Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь КАТЕГОРИИ: АрхеологияБиология Генетика География Информатика История Логика Маркетинг Математика Менеджмент Механика Педагогика Религия Социология Технологии Физика Философия Финансы Химия Экология ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Рубіж тисячоліть: техногенні і інформаційні концепції цивілізацій
У другій половині XX ст. в період холодної війни і після її закінчення з’явилися ряд досліджень, в яких була зроблена спроба дати загальну схему розвитку людства і показати перспективи процесу цивілізаційного світового укладу. Американський соціолог Уолт Ростоу (1916) в 1960 р. запропонував соціально-економічну концепцію історичного розвитку, сформульовану в книзі “Стадії економічного зростання”. Він ділить історію людства на п’ять стадій економічного зростання: традиційне суспільство, перехідне суспільство, стадія зрушення або промислова революція, стадія зрілості і ера високого масового споживання. На думку Ростоу, в розвитку суспільства вирішальну роль відіграють техніко-економічні показники. Ідея технологічного детермінізму лежить в основі теорії індустріального суспільства. Один з творців цієї теорії французький соціолог Раймон Арон (1905-1983) в роботі “Лекції з індустріального суспільства”, виданої в 1964 р., запропонував неідеологічну теорію суспільства, єдино вірну, за його словами, бо вона вивчає те, що є насправді. Він висунув тезу про взаємодію техніки і суспільства. З одного боку, стверджує Арон, прогрес науки і техніки в XX ст. породжує певні ідеали, з іншого робить неможливим їх здійснення. Це викликає масовий песимізм. Арон показує, що соціальний прогрес характеризується переходом від традиційного суспільства (тобто аграрного, в якому панує натуральне господарство і станова ієрархія) до передового індустріального суспільства. Він вважає, що лише індустріальне суспільство здатне на безмежний прогресивний розвиток. Проте, вже в 70-х роках XX ст. почали розробляти ідею, згідно якої науково-технічний прогрес приводить до трансформації індустріального суспільства в якісно інше – постіндустріальне суспільство. Одним із засновників цієї теорії був американський соціолог Данієл Белл (1919). У 1973 р. він опублікував роботу “Пришестя постіндустріального суспільства”, в якій зобразив майбутнє людства з позицій помірного технологічного детермінізму. Історія, по Белу, розвивається залежно від рівня розвитку техніки в суспільстві. Він виділив три етапи суспільного розвитку. Перший доіндустріальний, характеризується переважанням сільського господарства у сфері економічної діяльності, особливою роллю армії і церкви у сфері соціальної організації, лідируючим положенням феодалів і священнослужителів. На другому, індустріальному етапі переважає, відповідно, промислове виробництво, фірма, корпорація і бізнесмени. У останній третині XX ст. відбувається перехід до обслуговуючої економіки, провідна роль в якій належить науці і освіті. У постіндустріальному суспільстві, на думку Бела, університети стають центрами формування нових ідей і перспектив розвитку, учені лідерами, а інтелектуальний талант і знання перетворюються на засоби влади.
У 80-90-і рр. XX ст. продовжують з’являтися теорії і концепції, які дають дещо спрощену і обмежену схему цивілізаційного розвитку. Як і раніше експлуатується чинник відносної самостійності сучасної науково-технічної революції, прискорення і ускладнення технічного прогресу. Великий інтерес викликала концепція третьої хвилі американського соціолога Алвіна Тоффлера (1928). У книзі “Третя хвиля”, що вийшла в 1980 р. ним запропонована наступна загальноісторична схема. Перша хвиля, як сільськогосподарська цивілізація, існувала до Нового часу. Потім друга хвиля – індустріальна цивілізація. З кінця XX ст. людство вступило в епоху третьої хвилі цивілізації, з назвою якій Тоффлер не визначився. Одні говорять про космічне століття, інформаційну або електронну еру, про глобальне село тощо. Проте жоден з цих термінів не є адекватним. У яскравій, образній формі він здійснює зіставлення сільськогосподарської і індустріальної цивілізацій на екологічному, науково-технічному, економічному, політичному, соціально-організаційному і культурному рівнях. Основний принцип їх розвитку він визначає як необмежене зростання в ім’я зростання. Шлях переходу до суспільства майбутнього Тоффлер бачить в гуманізації всіх сфер життя сучасної людини на основі повсюдного впровадження новітньої комп’ютерної техніки, яке дозволить перейти до максимально індивідуального обслуговування. Разом з тим, він відмовляється застосовувати термін інформаційне суспільство, який все-таки після виходу його книги став вельми популярним.
Створені в останні десятиліття схеми, концепції і теорії історичного розвитку з’явилися тоді, коли інформаційна революція і новітні високі технології стали реальністю. Комп’ютеризація визначає новий цивілізаційний поворот. Інформаційні процеси, зачіпаючи всі сторони постіндустріального суспільства, формують принципово іншу систему життєдіяльності цього суспільства, її контролю і вдосконалення. Все частіше зустрічається таке поняття як інформаційне суспільство. Американський дослідник Дж. Несбітт в одній зі своїх робіт помічав: Тепер ясно, що постіндустріальне суспільство це інформаційне суспільство. Створення, зберігання і розповсюдження інформації головна тенденція сучасності. Інформацію Несбітт вважає найбільш важливим стратегічним ресурсом і в даний час, і особливо в майбутньому. Розвиваючи основні ідеї своєї теорії, Несбітт дає широкий опис цивілізаційних процесів, показує зміни в образі життя, в системі ціннісних установок і орієнтацій. Він розкриває деякі довгострокові тенденції майбутнього людства, яке представляється йому складним, неоднозначним, але приреченим на оптимістичну логіку розвитку. В кінці XX ст. були сформульовані і песимістичні теорії щодо перспектив цивілізаційного розвитку. Американський учений Самуель Хантінгтон в 1996 р. опублікував книгу “Сутичка цивілізацій і перевлаштування світового порядку”. У ній стверджується, що майбутнє людства визначатиме конфронтація цивілізацій. Він виділив чотири цивілізації: китайську, індійську, мусульманську і західну. Вони виникли на основі світових релігій буддизму, індуїзму, ісламу і християнства. На думку Хантінгтона, сучасна західна цивілізація сприймається іншими цивілізаціями як дуже агресивна. До того ж міняється баланс сил: потужність західної цивілізації зменшується, і набирають силу інші цивілізації, перш за все ісламська. Очікується, як затверджує Хантінгтон, що до 2025 р. мусульманський світ складе одну третину населення землі. По Хантінгтону в майбутньому людство чекає сутичка цивілізацій. Таким чином, з часу перших теоретичних досліджень проблем цивілізації в цій області досягнутий значний прогрес. По мірі ускладнення цивілізаційних реалій з’являлися все більш досконалі теорії. Створення нових схем і моделей продовжується і в даний час. З кінця XX ст. цей процес відстає від темпів розвитку самої цивілізації. Все більш наполегливо дає про себе знати глобалізація.
|
||||||
Последнее изменение этой страницы: 2017-02-05; просмотров: 102; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 18.222.111.24 (0.004 с.) |