I. Теоретичні основи музичної освіти в дитячому садку 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

I. Теоретичні основи музичної освіти в дитячому садку



Зміст

Введення
I. Теоретичні основи музичної освіти в дитячому садку
1.1 Музичне виховання в дитячому садку

1.2 Вікові особливості дітей старшого дошкільного віку

II. Педагогічні умови реалізації видів діяльності дітей у ДНЗ
2.1 Розвиток музичного сприйняття
2.2 Креативність у музичній діяльності дітей старшого дошкільного віку

2. 3Педагогічний експеримент
Висновок
Додатки

Список використаної літератури

Введення

Музичне виховання-це не

виховання музиканта,

а насамперед виховання людини.

В.А. Сухомлинський.

Різні види мистецтва мають специфічні засоби впливу на людину. Як відомо, музика – вид мистецтва, який істотно впливає на становлення особистості в дошкільному віці. Доведено, що навіть внутрішньоутробний період надзвичайно важливий для подальшого розвитку людини: музика, яку слухає майбутня мати, впливає на самопочуття дитини. Щоб полюбити музику, дитина повинна мати досвід сприйняття музичних творів різних епох і стилів, звикнути до її інтонацій, співпереживати її настрою.

Яку ж музику повинні слухати діти? Музика для дитини повинна бути ясною і мелодійною, сприяти формуванню здатності адекватно реагувати на неї голосом та рухами, розвитку інтересів до різних музичних інструментів та бажанню на них грати; можливо тому, більшість вважає, що простіше купити дитині аудіокасету з піснями, які всім знайомі з дитинства, – і нехай насолоджуються. Однак батьки дуже швидко починають розуміти, що задоволення отримують всі, крім головного слухача. Спеціалісти, як правило, рекомендують слухати Моцарта (твори цього композитора досконало відповідають всім вимогам: прості, гармонійні, оптимістичні, і навіть печаль у нього світла), Шуберта, Гайдна, Баха. Мелодії цих композиторів дійсно подобаються маленьким слухачам. Проблемами дитячої музики також займалися Вівальді, Шопен, Брамс, Глінка, Бетховен, Боккеріні, Лядов, Рах-манінов, Верді, Гершвін, Штраус, Кальман, Ліст, Прокоф’єв, Грибоєдов та ін.

Японський педагог і музикант Шінічі Судзукі впевнений, що всі діти народжуються талановитими. Відмінність тільки в одному: в одних дітей здібності до чогось розвивають з раннього дитинства, а у інших ні. Сьогодні

 

більшість педагогів працюють за його системою, існують навіть спеціальні групи в дитячих садках

Не можна забувати про музику Чайковського: вона принесе справжнє задоволення не тільки дітям, а ще й батькам, які звикли до сучасних ритмів.

Дошкільний вік надзвичайно важливий для подальшого оволодіння музичною культурою. Якщо в процесі музичної діяльності буде сформовано музично-естетичну свідомість, це не пройде безслідно для подальшого розвитку людини, його загального духовного становлення.

 

II. ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ РЕАЛІЗАЦІЇ ВИДІВ ДІЯЛЬНОСТІ ДІТЕЙ У ДНЗ

 

Репертуар для слухання музики

дітьми старшого дошкільного віку:

 


1. Глінка «Дитяча полька»
2. Чайковський «Зимовий ранок».
3.Чайковскій «Хвороба ляльки».
4. Калінніков «Сумна пісенька».
5. Моцарт «Романс».
6. Свиридов «Весна і осінь».
7. Чайковський «Нова лялька».
8. Чайковський «Камаринська»
9.Чайковскій «Пісня жайворонка».
10. Римський Корсаков «Білка».
11. Римський Корсаков «окія море синє».
22. Римський Корсаков «Пісня і танець птахів»
23. Рахманінов «Італійська полька».
24. Мусоргський «Світанок на Москва ріці».
25. Прокоф'єв «Марш з опери Любов до трьох апельсинів»
26. Хачатурян «Танець з шаблями»
27. Бах «Токата і фуга ре мінор»
28. Свиридов «Трійка».
29. Свиридов «Стрибуха»
30. Свиридов «Заметіль».

 


12. Шостакович «Вальс жарт»
13. Глінка «Жайворонок».
14. Кабалевський «Кавалерійська».
15. Гріг «Хід гномів».
16. Гріг «В печері гірського короля».
17. Римський-Корсаков "Політ джмеля».
18. Вівальді «Весна».
19. Вівальді «Зима».
20. Вівальді «Осінь».
21. Чайковський «Пори року» «Квітень Пролісок»
31. Чайковський «Пори року» «Листопад на трійці»
32. Лист «Кампанелла».
33. Чичков «Ромашкова Русь».
34. Шостакович «Шарманка»
35. Шуман «Веселий селянин».
36. Даргомижський «Табакерочний вальс».
37. Шостакович «Танець».
38. Шостакович «Гавот».
39. Майкапар «Менует».
40. Моцарт «Колискова»


 

Складний процес дитячого музичного сприйняття припускає використання художнього виконання творів, слова педагога та наочних засобів. Слово педагога повинно бути коротким, яскравим, образним і спрямованим на характеристику змісту твору, засобів музичної виразності. Живе сприйняття звучання не слід підміняти зайвими розмовами про музику, її особливості. Перед слуханням п'єс необхідно направляюче слово педагога.
Слово педагога про музику має роз'яснити, розкрити почуття, настрій, виражені музичними засобами. Навіть голос педагога емоційно забарвлюється в залежності від характеру твору.

Отже, твори повинні відрізнятися високими художніми якостями - ідейним змістом, способом вираження, щоб викликати співпереживання і впливати на внутрішній світ дитини.

За проектом «Галерея музичних портретів»

Старша група      
Місяць Тема заняття Музичний репертуар Завдання
  Вересень       «В світі казкових пригод»     Д. Кабалевський «Клоуни», «Труба й барабан», «Зайчик дратує ведмедика» П.Чайковський «Марш дерев'яних солдатиків» Виховувати бажання й уміння втілювати почуте в творчому русі процес розвитку музичного образу; вміти імпровізувати, «малювати» різні мелодії відповідним кольором, динамікою лінії, композиційною побудовою.
  Жовтень       «Е.Гріг - чарівник із Норвегії»     Е.Гріг «У печері гірського короля», «Похід гномів», «Танець ельфів», «Ранок»   Навчити дітей розрізняти твори по способу їх виконання (фортепіанне, оркестрове), розвивати вміння передавати образи в музичних творах танцювальними рухами.  
    Листопад       «Тендітні звуки вальсу»     Й.Штраус «Казки віденського лісу», П.Чайковський «Вальс квітів», «Сентиментальний вальс» З'ясувати уявлення дітей про жанр «Вальсу», розрізняти характер контрастних вальсів і намагатися передавати його рухом.  
  Грудень         «Час казковий наступає - іграшки всі оживають»   П.І.Чайковський «Лускунчик» -фрагменти: «Марш», «Вальс квітів», «Танець Феї Драже».   Продовжувати знайомити дітей з поняттям «Жанр» та вчити розрізняти музичні твори за жанрами, виховувати естетичний смак, розвивати вміння самостійно створювати образи, відповідно до характеру музики.
  Січень       «Музична казка»   К.Сен-Санс «Карнавал тварин»: «Кури та півні», «Слон», «Кенгуру», «Акваріум», «Лебідь» «Довговухі»   Спонукати самостійно визначати характер музичного твору та засоби музичної виразності; вчити слухати і диференціювати тембри провідних інструментів симфонічного оркестру (скрипкових, духових, ударних)  
    Лютий       «Як відшукати музику»     М. П. Мусоргський п’єси з циклу «Картинки з виставки» Розвивати творчі здібності дошкільнят у різних видах художньої діяльності, вміння відображати в малюнку враження від емоційно-образного змісту музики; виховувати любов дітей до музики, художній смак і основи музичної культури і музично-естетичної свідомості.  
  Березень       «Перші ніжні подихи весни»   П.І.Чайковський «Підсніжник», «Пісня жайворонка»   Підтримувати бажання слухати музику, розвивати музичні здібності; виховувати уміння проявляти емоційний відгук на почуту музику.
  Квітень     «Поговоримо про музичну абетку»     Дидактична гра «Музична абетка» (звучання різних видів інструментів)     Ознайомлювати дітей з різними дитячими музичними інструментами (барабан, брязкальця, дзвіночок, дерев’яні ложки, дудочка, бубен)та ін., їх звучанням. Вчити уважно слухати музику, емоційно відгукуватися на звучання інструментів різного характеру, різної висоти та тембру звучання.
    Травень       «Чарівний світ музики Сергія Прокоф'єва» С.Прокоф'єв «Вечір», «Марш», «Похід коників», «Казочка» Розвивати увагу, пам’ять, музичний слух. Вправляти в розрізненні інструментів на слух, відтворювати найпростіші ритмічні малюнки, імпровізувати. Надавати дітям можливість слухати досконалі за формою, доступні для розуміння сольні та оркестрові твори; збагачувати духовний світ малюків якісною музикою.

 

 

Висновок


Музичні заняття є важливим етапом музичного виховання дітей. У результаті дитина набуває найбільший, у порівнянні з іншими видами діяльності, обсяг музичних вражень; розвивається музичне сприйняття - мислення. Для повноцінної реалізації музично-педагогічної програми необхідне проведення свят, дозвілля, розваг музичного напрямку.

Знайомство дитини в дошкільному закладі з різноманітною музикою - класичної, народної, різних стилів та епох, створеної композиторами спеціально для дітей, розвиває у дошкільника інтерес і любов до музики, і як результат створює передумови для подальшого формування основ музичної культури і успішного розвитку музичних здібностей.

Дитина йде до освоєння сенсу своїх дій через почуття. Адже тільки в стані підвищеного інтересу, емоційного підйому дитина здатна зосереджувати свою увагу на музичному творі, об'єкті, запам'ятовувати подія з усіма деталями і нюансами. Бажання знову пережити певний стан може служити для нього мотивом діяльності, стимулом прояви активності. Під впливом емоцій якісно по-іншому виявляються і увагу, і мислення, і мова.

Розвиваючи емоційну чуйність, музичні здібності, вміння спілкуватися з дорослими і однолітками, необхідно об'єднувати зусилля батьків, вихователів, музичного керівника, з метою забезпечення емоційного комфорту, цікавою та змістовною життя малюкам і в дитячому садку, і вдома. Нехай дитина росте здоровою, веселою, і музика супроводжує її все життя!

 

 

Додатки

Додаток 1

Слайд 2

Ми перенесемося з вами в давні-давні часи, коли не було ні електрики, ні комп’ютера, ні телевізора. Люди їздили не в машинах, не в метро, а в каретах. Дівчаткам так само, як і зараз дарували гарні ляльки, а хлопчики грали не з машинками, а з дерев'яними конячками.

Слайд 3 Звучить № 4 з альбому «Гра в коники»

М. к.: Ось так П. Чайковський зобразив портрет іграшкових коників засобами музики. А ми з вами зараз пограємо в гру, яка теж називається «Коник».

Гра 1 (з маракасами) Гра 2 (з металофонами)

М. к.: Я загадаю вам загадку:

Они в коробочке лежат, но если их достать,

Построятся за рядом ряд, пойдут маршировать!

И каждый с новеньким ружьем, похожи, словно братики,

Кто скажет, как мы их зовем? (деревянные солдатики)

Слайд 4

Звучить № 5 з альбому «Марш дерев'яних солдатиків»

Слайди 5-6

М. к.: Давайте згадаємо, як ходять дерев'яні солдатики, встанемо разом і помаршируємо.

Слайди 7-8-9 Завдання ускладнюється, з показом ілюстрацій

М. к.: Діти, чи полюбляєте ви казки? Яких героїв з казок ви знаєте? (відповіді дітей).

 

П. Чайковський писав музику до казкових героїв. Пропоную вам подивитись мультик, який називається «Баба Яга».

Перегляд мультика

Слайд 10

М. к.: Вам сподобалось? А скажіть, музика до мультика була однаковою чи різною? Чому ви так вважаєте? (відповіді дітей) Отже, можна сказати, що музика цієї п’єси, як і мультик РІЗНОКОЛЬОРОВА! Тому вам пропоную пограти в гру.

Гра з картками

М. к.: Тихо, тихо сядем рядом - входит музыка в наш дом

В удивительном наряде, разноцветном, голубом.

И раздвинутся вдруг стены, Вся земля видна во круг

Пляшут волны речки пенной, Чутко дремлют лес и луг.

В даль бегут степные тропки, Тают в дымке голубой,

Это музыка торопит И зовет нас за собой…

(К. Ибряев)

М. к.: На останок, ми з вами послухаємо ліричну, співучу музику з «Дитячого альбому», яка називається «Солодка мрія».

Ви вмієте мріяти? Давайте зараз помріємо разом про щось приємне, красиве, хороше і в цьому нам допоможе музика. Сидіть спокійно і що-небудь собі уявляйте, можна слухати, закривши очі.

Слайд 11 Звучить № 21 з альбому «Солодка мрія»

М. к.: А тепер я хочу почути, про що ви мріяли (відповіді дітей).

Молодці!

М. к.: Ну ось, діти, наше казкове заняття підходить до кінця. Чию ж музику ми з вами сьогодні слухали? Яка музика у П. І. Чайковського? (красива, дивовижна, чарівна, казкова). Звичайно, чарівна! Тому, що слухаючи її, ми можемо уявити собі різні музичні образи і навіть помріяти. Яка музична

 

 

картинка з «Дитячого альбому» вам найбільше сподобалася? Чим вона вам запам'яталася? (відповіді дітей)

А тепер вам завдання. Намалюйте ту музику, яка вам найбільше сподобалася і запам'яталася, а я постараюся відгадати, яку п'єсу П. І. Чайковського ви намалювали. Домовилися?

На цьому наша бесіда про творчість великого композитора П. І. Чайковського закінчена, до зустрічі на слідуючому занятті!

Заключна пісня

 

 

Додаток 2

CD-диск:

1. Фото – портрети композиторів

2. Мультфільм «Фантазії на теми Є. Гріга»

3. Мультфільм «Картинки з виставки» за музикою М. П. Мусоргського

4. Мультфільм «Петя та вовк» за музикою С. Прокоф’єва

5. Мультфільм «Баба Яга» за однойменною музикою з «Дитячого альбому» П. І. Чайковського

6. Презентація «Дитячий альбом П. І. Чайковського»

 

Зміст

Введення
I. Теоретичні основи музичної освіти в дитячому садку
1.1 Музичне виховання в дитячому садку

1.2 Вікові особливості дітей старшого дошкільного віку

II. Педагогічні умови реалізації видів діяльності дітей у ДНЗ
2.1 Розвиток музичного сприйняття
2.2 Креативність у музичній діяльності дітей старшого дошкільного віку

2. 3Педагогічний експеримент
Висновок
Додатки

Список використаної літератури

Введення

Музичне виховання-це не

виховання музиканта,

а насамперед виховання людини.

В.А. Сухомлинський.

Різні види мистецтва мають специфічні засоби впливу на людину. Як відомо, музика – вид мистецтва, який істотно впливає на становлення особистості в дошкільному віці. Доведено, що навіть внутрішньоутробний період надзвичайно важливий для подальшого розвитку людини: музика, яку слухає майбутня мати, впливає на самопочуття дитини. Щоб полюбити музику, дитина повинна мати досвід сприйняття музичних творів різних епох і стилів, звикнути до її інтонацій, співпереживати її настрою.

Яку ж музику повинні слухати діти? Музика для дитини повинна бути ясною і мелодійною, сприяти формуванню здатності адекватно реагувати на неї голосом та рухами, розвитку інтересів до різних музичних інструментів та бажанню на них грати; можливо тому, більшість вважає, що простіше купити дитині аудіокасету з піснями, які всім знайомі з дитинства, – і нехай насолоджуються. Однак батьки дуже швидко починають розуміти, що задоволення отримують всі, крім головного слухача. Спеціалісти, як правило, рекомендують слухати Моцарта (твори цього композитора досконало відповідають всім вимогам: прості, гармонійні, оптимістичні, і навіть печаль у нього світла), Шуберта, Гайдна, Баха. Мелодії цих композиторів дійсно подобаються маленьким слухачам. Проблемами дитячої музики також займалися Вівальді, Шопен, Брамс, Глінка, Бетховен, Боккеріні, Лядов, Рах-манінов, Верді, Гершвін, Штраус, Кальман, Ліст, Прокоф’єв, Грибоєдов та ін.

Японський педагог і музикант Шінічі Судзукі впевнений, що всі діти народжуються талановитими. Відмінність тільки в одному: в одних дітей здібності до чогось розвивають з раннього дитинства, а у інших ні. Сьогодні

 

більшість педагогів працюють за його системою, існують навіть спеціальні групи в дитячих садках

Не можна забувати про музику Чайковського: вона принесе справжнє задоволення не тільки дітям, а ще й батькам, які звикли до сучасних ритмів.

Дошкільний вік надзвичайно важливий для подальшого оволодіння музичною культурою. Якщо в процесі музичної діяльності буде сформовано музично-естетичну свідомість, це не пройде безслідно для подальшого розвитку людини, його загального духовного становлення.

 

I. ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ МУЗИЧНОЇ ОСВІТИ В ДИТЯЧОМУ САДКУ


1.1 Музичне виховання в дитячому садку
Художньо-естетичне виховання направлено на більш тонкі здібності дитини. Діти вчаться відчувати і розуміти, помічати хороше і погане, творчо думати і діяти, і тим самим долучатися до різних видів художньої діяльності.
Одним з яскравих засобів виховання є музика. «Музика посередниця між життям розуму та життям почуттів», говорив Л. В. Бетховен, тобто музика є як духовним, так і інтелектуальним видом мистецтва.

Головне в музичному розвитку дошкільника – «занурити» його у розмаїття музики, навчити «жити» нею, ознайомити з різними засобами виразності, образними рухами, навчити орієнтуватися в просторі, бачити себе серед інших, бути сприятливим до музики, вправним, оптимістично налаштованим. Дуже важливо створювати умови для формування основ музичної культури дітей дошкільного віку.

Основними завданнями музичного виховання можна вважати:
1. Розвиток музичних і творчих здібностей (з урахуванням можливостей кожного) за допомогою різних видів музичної діяльності;
2. Формування музичної культури, загальної духовної культури.

Успішне вирішення перерахованих завдань залежить від змісту музичного виховання, перш за все від значимості використовуваного репертуару, методів і прийомів навчання, форм організації музичної діяльності та ін.

Основною формою музичної діяльності в дитячому саду є заняття, які передбачають:

· слухання музичних творів доступних для сприйняття дітей - слухання музики розвиває інтерес, любов до неї, розширює музичний кругозір, підвищує музичну сприйнятливість дітей, виховує зачатки музичного

смаку; систематичне слухання музики в дитячому саду допомагає дітям в більш старшому віці краще розуміти і любити її;

· навчання співу - пісня це цінний засіб морально-естетичного виховання завдяки єдності музичного і літературного тексту. Діти люблять співати. Виконуючи пісні, вони глибше сприймають музику, активно висловлюють свої переживання і почуття. Текст пісні допомагає їм зрозуміти зміст музики і полегшує засвоєння мелодії. Мелодію з голосу діти сприймають легше, ніж при виконанні на фортепіано, коли складний акомпанемент ускладнює сприйняття. У процесі співу у дітей розвиваються музичні здібності: музичний слух, пам'ять, почуття ритму. Спів сприяє розвитку мови. Слова виговорюються протяжно, співучо, що допомагає чіткому вимові окремих звуків і складів. Музичний керівник і вихователь стежать за правильною вимовою слів. Спів об'єднує дітей загальним настроєм, вони привчаються до спільних дій. Діти чують, що той, хто поспішає або відстає, порушує стрункість співу. При дотриманні гігієнічних умов, тобто при проведенні занять в провітреному приміщенні, на чистому повітрі в суху теплу погоду, спів сприяє розвитку і зміцненню легенів і всього голосового апарату. На думку лікарів, спів є кращою формою дихальної гімнастики. Систематичні заняття співом у дитячих садках готують дітей до уроків співу в школі.

· навчання рухам у музичних іграх і танцях - музично-ритмічна діяльність, що об'єднує в єдиний комплекс музику, драматизацію, пантоміму, пластику і танець, є одним з найбільш ефективних видів естетичної діяльності для формування художньо-творчих здібностей у дітей старшого дошкільного віку. Сила і перевага музично-ритмічної діяльності полягає в тому, що вона виникає і спирається на звичну, захоплюючу ігрову діяльність, у процесі якої особливо яскраво розвивається творча уява дітей. У музичних іграх зміст і характер рухів

визначаються музикою. Одним з видів музичних ігор є ігри під спів вихователя і дітей. За допомогою цих ігор педагог розвиває у дітей інтерес до співу, музики, виховує музичний слух, пам'ять, почуття ритму, голос і вміння правильно виконувати мелодію. Діти навчаються у цих іграх передавати в русі художній образ, загальний характер музики (веселий, бадьорий, спокійний), форму (заспів і приспів) і окремі засоби музичної виразності - швидкість звуку (темп), гучність звучання (динаміку), співвідношення звуків за часом (ритм).

· гра на шумових музичних інструментах - прекрасний засіб не лише індивідуального розвитку, а й розвитку мислення, творчої ініціативи, свідомих відносин між дітьми.

Чергування різних видів музичної діяльності вимагає від дітей уваги, кмітливості, швидкості прийняття рішень, організованості і зібраності, прояву вольових якостей та індивідуальності.

У дітей важливо розвивати все найкраще, що закладено в них від природи; враховуючи схильності до певних видів музичної діяльності, на основі різних природних задатків формувати спеціальні музичні здібності, сприяти загальному розвитку.

Музичні здібності дітей проявляються у кожного по-різному. У деяких вже на першому році життя всі три основні здатності - відчуття ладу, музично-слухові уявлення та почуття ритму - виражаються досить яскраво, швидко і легко розвиваються, це свідчить про музичність; в інших пізніше, важче. Найбільш складно розвиваються музично - слухові уявлення - здатність відтворювати мелодію голоси, точно її, інтонуючи, або підбирати її по слуху на музичному інструменті. У більшості дітей ця здатність проявляється лише до п'яти років. Але відсутність раннього вияву здібностей, підкреслює музикант-психолог Б. М. Теплов, не є показником слабкості або тим більше відсутність здібностей. Велике значення має те оточення, в якому росте дитина (особливо в перші роки життя). Раннє прояв музичних

здібностей спостерігається, як правило, саме у дітей, які отримують достатньо багаті музичні враження.

 



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-07-16; просмотров: 533; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.116.8.110 (0.054 с.)