Слухання «Полонезу» Ф. Шопена 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Слухання «Полонезу» Ф. Шопена



В останні роки старовинні танці знову стали модними. Величний полонез знову танцюють у розкішних залах і на веселих народних святах. Але наш бал триває. Уявіть велику залу, запалені свічки, усі гості у старовинному одязі ви­конують старовинний танець — менует. Менует — старовинний французький танець у тридольному розмірі, сповнений увічливих поклонів, реверансів, не­спішних кроків.

Слухання фрагмента «Менуету» Й. С. Баха

Цю музику написав німецький композитор Йоганн Себастьян Бах. Його ім’я та його твори ви вже чули на уроках музики.

· Якими словами ви розповідатимете про музику «Менуету» Й. С. Баха?

· Ця музика є плавною та спокійною чи швидкою та енергійною?

Слухання «Менуету» Й. С. Баха

А ось ми вже в Австрії, де на нас очікує зустріч із вальсом (у перекладі з нім.— кружляти) — найпопулярнішим бальним танцем. Він може мати різні темпи, характер, але завжди — тридольний розмір. Танцюючи, так і хочеться промо­вити: раз-два-три, раз-два-три (ознайомлення зі схемою тактування зі с. 95 підручника). Його виконують, плавно кружляючи, немов ковзаючи по підлозі.

Австрійський композитор Йоганн Штраус створив вальс «Весняні голоси».

· Послухайте цей твір. Які картини допомогла побачити вам музика вальсу?

 

Слухання вальсу «Весняні голоси» Й. Штрауса (із пластичним інтонуванням)

· Чи відповідає ця музика вашим уявленням про весняну природу?

· Послухайте вальс та пластичним рухом рук передайте плавність звучання музики.

І справді — чудова музика: захоплює, кружляє і ніби закликає роззирнутися довкола! І знову повертаємося до Польщі, що подарувала світові ще один бальний танець — мазурку. Мазурка (від назви польської області Мазовії) — веселий рухливий танець, першими виконавцями якого були мазури — поль­ські селяни. У XVII—XVIII ст. мазурка здобула популярність у всій країні, а з XIX ст. поширилася Європою і стала обов’язковим танцем на світських ба­лах. Мазурка — це парний танець: кавалер виявляє всіляку повагу дамі, веду­чи її трохи попереду себе, визначаючи рухи, змінюючи фігури, установлюючи темп. Незважаючи на швидкий темп, рухи мазурки пройняті почуттями гід­ності та гордості.

· Послухайте «Мазурку» Ф. Шопена та спробуйте визначити: яким є розмір твору — дводольним чи тридольним?

Слухання «Мазурки № 5» В dur Ф. Шопена Вокально-хорова робота

Учитель. Як ми вже знаємо, багато пісень або присвячено різним тан­цям, або має танцювальний характер.

· Пригадайте пісні, у яких ідеться про танець.

Так, це — і чеська народна пісня «Полька», і українська народна пісня «Гарний танець гопачок» та ін.

· Послухайте польську народну пісню «Зозуля» (с. 96—97 підручника) та по­міркуйте: у ритмі якого танцю створено цю пісню?

Слухання польської народної пісні «Зозуля» (розучування, виконання з тактуванням)

Продовження розучування чеської народної пісні «Полька»

 

ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Учитель. Як кожен народ має власну історію, культуру, мову, так має він і свої особливі танці, що розповідають нам про історію народу, про його ха­рактер та темперамент. У світі існує багато бальних танців, кожен із них має національний колорит. В усьому світі набули популярності танці Латинської Америки: самба, румба, джайв, ча-ча-ча. Сьогодні ми ознайомились із євро­пейськими бальними танцями.

Учні виходять із класу під музику (Ф. Шопен «Мазурка № 5» В dur).

 

Урок 23. ЧАРІВНИЙ СВІТ БАЛЕТУ

Мета (формувати компетентності):

· ключові: уміння вчитися (уміння зосереджено слухати вчителя, переключатися з одного виду діяльності на інший); загальнокультурну (формувати естетичне став­лення до навколишньої дійсності); здоров'язбережувальну (формувати правильну поставу; підтримувати сприятливий емоційний настрій); соціальну (співпрацюва­ти з однокласниками й учителем); громадянську (усвідомлювати свою приналеж­ність до певного соціально-культурного середовища); інформаційно-комунікатив- ну (оперувати інформацією, отриманою на уроці);

· предметні: розуміти особливості емоційного змісту, засоби музичної виразності, красу музичних народних традицій; опанувати поняття «балет», «кадриль»; удоско­налювати вміння висловлювати враження від музичних творів, вокальні навички; розвивати спостережливість, чуття ритму; прищеплювати музичний смак, шанобли­ве ставлення до світової музичної спадщини, інтерес до музики та співу, до дослі­дження музичних образів.

Музичний матеріал: Ф. ІІІопен «Мазурка № 5» В dur; П. Чайковський «Танець малень­ких лебедів» (із балету «Лебедине озеро»), «Вальс квітів» (із балету «Лускунчик»); естонська народна пісня «У кожного свій музичний інструмент»; польська народна пісня «Зозуля».

Обладнання: фонохрестоматія; музичні інструменти; ТЗН; ребус.

Наочні посібники: підручник; портрети Ф. Шопена, П. Чайковського.

Тип уроку: комбінований урок.

 

ХІД УРОКУ

Учні входять до класу під музику (Ф. Шопен «Мазурка № 5» В dur).

 

ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель. Ми вже знаємо, що оперну виставу можна переглянути в опер­ному театрі. А які вистави ще можна побачити в цьому театрі? Сьогодні до те­атру нас супроводжуватиме Танцювальний Кит.

 

ОСНОВНА ЧАСТИНА

Слухання музики

Учитель. Казкова тема завжди приваблювала професійних композито­рів, які своєю музикою давали цим казкам друге життя. Казку можна переповісти словами, показати на сцені театру або в кіно. У таких виставах усе зрозу­міло, адже дійові особи спілкуються за допомогою діалогу. Але існує вид ми­стецтва, у якому зміст передається шляхом поєднання музики, хореографії (танцю) та сценічної дії. Як називають такий вид мистецтва — ви дізнаєтеся, розв’язавши ребус і вписавши у клітинки перші літери відгаданих слів.

1. Український народний інструмент. (Бандура)

2. Український народний танець, що виконують чоловіки. (Аркан)

3. Інструмент для їжі або для музикування. (Ложка)

4. Ім’я композитора Ґріґа, автора п’єси «Ранок». (Едвард)

5. Назва музичного жанру. (Танець)

 

         
Б А Л Е Т

 

Балет (у перекладі з французької — «танець») — музично-театральна вистава, у якій думки та почуття передають танцем.

 

Французьке слово ballet походить від італійського ballo — «танцюю». Ба­лет — це також музичний жанр: понад 300 років цим словом називають виста­ву, у якій поєднано музику, танець, драматичне й образотворче мистецтво. В осно­ві балету — класичний танець, рухи якого вирізняються точністю, доскона­лістю, виразністю. До кожного балету створюють лібрето — сценарій, за яким розгортається сюжет вистави. Також для балету необхідні декорації, костюми.

Казкова тема завжди приваблювала професійних композиторів, які у сво­їх творах засобами музичного мистецтва розкривали образи казкових персона­жів, їхні характери, почуття та переживання. Російський композитор Петро Чайковський написав музику до трьох казкових балетів — «Лускунчик», «Ле­бедине озеро» та «Спляча красуня». Уже понад 100 років вони постійно йдуть на сценах балетних театрів світу.

· Послухайте фрагмент балету «Лебедине озеро». До якого епізоду казки створено цю музику?

Слухання фрагмента балету «Лебедине озеро» П. Чайковського

· Яким є характер цього танцю?

· Хто його виконує на балетній сцені?

За мотивами казки Е. Т. А. Гофмана «Лускунчик і Мишачий король» П. Чайковський створив балет «Лускунчик», у якому багато музичних номе­рів і танців, однак особливо запам’ятовується «Вальс квітів». Плавно, наспів­но і дуже поетично звучить музика цього вальсу.

· Послухайте фрагмент балету «Лускунчик». Яким є характер цього вальсу?

Слухання «Вальсу квітів» із балету «Лускунчик» П. Чайковського

Який ніжний, тремтливий вступ до цього вальсу! Ніби той, хто виконує цю музику, торкається не інструмента, а нашої душі. Коли я слухаю цю музи­ку будь-якої пори року, то одразу уявляю квітучий сад, весну та квіти. Музика вальсу така легка, повітряна, що, здається, зараз підхопить нас, закружляє і перенесе в далеке королівство, де всі люди бажають одне одному лише добра. Заплющте очі та послухайте цю чудову музику ще раз.

Повторне слухання «Вальсу квітів» із балету «Лускунчик» П. Чайковського

· Чим різняться прослухані вами танці?

Вокально-хорова робота

Учитель. Ми співали чимало пісень про різні танці або пісень у танцю­вальному характері. А ось іще одна (с. 104—105 підручника).

· Послухайте естонську народну пісню «У кожного свій музичний інстру­мент». Про які танці в ній згадано?



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-09-19; просмотров: 411; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.145.156.250 (0.01 с.)