Методика організації і проведення ігрових ситуацій. 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Методика організації і проведення ігрових ситуацій.



В залежності від поставлених завдань ігрові ситуації можуть застосовуватися на будь-якому уроці трудового навчання.

Ігрові ситуації можуть бути включені в урок на різних етапах: під час бесіди, постановки трудового завдання, організації робочого місця учнями, закріплення вивченого матеріалу, підбиття підсумків уроку. Ігрові ситуації можуть тривати 3-7 хв. Для проведення ігрових ситуацій необхідно завчасно підготувати матеріалуну базу, тобто організація дидактичних ігор вимагає використання різноманітної. До цього слід залучати батьків (так вчитель знайомить батьків з виставкою виробів які будуть виконувати учні, можна провести з батьками міні-урок і визначити які матеріали та інструменти будуть використовуватися учнями). Вчитель оголошує правила гри учням (обов’язково дотримується умова одночасного початку виконання ігрового завдання; оголошується винагорода за виконане завдання; з’ясовуються критерії оцінювання виконаного завдання). Сюжет гри передбачає виконання учнями певних дій в рамках гри та їх оцінювання. Підводиться підсумок гри, визначаються переможці.

Види дидактичних ігор. Всі дидактичні ігри які використовуються в курсі трудового навчання можна об’єднати в блоки.

1 блок спрямований на формування в учнів основ культури праці (вміння організовувати робоче місце, дотримувати порядку на робочому місці протягом уроку, використовувати інструменти за призначенням, економно використовувати матеріал з яким працюють учні).

2 блок спрямований на формування умінь учнів самостійно аналізувати конструкцію виробу, бачити шляхи його удосконалення, визначати технологію виконання, вибирати раціональні трудові операції, планувати подальшу роботу і свідомо її реалізовувати.

3 блок ігор спрямований на формування в учнів умінь якісно виконувати трудові операції (формування умінь з обробки матеріалів) (наприклад: розмітка за шаблоном, кресленням, малюнком; вирізання деталей, фігур; збирання деталей та їх оздоблення та ін.).

4 блок спрямований на засвоєння учнями теоретичного навчального матеріалу з курсу трудового навчання (розширення техніко-технологічних знань).

Приклади дидактичних ігор 1 блоку: (дидактична задача: формувати вміння організовувати робоче місце і підтримувати порядок на робочому місці).

Підготовка робочого місця: Обираються чергові з кожного ряду.Вони роздають матеріали та інструменти учням, учні повинні розташувати їх згідно з правилами. Чий ряд перший впорається з завданням, той і переможець (отримує фішки). Учнів потрібно запитати «Як ви гадаєте, чому саме цей ряд переміг?»

Ігровий момент з використанням таблиці з зображенням правильного розташуванням інструментів та матеріалів на парті. На дошку вчитель вивішує таблицю, на якій зображено стіл на якому зліва лежить набір кольорового паперу, ножиці, які лежать справа, клей, розташований у верхній частині стола і т.д. Діти звіряють розташування своїх предметів із таблицею наводячи порядок, чий ряд впорається швидше – отримує прапорець (або інший знак) (ряд самий охайний), або найкращий робочий стіл. Гра може проводиться 2-3 рази за урок.

Ігри спрямовані на підтримання порядку на робочому місці під час виконанн практичної роботи, виконують роль ігрових пауз. Головна дидактична задача ігор «Кожній речі – своє місце», «Схованки», «Що пішло до сусіда?» «Хвилинки чистоти» – привчити дітей тримати всі інструменти і матеріали на своїх місцях.

У грі «Що пішло до сусіда?» з’ясовується, що з речей учня лежить на сусідній половині стола, і, якщо до сусіда нічого «не пішло», цей учень оголошується уважним працівником, який вміє підтримувати постійно порядок на своєму місці. Так за допомогою гри виховується культура праці.

Гра «Схованки» допомагає дітям запам’ятати правило працюючої людини: звідки взяв – туди і поклади. Діти, закривши очі, опускають руку на те місце, де повинен лежати предмет, який назвав вчитель. Поступово за допомогою гри у дітей виробляється вміння і бажання держати усі предмети на своїх місцях не тільки на уроці трудового навчання.

Ігрова пауза «Хвилинки чистоти». Наприклад при створенні аплікації квітів вчитель після того як діти вирізали деталі квітів, пропонує учням покласти обрізки паперу в спеціальну коробочку, розташовану на парті, тепер переходимо до вирізання листочків. Ми будемо привчатися з вами дотримуватися порядку на робочому місці. Той з вас, кому не доведеться нічого прибирати на своєму робочому місці, після моїх слів «Зупинили роботу, у нас хвилинка чистоти», отримає фішку, а в кінці уроку у кого буде більше фішок отримає звання «Кращого по чистості».

Таким чином можна за короткий відрізок часу привчити учнів все необхідне мати під рукою та дотримуватися чистоти на своєму робочому місці.

Для ознайомлення учнів з правилами роботи з інструментами використовується «Чарівний футляр»: В ньому розміщені кольорові макети інструментів (які використовуються на уроках трудового навчання), матеріали. Цей футляр дає змогу учням наочно демонструвати правила техніки безпеки, вибирати потрібні інструменти в залежності від виду робіт, розміщувати їх на робочому місці. (за допомогою макетів учні пояснюють свої дії: ножиці розміщують справа, так як їх беруть правою рукою, лінійку – зліва, її зручно пересувати лівою рукою. Використовувати чарівний футляр можна і під час практичної роботи, і під час прибирання робочих місць. Привабливість інструментів-макетів, можливість демонстрування їх всьому класу з поясненнями сприяє розвитку інтересу до правильної роботи з інструментами. Учні порівнюють свої дії з діями товаришів, коментують їх.

Дидактичні ігри 2 блоку: (дидактична задача: формувати вміння аналізувати представлену конструкцію і визначати технологію її виконання).

Правила гри. Кожній команді надається можливість відповісти на однакову кількість запитань. За правильну відповідь команда отримує фішку.

Сюжет гри: - Діти, я запрошую вам прийняти участь в новому змаганні, яке допоможе вам розібратися в конструкції виробу і визначити технологію його виконання. Команди по черзі будуть відповідати на питання, за правильну і повну відповідь команда отримує фішку, якщо відповідь неправильна чи неповна право відповіді переходить до іншої команди – яка за доповнення може отримати вже дві фішки. Вчитель демонструє учням новорічну іграшку для ялинки – невеличкий шар. Діти, що це? Вірно, це прикраса для новорічної ялинки –ребристий шар. (вчитель пропонує представникам команд взяти з його столу шари, роздивитися їх з учасниками команди і після цього відповісти на питання: З чого зроблений шар?, Чи може він бути іншого кольору? Що можна сказати про його розміри? Яка кількість деталей необхідна для його виготовлення? В якій послідовності будемо виготовляти виріб? По мірі того як учні відповідають на поставленні запитання, вони отримують за свої відповіді фішки.

Підсумок гри: Ми підрахували всі фішки, їх виявилося у кожної команди порівну. Отже перемогла дружба.

Гра «Незакінчені речення речення». Ц гра допомагає учням дізнатися технологію виконання виробу. За правильний опис трудових дій вчителя, команда отримує фішку. В цьому вам допоможе інструкційна картка (або без інструкційних карт). Я буду демонструвати, а ви коментуйте мої дії. Для того, щоб зробити ялинковий шар, я беру… (Вчитель показує кольоровий папір, а діти завершують речення). Далі я беру….. Гра продовжується. Після коментування дій вчителя, команди повинні скласти план виконання майбутнього виробу. В залежності від правильності виконання завдання вчитель визначає переможців.

Ігрові ситуації ефективні і в тих випадках, коли завдання викликає у дітей труднощі. Наприклад: при орієнтовному плануванні трудового завдання з’ясовуються основні етапи виготовлення виробу: підбір матеріалу, вибір інструментів, розмічання, виконання оброблювальних операцій (згинання, різання). Ознайомившись з основними стадіями виконання виробу, в учнів 1-2 класів нерідко виникають труднощі: вони плутають послідовність виконання дій і операцій. В цьому випадку вчителі використовують поїзд (на вагончиках є резиновий шнур для закріплення карток). Кожна картка демонструє якийсь окремий етап роботи (згинання, різання), до початку роботи картки перемішані лежать на столі вчителя. При організації практичної роботи вчитель дає завдання учням знайти карточку, яка відображає початковий етап роботи. Після виготовлення цієї заготовки, вибирається наступна картка. Використовуючи даний ігровий момент вчитель наочно і в цікавій формі керує діяльністю учнів. (Наприклад: виконання виробу в техніці орігамі).

Ігри 2 блоку спрямовані на формування у учнів вміння аналізувати зразок, розбиратися в його конструкції, складати план роботи.

Дидактичні ігри 3 блоку: (дидактична задача привчити учнів до самоконтролю).

Сюжет гри: Діти, для того щоб виготовити аплікацію, ви повинні виготовити деталі по шаблонам. Наша гра називається «Чарівний шаблон». Фішку отримає той, хто правильно обведе шаблони. А що означає правильно? Однією рукою необхідно міцно прижати шаблон до паперу, щоб він не виходи за краї, іншою рукою обводити олівцем шаблон, починаючи рух «з під руки», «завершуючи під рукою». Лінія повинна бути одинарною. Приготувалися, почали.

Для формування в учнів вміння правильно працювати з клеєм і ножицями проводяться ігри «Клей –невидимка», «Ножиці-художниці».

Наприклад: Учні розповідають як правильно працювати з клеєм, вчитель узагальнює відповіді учнів. А чому гра називається «Клей-невидимка»? Вірно, тому, що поробка повинна бути чистою, тобто правильно склеєною. Для цього клей наноситься тонким шаром на зворотну сторону деталі. До цієї ж групи відноситься гра «Економія». Однією з умов проведення цієї гри є те, що учні отримують визначену кількість матеріалу, якого достатньо для виготовлення потрібної кількості деталей. Завдання учням: виготовити необхідну кількість деталей з наявного матеріалу.

Дидактичні ігри 4 блоку:

Ознайомлення учнів з професіями.

Мета: Дати учням загальні уявлення про основні напрями трудової діяльності. Формувати в учнів знання про значення праці та види праці.

Вчитель розповідає учням: «Для полегшення своєї праці люди створили різні машини, інструменти, пристрої. Давайте проведемо гру «Хто з чим працює?»

Слюсар працює…. (Учні продовжують вислів, називаючи інструменти, які є у слюсарній майстерні).

Художник працює….. Лікар працює…… Столяр працює…. Конструктор працює….. Будівельник працює…..

Гра «Знайди пару»: Тема: Види праці і світ професій. (мета: розширити знання дітей про професії дорослих, значення праці у житті людини) Закріплення вивченого. Учитель пропонує учням дібрати до ілюстрацій, розміщених на дошці, інструменти, що відповідають певним професіям (стетоскоп – лікар, ножиці – кравець, сокира – лісоруб, пензлі – художник…)

Гра «Де я був?»

Я бачив комбайн. Де я був? Я бачив верстат. Де я був?Я бачив ліки. Де я був?Я бачив багато книг. Де я був?Я бачив виставу. Де я був?Я бачив терези. Де я був? Ці питання може задавати вчитель, а можуть по черзі задавати учні.

=========================================================================== Гра «Пантоміма» Учитель називає професії людей, а учні імітують їхні дії. (Водій: показують, як керує автомобілем, Перукар: робить зачіску), або вчитель учню дає картку з назвою професії, учень імітує його дії, інші учні відгадують назву професії).

З закритими очима. Гра «Рухливі пальчики» Учні розділяються на 3 команди. Для кожної команди потрібно заздалегідь заготувати мішечок. У мішечки кладуть різні дрібні предмети (ножиці, в футлярі, лінійка, олівець, гольник, клей, нитки, тканина, стеки, гумка, скотч, пензлики). Учні по черзі дістають предмети, які вказує учитель (можна використовувати загадки). Хто швидше знайде, той і переміг. Учитель визначає команду переможця.

З закритими очима. Тема: Технічне моделювання з деталей конструкторів. Мета: ознайомлення з технічними конструкторами: назви деталей, інструменти. Гра «Вгадай, що це?» У мішечок складають різноманітні маленькі предмети (деталі з набору конструктора: шайби, гайки, гвинти, втулки, викрутки, гайкові ключі). Учні по черзі витягають предмети і називають їх (із заплющеними очима)

Гра «Зайвий предмет» (наприклад вчитель демонструє інструменти, обладнання та матеріали які необхідні для роботи на уроці, учням пропонується знайти зайвий, той що в роботі використовуватися не буде. Наприклад: при роботі з пластиліном: дощечка, стеки, пластилін, ножиці, ганчірка).

 



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-04-08; просмотров: 861; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.17.154.171 (0.016 с.)