Тема 3. Теорія ораторського мистецтва. Інвенція 


Мы поможем в написании ваших работ!



ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?

Тема 3. Теорія ораторського мистецтва. Інвенція



ВСТУП

Навчальна дисципліна "Ораторське мистецтво" є однією з дисциплін циклу професійної підготовки фахівців зі спеціальності 6.030505 "Управління персоналом та економіка праці".

Головною метою вивчення дисципліниє формування комунікативної компетентності студентів, розвитку культури ділового спілкування, накопичення комунікативного досвіду, що сприяє розвитку креативних здібностей та спонукає до самореалізації, активізує пізнавальні інтереси, реалізує евристичні здібності як визначальні для формування професійної майстерності та конкурентоспроможності сучасного фахівця. Мета досягається через вивчення основних теоретичних проблем, пов’язаних з діловим спілкуванням, як інтегративної наукової дисципліни, що досліджує спілкування як форму людського буття та основу життєдіяльності людей та їхньої взаємодії, розглядає філософські, етичні, психологічні аспекти ділової комунікації, пропонує сучасні стратегії ділового спілкування на основі гуманістичної етики.

Предметом вивчення даної дисципліни є мисленнєво-мовленнєва діяльність оратора і закони, що її розкривають: закон аудиторії, стратегії, тактики, мовний, ефективної комунікації, контрольно-аналітичний.

Завдання вивчення курсу“Ораторське мистецтво” полягає у:

– вивченні студентами основ риторики, її історії і джерел; складових професійної майстерності оратора; законів логічної будови тексту виступу та методики його виголошення; проблем культури оратора.

– формуванні у студентів практичних вмінь грамотно будувати свій виступ; орієнтуватися у проблематиці ораторського красномовства, основних його жанрах; навичок проголошування промов різних видів та навичок удосконалювати своє усне і писемне мовлення; критично оцінювати і правильно сприймати матеріал промов;

– розвитку творчого мислення та здібностей до науково-дослідної діяльності.

Вивчення дисципліни покликане сформувати у студентів наступні вміння та навички:

· уміння створювати ефективні стратегії ділового спілкування на основі принципів гуманістичної етики;

· уміння застосовувати вербальні та невербальні засоби ораторського мистецтва;

· уміння враховувати психологічні та соціокультурні особливості співрозмовника задля створення умов позитивного ділового спілкування;

· уміння користуватися правилами ділового етикету;

· уміння реалізовувати набутий комунікативний досвід як ефективний засіб формування управлінської культури;

· уміння задавати питання та брати участь у колективному обговоренні ділових проблем;

· навичок творчого користування набутими знаннями в професійній діяльності фахівця;

· навичок розвитку та удосконалення комунікативних можливостей особистості.

Ораторське мистецтво як навчальна дисципліна тісно пов’язана з такими науками як соціологія, культурологія, психологія, ділова українська мова та іншими. Таким чином, вивчення дисципліни «Ораторське мистецтво» передбачає застосування знань і умінь, отриманих під час вивчення інших дисциплін, що сприяє дотриманню принципу системності.

Більш глибокому засвоєнню навчального матеріалу студентами сприятиме вивчення праць відомих вітчизняних і зарубіжних вчених з основ риторики, текстів промов визначних ораторів, а також використання матеріалів фахових та періодичних видань, таких як «Управління персоналом».

Тема 1. Ораторське мистецтво − наука про красномовство. Основні поняття ораторського мистецтва

Мета, завдання, предмет і методологія вивчення дисципліни “ораторське мистецтво ”. Визначення риторики. Модуси публічного виступу. Риторика і “воля до влади”. Загальна характеристика розділів риторики. Основні категорії і поняття курсу. Взаємозв’язки дисципліни “ораторське мистецтво” з іншими дисциплінами.

Тема 2. Види красномовства

Види ораторського мистецтва. Роди ораторського мистецтва.

Тема 3. Теорія ораторського мистецтва. Інвенція

Поняття про стратегію оратора. Типи підготовки до публічного виступу. Джерела знаходження матеріалу. Топіка.

Аргументація і критика. Структура і види аргументації. Поняття про критику та її види. Види аргументів.

Тема 4. Теорія ораторського мистецтва. Диспозиція

Вступ до промови.

Головна частина. Способи подання матеріалу. Типові помилки в аргументації та критиці.

Завершення промови. Активізація діяльності аудиторії.

Тема 5. Теорія ораторського мистецтва. Елокуція.

Мовленнєвий закон. Культура мовлення.

Форми мовленнєвого впливу. Фігуративна практика. Риторичні фігури. Тропи. Техніка мовлення.

Тема 6. Теорія ораторського мистецтва. Меморія і акція

Меморія: загальна характеристика. Акція. Закон ефективної комунікації. Способи запам’ятовування промови. Невербальні засоби оратора. Жести як невербальні сигнали. Засоби візуального спілкування. Аналіз публічного виступу

Тема 7. Історія ораторського мистецтва. Антична риторика

Давньогрецька культура як “пайдея”.

Риторика в Давній Греції класичного періоду. Софістичний ідеал єдності риторики та філософії. Риторика Сократа і Платона Освітня система Ісократа. Риторика Аристотеля. Видатні давньогрецькі оратори. Особливості елліністичної риторики.

Риторика в Давньому Римі. Риторика Цицерона. Програма освіти оратора Квінтіліана. К. Тацит про причини занепаду латинського красномовства

Риторика та раннє християнство.

Тема 8. Ораторське мистецтво в епоху Середньовіччя, Відродження і Нового часу

Середньовіччя (XIV - I половина XVIII). Розквіт теорії красномовства в Україні. Розвиток риторики (II половина XVIII – початок XX ст.). Сучасне ораторське мистецтво

Тема 9. Практичні аспекти загального ораторського мистецтва

Методика та етапи підготовки промови. Логіка та емоції в промові. Елементи художності та літературні прийоми в мові оратора. Структура ораторського твору. Типи промов. Зовнішня культура оратора.

Форми ділової комунікації. Ділова бесіда, наради, збори, переговори, дискусії. Етикет та культура ділового спілкування. Знайомство, вітання, звертання, вибачення, прощання як ділового спілкування. Етикетна атрибутика у діловому спілкуванні.

Тема 10. Практичні аспекти судового ораторського мистецтва

Семіотичний характер неориторики. Загальна характеристика лінгвістичної риторики. Загальна характеристика аргументативної риторики.


Методичні рекомендації до вивчення дисципліни

Модуль 1. Красномовство та його різновиди. Теорія ораторського мистецтва.

Тема 1. Ораторське мистецтво − наука про красномовство. Основні поняття ораторського мистецтва

Термінологічний словник

Етос (грец. Ethos – норов, звичай) – це засоби впливу, що апелюють до моральних принципів людини.

Логос (грец. Logos – слово) – основна категорія класичної риторики, яка апелює до розуму.

Оратор (від лат. orare – говорити) вказує на:

1) особу, що виголошує промову, виступає з промовою на зборах;

2) красномовну людину, яка володіє даром майстерності слова.

Ораторське мистецтво являє собою комплекс знань, умінь і навичок оратора стосовно підготовки й проголошення промови. Ораторське мистецтво — це діяльність, спрямована на переконання аудиторії засобами живого слова.

Пафос (грец. pathos – пристрасть, почуття) – це інтелектуальне, вольове, емоційне устремління мовця (автора), яке виявляється і в процесі мовної комунікації, і в його продукті – тексті.

Риторика (грец. – наука про ораторське мистецтво) – наука про способи підготовки та виголошення ораторської промови з метою певного впливу на аудиторію.

РОЗДІЛИ КЛАСИЧНОЇ РИТОРИКИ

 

       
 
 
   
Елоквенція

 

 


Семінарське заняття 1.

Тема: Риторика − наука про красномовство. Основні поняття класичної риторики

Теоретичні завдання:

1.1. Визначення риторики

1.2. Модуси публічного виступу

1.3. Риторика і “воля до влади”

1.4. Загальна характеристика розділів риторики

Практичні завдання

Проаналізуйте інтонаційні особливості нижченаведених текстів або ж текстів публічних виступів за власним вибором і виразно прочитайте їх. Спробуйте визначити основні недоліки власного голосу, дикції, використовуючи магнітофон. Прокоментуйте з точки зору використання модусів публічного виступу прочитані тексти. Яким чином модуси публічного виступу використовуються у реальній мовній практиці.

Стаття Генерального секретаря Ради Європи Террі Девіса
про побутове насильство (уривок)

Щодня і щохвилини в кожній з європейських країн є жінки, які потерпають від насильства у власному домі, спричиненого їхніми чоловіками або партнерами. Одна з чотирьох жінок в якийсь із періодів свого життя була жертвою насильства, а одна з десяти жінок зазнала сексуального насильства. Деякі не пережили цього – побутове насильство залишається головним убивцею жінок у віці від 16 до 44 років.

…Неймовірно, але в столітті, яке стало свідком розвитку законодавства з прав людини та фундаментальних змін на краще в поводженні з людьми, ми все ще перебуваємо в такому стані, коли половина населення систематично піддається небезпеці. Це й є рушійною силою Кампанії Ради Європи, спрямованої на ліквідацію насильства в побуті. Кампанія, про яку буде оголошено в Мадриді 27 листопада цього року (2011 р.), є намаганням змінити життя багатьох жінок в Європі, що потерпають щодня від насильства, приниження та образ. Зважаючи на те, що Рада Європи є охоронцем Європейської конвенції з прав людини, Кампанія знаходиться в самому серці місії, що її виконує Рада Європи протягом останнього півстоліття.

Промова Стіва Джобса перед випускниками Стенфорда (уривок)

"Для мене велика честь бути з вами сьогодні на врученні дипломів одного з найкращих університетів світу. Я не закінчував інститутів. Сьогодні я хочу розповісти вам три історії з мого життя. І все. Нічого грандіозного. Просто три історії.

Перша історія – про з'єднання крапок.

Я кинув Reed College після перших 6 місяців навчання, але залишався там у якості "гостя" ще близько 18 місяців, поки нарешті не пішов. Чому ж я кинув навчання?

Все почалося ще до мого народження. Моя біологічна мати була молодою, незаміжньою аспіранткою і вирішила віддати мене на усиновлення. Вона наполягала на тому, щоб мене усиновили люди з вищою освітою, тому мені було призначено бути усиновленим юристом і його дружиною. Правда, за хвилину до того, як я виліз на світло, вони вирішили, що хочуть дівчинку. Тому їм подзвонили вночі і запитали: "Зненацька народився хлопчик. Ви хочете його? ". Вони сказали: "Звичайно". Потім моя біологічна мати довідалася, що моя прийомна мати - не випускниця коледжу, а мій батько ніколи не був випускником школи. Вона відмовилася підписати папери про усиновлення. І тільки кілька місяців потому все ж поступилася, коли мої батьки пообіцяли їй, що я обов'язково піду в коледж.

І 17 років потому я пішов. Але я наївно вибрав коледж, який був майже таким же дорогим, як і Стенфорд, і всі накопичення моїх батьків були витрачені на підготовку до нього. Через шість місяців, я не бачив сенсу мого навчання. Я не знав, що я хочу робити у своєму житті, і не розумів, як коледж допоможе мені це усвідомити. І от, я просто витрачав гроші батьків, які вони збирали все життя. Тому я вирішив кинути коледж і повірити, що все буде добре. Я був спочатку наляканий, але, оглядаючись зараз назад, розумію, що це було моїм кращим рішенням за все життя. В ту хвилину, коли я кинув коледж, я міг перестати говорити про те, що необхідні уроки мені не цікаві і відвідувати ті, які здавалися цікавими.

Не все було так романтично. У мене не було кімнати в общазі, тому я спав на підлозі в кімнатах друзів, я здавав пляшки Коли по 5 центів, щоб купити їжу і ходив за 7 миль через все місто кожен недільний вечір, щоб раз на тиждень нормально поїсти в храмі кришнаїтів. Мені він подобався. І багато з того, з чим я стикався, слідуючи своїй цікавості і інтуїції, виявилося пізніше безцінним.

Ось вам приклад:

Reed College завжди пропонував кращі уроки по каліграфії. По всьому кампусу кожен постер, кожна мітка були написані каліграфічним почерком від руки. Так як я відрахувався і не брав звичайних уроків, я записався на уроки по каліграфії. Я дізнався про serif і sans serif, про різні відступи між комбінаціями букв, про те, що робить прекрасну типографіку прекрасною. Вона була красивою, історичною, майстерно витонченою до такої міри, що наука цього не змогла б зрозуміти.

Ніщо з цього не здавалося корисним для мого життя. Але десять років опісля, коли ми розробляли перший Макінтош, все це згодилося. І Мак став першим комп'ютером з красивою типографікою. Якби я не записався на той курс у коледжі, у Маку ніколи б не було кілька гарнітур і пропорційних шрифтів. Ну а оскільки Windows просто здули це з Маку, швидше за все, у персональних комп'ютерів узагалі б їх не було. Якби я не відрахувався, я б ніколи не записався на той курс каліграфії і у комп'ютерів не було б такої дивовижної типографіки, як зараз.

Звичайно, не можна було з'єднати всі крапки воєдино тоді, коли я був у коледжі. Але через десять років все стало дуже, дуже ясно.

Ще раз: ви не можете з'єднати крапки, дивлячись уперед; ви можете з'єднати їх тільки озираючись у минуле. Тому вам доведеться довіритися тим точкам, які ви як-небудь зв'яжете в майбутньому. Вам доведеться на щось покластися: на свій характер, долю, життя, карму - що завгодно. Такий підхід ніколи не підводив мене і він змінив моє життя.

Моя друга історія - про любов і втрати.

Мені пощастило - я знайшов те, що я люблю по життю робити досить рано. Woz і я заснували Apple у гаражі моїх батьків, коли мені було 20. Ми посилено трудилися, і через десять років Apple виросла з двох чоловік в гаражі до $ 2-мільярдної компанії з 4000 працівників. Ми випустили наше найкраще творіння - Макінтош - роком раніше і мені тільки-тільки виповнилося 30. І потім мене звільнили. Як вас можуть звільнити з компанії, яку ви заснували? Ну, у міру росту Apple ми наймали талановитих людей, щоб допомагати мені управляти компанією і в перші п'ять років усі йшло добре. Але потім наше бачення майбутнього стало розходитися і ми в кінцевому рахунку посварилися. Рада директорів перейшла на його бік. Тому в 30 років я був звільнений. Причому публічно. Те, що було сенсом всього мого дорослого життя, пропало.

Я не знав, що робити кілька місяців. Я відчував, що я підвів минуле покоління підприємців - що я упустив естафетну паличку, коли мені її передавали. Я зустрічався з David Packard і Bob Noyce і намагався вибачитися за те, що накоїв. Це було публічним провалом і я навіть думав про те, щоб утекти куди подалі. Але щось повільно стало прояснюватися в мені - я все ще любив те, що робив. Хід подій в Apple лише злегка все змінив. Я був відкинутий, але я любив. І, врешті-решт, я вирішив почати все спочатку.

Тоді я цього не розумів, але виявилося, що звільнення з Apple було кращим, що могло відбутися зі мною. Тягар успішної людини змінився легковажністю початківця, менш упевненого в чому-небудь. Я звільнився і увійшов в один із найкреативніших періодів свого життя.

Протягом наступних п'яти років я заснував компанію NeXT, іншу компанію, названу, Pixar і закохався в дивовижну жінку, яка стала моєю дружиною. Pixar створив найперший комп'ютерний анімаційний фільм, Toy Story, і є тепер найуспішнішою анімаційною студією у світі. У ході разючих подій, Apple купила NeXT, я повернувся в Apple, і технологія, розроблена в NeXT стала серцем нинішнього відродження Apple. А Laurene і я стали чудовою родиною.

Я впевнений, що нічого з цього не сталося б, якби мене не звільнили з Apple. Ліки були гіркими, але пацієнтові воно допомогло. Іноді життя б'є вас по голові цеглою. Не втрачайте віри. Я переконаний, що єдина річ, яка допомогла мені продовжувати справу була те, що я любив свою справу. Вам треба знайти те, що ви любите. І це так само вірно для роботи, як і для відносин. Ваша робота заповнить велику частину життя і єдиний спосіб бути повністю задоволеним - робити те, що по-вашому є великою справою. І єдиний спосіб робити великі справи - любити те, що ви робите. Якщо ви ще не знайшли своєї справи, шукайте. Не зупиняйтеся. Як це буває з усіма серцевими справами, ви довідаєтеся, коли знайдете. І, як будь-які гарні відносини, вони кращають з роками. Тому шукайте, поки не знайдете. Не зупиняйтеся.

Моя третя історія - про смерть.

Коли мені було 17, я прочитав цитату - щось на зразок цього: "Якщо ви живете щодня так, начебто він останній, коли-небудь ви виявитеся праві." Цитата справила на мене враження і з тих пір, вже 33 роки, я дивлюся в дзеркало щодня і запитую себе: "Якби сьогоднішній день був останнім в моєму житті, чи захотів би я робити те, що збираюся зробити сьогодні?". І як тільки відповіддю було "Ні" протягом декількох днів підряд, я розумів, що треба щось міняти.

Пам'ять про те, що я скоро помру - найважливіший інструмент, який допомагає мені приймати складні рішення в моєму житті. Тому що все інше - чужа думка, уся ця гордість, вся ця боязнь збентеження або провалу - усі ці речі падають перед обличчям смерті, залишаючи лише те, що дійсно важливо. Пам'ять про смерть - кращий спосіб уникнути думок про те, що вам є що втрачати. Ви вже голий. У вас більше немає причин не йти на заклик свого серця.

…Смерть тоді підійшла до мене найближче, і сподіваюся, ближче усього за кілька наступних десятків років. Переживши це, я тепер можу сказати наступне з більшою впевненістю, ніж тоді, коли смерть була корисною, але чисто вигаданою концепцією:

Ніхто не хоче вмирати. Навіть люди, які хочуть потрапити на небеса не хочуть вмирати. І все одно, смерть - пункт призначення для всіх нас. Ніхто ніколи не зміг уникнути її. Так і повинно бути, тому що Смерть, напевно, найкращий винахід Життя. Вона - причина змін. Вона очищає старе, щоб відкрити дорогу новому. Зараз нове - це ви, але колись (не дуже-то й довго залишилося) - ви станете старими і вас очистять. Вибачте за такий драматизм, але це правда.

Ваш час обмежений, тому не витрачайте його на життя якимось чужим життям. Не потрапляйте в пастку догми, яка говорить жити думками інших людей. Не дозволяйте шуму чужих думок перебити ваш внутрішній голос. І найважливіше, майте хоробрість слідувати своєму серцю і інтуїції. Вони якимось чином уже знають те, ким ви хочете стати насправді. Все інше вторинне.

Коли я був молодий, я прочитав дивну публікацію The Whole Earth Catalog ("Каталог всієї Землі"), яка була однією з Біблій мого покоління. Її написав хлопець на ім'я Stewart Brand, що живе тут недалеко в Menlo Park. Це було наприкінці шістдесятих, до персональних комп'ютерів і настільних видавництв, тому вона була зроблена за допомогою друкарських машинок, ножиців і полароїдів. Щось на зразок Google у паперовій формі, 35 років до Google. Публікація була ідеалістичною і переповненою великими ідеями.

Steward і його команда зробили кілька випусків The Whole Earth Catalog і, зрештою, видали фінальний номер. Це було в середині 70-х і я був вашого віку. На останній сторінці обкладинки була фотографія дороги раннім ранком, типу тієї, на якій ви, можливо, ловили машини, якщо любили пригоди. Під нею були такі слова: "Залишайтеся голодними. Залишайтеся безрозсудними". Це було їхнє прощальне послання. Залишайтеся голодними. Залишайтеся безрозсудними. І я завжди бажав собі цього. І тепер, коли ви закінчуєте інститут і починаєте заново, я бажаю цього вам.

Залишайтеся голодними. Залишайтеся безрозсудними.

Усім велике спасибі."

2. Висловіть власні міркування з приводу сучасного стану мовлення, культури мови.

Питання для самостійного вивчення:

1. Сила й краса красномовства.

2. Ораторське мистецтво і державне життя.

3. “Риторична формула” як сукупність семи законів організації та управління мисленнєво-мовленнєвою діяльністю.

4. Ораторське мистецтво в системі професійної підготовки студентів за напрямом підготовки «Управління персоналом і економіка праці».

Тести (за Н.А. Колотіловою)

1. Риторика – це наука яка вивчає:

А)способи ефективного мовлення;

Б)способи підготовки і виголошення ораторських промов;

В)способи переконання під час публічних виступів.

2. Предмет риторики – це публічний виступ:

А)так;

Б)ні.

3. Метою ораторської промови є:

А)вплив або інформування;

Б)інформування або переконання;

В)витонченість виразу думки або вплив.

4. Модусами публічного виступу є:

А)оратор, промова, аудиторія;

Б)етос, логос, пафос.

5.Етос – це засоби впливу, що апелюють до:

А)норм людської поведінки;

Б)почуттів;

В)розуму.

6.Пафос – це засоби впливу, що апелюють до:

А)норм людської поведінки;

Б)почуттів;

В)розуму.

7. Логос – це засоби впливу, що апелюють до:

А)норм людської поведінки;

Б)почуттів;

В)розуму.

8.Переконання є засобом реалізації «волі до влади»:

А)так;

Б)ні.

9. Ораторська діяльність складається з етапів:

А) трьох;

Б)чотирьох;

В) п’яти.

Тема 2. Види красномовства

Термінологічний словник

Академічне красномовство — це ораторська діяльність науковця, викладача, що доповідає про результати дослідження, популяризує досягнення науки.

Судове (юридичне) красномовство — це ораторські виступи юристів, підсудного та цивільних осіб у процесі розгляду судової справи з позицій законодавства.

Суспільно-побутове красномовство — це влучне, гостре або урочисте слово з приводу якоїсь важливої події у приватному житті або певної гострої чи цікавої ситуації.

Суспільно-політичне красномовство — це виступ оратора, що виражає інтереси тієї чи іншої партії (політичної сили) або роз’яснює якусь суспільно-політичну ситуацію.

Церковне красномовство — це проповіді, бесіди, напуття, коментування Біблії в практиці різноманітних християнських конфесій.

Питання для самостійного вивчення

1. Роль красномовства в суспільстві.

2. Значення риторики для обраної вами професії.

3. Основні види і жанри красномовства.

4. Академічне красномовство. Чим відрізняється наукова лекція від популяризаторської?

5. Політичне красномовство. Основні жанри політичного красномовства.

6. Основні жанри суспільно-побутового красномовства та риси, що їх об’єднує.

Тести (за Н.А. Колотіловою)

1.Основні типи промов були виділені:

А) Демосфеном;

Б)Аристотелем;

В) Периклом.

2.Епідейктичне красномовство це:

А) похвальне красномовство;

Б) дорадче красномовство;

В) промови з певної нагоди.

3.Види дипломатичних промов:

А)промови на міжнародних конференціях;

Б)промови під час дипломатичних актів;

В)епітафії.

4.Ювілейна промова – це жанр:

А)дипломатичного красномовства;

Б)суспільно-політичного красномовства;

В)суспільно-побутового красномовства.

5.Мета політичних промов визначається через поняття:

А)користь – шкода;

Б)було – не було;

В)істина – шкода.

6.Ключові дієслова «спрямувати до того, що» у завданні оратора використовуються в:

А)політичних промовах;

Б)судових промовах;

В)академічних промовах.

7. Ключові дієслова «повідомити про те, що» у завданні оратора використовуються в:

А)політичних промовах;

Б)судових промовах;

В)академічних промовах.

8. Ключові дієслова «звинуватити в тому, що» у завданні оратора використовуються в:

А)політичних промовах;

Б)судових промовах;

В)академічних промовах.

9.Конкретизація мети промови залежить від:

А)типу промови;

Б)жанру промови;

В)виду промови.

Термінологічний словник

Аналогійна аргументація – це обґрунтування тези шляхом наведення схожості того, що говорять в аргументах, з тим, що говорять у тезі.

Аргумент до авторитету – це наведення оратором на підтримку своєї тези тверджень чи дій людей, що є певним зразком для аудиторії

Аргумент до особи – це твердження, що підкреслює особистісні якості іншої людини.

Аргумент до публіки – це звернення до почуттів аудиторії з метою відвертання слухачів від об’єктивного розгляду певної проблеми та схиляння їх до рішення у потрібному оратору напрямі.

Аргументація – це обґрунтування прийнятності, слушності певних тверджень або намірів дії.

Аргументи – це твердження, за допомогою яких оратор обґрунтовує тезу.

Емпірична аргументація – це обґрунтування тези шляхом безпосереднього звертання до дійсності.

Інвенція – це перший розділ риторики, який вивчає розробку предметної царини ораторської промови.

Критика – це обґрунтування неприйнятності певної аргументації.

Теза – це твердження, в якому оратор намагається переконати аудиторію.

Теоретична аргументація – це обґрунтування тези, в основу якого покладені міркування.

Топіка – це вчення про сукупність загальних місць, що виявляють аспекти розробки будь-якої теми.

Теоретичні завдання

1. Стратегія оратора.

2. Тактика оратора.

3. Комунікативні ознаки мовлення.

4. Аргументація і критика

4.1. Структура і види аргументації

4.2. Поняття про критику та її види

4.3. Види аргументів

Практичні завдання

1.Уявіть що Ви викладач університету, який регулярно читає лекції студентам. Складіть портрет уявної аудиторії за наведеними вище чинниками.

2.Уявіть,що Ви політик, який регулярно виступає перед населенням. Які типи слухачів будуть зустрічатись у Вашій професійній діяльності?

3.Із власного досвіду знайдіть ситуації коли Ви були конструктивним слухачем, а коли – конфліктним. Як часто Ви виступали в ролі інфантильного слухача. Поясніть причини цього і згадайте умови спілкування.

4. Визначте мету і завдання наступної промови, сформулюйте її тезу. У якій аудиторії даний виступ справить найбільший ефект?

Іван Франко

Присвята

Він був сином мужика, і став володарем в царстві духа.

Він був кріпаком, і став велетнем у царстві людської культури.

Він був самоуком, і вказав нові, світлі і вільні шляхи професорам і книжним ученим.

Десять літ він томився під вагою російської солдатської муштри, а для волі Росії зробив більше, ніж десять переможних армій.

Доля переслідувала його в житті оскільки лиш могла, та вона не зуміла перетворити золота його душі у ржу, ані його любові до людей в ненависть і погорду, а віри в Бога у зневіру і песимізм.

Доля не шкодувала йому страждань, але й не пожаліла втіх, що били із здорового джерела життя.

Найкращий і найцінніший скарб доля дала йому лише по смерті — невмирущу славу і всерозквітаючу радість, яку в мільйонів людських сердець все наново збуджуватимуть Його твори.

Отакий був і є для нас, українців, Тарас Шевченко.

5. Проаналізуйте концепцію даної промови, сформулюйте її мету, завдання, предмет, тезу, складіть портрет аудиторії, до якої звернена промова.

Олесь Гончар

Слава Україні, незалежній, соборній!

Слово у Верховній Раді України 5 грудня 1991 року

Те, що сталося в році дев'яносто першому, назавжди ввійде в історію нашого народу. Бо ж сталася подія справді планетарної ваги. Незважаючи на піднятий шквал дезінформації, українофобії, незважаючи на шантаж та погрози високопосадових стратегів, залякування преси та телевізії, виявилось, що люди наші сьогодні вже не надто лякливі, що часи тотального страху більше над нами не владні. Інсинуації й вигадки Україна слухала терпляче, — такий уже наш національний характер, — проте, залишаючись зі своєю совістю сам на сам, народ України видобув із глибин душі заповітне, оте своє вирішальне, магічне "так!".

Сказали "так!" шахтар і хлібороб, люди військові і солдатські матері, художня й технічна інтелігенція — всі, кому дорога доля України, її прийдешнє.

Схід і Захід республіки в передвиборних бурях ще глибше поєднались. Чи не вперше не чути було полемік, хто більший, а хто менший патріот та чий Бог кращий. Виявилось, що Бог для всіх нас єдиний — Бог справедливості і свободи.

То хто ж переміг? Які партії, течії, які лідери, чиї команди? Перемогла всенаціональна відданість принципам демократії, перемогли ясний розум нашого народу, честь і гідність незалежно мислячих громадян республіки. Без пострілу, без кровопролиття здобуто найдорожче — свободу, хіба ж це не історичне звершення?

Народження молодої української держави — це свято для всіх. Зокрема й для тих, кому президентська булава не дісталася, бо гадаю, що поразки ніхто з претендентів не зазнав, бо вони вели боротьбу по-лицарськи чесно, з чуттям відповідальності перед Україною, чим сприяли піднесенню самосвідомості народу, явивши навіть найдальшим регіонам взірець політичної культури й цивілізованості, — тож подякуймо їм за це.

…Все Йде, все минає, писав колись безсмертний Тарас. Прийдуть нащадки і — віриться — побачать Україну оновлену, вільну від екологічного лиха, від успадкованої з тоталітарних часів аморальності й таких принизливих нестатків та злиднів, віриться, що на місці гнилих нуклідних морів золотітимуть хліба народного добробуту, квітуватимуть сади — сади Незалежності і Свободи.

Слава ж нашій Україні воскресаючій, незалежній, соборній, слава їй на вічні віки!

6. Проаналізуйте текст вітальної промови, сформулюйте її предмет, мету, тезу. Складіть портрет аудиторії, на яку розрахована промова.

Любов Мацько

Уклін Полтаві

Вітання Полтаві з 1100-літтям

Боговибрана, благословенна Полтаво!

Уклінно вшановуючи твій ювілей, звіряємося у щирій любові всім обширом і глибінню незрадливого українського серця.

Історичні заслуги Полтави як осереддя українського непроминущі. Ми всі виросли з відчуттям того, що Полтава є столицею класичної української літератури. Полтава — животворна, відновна, торжеству вальна, неповторна корона рідного краю — правдивим золотом сяє в духовно-інтелектуальному житті нашої країни, живить скарбами рідної землі, гріє душу чарами м'якої вимови, стелиться рушниками мудрих доріг Григорія Сковороди.

Полтава як щира молитва, як материнська пісня, як усміх Наталки і пісня Петра була, є і буде берегинею українського духу, храмом нашої віри і надії.

Полтаво-мати! Що зростила гроно українських муз, шляхетна панно під вінцем любові, премилостива і всепрощенна добродійко, хай не згірчить полин незгоди медів твоєї доброти і людинолюдства, хай ясніє у віках зоря твоєї краси і мудрості, хай колоситься врожаєм українське поле, нехай вільно плине ріка нашої мови.

Гартуймо наш дух і волю до державного життя в Україні!

7. Проаналізуйте текст виступу, сформулюйте його тезу. Чи вдається промовцю утримати тезу. Для якої професійної групи слухачів передбачений виступ. Аргументуйте свою відповідь. Які топи використані?

Виступ Президента України Віктора Януковича (уривок)

Доброго дня, шановні колеги!

Ми прийняли спільне рішення з Прем’єр-міністром, Головою Верховної Ради провести засідання такого рівня для того, щоб підвести коротко підсумки тієї роботи, яку ми розпочали в минулому році, коли пішли шляхом реформ.

Тому я хотів би, щоб сьогодні ми під час нашої розмови, перш за все, сказали правду один одному. Що нам вдалося зробити, що не вдалося, наскільки глибоко нам вдалося піти в тому чи іншому напрямку, і чому гальмуються реформи і на якому рівні.

Я скажу вам, що ми на самому початку розуміли, що той шлях, який ми обрали, найскладніший в умовах світової кризи, яка ще до кінця не приборкана. А експерти кажуть про те, що друга хвиля економічної кризи на порозі. І це також окрема розмова, яку, я вважаю, ми будемо мати найближчим часом.

А для початку я скажу, що ми домовилися, що ми створюємо таку групу високого рівня фахівців, експертів, яка в режимі он-лайн буде відслідковувати ситуацію на світових фінансових ринках, а також у цілому, що відбувається зараз у світі. Це нам вкрай необхідно для того, щоб ми мали можливість своєчасно реагувати на той вплив, з яким зіткнеться наша держава, які і всі інші країни у світі.

Хоча я хотів би сказати, що ми це останні півтора роки і робили разом з вами. Тільки, як кажуть, ми ніякої паніки не піднімали, і зараз не хочемо піднімати, нікого ми не лякали і не будемо лякати. Ми розуміємо, що весь світ знаходиться в такому напруженому стані. І ми з вами знаємо це із засобів масової інформації. А ті фахівці, які беруть безпосередню участь у цьому процесі, бачать це і по різним показникам. І ми беремо участь у різних заходах світового рівня.

Тому я почну зараз із модернізації, яка передбачає захист країни від наслідків економічної світової кризи - це перше.

Друге - це означає, що ми не просто захищаємося, ми стаємо на шлях сталого економічного розвитку нашої держави, який передбачає покращення життя людей. Це головна мета.

…Окрема увага стану реалізації Національних проектів. Я хотів би нагадати, що торік на засіданні Комітету з економічних реформ ми визначили, що національні проекти у ключових сферах економіки мають стати локомотивами реформ. Саме тому ми створили Державне агентство України з управління національними проектами. Розпочато роботу з презентації таких проектів у 15 провідних фінансових центрах світу. Ми працюємо з інвесторами. Тому я звертаю увагу також на те, що національні проекти повинні бути стимулами для приватно-державного партнерства, а не підмінятися лише витрачанням державних коштів.

Треба створювати певні мотивації. Мене непокоїть ситуація з реалізацією проекту «Доступне житло». Тому я вимагаю від Уряду негайно ліквідувати проблеми координації між органами влади і забезпечити підтримку місцевих органів влади в цьому проекті.

Особливу увагу необхідно приділити національному проекту «Нове життя». Проект має на меті відкриття мережі високотехнологічних перинатальних центрів у регіонах України як інструменту для нової якості охорони матері і дитини. З іншого боку, цей національний проект є показовим для оцінки ефективності роботи регіональних комітетів економічних реформ. Адже реформи відбуваються не в кабінетах, тим більше київських, а в регіонах. Якщо результати реформаторської діяльності не відчутні людям – отже, реформа не йде або йде не в тому напрямку.

На 2011 рік було заплановано відкриття першої черги перинатальних центрів у 8 регіонах. Фактично цього року до відкриття готові лише 3 регіони – Кіровоград, Харків і Донецьк. І всім, хто хоче займатися цими реформами, треба поїхати і подивитися, що там зроблено. Я не хочу сказати, що це такий зразок, до якого ми прагнули. Але це той приклад, який дає нам можливість побачити наше майбутнє. У цих регіонах (Кіровограді, Харкові, Донецьку) попрацювали.

Ще два регіони (Житомир, Дніпропетровськ) трошки відстали, вони в процесі і будуть відкривати центри в першій половині 2012 року. Я попросив би «підігнати» цю роботу. А Уряду там, де необхідно, допомогти.

Звертаюся до присутніх тут керівників регіонів: про стан виконання цього Національного проекту ми окремо будемо заслуховувати кожного керівника.



Поделиться:


Последнее изменение этой страницы: 2016-08-12; просмотров: 499; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы!

infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 13.59.231.155 (0.151 с.)