Употребление неопределенного артикля 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Употребление неопределенного артикля



(THE USE OF INDEFINITE ARTICLE)                         

I can see a book on the table.

My brother is a doctor. He is a clever young man.

There is a new music school in our street. It is a pen. This is a pencil.

Tom is such a nice boy.

My grandmother, a school­teacher, is on pension now.

I've read a lot about this author.

1. С исчисляемыми существи-­
тельными, когда они упомина­-
ются впервые.

2. С существительным, являю-­
щимся, членом составного
именного сказуемого.

 

3. С существительным после
оборота there is..., а также по-­
сле it is..., this is....

4. После слов: such, rather,
quite, what.

5. С существительными в роли
приложения.

6. Перед числительными а
dozen, a hundred, a thousand, a
million, в выражениях a lot (of), a
great many of.

 7. В некоторых оборотах: it is a pleasure, as a result, as a matter of fact, as a rule, to be in a hurry, it's a pity.

8. В сочетаниях с глаголами to have, to take, to give: to have a cold to have a good time, to have a toothache, to have a rest, to have a smoke, to take a shower, to give a hand.

УПОТРЕБЛЕНИЕ ОПРЕДЕЛЕННОГО АРТИКЛЯ

(THE USE OF DEFINITE ARTICLE)


1. С существительными в един­
ственном и множественном
числе, когда говорящему ясно, о
каком предмете идет речь.

2. С существительными, кото­
рое упоминается в контексте
второй раз.

3. Когда перед существитель­
ным стоит:

а) порядковое числительное;

б) прилагательное в превосход­
ной степени;

в) одно из прилагательных:
following, last, next, same, very,
only, ho: next door, last week, last
year.

4. Когда существительное имеет
при себе уточняющее или огра­
ничивающее определение.

5. С существительными, обо­
значающими предметы единст­
венные в своем роде: the Sun,
the Moon, the Earth, the sky, the
world, the air, а также в словосо­
четаниях:

In the morning, in the afternoon, in the evening.

6. С исчисляемыми существи­
тельными, обозначая весь класс
однородных предметов, ане
выделяя один предмет из рода
ему подобных.

7. С названиями:

ОТСУТСТВИЕ АРТИКЛЯ

 

Here is the magazine you

want to read.

Open the window, please.

I saw a new film on TV yes­
terday. The film was not very
interesting.

Gagarin was the first cosmo­naut of the world.

Minsk is the largest city in Belarus.

Answer the following ques­tions. She is the only child in the family.

The price of fruit is high this year. Somebody is knocking at the door of our flat.

The sky is blue and the sun shines brightly in the sky. The air is fresh and the ground is covered with leaves in au­tumn. I get up at 7 o'clock in the morning and go to bed at 11 in the evening.

 

The cow is a domestic ani­mal.

The article is a structural part of speech used with nouns. The snowdrop is the first


а) водных бассейнов, горных
цепей групп островов, пустынь;

б) некоторых стран и местно­
стей;

в) некоторых исторических зда­
ний (учреждений), музеев, теат­
ров, библиотек, организаций,
английских газет;

г) сторон света: the North, the
South, the East, the West;

но без артикля: from East to West, from North to South;

д) при существительном, обо­
значающим фамилию, когда
речь идет о всей семье в целом.

ОТСУТСТВИЕ АРТИКЛЯ


 
ОТСУТСТВИЕ АРТИКЛЯ


ОТСУТСТВИЕ АРТИКЛЯ


1. Артикль не употребляется, ес­
ли у исчисляемого существи­
тельного имеется определение,
выраженное местоимением (при­
тяжательным, указательным, во­
просительным, неопределенно-
личным), именем собственным в
притяжательном падеже или ко­
личественным падеже или коли­
чественным числительным;

2. С существительными во мно­
жественном числе, которые яв­
ляются частью именного сказуе­
мого.

3. С неисчисляемыми существи­
тельными, если они не имеют
ограничительных или уточняю­
щих определителей.

4. С названиями дней недели,
месяцев и времен года.

5. С именами собственными

6. С существительными, обозна- чающими названия наук и учебных предметов.

 


spring flower

The Thames, the Volga, the Black Sea, the English Channel, the Atlantic Ocean. the Urals the United States (the USA), the Crimea, the Ukraine the Kremlin, the Brit­ish Museum, the National Gallery, the United Nations Organisation, the Times. He works in the North. In the West Belarus borders on Po­land.

The Browns spend their holi­days in Italy.

 

Give me your plan, please. There are some books on the table. This man is John's father. Where is room six? I have five English books. Open your books at page 5 and do exercise 10.

We are friends. Nick and Tom are doctors.

Do you like tea or coffee? Ho: The coffee is cold.

Winter begins in December. My day off is Sunday. Mary, London, Pushkin Street.

My favourite subject is history.

My brother is good in English.


 

7. В ряде устойчивых словосочетаний:

in time, for example, to be at home, by bus (train), at night, at      

dinner, by heart, for example;

to leave (finish) school, to go to bed, to be out of town, by mistake, in

time, etc.

SELF - TRAINING EXERCISES

1. Iinsert the articles where it's necessary:

young girl.  ... girl is... first

1.... cranes are... new.

2. I live in... Kirov street.

3. We shall have... two exams and... test.       

4. My parents are... engineers.

5.... Belay is... river.

6. I am... roller. I am at... work now.

7. Yesterday I met my... friend with …

year student of... state Technical University.

8.... Black sea is in... South of our... country.

9.... Volga is... longest river in... European part of … Russia.

10. I’d like to go on... excursion to... Crimea.

11. There is... stadium not far from our... house.  ... stadium is... largest in our town.

12. My brother is a pupil of... 11th form and he wants to become... engineer.... chemistry is his favorite subject at... school.

13.... children like... ice-cream.

14. Can you tell me... way to... theatre?

15.... walls of our classroom are yellow.

2. Translate the text and explain the usage of the articles in
bold type and its absence in some cases.

MACHINE TOOLS

A machine tool is not a new invention. Machine tools existed long, long ago. But the machines of today are quite different from those of the past and the machines of the future will be completely different from any we can see today. First of all, they should have a much higher productivity and should be more economical. In the near future we shall see new machine tools, which will have very high cutting speeds. To­morrow automatic machinery will also assemble and regulate the production of machines. The worker will have only to regulate the produc­tion process and control machines and systems of machines.

THE PRONOUN (МЕСТОИМЕНИЕ)

По своему значению местоимения делятся на следующие разряды:

Таблица 4

Вид

Формы

 

Именительный падеж

Объектный падеж
  I-я We - мы Ме-меня, мне
Личные местоиме­ния (Personal Pro­nouns) You - ты, вы Не-он She - она You - вы They - они Us-нас, нам You-тебя, тебе You-вас, вам Him-ero, ему
  It - он, она, оно   Them-их, им
      It-ero, ее, ему, ей
 

1 форма

2 форма
 

My - мой (-я, -е, -и)

Mine-мой (-я, -е, -и)
 

Your-твой (-я, -е,-и)

Yours-твой (-я, -е,-и)
Притяжательные

Ваш (-а, -е, -и)

Ваш (-а, -е, -и)
местоимения (Pos-

His - его

His-ero
sessive Pronouns)

Her - ее

Hers-ee
 

Its - его, ее

Its-ero, ее
 

Our - наш (-а, -е, -и)

Ours-наш (-а, -е, -и)
 

Their - их

Theirs-их

Примечание: все эти местоимения могут переводиться как свой

Возвратные и уси­лительные место­имения (Reflexive and Emphatic Pro­nouns) (совпадают по звучанию и на­писанию)

Myself-(я) себе, сам (-а)

Yourself-(ты, Вы) себя, сам (-и) Himself-(oн) себя, сам   

Herself-(она) себя, сам       

Itself-(oнo) себя, само

Ourselves-(мы) себя, сами Yourselves-(вы) себя, сами

                                    Themselves-(они) себя, сами

Взаимные место­имения (Reciprocal Pronouns)

 



Each other-друг друга

One another-один другого

    Таблица 5
Указательные место­имения (Demonstrative Pronouns) Единственное число Множественное число
  This-этот (-а, -о) That-тот(тa, то) Such-такой (такие) The same-тот же самый, такой же These-эти Those-те
Вопроситель-ные ме­стоимения (Interrogative pronouns

Who (whom)-кто (кого)

 Whose-чей

What-что, каков, какой, кто Which-который, какой, кто, что

Относитель-ные и со-единитель-ные место­имения (Relative and Conjunctive Pronouns

Who (whom)-ктo (кого), который (которого) Whose-чей, которого

What-что, какой

Which-который, какой, кто, что

That-который

Неопределен-ные ме­стоимения (Indefinite        Pronouns)

Some-какой-то, некоторые, немного (в утв. предл.)

 Any-какой-нибудь, некоторые (в вопр. И отрицат. предл.); любой

One-некто, некий

All-все, весь, вся, всё    Much-много (неисчисляемые)

Each-каждый                  Few-мало, немногие

Every-всякий, каждый   Little-мало

Other-другой (-ие)          Either-любой (из двух)

Another-другой (-я)        No-никакой, ни один, нет

Both-оба                          None-никто, ничто

Many-много,  многие Neither-ни тот, ни другой, (исчисляемые)               никто, ничто

SELF - TRAINING EXERCISES

1. Choose the necessary pronoun.

1. Here are (some, any) letters for you. 2. Take (any, some) jam, please. 3. There aren't (any, some) matches. 4. Give me (anything, something) to eat. 5. (Nobody, anybody) knows him. 6. How (many, much) time does it take you to get there? 7. He has (little, few) knowl­edge about it.

2. Open the brackets...

1. Give (they,) notebooks. 2. She lives in Minsk with (she) family..3. He is a friend of (I). 4. (We) plant is very large. 5. Let (I) know if any­thing happens. 6.lf you find (some, any) money on the floor, it's (I). 7. (Somebody, anybody) must understand (he). 8. May I have (some, any)
wine please? 9. He has (few, a few) friends, only five.

3. Fill in the blanks. Use the pronouns or their derivatives.

a) some, any, no, every.                                                                                             

b) 1. You must ask... to help you in this work. 2. If I have... free time, I shall go... tonight. 4. Did you hear... about our plan? 5. Did you say...? — No, I said.... 6. I have... to tell him.

c) much, many, more, less, (a) little, (a) few.

1. How... English words do you know? 2. There are... parks in city. 3. Does he read...? — It's a pity but he reads too... 4. Hurry up. We have... time to waste. 5. Please, try to make... noise. 6. Do you spend... time on your English exercises?



Поделиться:


Читайте также:




Последнее изменение этой страницы: 2021-03-09; просмотров: 66; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.118.145.114 (0.032 с.)