Практика застосування казкотерапії у роботі психолога. 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Практика застосування казкотерапії у роботі психолога.



Актуальність і новизна комплексної казкотерапії полягає в об'єднанні багатьох методичних, педагогічних, психотерапевтичних прийомів в єдиний казковий контекст і адаптація їх до психіки дитини і взрослогоііічеловека [10].
Даний напрямок відрізняється методологічною простотою використання казки в повсякденному психологічної практиці при глибокому теоретичному обгрунтуванні. Ця простота приносить відмінні результати, допомагаючи дитині вибратися зі скрути.

Принципи казкотерапевтичною психодіагностики, корекції і розвитку близькі до принципів гуманістичної, позитивної терапії:

1.Под психодіагностикою за допомогою «казкових» прийомів мається на увазі проективна діагностика, що описує як цілісну картину особистості, так і окремі її проблемні і потенційні елементи.

2.Под казкотерапевтичною корекцією розуміється систематичне посилення потенційності і творчих здібностей людини, за рахунок якого відбувається подолання проблемних елементів.

3.Сказкотерапевтіческая корекція виключає директивну зміну негативних форм поведінки. Замість цього пропонується принцип «розширення спектра альтернативних реакцій».

4. Казкотерапія, є також профілактикою негативної поведінки дитини. Тобто людині в казковій формі пропонується безліч моделей поводження в різних ситуаціях і надається можливість програти, «прожити» якнайбільше з цих моделей. Досвід показує, що чим більше у людини арсенал можливих реакцій, моделей поводження, тим краще вона адаптована до умов навколишнього світу [12].

Щоб зрозуміти, чому ж привабливі казки ми звернулися до міркувань Т.Д. Зінкевич-Євстигнєєва. Вона, спираючись на ідеї колег, досвід дитячого психотерапевта Бруно Бетельхейма, викладений ним у книзі «Про користь чаклунства», і дослідження Носсрат Пезешкяна, дійшла висновку.

1. Глибинний зміст казки та її мораль не дидактично.

У казках немає прямих моралей, як у байках.

Несвідомо ідентифікуючи себе з героєм, дитина може навчитися прогнозувати майбутні проблеми і вчасно їх вирішувати, гнучко поєднуючи задоволення і необхідні справи. У казці ніхто не вчить дитину "жити правильно". Події казкової історії природно і логічно випливають одне з іншого. Таким чином, дитина сприймає і засвоює причинно-наслідкові зв'язки, закономірності, що існують в цьому світі.

Казковим властивістю "м'якого натяку" володіють також притчі, історії з життя. Метафора глибоко проникає в несвідоме людини і активізує психологічні "імунні тільця" - потенційні частини нашої особистості, які, у свою чергу, допомагають людині знайти свій власний, кращий на даний момент, вихід з проблемного стану [13]. Метафора Недирективний, вона лити м'яко натякає і направляє. Ця особливість метафори дозволяє створювати навколо людини ауру психологічної захищеності. З іншого боку, людина отримує можливість "піднятися" над своєю проблемою, подивитися з боку на те, що йому заважає. На думку Н. Пезешкяна, через історії, притчі, міфи та казки людина свідомо розуміє свою інтуїцію і фантазії, вчиться мислити в образах даної історії, тим самим м'яко змінюючи свою позицію. Це особливо важливо тоді, коли розум людини не може впоратися з проблемною ситуацією.

Іноді сенс казки чи притчі зрозумілий відразу, а буває, що ми стикаємося з явищем "відстроченого ефекту". Людина усвідомлює зв'язок казкової історії та своєї поведінки чи ситуації через якийсь термін, часто як осяяння. Тому казкотерапевт важливо бути терплячим, бо ефект від його роботи може проявитися як відразу, так і через деякий час. Одне можна сказати з упевненістю - вплив за допомогою метафори є глибинним і дивно стійким, оскільки торкається не тільки поведінкові пласти психіки, але і її ціннісну структуру.

2. Наступним важливим фактом для психологічної, терапевтичної та розвиваючої роботи буде те, що казки містять собирательность образів, невизначеність місця дії та імені головного героя.

Певне місце дії психологічно віддаляє дитину від подій, що відбуваються в казці. Дитині складно перенести себе в конкретне місце, особливо якщо він там ніколи не був. Дітям легше перенести себе за тридев'ять земель, ніж, скажімо, до якого міста.

Головний герой у казці - збірний образ. Імена головних героїв повторюються з казки в казку: Іванко, Аленушка, Мар'я. Відсутність жорсткої персоніфікації допомагає дитині ідентифікувати себе з головним героєм. Це властивість казок не ставить дитячої та дорослої фантазії, уяві ніяких рамок і перепон [14].

3. Казки - це багатогранність і багаторівневість що зберігається. Образність мови. Завдяки своїй образності казки легко запам'ятовуються і після закінчення психологічного впливу продовжують "жити" в повсякденному житті людини, допомагаючи йому розбиратися в ситуаціях, приймати рішення. У казкових сюжетах зашифровані ситуації і проблеми, які переживає у своєму житті кожна людина. Життєвий вибір, любов, відповідальність, взаємодопомога, подолання себе, боротьба зі злом - все це "закодовано" в образах казки [17].

Кожна казкова ситуація має безліч граней і смислів. Читаючи казку, людина несвідомо виносить найбільш важливий для себе досвід. З часом та ж сама казка розуміємо зовсім інакше. При умовах, що змінюються по-іншому інтерпретується зміст історій, збагачується свій колишній досвід новим сприйняттям. На думку Н. Пезешкяна, так "працює" механізм зберігання в казкових історіях особистого досвіду. А це, у свою чергу, робить пацієнта більш незалежним від психолога.

Завдяки багатогранності смислів, одна і та ж казка може допомогти людині в різні періоди життя вирішувати актуальні проблеми.



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2017-01-19; просмотров: 153; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.145.173.112 (0.005 с.)