнетів” і усієї ранньої творчості Тичини відноситься по-перше, надзвичайна музикальність його поезії, яка знаходить свій вираз в підкреслено-пісенному ритмі його віршів, в акцентованій ліричності, емоційності, перевазі складних символічних образів над антологічними. Поетика раннього Тичини побудована на постійному протиставленні раціонального і інтуїтивного, підсвідомого, на важко вловимих асоціаціях між зовні не пов’язаними предметами, на співставленні образів людського і природного світу, на таких філософських узагальненнях, які через символіку природних стихій намагаються розкрити глибинну суть тих природних процесів і суспільних законів, що рухають уперед людство і кожну окремо взяту людину.
Значне місце в збірці “Сонячні кларнети” займають поеми “Дума про трьох вітрів”, “Золотий гомін”, “Скорбна мати”, які перекликаються тематично і через це багатьма дослідниками поєднуються в цикл, або як його називають – ліро-епічний триптих, який є своєрідною поетичною хронікою подій 1917 року на Україні. “Дума про трьох вітрів” була написана навесні 1917 року. Її образна поетика відчутно стилізована під фольклор, а ритміка нагадує ритмічну організацію народнопісенних дум. В алегоричній формі в поемі розповідається про історичні перетворення та політичні процеси, які відбуваються в сучасному поетові суспільстві. Над землею сходить сонце волі, починається новий історичний день. Поема “Золотий гомін” була написана Тичиною незабаром після того, як в червні 1917 року була проголошена державність України. Поема пронизана настроями очікуваного національного відродження, до яких вплітається тривога за можливе повернення до старих порядків. Фабули в поемі немає. Вона побудована у вигляді ланцюжка контрастно протиставлених образів-символів, які зв’язують дві основні тематичні лінії поеми: тему національного пробудження, відродження народу і тему зловісного старого світу, який ще не відійшов в минуле і блукає поряд, сподіваючись на повернення. Третя поема “Скорбна мати” (1917-1918) – це ліричний цикл з чотирьох поезій, кожна з яких складається з 4-х катренів і має однотипну сюжетно-образну будову. Кожна з 4-х поезій розпочинається словами “Походила по полю”, а загальний сюжет циклу розповідає про те, як Божа Матір проходить полями України і з скорботою констатує, що Україна внаслідок братовбивчої війни спустошена матеріально і духовно, перетворилась з очікуваного в “Золотому гомоні” національного раю в національну руїну. “Не буть ніколи раю у цім кривавім краю”, - з гіркотою зауважує вона. Образ матері в поемі символічний. Окремими рисами він зв’язаний і з покійною матір’ю Тичини, якій присвячено цей твір, і водночас це символ вищої моральної правди, яка стоїть над правдою політичною і національною, водночас це і символ багатостраждальної України, яка прагнула волі, а здобула розбрат і національну ворожнечу. Значне місце в творчості раннього Тичини займає поетична збірка “Замість сонетів і октав” (1920), яка стала своєрідним продовженням поеми “Скорбна мати” і відбила песимістичні настрої поета, викликані розчаруванням з приводу того, що очікуваний національний рай на Україні так і не наступив. Полемічно, вже самою своєю назвою, збірка, крім усього іншого, спрямована й проти культурницьких ілюзій неокласиків та споріднених з ними програм. Саме вони найбільше зверталися до таких вишуканих строфічних форм як сонет та октава і саме вони плекали надії, що їх вишукане артистичне мистецтво стане запорукою і основою нової культури. Ця позиція асоціювалася у Тичини з накриванням купи сміття коштовною тканиною малинового кольору – кармазином. Замість сонетів і октав, які викликали аналогію з історичною епохою Відродження, Тичина побачив гнітючу реальність українського відродження: низьку культуру, терор, голод, засилля урядових функціонерів. Песимістичні образи, зв’язані з цією тематикою і складають основний зміст збірки.
Збірка побудована у специфічній формі, яка імітує особливу манеру хорового співу в античному театрі. Рухаючись по сцені в один бік, хор співав частину пісні, яка називалася строфою. Рухаючись назад, хор виконував другу частину пісні, яку називали антистрофою. Збірка Тичини побудована за цим же принципом. Лише перший і останній вірші збірки подаються як окремі поезії, а інші 20 віршів зв’язані тематичними двійками в десять пар, в яких перший вірш виконує роль строфи, другий – антистрофи. Перший в парі вірш має окрему, кожен раз різну назву, тоді як усі другі вірші в пара називаються антистрофами. Специфіка їх внутрішнього зв’язку полягає у тому, що строфа задає і розкриває певну тему, а антистрофа найчастіше додає дол. Висловленої думки якесь узагальнення або висновок – часто парадоксальний. Крім того, асоціативний зв’язок думок поєднує і пари віршів збірки, кожна нова думка тематично поєднана з попередньою і наступною, які вона продовжує, або тематично готує. Таким чином, збірка побудована у формі своєрідного діалогу, написаного ритмічною прозою. Ця книга Тичини викликала різні заперечення з боку радянської критики і довгий час замовчувалась. Інші дві поетичні збірки Тичини 20-х років “Плуг” і “Вітер з України” також були написані на високому художньому рівні, але вже були відмовою від поетики символізму і поворотом Тичини до революційної романтики
Творчість Макса Фріша.
Швейцарський письменник Макс Фріш(1911-1991) народився у Цюріху в сім’ї архітектора. Перші книги письменника (романи “Юрг Райнгарт”, 1934 і “Відповідь з тиші”, 1937) були відзначені літературною премією імені Конрада-Фердінанда Майєра. Проте, як і його батько, Фріш довгий час працював архітектором. Наприкінці війни Фріш захопився театром. Неабиякий вплив на нього справили зустрічі з Бертольтом Брехтом у повоєнному Цюріху. У 1966 році Фріш видав свої “Спогади про Брехта”. Макс Фріш — автор драм “Санта Крус” (1944), “І ось вони співають” (1945), “Китайський мур” (1946), “Граф Едерланд” (1951), Едерланд” (1951), “Дон Жуан, або Любов до геометрії” (1953), “Бідерман і палії” (1958), “Андорра” (1961), “Біографія” (1968), “Триптих” (1978). Одні з них (“І ось вони співають”, “Бідерман і палії”, “Андорра”) присвячені проблемам фашизму, провини і біди німців, розвінчанню принципів пристосовництва, інші ж (“Китайський мур”, “Граф Едерланд”, “Дон Жуан, або Любов до геометрії”, “Біографія”) приділяють увагу особистості, що стає “антигероєм”, безпорадним перед вимогами часу і суспільства.
Не менше, ніж Фріш-драматург, читачам відомий Фріш-прозаїк. Найкращими прозовими творами письменника є романи “Штіллер” (1954), “Homo faber” (1957) і “Назву себе Гантенбайн” (1964). Вони складають своєрідну трилогію, хоча й не пов’язані ані сюжетом, ані героями. Найвизначніші пізні твори Фріша написані в жанрі повісті: “Монток” (1975), “Людина з’являється в епоху голоцену” (1979), “Синя борода” (1982). Неабияку художню і пізнавальну цінність становить і публіцистика Макса Фріша (“Сторінки з речового мішка”, “Солдатська книжка”, “Громадськість як партнер”, “Щоденники”). Світове визнання Фріш здобув на рубежі 1960–1970-х років. Його романи були перекладені багатьма мовами, його п’єси з успіхом йшли в різних країнах світу. Він був лауреатом кількох престижних літературних премій, почесним доктором Нью-Йоркського і Чикагського університетів. Фріш полюбив театр із самого дитинства. Із гумором він пригадував, як у 16-річному віці надіслав свою п’єсу в Берлін видатному режисеру Максу Рейнгардту. По-справжньому його драматургічна діяльність розпочалася з 1944 року, коли він написав “п’єсу-романс” “Санта-Крус” (1944). 1946 року вона була поставлена в Цюріху. П’єса “Санта-Крус” містить у собі тему, що є наскрізною у творчості Фріша. Це — невідповідність всього укладу і норм сучасного життя внутрішнім можливостям людини. Персонажі п’єси — господар замку Барон і його дружина Ельвіра ведуть існування, що сприймається ними як тягар. Проте вони не можуть відмовитись від нього, змінити його, адже це суперечить поняттю обов’язку. Барон — “людина порядку”. “Порядок передусім”, — його улюблена фраза. Туга героя за іншим світом є настільки великою, що призводить до своєрідного роздвоєння особистості. Цьому обивательському світу протистоїть Пелегрін, пірат і волоцюга. Йому заздрять понурі мешканці замку. Пелегрін живе у світі свободи та екзотики — на Кубі й у Мексиці, живе яскраво, гостро, ризиковано. Він — надзвичайно жвава людина, яка навколо себе весь час бажає бачити таких самих “живих людей”. “Ви тільки подивіться на цих людей! — говорить він Лікарю. — Чому вони не живуть!” У драмі звучить проблема свободи вибору, що була однією з центральних і у творах екзистенціалістів. Одна людина обирає спокій, комфорт, “сушу”, замок, інша — невідоме й небезпечне, “море”. Сам Пелегрін говорить про це наприкінці драми: “Або-або, це, здається, неминуче. Одному — море, іншому — замок, одному — Гавайські острови, іншому — дитина”. Пелегрін обрав свободу. Він не захотів пов’язувати з Ельвірою життя. Він вважає, що “шлюб — це труна кохання.” Але зустріч з Пелегріном, спалах вільного кохання залишили глибокий слід в душі Ельвіри. Упродовж цих 17 років він снився їй,“розгулював океанами сну”, забирав її “на кораблі спогадів”. І чи могло бути по-іншому, адже дочка Ельвіри Віола — дочка Пелегріна. “Віола” — саме так називався той самий корабель із червоним вимпелом... Наприкінці п’єси Пелегрін помирає. Ельвіра ж усвідомлює, що вони всі ці 17 років грали із чоловіком “маленьку комедію” (“вони не знають, про що говорити, — так довго вже триває їх шлюб”). “Ми могли любити одне одного, ми всі, — говорить вона, — тепер я бачу — життя зовсім не таке, кохання більше, ніж я думала, вірність — глибша, їй нема чого боятися наших снів, нам не потрібно ховати тугу, не потрібно брехати”.
4. Методика вивчення пунктуації. Урок літератури, його різновиди. ЕКЗАМЕНАЦІЙНИЙ БІЛЕТ № 29
|
||||||||
Последнее изменение этой страницы: 2017-01-23; просмотров: 333; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.144.86.138 (0.016 с.) |